Laulaminen

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Suvi » To 03 Marras 2011 21:23

Shay kirjoitti:
Suvi kirjoitti:Ilmoittauduin laulutunnille. :O: Jännittää. :hullu:

Hienoa! :superhymy: Paljonko muuten täytyy pulittaa yhdestä tunnista?



Se on noin kolmisenkymppiä, uudet oppilaat saa alennusta ja useammastakin kerrasta saa hiukan alennusta. (En tiedä, onko se paljon vai vähän, mutta kyllä tuohon ihan mieluusti rahojani tuhlaan.)

Nyt keskityttiin hengitykseen ja m(i)/moimoimoi -harjoituksiin. Sain kuulla, että minulla laaja on ääniala ja kaunis ääni. Sain siitä hiukan itsevarmuutta, vaikka en ole itseäni ihan sukkana laulajana pitänytkään. Päästiin jopa laulamaan yhtä biisiä ja se on minulla nyt "kotiläksynä". Minua hermostutti hirveästi, mutta opettaja oli tosi rento kannustava. Olen tosi tyytyväinen, että näin ilmoituksen, ja opetuskin tapahtuu melkein naapurissani.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 08 Kesä 2012 09:01

Mää meen tänään ja huomenna taas kokeilemaan, miltä lauluopetus tuntuu. Kyseessä on Complete Vocal Technique -minikurssi, joka tekee loven ruokabudjettiini (ja vie aikaa kirjoittamiselta), mutta menköön, kun kerran mahis on. Tuo on kuulemma joku mullistava äänenkäytön tekniikka, jolla kuka tahansa voi oppia Celine Dioniksi ja Janis Jopliniksi ja ties miksi muuksi, ja kaikki yhtä aikaa. Saa nyt nähdä. Toivottavasti tää ois taas yks askel sellaiseen suuntaan, missä laulaminen tuntuu hyvältä. Perinteiset laulutunnit kun eivät oo mua siinä auttaneet (tai sitten opettajat on olleet ihan anaalista).

Varsinaisesta suhteestani lauluun en kyllä suostu täällä puhumaan. Se on mun asiani. :(



Mutta päivikselle supersymppaukset kamalasta musiikinopettajasta. Varmasti sinullakin on ihan kaunis lauluääni, kun ei puheäänessäkään muistaakseni mitään vikaa ollut. :)
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja shaana » To 14 Kesä 2012 22:22

Laulutunteja! Minäkin tahon. Täällä pitänee opetella joikaamaan :jaaha:

Sain lukiossa laulukokeesta kympin - hehe siitä taitaa olla jo kymmenen vuotta :virne:
Vetäsin maikalle muuten Red Hot Chili Peppersin Othersiden :keijo:
En tiedä äänestäni, mutta sävelkorva taitaa olla ihan kohtalainen. On minun äänessä
voimaa kyllä, sopis moneen. Singstaria laulelen kyllä jos tulee mahis, omasta takaakin
on pelejä mutta ei niitä yksin tule luritettua. Karaokea en juurikaan laula, jotenkaan
en IKINÄ osaa päättää mitä laulaisin, koska en halua niitä perinteisiä karaokevetoja..
Nimim. kuitenkin laulamassa jotain kotiviiniä tai tuhannen yötä karaokevetäjän kanssa :virne:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 22 Kesä 2012 12:04

Suvi kirjoitti:Enkä ole ikinä pelannut Singstaria. :pillitys:


No niin, tämä on sitten tehty jo viime vuonna. Kiitos Kiba- :keijo: :hymyhali:

Suvi kirjoitti:En ole ikinä laulanut karaokea yksinäni.


Tämäkin on sitten tehty. :O: Jo pitkäperjantaina. Ja oltiin kuitenkin limulinja-hengessä liikkeellä. Tai no, olin juonut jotain muutakin kuin limua, mutta en edes ollut humalassa. :O: Jännitti ihan pirusti, enkä tiedä menikö putkeen, kun unohdin kaiken mitä olin laulutunnilla oppinut. Esimerkiksi pahin pelkoni, korkeat nuotit menivät ihan hanurilleen, vaikka eivät olleet edes vaikeita.

Olen oppinut miten kivaa youtube-karaoke onkaan, kun ei tarvitse ilman säestystä alkaa laulamaan. :) Välillä "pelkään" liikaa mitä naapurit ajattelevat, jos vahingossa kuulevat. Useimmiten on kyllä kivaa vaan antaa mennä.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja dena » To 28 Kesä 2012 05:45

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti jos jotkut ihmiset purskahtaa laulamaan ihan ilman syytä. Tyyliin musikaalit. Mutta karaoket ja singstarit sun muut ei mua haittaa yhtään. Olen niihin joskus itekkin sortunut :D Ja kitaran kanssa yksin kotona laulan useastikkin. Ja silloin jopa joskus kuullostan omastakin mielestä ihan hyvältä. Eikä tarvi olla edes kännissä :D
Piece my häpiness Squirrels.
Avatar
dena
 
Viestit: 198
Liittynyt: Su 19 Huhti 2009 12:52

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 28 Kesä 2012 18:22

Mä ärsyttäisin sua varmaan ihan tosissaan. Saatan laulaa ja hyräillä missä vaan ja milloin vaan. :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 24 Maalis 2013 18:25

:täpinä:
:hullu:
Laulaminen :sydän:

Tuli puolivahingossa liityttyä lauluryhmään. :hullu:
Laulaminen on kyllä ihan pirun vaikeeta, silloin kun se pitää tehdä "oikein" ja käyttää ääntä kunnolla.
Mutta.. on se ihanaakin. Ainakin tässä tulee hengitysharjoituksia ja rentousharjoituksia nyt samalla.
Lihastreeniä :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 02 Syys 2013 22:06

Ilmoittauduin ja menin työväenopiston laulukurssille. Luulin ilmoittautuneeni yksinlauluun, mutta tämä olikin joku yhteislauluryhmä. Silti tavoitteena on opetella äänenmuodostusta ja sen sellaista.

Tunnilla lauletaan toivelaulukirjamatskua, missä ei sinänsä ole mitään vikaa. Mutta lauluopetus. Se on mulle ihan hepreaa taas kerran. Miten ammattilaulajia voidaan kouluttaa noin? Tai miten ammattimaisia laulunopettajia koulutetaan opettamaan noin? :riips:
Missään asiassa ei anneta konkreettisia neuvoja, vaan koko ajan pitää elää jossain ihmeen satumaailmassa. Milloin äänellä porataan reikiä seiniin ja milloin pitää olla joku "pörhistelevä lintu". Tänään kerrottiin, että kurkkua (missä ääni muodostuu) ja rintakehää (missä keuhkot sijaitsee) ei ole lainkaan olemassa. Uutta oli myös äänen "juominen". :töktök:

Ei tuollainen opetus sovi mun aivoilleni yhtään. Enivei, jos en saa vaihdettua kurssiani johonkin toiseen, niin varmaan käyn tuolla sitten kerran viikossa leikkimässä jotain lintua joka kurkistaa kaivoon (siellä on kaiketi ne rahat, jotka tähän kurssiin laitoin). Esiintymään en todellakaan aio mennä.

En tiedä miksi edes yritän hakeutua tavallisille laulutunneille, kun turhaudun joka kerta tuohon opetukseen.
Miksei täällä ole CVT-opettajia? :epäilevä:


Edit: Enkä ole oikeasti näin pessimistinen tämän suhteen. Kaipa tästä jotain iloakin voi olla. Nyt vain harmittaa, kun asiat kävi tänään ilmi ja haavat on tuoreita. Ehkä se yksi setä kehittää sävelkorvankin tässä jouluun mennessä...
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 07 Syys 2013 01:54

Sain vaihdettua kurssin toiseen, ilmeisesti "edistyneempien" ryhmään. Siitä ehkä on enemmänkin iloa. Esiintymään en siltikään halua. :keijo:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 11 Syys 2013 20:12

Mä haluaisin voida laulaa enemmän, mutten tiedä miten. Olen taas alkanut "pelkäämään" että kuulostan ihan hirveältä, jolloin jännitän ja näin ollen ääni ei ole yhtä hyvällä pohjalla ja tekniikkakin putoaa pois. Puhumattakaan että kroppa ei ole vielä oikein täysin yhteistyökykyinen laulamisen tekniikan kanssa.

Mutta se pelon ja epävarmuuden hiipiminen takaisin repertuaariin on aika syvältä :(
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Suvi » To 06 Syys 2018 22:45

Mulla jäi laulutunnit, koska siitä tuli ihan liian kallista per tunti. :friikki:

Mutta huomasin Kirkko ja kaupunki -lehdessä (joo, kuulun vielä kirkkoon :P ) ilmoituksen viiden illan laulukurssista, eikä se ollut mitenkään mahdottoman matkan päässä työmatkastanikaan, joten päätin kokeilla. Kurssin vetäjä, kokenut kanttori oli jotenkin tosi hyvä ja tunnelma oli muutenkin tosi mukava. Kurssilla käytiin äänenkäytön perusteita puheentuotossa ja laulussa ihan asennosta alkaen. Oli se tavallaan mulle kertausta, mutta sitten hyvä muistutus siitä, miten kaikenlaiset pieniltä vaikuttavat jutut tekevät laulamisesta ja myös puheentuotosta helpompaa. Totta kai siellä laulettiin myös uskonnollisia lauluja, olihan se seurakunnan järjestämä. :keijo: Ei se mua haitannut, etenkin keskiajalla sävelletyt virret olivat melodialtaan kiinnostavia laulumielessä.

Vitsit kun saisi itsestään irti hakeutua johonkin kuoroon, tuntuu että yksinään himassa laulaminen ja karaoke parin kaljan jälkeen ei riitä mulle enää. Kuorossa ehkä tutustuisi ihmisiinkin, jos hyvin käy.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 07 Syys 2018 13:16

Syksyisin myös alkaa kaudet kuoroissa, joten voi olla avoimia hakujakin.
Ainakin ite olen törmännyt nyt duunikuoron lisäksi kahteen muuhun kuoroon joilla on avoimet tilaisuudet mihin voi uudet kiinnostuneet mennä.
Olisko teidän alueella jotain kuoroja tai miten kansalaisopiston kuorot?
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 12 Syys 2018 20:51

Joo. Oon miettinyt monia vaihtoehtoja, mutta en ainakaan tähän mennessä ole jaksanut/ehtinyt ottaa selvää.
Joku työväenopiston kuorokurssi voisi olla ihan fiksu. Ehkä mä puolen vuoden päästä olen saattanut saada jotain aikaiseksikin.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Edellinen

Paluu Musiikki



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron