Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 08 Syys 2008 17:04

Miten Yabba ei ole tätä ketjua vielä perustanut? :o:

Mä nyt sitten perustan, kun tein sen, mistä läppäriläpändeeri-ketjussa kyselin. Hurautin synttärilahjani, MSI:n vihreän :gay: PR200:sessa olevan Vistan kaveriksi Linuxin, tarkemmin Ubuntun Hardy Heronin. Asensin sen omana erillisenä käyttiksenä, en Windowsin kautta (sekin on nykyään mahdollista), testattuani sitä ensin CD:ltä.

Hyvin pelittää :superhymy:


Ubuntu valkkautui sen takia, kun jossain oli juttua, että son tällaiselle n00B-nörtille paras valinta. Koska uskon kaikkea, mikä lukee netissä, niin otin sen sitten. Tuo meidän perheen nörtti taasen minun säädöistä innostuneena hurautti Kubuntun koneellensna, joten vertailuakin voi harrastaa.

Vista jäi pohjalle puhtaasti siitä syystä, että voin pelata pelejä, jotka eivät Linuxiin taivu. Esim. tällä hetkellä kesken oleva Mass Effect ei kuulemma kovin sorjasti Linukassa huristele. En viitsi edes ruveta yrittämään, jonsei kerta expertitkään saa sitä kunnolla toimimaan.

Asennuksen jälkeen tarvitsin hieman avustusta nörtiltä, lähinnä siinä, että sain netin toimimaan. Olisin varmasti saanut senkin ennen pitkää itsekin kuosiin, mutta meni nopeampaa ja vähemmillä hermojen kiristyksellä kysymällä. Kun netti pelitti, niin loput ongelmien ratkaisuista löytyikin sieltä (Linux-foorumit :hymyhali:).

Ei ole ollut oikeastaan minkäänlaista kulttuurishokkia, vähän tietty joutuu totuttelemaan, kun asioilla on eri nimet ja ne löytyy eri paikoista. Kaikki tarvittavat ohjelmat ja pikkukilkkeet on helppo asentaa (vähän liiankin helppo :p ) ja tarvittaessa poistaakin. Operan Linux-versio ei jostain syystä (käyttäjässä ei ole mitään vikaa) toiminut halutulla tavalla, Firefox sen sijaan kuin unelma.

Netti toimii, samoin yhteys ulkoiselle kovalevylle, Bluetooth-yhteys kännykkään ihan vahingossa (mikäs tämä, ai Bluetooth, hmm, mitäs tuosta tapahtuu, ai kato, klik klik, saiskohan tämän toimimaan, räpl räpl, oho! se otti yhteyttä :keijo:), videopätkien ja leffojen katselu ja musiikin kuuntelu hoituu hienosti (miten mä olinkin niin juuttunut WinAmpiin, onhan noita parempiakin ohjelmia), Linukalla on kaikkia kivoja ajantappopelejä (vähän liikaakin) :ahihi: ja ja ja nettipeli pelittää myös. Palomuurin asensin, vaikka minulle väitettiin, ettei sellaista tarvita. Pari pientä ongelmaa on vielä ratkaisematta, mutta ne on sellaisia ihan pikkujuttuja, joiden kanssa pystyisi elämäänkin, jos olisi pakko.


Mii laiks :D
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 08 Syys 2008 19:27

Aurora B. kirjoitti:Miten Yabba ei ole tätä ketjua vielä perustanut? :o:

On se käynyt mielessä useammin kuin kerran (melkein joka viikko) mutta kun on ollut niin paljon muuta tekemistä :tp:
Ja sitäpaitti, mie oon ihan saamattoman laiska immeinen :virne: Mutta hienoa että joku ehti ennen minuakin (olisi voinut roikkua jossain taustalla vaikka maailman tappiin).

Hyvin pelittää :superhymy:

Niin sen kuuluukin, onhan se Linux :piru: Ei, hyvä vainen että toimi niin helposti, koska välillä on vähän suurempiakin tappeluita ollu sellaisen puuhastelun kanssa. Tosin MSI:n laitteet ovat aina olleet aika Linux ystävällisiä

Asennuksen jälkeen tarvitsin hieman avustusta nörtiltä, lähinnä siinä, että sain netin toimimaan. Olisin varmasti saanut senkin ennen pitkää itsekin kuosiin, mutta meni nopeampaa ja vähemmillä hermojen kiristyksellä kysymällä. Kun netti pelitti, niin loput ongelmien ratkaisuista löytyikin sieltä (Linux-foorumit :hymyhali:).

Jep, non ihania tietolähteitä, paitsi raskaassa nörttäilyssä (serveri :sydän: ), mutta apua löytyy myös IRCistä (se mesen esi-isä, ei galleria) ja omaa sydäntä lähellä on suomenkielinen Linux.fi-wikiwiki sivusto, josta on löytynyt apu melkein kaikkeen, perussäädöstä raskaaseen virittämiseen :virne:

Ei ole ollut oikeastaan minkäänlaista kulttuurishokkia, vähän tietty joutuu totuttelemaan, kun asioilla on eri nimet ja ne löytyy eri paikoista. Kaikki tarvittavat ohjelmat ja pikkukilkkeet on helppo asentaa (vähän liiankin helppo :p ) ja tarvittaessa poistaakin. Operan Linux-versio ei jostain syystä (käyttäjässä ei ole mitään vikaa) toiminut halutulla tavalla, Firefox sen sijaan kuin unelma.

Eikö, yksinkertainen on kaunista :piru:

Linukalla on kaikkia kivoja ajantappopelejä (vähän liikaakin) :ahihi: ja ja ja nettipeli pelittää myös. Palomuurin asensin, vaikka minulle väitettiin, ettei sellaista tarvita.

Ja pelejäkin löytyy lisää (ja olethan huomannut että siinä Aisleriot-pasianssissa on muistaakseni about 72 eri pasianssia :p (nimimerkillä jossain about 50~ menossa) Suositeltavia on ainakin Freedroid RGP (Diablo faneille ainakin) ja Wormux (Worms :pahasetä: ) :piru:

Palomuuri toisiaan on periaatteessa tarpeeton, koska se on Linuxissa sisäänrakennettuna kernelissä (joo, ei tarvi ymmärtää). Tämä tarkoittaa sitä, että oletuksena koneessa on kaikki reijät (portit) kiinni (toisin kuin windowssissa), eli ne eivät näy ulospäin, eikä niistä pääse sisälle vaikka yrittäisi. Kyseinen palomuuri-ohjelma jonka asensit (Firestarter?) on lähinnä näiden porttien hallintaa varten, eli sen kautta voidaan itse avata portit, mikäli niitä tarvii avata (Lisäksi niillä voidaan valvoa porttien läpi kulkevaa liikennettä ja esimerkiksi estää liikenne johonkin tiettyyn sivustoon), mutta näitä ominaisuuksia ei yleensä tarvi peruskäytössä, vaan ne ovat enemmän raskaamman liikenteen puolelta (palvelinohjelmistot, palomuurikone etc). Mutta ei siinä mitään, on se minullakin kulkenut alusta asti mukana, vaikka raskaampi säätö on tullut vasta myöhemmin peliin.

Pari pientä ongelmaa on vielä ratkaisematta, mutta ne on sellaisia ihan pikkujuttuja, joiden kanssa pystyisi elämäänkin, jos olisi pakko.

Koska meikä tykkää kans, niin heittää kysymyksellä jos on pulmaa (koetan ainakin auttaa), käytännön kokemusta varmaan löytyy vähän enemmän :virne:

Jaa, sanon itseäni laiskaksi, sitten kuitenkin kirjoittaa näin pitkän sepustuksen, ei taida mennä läpi :epäilevä: :piru:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 09 Syys 2008 17:51

Talouteen tulee yksi PC linuxilla, lähinnä surffilaudaksi. Ajattelin harjootella salaa siihen tulostimen laittoa, yön pimeinä tunteina. Viimeksi ei mennyt Ubuntussa ko toimenpide putkeen.Ohjeet oli,selkeätkin, mutta tuntui hitusen liian syvälliseltä koodaukselta.Tulostin Epson DX4850.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 09 Syys 2008 20:40

sybe kirjoitti:Tulostin Epson DX4850

No, jos tuohon väliin isketään vielä Epson Stylus DX4850 niin OpenPrinting-database antoi tällaista. Eli ei näyttäisi (vielä) olevan omaa ajuria, mutta jos ymmärsin oikein niin mahdollisesti tämän ajuri voisi auttaa...

Kun printteri on plugattu koneeseen kiinni saattaa se muuten jo uusimmassa ubuntussa (Hardy Heron 8.04 LTS) toimia sellaisenaan (kokeilee vaikka testitulostetta, mikäli printteri näkynee asentuvan edes jotenkuten, pitäisi tulla jotain ilmoitusta :D ), koska ainakin osa tuolla mainitusta gutenprint ajurista on asennettuna perusasennuksessa. Mikäli tämä ei kuitenkaan toimi, voitaneen ensin kokeilla asennusta (ennen kuin käännellään lähdekoodia, kuten luultavimmin nörttiohjeissa tehdään aina ekana :virne: ) paketinhallinnan kautta. Eli pikaisen tutkimisen perusteella tämän seuraavan ohjeen pitäisi asentaa Epson-ajurit (takeita en kuitenkaan anna, kun ei ole itselläni Epsonia, jolla voisin tarkistaa) helposti.

1. Kokeillaanpas, avaa Sovellukset => apuohjelmat => pääte/terminaali
2. Kopioi seuraava rimpsu sinne (mikäli tahtoo käyttää ctrl+v toimintoa, on se päätteessä ctrl+shift+v, toimii tietenkin myös hiiren oikeanappi ja listalta liitä :virne: ) ja iske enteriä:

sudo apt-get -y install escputil foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint libijs-0.35 gimp-gutenprint libgutenprintui2-1

3. Anna salasana
4. Tuon pitäisi automaattisesti ohittaa tämä, mutta mikäli jossain vaiheessa kyselee että haluatko jatkaa kirjoita joko k tai y ja iske enteriä (yes=y no=n / kyllä=y ei=n / kyllä=k ei=e ) eli tässä vain hyväksytään että asennetaan halutut tiedostot (tulee, mikäli ohjelman pitää asentaa tuossa rimpsussa mainitsemattomia tiedostoja.
5. Kun ollaan takaisin siinä lähtömuodossa (esmes: yabba@yabbalandia:~$ ) on ohjelmat asennettu tai sitten tämän päällä on errorviestiä :virne: )
6. Tule toki kertomaan onnistuiko :p

Tämän tosiaan pitäisi periaatteessa asentaa tuolla OpenPrinting sivustolla mainitun gutenprint ajurin (joka siis on epson ajuri). Mutta takeita en anna, koska en pysty tuota testaamaan. Tämän vuoksi olisi myös mukava kuulla lopputuloksesta :virne: ja mikäli ei toimi, niin tutkaillaan asiaa lisää.

Loppuun lyhyt opetustapahtuma paketinhallinnasta, voi lukea jos haluaa :virne:
HOX! Tämä voi näyttää kauhealta (ei ole sitä) tai ainakin nörtiltä (on sitä), mutta ei huolta, kaiken tämän voi toki tehdä graafisestikkin :virne: Tosin kuuluu sarjaan, komentorivin perusteet, joiden osaaminen on Linux-maailmassa suotavaa, muttei enää pakollista :virne:

Koska suurinosa linux-ohjelmista on asennettavissa suoraan (ilman mitään suurempia venklauksia) ohjelmatietokannoista, ei niitä yleensä tarvitse metsästää kissojen ja koirien kanssa netistä (asennustiedostoina). Asennus suoritetaan yleensä paketinhallinnan kautta, Ubuntun tapauksessa dpkg, joskin tässä käytetään hieman eri ohjelmia. Ubuntussa on myös käytössä kaksi graafista paketti/ohjelmistotietokanta sovellusta Synaptic (löytyy Järjestelmä => Ylläpito => Synaptic) ja sen ympärille rakennettu Add/Remove ~ Lisää/poista joka löytyy sovellukset valikon alimmalta sijalta (Kubuntu käyttää muistaakseni Adept softaa Synapticin sijaan).

Edellä mainittujen lisäksi ohjelmia voidaan asentaa yksinkertaisilla komentoriviohjelmilla (jos tietää ohjelman nimen, tämä on kaikista tehokkain tapa) näitä on apt-get aptitude ja dpkg (tosin esimerkiksi Fedora-linux käyttää rpm+yum-ohjelmaa ja Gentoo emerge-ohjelmaa). Näiden avulla voidaan asentaa joko yksittäinen ohjelma (apt-get, aptitude, dpkg ja emerge osaavat automaattisesti ladata riippuvuudet, yum vaatii manuaalisäätöä) tai vino pino ohjelmia helposti ja nopeasti (kunhan vain tietää ohjelmien nimet, tosin niitäkin voidaan tarkistella apt-cache search <hakusana> komennolla ja siitä valita se mielenkiintoisin).Yllämainitussa rimpsussa olisi riittänyt hyvin jo pelkästään

sudo apt-get install escputil foomatic-db-gutenprint gimp-gutenprint

Mutta se sisältää tässä kuitenkin kaikki asennettavat ohjelmat ja näiden lisäksi myös option (-y) joka tarkoittaa että kaikkiin vastaan tuleviin kysymyksiin vastataan myöntävästi, ilman että sitä tarvitsee tehdä näin tarvittaessa.

Muita apt-get komentoja on:
pakettilähteiden tiedot päivittävä (tarkistaa onko asennettuihin ohjelmiin tullut päivityksiä): sudo apt-get update
edellisen mahdollisesti paljastamat päivitykset asentava: sudo apt-get upgrade
käyttöjärjestelmän version päivittävä: sudo apt-get dist-upgrade
Ohjelmien poistoon käytettävä: sudo apt-get remove <ohjelma>
Ohjelmien täydellinen poisto (myös asennustiedostot): sudo apt-get purge <ohjelma>
error tilanteessa asennusohjelman korjaava/puhdistava: sudo apt-get clear
toinen samanlainen: sudo apt-get autoclear

Syvempää selitystä paketinhallinnasta
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 09 Syys 2008 22:05

Kiitän etukäteen Yabbaa.DX4850 ei ole ihka uusi, luulen että ajurikin saattaisi jo Ubuntulle löytyä.Kaksi vuotta sitten Ubuntun kanssa oli luovutettava koska DX4850 ei minun taidoilla Ubuntuun asentunut.Pääsin samankaltaisella ohjeella hyvin pitkälle,mutta tulostimen scanu ei toiminut (tämä kun on monitoimi härveli). Ilmeisesti Linuxiin tehdän laite ajurit ilmaiseksi harrastuspohjalta? Tämä on minun tapauksessa Linuxin heikkous, Linuxiin digi vehkeiden liittäminen vattii noh,piäntä säätöö. Voisn jopa maksaa pienen summan siitä että laitetta ostaessani saisin Linux ajurin. Mikäli ajuria ei nytkään löydy, varaan mäyräkoiran kylmään ja aloitan Yabban ohjeiden pohjlata yövuoron.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 09 Syys 2008 22:18

sybe kirjoitti:Kiitän etukäteen Yabbaa.DX4850 ei ole ihka uusi, luulen että ajurikin saattaisi jo Ubuntulle löytyä.Pääsin samankaltaisella ohjeella hyvin pitkälle,mutta tulostimen scanu ei toiminut (tämä kun on monitoimi härveli. Ilmeisesti Linuxiin tehdän laite ajurit ilmaiseksi harrastuspohjalta? Tämä on minun tapauksessa Linuxin heikkous, Linuxiin digi vehkeiden liittäminen vattii noh,piäntä säätöö. Mikäli ajuria ei löydy, varaan mäyräkoiran kylmään ja aloitan Yabban ohjeiden pohjlata yövuoron.


Niin, no se on sekä heikkous että vahvuus, tuo ns. harrastuspohja :D Scannista tuossakin kyllä taisi ikävä kyllä olla jotain ongelmia. Mutta toisaalta, HP valmistaa itse laitteidensa linux ajurit (asennetaan hyvin helposti hp:n oman asennusohjelman kautta :virne: ), samoin taannoin törmäsin Brotherin lasertulostimessa plug and playhyn, riitti kun iski usbin kiinni ja käynnisti laitteen (ja ne sanovat että brothersi ei toimi linuxissa :virne: )

Mutta jooh, joskus ajureiden toimivuus vaatii salapoliisityötä (nm. koneen mukana tullut digitv kortti ei toimi vieläkään, kun ei ole ajureita, eikä jaksa säätää)

Pitäisköhän minun tässä jossain välissä koettaa tuota minun canonin monitoimikoneen asennusta tähän :riips:
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 10 Syys 2008 03:50

Yabba kirjoitti:Linux ei ole uskonto

:epäilevä:


Ei mulla muuta sitten. Pysyttelen turvallisessa pc-maailmassa, jossa mulla on illuusio että tiedän edes jotain jostain.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 10 Syys 2008 08:33

Yabba kirjoitti:Loppuun lyhyt opetustapahtuma paketinhallinnasta, voi lukea jos haluaa

Opetustapahtuma paketinhallinnan ohi asennettavista ohjelmista olisi kiintoisampi. En ole Concordancea saanut vieläkään Xubuntuun.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 10 Syys 2008 20:03

Galileo kirjoitti:
Yabba kirjoitti:Loppuun lyhyt opetustapahtuma paketinhallinnasta, voi lukea jos haluaa

Opetustapahtuma paketinhallinnan ohi asennettavista ohjelmista olisi kiintoisampi. En ole Concordancea saanut vieläkään Xubuntuun.

Jaa, kyseessä lieneen tämä LG:n Harmony kaukosäätimen ohjelmointijutska? :virne:

Tämä näyttäisi olevan lähdekoodin kääntämistä pyöriväksi ohjelmaksi, tunnetaan myös nimikkeellä pirullista nörttäilyä :virne:

Mutta jooh, mie koitan tässä tämän päivän aikana (tai huomenna todennäköisemmin) väkertää sinulle siihen nörttäily ohjeen (se onkin sitten puhdasta komentoriviä sitte :virne: ).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 10 Syys 2008 20:34

kewl :D

Harmony on vallan mainio kaukosäädin, mutta sen ohjelmointi pitää tehdä netin tietopankin kautta johon tarvitaan ohjelmaa, joka taas toimii vain Windowsissa. Winen kautta en ole kyllä kokeillut (saati kokeillut Wineä). :keijo:


Logitech ja LG ei ole sama pulju.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 10 Syys 2008 21:04

Galileo kirjoitti:kewl :D

Harmony on vallan mainio kaukosäädin, mutta sen ohjelmointi pitää tehdä netin tietopankin kautta johon tarvitaan ohjelmaa, joka taas toimii vain Windowsissa. Winen kautta en ole kyllä kokeillut (saati kokeillut Wineä). :keijo:

Wine on aina hyvä ratkaisu (itse käytän foobaria sitä kautta (tarvin sitä mp3 => mp4 muunnokseen kännyä varten, laiska kun olen)), tosin tämä näyttäisi tarivivan myös selainta, samoin kuin kyseistä kaukosäädintä säätöä varten :virne: mutta löysin tällaisen hauskan copipaste ohjeen :virne:

Eli jälleen, pääte auki ja sitten tuosta lävitse kopipastet (näyttäisi jopa olevan uusimmalle linukalle) ja ohjeiden seuraamiset, tosin vaikuttaa ikävä kyllä olevan englanniksi :virne:
Logitech ja LG ei ole sama pulju.

.....

Juuh, eihän se ole, pääsi lapsus kun piti laittaa LT :virne:

Lähdekoodin kääntäminen

Tällä tarkoitetaan Linux-maailmassa sitä, että ohjelma ns. käännetään itse tekstistä toimivaksi ohjelmaksi. Linux itsessään asennettiin aikoinaan näin (onneksi siitä ollaan päästy jo ajat sitten :virne: ) nykyisin tätä käytetään edelleen, muttei niin paljoa ja se ei ole suotavaa, jollei todellakin tiedä mitä tekee (tai sitten käytetään valmiita copypaste ohjeita, joita verkko on pullollaan :virne: ). Tosin Gentoo-nimisen Linuxjakelun paketinhallinta (emerge) hoitaa ohjelmien asennuksen juurikin automatisoidulla lähdekoodin kääntämisellä.

Sinällään lähdekoodin kääntäminen ei ole hankalaa. Aluksi luodaan hakemisto, jossa kaikki kääntöön osallistuvat toiminnot suoritetaan ja tämän jälkeen ajetaan vain muutama komento:

    wget, jälleen osa apt-gettiä, tämän avulla voidaan ladata paketti suoraan verkon yli tietystä lähteestä (esim. valmistajan kotisivulta) tämä voidaan kuitenkin suorittaa myös ihan manuaalisesti selaimen avulla (jos haluaa) näin se vain on "helpompaa" (sillä edellytyksellä että tietää mistä sen löytää).
    ./configure jolla "tehdään" lähdekoodiin käyttöjärjestelmä asetukset (tai jotain :virne: konffausta)
    make tehdään ./configure asetusten pohjalta asennustiedosto
    sudo make install suoritetaan asennus make komennon pohjalta luodusta asennustiedostosta
Ongelmalliseksi tämä tulee siinä vaiheessa, jos jossain (todennäköisesti ./configure) vaiheessa täytyy antaa asennusparametreja käsin, tai suorittamaan jotain muuta vastaavaa :virne: Tässä vaiheessa tarvitaan tietämystä niin ohjelmasta, kuin myös omasta laitteistosta ja siitä kuinka se toimii. Lisäksi lähdekoodista asennettaessa kaikki "riippuvuus" paketit täytyy itse osata asentaa paketinhallinnan kautta. Mutta lähdekoodista kääntäminen ei kuitenkaan ole kiellettyä (itsekin suoritan sitä ajoittain, jos ei muuta keinoa ole), varsinkaan jos löytää siihen hyvät ohjeet.

Lisää tietoa/seikkaperäisempi ohje
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Galileo » Su 14 Syys 2008 20:07

Yabba kirjoitti: löysin tällaisen hauskan copipaste ohjeen :virne:

Eli jälleen, pääte auki ja sitten tuosta lävitse kopipastet (näyttäisi jopa olevan uusimmalle linukalle)

Ei toimint. :norsu:

Pythonia ei löytynyt ja make -komennon kanssa on ollut ennenkin ongelmia.

Mulla on tosin vanha jakelu, kun Gutsy Gibbonkaan ei pelittänyt koneessa. Pitää varmaan kokeilla Hardy Heronia kun saan aikaiseksi.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 16 Syys 2008 21:25

Galileo kirjoitti:
Yabba kirjoitti: löysin tällaisen hauskan copipaste ohjeen :virne:

Eli jälleen, pääte auki ja sitten tuosta lävitse kopipastet (näyttäisi jopa olevan uusimmalle linukalle)

Ei toimint. :norsu:

:sori: Jännä sinällään, että ei löydy tuon parempaa asennustiedostoa, kun kuvittelisi että nörttikansalla on harmonyn kaltaiseen leluun joitain mielihaluja.

Pythonia ei löytynyt ja make -komennon kanssa on ollut ennenkin ongelmia.

Siis se ei löydä kaikkia noita asennuksessa mukana olevia pythoneita? Jonka jälkeen make-konfiguraatio on kyllä varmasti hakusessa... Onkos kaikki pakettilähteet käytössä? (Ohjelmalähteet, en muista tähän hätään, missä sijaitsee xubuntussa, raksi suurin piirtein kaikissa missä kykenee) Koska python tarvii muistaakseni universen (muistelen oman mokkulan ajuriohjelmaa).

Mulla on tosin vanha jakelu, kun Gutsy Gibbonkaan ei pelittänyt koneessa. Pitää varmaan kokeilla Hardy Heronia kun saan aikaiseksi.

Tämä voi olla hyvinkin mahdollista :piru:
Varmuuskopiot tiedostoista ja tämän jälkeen päivitetään:
Mikäli käytössäsi on nyt Dapper Drake (6.06 LTS) pitäisi päivitys onnistua suoraan päivitysten hallinnan kautta (päivitä seuraavaan LTS versioon, eli Hardy Heron 8.04 LTS), mutta näiden kahden välissä olevat (Edgy, Feisty ja Gutsy) täytyy päivittää versio versiolta, tosin sekin onnistunee paketinhallinnan kautta (ja jos on rohkea, voi kokeilla suoraa päivitystä hardyyn, tosin ongelmia (voi) seura(t)a) tähän vain pitänee varata aikaa. Nopeampi tapa lieneen asennuslevyn kautta tehtävä puhdas asennus.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 17 Syys 2008 08:40

Juu ei löydy kaikkia asennuksen pyyttoneita. Kaikki ohjelmalähteet on muistaakseni käytössä.

Kokeilen päivitystä ja yritän uudelleen kun on aikaa ja olutta. Mulla on juuri Feisty Fawn ja viimeksi kun lähdin siitä päivittämään päivitysten hallinnan kautta, jouduin lopulta ajamaan puhtaan asennuksen takaisin vanhaan versioon, eli MSI:n läppärissä taitaa olla jotain vähemmän tuettuja rautaratkaisuja.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 17 Syys 2008 09:10

Galileo kirjoitti:Kokeilen päivitystä ja yritän uudelleen kun on aikaa ja olutta. Mulla on juuri Feisty Fawn ja viimeksi kun lähdin siitä päivittämään päivitysten hallinnan kautta, jouduin lopulta ajamaan puhtaan asennuksen takaisin vanhaan versioon, eli MSI:n läppärissä taitaa olla jotain vähemmän tuettuja rautaratkaisuja.

Juuh, Fawnin päivityksethän muuten loppuu ensi kuussa, joten siinäkin mielessä on varmaan hyvä päivittää :virne: (sillä oletuksella että päivitys onnistuu). Ja ihan puhdas CD asennus on lieneen paras ratkaisu, jos paketinhallinnan kautta pissii. Itsellä oli sama ongelma Gutsystä Hardyyn, koska päivityksen yhteydessä vaihtui oletusäänijärjestelmä vanhasta (muistaakseni ALSA) uuteen (pulse) jonka seurauksena äänet eivät enää toimineetkaan.

MSI:llä on ainakin oman käsitykseni mukaan yleensä ollut hyvin Linuxia tukeva rauta, ainakin uudemmissa koneissa, mutta vanhemmista en sitten tiedäkkään :virne:

Niin juu, ensi kuussahan tosiaan tulee taas uusi jakeluversio (Intrepid Ibex 8.10) johon voi tietenkin kokeilla suoraa siirtymistä, tosin ainakin itse taidan vielä jonkin aikaa roikkua tämän 8.04 version kanssa, kun on kuitenkin pitkäaikaistuettu. (Varsinkin kun suunnittelen perinteiseen nörttimalliin koko distron vaihtoa, kun haluan kokeilla ihan kunnolla Gentoota)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Aurora B. » La 24 Tammi 2009 00:04

Koska kaikkia kiinnostaa varmasti ihan hulluna, tulin päivittämään taivaltani Linukan ihmeellisessä maailmassa. Kyllä, kyllä, voin kuulla pikkukivien innostuneen ropinan!

Aloitusviestissä horisin jostain pikkujutuista, joita en aivan ollut saanut pelittämään. Ainakaan virranhallinta ei pelittänyt, näytti ihan miten sattui akun tilan ja oli siinä jotain muutakin kilkettä. Muistaakseni tuota virranhallintaa yritin saada kuosiin, pörräsin synaptic package managerissa, poistelin ja asentelin ties mitä jostain saamieni ohjeiden mukaan.

Ette kuulkaa usko. Vetäsin varmaan puolet koko Linuxista bittiavaruuteen :pepsodent: Jotenkin oli tullut valkattua "vähän" liikaa niitä paketteja ja sitten poista... Saattoi hieman *tuttaa, kun huomasin, mitä olin poistamassa :pahis: Eihän se enää sen jälkeen toiminut. Miksei voi olla jotain Linux-for-dummies -versiota, joka estäisi typeriä käyttäjiä vetämästä koko käyttistä sileäksi? :viha:

Mun tinttaillessa nörttini asensi mulle Kubuntun, kun kaikki oli tietenkin Ubuntun syytä ( :pepsodent: ), enkä sitä enää halunnut. Ihan hirvee :nirppa: En tykännyt yhtään, enkä osannut käyttää, ja kaikki oli ihan väärin ja kyynel. Hirveätä säätöä, vääntöä ja kilkuttelua, enkä siltikään saanut siitä mieleistä. Suutuin Linuxille, ja käytin kuukausikaupalla Wintoosan (pardon my french) puolta vainen. Sisäinen nörttini oli kulutettu loppuun kaiken tuon väännön ja vastoinkäymisten keskellä.

Sain tällä viikolla jostain inspiksen uudelle yritykselle, ja koneella möllöttääkin nyt uutukainen Ubuntun 8.10 Intrepid Ibex. Toimii paremmin kuin HH. Paljon paremmin. Ainoastaan ulkoisen kovalevyn kanssa joutui hieman säätämään, mutta senkin sain ihan itse toimimaan pienellä koodinpätkällä, jonka löysin yhdeltä Linux-foorumilta. Kyllä oli kuulkaa nörtti olo sen jälkeen :gay: Muuten asettui varsin nätisti kaikki oleellinen.

Vieläkään en mitään Linuxista ymmärrä, mutta on tää vaan kiva. Tosin välillä vähän ärsyttää, kun menee 4 tuntia roplatessa tämän kanssa niitä epäolennaisuuksia, ihan tuosta noin vain, vaikka olisi pitänyt tehdä jotain oikeasti tärkeääkin :pahis:



Synaptic package manageriin en uskalla edes vilkaista :keijo:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » La 13 Helmi 2010 02:34

Kysymys, mitä nörtindaali tekee kun sillä on tylsää, eikä keksi mitään tekemistä? No säätää tietenkin työpöytää nätimmäksi ja toisaaltaan helppokäyttöisemmäksi ja samalla tietenkin testaa kasan uusia "sovelluksia", joilla se on mahdollista :virne:

Työpöytä integroidulla hakemistolla, ja toinen josson uuden menupalkin pyöritystä (ylhäällä), ja kokoruutu jossa menupalkki pääsee täyteen hienouteensa. Eli kyseessä on siis työpöydän kevennys (raskautus, ihan miten sen ottaa) netbook-launcher käynnistinvalikon avulla ja sen kaverina telakkaohjelma AWN. Yläpalkista rakentui parin ohjelman suosiollisella yhteistyöllä (Globalmenu Applet ja Maximus) mukava tilansäästäjä, joka korvaa suurennetun ikkunan otsikko ja menupalkin, mutta toimii kuitenkin samalla myös ilmoitusalueena. (ja muutaman muun toiminnon sijoituskohteena) Ainua takapakki tuli siinä, että tuo GMA ei jostain syystä toimi firefoxin ja thunderbirdin kanssa täysin yksyhteen (käytännössä vain otsikkopalkin korvaaja, mutta jos pitkälti javalla annetaan, ei täydellistä voi odottaakaan). Sekä tieten myös se, että hallintapainikkeet (pienennä, muuta kokoa ja sulje) olisi kiva lisä, mutta ilmankin pärjää.

Ja ennen kuin kukaan huomauttaa, tiedän jotta tuo telakka ja globaalimenuhärpäke on osittaisia kopioita OSX:n rakenteesta, mutta se puolestaan on osittainen kopio freeBSDstä joten tasoissa ollaan ja miksi hylätä hyvät työkalut vain niiden esikuvan tähden. Kaiken kruunaa ubuntun onnistunut vajaan 20-30 sekunnin bootti sammuksista täyteen käyttövalmiuteen ja senkin tietenkin saisi lyhemmäksi, jos ei tarvitsisi GRUBissa (käynnistyslataaja) hetkeksi wintoosan takia pysähtyä.

Jaaa taustakuvana on ubuntun tai ubuntustudion mukana tullut taustakuva (copirait huomautus)

Sääli sinällään että sain jo olemassa olevista ohjelmista rakennettua sen työpöytäviritelmän, mitä olen jo muutaman päivän pienessä mielessäni suunnitellut (jotta ois voinut koodata) mutta kai se on vain tunnustettava, että kaikki hyvä on jo aiemmin keksitty ja toteutettu, joten täytyy taas miettiä jotain uutta :huoh:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Ma 08 Maalis 2010 13:52

Miulla on kyllä tän ketjun aikaisempiin nörä-ongelmiin verrattuna todella vekkulit vakio-ongelmat :D

1. Linuxin puolella äänet ei kuulu. Ei minkäänlaiset. Wintoosan puolella ei oo mittään ongelmaa.
2. Toosa hyytyy. Jumahtaa. Ei tee mitään. Jäätyy. Jolloin tietysti kunnon ihmisen tavoin sammutan väkisin napista. :p

Eikoo taas kummallista?
:D
Kannetaan omenoita laavuun - siellä on tämän firman konttori.
Avatar
surunmurhaaja
 
Viestit: 77
Liittynyt: Ke 02 Heinä 2008 13:46
Paikkakunta: Tree

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 08 Maalis 2010 14:38

surunmurhaaja kirjoitti:1. Linuxin puolella äänet ei kuulu. Ei minkäänlaiset. Wintoosan puolella ei oo mittään ongelmaa.
2. Toosa hyytyy. Jumahtaa. Ei tee mitään. Jäätyy. Jolloin tietysti kunnon ihmisen tavoin sammutan väkisin napista. :p

1. Äänikortti kaipaa varmaankin ajureita.

2. Mulle kävi samoin yhden Ubuntun jakelun kanssa. Ratkaisin laittamalla koneeseen toisen, eli Ubuntu --> Xubuntu. Myöhemmin uudempi Ubuntu-jakelukin suostui toimimaan.

Sulla on vaan liian uusi kone. :D
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 08 Maalis 2010 19:06

Galileo kirjoitti:
surunmurhaaja kirjoitti:1. Linuxin puolella äänet ei kuulu. Ei minkäänlaiset. Wintoosan puolella ei oo mittään ongelmaa.
2. Toosa hyytyy. Jumahtaa. Ei tee mitään. Jäätyy. Jolloin tietysti kunnon ihmisen tavoin sammutan väkisin napista. :p

1. Äänikortti kaipaa varmaankin ajureita.

Kunhan saat äänikortin tiedot jotenkin selville (jos ei muuta kautta niin windowsissa muistaakseni ohjauspaneli => laitehallinta => äänikortti) niin tästä osoitteesta voi löytyä apuja, tietysti kannattaa ensin tarkistaa rajoitettujen ajurien asennusvalikko, eli Järjestelmä => Hallinta => Laiteajurit (jota kautta ne mahdollisesti saa asennettua muutamalla klikkauksella, kuten myös näyttiskin).

Minulla oli itse asiassa itselläni sama ongelma aikoinaan PCLinuxOS:n ja OpenSUSE:n kanssa => ratkaisin vaihtamalla takaisin Ubuntuun, sinällään harmi, että tuossa PCLinuxOS:ssä toimi langaton ajuri (Broadcomin suljettu) oletuksena jo asennuksesta, samoin taisi tulla näyttis. Tosin nykyseltään (kun viimeksi testasin) toimi jo äänetkin kuten piti :virne:

2. Mulle kävi samoin yhden Ubuntun jakelun kanssa. Ratkaisin laittamalla koneeseen toisen, eli Ubuntu --> Xubuntu. Myöhemmin uudempi Ubuntu-jakelukin suostui toimimaan.

Sulla on vaan liian uusi kone. :D

Tai sitten kone on liian 'vanha' :p Mutta vakavasti, itse asiassa minulla tekee tuota samaa tämän uusimman Ubuntun (9.10) kanssa, tai teki, eli kun ensimmäisen käynnistyksen jälkeen yritti väkisin saada kaikki mahdolliset päivitykset ja ajurit asennettua kerralla (toisella kertaa teki sen verkkokortin ajurin kanssa ja toisella näyttiksen ajurin kanssa), jymähti kone paikoilleen (eikä auttanu muu kuin tuo pakkokäynnistys) mutta tuon uudelleen käynnistyksen jälkeen kun asensi eka ohjelmistopäivitykset (mukana grub ja ydin eli uudelleen käynnistys) tuo vika on hävinnyt, joten päivittäminen (Järjestelmä => Hallinta => Päivitysten hallinta) voi auttaa asiaan myös, tosin tuo ohjelma voi jo kuikkia työpöydällä pian käynnistyksen jälkeenkin :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 27 Kesä 2011 13:44

Koska elämäni on tähän asti on ollut pullamössöä pumpulissa tarjoiltuna suoraan suuhun, olen päättänyt kokeilla Linuxia uudella läppärillä.
Tahtoisin yhdistää koettelemukset työelämään, joten kysynkin seuraavaa: miten vaikeaa Centosia (meitin virman lempilinuxia) on käyttää normaalissa työympäristössä? Vai olisiko fiksuinta leikkiä sillä vain live-cd:n kautta? :keijo:

Tämän siitä saa kun on pikku elämänsä vain pyörinyt esiasennettujen Windowsien parissa :nolo:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 27 Kesä 2011 18:06

Mr. Smith kirjoitti:Koska elämäni on tähän asti on ollut pullamössöä pumpulissa tarjoiltuna suoraan suuhun, olen päättänyt kokeilla Linuxia uudella läppärillä.
Tahtoisin yhdistää koettelemukset työelämään, joten kysynkin seuraavaa: miten vaikeaa Centosia (meitin virman lempilinuxia) on käyttää normaalissa työympäristössä? Vai olisiko fiksuinta leikkiä sillä vain live-cd:n kautta? :keijo:

Tämän siitä saa kun on pikku elämänsä vain pyörinyt esiasennettujen Windowsien parissa :nolo:

Jos et ole jo, varmuuskopioi kaikki tärkeä wintoosasta :p :virne:

Sitten jatketaan...

Aluksi kutista vähän wintoosan levynsyöntiä: Oman tietokoneen kuvakkeen päällä hiiren kakkosnäppäintä (oikeaa painiketta!) valikosta hallitse (vasen painike :p , vähän helpdesk huumoria) valikosta levyhallinta, sieltä C osion kohdalla kutista/pienennä (ja maksimipienennys tietysti) ja säädät siihen sitten linuxille haluamasi asennuskoko min. 25 GB, jotta mahtuu myös asentamaan ja säätämään, eli jää tilaa myös ohjelmille ja tiedostoille (itse linuxille tosin riittää jo 4 gigaa vallan mainiosti ja jää jo pari tyhjääkin). Eli kutistat wintoosan C asemaa semmosen 25-50 gigan verran (tai maksimimäärän, mikä se sitten onkaan, yleensä 50% levyn kokonaiskapasiteetista) jolloin tuo 25-xx näkyy tyhjänä levytilana.*

Kun olet tuon tyhjäyksen hyväksytysti suorittanut (ei ole vaikeaa, pikkulapsetkin osaavat - valitettavasti), lättäät livelätyn asemaan ja lähet testaamaan. Kun livetyöpöytä on käynnissä, ei muuta kuin netti päälle ja asentamaan (netistä tulee mukavia päivityksiä, kuten kielituki jne. asennuksen yhteydessä, ainakin ubuntulla ja sen johdannaisilla, OpenSuSE ei niitä näemmän täysin tuonut). Kun asennus etenee (mutta ennen kuin se alkaa) tulee valikossa kohta "Levynkäytöstä" (ainakin kaikilla jakeluilla joita olen käyttänyt) ja siinä on valittavissa kohdat "Käytä koko kovalevyä (tyhjentää kaiken)" tätä ei ei ei valita, sitten varmaan "Asenna rinnalle, käytä suurinta tyhjää tilaa" JoOOO! tai "Määritä itse (edistyneille käyttäjille)" Njos haluat**.

Kun olet valinnut asennustavan, ei muuta kuin ok (anna käyttäjätiedot, muista, UNIX kt ei sisällä isoja kirjaimia) ok, ok ja Ok. Seuraat asennuksen etenemistä, käynnistät koneen uudestaan ja valitset aukeavasta grub valikosta haluamasi käyttiksen (seuraavilla oppitunneilla sitten vaihdat mieleisen käyttiksen oletukseksi :p ) ja boottaat siihen. Done :virne:

*) Jos wintoosalla on se ns. recovery osio (yleensä D:) ja jos olet tehnyt siitä asennuslevyt (eli tehnyt sen "pelastusdvd:n" pitäisi löytyä luontityökalut ihan wintoosan valikoista) wintoosasta, voi tuon recoveryosion huoletta tuhota (jolloin siitäkin syntyy tyhjää tilaa). TOSIN MITÄÄN TAKUUTA EN TÄSTÄ LAUSEESTA ANNA, muttei ainakaan itellä ole ongelmia koskaan ollut (eli wintoosa on palautunut kummin vain, joko levyiltä tai F8:n(?) takaa tarvittaessa (tosin täyspalautus levyltä/palautusvalikosta tarkoittaa aina sitä, että linukka pitää asentaa uudestaan, joten jos sielä on tärkeää tietoa, ne kannattaa varmuuskopioida) :virne:

**) Kuhan et poista sitä/niitä NTFS osioita, jotka on wintoosalle varattu ja tutustut huolella ensin linuxin tiedostorakenteeseen (eli juurelle varataan 1/3 käytettävästä tilasta tai vähintään 10-15 gigaa, lopusta käytetään suurinosa kotihakemistolle, kunhan siitä irrotetaan n 1-4 gigaa swapille) <= tällä taktiikalla on jakelun vaihto/uudelleen asennus helpompaa, kun voi jatkossa ainoastaan liittää tuon kotihakemiston osaksi uutta/uudelleenasennettua käyttistä (mutta tästä kysy tarvittaessa lisää) siten, että kaikki asetukset ja luodut tiedostot säilyvät.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 28 Kesä 2011 10:12

Kiitos neuvoista :D

Pöytäkoneessa on vielä Win7, koska sillä pyöritän ohjelmia jotka vaativat windowsin. Sen sijaan läppärin ostan ihan vain kikkailua varten, eli sillä olen miettinyt ihan kokonaan linuxiin siirtymistä.
Joskin win7:n ja linuxin pyörittäminen samalla koneella voisi olla mielenkiintoista :raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 28 Kesä 2011 17:41

Mr. Smith kirjoitti:Kiitos neuvoista :D

Pöytäkoneessa on vielä Win7, koska sillä pyöritän ohjelmia jotka vaativat windowsin. Sen sijaan läppärin ostan ihan vain kikkailua varten, eli sillä olen miettinyt ihan kokonaan linuxiin siirtymistä.
Joskin win7:n ja linuxin pyörittäminen samalla koneella voisi olla mielenkiintoista :raps:

Tuli mieleen, että ubuntun live-latyt (only in ubuntu & mint) tarjoavat myös ns. "nössöratkaisun" eli wume asennuksen, jossa linukka asennetaan ihan vain ohjelmana wintoosaan (eli käytännössä automaagista virtualisointia matti meikäläisille ilman virtuaalipc:n kanssa värkkäystä). Tosin toimivuudesta en mene sanomaan mitään (koska no virtualisointi ilman palvelinrautaa on typerää, tai sitten se pitäisi tehdä ihan kerneltasolla ja ajaa wintoosaa ja linukkaa rinnan mikä on jo übernörttäilyä) mutta hitaanpaa tuo varmasti on kuin dualboot (en siis ole koskaan wumea käyttänyt)

Ainoa kysymys dualbootin ja singlebootin välillä sinulla lieneen se, että tarvitko sinä kahta wintoosaa (kun ne käyttiksethän eivät toimi yhtäaikaisesti, eli uudelleen käynnistys aina kun haluaa käyttää toista).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Linux - propaganda, haukut, kysymykset, käyttötuki(?)

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 30 Kesä 2011 11:25

Yabba kirjoitti:Ainoa kysymys dualbootin ja singlebootin välillä sinulla lieneen se, että tarvitko sinä kahta wintoosaa (kun ne käyttiksethän eivät toimi yhtäaikaisesti, eli uudelleen käynnistys aina kun haluaa käyttää toista).

Itse asiassa en, eli läppärille (ajattelin muuten siis HP Compaq 620:sta, mielestäni ihan ok surffilauta tuohon hintaan, joskin vielä hipelöin sitä ennen lopullista päätöstä) on tulossa joku linux.

Centos vaan on virman luotto-linux, jonka käytön mielelläni oppisin. Joten pohdinnan terävä kärki on voiko sitä käyttää normaaleissa olosuhteissa työpöydällä, vai onko se HC-serveritavaraa :raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Multimedia



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron