UMK 2015 - Way to Wienna?

UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 15 Tammi 2015 20:50

Eurov... eiku Uuden Musiikin Kilpailun artistit julkaistiin pari päivää sitten.
Mukana on uusia, tuntemattomampia nimiä ja pari tunnetumpaa artistia kutsuttuna.

Olen parin päivän aikana kuunnellut kaikki biisit läpi, osan jopa pari kertaa.
Totesin tason olevan tänä vuonna monipuolinen ja mielenkiintoinen ja siksi perustin ketjunkin :keijo:

Täällä pääsee kuulemaan biisit ja näkemään samalla videon. Mielestäni video avaa biisejä vähän enemmän kuin pelkkä spotifyn kautta kuuntelu, mitä kokeilin.

Itse tykkään todella paljon karsinta 2-ryhmässä olevasta Shavasta ja yllätyksekseni Opera Skaalasta. Jälkimmäisessä on jotain ysäriä tai muuta, mikä sykähdyttää mua isolla kädellä. Muutama juttu siinä toki ärsyttääkin, mutta lopputulos on niin paljon plussalla että toivoisin tämän pääsevän viisuihin! Toki haluaisin myös Shavan viisuihin :keijo:

Mukana on myös paljon semmoisia mitä en jaksa edes kuunnella loppuun. Mm. Satin Circus, Pihka ja Myrsky, Hans on Bass ja Vilikasper Kant :epäilevä:
Semmoista :haukotus:-huttua, jota on miljoona tusinassa, eikä biiseissä ole ensimmäisen puolentoista minuutin kohdalla mitään tapahtumaa tai tarttumapintaa. Jos ei kertsiä erota säkeistöstä, on syytä huoleen.

Angelo de Nile edustaa myös tylsyyttä ja pakottaa klikkaamaan pausea.
Otto Ivarkin saa ajatuksen harhailemaan johonkin ties minne.

Alkupään biisit on muutenkin vähän niin ja näin.
Loppupuolelta löytyy ne mielenkiintoiset. Solju, missä ainoa häiritsevä asia on solistin naamassa joku, mutta biisi on ihan kiva.
Heidi Pakarisen Bon Voyagessa on parasta video! Voi keijouden multihuipentuma! Päivitetty versio Päiväkahvimiehen rififii-videosta :keijotäpinä: kaikkine herkkuineen. Kappale myös muistuttaa niistä ysäribiiseistä, joista osa on edelleen ihan hittejä. Ei nyt ehkä ihan euroviisuihin asti tätä, mutta parempi tämä on kuin moni muu.
Ida Bois ja Järjestyshäiriö kuulostavat keskenään samalta, mutta molemmat jaksaa kuunnella loppuun asti. Mielenkiintoinen komppi taustalla ehkä vaikuttaa siihen, mutta perkussiot ja rummut ovat olleet kasvavassa roolissa nykyajan sävellyksissä jo pidempään viisuissa. Ne ja teknokompit, joten ei sinänsä tarjoa mitään uutta.
Aikuinen ja kyynelten lahti on ehkä vähän outo, mutta keijous pelastaa. Video on myös sopivan keijoa materiaalia, jonka vuoksi kiinnostus pysyy yllä.

Sirun mustelmat (joka ois parempi jos se ois Muistelmat) on viisukuppilassa suosikkina. Mutta miten plääh se kokonaisuudessaan on. :epäilevä:
Kuuntelin loppuun väkisin ja toivon ettei se todellakaan pärjää pitkälle.

Norlan el Misinario on myös jännittävän erilainen. Ei teknokomppia, eikä ennalta-arvattavuutta. Sopii mulle. Tykkään laulajan äänestä myös.

Pertti Kurikan Nimipäivät.
UMK:n kohutuin artisti jo ennen biisien julkistamista. Osa ilmoitti suoriltaan voittajaksi ja osa ei voi sietää.
Kappale itsessään ei ole ihmeellinen, eikä parasta PKN:ää, mutta eipä viime vuosien voittajabiisit ole olleetkaan mitään mieltä pärisyttäviä säveltäjätaituruudennäytteitä tai suurta taidetta. Mutta ei se vielä tarkoita että näiden pitäisi voittaa. PKN olisi varmasti hyvä edustaja, jos biisi olisi parempi. Mutta samoilla meriiteillä olisi vaikka Vilikasperkin tosi jees, jos vain biisi toimisi tai mikä siinä nyt sitten ikinä mättääkään koko Kanthissa. En silti oikein tiedä mitä mieltä pitäisi olla. Tykkään PKN:stä, mutten silti lähettäisi heitä tällä versiolla viisuihin.

Kevät, kevät, tule jo viisukevät :keijotäpinä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » To 15 Tammi 2015 22:56

Kyllähän se viisukevät nyt on jo aluillaan! :keijotäpinä:

En ole kuunnellut ihan kaikkia kappaleita, tai aika montaa kuuntelin Spotifysta, mutta osa ei jäänyt lainkaan mieleen, joten en tiedä mitkä kaikki olen kuullut. :P Mieleenpainuvia ovat sen sijaan olleet aika samat kuin Kiballakin: Shava ja Opera Skaala. Soljukin oli ihan ok. Pertti Kurikan Nimipäivät olisi edustajana varmaankin hyvä ja luulisin, että saisi positiivisella tavalla huomiota, mutta kappaleesta en pidä yhtään. Tosin en muutenkaan pidä punkista, joten olen huono arvioimaan. Mutta sehän on hirveän lyhyt biisikin! Hyvä jos ehtii yhtään jäädä mieleen. Sanat on ihan hauskat kyllä.

Yllättävän monta ihan hyvää kappaletta on kuitenkin mukana tänä vuonna. Joinain vuosina on ollut koko valikoima jotenkin heti alkuun ihan mitäänsanomatonta. Nyt on monipuolista, selvästi Ylellä on panostettu johonkin moninaisuuteen ja monikulttuurisuuteen ja ties mihin.

Sen perusteella, että olen kuunnellut noin puolet biiseistä, lähettäisin viisuihin ehdottomasti Shavan. Älyttömän tarttuva kappale, ja video (samoin kuin bändin aiemmin tekemät videot) lupaa hyvää sen suhteen, että meininkiä ja show'ta varmaan saataisiin aikaan. :keijojami:

Muoks: katsoin juuri Heidi Pakarisen videon :rolf: Tosiaan ihan kuin Päiväkahvimies.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Suvi » La 17 Tammi 2015 11:35

Mäkin olen vähän kuunnellut noita biisejä Spotifysta. Etukäteen kiinnosti Pertti Kurikan nimipäivät, Shava ja Järjestyshäiriö. Järjestyshäiriön muistin ja toivoin olevan vähän Tehosekoitin-tyylistä (punk)rokkia, mutta biisi onkin kasarivaikutteita poppia. Tykkään kyllä jotenkin siitä biisistä. :hullu:

Aikaisemmin en ole oikeastaan jaksanut pahemmin kiinnostua koko UMK:sta (finaalin olen ehkä katsonut). Sen verran mitäänsanomattomia biisit ovat olleet, mikä on vähän ristiriitaista, koska nimenomaan on etsitty hyvää biisiä. :P Nyt on kuitenkin ollut kivaa ja mielenkiintoista kuunnella noita. Hyvä tosiaan, että tänä vuonna on panostettu monipuolisuuteen. :D

Mä kyllä toivoisin, että Pertti Kurikan nimipäivät voittaisi. :hullu: Olen kyllä vähän myös mieltä, että biisi on vähän tylsähkö ainakin verrattuna bändin muuhun tuotantoon, mutta silti tykkään siitä. Ainakin olen kuunnellut sitä tämän vuoden UMK:n biiseistä eniten. Jostain luin, että Aina mun pitää olisi kaikkien aikojen lyhyin euroviisu, kun aikaisemmin lyhyin biisi on ollut vuodelta 1957. :P

Jos PKN ei pääse Wieniin, olen L-S:n tavoin Shavan kannalla. Siinä on ihanaa hyväntuulisuutta ja keijoutta. Solju oli myös kiinnostava. Opera Skaala oli vähän ristiriitainen. Ensin tuli :läps: -fiilis, mutta silti ysäritaustat ja oopperan yhdistelmä on sen verran mielenkiintoinen, että kuitenkin tekee mieli kuunnella biisiä yhä uudestaan. Muista en oikein osaa sanoa. Satin Circuskin kiinnosti aluksi, mutta en oikein jaksa tuollaista jankutuspoppia. Pidän siitä kuubalaisesta biisistäkin, mutta kyllä Suomen edustajassa pitää olla jotain suomalaista olla. :keijo:

Heidi Pakarisen video on ehkä pakko katsoa. :virne:

P.S. Onko Aikuinen huumoria vai mitä? Se on melko keijo. :P
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » Su 08 Helmi 2015 01:07

Voi Yle, minkä teit! UMK on siirretty samaan aikaan Melodifestivalenin kanssa. Viime vuonna ne tulivat sentään eri aikaan, tai en ainakaan muista mitään aikataulukonfliktia olleen. Yritin seurata molempia, mutta ei siitä oikein mitään tullut. :P UMK oli lisäksi aivan liian pitkä show, paljon tyhjää puhetta ja asioiden kertausta. Välijuttuja en meinannut jaksaa katsoa ollenkaan ja kun kappaleetkin oli jo kuullut aiemmin... Ohjelma olisi voinut olla puoli tuntia lyhyempi. Melodifestivalenissa tunnelma oli alkupuolella tiiviimpi, mutta sitten onkin hölmösti kaksi äänestyskierrosta ja finaaliin menevät esitetään vielä uudestaan. Mutta oli siellä silti enemmän meininkiä kuin UMK:ssa. Lisäksi oli paljon tuulikonetta ja kultamekkoja. :keijotäpinä: Okei, UMK:lle pisteet Roope Salmisen omasta biisistä, joka oli väliaikanumerona, koska se on kiva.

UMK:sta sentään odotetusti jatkoon pääsivät Pertti Kurikan Nimipäivät (hyvä) ja Satin Circus (no jaa), sekä vähemmän odotetusti mutta ansaitusti Norlan el Misionario. Muut olivat tässä karsinnassa melko tylsiä. Melodifestivalenissa oli kolmekin hyvää esitystä/biisiä - Molly Pettersson Hammar, Behrang Miri & Victor Crone ja Eric Saade - joista jatkoon pääsi vain iiiiihana Pikku-Eric (ja Behrang Miri onneksi Andra chanseniin). Ericin show oli kyllä niin nappiosuma - valkoiset vaatteet, äärimmäisen viihdyttävät (keijot) koreografiat, tarttuva kappale. Muutan Ruotsiin ja äänestän Ericiä Wieniin. :superhymy:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 08 Helmi 2015 22:09

Samaan aikaan oli seitsemän eri karsintaa menossa :epäilevä:
Suomi - UMK
Ruotsi - Melodifestivalen
Viro - Eestilaul
Islanti - Songvakeppni
Tanska - Melodi gran prix
A Dal - Unkari
Eurovizijos - Liettua

:keijo:

MF oli kyllä tasoltaan jo heti parempi kuin UMK. Mua lisäksi ärsytti se täysin turha liibalaaba biisien välissä. Olisi sitten haastatelleen esiintyjiä vasta kaikkien esitysten jälkeen. Superärsyttävää!

Seuraavasta sitten jatkoon Shava ja Opera Skaala :aukku:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 09 Helmi 2015 21:58

Pertti Kurikan nimipäivien biisi on kyllä aika vaatimatonta punkkia. Erikoisuusefektikin tekee mielestäni aaltoliikettä eli nyt on ehkä tavallisen biisin vuoro taas.

P. Kurikan suhteen mä haluaisin tykätä sitten biisistäkin enkä vain siitä, että ylipäätään ovat lavalla.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 10 Helmi 2015 21:22

Katselin toisen erän biisit UMK-esikatseluohjelmasta.

Huomiotaherättävin oli ehdottomasti Siru Mustelmineen. Mikä ei kuulu joukkoon
a. Rusketusraidat
b. Mustelmat
c. Tähystysleikkausarvet

Eli melkein sanasta sanaan kopioitu PMMP:tä paikoitellen. Muuten teksti mielenkiintoisen outo. Kun aluksi on mainittu rannalla rakastelu (fucking close to water :keijo: ? ), niin "mulla on kuva musta ja mun isästä" on vähän :isosilmä: Mutta ainakin tästä jatkoon.

Opera Skaala on vähän niin ja näin, kummalle puolelle pötkähtää. Ehkä jää lavashow'n varaan.

Jouni Aslakin kohdalla tuli mieleen, että mistä näitä BB-Kakin näköisiä jätkiä euroviisuihin lappaa? :raps: Aika huono oli.

Shava oli jännä. Tekstistä tuli mieleen Lapinlahden linnut ja Semmarit. Ei voi olla kovin huono. Ja tanssikin oli varsin jees.

Otto Ivarista halusin pitää, mutta aika valjuksi jäin. Eeverest ei soittanut mitään kelloa. Sama motto oli kuin PMMP:llä (Parempi överit kuin vajarit.)
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 15 Helmi 2015 00:58

Tänään oli kyllä jännitysmomentit kohdallaan :D

Etukäteen olen ollut ihan Shavan ja Ooppera Skaalan vanki. Nyt oli niin ettei Shavan esitys oikein päässyt kunnolla vauhtiin, mutta Ooppera Skaala veti kyllä potin kotiin ihan täysin. Skaalalla oli asunvaihto, tuulikone,pylväsrekvisiittaa, balettitanssijat taustatanssijoina ja käsiliikkeet. Eli ihan täysi viisusetti :sydän:

Jatkoon meni vähän yllättäen Jouni Aslak hipsterilookillaan. Eeverestin olisin itse halunnut mukaan, mutta ei aina voi voittaa.

Miten tässä nyt rauhoittuu yötä vasten ja käy jotenkin nukkumaan? :keijotäpinä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » Su 15 Helmi 2015 01:48

Nyt oli kyllä kova kattaus! Sekä UMK:ssa että Melodifestivalenissa. Osasin vieläpä keskittyä vähän paremmin ja katsoin ohjelmat eri aikaan, kolme tuntia euroviisukarsintoja putkeen, työntäyteisen päivän päätteeksi ihan parasta.

Shavan laulu tuntui tosiaan jotenkin vaisulta, mutta bussi oli mahtava rekvisiitta (pitäisi alkaa luonnostella Euroviisujen rekvisiitat top 10 -listaa uusiksi jo tässä karsintavaiheessa) ja meininki oli värikästä. :jami: Kelpaa. Opera Skaalan show oli tosiaan ihan täysosuma tuulikoneineen ja balettitanssijoineen. En pistäisi pahakseni, jos kumpi tahansa näistä menisi viisuihin. Vaikka Shava iski silloin alkuun niin täysillä, että sen ykköspaikkaa mielessäni mun on vaikea luovuttaa mihinkään. :P

Jouni Aslak ei itse asiassa ollut ihan huono, siinä oli valkoisiin pukeutuneita taustatanssijoita ainakin. :keijojami: Ja biisi jäi päähän. Eeverestin laulaja oli kovin jännittynyt, mutta kiva esitys sekin oli.

Ja sitten Melodifestivalen! Jatkoon pääsivät suorilta Magnus Carlsson Möt mig i Gamla Stan -kappaleellaan ja Mariette Don't Stop Believing -biisillä. Molemmat olivat hyviä! Toisella esityskerralla (suoraan finaaliin menijät esitetään MF:ssä aina uudestaan) Magnuksen biisi jäi jotenkin hyvin päähän ja puku päällä tanssiva mies on aina plussaa, sillä saa vähintään 10 lisäpistettä jollain asteikolla. :hymyhali: :sydän: :keijo: Lisäksi Andra chanseniin pääsivät Linus Svenning ja nuoret pojat Samir ja Viktor kovasti Let me take a selfie ja Låt mig ta en självis -kappaleita muistuttavalla Groupie-biisillään. :D Jälkimmäinen oli kuitenkin hirmu iloinen. Ja Linuskin oli ihan hyvä. Mutta luotan siihen, että muilla ei lopulta ole jakoa, vaan Pikku-Eric vie voiton.

Mutta miten musta tuntuu että hirveän monessa esityksessä sekä UMK:ssa että MF:ssä on ollut esityksissä tähän mennessä lavalla reippaasti yli Euroviisujen maksimimäärän porukkaa? Vähän huijausta, jos show perustuu sellaiseen, ja sitten itse viisuissa joutuu jättämään puolet show'sta kotiin ja/tai keksimään jotain muuta. :P UMK:n osalta näköjään myös samoja, Dance-ohjelmassakin nähtyjä tanssijoita pyörii useamman biisin taustalla (mikä mua ei siis kuitenkaan haittaa, kunhan havaitsin ilokseni tuttuja kasvoja, koska tykkäsin siitä ohjelmasta hirveästi).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » Su 22 Helmi 2015 13:07

Ketään ei varmaan erityisesti kiinnosta mun UMK- ja MF-raportit, mutta näitä on hauska laittaa itselleen muistiin, joten kirjoitan nyt taas viestin. :P

Eilinen oli molempien osalta tylsähkö. UMK:ssa esiintyi ensimmäisenä Solju, josta pidin ehkä noista eniten. Äidillä oli saamelaisasu ja tyttärellä sininen glitter-minimekko - ihanan keijo ja hyvin euroviisuinen yhdistelmä. Aikuinen oli omituinen, Ida Boisin laulu melko vaisua vaikka keinu olikin hieno rekvisiitta, Heidi Pakarinen saa lisäpisteitä tanssivista pukumiehistä. Järjestyshäiriön biisiä on soitettu sen verran paljon radiossa, että olen kyllästynyt siihen jo ajat sitten. Angelo de Nile oli karannut Game of Thronesista ja meni jostain käsittämättömästä syystä finaaliin. Soljun ja Järjestyshäiriön finaalipaikat ymmärrän.

Melodifestivalenissa tämän kerran valikoima oli melko tylsää. Andreas Johnson oli ihan ok, mutta ei päässyt jatkoon. Olin yllättynyt, ettei Ellen Benediktssonin Euphoria-mainen Insomnia päässyt jatkoon. Näiden sijaan jatkoon pääsivät paikallinen 16-vuotias Hippu Kyllberg (ihan samannäköiset tanssiliikkeet ja housut :keijo:) sekä Jon Henrik Fjällgren, joka joikasi saamelaispuvussa tanssijoiden keralla. Jon Henrik olikin tämän karsinnan paras.

UMK:n väliaikaohjelma veti kerrankin pidemmän korren. Siinä missä Melodifestivalenin väliaikanumerossa vanha setä esitti yksinään kokonaista bändiä ja paikallinen Putous-voittaja Philippa Bark haastatteli osallistujia, UMK:ssa nähtiin Antti Tuisku ja Peto on irti. Jos et katso UMK:sta mitään muuta, katso se. :tulipää: Löytyy UMK:n sivuilta erillisenä klippinä, en osannut linkittää siihen suoraan. Ihan käsittämättömän mahtavaa. Lähettäisin Antin Euroviisuihin koska tahansa. Antti on selvästi halunnut uudistua, vähän kuin Jari Sillanpää viime vuonna. Anttihan onkin kuin Siltsun nuorempi versio taitavuudessaan ja kyvyssään heittäytymiseen ja itseironiaan.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 22 Helmi 2015 14:40

Mä en ole saanut katottua Melfestejä vielä. Sen yhden oon kattonut ja senkin vain Pikku-Ericin vuoksi :keijo:

UMK:t olen katsonut. Ja twiitannut. Katsonut ja twiitannut :keijo:
Viime viikon jakson katsoin kaverin luona ja join jotain "viiniä". Siideriltä se maistui ja taisi olla aika vähäpromillinen :P Join kuitenkin. Ei siitä mihinkään hiprakkaan tullut, mutta olihan se ihan maukasta.

Viime viikolla jatkoon pääsi mun suosikit, Shava ja Opera Skaala. Skaalasta on muodostunut mun ykkössuosikki noista kaikista. PKN on "ihan jees", mutta edelleen siinä biisissä tökkii joku. Mitä enemmän sitä kuuntelee, se kyllä muuttuu paremmaksi, muttei niin hyväksi kuin Skaala! Shava on siinä peesissä hyvänä kakkosena.
Finaalista tulee sinänsä jännä, että siellä on niitä yleisön suosikkeja, joita en voi sietää (Satin Circus, Järjestyshäiriö), mutta joita on rummutettu etukäteen kovalla kädellä. Jouni Aslakin pärjäämiseen tuossa sakissa en jaksa uskoa. Angelo De Nile sai mun korvat vuotamaan verta ja poltti mun päreet. En ole saanut siitä sen suuremmin mitään muuta reaktioa ja oikeasti aika jännä että joku biisi voi ärsyttää noinkin paljon. Norlan el Misionario olisi mielenkiintoinen, mutta uskon sen jäävän myös muiden jalkoihin tuolla. Angelo voi yllättää ja pelkään että Opera Skaala jää sen jalkoihin, koska molemmilla on erilaisuutta ja tiettyä mahtipontisuutta. Mutta onpahan mitä jännittää.
PKN ja Shava ja Solju kuuluvat siihen porukkaan joka voi pärjätä itse viisuissa, joten niidenkään voitto ei olisi huono asia. Shavan pitää petrata lavashown kanssa aika tavalla ja miettiä konseptia uusiksi, jos meinaa olla muutakin kuin vitsi, siis siinä tilanteessa että on meidän viisuedustaja.

Se, mikä oikeasti on mielenkiintoista tänä vuonna on juurikin tuo tavis vs. special-veto. Satin Circus, Järjestyshäiriö, Jouni Aslak ja ehkä Norlan el Misionario ovat siellä tavis-esityksen puolella ja lopuilla on jotain erilaista joko esityksessä tai biisissä. Yllättäen en lämpene tuolle tavisporukalle tänä vuonna juuri ollenkaan. On jotenkin semmoinen että ne on melkein kaikki viisuissa niiiiiiin nähtyjä. Norlan on ainoa josta pidän, mutta sekään ei ole ihan samalla lailla tavis mitä kolme muuta.

Josko saisin ennen lauantaita katsottua ne Melfestit :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 26 Helmi 2015 20:47

Ei kai se sen jonkun tangokuningattaren kauhea renkutus ole päässyt jatkoon? :friikki:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 27 Helmi 2015 12:13

Ei tangokuningatar Heidi Pakarinen päässyt jatkoon. Omasta mielestäni se oli tosin ihan perusiskelmä, sellaisia kuin ne nyt ovat. Mutta sellaisena myös turhan tylsä Euroviisuihin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » Su 01 Maalis 2015 12:10

Eilispäivän raportti, koska kiviäkin kiinnostaa: UMK:n voittajaksi selviytyi ei mitenkään yllättäen Pertti Kurikan nimipäivät. Itse aloin finaalin aikana taipua sille kannalle, että Opera Skaalalla olisi ollut euroviisumaisin kokonaisuus (mahtipontisuutta, keijoutta, asunvaihto, tuulikone, eleganssia), ja sitä jopa äänestinkin. (Shavan kappale pysyy suosikkina muuten, mutta tuskin se viisuissa olisi pärjännyt.) Mutta valtaosa kansan äänistä meni PKN:lle ja Satin Circukselle, ja jos näistä pitäisi valita, ehdottomasti mieluummin PKN.

Vaikka en tykkääkään Nimipäivien kappaleesta erityisesti (mutta kuten olen todennut, en jaksa punkia muutenkaan), onhan bändi positiivinen ilmestys ja toivottavasti saa positiivista huomiota. Voin kuvitella ton jopa pärjäämässä oikein hyvin, tai sitten jäämässä hännille, kuten suomalaisille ja suomenkielisille kappaleille usein käy. (Pelkään kyllä, että kappale on niin lyhyt, että kukaan ei huomaakaan sitä. :P) Mutta mielenkiintoista nähdä. Ja jos tällä edistetään jotain ulkomusiikillisia sanomia, hyvä niin.

Melodifestivalenin viimeisessä alkuerässä tarjolla oli mm. Fabion näköinen Midnight Boy, joka oli ihan superkeijo. :virne: Lantiohan sillä liikkui melkein kuin Antti Tuiskulla mutta oli se aika paljon hirveämpää silti. Lisäksi Skansenilta karanneen näköinen Hasse-setä, jolla oli rekvisiittana aita ja puita sekä midsommarsdansenia tanssaavia ihmisiä. :keijoei: Ja iiihana Måns Zelmerlöw, jolla oli sympaattinen show, jossa ei ollut tanssijoita vaan pulleita tikku-ukkoja. :sydän: Måns pääsi onneksi jatkoonkin erään poikabändin ohella.

Huomasin, että vihdoin nyt kun alkuerät on käyty, Melodifestivalenin kaikkia esityksiä voi katsoa netissä (aiemmin näki vain pudonneet / andra chanseniin menneet, ei finalisteja). :sydän:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 01 Maalis 2015 13:00

\o/ \o/ \o/

Äänestin PKN:ää ja Soljua. Katsoin koko UMK:sta tasan finaalin äänestysohjeet ja tulosten paljastamisen. Parasta! Häkellyin kyllä äänivyörystä, ja toinen juontaja vielä möläytti loppujuonnossa jotain, että "Olipa tasaväkinen kisa!"

Saa nyt sitten nähdä, miten Suomella viisuissa menee. Olisi hienoa, jos voitettaisiin, mutta ei viisuista koskaan tiedä, miten käy. Kieltämättä suht konservatiivinen kisa voisi jo vähitellen, 40 vuotta punkin keksimisen jälkeen, olla valmis tähänkin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 03 Maalis 2015 21:01

Kai se on paljon kiinni siitä, mitä muilla on ja millaisten esitysten väliin PKN asettuu. Se voi olla hyvin vaatimaton ja äkkiä unohdettu tai sitten euroopanlaajuinen yleisö ostaa tarinan jne.

Tai onko sillä nyt mitään väliä, miten sijoittuvat. Osallistuminen lienee jo normaalia suurempi voitto.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 03 Maalis 2015 22:46

Mä oon vaan niin onnellinen, kun PKN voitti UMK:n. :D Mä taidan olla tällä hetkellä niitä, jonka mielestä ei nyt oikeastaan ole väliä, pärjäävätkö he vai itse viisuissa, osallistuminen on tärkeintä. Totta kai olisi ihan mahtavaa, jos kappale vielä sijoittuisi hyvin. :D Haluaisin niin että kaikki "Nyt ne häpäisee Suomen" -kommentoijat saisivat nenilleen. :D

----

Mä oon katsonut Melodifestivalenin kaikki jaksot ja finaalista taitaa tulla söpöjen poikien kamppailu. :keijo: Pikku-Eric, Måns ja joikaava kolumbialais-saamelainen Jon Henrik Fjällgren ovat suosikkejani. Kun vielä Behrang Miri pääsisi andra chansenista finaaliin, niin sitten olisi aikamoinen porukka kasassa. Onhan finaalissa myös pari ihan oikeaa poikabändiä, joiden biisit/esitykset ovat hauskoja, mutta ei niin kiinnostavia. Jostain muustakin tykkäsin, joka ei ollut poika eikä bändi, mutta ei nyt muistu mieleen. :keijo: Niin ja tietty Magnus (ei Weeping Willowsin Magnus) tanssimassa puvussa. Vähänkö haluan laulaa "Möt mig i Gamla stan" -biisiä kun seuraavan kerran menen Tuhkholmaan! :D :keijo: Hasse Andersson oli niin tyypillisen ruotsalainen Skånen murteensa kanssa, että mulle tuli siitä ihan superhyvä mieli. :virne:

Se oli muuten Mariette, jonka olin noin suosikeistani unohtanut. Se oli hieno! :D
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » To 12 Maalis 2015 22:02

Pidän kyllä PKN:stä ilmiönä, eikä punkissa vikaa ole, mutta hieman arveluttaa, oliko Wieniin lähettäminen oikea ratkaisu. Onhan PKN toki esiintynyt ulkomaillakin, mutta mietin, miten yhtyeen kappale ja esitys toimii euroviisukontekstissa, johon PKN ei kovin hyvin ainakaan ennakkoon ole kuviteltavissa istumaan. Voin tietysti olla väärässä, mutta siinäkin tapauksessa, että menestystä tulee, hirvittäisi PKN:n muusikoiden puolesta, koska pyöritys olisi menestyksen myötä vielä kovempaa kuin flopatessa.

Pitäisiköhän muuten jo kohta ottaa itsekin selvää siitä, kuka tai mikä on tämä Pikku-Eric, joka tulee täällä jatkuvasti vastaan?
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Suvi » To 12 Maalis 2015 22:15

päivänpolttaja kirjoitti:
Pitäisiköhän muuten jo kohta ottaa itsekin selvää siitä, kuka tai mikä on tämä Pikku-Eric, joka tulee täällä jatkuvasti vastaan?


Sori, me ollaan jo L-S:n kanssa jo niin Pikku-Ericin lumoissa, että ollaan oltu jo siinä uskossa, että "kaikki" tietävät hänet. :virne: :keijo:

Pikku-Eric eli Eric Saade edusti jo kerran Ruotsia Euroviisuissa, vuonna 2011 sijoittuen kolmanneksi. Hän oli silloin tosi nuori (on kyllä mun mielestä vieläkin) ja siitä L-S taisi keksiä nimen Pikku-Eric, joka sitten taas osittain tuli varmaan Kaunareista.

Eric on ihan syötävän söpö. :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » Su 15 Maalis 2015 01:35

Melodifestivalenin voitti ihana Måns Zelmerlöw kappaleella Heroes. :sydän:

Pikku-Eric parka jäi lopulta viidenneksi, mutta Måns oli kyllä ehdoton toinen suosikkini Ericin ohella. Heroeshan on täydellinen: maailmoja syleilevä kappale, jonka mukaan olemme sankareita kaikki, oivaltava ja liikuttava show, komea edustaja. :keijo: :D

Melodifestivalenin finaali on kuin mini-Euroviisut, tunnelma oli sen verran korkealla. Ohjelman alussa esiintyi sentään Conchita Wurstkin. Kerrassaan hyvä finaali, mukana oli vain pari vähemmän kiinnostavaa kappaletta ja monta tosi hyvää. Ruotsalaiset vaan osaa. :P

Ja niin tosiaan, mäkin olin vähän tuudittautunut siihen uskoon, että fordella kaikki joko tietävät Pikku-Ericin tai sitten asialla ei ole väliä, koska epäilen, ettei näitä viestejä lue muutenkaan juuri kukaan, kun fordella on joka tapauksessa aika hiljaista. :keijo: Mutta hyvä, että asia tuli nyt selvennettyä.

(Tämän olisi kai voinut laittaa Euroviisuketjuunkin, mutta menköön nyt tänne, kun olen käsitellyt Melodifestivalenia tässä ketjussa muutenkin.)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 15 Maalis 2015 13:52

Oli kyllä hieno finaali.
Tulin todenneeksi, että ihan hyväkin etten nähnyt muita Mellon karsintoja, kun tuntui että pää räjähtää niistä esityksistä. Itkin, nauroin ja olin ihan täysillä mukana. Ennen finaalia olin ihan "umpijäässä" ja palelin. Istuin läppäri sylissä, kietoutuneena kahteen vilttiin, toinen jaloissa ja toinen hartioiden yli. Ihan kuin joku vilttipesä missä kyyhötin ja palelin. Kylmät väreet esityksistä eivät auttaneet asiaa, mutta jossain kohtaa huomasin että verenpaine nousee ja pintaverenkiertokin toimi :keijo: Loppupäässä meno oli jo niin "kuumaa" että kykenin heivaamaan hartiaviltin pois :tilt:

Ruotsalaiset todellakin osaavat. Conchitaa olisi voinut olla enemmän. Nyt en lämmennyt ruotsalaiselle huumorille ja twitterissäkin kehuttua Filippa Barkia oli todella vaikea jaksaa. Ei siinä mitään vikaa ollut, ite en vaan syttynyt sille tällä kertaa. Ehkä se muiden tävlingenien näkemättömyys vaikutti tähän.

Mäns :sydän:
Erickin oli ihana, mutta jostain syystä se ei ollut niin riemuikas kuin Måns :keijo:
Lisäksi tykkäsi toiseksi tulleesta Jon Henrikistä, tanssivasta pukumiehestä Magnuksesta ja Mariettesta, jolla oli lakanasta tehty hämäävä "mekko".
Ihan hyvä finaali, vaikka tuntui vähän samaa olevan kuin meidän finaalissa, että hyvät on tosi hyviä ja loput on "hälläväliä"-tapauksia. Ah! Paitsi Hasse! Hasse oli hauska.

Seurasin finaalin aikana jonkin verran twitteriä. Aika paljon suomalaiset kommentoi melodifestivalenia, mutta myös muut eurooppalaiset. Seuraamassani hastagissa oli Månsin voiton jälkeen havaittavissa suurta pettymystä ja negatiivisuutta aluksi. Oli vähän hämmentävää, kun kuitenkin Månsin esitystä kehuttiin ja siitä tykättiin, mutta yhtäkkiä täydellinen vastareaktio siihen alkuun. Kyllähän se kääntyi myönteisen puolelle, mutta kuitenkin.

Tulee kyllä hyvä viisufinaali tänä vuonna :keijotäpinä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja L-S » Su 15 Maalis 2015 17:21

Mä en kyllä jaksanut Filippa Barkia, vaikka katsoinkin kaikki osakilpailut. :P Mutta siinä oli se, että mun pitäisi puhuttua ruotsia ymmärtääkseni keskittyä kunnolla, ja Filippa Barkin aikana en jaksanut panostaa siihen, ja sitten siitä oli jäljellä vaan ärsyttävä äänensävy ja oudon stereotyyppinen pukeutuminen. Ja kun hahmo ei ollut tuttu muutenkaan mistään, niin en ymmärtänyt mitä sillä haettiin.

En huomannut Twitterissä vastareaktiota Månsille, mutta ehkä se on yleistäkin, että voittajaan tyytymättömät haluavat aktivoitua siinä vaiheessa, tai samat ihmiset ovat aiemmin twiitanneet vaan positiivisia juttuja jostain omasta suosikistaan, niin vastustajien olemassaoloa ei ole huomannut. UMK:n jälkeen Twitterissä näkyi kyllä PKN:n vastareaktio. Niitä jälkipyykkejä lukiessa ihan harmitti, että itse en ollut ollut varauksetta PKN:n puolella, koska en ainakaan halua tulla liitetyksi moisiin vastustajiin, sen verran typeriä jotkut niistä kommenteista olivat. Mutta mulla vaikutti se, että Euroviisuissa pidän eniten iloisesta meiningistä ja kunnon show'sta eikä muutama tanssibiittikään pahitteeksi ole, ja punk on tietysti lähtökohtaisesti kaikkea tällaista vastaan. :P Mutta en kuitenkaan halua sanoa, että punk ei sopisi Euroviisuihin, koska kyllä mun mielestä sinne voi ja kannattaa lähettää mitä vaan. Ja erilaisten tasa-arvo- ja vähemmistöasioiden edistäminen sopii kyllä viisuihin, ja sillä asiallahan PKN tavallaan on.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: UMK 2015 - Way to Wienna?

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 15 Maalis 2015 18:05

L-S kirjoitti:
En huomannut Twitterissä vastareaktiota Månsille, mutta ehkä se on yleistäkin, että voittajaan tyytymättömät haluavat aktivoitua siinä vaiheessa, tai samat ihmiset ovat aiemmin twiitanneet vaan positiivisia juttuja jostain omasta suosikistaan, niin vastustajien olemassaoloa ei ole huomannut.


Mä huomasin jokusen tuollaisen perusvalituksen, mutta enemmän tuli vastaan ihmisten tyytymättömyyttä siihen äänestyssovelluksen toimimattomuuteen. Melodifestivalenin äänetykseen käytettävä applikaatio tosiaan lakkasi toimista Jon Henrik Fjällgrenin esityksen aikana. Joten ei ne ruotsalaisetkaan kaikkea osaa. :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki


Paluu Musiikki



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron