Kuvan lähde: cmx.fi
Olen jo pitkään halunnut perustaa tämän ketjun, mutta jostain syystä en ole
uskaltanut. Kiertue marraskuun 5. julkaistun Kaikki Hedelmät -kokoelman tii-
moiltakin on jo ollutta ja mennyttä, mutta eilen yhtyeen kotisivuilla julkaistut
2 lisäkeikkaa tammikuussa antoivat tarvittavan sysäyksen ketjun aloittamiselle.
Tammikuun 30. päivä Mikkelin Vaakunassa ja 31.1. Vuokatin Winter Breakissa
on mahdollista fiilistellä CMX:n musiikkia livenä.
Tämän lisäksi joulun välipäivinä on luvassa dokumenttia ja liveherkkua Yle Tee-
malta, kun 29.12. klo 12.55 alkaen esitysvuorossa on "Näin se tehtiin - Aura"
sekä alkuvuodesta 2008 kuvattu Kosketuksessa CMX -keikka.
Kosketuksessa-keikalle en onnistunut itseäni saamaan, mutta keikka 30.1. Mik-
kelissä houkuttelee hetki hetkeltä enemmän... Syksyn aikana koetut kaksi keik-
kaa teki niin lähtemättömän vaikutuksen, että olen kokenut jonkinlaisia vierotus-
oireita viimeisen keikan jälkeen. Vaikka kappaleet kuulostavat hienoilta stereois-
ta kuunneltuna, ei sitä keikkatilanteen vuorovaikutusta bändin ja yleisön välillä
voita mikään. Saatika sitä fiilistä, kun saa huutaa ja laulaa sielunsa kyllyydestä
samalla, kun äänenpaine puristaa keuhkoja ja musiikin pintaansaamat tunteet
vellovat.
Tutustuin aikanaan CMX:ään juuri keikkatilanteen kautta. Pääsin vahingossa il-
maiseksi bändin Köyliön Lallintalon keikalle joskus reilu 10 vuotta sitten, ja se oli
teini-Sippuran menoa! Biiseistä en tuntenut kuin senhetkisen radiohitin, mutta
bändin liverunttauksessa oli jotain niin maagista, että sillä tiellä ollaan edelleen.
CMX:n musiikki on itselleni nimenomaan synkän syksyn ja talven musiikkia. Muul-
loinkin kuuntelen bändin levyjä, mutta ne kaikkein melankolisimmat biisit jätän
suosiolla aikaan välille syys-maaliskuu. Ei Talvipäivänseisausta vaan voi kuunnella
kesällä! Tai Baikonuria, Ensimmäistä saattajaa tai Vanhaa talvitietä.
Kiinnitän yleensäkin musiikissa ensimmäisenä huomiota teksteihin, ja tykkään
CMX:n musiikissa nimenomaan lyriikoista. Kuulijaa ei pidä mielestäni päästää liian
helpolla, ja "beibi beibi ai lav juu" -tyyppiset ratkaisut saa minut lähinnä kiristele-
mään hampaita. Yrjänän teksteistä on reilun 10 vuoden kuuntelulla auennut ehkä
kuudennes, joten haastetta tuleville vuosille löytyy edelleen

Mutta siis, tähän ketjuun keskustelu CMX-nimiseen yhtyeeseen liittyen, olkaapa hyvät!

Päämäärän rummut
Kylmänmarjan basso
Useampikin yhtye on ilmoittanut julkaisseensa ensimmäisen musa-DVD:n, joten vaikea sanoa. Siinä on joka tapauksessa tuo Aura-dokumenttikin jo mukana ja sitten toisessa dokumentissa käsitellään sitä sivuvaunumoottoripyörävideota (Ilman pielet kaiketi).
Mutta siinä kohtaa vaipuu transsiin.
murrr, ja kaivon levyt taas esiin ja olin onnellinen.
Kuinka hyvältä kaikki kuulostaakaan pitkän tauon jälkeen! Livenä olen siis käynyt katsomassa 4 kertaa.

.Meillä oli sillon levyn ilmestyessä kavereiden armoton pohdinta päällä, että onko CMX antanu levylle nimensä juuri tuon sillan mukaan. Muistaakseni joku tätä kysyi CMX:n kotisivujen kysy-sivulla, mutta en kuollaksenikaan muista siihen annettua vastausta.
. Ohjeena oli laskea mielessä hitaasti kuuteen, hei:n ja käy:n kohdalla. Mitäköhän Yrjänä ois tykännyt meidän esityksestä

Ja mä oon jo