UMK oli upea show! Ohjelma alkoi vaikuttavasti hidastetulla versiolla Kuumaan Ylivoimaisesta, jota esittivät Johannes Brotherus ja Benjamin yhdessä. Vau. Jossain vaiheessa biisi nopeutui ja hetken päästä vaihtui Benjaminin Hoida mut -esitykseksi, joka oli paljon parempi kuin viime vuoden UMK-veto, täynnä voimaa ja varmuutta. Kannattaa katsoa myös
viittomakielinen versio aloitusshow'sta. Katselin näitä viitottuja versioita aamulla.
Se, että juontaja on mukana aloitusshow'ssa on minusta hienoa, sellaista Mello-meininkiä, joten hyvä että juontajissa oli mukana laulutaitoista porukkaa. Benjaminin lisäksi Pilvi Hämäläinen yllätti väliaikanumerossa. Se oli ehkä olevinaan joku huumorinumero, en tiedä. Muuten en ihan hirveästi välittänyt Hämäläisen mukanaolosta, koska hänellä on tapana puhua kuin sketsihahmo joka paikassa. Ehkä sitä odotetaan ja ohjaajien puolelta toivotaan häneltä, mutta omasta mielestäni sen voisi jättää Putoukseen.
No mutta, asiaan. En ollut etukäteen oikein varma kappalevalikoimasta, en pitänyt mitään niistä erityisen suurena ennakkosuosikkina itselleni, vaikka Sara Siipolan biisistä pidin kappaleena eniten. Epäilin, että lavashow't ratkaisisivat paljon, ja ne eivät onneksi pettäneet. Taso oli kautta linjan kova.
Kisan avasi Sini Sabotagen Kuori mua. Tämä on ainoa, jota en ole laittanut omalle Spotify-listalleni.
Show oli sinänsä ihan hauska ja siinä nähtiin yllätyksenä uutuus, tukanvaihto!
Toisena esiintyi Cyan Kicks. Oli kai tämäkin ihan toimiva show. Hieman häiritsi tässä ja muissakin esityksissä kuvaustyyli, jossa kuvakulmat vaihtelivat levottomasti koko ajan ja oli paljon lähikuvaa, niin ettei saanut oikein kokonaiskäsitystä. Kaikissa esityksissä oli myös mukana lähes jatkuvasti vilkkuvia valoja, mistä tuli sekava vaikutelma.
Jesse Markinin esitys oli kivan yksinkertainen. Mukana olivat vain tanssijat rentoine liikkeineen värikkäissä kotiasuissa.
Mikael Gabrielin ja nublun esitys oli hauskasti toteutettu, pidin värikkäistä valopalloista ja puiset pöntöt olivat sinänsä hauskat, tosin he olisivat saaneet tulla niiden takaa pois aiemmin. Matador-kohdassa nähtiin myös punaiset vaatteet.
Myös leikkirahaa heiteltiin. Lopussa seinällä luki Pax.
Sara Siipolan esitys oli aika vaikuttava ja lavalla pyöri hienosti jonkinlainen lamppu, jonka Sara otti välillä myös käteensä. Laulu sujui mielestäni hyvin ja voimallisesti. Tälle annoin lopulta ääneni, koska show vakuutti ja kappaletta olen jaksanut kuunnella.
Sexmane yllätti livenä posiitiivisesti, koska Spotify-versio on turhankin autotunetettu. Tässä esitys kuulosti olevan enemmän täynnä tunnetta, tai jotain. Sexmane oli kytkettu jonkinlaisiin köysiin ja haarniskaan, joiden varassa hän rimpuili. Odottelimme, pääsisikö hän niistä irti, mutta niin ei käynyt.
Viimeisenä nähtiin Windows95man ja Henri Piispanen. Show'n alku räjäytti heti potin, kun Windows95man kuoriutui esiin farkkumunasta. Sitten kävi ilmi, että hänellä ei ollut housuja, vain ihonväriset kalsarit. Housut tuotiin lopulta paikalle pyykkinarulla, hän sai ne jalkaansa ja sen jälkeen levitteli pyroja housuissa olevista letkuista. Kerrassaan älyvapaita ideoita! 10 pistettä tämän esityksen suunnittelijoille. Piispanenkin esiintyi hauskasti farkkupaloista kasatussa takissa. Nauroin koko esityksen ajan.
Vastoin kaikkia odotuksiani Windows95man sai huikean äänisaaliin yleisöltä. Olin etukäteen ihan varma, että tämä on vuoden pakollinen huumorinumero, joka ei kuitenkaan mene viisuihin (vrt. esim. Portion Boys viime vuonna), mutta kansa oli toista mieltä ja ilmeisesti ajattelee tässä olevan uusi Käärijä, positiivinen ilmestys, joka herättää huomiota. Oma epäilykseni on alkuun, että tämä jäisi rannalle jo semifinaaleissa, koska kappale ei ole kovin ihmeellinen, vaikka ysäri onkin hauskaa, ja lopulta överiksi vedetyllä huumorilla ei kuitenkaan yleensä ole ihan hirveän pitkälle päästy viisuissa. Toisaalta ehkä se toimii silloin, jos se vedetään todella överiksi, ja onhan tässä show'ssa siihen aineksia. Pelkkää keijoa huumoria ovat viisuissa harrastaneet esim. Britannia ja Saksa ja jääneet näillä häntäpäähän (ja he ovat sentään automaattisesti finaalissa). Huumori on ehkä riski siksikin, että viisuissa on kuitenkin mukana raadit, jotka arvostavat asiallisuutta, ja kyllä myös viisuyleisöistä osa on sitä mieltä, että Euroviisut ovat Vakava Asia ja kunnon laulukilpailu. UMK:ssakaan raadit eivät ihan hirveästi innostuneet tästä, raatiäänet voitti Sara Siipola. Mutta olen mielelläni väärässä. Epäilinhän aluksi viime vuonna Käärijänkin mahdollisuuksia, mutta olin väärässä, paitsi että raadithan siinä lopulta torppasivat voiton. No, en nyt usko että Windows95man menee ihan niin pitkälle saakka, mutta toivon joka tapauksessa pääsyä finaaliin.
UMK:ssa oli lisäksi väliaikanumerona Katri Helenan Katson sineen taivaan komeana versiona. Tavallaan olisin toivonut, että siitä olisi tehty joku överi diskoversio tai jotain, missä olisi ollut fiittaajana joku yllättävä artisti, vähän samaan tyyliin kuin Luxemburgissa oli Vicky Leandros ja Alexander Rybak. Mutta Ylellä ei kyllä varmaan ole varaa kansainvälisiin viisuartisteihin ja sinänsä ihan kiva, että nämä show't tehdään kotimaisin voimin (vaikka olisi se toivomani vierailija voinut olla kotimainenkin - ja sitten taas toisaalta kyllä KH oli vaikuttava yksinäänkin). Viisukarsintoihin joka tapauksessa sopii mainiosti myös viisuhistorian kunnioittaminen, ja olen iloinen, että Katri Helena oli otettu mukaan, vaikka muuten näissä geimeissä on ollut tapana suosia nuoria artisteja.
Toinen väliaikanumero oli odotettu Käärijän ja Erika Vikmanin Ruoskaa. Tämä oli show'na nappiosuma. Käärijä heräili sängystä formulalakanoista, hänellä oli yllään pitkä valkoinen yöpaita ja Herra Hakkaraisen tyylinen unihattu.
Erika puolestaan ilmaantui pelottavassa dominanukkeasussa portaiden yläpäästä ruoskan kanssa. Tanssijoitakin oli mukana ja kaikkea hauskaa. Kerrassaan ihanaa.
Jossain välissä Käärijä ehti kiireesti vaihtaa yöpaidasta vihreään boleroon ja esitti Cha cha chan moninkertaisella tanssijamäärällä. Possujuna oli ennätyspitkä!
Unohdinkohan nyt jotain? UMK oli erittäin onnistunut show ja sen jälkeen oli takki vähän tyhjä, mutta piti vielä katsoa Melodifestivalen.
Illan show ei tarjonnut mitään erityisen hienoa ja kappaleetkin olivat aika mitäänsanomattomia mielestäni. Finaaliin suoraan menivät Liaamo ja Maria Sur (ukrainalainen, joka oli mukana jo viime vuonna). Lisäksi entiseen Andra chanseniin (parempi nimi, jota en suostu lakkaamaan käyttämästä) menivät Dear Sara ja
Fröken Snusk kappaleella Unga och fria. Viimeksi mainittu oli illan paras ja hauskin esitys, siinä nähtiin kommandopipo ja vaaleanpunainen aidonkokoinen hevonen.
Biisin olivat muuten tehneet Fröken Snusk ja Sara Ryan, joka oli tekemässä myös Cyan Kicksin biisiä. Tämän lisäksi pidin C-Joen Ahumma-kappaleesta, joka jäi rannalle. Biisintekijöistä mainittakoon, että Anderz Wrethov ja Jimmy "Joker" Thörnfeldt olivat tekemässä biiseistä kahta, mutta muuten en bongannut viisumafian jäsenistä kovin monia. Esimerkiksi G:sonia ei kuultu eilen lainkaan! Mainittakoon myös, että jossain Mellon esityksistäkin oli Saran tapaan valopallo.
Etukäteen olin optimistinen, ja ajattelin, että katson vielä UMK:n ja Mellon jälkeen San Remoa, mutta en ollut ottanut huomioon miten pitkään jo Mello kestäisi. Ehkä viime vuonna kun katsoin San Remoa se ei tullut samana iltana UMK:n kanssa, tai en tiedä miten jaksoin. Katsoin San Remoa ihan hetken ja ehdin nähdä artistin, joka esiintyi jonkinlaiseksi manaatiksi pukeutuneen tyypin kanssa.
Eilen olisi tullut myös Liettuan karsinta, josta The Roop oli onneksi mennyt jatkoon. Heidän kappaleensa on jälleen kerran ihana, joskin kun katsoin karsintaesityksen, show ei ollut yhtä värikäs ja hauska kuin heidän aiemmat vetonsa, mutta ehkä sitä voisi vielä kohennella, jos oltaisiin menossa viisuihin. Voi olla, että kun Liettualla on niin paljon karsintoja ja niissä paljon kappaleita, kaikkiin ei voida aluksi panostaa. Myös Latvian finaali oli eilen, sen voitti kuulemma joku balladi.
Koska nyt Windows95man on edustajamme, täytyy farkkumuna lisätä rekvisiittalistalle. (Myönnettäköön, että nämä rekvisiittojen sijoitukset listalla arvotaan yleensä kahden sekunnin pohdinnan jälkeen
- eli ihan kauheasti niitä ei kannata tuijottaa, pääasia että hauskat rekvisiitat tulevat huomioiduiksi. Se pinkki hevonenkin voisi olla listalla mutta odotellaan nyt jääkö se karsintoihin, niin voi sitten saada bubbling under -maininnan).
1. Nitoja (Sakis (Kreikka) 2009)
2. Lasikaappi (Pikku-Eric (Ruotsi) 2011)
3. Eurolavat (Käärijä (Suomi) 2023)
4. Trampoliini (Kreikka 2014)
5. Uuni (Venäjä 2012)
6. Vessapaperilla koristeltu puu (Armenia 2007)
7. Hamsterin juoksupyörä (Ukraina 2014)
8. Suihkulähde (Irlanti 2012)
9. Farkkumuna (Suomi 2024)
10. Huoneisto olohuoneineen ja auto (Malta 2023)
11. Juoksumatot (Ruotsi 2017)
12. Repäisylappuseinä (Armenia 2022)
13. Tanssivat minirobotit (San Marino 2018)
14. Troijan hevonen (Montenegro 2012)
15. Paljettikoristeinen maitotonkka (Unkari 2017)
16. Piikkilanka-aita (Bosnia & Herzegovina 2016)
17. Pyykkinaru (Bosnia & Herzegovina 2008)
18. Nyrkkeilyhanska (Armenia 2011)
19. Jäävuori (Suomi 2019)
20. Rodeohärkä (San Marino 2022)
21. Naamioitu mallinukkearmeija (Romania 2018)
22. Palavat portaat ja flyygeliarkku (Ukraina 2018)
23. Majakkahamerakennelma (Ranska 2023)
24. Lilja (huulisimpukkakukka) (Serbia 2023)
25. Australiasta saakka (?) tuotu auto, jossa vasemmanpuoleinen liikenne (Australia 2023)
26. Kaksi tykkiä (Romania 2017)
27. Glitter-palikka (Australia 2016)
28. "Veriset tamponit" (Romania 2013)
29. Jumppapallomeri (Suomi 2022)
30. Kuulavaste (Itävalta 2017)
31. Lasikuutio (Azerbaidzan 2013)
Bubbling under:
X. Hippibussi (Shava UMK:ssa 2015)
X. Liukumäki (Günther & D'Sanz UMK:ssa 2017)
X. Oranssi avokuplavolkkari (De vet du Melfestissä 2017)
X. Juna (Saara Aallon Queens Suomen biisivalintaohjelmassa 2018)
X. Nukkekoti (Gothminister Norjan karsinnoissa 2024)
X. Glitter-suihkuseinä (Mathilde Norjan karsinnoissa 2024)
Kunniamaininnat:
Oudoin idea: Tissi karttapallotelineessä (Rigoberta Bandini, Espanjan Benidorm Fest/karsinta, 2022)
Randomein idea: Yllätysympyrä (Cornelia Jakobs, Melodifestivalen 2022)
Erikoispysti:
Tämä erikoispalkinto annetaan ensimmäisen American Song Contestin (2022) osallistujille, joista todella moni oli panostanut rekvisiittaan ja tuonut paikalle huoneita, talon tai saaren!