Suuri Levyraati

Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 23:57

Tervetuloa Forden Suuren Levyraadin pariin. Kuva


Kerran viikossa (mielellään sunnuntai-iltana tai maanantaina) joku fordelainen linkittää 1-3 musiikkikappaleeseen tai muuhun ääniteokseen, jonka haluaa esitellä muille fordelaisille. Musiikin iällä tai tyylilajilla ei ole väliä. Kukin valitsee itse esittelemänsä kappaleet omien kriteeriensä mukaan. Suosittelen kuitenkin kiinnittämään huomiota kappaleiden yhteiskestoon. Jos yksi kappale kestää vaikka 17 minuuttia, ei ehkä kannata laittaa enää toista ja kolmatta. Jos taas kappaleet kestävät minuutin tai alle, saa tarvittaessa jopa laittaa useampiakin. Tervettä järkeä saa käyttää.

Muut fordelaiset arvioivat kappaleen/kappaleet sanallisesti ja pisteyttävät ne asteikolla 0-10 (ei puolikkaita). Jos joku arvioija jättää jonkun kappaleista arvioimatta, arvioimattomille kappaleille oletetaan loppulaskuissa pistemääräksi 5. Itse ehdottamiaan kappaleita ei saa arvioida.

Kunkin viikon lopulla (sunnuntaina varmaankin) puheenjohtaja tai kappaleiden esittelijä laskee annetuista pisteistä keskiarvon ja lisää kappaleet pistetaulukkoon. Keskiarvo lasketaan, koska arvioijien määrä oletettavasti vaihtelee. Keskiarvojen avulla taulukko pysyy vertailukelpoisena. Pistetaulukkoa päivitetään hamaan tulevaisuuteen asti niin kauan kuin tätä jaksetaan leikkiä.



Minä voin toimia puheenjohtajana ainakin näin alkuun (mutta en jäävää itseäni arvosteluista), jos kestätte hajamielisyyttäni. Kappaleita esittelemään kiinnostuneet fordeilijat ilmoittautukoot tässä ketjussa. Minä arvon aloitusjärjestyksen ja jaan vuorot kaikille. Ekat biisit laitetaan vaikka nyt tulevana maanantaina, ja sitä ennen halukkaat voivat ilmoittautua tähän alle. Arvon sunnuntaiaamuun mennessä tulleista nimistä, missä järjestyksessä kukin kappaleensa esittelee. (Siitä eteen päin jatketaan sitten ilmoittautumisjärjestyksessä. Tai aloitetaan listan alusta, tai ihan miten vaan.) Mukaan pääsee myöhemminkin, kunhan ilmoittautuu jonon jatkoksi. Arvioijaksi ei tarvitse ilmoittautua erikseen - kaikki ovat tervetulleita. Kukin kuitenkin arvioikoon kunkin kappaleen vain kertaalleen.

Myös sääntöihin saa antaa kommentteja tai korjausehdotuksia.


Mukana:
- Lyyra
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja L-S » La 27 Huhti 2013 00:47

Mä osallistun, jos tätä ei tarvitse ottaa kovin vakavasti. :keijo:

Mukana:
- Lyyra
- L-S
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3968
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 27 Huhti 2013 09:25

Mä olen kanssa mukana.

Mukana:
- Lyyra
- L-S
- Kiba
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Suvi » La 27 Huhti 2013 10:28

Mä voisin kanssa :D

Mukana:
- Lyyra
- L-S
- Kiba
- Suvo
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 27 Huhti 2013 12:42

L-S kirjoitti:Mä osallistun, jos tätä ei tarvitse ottaa kovin vakavasti. :keijo:

Ei kai Fordella oteta vakavasti muuta kuin musa- ja leffavisat. :P
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja outsider » La 27 Huhti 2013 13:37

Mä jäin miettimään tota kysymystä siitä saako omia biisejään äänestää enkä osaa päättää. :riips:

Toisaalta sitä parempi mitä enemmän äänestäjiä, mutta toisaalta kokemukseni IRL-levyraadeista on se että sitten kukaan ei halua valita biisejä jotka eivät välttämättä ole omia suosikkeja, tai sitten antaa kympin huonoillekin valitsemilleen biiseille. :virne: Mutta ehkä täällä ei ole moista vaaraa. :raps:

Koska mä olen hautonut arkistoissani ( :pahis: ) kaikki nämä vuodet myös vanhan forden levyraadin tulostaulukkoa, laitan sen tähän jos nyt ketään sattuu kiinnostamaan. :töktök:

Vanhan forden levyraati

1. Sister Flo - White Noise 8.5 (14. kierros/9 ääntä)
2. The Decemberists - Engine Driver 8.0 (17/5)
3. Underwater Sleeping Society - Madrid 8.0 (8/3)
4. Paavoharju - Valo tihkuu kaiken läpi 8.0 (22/6)
5. The Mountain Goats - No Children 7.8 (17/5)
6. Ultrasport - Nothing Can Go Wrong 7.7 (15/9)
7. Of Montreal - Disconnect The Dots 7.7 (9/7)
8. Tenhi - Suortuva 7.6 (4/10)
9. Viola - Sad Eyed Disco Dancers 7.5 (2/13)
10. The Tunes - Valerie 7.5 (16/8)

Toi oli tilanne 22 kierroksen jälkeen, varmaan joskus 2005 tai 2006, en muista jatkettiinko sitä enää ton jälkeen.

Mutta se menneisyydestä, jatketaan elämää. :virne:

Mukana:
- Lyyra
- L-S
- Kiba
- Suvo
- Outsi
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja theia » La 27 Huhti 2013 14:50

Joo kyllä mäkin lähden mukaan :tilt:

Mukana:
- Lyyra
- L-S
- Kiba
- Suvo
- Outsi
- theia

--
Oman vuoron voi varmaan antaa eteenpäin (tai esim. vaihtaa seuraavan kanssa) jos on huono viikko fordella hengailuun?
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 27 Huhti 2013 17:11

theia kirjoitti:Oman vuoron voi varmaan antaa eteenpäin (tai esim. vaihtaa seuraavan kanssa) jos on huono viikko fordella hengailuun?

Joo tottakai. Tapauskohtaisesti järjestellään. Voihan sitä pudottautua vaikka jonon hännillekin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Wildchild » La 27 Huhti 2013 18:06

Yritän. :D

Mukana:
- Lyyra
- L-S
- Kiba
- Suvo
- Outsi
- theia
- Wilds
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 27 Huhti 2013 19:20

Åkke.

Mukana:
- Lyyra
- L-S
- Kiba
- Suvo
- Outsi
- theia
- Wilds
- Jorssi
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 27 Huhti 2013 22:28

Mukana

- Lyyra
- L-S
- Kiba
- Suvo
- Outsi
- theia
- Wilds
- Jorssi
- Aranwe
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 28 Huhti 2013 09:50

Arvonta suoritettu tieteellisesti tällaisella vekottimella. Tulos (suluissa ko. viikon maanantain päivämäärä):

Vko 1 (29.4.) Wildchild
Vko 2 (6.5.) Jorssi
Vko 3 (13.5.) Aranwe
Vko 4 (20.5.) theia
Vko 5 (27.5.) Lyyra
Vko 6 (3.6.) outsider
Vko 7 (10.6.) L-S
Vko 8 (17.6.) Kibaya
Vko 9 (24.6.) Suvi

Ilmoitelkaa, jos tuolloin on, theian sanoin, "huono viikko fordella hengailuun".

Jos joku haluaa vielä listan jatkoksi, ei arvota enää, vaan lisätään nykyisen listan hännille. En tiedä, mitä sitten tapahtuu, kun lista on menty loppuun. Jos jaksetaan jatkaa, niin kaipa sitten voi arpoa uuden järjestyksen, tai jatkaa vanhalla. Tai miten vaan. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Nyt sitten vaan odotellaan, että Wildis kaivaa meille kuunneltavaa.
Yritän muistutella aina loppuviikosta seuraavan viikon ihmistä vaikka privoitse.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Wildchild » Su 28 Huhti 2013 17:13

Dodiin, laitan meikäläisen biisivalinnat jo nyt tähän koska myöhemmin en enää ehdi. Olen aikalailla valtavirta-ihmisiä joten mitään suurta yllätystä minulta tuskin löytyy, ainakaan esittäjien osalta. :keijo:

1. Aloitetaan ehkä sillä arvattavimmalla, Rammsteinilla. Mein Herz Brennt on alunperin bändin 12 vuotta sitten julkaistulta Mutter-levyltä, mutta viime vuonna biisistä tuli uusi piano-versio. Versio jakoi mielipiteet: joidenkin mielestä biisi olisi pitänyt jättää rauhaan, joidenkin mielestä piano-versio toi vain lisäväriä biisiin.
Minulle MHB on henkilökohtaisin Rammsteinin biiseistä ja pianoversio on hieno, siksi se on tässä mukana.

2. Die Antwoord on bändi, johon tutustuin parisen vuotta sitten kun he olivat Linkin Parkin lämppärinä. Keikasta jäi mieleen etenkin aloitusbiisi Enter The Ninja, jonka aikana arvuuttelimme ystäväni kanssa lähes koko biisin ajan onko lavan pienin hahmo lapsi vai hyvin hento ja pieni nainen. Ääni kun olisi sopinut molempiin. No, nainenhan hän oli. :keijo:
Tämä bändi on lähinnä sellainen että kuuntelen enkä edes yritä kuunnella heidän viestejään mitä lyriikoissa vilisee. Vaatii tietynlaisen mielen tilan että Die Antwoordia pystyy kuuntelemaan.

3. Kaikki tietää että olen suuri Spice Girls-fani. Spaissareita en tähän kuitenkaan laita, vaan soolotuotantoa Melanie C:ltä. Mel oli jo Spaissari-aikaan lemppareitani äänensä vuoksi ja olen iloinen että hän on sittemmin julkaissut soololevyjä. Burn löytyy vuonna 2011 julkaistulta The Sea-levyltä, jota on sanottu Melin parhaaksi soololevyksi.

Ja sitten. Tiedän että piti olla kolme biisiä, mutta rikon tätä toivetta heti koska yhtä biisiä en voi enkä pysty jättämään pois. Annettakoon ehkä anteeksi kun biisin kestokin on alle 2min. :keijo:
Jari Sillanpää & Cheek: En se olla saa Laitoin tarkoituksella tälläisen videon tähän että keskitytte itse biisiin ettekä videoon. :keijo:
Enkä tiedä mitä se kertoo minusta, mutta olen kyllä ollut aika "Siltsuna" eli kyyneleet silmissä kun tätä olen kuunnellut. Tykkään.
Viimeksi muokannut Wildchild päivämäärä Su 28 Huhti 2013 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja outsider » Su 28 Huhti 2013 18:29

1. Rammstein - Mein Herz brennt (Piano Version): 7/10

Mutter on kyllä julkaistu 12 vuotta sitten. :soosoo: Mein Herz brenntin albumiversio on yksi parhaita avausraitoja ikinä. Ehkä tämä minimalistisempi ja hiljaisempi versio onkin parempi valinta albumikontekstista irrotettuna kuunneltavaksi. Toi musiikkivideo on tosi hieno, enkä oikein osaa kuunnella tätä katsomatta kuvaa samalla. Jotenkin biisin dramaattisuus ei pianolla soitettuna aukea mulle ilman Lindemannin dramaattista esiintymistä. Ehkä mä silti kuitenkin kaipaan tähän liikaa sitä jousisovitusta ja isompaa äänivallia. Alkuperäinen versio olisi varmaan jotain ysin luokkaa (tai kymppi jos ajattelen sitä osana albumikokonaisuutta), mutta nyt jää arvosana seiskaan.

2. Die Antwoord - Enter the Ninja: 6/10

Tykkään Yolandi Visserin lauluosuuksista tosi paljon, mutta muuten tää on aika tylsää perusräppiä Die Antwoordin mittapuulla, ja jotenkin tuntuu että ne osuudet muutenkin sopivat biisin kokonaisuuteen vähän heikosti. Evil Boy on paljon parempi musavideo ja Baby's On Fire on paljon parempi biisi. :virne:

3. Melanie C - Burn: 4/10

Melanie C tais olla aina suosikki-Spaissarini. Muistaakseni se oli söpöin ja sen soolotuotantokin on ollut mieleenpainuvampaa kuin muilla. Tää ei kuitenkaan kauheasti säväyttänyt. Tää on just semmonen ylipateettinen poppiballadi, joista mun on äärimmäisen vaikea pitää. Tai sit musiikin ja tulkinnan pitäis olla oikeasti dynaamista ja dramaattista, mutta ei tässä nyt oikein oo mun mielestä kumpaakaan.

4. Jari Sillanpää & Cheek - En se olla saa: 5/10

Tässä dramaattisuus toimii ehkä vähän Burnia paremman, ja Cheek sopii yllättävän hyvin muuten tosi sillanpäämaisen iskelmälliseen biisiin. Eikä oo liian pitkä biisi! :virne:
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Wildchild » Su 28 Huhti 2013 19:39

outsider kirjoitti:Mutter on kyllä julkaistu 12 vuotta sitten. :soosoo:


Oho, 12 mun pitikin laittaa. Hyvä kun huomasit, korjasin! :D
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 28 Huhti 2013 21:15

1. Rammstein: Mein Herz Brennt
Pätkiikö/Nykiikö tämä tarkoituksella? :riips:
Asiaan: Mua on aina vähän häirinnyt Rammsteinin laulajassa tuo ylimääräinen teatraalisuus ja yliartikulointi. Tässä tuo pianosäestys oikein vielä korostaa sitä. Ja siitä yliampuvasta ilmaisusta huolimatta tuo laulu jää helposti mulle aika tasapaksuksi. Mielestäni Rammstein on parhaimmillaan nopeammassa tempossa ja paremmalla energialla (esim. se Wohin Gehst Du? -kappale). Mulle tää jäi nyt vähän laiskan kuuloiseksi. 5/10 (Edit: Kuunneltuani alkuperäisversion totesin, että tämän pianoversion olisi voinut ehkä jättää tekemättäkin. Kuten sanoin, Rammstein toimii mulle paremmin "paremmalla energialla". Pisteet säilyy silti samana.)

2. Die Antwoord: Enter The Ninja
Argh, mikä laulu kertsissä. :friikki: Barbie Girl vs. nykyuhoräp. :virne: Onko tämä kieli siis hollantia vai englantia vai sekä että? Uhokohdassa ("epäilitte, mutta hähää, täällä mä vaan oon, internetissä! :riips: ) alan miettimään, onko tämä tehty huumorilla vai tosissaan? (Ja se toki saatettiin mainita saatesanoissa, mutta luen ne vasta kuunneltuani kappaleet.) Molemmilla saroilla (sekä vitsi- että vakavuussaralla) jää vähän löyhäksi. Eminem on parempi. :keijo: Pisteet, hmm.. äskeiseen verrattuna piirun verran alakanttiin: 4/10

3. Mel C: Burn
Mel C oli minunkin suosikkini Spice Girlsistä. Mel C:ltä on tullut mielestäni parempiakin soolokappaleita. Tämä on vähän mitäänsanomaton, mutta silti esitys on uskottavampi ja rehdimpi kuin kumpikaan edellisistä. Ei kai sitä ihan syyttä aikoinaan sanottu, että Mel C on Spice Girlsistä se, joka osaa laulaa. Siksi annan tälle paremmat pisteetkin. 6/10 (PS. Mikä tuo viimeinen sävel oli? :friikki: )

4. Jari Sillanpää & Cheek: En se olla saa
Jari Sillanpää on kyllä ansaitusti yksi Suomen kaikkien aikojen suosituimpia iskelmäartisteja. Hänen ääneensä ja lauluunsa kiinnittää aina huomiota. Cheekin raspi ja sävy häiritsee. Nämä on jotenkin ihan eriparia - sekä laulu vs. räp että esiintyjien äänet. Kuulostaa ihan mashupilta olematta sitä. :keijo: Olisin kuitenkin kaivannut vähän lisää pituutta - tai jotain. Ei tuosta ehtinyt saamaan oikein minkäänlaista otetta. Jotain lisää se olisi kaivannut, joko pituutta tai jonkun fiksun tuottajan sitomaan kaiken paremmin yhteen. Biisi olisi ollut ihan hyvä perusiskelmäbiisi, mutta Cheekin osuus kuulostaa hätäisesti päälleliimatulta. Jotenkin tekisi mieli antaa tälle kolmonen, mutta ei tuo Die Antwoord kyllä ollut tätä parempi. Päädyn siis neloseen. 4/10
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja L-S » Su 28 Huhti 2013 21:40

1. Rammstein - Mein Herz brennt (Piano Version): 7/10
En ole mikään Rammstein-fani, enkä hirveän usein ja perusteellisesti ole kuunnellut heitä, mutta tällainen pianoversio toimii. Pidän yllättävistä yhdistelmistä: pianonsoitto, joka itsessään olisi ehkä haukotuttavaa, yhdistyy tyypillisen rosoiseen Rammstein-lauluääneen. Varsinkin lopetus on kaunis. MHB on myös mielekkäimpiä niistä Rammstein-kappaleista mitä ylipäänsä olen tarkemmin kuunnellut.

2. Die Antwoord - Enter the Ninja: 6/10
Tämä oli minulle ennestään tuntematon. Nimen olen kuullut, mutta en olisi arvannut räpiksi, ts. jos olenkin kuullut jonkun bändin kappaleen aiemmin, se ei ole jäänyt mieleen. Miellyttävää kyllä. Miinuksia naisen/tytön pikkuoravaäänestä, sellainen sopii keijokappaleisiin mutta ei tällaiseen mikä muuten kuulostaa asialliseksi tarkoitetulta. Vaikka kyllä se tavallaan sopii vastapainoksi ärhäkän voimakkaan kuuloiselle räppäilylle. Ei huono, mutta en anna enempää pisteitä, koska varsinkin pikkuoravaosuuden vuoksi en jaksaisi kuunnella kovin montaa kertaa, muuten toimisi paremmin.

3. Melanie C - Burn: 4/10
Tämä jäi vähän mitäänsanomattomaksi. Spice Girlsiltäkin pidän enemmän reippaammista kappaleista. Soveltuu taustamusiikiksi, siis ei ole kuitenkaan ärsyttävän tylsä. Tämän viikon kappaleista tämä on ainoa, josta ei löydy mitään mielenkiintoista kontrastia. :keijo:

4. Jari Sillanpää & Cheek - En se olla saa: 9/10
Mulle tämä aiheuttaa aina jos ei ihan Siltsuilua eli kyyneltä silmäkulmassa, niin vähintäänkin kylmiä väreitä. Olen yrittänyt olla kuuntelematta liikaa, ettei kylmät väreet vähenisi. :hullu: Alkuperäinen kappale on kauniin surumielinen ja rauhallisiin räppiosuuksiin yhdistettynä nousee vähän toiseen potenssiin, ettei ole liian tasainen iskelmä. Varsinkin kun "mä vaan satun oleen väärä jäbä" yhdistyy tuollaiseen perusepäyksityiskohtaiseen iskelmälyriikkaan, jossa on puhe siivistä. :virne: Tässä yllättävä yhdistelmä on mielekkäämpi kuin Die Antwoordissa. Omasta mielestäni Jarin ja Jaren äänet kuulostavat molemmat kivoilta tässä. Muistaakseni Cheekin osuudet ainakin sanojen puolesta ovat jostain sen omasta vanhemmasta kappaleesta pääosin, mutta en nyt muista mistä, joten siinä mielessä mennään kyllä mash-upinkin suuntaan. Annan kuitenkin vain 9/10 siltä varalta, jos tulee jotain tajunnanräjäyttävämpää. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3968
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja outsider » Su 28 Huhti 2013 22:25

Lyyra kirjoitti:1. Rammstein: Mein Herz Brennt
Pätkiikö/Nykiikö tämä tarkoituksella? :riips:


Vimeon videot ovat jotenkin raskaampia kuin YouTuben, en mäkään tota videota pysty katsomaan ilman nykimistä.

Lyyra kirjoitti:Onko tämä kieli siis hollantia vai englantia vai sekä että?


Die Antwoordin laulukielinä ovat afrikaans, xhosa ja englanti, mutta en osaa sanoa mitä kaikkia noista on tuossa nimenomaisessa biisissä. :virne:

Niin kai tänne väliin saa huudella kaikkea tällaista ylimääräistä? :pahis:
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 28 Huhti 2013 23:10

1. Rammstein - Mein Herz brennt (Piano Version): 5/10

En aikoinaan tykännyt Rammsteinista yhtään. Muistan kuulleeni sitä ensimmäisen kerran Lost Highwayssa ja pidin Till Lindemannia kauheana laulajana ja saksan kielikään ei oikein iskenyt, mutta sitten julkaistiin Mutter ja tykästyin nimenomaan Mein Herz brenntiin ja sen tiukasti junttaavaan rytmiin ja räjähtävään kertsiin. Tätä pianoversiota en oikein jaksa ymmärtää, kun tästä puuttuu kaikki, mikä albumiversiosta tekee hienon biisin. Tämä voisi mennä osana albumikokonaisuutta, muttei kanna oikein minnekään yksittäisenä biisinä. Video on toki tyylikäs, mutta lähdin jo kahden minuutin kohdalla miettimään, että katsonko loppuun vai kelaanko pätkittäin eteenpäin, jos vaikka myöhemmin alkaisi tapahtuakin jotain. Outsiderin tapaan olisin itsekin antanut albumiversiolle ysin.

2. Die Antwoord - Enter the Ninja: 2/10

Mulle aika lailla tuntematon artisti. Intro vaikutti vielä mielenkiintoiselta, mutta sitten kun itse biisi lähti käyntiin, niin piti miettiä hetki, että onko tämä nyt sama artisti, vai laitoinko vahingossa Aquaa soimaan? En pääsääntöisesti tykkää rapista yhtään, poislukien Cypress Hillit ja Beastie Boysit, eikä tämä biisi muuta mun suhtautumista ainakaan positiivisempaan suuntaan. En jaksa yleensä keskittyä lyriikoihin ennen kuin olen kuunnellut biisin puhki, joten tän sanoma menee ihan täysin ohi ja tästä tulee vaan jotain geneeristä (paskaa) radiopoppia. Yök. Jaksoin kuitenkin kuunnella kokonaan, siksi kakkonen.

3. Melanie C - Burn: 5/10

Tää menee selkeesti sinne Radio Nova meets euroviisut -osastolle, eli on vähän hajuton ja mauton. Ei herätä suuria tuntemuksia suuntaan tai toiseen, eikä tästä jää mitään mieleen. Todennäköisesti ammattituottajien kynäilemä biisi, jossa kaikki osaset on tehty suurella ammattitaidolla ja laulukin kulkee hyvin, mutta anteeksi vaan, mitä oikein kuuntelin äsken? Unohdin jo.

4. Jari Sillanpää & Cheek - En se olla saa: 4/10

Iskelmää, hyvin soitettu, mukavat ja melko luonnolliset ei-ylituotetut soundit. Vahvistaa mun mielikuvia suomirapista vain yhtenä iskelmän muotona, mutta ei nää kyllä ihan täysin sovi yhteen. Tässä on sellainen kahden sukupolven kohtaaminen vahvasti läsnä. Melkoisen lyhyt biisi jopa radiosoittoa ajatellen, mutta en tiedä olisinko sietänyt tätä yhtään enempää.

Olipas positiiviset arviot!
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 29 Huhti 2013 11:08

outsider kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Onko tämä kieli siis hollantia vai englantia vai sekä että?

Die Antwoordin laulukielinä ovat afrikaans, xhosa ja englanti, mutta en osaa sanoa mitä kaikkia noista on tuossa nimenomaisessa biisissä. :virne:

Afrikaans! :lanppu: Siispä mun "sekä että" -arvaus osui oikeaan. :virne:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 29 Huhti 2013 12:01

Lyyra kirjoitti:
outsider kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Onko tämä kieli siis hollantia vai englantia vai sekä että?

Die Antwoordin laulukielinä ovat afrikaans, xhosa ja englanti, mutta en osaa sanoa mitä kaikkia noista on tuossa nimenomaisessa biisissä. :virne:

Afrikaans! :lanppu: Siispä mun "sekä että" -arvaus osui oikeaan. :virne:


:D
Bändi on Etelä-Afrikasta ja siellä alueelta jossa puhutaan vähän sitä sun tätä. :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja iisa » Ti 30 Huhti 2013 18:34

Tahdon myös mukaan!

Vko 1 (29.4.) Wildchild
Vko 2 (6.5.) Jorssi
Vko 3 (13.5.) Aranwe
Vko 4 (20.5.) theia
Vko 5 (27.5.) Lyyra
Vko 6 (3.6.) outsider
Vko 7 (10.6.) L-S
Vko 8 (17.6.) Kibaya
Vko 9 (24.6.) Suvi
Vko 10 (1.7.) iisa

Tässä arvostelut:

Rammstein: Noh, R+ on suosikkibändini, joten ihan objektiivinen ei ole mielipiteeni. Kylläpä Rammsteinista on moneksi! Tästä on tehty kaunis versio, jos nyt tuollaista kappaletta kauniiksi voi sanoa. Tulee muuten lähes aina elokuva Lilja-4-ever mieleen, niin siksikin kappale on jo valmiiksi synkkä. Tykkäsin kyllä, mutta alkuperäinen on parempi. 9 /10 pistettä.

Die Antwoord: Ööö..en osaa, jaksa tai tykkää kuunnella rap-musiikkia. Jotkut kappaleet ovat poikkeuksia, mutta niitä on ihan muutama. En osaa kuvitella tilannetta, jossa tätä voisin kuunnella. Leidin väliosat ovat kappaleen paras puoli. 2/10

Melanie C: Olin Spice Girls -fani nuorena. Omistan myös muutaman Mel:in levyn, mutta en niitä enää kuitenkaan kuuntele. Hyvä ääni, mutta kappale on aikalailla vain mukava. Kertosäkeestä en pitänyt kylläkään kovasti. Keskiverto. 5/10

Jari Sillanpää & Cheek: Oho, aika yllätys, kuten jo tuolla aiemmin mainitsin niin en rap-musiikkia kuuntele. Tässä kappaleessa se on kyllä piristävää ja kappale on melko hyvä! Olipas kyllä lyhyt, ehkä olisi voinut kaeumminkin kuunnella. Tämän kuuntelin jopa uudelleen. :virnu: 8/10
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
Avatar
iisa
 
Viestit: 296
Liittynyt: Ke 23 Heinä 2008 00:22
Paikkakunta: tähtitarha

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 02 Touko 2013 19:31

Rammstein: Tykkäsin aikanaan Mutter-levystä, mutta en ole kuunnellut sitä varmaan kymmeneen vuoteen. Pianoversio on ihan hyvä idea, mutta tässä korostuu liikaa laulajan ei niin kaunis lauluääni ja ruma saksan kieli. Albumiversio on n. 28 kertaa parempi. 3/10

Die Antwoord: Rap on yksi niistä harvoista musagenreistä, joista en pidä yhtään. Siltikin tässä biisissä ne raposiot olivat miellyttävämpää kuunneltavaa kuin lauluosiot. 1/10

Melanie C: Ei herättänyt mitään erityisiä tuntemuksia. Voisi tätä radiosta kuunnella taustamusiikkina. Paras tämän viikon vaihtoehdoista. 6/10

Siltsu & Poski: Iskelmää suomiräpillä, eli ihan kaikki pieleen, paitsi biisin pituus. 0/10
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 02 Touko 2013 22:01

Jorssi, muistathan, että seuraava viikko on sun viikkosi.

Mulla tuli mieleen, että voinhan minäkin käydä linkittelemässä kappaleet tänne ketjuun su/ma, jos jollekulle ei arvotut päivät käy. Biisit ja esittelyt voi laittaa mulle ennakkoon vaikka privana.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 02 Touko 2013 22:29

1. Rammstein - Mein Herz brennt (Piano Version)
Rammstein on mulle ristiriitainen bändi. Tykkään aina kuunnellessa tosi paljon, mutta jostain syystä en ole koskaan kääntynyt bändiä kohden ja kuunnellut kunnolla. Paitsi yhtä levyä, mutta that's a different story.
Tykkään pianosta ja herkästä tunnelmasta. Tykkään myös todella paljon saksan kielestä ja hieman yliartikuloitunakin se on yksi biisin vahvoista puolista.
Liikutun ja kuuntelen biisin uudestaan, uudestaan ja uudestaan.
8/10

Die Antwoord - Enter the Ninja:
Jotenkin intro alkaa ahdistamaan mua ja lopetan videon katselun. Yritän pari kertaa uudestaan, mutta mustan ja valkoisen välkkyminen aiheuttaa silmissä vilkkureaktion, josta en pidä. En pysty yhtään seuraamaan, enkä ymmärräkään mitään ja lisäksi ahdistaa :keijo:
Ei lupaa kauhean hyvää. Kuuntelen biisin uudestaan, katsomatta videota ollenkaan. Hyppään alun yli suosiolla. En halua niitä pahoja mielikuvia takaisin, mitä ensimmäisellä kerralla.
Toinen kuuntelukerta ei tuo mitään uutta biisiin. Ehkä jos olisi nähnyt/kuullut tämän livenä ensin, voisi toimia paremmin.
3/10

Melanie C - Burn:
Jostain syystä en pääse live-vedossa yhtään biisiin sisälle. Kertosäe kuulostaa vain nasaalilta ja tasapaksulta "Näännnäänääänäää":ltä. :friikki: Ärsyynnyn. Kaivan youtubesta levyversion, josko saisin siitä enemmän. Ihan hyvä biisi. Tykkään Mel C:n sooloista muutenkin. Jostain syystä live-videossa on vaan kaikki pielessä :keijo:
Biisi on kuitenkin hyvä. Sanoista saa selvän ja se helpottaa. Tässä biisissä sanoilla on isompi merkitys kuin sävelellä.
Hyvä biisi, hyvä ääni. Live ei toimi, mutta levyversio saa haluamaan lisää Mel C:n biisejä :keijo:
6/10

Jari Sillanpää ja Cheek :sydän:
Mitä muuta tähän pitää sanoa? Voin edes sanoa?
Jo Vain Elämää-sarjan aikana koin tämän versioksi, joka iski kovaa ja korkealta. Kolahtaa tähän hetkeen, tähän minuuden muotoon ja.. tosi moneen asiaan. Kappale toki toimii ihan pelkällä Siltsullakin.
"En olla saa, ei, en se olla saa." :kailotus:
Ja mun on ainakin tosi vaikea arvostella sellaisia biisejä, joihin on kehittynyt tunneside. Tähän on.
Siksi 9/10
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Seuraava

Paluu Musiikki



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron