Douglas Adams - Linnunrata

Douglas Adams - Linnunrata

ViestiKirjoittaja Dnd » Su 19 Heinä 2009 05:31

Jolleivat kaikki Adamsin mestarillisen kirjoittamisen ystävät ole vielä huomanneet, Douglas Adamsin "Linnunradan käsikirja liftareille" ja neljä jatko-osaansa, "Maailmanlopun ravintola", "Elämä, maailmankaikkeus ja kaikki", "Terve, ja kiitos kaloista" sekä "Enimmäkseen harmiton", saavat jatko-osan, joka jäi Adamsin kuoleman seurauksena aikaisemmin tekemättä. Kirjan nimeksi tulee "And Another Thing...". Kirjoittajaksi on valittu Eoin Colfer. Toivottavasti tuleva julkaisu täyttää ne suuret saappaat, joihin se astuu.

Täältä löytyypi hieman lisäinfoa ja mm kansikuva tulevaan kirjaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/And_Another_Thing..._(novel)

Itse jään innolla odottelemaan, puutteellisen englanninlukutaitoni ansiosta, kirjan joskus tulevaisuudessa ilmestyvää suomennosta ja toivon suomentajien olevan yhtä hyvät kuin aikaisemmissa tuotoksissa.

Eli, keskustelua tulevasta kirjasta ja miksei myös sarjan menneistä osista.
(Tosin uusi julkaisu ei ole vielä ulkona, mutta alustavasti 12.10.2009 sen on suunniteltu mahdollisesti ilmestyvän.)
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

Re: Douglas Adams - Linnunrata

ViestiKirjoittaja Fantsu » Su 19 Heinä 2009 23:19

Mutta.... mutta.... MIKSI????!

:sekopää: Eikö olis voinut jättää tähän...
Fantsu

ViestiKirjoittaja Dnd » Ma 20 Heinä 2009 03:51

Jo alkuperäinen kirjoittaja oli suunnitellut vielä viimeistä osaa, sillä, jos käsitin oikein, hän halusi erilaisen lopun. Hän ei sitä vain koskaan kerennyt tekemään.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 20 Heinä 2009 12:39

Ensijärkytyksestä selvittyäni:
Vaikka Adams olisikin halunnut kirjoittaa uuden viimeisen kirjan, ei hommaa voi noin vain tyrkätä toiselle kirjailijalle. Onhan hyvin todennäköistä, että kirjasta tulee ihan jotain muuta kuin Adams olisi ajatellut; jollei viimeisestä kirjasta jo satu olemaan valmista raakaversiota, mitä nyt ainakaan tosta Wiki-artikkelista ei voi päätellä. Uusi kirja tohon sarjaan ei ole niin triviaali juttu kuin Neiti-etsivään... Ja jos Adams ajatteli uuden kirjan kirjoittamista, mistä voi päätellä, että hän olisi koskaan halunnut antaa homman jollekulle toiselle? Aina tietysti voi veikata, että "vaimo tietää", mutta totuus voi olla ihan toisenlainen.

Mun mielestä sarja olisi pitänyt jättää rauhaan. Jos kirjailija kuolee - so be it. Toisen henkistä jäämistöä passaa sorkkia vain, jos kirjan runko on jo hyvällä mallilla. Eniten nyrppii kuitenkin ajatus, että toinen kirjailija alkaa matkia Adamsin kirjoitustyyliä...

Yritin miettiä vastaavia esimerkkejä, mutta muistin vain J.R.R. Tolkienin Silmarillionin, joka vain koottiin pojan toimesta tekstien ollessa jo valmiina. Tolkienilla oli valmiit paperit muutamiin muihinkin kirjoihin.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 20 Heinä 2009 13:44

Fantsu kirjoitti:Yritin miettiä vastaavia esimerkkejä, mutta muistin vain J.R.R. Tolkienin Silmarillionin, joka vain koottiin pojan toimesta tekstien ollessa jo valmiina. Tolkienilla oli valmiit paperit muutamiin muihinkin kirjoihin.
No onhan tollasiin jonkunlaisia esimerkkejä mm. Eric Van Lustbader jatkoi Jason Bourne-sarjaa Robert Ludlumin kuoltua, Brandon Sanderson kirjoittaa Robert Jordanin Ajan pyörän loppuun (tosin tähän taisi olla Jordanilta varsin hyvätkin ohjeistukset), John Dennis, Alastair MacNeill ja Hugh Miller kirjoittivat jatkoa Alistair MacLeanin UNACO-sarjaan ja onhan Christopher Tolkien kirjoittanut isänsä merkintöjen pohjalta muitakin Keskimaa-kirjoja mm. History of Middle-Earth -sarjaan.

Itse asiaan en osaa oikein sanoa mitään, koska en ole Linnunrataa lukenut, vaikka se on ollutkin lukulistallani jo pitkään.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja urakka » La 10 Loka 2009 20:15

Itse kuulin tästä uutisesta vasta tällä viikolla, ja on kyllä vähän hämmentynyt olo. Miksi pitää mennä tekemään vielä yksi jatko-osa? :O:

Juurikin se hämmentää, että kirjailija ite ei ole sitä kirjoittamassa tai edes hyväksymässä, vaan asia jää ihan muiden käsiin. Mun mielestä on aina vähän (tai aika paljonkin) arveluttavaa mennä sorkkimaan vainajien käsikirjoituksia, luonnoksia tai vaikka demoja, koska eihän niistä voi tietää vaikka tekijä olis suunnitellut polttavansa koko roskan seuraavana päivänä. :sori: Haisee mun nenään lähinnä rahastukselle, samoin kuin leffa aikoinaan.

Maanantainahan tuon kirjan pitäis kaupoissa olla.
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 22 Loka 2009 11:53

Epäilyttää kyllä kovasti tuo uusi jatko-osa. Menin kuitenkin kirjan tilamaan, kun en muutakaan voinut. Saapa nähä, en noita Artemis-kirjoja ole koskaan lukenut, joten kirjoittajan tyylistä ei ole mitään tietoa.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Deni » Pe 06 Marras 2009 21:15

Mä törmäsin tuohon kuudenteen Linnunrata-kirjaan tänään kirjakaupassa, ja koska olen tympeä kirjakauppojen asiakas, syöksyin kotiin päästyäni jälleen varaamaan sen kirjastosta. (Minähän en osta kirjaa jos se ei ole varmasti hyvä! Tai halpa!)

En oikein tiedä, mitä siltä nyt sitten odottaisi, mutta luettavahan se kuitenkin on. Alkuperäinen trilogia kuuluu kuitenkin mun kaikkien aikojen suosikkilukemisiin, joten on mun saatava tietää, millainen tämä jatko-osa nyt sitten on. Mä haluan kuulla kyllä tarinaa eteenpäinkin, vaikkakin sitten eri kertojan sanoin. Menköön sitten rahastukseksi tai kuolleen heposen potkimiseksi, tässä kohtaa mun moraali ei inahda lain.
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 19 Marras 2009 13:44

Tuli tämä nyt luettu. Eikä se oikeastaan ollut hassumpi, ei tietenkään (olisiko se ollut mahdollistakaan) yllä Adamsin parhaiden kirjojen tasolle, mutta hakkaa kyllä esimerkiksi alkuperäisen sarjan viimeisen opuksen.

Alussa vähän häiritsee liioiteltu aikaisemmin tapahtuneiden asioiden esilletuonti, mutta sekin oli kai odotettavissa, paljolti vanhoilla hahmoilla kirjassa muutenkin pelataan. Teoksen aikana tavataan myös Cthulhu ja kivannäköinen vogoni.

Eli: Ihan viihdyttävä kirja, en tuntenut tulleeni huijauksi kirjaa lukiessani.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 20 Marras 2009 21:13

Nyt minäkin sain laitettua kirjan varaukseen. Sitä saadaan tänne pikku paikkakunnalle, suomen puolivälin tuntumaan, vasta ensiviikolla.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Dnd » Su 20 Joulu 2009 19:02

Luettu. Olihan se ihan hyvä.
Dnd
Outo marsilainen kivi

Paluu Ex Libris