Tänä kesänä mun rakkaus PMMP:hen on noussut jonnekin ihan toisiin sfääreihin

En alkuun kiinnittänyt Heliumpalloon mitään huomiota, pari kertaa kuulin radiossa mutten saanut tekstistä
selvää niin sitten se jäi. Hetken päästä kuitenkin huomasin, että se kertsin nostatus jäi jonnekin takaraivoon
ja kuuntelin biisin läpi oikein ajatuksella - ja jäin ihan totaalikoukkuun! Siis jotenkin omassa uhkaavuudessaan
niin taivaallisen upea biisi että huh! Pianopimputus on upea ja teksti ihanan raadollinen: "Sulle valheen valhetta
en ehtinyt mä kertoa" - oisin siis jossain vaiheessa kertonut, mutta vielä ei keritty sinne asti. Ja sitten omaa
korvaa kiehtoo se "hetketvoiku kante rälehdet syksyisin tiedäthän" -kohta; piti oikein sanoista katsoa että mitä
siinä oikein lauletaan. Ostin tuon yksittäisen biisin ja taisin kuunnella sitä repeatilla neljä päivää enkä edes
kyllästynyt.
Heliumpalloon rakastuneena odotin uutta levyä kuin kuuta nousevaa, ja latasinkin sen heti samana päivänä sen
ilmestyttyä. Siitä lähtien se on ollut mulla likipitäen jatkuvassa soitossa, levy on juuri sellainen että siitä löytää
joka kuuntelukerralla jotain uutta.
Kesän aikana oon nähnyt PMMP:n pariin otteeseen, ensin Loimaalla levynjulkkarikeikalla ja sen jälkeen Ruisrockissa.
Ja nyt tekis mieli mennä ylihuomenna Sieravuoreen kun näyttävät olevan sielläkin
Mun on tehnyt hirveästi jo pitkään mieli rapsata Rakkaudesta-levyä jotenkin, joten taidankin tehdä sen tähän. Biisi
kerrallaan, omien fiilisteni ja mielipiteiden pohjalta:
4Ever youngAlkuun tuntui vähän turhan löysältä levyn aloitusbiisiltä, vaikka alun "No mä en oo 4ever young / en vaikka ruiskeita
laitan / en vaikka ampulleista seerumeihin meen" -tekstistä tuli raadollisesti mieleen tämä oma ikä, joka alkaa jo
tukevasti kolmosella. "Tee minusta täydellinen / tee minusta taas ihminen / ja vedä viiltos peittoon pettymyksien" -kohta
osui ja upposi, omalla surullisella tavallaan.
KorkeasaariLevyn eka biisi on tunnelmaltaan loistava pohjustus seuraavaan, eli Korkeasaareen. Listaus, jossa kerrotaan asioita
joista vähän elämässä ilahtuu on PMMP:mäisen lutuinen, ja lopun "Älä enää vastaa tähän"-kohta vetää tuttuun tapaan
maton pois alta. Oon useasti miettinyt että mitäköhän se mahtaa lopulta olla, mitä kertoja aikoikin tänään tehdä.
Hienosti sopii äänien puolesta se, että Paula laulaa tämän alun ja Mira sitten tuon uhkaavan lopun. Kylmät väreet.
Tää on ihan mahtava livenä.
HeliumpalloEdelleen, loistava biisi ja sopii hienosti juuri tähän kohtaan levyä. Korkeasaaren jälkeen se uhkaava pianopimputus on
ehkä vieläkin uhkaavampi mitä sinkkuna. Ja joo, tietyistä syistä "Peittää voinut en / onni sellainen / kerran on vain mahdollinen"
saa palan kurkkuun.
Koko showTää biisi sai mut eka kuuntelulla hymyilemään ja itkemään samaan aikaan, tää toi mulle heti mieleen (pikku)lapsiperhe-
elämän ja sen mukanaan tuomat väsymyksen ja välillä v*itutuksenkin tunteet. Allekirjoitan ihan täysin biisin tekstin!
"Otan koko shown / oli mitä vaan / koko paketin / mitä siihen kuulukin" Että antaa tulla vaan kaikki kakkavaipat, yö-
valvomiset ja tunteiden ailahtelut, se tuo mukanaan myös pienet nukkaposket, lapsen hymyt ja vauvantuoksun

"Mitä suli kaikkeen hulinaan / univelkapuuron porinaan" - ihana!
Livenä saa taputtaa hillittömästi
Jeesus ei tule oletko valmisAlkuun en lämmennyt tälle(kään), mutta nyt tykkään jo kuin hullu puurosta. Ensin Rihanna-namedroppailu ei tuntunut
sopivan kuvaan ollenkaan, mutta nyt se jo menee. Aivan mahtava autoilu&laulu -biisi. Paulan ääni on kaunis tässä,
ja välillä voi kuulla miten hän hymyilee laulaessaan. Miran laulama ydinperhe-säkeistö saa kylmät väreet pintaan;
ensin tuntuu kuin vanhempia kehotettaisiin valitsemaan sopivat sikiöt, mutta vikassa rivissä kehotus onkin osoitettu
niille sikiöille itselleen. Mahtava kierrepallo!
RakkaalleniEnsin en tykännyt tästä yhtään, mutta sittemmin olen lämmennyt. Dam-di-dam tuntui alkuun kököltä, mutta tämä biisi
on niin täynnä positiivista energiaa (alavireisestä tekstistä huolimatta), että ei voi olla tykkäämättä. "Kuuntelen ja kuuntelen
/ yksinäinen ihminen / Et voisi vielä lähteä / on lapset liian pieniä" - surullista.
TytötIhana pois mukavuusalueelta tyttöenergiabiisi! Alkuun Paulan räppääminen kuulosti oudolta mutta hyvin se vetää
Tää on just täydellinen kappale niihin päiviin kun tuntuu että on ihan paska eikä mikään suju. "Tehän ootte jo oikein /
kun te ootte vaan just noin"
PahvinaamariMun vähiten lemppari levyltä. Ehkä siksi että tästä tulee niin vahvasti mieleen yks teini-iän säätö. "Se kolisee, kuulkaa /
runoilee, huutaa / Ihailijan katseita kaipaa". En ihmettele ettei Paula pystynyt laulamaan tätä levynjulkkarikeikalla
flunssassa.
Kevään valoMun tulipää-biisi! Siis aivan mieletön! Paula saa ladattua lauluunsa niin mielettömän tunnelatauksen, että kirjoitettunakin
tekstissä pitäisi olla "keväällä
se valo." Mä en osaa sanoa tästä biisistä mitään järkevää, tää pitää vaan kokea.
ToivoHieno tunnelmapala levyn loppuun. Meni hetki että lämpesin tälle, mutta nyt jo tykkään. Joku synkkyys tästä tekee kyllä
niin ahdistavan, etten kovin mielellään tätä kuuntele.
"Onko sillä tunteet
itkikö se verhon takana
kun lapsi sanoi
vielä täytyy hyvästellä maailma
Minä sanoihin väsyin
väsyin niitä asettelemaan
Sulle anteeksi mä annoin
ja nyt annan ihan kelle vaan"
Ehkä se on just nuo rivit tuossa yllä.
Ja jo pelkästään nuo tekstinpätkät nostaa Vesalan mun silmissä Suomen ykkössanoittajiin.
(Tämän rapsan perusteella näemmä minuun vetoaa hyvin vahvasti nuo lapsi-viittaukset teksteissä.)
Kokonaisuudessaan antaisin levylle 5 tähteä viidestä, ja jos mun pitäis valita tänä vuonna yks levy niin se olis ehdottomasti tämä.
Mä rrrrrakastan tätä levyä!