Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Wiggin » Ma 28 Huhti 2008 10:34

Nyt on vissiin taivuttava. Pöytärohjake saisi jäädä nurkkiin happanemaan ja siirryttävä kannettavaan aikaan. Eli tarvitsisi hieman hjelppivä ja vinkkejä. Vajaan tonnin rohjakkeista löytyy mallista kuin mallista ihan riittävät ominaisuuden käyttööni. Pelejä ei tule pelattua, mutta jonkin verran 3D-pyöritystä tarvitsen suunnitteluohjelman muodossa (siis ei integroitu näytönohjain). Giga-pari muistia ja kiintoakin näyttää olevan 100-200 gigaa mallista riippuen (pöydällä on jo yksi 500Gt ulkoinen, joten tuo tila ei ole kompastuskivi). Riittävästi USB-portteja. Wlanit, bluetuutit yms. näyttää miltei kaikista jo löytyvän. Tarkoituksena on hommata erikseen ihan reilun kokoinen (20"+) littunäyttö ja telakointiasema että saan näppikset ja muut roippeet kiinteästi kiinni. Mutta suunnittelumukavuutta olisi reissuille mukava saada niin että läppärissäkin olisi ihan inhimillinen näytön koko. Pitäisikö olla heti se 17" vai riittääkö vähempi? Onko kokemuksia?

Yksi kompastuskivi on tuo hemmetin käyttöjärjestelmä. Pitää siis olla Windows-vehe että saan toimimaan kaikki ne mitä tarvitsen. Vistaa näyttää pukkaavan miltei jo kaikkiin. Onko sitä jo karsittu kokoon että peruskäytössä pystyy toimimaan? Verkkokauppa.comissa näytti olevan vielä tyrkyllä läppäreitä johon saisi XP Pron matkaan, mutta valikoima kutistui huomattavasti.

Olisiko vinkkejä hinta-laatusuhteeltaan sopivista koneista tähän tarkoitukseen? Vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota! Ei viitsisi maksaa tonnia vehkeestä jos samoilla ominaisuuksilla ja laadulla saa toisen merkkisen pari sataa halvemmalla..
"Rasittava huumorimies seikkailee typerässä kansankomediassa"
Avatar
Wiggin
 
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 09:54

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Saku » Ma 28 Huhti 2008 19:32

Läppärien näytöissä olen itse mieltynyt 15,4 tuuman laajakuvaan. Tällöin koneen koko jää vielä inhimilliseksi, mutta näytöllä voi tehdä ainakin kotikäyttöön soveltuvaa peruskuvankäsittelyä. Tietenkin 3D-ohjelmiin kannattaa käyttää erillistä näyttöä.

Windows-puolelta käyttöjärjestelmäksi suosittelisin jotain Premium-luokan Vistaa. Microsoftin tuntien XP:n tuki loppuu kuitenkin jo parin vuoden päästä. Vistaan on muuten tullut jo SP1-paketti (sekä suomen- että englanninkielinen), joten ehkä se alkaa hiljalleen jopa toimimaan.

Suurin hankaluus tulee varmasti näytönohjaimen kanssa. Perusmallit sisältävät nykyisin lähes aina integroidun ohjaimen. Ohjaimilla tosin taitaa olla jo reilusti omaa muistia grafiikan pyörittämiseksi.
Luukut auki, täältä tulee hauki!
Avatar
Saku
 
Viestit: 59
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 17:50

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 28 Huhti 2008 23:54

Tervehdys, ensimmäiseksi sanoisin että kannattaa lähteä kattomaan ihan kunnon bisnesmallin konetta (tarkoituksena vetää CADia?). Näyttönä myös itse suosittelisin tuota 14,5-tuuman laajakuvaa (tää on ihan kiva :D. varsinkin kun on HD) tosin sitä ei välttämättä bisnesmalleihin saa.

Mitä tulee ohjelmistoon niin jos vain ohjelmat joita aikoo käyttää tukevat 64-bittistä arkkitehtuuria niin kannattaa hankkia tehomylly jossa on 2GB (tai enemmän, enempi aina parempi jos tekee raskasta mallinnusta) muistia ja 64-bittinen pentium 4 tai AMD tuplaydinprossu (vai saiko niitä jo quatronakin... tosi se voi olla jo liioittelua :mrgreen: ) ja kaiken päällä 64-bittinen Vista (jos vain mahdollista niin EI oemina eli valmiiksi asennettuna), tosin ehdottomasti kannattaa tarkistaa onko siinä vielä ongelmia, itse kun en enää ole vistaa käyttänyt ja sekin oli 32-bittinen.

Koneista en ainakaan suosittele HP:tä (itselläni on Pavillion dv6000) ainakaan näitä "entertainment" koneita, tosin parilla kaverilla on bisnesläppärit, eivätkä ole paljon sen parempia. Mitä muihin valmistajiin tulee, niin ainakin IBM on vetänyt (en tiedä vetääkö enää) ihan kunnon työjuhtia, samoin Dell. Asuskin menettelee, mutta siihen kannattaa silloin pistää rahaa ne halvimmat mallit, eee PC poislukien (sekin ihan sen takia että se on linux, halpa ja mun seuraava tietsikkaostos <3), ovat kuulemma aina välillä aika... Eli kannattaa lähteä etsimään bisnes-konetta ja itse suosisin Delliä, tosin kannattaa tarkistaa vielä speksit ennen ostopäätöstä. Mäkkikin on tietenkin vaihtoehto, tosin siinä on sitten se probleema että on MacOS enkä itse tykkää yhtään Applen politiikasta, joten en sitä suosittelekkaan :D

Lopuksi, en voi olla kysymättä että, minkäslaisia ohjelmia on käytettävä, koska saattaa hyvin löytyä ilmainen ja maksullisen ohjelman kanssa hyvin yhteen pelaava vaihtoehto vakaammalla alustalla...
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Wiggin » Ti 29 Huhti 2008 21:04

Juu.. homma alkaa pikkuhiljaa seljetä. Tosiaan.. mitä isompi näyttö sitä isompi rohjake. Saisi kuitenkin ollan ihan kannettavaa mallia. Ja mitä tuossa hieman olen erilaisia koneita testannut, niin kyllä se pienempikin näyttö tosiaan riittää. Pääosa ajasta on kuitenkin tarkoitus tehdä hommia ihan erillisen näytön kanssa ja läppärin näytöllä sitten satunnaiset keikkahommat. Integroitu näytönohjain on alitajunnassa peikko joka ei lähde pois, joten eiköhän se kone tule olemaan ihan erillisellä ohjaimella varustettu.

Suunnitteluohjelmana on tällähetkellä Vertex ja sen onkin tutkinnan alla, että joko se toimii Vistan alla. Olen nähnyt ihan livenä että ohjelma lähtee käyntiin ihan Home versiossa Kuva. Nyt jos kuitenkin on että täysin toimiakseen Vertex tarvitseekin 64-bittisen Busineksen niin sitten ei toimi Cisco. Tai on 64-bittiselle tyrkyllä jotain testiversiota jota on "joillekkin käyttäjille" jaettu. Home-versiossa näytti etäyhteyspalikat olevan toiminnassa. Yksi hurjapää meillä on jo hankkinut kotiin uuden läppärin, joten seuraan miten hänelle käy.

Muutoin noin niinkuin harrastusmielessä käytössä on läjäpäin kaikenlaisia vähemmän isoja ja enemmän isoja ohjelmia (OziExplorer, ogf2tool, GSAK, Paint Shop Pro, Photoshop), mutta hätätapauksessa noista osan voi nakata paremman puoliskon XP-läppärille. Raskain tappio tulee olemaan varmasti se, jos Civilization 2 ei toimi :oops: .
"Rasittava huumorimies seikkailee typerässä kansankomediassa"
Avatar
Wiggin
 
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 09:54

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 29 Huhti 2008 22:43

Wiggin kirjoitti:Suunnitteluohjelmana on tällähetkellä Vertex ... että täysin toimiakseen Vertex tarvitseekin 64-bittisen Busineksen niin sitten ei toimi Cisco.

No joo, Vertexistä itsestään ei näytä olevan suoraa linux versiota (harmi, mutta ainakin sellainen näytti löytyvän kuin FreeCAD, mutta en sitten tiedä yhteensopivuudesta ja samankaltaisuudesta sen enempää). 3D:hen kun itse käytän lähinnä Blenderiä saadakseni rumia pallopäitä, joka se kyllä pyörii hyvin jopa integroidulla näyttiksellä (nvidia gforce go xxxx) hyvin, tosin ei tehdä ihan raskainta grafiikkaa, mutta ihan ok kuiten, parempaa kuin vistassa, tosin taitaa olla vain taidot kehittynyt :mrgreen: Tosin integraatio on pahasta (sen tunnustan) mutta ei ole kovin montaa kannettavaa enää nykyään missä sitä ei ole, mutta integroitu näytönohjainkin voi olla tehokas, jos se on vain tarpeeksi hyvä. Ati ei muuten ole se paras mahdollinen Linux näyttis, mutta esim. nvidialla on hyvät linux ajurit.

Mitä ciscoon tulee, niin siihen näyttäisi löytyvän ajureita :D ihan ciscon sivuilta...

Mutta joo, en ala myymään tätä enempää. Suosittelen tuolta pohjalta sitä, että pitäydyt 32-bittisessä jos vain mahdollista, 64-bittinen on kyllä tehokkaampi cadissa ja muussa raskaammassa, mutta se on tosiaan vielä aika kehitysvaiheessa. Tästä kehitysvaiheudesta muuten johtuu se, että 64-bittiseen Linuxiin löytyy enemmän yhteensopivia ohjelmia, koska kehityksestä vastaa suurempi porukka (kuin suljetulla puolella).

Kuvankäsittely muuten menee hyvin GIMPillä (ja löytyyhän niitä muitakin, mutta itse kun tykkään GIMPistä niin sitä myös käytän) ja kaikkien aikojen parhainta kuvankäsittelyohjelmaa (paint) vartenkin löytyy vastaava... GNU Paint (oli kohta jo hätä ennenkuin löysin sen :D).

Raskain tappio tulee olemaan varmasti se, jos Civilization 2 ei toimi :oops:

Khyllä tuo varmemmin Linukassa toimii kuin vistassa , kuten henk.kohtainen suosikkini Settlers 2:25-vuotisjuhlajulkaisu (Gold Edition), ei toimi vistassa, mutta wine ohjelman kautta pitäisi toimia linukassa, en tosin ole vielä ehtinyt koklata. Samalla ohjelmalla myös kaikki muut pelit pyörii... Ai niin, onhan meillä myös oma, FreeCIv, eli avoin klooni kyseisistä peleistä (en muista mikä versio) :D

Muuten, OziExplorer, mikä hitto tämä on ensimmäistä kertaa sellaiseen nimeen kun törmäsin?

Mutta joo, linuksin parhaita puolia on se, että sitä ei kokeillakseen tarvitse asentaa, riittää kun laittaa levyn koneeseen ja boottaa siltä. :D Livelevyllä sitten voi OSsää huoletta kokeilla ilman että koneelle tapahtuu mitään (ja sen saa myös asennettua siihen wintoosan rinnalle elämään omaa dualboot elämää, ohjeita saa jos haluaa :)). Livelevyistä puolestaan löytää imaget yleensä jakelun sivuilta (tai sitten vaikka torrentin kautta, laillisesti) tahi voipa sellainen löytyä jopa paikallisesta kirjastosta ;) ja niitähän saa sitten ihan huoletta warettaa, kopioida ja jaella eteenpäin ;)

Hitto kun meni kuitenkin mainostamiseksi ja propagandaksi, täytynee hiljetä vähäksi aikaa, en halua sellaiseksi Linux käyttäjäksi... muistuttaa liikaa mäcistiä :mrgreen:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja DarkSide » Ti 06 Touko 2008 01:17

Wiggin kirjoitti:OziExplorer, ogf2tool,

Karttoja! :femmat:

Kartat ja gepsi ovat parhautta. :pönde:
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
- Papparaisen piinapenkki 16.10.2003 -
Avatar
DarkSide
Tilastopappa
 
Viestit: 726
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:22

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 06 Touko 2008 18:39

DarkSide kirjoitti:
Wiggin kirjoitti:OziExplorer, ogf2tool,

Karttoja! :femmat:

Kartat ja gepsi ovat parhautta. :pönde:

Äääh, no enhän minä tollasia tarvi, sissi ja kaikkia... Tosin on mulla tuola varastossa yksi usb-GPS-maussi käyttämättömänä pölyttymässä (myydään eniten tarjoavalle :D) tosin siinä ei ole karttaohjelmistoa mukana...
Minullahan ei ole itselläni kännykkää jossa on gps... :oops:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja viima » Ke 04 Kesä 2008 21:04

Kuulkaas, mulla on nyt läppäriläppää tässä. Olen viime kuusta asti etsiskellyt uutta kannettavaa, koska nykyinen alkaa olla jo hieman väsähtäneen oloinen, vaikka kivasti yhä toimiikin. Ongelmiaan ovat lähinnä liian pieni kiintolevy, liika koko ja paino jatkuvaan mukana kuljettamiseen (15" näyttö, n. 3 kg) ja akun keston kutistuminen alle tuntiin.

Tänään käväisin eräässä tietokoneliikkeessä, ja tuli vähän sellainen rakkautta ensi silmäyksellä -kokemus, tähän: http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/67169?tabi=ominaisuudet , Toshiba Portege R500-106:een. 12 tuuman näyttö 1200x800 -resolla, akunkestoksi väitetään yli 7 tuntia, ja kuvitelkaa, se painaa alle kilon. Siis oikeesti, vähemmän kuin litran mehutölkki, kuvitelkaa nyt! Nostelin sitä vähän, ja se oli kyllä todellakin uskomattoman kevyt. Muita ominaisuuksiaan olisivat 120 Gb kiintolevy, polttava DVD-asema ja kolmen vuoden takuu. Lisäksi mainostetaan, että sen näytöstä saa selkoa myös ulkoilmassa missä tahansa valaistusolosuhteissa.

Maksaisi 1300 euroa, kone on viimeinen, esittelykäytössä ollut kappale. Tuolla linkin verkkokaupassa sitä ei muuten oikeasti myydä tuohon hintaan, vaan se maksaa yli 1400 ja ominaisuudet ovat huonommat, tässä näpelöimässäni oli muistaakseni Vistan joku bisnesversio. Vaikutti muutenkin bisneskäyttöön suunnatulta vehkeeltä, minkä oletan hyväksi asiaksi koska paskojen laitteiden myyminen taloudellisia päätöksiä tekeville liikeihmisille (näiden omaan käyttöön) ei käsittääkseni ole koskaan pitemmän päälle kovinkaan hyvä bisnes ollut.

Vaikka tuo maksaakin 300 euroa enemmän kuin ajattelin olevani valmis maksamaan, mietin silti melko vakaasti tuon hankkimista. Jos joku haluaa kertoa, miksi sen ostaminen kuitenkaan kannata, olisin tästä kiitollinen.
viima
 
Viestit: 88
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:04

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 04 Kesä 2008 21:18

viima kirjoitti:Kuulkaas, mulla on nyt läppäriläppää tässä. Olen viime kuusta asti etsiskellyt uutta kannettavaa, koska nykyinen alkaa olla jo hieman väsähtäneen oloinen, vaikka kivasti yhä toimiikin. Ongelmiaan ovat lähinnä liian pieni kiintolevy, liika koko ja paino jatkuvaan mukana kuljettamiseen (15" näyttö, n. 3 kg) ja akun keston kutistuminen alle tuntiin.

Läppäri käytön mukaan. Jos vaatimukset on pieni koko ja paino sekä kestävä akku, niin itse ottaisin mieluummin pian myyntiin tulevan MSI Windin, joka kustantaa reilut kaks'kolmasosaa vähemmän kuin Toshi. 7h akkukesto sillekin lupaillaan. Levytilaa on tosin vain 80Gb. Muutenkin noita miniläppäreitä alkaa ihan pian pursuamaan joka tuutista, johtuen Asus EEE:n hurjasta menestyksestä, joten ehkä voisi vielä tarkkailla tilannetta?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja viima » Ke 04 Kesä 2008 21:25

Olen mä noiden miniläppäreiden tuloakin hieman seuraillut, itsellä on vaatimuksena pieni koko, mutta tiettyyn rajaan asti. Kun olen kannettavia liikkeissä näperrellyt olen huomannut, että alle 12 tuuman näyttö on musta jo liian pieni, varsinkin kun kone tulee ihan kokoaikaiseen käyttöön eikä kakkoslaitteeksi.

Mulla on kyllä isompi, erillinen näyttökin, mutta toisaalta olen välillä pitempiä aikoja muualla eikä erillistä näyttöä voi mukaansa oikein raahata, eikä se kotikäytössäkään aina kovin kätevä ole. Siksi en mielelläni alle 12 tuuman näytöllistä laitetta usko hankkivani.

Edit: ja kuvittelenko vain, vai puuttuuko tuosta oikeasti CD-asema kokonaan?
viima
 
Viestit: 88
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:04

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja nuu » Ti 10 Kesä 2008 13:28

Mulla on tosiaan tollanen Dellin XPS M1330 (13,3") tollaisena täysvertaisena läppärinä jos tarttee jotain oikeatakin tehdä töissä, tai kun on liikkeessä.

Tollasen Asuksen EEE:n otan tänään testiin, ja varmaan myös pidän mikäli se hyvin toimii.
Avatar
nuu
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 10 Kesä 2008 13:22

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 17 Kesä 2008 11:35

Meidän normikokoinen Acer on ollut käytössä nyt noin puoli vuotta ja akunkesto tuntuu olevan huimaavat 1 h! Eipä voi paljon kehua. Joko alkuperäinen akku on ihan perberistä tai sitten olemme onnistuneet näivettämään sen ennätysajassa. Ei kiva.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 17 Kesä 2008 11:43

Fantsu kirjoitti:Meidän normikokoinen Acer on ollut käytössä nyt noin puoli vuotta ja akunkesto tuntuu olevan huimaavat 1 h! Eipä voi paljon kehua. Joko alkuperäinen akku on ihan perberistä tai sitten olemme onnistuneet näivettämään sen ennätysajassa. Ei kiva.


Kyllä se halppiskoneissa tuollaista on, omakin FS:ini akun kesto on juurikin tuon tunnin. Mutta enpä mää sitä akunkeston takia ostanutkaa.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 17 Kesä 2008 13:05

Omaa vikaa myös - olis pitänyt ottaa se irti ja pitää jemmassa käyttöä odottamassa. Tyhmyydestä sakotetaan.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 11 Heinä 2008 14:22

Olen jo pidemmän aikaa tosiaan etsiskellyt itselleni jotain pientä kivaa läppäriä, huvikäyttöön, ei mitään vaativaa. Surffailua, nettipeliä (en tarvitse parhaimmilla grafiikoilla), leffojen töllöttelyä (erilliseltä monitorilta). Mä olen nyt tykästynyt MSI:n PR200 minkispinky ihqudaa-läppäriin. On se vihreäkin ihan hieno :gay:

Saa nyt nähdä, millaisen kotiin kannan, mutta yksi juttu askarruttaa:

Yksi kompastuskivi on tuo hemmetin käyttöjärjestelmä.

Ni. Olen kuullut huhua, että läppärin saa oikein pätevästi sekaisin ja persiilleen tunkemalla Visvan kanssa Linuxin konheeseen. Miten on? Voiko läppärin vetää turvallisesti sileäksi ja asentaa vain Linuxin koneelle? Vai pitääkö jättää MS-ryönä sinne? Vai pitääkö tyytyä mikkisoftan tuotteisiin? Miksei läppäreitä saa ikinäkoskaan ilman käyttistä? Ja miksi se on liki aina mikin kikkareita? Ärsyttävää. Salaliitto.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 13 Heinä 2008 19:03

Aurora B. kirjoitti:
Yksi kompastuskivi on tuo hemmetin käyttöjärjestelmä.

Ni. Olen kuullut huhua, että läppärin saa oikein pätevästi sekaisin ja persiilleen tunkemalla Visvan kanssa Linuxin konheeseen. Miten on? Voiko läppärin vetää turvallisesti sileäksi ja asentaa vain Linuxin koneelle? Vai pitääkö jättää MS-ryönä sinne? Vai pitääkö tyytyä mikkisoftan tuotteisiin?

Ei se vistankaan kanssa nyt heitä häränpyllyä (kunhan hoitaa levytilan uudelleen jaon vistan omilla työkaluilla, ohjeita saa jos tarvii) ainakaan kovasti...

Mutta joo, kyllä läppäri toimii kuin unelma, myös täysin ilman noita M$:n ongelmapesäkkeitä, että jos vain haluaa, niin turvallisesti vain linukan asennuslevy sisään ja mikkisofta ulos :piru:

Mitä tulee tuohon käyttisjuttuun, niin ei niitä saa ilman (tai saa, mutta sitten pitää jo kohta ostaa valmistajalta) mutta, esimerkiksi täältä ja täältä saa koneita suoraan linuxilla :sydän: Lisää listausta myyjistä :pepsodent:

Miksei läppäreitä saa ikinäkoskaan ilman käyttistä? Ja miksi se on liki aina mikin kikkareita? Ärsyttävää. Salaliitto.
No sepä juuri ;) tosin tässä tapauksessa lieneen voitaisiin käyttää termiä monopoli
Mutta onneksi ainakin noissa miniläppäreissä tulee nykyseltään melkein vakiona Linux :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja L-S » La 04 Loka 2008 17:55

Kertokaapa joku asiantuntevampi, kuulostaisiko tämä Asuksen kone kohtalaiselta? Ja mitä tarkoittaa "AKUN KESTO (tuntia) 4400mAh"?
Tuonhan ostaisi jo melkein veronpalautuksilla. :D

Vanha koneeni kun alkaa olla sen verran rasittavan hidas ja hankala, että hieman houkuttaisi hankkia uusi. Tästä on edelleen se kesällä valittamani touchpadikin rikki, en ole saanut aikaiseksi tehdä mitään asialle. En tiedä korjautuisivatko ongelmat, jos Windowsin asentaisi uudelleen, mutta se on niin kamalan hankala operaatio ainakin asiantuntemattomalle. En tarvitse mitään ihme hifistelykonetta, käytän konetta lähinnä alituiseen tekstinkäsittelyyn, liialliseen surffailuun netissä ja myös musiikin kuunteluun iTunesilla ja Youtubesta. :p Raskaassa käytössä laite olisi kuitenkin sikäli, että töitä riittäisi vaikka koko ajan tekisi. Pääasia olisi kuitenkin, että kone jaksaisi pitää auki useampaa Wordin ikkunaa ja Firefoxia ilman että joutuu odottelemaan minuutin, että saa vaihdetuksi ikkunasta toiseen saati suljetuksi ohjelmia, mikä on nykyisen koneen ongelmaksi ajan kuluessa muodostunut.

Uuden koneen myötä seuraava Windows Vista nyt ei kamalasti innosta, elän siinä uskossa että XP on parempi. Enkä myöskään ehdi alkaa asentaa/opetella käyttämään Linuxia, olkoon kuinka helppoa tahansa, on siinä kuitenkin varmaan omat kommervenkkinsä, joissa kädettömällä menee sormi suuhun :keijo:. Mutta ehkä siihen Vistaankin tottuu.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Yabba » La 04 Loka 2008 19:02

L-S kirjoitti:Kertokaapa joku asiantuntevampi, kuulostaisiko tämä Asuksen kone kohtalaiselta? Ja mitä tarkoittaa "AKUN KESTO (tuntia) 4400mAh"?
Tuonhan ostaisi jo melkein veronpalautuksilla. :D

Minkähän laisesta asuksen raudasta on kyse, kun tuon linkin takaa tulee vain viestiä:

    ISTUNTOSI ON VANHENTUNUT TAI WEB-PALVELU SIIRRETTY TOISELLE PALVELIMELLE, SULJE SELAIN JA KIRJAUDU PALVELUUN UUDESTAAN SISÄÄN.
    (Jos ilmoitus tulee edelleen, niin kokeile myös selaimen välimuistin tyhjennystä ja cookieiden tuhoamista.)

Elikkä sinä ilmeisesti olit kirjautuneena sisälle, eikä näin ollen onnistu kahtella suoraan tuosta linkistä :epäilevä:

Muuten en ota kantaa tuohon Vista juttuun, mutta kuvittelisin että ainakin GNT:ltä olisi mahdollista tilata kone niin että vistan tilalla tulee xp (sitä täytyy vain pyytää), kun oma mielipiteeni kuitenkin on, ettei rikkinäisestä (vista) käyttiksestä kannate maksaa :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja L-S » Su 05 Loka 2008 10:09

En mä kyllä kirjautuneena ollut, kun en omista edes tunnuksia tuonne. Mutta ilmeisesti noihin ei pysty linkittämään suoraan, tai en ainakaan keksi miten. :epäilevä: Kyseessä oli kuitenkin malli PRO50RL-AP438C (tai mikä noista koodeista nyt koneen nimi onkaan), jos sen joku tuolta löytää.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja DarkSide » Su 05 Loka 2008 10:53

Toimisiko tämä linkki paremmin? Hintaa en tuolta kyllä löydä.
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
- Papparaisen piinapenkki 16.10.2003 -
Avatar
DarkSide
Tilastopappa
 
Viestit: 726
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:22

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 05 Loka 2008 11:10

Mikäli kyseessä on tämä. Täyttää se luultavasti antamasi vaatimukset.

L-S kirjoitti:En tarvitse mitään ihme hifistelykonetta, käytän konetta lähinnä alituiseen tekstinkäsittelyyn, liialliseen surffailuun netissä ja myös musiikin kuunteluun iTunesilla ja Youtubesta. :p Raskaassa käytössä laite olisi kuitenkin sikäli, että töitä riittäisi vaikka koko ajan tekisi. Pääasia olisi kuitenkin, että kone jaksaisi pitää auki useampaa Wordin ikkunaa ja Firefoxia ilman että joutuu odottelemaan minuutin, että saa vaihdetuksi ikkunasta toiseen saati suljetuksi ohjelmia, mikä on nykyisen koneen ongelmaksi ajan kuluessa muodostunut.

Tosin en mene kuitenkaan oikeudessa takuuseen puheistani :piru: Vaikuttaa kuitenkin ihan pätevältä raudalta tuohon tarkoitukseen, eli tuon pitäisi pyörittää jo tuota vistaa ihan hyvin ja ilman pätkintää, mutta se on eri asia, toimiiko vista, kuten sen kuuluisi toimia :piru:

Akunkesto lieneen 1h-2.5h (Asuksen mukaan se olisi tuo 2.5h, mutta tiedä sitten). Muistia näyttäisi olevan 2 GB, tosin näytönohjain syö siittä itselleen reilun 250MB eli todellinen muisti on n 1,7 gigaa, prossu nykyään lähes pakollinen dual core (ei mitään hyvähän se, tosin koska näyttis syö osansa muistista, ei välttämättä saavuta sitä optimitasoa) ja tallennustilaakin ihan kiitettävästi (250gb). Joten, kyllä tuolla pitäisi pystyä pelaamaankin, joskaan ei uusimpia aivan kaikilla herkuilla kuorrutettuina (eli über grafiikoilla) :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja L-S » Su 05 Loka 2008 12:00

Kiitos Yabballe kommenteista. :D
Kuulostanee siis ihan hyvältä. Pelaamiseen mulla ei ole aikaa tai sanottavammin kiinnostustakaan, joten niillä ominaisuuksilla ei ole väliä. Ja 2,5 tunnin akun kestokin olisi jo aika hieno, mutta enimmäkseen käytän kyllä konetta verkkovirran päässä, joten ei senkään hirveästi väliä, jos se nyt onkin vähemmän. Painoakin olisi yli puolisen kiloa vähemmän kuin nykyisessä, joten ehkä tämä olisi jopa vähän enemmän kannettava kuin raahattava. :p
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 05 Loka 2008 15:07

Voiko läppärin näppisosan puhdistaa paineilmalla? Näytöstäkin pitäis saada sormenjäljet irti. Riittääkö esim pelkkä mikrokuituliina? En oo voinu kokeilla, kun en ole sanaut aikaiseksi hankkia moista.. Alkaa olla läppäri aika roisissa kunnossa. :nolo:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 05 Loka 2008 15:16

Emilia kirjoitti:Voiko läppärin näppisosan puhdistaa paineilmalla?

No, en näe mitään syytä miksei :virne: Tosin sen näkyvän pölyn (näppäimistä, ei niiden alta) saa ihan kevyesti kostealla liinalla pyyhkäistenkin... Itse käytän yleensä imuria :pönde:

Näytöstäkin pitäis saada sormenjäljet irti. Riittääkö esim pelkkä mikrokuituliina? En oo voinu kokeilla, kun en ole sanaut aikaiseksi hankkia moista.. Alkaa olla läppäri aika roisissa kunnossa. :nolo:

Kuhan et millään märällä pyyhi sitä näyttöä ;) Eli kyllä se mikrokuituliinakin kelpaa, ylipäätään kaikki, kuhan eivät nukkaa, talouspaperi ja villapaita ovat myös hyviä vaihtoehtoja :virne: Voimaa ei kannata siihen sitten tosiaankaan laittaa, koska se voipi tehä (varsinkin lcd-näytölle) paljonkin hallaa. Myöskään ei kannata käyttää mitään, mikä voisi mahdollisesti naarmuttaa näyttöä, eli teräsvilla ei ole suotavaa :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 05 Loka 2008 15:34

Ok, kiitti Yabba. En mä ehkä ihan imurilla uskalla, mut töistä voisi semmosen paineilmapullon lainata. :) (ei jaksa lähteä metsästämään omaa)
Mikrokuituliina on muutenkin ollut ostoslistalla jo vaikka kuinka kauan, niin kai senkin nyt muistaa sitten. Talouspaperia ei tässä talossa harrasteta, moinen turhake. Eikä mulla ole yhtään villapaitaakaan. :o: (note to self: osta talveksi lämmin paita)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava

Paluu Multimedia



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron