Lukupiiri

Re: Lukupiiri

ViestiKirjoittaja damn » Pe 12 Kesä 2009 00:52

No niin, vihdoinkin sain aloitettua sadan kirjan listan lukemisen.

Kirja 1: Väinö Linna- Tuntematon Sotilas

Ensimmäisen parinkymmenen sivun kohdalla aloin miettiä otinko sittenkin liian ison urakan itselleni, sillä lukeminen takkusi. Kirjaan toi toki elävyyttä henkilöhahmojen murteet, mutta alussa kesti hetki, että kaikista murteista sai kunnolla kiinni ja myöhemmin lukeminen nopeutuikin huomattavasti. Itse kun olen koko ikäni savossa asunut, niin ei oikein nuo muut murteet niin omilta tunnu.
Vaikeahkon alun jälkeen aloin tykätä kirjasta. Lukaisin tuon parin illan aikana iltalukemisena, kun yöt on mennyt muutenkin valvoessa. Henkilöhahmot oli mainioita ja vaikken sodasta kiinnostunut olekaan, niin tuo oli mielenkiintoinen ja hyvin kerrottu. En olisi uskonut tykkääväni siitä noin paljon :D .

Tästä onkin hyvä jatkaa, seuraavana vuorossa on lisää Linnaa, Täällä pohjantähden alla.

Pisteet:

Nugat 6
puolikarkea 3
Pascal Lemoix 2
Maija 1
elegia 1
Kumkvatti 1
damn 1
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 12 Kesä 2009 12:37

damn kirjoitti:En olisi uskonut tykkääväni siitä noin paljon :D .

Samat tunteet mullakin. Jouduin aikanaan lukemaan Tuntemattoman koulussa, ja asenne oli luokkaa "Tän on pakko olla ihan hirveetä p*skaa", mutta ihastuinkin kirjaan kovasti.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 12 Kesä 2009 19:55

Tuntematon sotilas on yksi suosikeistani. :D En olisi uskonut, että kyseiseen kirjaan niin ihastuisin. Yksi lempileffoistani pienenä oli Speden Pikkupojat. Siinä isän luettua Tuntemattoman sotilaan Äiti Hannele Lauri valittaa, kuinka huono loppu kirjassa olikaan. Kirjassahan Suomi hävisi sodan! :virne: Tämä vaikutti pienen lapsen mielipiteeseen. :tilt:

Lomalla aion lukea kirjan uudestaan. Lieneeköhän se jo viides kerta, mutta tiedän nauttivani joka sivusta. :D
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 12 Kesä 2009 20:00

Nugat kirjoitti: Kirjassahan Suomi hävisi sodan! :virne:

[ot]Mutta niinhän se hävisi oikeassakin elämässä.[/ot]

Joo koitan lukeakin jotain niin pääsen pisteille. Tavoitteena yks piste elokuun loppuun mennessä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 12 Kesä 2009 21:08

Lyyra kirjoitti:
Nugat kirjoitti: Kirjassahan Suomi hävisi sodan! :virne:

[ot]Mutta niinhän se hävisi oikeassakin elämässä.[/ot]

Correct. :tilt: Mutta Hannelen mielestä se oli huono. Kohta 5:45. :tilt: Oishaa se ollu paljo kivempi jos suomi ois voittanu. :D
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja urakka » Pe 12 Kesä 2009 21:47

J.D. Salingerin Sieppari ruispellossa luettu. :)

Tämän olen ennenkin lukiossa lukenut (ja varastanut koulun kirjastosta :juoni: ), mutta näköjään se uppoaa vähän eri tavalla ku silloin. Tällä kertaa sai ehkä enemmän irti, vaikka mielikuvana oli lähinnä joku aivan absurdi tapahtumien jatkumo höystettynä epämääräisillä takaumilla sun muilla. Olihan siellä ihan tarinakin seassa. Taidan lukea taas parin vuoden päästä uudelleen. :D

Pisteet:

Nugat 6
puolikarkea 3
Pascal Lemoix 2
damn 1
elegia 1
Kumkvatti 1
Maija 1
urakka 1
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 13 Kesä 2009 20:14

Sainpahan pistetilin auki! Luin Goscinnyn ja Uderzon Asterix ja Kleopatra -albumin. :virne:
Ja se oli tosi hyvä! :tilt:

Pisteet:

Nugat 6
puolikarkea 3
Pascal Lemoix 2
damn 1
elegia 1
Kumkvatti 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1 :jami:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 14 Kesä 2009 18:38

Jee! Hyvä Lyyra! :tilt: Ja kaikki muutkin mukaan osallistuneet!

Itse en ole nyt saanut luettua listan kirjoja. Lomaksi syöksyn kirjastoon ja lainaan Victor Hugon Kurjat ja Linnan Tuntemattoman sotilaan. Sitten viritän riippumaton, siemaisen drinkistä ja rentoudun.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ti 16 Kesä 2009 14:43

Hohoo, kävipäs se äkkiä. Eikä yksikään pelastunut luettu. Vallan nokkelaa, en arvannut murhaajaa. :tilt:

Hirmu virkistävää saada jotain luetuksi parissa päivässä. Jos menen kotikotiin juhannuksen viettoon, on seuraavana listalla Asterix ja Kleopatra sekä Kuinkas sitten kävikään, ne kun löytyvät sieltä hyllystä. Helppoja pisteitä tiedossa. :virne:

Pisteet:

Nugat 6
puolikarkea 3
Pascal Lemoix 2
Kumkvatti 2
damn 1
elegia 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 16 Kesä 2009 16:31

Mmh. Hirmuisa saamattomuus vaivaa myös tällä elämänalueella. Ja keskittymiskyky on sitä kuuluisaa kärpäsen luokkaa. Siitä kertonee parhaiten kesken olevat lukupiirikirjat:

Tolstoin Anna Karenina, Utrion Eevan tyttäret, Adamsin Linnunradan käsikirja liftareille, Kafkan Oikeusjuttu, Tolkienin Taru sormusten herrasta (tämä on kaikkein pisimmällä) ja Waltarin Sinuhe egyptiläinen. Nuo on siis kaikki aloitettu, mutta syrjäytetty jossain vaiheessa. Lisäksi odottamassa ensimmäistä aukaisua ovat Dumasin Monte Criston kreivi, Dostojevskin Rikos ja rangaistus ja Oksasen Puhdistus.

Huoh.

Saako pisteitä yrittämisestä? Puolikkaan? 1/5? :keijo:

:huoh:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ti 16 Kesä 2009 17:13

Hih, mäki tahon yrittää tuon sadan kirjan listan mukaisesti. :) Katselin tuossa, että olisin lukenut 10 niistä ja muutama on jäänyt kesken, kun ei ole enää napannut. Lisäksi listassa on ainakin 4 kirjaa, joista olen nähnyt leffan ja muutamasta olen ensin yrittänyt lukea, tai lukenut, ja sitten nähnyt leffan. Lisäksi olen lukenut sen Humisevan harjun ja tykkäsin siitä mahdottomasti. Otan siitä pisteen heti kättelyssä, niin kuin muutkin ovat täällä tehneet. :juoni:

Monte Criston kreiviä suosittelen kaikille lukemattomille lämpimästi, on meinaan todella mielenkiintoinen kirja. :D

Nugat 6
puolikarkea 3
Pascal Lemoix 2
Kumkvatti 2
damn 1
elegia 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1
skray 1
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 21 Kesä 2009 16:59

Humiseva harju luettu! Tarina on hyvä, mutta tämä suomennos oli tosi vanhahtava ja sen takia kökkö. Varsinkin alussa menin sekaisin henkilöistä. Heathcliffin hahmo oli mielenkiintoinen. Ennen kirjan lukemista luulin tämän hahmon olevan jotenkin uljas ja komea sankarityyppi, kuten myös luulin kirjan olevan romanttista hömppää. Mutta jos on aikeissa lukea Humisevan harjun suomeksi, ei ehkä tätä ensimmäistä suomennosta kannata valita.

Nugat 6

puolikarkea 3

Pascal Lemoix 2
Kumkvatti 2

damn 1
elegia 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1
skray 1
Suvi 1
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Su 21 Kesä 2009 22:25

Asterix ja Kleopatra sekä Alicen seikkailut ihmemaassa luettu. Molemmat olen lukenut monta kertaa ennenkin, mutta Liisaa en koskaan aikaisemmin suomeksi.

Seuraavaksi voisi kokeilla taas jotain vähän työläämpää. Sitä ennen on pari listan ulkopuolista kirjaa luettavana. :tilt:

Nugat 6

Kumkvatti 4

puolikarkea 3

Pascal Lemoix 2

damn 1
elegia 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1
skray 1
Suvi 1
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 21 Kesä 2009 22:31

Mua ärsyttää kun oon tuon listan mielenkiintoisimmat jo lukenut aikoja sitten eikä niistä saa pisteitä takautuvasti. Pitää aina siis miettimällä miettiä mitä aion seuraavaksi lukea. Mutta nuista Tuhannen ja yhden yön saduista oon kyllä tykännyt kovin. Vielä on kirja kesken, niin en pisteytä.

:tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 21 Kesä 2009 23:22

Taistelen Ylpeyden ja ennakkoluulon kanssa. Mielestäni se on sellaista tekstiä, että kärryiltä putoaminen on yleistä ja helppoa. Hahmoja ei esitellä kunnolla eikä ilmaista riittävän selkeästi, kuka puhuu. Muutenkin tyhjänpäiväistä dialogia on turhan paljon.

Mutta taistelu jatkuu silti.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 23 Kesä 2009 20:47

Asterix ja Kleopatra luettu! :tilt: Se oli kiva. :tilt: Pitkään aikaan en olekaan Asterixia lukenut. Tätä en varmaan ikinä. Piirretyn leffan olen joskus aikaisemmin nähnyt.

Nugat 6

Kumkvatti 4

puolikarkea 3

Pascal Lemoix 2
Suvi 2

damn 1
elegia 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1
skray 1
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja damn » Ti 23 Kesä 2009 23:09

Ei oikein edisty lukeminen Täällä pohjantähden alla-kirjan kanssa. Olen yleensä nopea lukemaan ja tuntuu, että olen lukenut tuota vaikka kuinka kauan, mutta vasta parisataa sivua luettuna ja yli tuhat jäljellä. Kunnon tiiliskivi. Ajattelin, että tuonkin lukaisen parissa illassa, mutta taitaa olla loppukesän projekti jollei ihmeitä tapahdu. Kesken en viitsi jättää, kun minulla on periaate, että kirjat luetaan loppuun. :huoh:
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 24 Kesä 2009 17:15

Meikän kesäprojekti lähes kaatui. Kirjasto kiinni lomautusten vuoksi kahden viikon ajan! Ja nyt olisi ollut mahdoton lukuvimma. :huoh:
No myöhemmin isken jälleen. :juoni:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 25 Kesä 2009 01:17

Nugat kirjoitti:Meikän kesäprojekti lähes kaatui. Kirjasto kiinni lomautusten vuoksi kahden viikon ajan! Ja nyt olisi ollut mahdoton lukuvimma. :huoh:

[ot] Toisen onni on toisen epäonni. Mun kaveri on siellä duunissa ja oli oikein onnellinen lomautuksista! :virne: Niinpä hän päätti onnellisena tulla käymään mun luona kylässä ja muuttaa autollisen tavaraa mulle apuna. :tilt: [/ot]
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » To 25 Kesä 2009 17:52

Lyyra kirjoitti:
Nugat kirjoitti:Meikän kesäprojekti lähes kaatui. Kirjasto kiinni lomautusten vuoksi kahden viikon ajan! Ja nyt olisi ollut mahdoton lukuvimma. :huoh:

[ot] Toisen onni on toisen epäonni. Mun kaveri on siellä duunissa ja oli oikein onnellinen lomautuksista! :virne: Niinpä hän päätti onnellisena tulla käymään mun luona kylässä ja muuttaa autollisen tavaraa mulle apuna. :tilt: [/ot]

:nirppa:

Mutta nyt mulla on aika muihin kirjoihin. :juoni: Monty Pythonin maailma kutsuu! Kunhan haen sen vain kaupasta. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 05 Heinä 2009 22:54

Nyt olen vihdoin päässyt vauhtiin Ylpeydessä ja ennakkoluulossa. Sairauslomaa ja pätkivää nettiä se on vaatinut. Ei varmaan mene mahdottoman kauan, että voin kuitata seuraavan pisteen. :D
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 06 Heinä 2009 11:31

Täällä on saatu Hemingwaytä vähän etenemään, vaikka se on edelleen kovin takkuista. Muutenkin hämmentää tuossa listassa että siihen on valittu nimenomaan tuo novellikokoelma. Olisihan Ernestillä ns. tunnetumpiakin merkkiteoksia.

Tuhannen ja yhden yön sadut ovat olleet muuton vuoksi vähän hyllyllä. Hemingwaykin on edennyt kun erehdyin ottamaan sen reissuun matkaan. Jos saisi lampun asennettua sinne uuteen kotiin, niin saattaisin lueskella iltasatujakin vähän useammin. No kaksi pistettä on kuitenkin tulollaan. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 06 Heinä 2009 11:34

Tänään menen katsomaan, josko kirjasto olisi auki. :tilt:

Ajattelin napata Tuntemattoman sotilaan ja Kurjien lisäksi Humisevan harjun. Sitä en nimittäin ole lukenutkaan ikuna.

Hitsiläinen kun ulkona on noin kylmä. Ei yhtään tee mieli virittää riippumattoa ja siellähän se kaikista mukavinta olisi lukea. Kun olen sisällä voin vessamatkalla samalla poiketa koneella ja siinä sitten ollaan lopppu päivä. :friikkipomppu:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja elegia » To 09 Heinä 2009 17:02

PUUH!
Noniin, monta kertaa aloitettu ja kesken jätetty (x3?) Dostojevskin Rikos ja rangaistus on nyt vihdoin kahlattu läpi ja luettu ihan viimeiselle sivulle asti! Joo ei ehkä ihan ole minun juttu nämä venäläiset klassikot. Junnausta ja junnausta. Eipä sillä, hyvin kirjoitettu teos ja ihmisen mielenliikkeitä siinä on kuvattu perin taitavasti. Se, että R&R on maailmanhistorian syvällisimpiä teoksia pitänee paikkaansa? Moraalikysymyksiähän siinä vatvottiin se rapiat viisisataa sivua. Entiedä oliko nyt oikea hetki lukea tämä teos vai olisiko se pitänyt lukea aiemmin (kun olin suunnattoman kiinnostunut filosofisista kysymyksistä) vai kenties myöhemmin? Nyt se ei oikein jaksanut pahemmin sytyttää. Siitä huolimatta tarina oli hyvä ja mielenkiintoinen, mutta puuh niin pitkäveteinen, että minä rassu tein kuolemaa tuon kirjan kanssa lukiessani sitä iltapalaksi. :virne:

Tilanne:

Nugat 6

Kumkvatti 4

puolikarkea 3

Pascal Lemoix 2
Suvi 2
elegia 2

damn 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1
skray 1
elegia

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 10 Heinä 2009 09:42

Ai niin, miehän olen lukenut Charles Dickensin Loistavan tulevaisuuden. Päähenkilö Pip on orpolapsi ja asuu hankalan siskonsa ja tämän miehen kanssa, kunnes Pipille tarjotaan elämä herrasmiehenä. Pipin tarina oli helppoa luettavaa, enkä osannut etukäteen arvata kuinka kirja päättyy. Voisin lukea uudemmankin kerran eli suosittelen myös muille. :tilt:

Tilanne:

Nugat 6

Kumkvatti 4
puolikarkea 4

Pascal Lemoix 2
Suvi 2
elegia 2

damn 1
Maija 1
urakka 1
Lyyra 1
skray 1