Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 19 Maalis 2018 17:51

Kibaya kirjoitti:Samalla se joku aika sitten hajonnut hammas sai poistotuomion :epäilevä: Siis se, mitä on hoidettu nyt yli vuosi. Eka hoito tehty kesäkuussa -16 ja syyskuussa -16 se juuren tappo ja niin edelleen. Nyt pitää ensin vielä paikata yhdet reiät ja sitten ton poisto ja sitten on taas kalusto hetkeksi kunnossa.
:epäilevä: :keijo:


Nonni, sinne meni se hammas.
20 minuuttia puudutuksesta ja olin jo ylös penkistä.
Paniikki meinasi iskeä vain kerran ja lisäpuudutusta laitettaessa huomasin että paniikki-itku tunkee läpi. Siinä sitten itkin sitä paniikkia ulos, kun odoteltiin että hammas puutuu. Lääkäri oli onneksi todella ihana ja huomioon ottava. Osasi hoitajan kanssa rauhoitella ja nips, naps, hammas oli poissa. Sain onneksi pitää ääntä poiston ajan rauhoittaakseni itseäni. Yksi tikki, tuppo suuhun ja kotiin. Nyt rupeaa esilääkepölly häviämään ja kipu nousee. Selviän silti, koska tän jälkeen se ei enää ikin vedä hermoon.

Kivaahan tää on myös ollu, koska hihittäminen ihan kaikelle herättää hilpeyttä myös läheisissä. :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 25 Kesä 2018 13:03

Suu ei aukea kunnolla. :epäilevä:
Olen pitkään epäillyt että yläoikealla oleva viisuri puskee ulos ja aiheuttaa tämän, koska tämä sama ongelma tulee ja menee. Välillä pystyn syömään normaalisti, välillä taas tuottaa tuskaa koska sattuu.
Nyt kun on taas kipeä sieltä eikä suu aukea kunnolla, kurkkasin valon kanssa suuhun. Se ei olekaan hammas joka siellä kipuilee vaan takana ala- ja ylähampaiden välissä on sellainen vaaleahko patti. :o: Fiksuna tökkäsin sitä sormella ja ai saatana että sattui! :ei: Melkein toivoin että olis ollu ees afta mutta ei oo.

Arvatkaa uskallanko ny varata aikaa hammalääkäriin? :huoh:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 27 Kesä 2018 16:12

Sain vihdoin kerättyä rohkeutta soittaa hammaspäivystykseen ja kävin tänään näyttämässä tota suuta.
Ei siellä mitään pattia ollut eikä se ongelman aiheuttaja ollutkaan oikea yläviisuri vaan alaviisuri. Se ei mahdu tulemaan vaan on osittain ulkona ja periaatteessa koko ajan ns. avonaisena. Ja se on sit tulehtunut. :epäilevä:

Puhdisti sen, lykkäs antibioottikuurin sekä tablettina että purskuteltavana nesteenä, sekä sen pahimman: leikkausajan syyskuulle. :kauhistunut:

Sain sentään merkinnän esilääkitykselle sillä pelkään sitä toimenpidettä todella paljon. :huoh:

Saatana. :huoh:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja lumikukka » To 28 Kesä 2018 09:42

Wildchild kirjoitti:Sain vihdoin kerättyä rohkeutta soittaa hammaspäivystykseen ja kävin tänään näyttämässä tota suuta.
Ei siellä mitään pattia ollut eikä se ongelman aiheuttaja ollutkaan oikea yläviisuri vaan alaviisuri. Se ei mahdu tulemaan vaan on osittain ulkona ja periaatteessa koko ajan ns. avonaisena. Ja se on sit tulehtunut. :epäilevä:

Puhdisti sen, lykkäs antibioottikuurin sekä tablettina että purskuteltavana nesteenä, sekä sen pahimman: leikkausajan syyskuulle. :kauhistunut:

Sain sentään merkinnän esilääkitykselle sillä pelkään sitä toimenpidettä todella paljon. :huoh:

Saatana. :huoh:


Hyvä, ettei ollut sen vakavammasta kyse. :)

Multa joskus lukioikäisenä poistettiin yläviisurit, koska oli sama ongelma eli alaviisurit ei ois mahtunut puhkeamaan. No, ei ne siltikään ikinä puhjenneet kunnolla, vaan jäivät jotenkin puoliksi piiloon... Ja tietysti reikiintyivät ja tulehtuivat. Alaviisurit poistettiin, kun olin 30. (Ei samalla kertaa molempia.) Mäkin pelkäsin poisto-operaatiota, mutta lopulta meni ihan hyvin. Ja sain jotain vahvempaa särkylääkettä matkaan varmuuden vuoksi.

Tsemppiä leikkaukseen, hyvin se varmasti menee! Ja hyvä, että saat esilääkitystä. Helpottaa varmasti todella paljon. :)
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja L-S » To 28 Kesä 2018 10:08

Joo, hyvä ettei ollut mitään vakavampaa!

Multakin on poistettu alaviisaudenhammas leikkauksella, mutta ei se itse toimenpide ollut lopulta kauhean paha. Ei ollut esilääkitystä, mutta jotenkin tuntui, että puudutuskin vaikutti vähän rauhoittavasti. Ei tuntunut missään muuten, mutta joku siihen liittyvä ääni oli vaan vähän inha. :P Hyvin se varmasti menee!

Inhottavin tuossa oli toipumisvaihe, joka kesti turhankin kauan. En pystynyt pariin viikkoon syömään kunnolla mitään, kun en saanut suutakaan kunnolla auki. :keijo: Mutta ei se välttämättä niin kaikilla mene, mulla on muutenkin leuat jotenkin huonossa kunnossa. Nytkin meinaavat olla taas jumissa ilman muuta syytä kuin ehkä työstressi.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 28 Syys 2018 17:12

Wildchild kirjoitti:Mun oikea alaviisaudenhammas on alkanu ilmoittelemaan itsestään. :pillitys:
Mä oon koko elämäni luullut ettei mulle voi tulla alas viisureita koska siellä ei ole edes tilaa niille. Pari vuotta sitten röntgenissä selvis että kyllä ne alut on siellä, mutta 99% varmuudella eivät lähde sieltä koskaan kasvamaan ulos.
Ja nyt se on sitten kipeä. Ja selvästi yrittää ulos, koska takimmainen hammas on jo aivan vinossa verrattuna vasemman puolen samaan hampaaseen. :(

Mä en tykkää yhtään. :pillitys: Muutenkin hammasasiat ollu aina pelonasia, ja nyt sitten tuo haluaa ulos ja se on varma leikkaus tiedossa. :pillitys:


Reilut kolme ja puoli vuotta tuohon meni, mutta nyt se leikkaus on sitten ohitse. :helpotus:
Enkä ottanut edes sitä minulle suositeltua esilääkettä sillä vihaan ns. lääkepöhniä, joten vaikka pelkäsin ja jännitin tooooodella paljon, selvisin siitä hengissä. :hiki:

Samassa rytäkässä repivät pois myös yläviisurin, mutta se sujui niin paljon kivuttomammin kuin toi leikkaus etten edes laske sitä tähän mukaan. :virne:

Ny ku leikkauksesta on pari päivää, se pahin vaihe paranemisessa on kai jo ohi? :riips: Ainakin ajattelin syödä tänään oikeaa ruokaa, koska tää sileän ja viileän ruuan syöminen alkaa tökkimään jo tässä vaiheessa. On syöty puuroa, aterian korvikkeita, jogurttia, vähän lisää jogurttia, rahkaa, jäätelöä... :keijoei:

Vielä muutama päivä antibioottikuuria jäljellä että tulehduskin katoaa, ja voin sanoa oikeasti olevani voiton puolella. :hullu:

Toinen alaviisuri jäi vielä odottamaan leikkausta, mutta siihen ei kyl kosketa ennenkuin on aivan pakko. :norsu:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 15 Loka 2018 23:42

No niin. Nätisti sanottuna vituiksihan toi paraneminen meni. Ab-kuuri loppui, kipu jäi. Pahaa hajua ja makua ei tullut koskaan enkä koskaan nähnyt sitä hyytymää mikä pitäisi olla notta paikka paranee kunnolla.

Mutta ajattelin että kaikki on ok, olinhan noudattanu ohjeita orjallisesti. Kipu kuitenkin jatkuu, vihlonta sattuu "luihin asti" ja suu ei auennut koskaan kunnolla. Mutta että kai tää kaikki kuuluu paranemiseen.

Sitten tänään sanoin miehelleni että toi jäljelle jääny kuoppa on aika kauhea, keränny jotain valkoista pohjalle. Mies kauhistui, ei kuulemma kuuluis olla tollanen. Pakotti soittamaan päivystykseen ja kas, selvisi ettei paikka ollut parantunut ollenkaan ja se valkoinen oli mun leukaluuta. :keijo:

Joten kuoppa verestettiin ja nyt aloitetaan alusta koko hiton paranemisprojekti. :läps:

Nyt siis peukut pystyyn että tää lähti ny paranemaan!
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 16 Loka 2018 08:11

Mun velihän joutui sairaalaan asti, koska hoiti huonosti oman hampaanpoiston jälkeisen ajan.
Ei siis edes yrittänyt noudattaa niitä ohjeita (söi aika pian poiston jälkeen jäätelöä :töktök: :epäilevä: ) ja viittasi kintaalla millekään verihyytymille. Mulla oli aikoinaan hampaanpoiston jälkeen kyllä valkoista siinä pinnalla, mitä ensin säikähdin, mutta sitten kun sitä hetken aikaa tuijotin niin totesin että se on vaan sakkaa, koska hyytymät oli tulleet ihan normaalisti.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 16 Loka 2018 13:34

Wildis :paijaus:


(Sisältövaroitus: älkää lukeko alla olevaa, jos ette halua tietää ikävästä kokemuksesta, johon liittyy verta :P)





Mullahan lähti viisaudenhampaan leikkauksen jälkeen muutaman päivän päästä joku verijuttu sieltä irti. Heräsin aamulla siihen, että suussa tuntui että jotain irtoaa ja kohta oli suu täynnä verta. :keijo: Ohjeeksi oli annettu, että jos vuotaa niin pitää purra sellaista harsotaitosta, joita oli annettu mukaankin. Sitä yritin, mutta tuntui ettei se vuoto meinannut lakata. Soitin sitten hammaslääkärillekin, mutta hän vain sanoi, ettei kannata tulla vastaanotolle, kun ei sille sen enempää voi tehdä. :keijo: No, kyllä se sitten jossain vaiheessa monen tunnin päästä lakkasi, mutta aika inhottavaa oli. :keijo: Sen jälkeen paraneminen sujui kyllä hyvin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 19 Loka 2018 19:17

Multa poistettiin oikealta ylä- ja alaviisuri. Päivää vaille viikon kohalla ei olleet kivut menneet ohi, niin kävin hammaslääkärissä ja ainakin hän totesi, että hyvältä näyttää. Edelleen syön melko maltillisia määriä Buranaa siihen (nyt 10 päivää poistosta) ja oletan, että hyvin menee.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Wildchild » La 20 Loka 2018 23:26

Pascalille kans tsempit! :D

Wildchild kirjoitti:
Nyt siis peukut pystyyn että tää lähti ny paranemaan!


Eihän se sitten lähteny paranemaan. :läps:

Jos olisi mennyt kuten Strömssössä, seuraavana aamuna siellä olisi vihdoin ollut se hyytymä. Oliko? No juu ei, sama tilanne kuin edellisenäkin päivänä. Paitsi paljon kipeämpi sillä olihan sitä kuitenkin illalla sörkitty aika paljon sen verestämisen takia. :epäilevä:

Uusi soitto päivystykseen ja mies langan toisessa päässä yritti ensin selittää ettei tänään enää pääse päivystykseen koska kello on liikaa (n. 10:45). Sanoin etten suostu edes miettimään moista vaihtoehtoa koska suu on kipeä enkä pysty syömään mitään. "No okei, tuu yheltä."

Menin yheltä, odotin puolisen tuntia ja pääsin uudelleen hammaslääkärin pakeille. 5min ja olin jo matkalla kotiin, tekohyytymän kanssa. Ilmeisesti siis minulle ei vaan muodostu niitä hyytymiä vaikka mikä olis (jostainhan se mun lapsenki verenvuototauti on tullu :töktök: ), joten tekohyytymä hoitaa homman.
Tekohyytymä oli aivan järjettömän pahan makuinen, onneks sitä makua ei kestäny paria tuntia kauempaa. Mutta se tärkein eli kipu oli poissa! Se loppu sillä sekunnilla kun se laitettiin paikoilleen! Siinä tekohyytymän aineessa oli jotain puhdistavaa, desinfioivaa ja kivunlievittäjää, ja kuulemma hieman myös kokaiinia, joten paha maku oli todellakin sivuseikka. Eikä ole särkeny enää kertaakaan sen jälkeen! Hyytymä pysyi ja kuoppa vihdoin paranee. :D Ainakin toivottavasti. :virne:

Tokihan en sit saanu lopulta syödä koko päivänä mitään ettei se tekohyytymä lähteny liikkeelle, joten melkeen pari vuorokautta ilman ruokaa oli... Noh, mielenkiintoinen kokemus. :keijoei:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1383
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Marras 2018 13:39

Eilen lähti toinen ja samalla toki viimeinen pari viisaudenhampaita. Nyt prosessi oli jo varsin tuttu. Itse poistaminen kävi taas nopeasti ja mielestäni ompeleminenkin meni melko helposti. Sain mukaan hyydyttävää ainetta ja harsotaitoksia, joiden kautta sitä käytetään.

Puudutusten vuoksi eilen ei juurikaan sattunut, vähän iltaa kohden alkoi, mutta tiesin ottaa Buranaa jo ennen kuin kipu varsinaisesti alkaa. Tällä kertaa sain myös penissilliiniä tabletteina.

Nyt aamupäivällä vaikuttaa, ettei vuotoa ainakaan merkittävästi ole, joten toivotaan parasta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Aranwe » To 15 Marras 2018 01:25

Mulle laitettiin pari kuukautta sitten kulmahampaisiin muutaman millin pidennykset. En ollut ennen edes kuullut moisesta toimenpiteestä, mutta sen tarkoitus on muuttaa purentaa hieman toisenlaiseksi ja vähentää kulumia.

Viime vuonna paikattu poskihammas on vielä jotenkuten toimintakuntoinen, mutta nykyinen hammaslääkäri varoitteli, että se voidaan joutua poistamaan jos siihen tulee reikiä. Siinä on nyt iso ienrajan alapuolelle menevä amalgaamipaikka ja korjaamiseen tai uuteen paikkaan ei oikein ole hammasta enää jäljellä. Hän pyöritteli hieman silmiään tutkiessaan sitä ja totesi sen olevan "hyvä yritys". Mua pelottaa toimenpidettä enemmän luultavasti operaation hinta, koska sinne joutuu sitten mahdollisesti laittamaan proteesin ja se maksaa kuitenkin tonneja.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 28 Touko 2020 20:35

Mulle tulee viisuri.
Alaleukaan.
Saa-ta-na!
:gaah:

Nyt ollaan siinä etten saa syötyä. Hampaita ei saa kunnolla kiinni, koska poskessa on koko ajan ien välissä ja jumalauta se on kipee. Lisäksi leukaa särkee. Nyt enää särkylääkkeet (ne mun heavyt) auta. Sain särkyajan huomiselle aamulle.
Hammas on siis tullut jo läpi, siellä on ihan nähtävillä ne läpi tunkeneet pisteet.
Tekis taas mennä sanomaan sille yhdelle hammaslääkärille parit kirosanat. Hänen mielestään mulle ei ikinä tuu viisaudenhampaita, kun ne oli röntgeneissä sellasessa asennossa ettei mitenkään voi olla mahdollista että se lähtis sieltä ikinä.
No nyt toi on kolmas. Toivon ettei toi neljäs tuu ikinä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 23 Huhti 2021 20:46

Teetätin taas viime talven aikana ison remontin purukalustoon. Reikiä oli kertynyt aika paljon, mutta nyt on melko ok kokoonpano. Yks takahammas otettiin poiskin, kun hammaslääkäri meinas ettei sillä mitään siellä takana tee, eikä sitä kannata korjata kun se ei siinä välttämättä paikkakaan pysy. Hammaskivi kannattaa kyllä poistattaa useamman kerran vuodessa, muuten ei käy hyvin. Ensimmäinen hammaskiven poisto oli kauhea operaatio ja kaikki hampaat piti puudutella. Sen jälkeen käytin aikani tehokasta hammaslääkärin määräämää tahnaa ja ikenien tullessa kuntoon seuraava kiven poisto olikin taaa ihan helppo, ilman puudutuksia.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Edellinen

Paluu Känpillä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron