Euroviisut 2013.

Re: Euroviisut 2013.

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 18 Touko 2013 00:50

Veriset tampoonit ftw! Jää diskopallot, suihkut, nitojat ja lasikaapit auttamatta häviölle. :keijo:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Suvi » La 18 Touko 2013 09:58

L-S kirjoitti:Se veriset tamponit oli kyllä sen verran huono rekvisiitta, että jos itse tekisin listan, se olisi ehkä jossain riman alapuolella. :keijo: Nitojassa on sentään tyyliä. :hymyhali:

Mun mielestä ne oli just hienoja :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 19 Touko 2013 12:52

Plööh, mikä mahalasku. Onneksi Norja sentään pärjäsi ihan kivasti. Olisin toivonut voittoa Suomelle, Norjalle tai Cezarille. Sen sijaan joku Azerbaidan pärjäsi ihan tajuttoman hyvin. Mikähän siinäkin kappaleessa viehätti?

Meidän viisuistujaisissa lanseerattiin uusi termi: ruissipsibiisi. Ruissipsit on sellaisia kappaleita, joiden aikana voi syödä rauhassa ruissipsejä, kun ei haittaa vaikka ei kuule. Esimerkkeinä tästä Liettua, Unkari, Espanja, Italia, Georgia, Islanti ja jopa Bonnie Tyler, vaikka lopulta annoin sille 1 pisteenkin.

Olisipa kiva laittaa tähän minun pistetaulukkoni, mutta en muista siitä enää juuri mitään.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 19 Touko 2013 13:01

Azereiden biisistä kohkattiin viisupiireissä jo aika aikaiseen vaiheeseen, että biisi on hyvä viisu ja ehkä pärjää, jos niillä on hyvä show. Ja sitten ne tuo kehiin lasikaapin, homoeroottisen symbolismin ja se on sillä selvä. Sillä se menestyi. Says "viisupiirit".

Mä tykkäsin kyllä Tanskan biisistä jo ihan alussa. Norja oli silti enemmän mun mieleen :hullu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 19 Touko 2013 13:46

Hyvä viisu? Miten se edes meni? :riips:
Puhdasta ruissipsiä. :norsu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 19 Touko 2013 15:04

Norjahan oli ihan ilmiselvää Depeche Modea, joten olisi saanut mun puolesta pärjätä paremminkin. Selkeästi paras esitys kaikista.
Aranwe

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ma 20 Touko 2013 15:31

Ruotsi oli järjestänyt hieman totuttua pienemmällä budjetilla mukavat euroviisut. Lavastus oli hieno, muttei mennyt lähellekään liiallisuuksia. Yksi henkilö juontajana oli oiva ratkaisu sekin, varsinkin kun juontaja pystyi muuntautumaan moneksi. Huumoria ja itseironiaa ei varmaan koskaan ole ollut finaalilähetyksessä näin paljoa. Välillä tuntui siltä, että onkohan vähän turhankin ironinen koko lähetys, mutta virkistävä sävy kuitenkin verrattuna esimerkiksi Azerbaizanin melko perinteiseen euroviisulähetykseen.

Itse kappaleista päädyin äänestämään Maltaa, koska pidin kappaleen oo-o-oo-osuuden ja laulettujen sanojen muodostamasta yhteisvaikutelmasta ja sanoitus oli varsin hyvä ja erityisesti tässä kappaleessa se, että sanoitus näkyi takana liikkuvana kuvana taululla, toimi upeasti. Kappale ja esiintyminen oli sopivalla tavalla puolimatkassa sen suhteen, ettei ole mitenkään päällekäyvä muttei myöskään mitenkään sisäänpäinkääntynyt. Laulajan ääni oli tuttavallisen tuntuinen. Pidin Maltan ohella Romaniasta kontratenorin laulun ja habituksen takia sekä Ranskasta ranskalaisuuden takia, ja tällä kertaa tuli siis tämä puoli ranskalaisuudesta esille. Ranskan laulajatar oli myös ulkoiselta olemukseltaan tyylikkäimpiä esiintyjiä omalla tavallaan ja joo, minulla on vähän erikoinen maku.

Jollain tavalla erottui myös Ison-Britannian Bonnie Tyler, jonka esiintyminen oli tietysti ihan toista lajia kuin muilla, isoja lavoja kokemattomimmilla. Haltuunotto oli totaalinen, mutta juuri siksi aika tylsä ja epäeuroviisumainen. Silti tykkäsin kyllä suunnattomasti tästä kappaleesta, josta Tyler teki vielä isomman mitä se muuten olisi ollut. Mutta se onkin tietysti Bonnie Tyler. Lisäksi minua puhutteli Viron kappale, joka sai pisteitä kumman vähän. Paras ja tarttuvin kertosäe oli Kreikalla ja myös esitys oli oikein iloinen.

Tanskan voittajabiisi ei hirveästi puhutellut, vaan jotenkin hukkui joukkoon. Azerbaidzanilla oli jälleen hieno koreografia ja kappale oli perinteinen, muttei nyt mitenkään huonokaan. Ukraina meni täysin ohi, mutta iloinen siis olen siitä, että oma suosikkini Malta pärjäsi. Krista Siegfrids tuntui edelleen aivan hölmöltä, erityisesti ding-dong-kohta kappaleessa ja esityksessä on aivan käsittämättömän korni, puhumattakaan Suomen viisun koreografian korniudesta.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Dnd » Ma 20 Touko 2013 21:11

Äänien ostoa euroviisujen voittoa varten. :O:

http://www.iltalehti.fi/euroviisut2013/ ... 1_ew.shtml

Mun mielestä Azerbaizanin kokonaisuus oli kyllä paras. Hyvä ääni laulajalla, ok biisi ja show. Mahdollinen äänien ostaminen on kyllä huono asia.

Jos Bonnie Tylerin uudempi tuotanto on tuollaista (tekeekö se vielä levyjä?), niin ei sitä kyllä viiti kuunnella, olipa kyllä kauhee pettymys.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 20 Touko 2013 22:46

Viisuskandaali :läps:
Toivottavasti ei sentään pidä paikkaansa, vaikka mistäs sitä tietää.

Azereitten biisi ei omasta mielestäni ollut erityisen mielenkiintoinen, mutta sen oli kuitenkin tehnyt joku kreikkalaisheppu, joka on säveltänyt myös Sakiksen This Is Our Nightin (ja näin Ylen juontajatkin ymmärsivät lähetyksessä mainita Sakiksen, jolloin saimme juomapeliohjeiden mukaisesti juoda kaksi huikkaa). :keijo: Lisäksi Azerbaidzanin laulaja oli omassa rankingissani kisojen parhaimman näköinen mies, eikä lasikaappityyppikään pahan näköinen ollut. :ahihi:

Tanskan biisi oli ihan miellyttävä, mutta skandinaaveista enemmän pidin Norjasta. Lisäksi tietenkin Cezar oli huippuhauska. :virne: Ja Valko-Venäjän diskopalloshow. Ja Kreikka! Olin unohtaa mainita Kreikan, vaikka se oli melkein paras, vaikka varsinaista paremmuusjärjestystä en osaakaan tehdä. Semifinalisteista suosikkeja oli Montenegro, joka ei päässyt finaaliin. :(

Ihmettelen, että Suomi ei pärjännyt yhtään paremmin (en odottanut voittoa, mutta edes nyt 15 parhaan joukkoon olisi voinut päästä). Kun kerrankin oli jotain hauskaa eikä yritetty olla turhan vakavissaan. Ja sekin, että Irlanti jäi viimeiseksi, niillä oli sentään puolialastomia tatuoituja rumpalipoikia. :ahihi:

Pitäisi kyllä jossain vaiheessa keretä katsoa näitä tekstitysten kanssa. :hullu:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja outsider » Ke 22 Touko 2013 15:54

Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun äänestin euroviisuissa. En nähnyt yhtään viisuesitystä sillä kuuntelin finaalin autoradiosta (Cezarin veriset tamponit oli tietysti nähtävä jälkikäteen. :virne: ) ja pääsin kotiin juuri vikan biisin aikana. Yritin etsiä jostain netistä reaaliaikaista tietoa siitä, onko äänestys käynnissä, mutta sellaista ei ollut missään. Lopulta luovutin ja avasin Ylen "live"-streamin, joka kuitenkin tuli sen verran viiveellä, että ääneni ei ehtinyt enää perille, vaikka streamissa äänestys oli vielä käynnissä. Joskus kahdelta yöllä vasta tuli paluuviesti että äänestys on loppunut. Jos olisin osannut käyttää aivojani, olisin tietysti tajunnut jatkaa kuuntelemista radiosta myös kotona. :töktök:

"Ääneni" sai Romania, mutta tähän ajattelin laittaa oman 1-12-pisteytykseni:

12 - Romania

Cezar oli ainoa finaalin esiintyjistä, jonka biisi jotenkin erottui siitä harmaasta peruseuroviisumassasta. En sanoisi sitä edes erityisen campiksi. Ihan överiksihän tuossa biisissä kaikki oli vedetty, mutta näen sen avantgarde-
populaarikulttuurin muotona enkä minään vitsinä. Mukavasti tulee Klaus Nomi ja Otto Dix mieleen.

Se dub/brostep-breakdown oli toki ilmiselvä ja hieman kömpelö yritys olla trendikäs, mutta enpä ole kuullut kenenkään aiemmin edes yrittäneen yhdistää sitä soundia oopperalauluun. Ja ovathan euroviisut parhaimmillaan nimenomaan vallitsevien trendien synteesinä, joka tiivistää "ajan hengen" hyvinkin ytimekkäästi. Cezar edusti siis sitä euroviisujen edistyksellisintä haaraa (brittien kaksi viimeisintä edustajaa taas ovat hyviä esimerkkejä taantumuksellisuudesta), ja minä arvostan sen korkealle missä tahansa musiikkityylissä.

10 - Norja: autoradiosta kuunneltuna intro kuulosti hämmentävän virkistävältä: sehän on melkein noisea! Kokonaisuutenakin se toimi parhaiten näiden viisujen "normaaleista" biiseistä.

8 - Kreikka: Kiva pirteä rallatus, joskin jäi vähän sellainen fiilis että pitäisi tehdä lyriikoista syväanalyysi jotta saisi selville oliko se nokkelaa poliittista satiiria vai pelkästään ryyppäämisen ylistystä.

7 - Bulgaria: Tässä toinen kiva sekametelisoppa jossa oli Cezarin tapaan vaikka mitä musiikkityylejä sotkettu sekaisin. Dubstep-folkia! :pahis:

6 - Islanti: euroviisuballadit ovat hirveitä, mutta islanti kuulostaa kivalta ja kieli-imperialismin vastustamisella saa aina sympatiani puolelleen.

5 - Tanska: Ymmärrän oikein hyvin miksi tämä voitti, sillä kyllähän tämä on selvästi tarttuvin tän vuoden kisabiiseistä.

4 - Saksa: Tää nyt ainakin oli hyvää campia kun oli niin ilmiselvä yritys kopioida Euphoriaa. Rupeen siinä glooooriouus-kohdassa aina laulamaan euuuuuphooriaaa! :kailotus: Se on perin viihdyttävää. :virne:

3 - Alankomaat: Tää on kivan tunnelmallinen biisi, josta tulee hyvällä tavalla Some Velvet Morning mieleen. Toisaalta tuntuu että tämä on pelkkää introa koko biisi eikä se varsinaisesti ota tuulta siipiensä alle.

2-1 pistettä: Ei kyllä riitä multa kannatusta useammalle biisille koska kaikki loput olivat sitä tylsää perusviisumassaa.

0 - Suomi

Suomen menestykseen suhtaudun tavallisesti melko välinpitämättömästi, mutta tänä vuonna toivoin viimeistä sijaa koska Marry Me ärsyttää minua suunnattomasti. Biisi on toki tarttuva ja pirteä, mutta se sanoitus on aivan kammottava. Se on omiaan romuttamaan loputkin uskostani avioliittoinstituutioon! Sukupuolineutraalin avioliiton sotkeminen tähän biisiin tuntuu kylmän laskelmoidulta yritykseltä kalastella julkisuutta. Puhumattakaan siitä että vallitsevat kauneusstandardit täyttävät heteronaiset suutelee toisiaan joka paikkaan! :tipahdus: Homostella saa ilmeisesti niin kauan kun se on heteromiehestä epäuhkaavaa ja seksikästä? :epäilevä:

En mä vaan ymmärrä, miten tasa-arvon ajatukseen on voitu liittää biisi, jossa lauletaan muun muassa:

"Baby I feel like a sinner
Skipping dinner to get thinner
Where is my proposal?

Im your slave and youre my master
Oh, baby come on take a shot!

---

Ill play your game, Ill change my last name
Ill walk the walk of shame
Ill do it for you, for you, for you Yeah Ill do it for you"

Biisi saa avioliiton kuulostamaan alistussuhteelta, jossa naisen ainoa tehtävä on olla miehelleen mieliksi. :epäilevä: Zero poäng!
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 29 Touko 2013 11:42

Juryt pilasivat Cezarin pärjäämismahdollisuudet. :epäilevä:

Split results of Eurovision 2013 revealed
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

Edellinen

Paluu Musiikki