Maija kirjoitti:Dostojevskin Rikosta ja rangaistustakaan en ole koskaan lukenut.
..vai ovatko jotkin kirjallisuuden suurimmista klassikoista mielestäsi yliarvostettuja?
Rulla kirjoitti:Rikos ja rangaistusMä olen kolme kertaa koettanut lukea sen ja aina siitä
jää viimeiset suunnilleen sata sivua kahlaamatta. Ei. Vaan. Kykene. Kurjuuden
maksimoinnillakin olisi oltava joku maksimi. Jo pelkästä r&r:n lukemisesta jo
masentuu! Mä en ymmärrä kyseisen teoksen kulttiarvoa millään muulla muotoa,
kuin inhorealistisen kurjuuden kuvainnoinniltaan.
theia kirjoitti:Ja hä-vet-tää kun en ole lukenut Tuntematontapitäis skarpata, mutta kun ei kiiinnosta. hävettää kun ei kiinnosta.
Suomeksi olenkin lukenut ne kaikki jo. :romanttinenhupakko:
Itse voisin luokitella ne klassikoiksi. Vai puhutaanko me vain "vaikeista aikuisten" klassikoista? 

Vanilla kirjoitti:theia kirjoitti:Ja hä-vet-tää kun en ole lukenut Tuntematontapitäis skarpata, mutta kun ei kiiinnosta. hävettää kun ei kiinnosta.
Mie olen päässyt tästä häpeästä yli! En jaksa enää välittää, vaikkei kiinnosta. Elä siekään välitä!Tai ehkä se vielä joskus alkaakin kiinnostaa, mistäs tuota tietää.
Vanilla kirjoitti:Sain synttärilahjaksi anopilta seitsemän romaanin verran Jane Austenia alkuperäiskielellä, nekin odottavat kirjahyllyssä vuoroaan.Suomeksi olenkin lukenut ne kaikki jo. :romanttinenhupakko:
Edit: Niin joo, ja Sinuhe! Sen aloitin joskus pari vuotta sitten, mutten päässyt alkusivuja pidemmälle.Kyllä mie vielä joku päivä!
)Dostojevskin Rikosta ja rangaistustakaan en ole koskaan lukenut.
Rulla kirjoitti:Jane Austen on klassikkojen äiti, joten tulkoon tämä uutinen mainituksi täällä.
Herra Darcyn esikuva on löytynyt.
Noh, mistäpäs sen tietää, miten paljon hahmossa on totuutta ja miten paljon Austenin mielikuvitusta.
.Hups, meinasin melkein unohtaa Minna Canthin teokset. Mutta esimerkiksi sitten vaikka Waltarin Sinuhea oon yrittänyt aloittaa useaan kertaan mutta en ole päässyt kahta ensimmäistä sivua pidemmälle.
. Austeneista on luettuina lähes kaikki. Bronten sisaruksista Charloten Kotiopettajaren romaani on luettuna, mutta Emilyn Humiseva harju on jostain syystä vielä lukematta.
) ja joku Kafkan novellikokoelma. Pikku Prinssi on tietysti luettuna. Huoh, nyt ei jaksa muistaa enempää.
. Sain sen 8- vuotiaana joululahjaksi ja se oli silloin todella hyvä kirja. 8- vuotiaalle rämäpäälle se oli mahtava seikkailukirja.Pidin Ronjasta muistaakseni esitelmän koulussakin. Kymmenen vuotta myöhemmin kun 18-vuotiaana luin kirjan uudestaan taisin itkeä ihan vesiputouksena. Kirja avautui aivan uudella tavalla. Nugat kirjoitti:Ovatko Pieni ruonotyttö-kirjat klassikoita? Entä Vihervaaran Annat? Entä Tove Janssonin Muumit?Itse voisin luokitella ne klassikoiksi. Vai puhutaanko me vain "vaikeista aikuisten" klassikoista?

Siellä on muutama ylitsepääsemätön kirja, esim. Taru sormusten herrasta. Mä en yksinkertaisesti saa sitä ikinä ikinä luettua. Se stoppaa kertakaikkiaan toisen kirjan kohdalla.
Tällaisen reaktion sai aikaan muutamat koulussa pakkoluetut kirjat.
Oi se oli yksi lempikirjoistani aikoinaan! Miten olen voinut sen unohtaa! 
. Ja Idiootti nyt on vaan minulle maailman paras kirja... Mutta kai ihmiset saa eri juttuja irti erilaisista kirjoista.Jorssi kirjoitti:Joo olisihan noita klassikoita...tulee vaan niin vähän niitä luettua, mutta mun mielestä kenenkään ei kannata jotain teosta lukea vain sen takia, että se luokitellaan klassikoksi, varsinkaan jos se ei pätkääkään kiinnosta.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa