Omistusasuntokeskustelu

Re: Omistusasuntokeskustelu

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 13 Touko 2014 18:01

Jos asuu isossa kaupungissa (kalliit kämpät), on pienipalkkainen duuni (tai ei duunia ollenkaan), vähäisesti säästöjä eikä mahdollisuutta saada vanhempia takaajiksi niin voi olla aika hankalat lainaneuvottelut. "Tolla rahalla maksaisit jo omaakin" on yksi typerimmistä lauseista, jota vuokra-asujalle voi sanoa. Voi olla, että toiselle omistaminen ei ole tärkeää tai siihen ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta.

Itse en myöskään ole huomannut, että meidän kohdalla olisi kovin paljon halvempaa asua omassa kuin vuokralla, jos pelkkiä kuukausittaisia euromääriä vertaillaan. Kriteereinä keskeinen sijainti Helsingissä ja asunnon koko. Viime muuton yhteydessä tätä mietin paljonkin mutta vielä löydettiin vuokrakämppä, jossa kustannukset ovat suht alhaiset. Plus, että muruseni on hieman omistamisvastainen, johon tosin en vielä ole saanut itseäni tyydyttävää perustelua. :P Varallisuutta voi kuitenkin kerätä muillakin tavoin kuin asunnon omistamalla.

Avasin itselleni asp-tilin, kun ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Haaveilen omasta tällä hetkellä lähinnä siksi, että saisin ihan itte valita esim. pintamateriaalit tai muokata kotia omannäköiseksi muutenkin kuin tekstiileillä. Pikkujuttu ehkä tulevaisuuden eläkevarojen rinnalla, mutta oletettavasti en myöskään heti eläkepäivien alkaessa ryhtyisi kotiani rahaksi realisoimaan.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 14 Touko 2014 10:34

Emilia kirjoitti:Jos asuu isossa kaupungissa (kalliit kämpät), on pienipalkkainen duuni (tai ei duunia ollenkaan), vähäisesti säästöjä eikä mahdollisuutta saada vanhempia takaajiksi niin voi olla aika hankalat lainaneuvottelut. "Tolla rahalla maksaisit jo omaakin" on yksi typerimmistä lauseista, jota vuokra-asujalle voi sanoa. Voi olla, että toiselle omistaminen ei ole tärkeää tai siihen ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta.

Tämä on kyllä totta. Ja ihan kuin ei muutenkin tietäisi että "tolla rahalla maksaisi jo omaa". Meillekin tosiaan sanottu tuota useammankin kerran ja kun on sanottu että eipä ole mahdollisuutta ottaa niin isoa asuntolainaa että saataisiin edes tämän nykyisen kokoinen kämppä, seuraava lause on "kuka käskee/pakottaa asumaan Helsingissä? Muuttakaa kauemmas siitä niin jo halpenee.". :läps: Öh, anteeksi mutta mä oikeasti haluan asua täällä ja sen ei pitäis olla keneltäkään pois. Valintoja valintoja, mutta niiden perusteella haukkuminen on moukkamaista. :norsu:

Ja sanopa toi sama jollekin joka on muuttanut maalle. Siihen pieneen kylään, josta hät' hätään löytyy pieni kyläkauppa. Kaikki muut on monta kymmentä kilometriä johonkin suuntaan. Kaikki ihastelee "miten ihanaa on kun on päässyt muuttamaan idylliseen maalaismaisemaan, maaseudun rauhaan" ja kaikki ymmärtää että palvelut ovat kaukana eikä kukaan kyseenalaista asiaa. Miksi sitten Helsingissä asuminen pitää kyseenalaistaa? Kyllä me tiedetään että täällä asuminen on kallista ilman että siitä pitää mainita joka välissä. :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 14 Touko 2014 17:19

Wildchild kirjoitti: mä oikeasti haluan asua täällä ja sen ei pitäis olla keneltäkään pois. Valintoja valintoja, mutta niiden perusteella haukkuminen on moukkamaista. :norsu:

Ja sanopa toi sama jollekin joka on muuttanut maalle. Siihen pieneen kylään, josta hät' hätään löytyy pieni kyläkauppa. Kaikki muut on monta kymmentä kilometriä johonkin suuntaan. Kaikki ihastelee "miten ihanaa on kun on päässyt muuttamaan idylliseen maalaismaisemaan, maaseudun rauhaan" ja kaikki ymmärtää että palvelut ovat kaukana eikä kukaan kyseenalaista asiaa. Miksi sitten Helsingissä asuminen pitää kyseenalaistaa? Kyllä me tiedetään että täällä asuminen on kallista ilman että siitä pitää mainita joka välissä. :keijo:

"Koska kuka nyt oikeasti haluaa asua Helsingissä?" :virne: :keijo:
Sitähän se aika usein on, ei ehkä aina, mutta usein. Joo, mä en halua asua siellä, muttei se ole multa pois että aika monikin haluaa. En mä sitäkään ymmärrä että kaikkien pitäisi asua maalla tai idyllisissä maisemissa. Ei niitäkään riitä kaikille. Toki mua vähän harmittaa että pienet kylät kuolee kun ei ole töitä ja palveluja, mutta se ei ole mikään syy siihen etteikö Helsinkiinkin voi muuttaa.

Loppujen lopuksi halpa asuminen jossain metikössä ei tuo säästöjä. Maalla on pakko olla auto, jonka omistaminen maksaa ja käyttö samoin. Sen minkä säästät asumisessa, tunget liikkumiseen. Ei ehkä ihan eurolleen näin, mutta jotenkin kuitenkin. Ellei sitten asumismenot ole ihan tosi tosi olemattomat.
:keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 16 Touko 2014 21:22

Emilia kirjoitti:Jos asuu isossa kaupungissa (kalliit kämpät), on pienipalkkainen duuni (tai ei duunia ollenkaan), vähäisesti säästöjä eikä mahdollisuutta saada vanhempia takaajiksi niin voi olla aika hankalat lainaneuvottelut. "Tolla rahalla maksaisit jo omaakin" on yksi typerimmistä lauseista, jota vuokra-asujalle voi sanoa. Voi olla, että toiselle omistaminen ei ole tärkeää tai siihen ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta.

:femmat:

Mulle ASP-säästäminen ei oo edes vaihtoehto, jos se tosiaan on noin kuin marenki sanoo, että ekan 3 kk:n aikana pitäisi saada 150 euroa säästöön. Se kriittinen 31 tulee tänä vuonna täyteen, töitä ei ole tiedossa, ja elän ihan täysin kädestä suuhun, joten se siitä.
Mun ammattialani on myös sellainen, ettei tässä leikkausten maailmassa töitä ole kuin satunnaisesti ja määräaikaisesti. Ei mulla tuu vielä moneen vuoteen olemaan sellaista tilannetta, että uskaltaisin sitoutua yhdelle paikkakunnalle tai johonkin tiettyyn asuntoon, vaikka mieli tekisikin. En sitä paitsi edelleenkään oikein ymmärrä, miksi pitäisi "omistaa", kun lainaankin saa. Opintolaina ja luottokorttivelka on jo sen verran, että pelkään niidenkin maksun puolesta, saati sitten, että jos asuntolaina olisi sama summa + yksi nolla perässä tai jopa enemmän. o.O Enkä oikein uskalla laskea senkään varaan, että asunnonhan saa sitten myytyä tai vuokrattua eteen päin. Oon nähnyt liian monta tilannetta, joissa ei ole saatu ostajia eikä vuokralaisia.
Elän yksin nyt ja vastakin, ja jos asuntojen hinnat on mitä on, ja kehitys jatkuu tällaisena, niin näen itseni asumassa kimppa-asunnoissa varmaan ainakin neljään kymppiin asti. Eikä siinä välttämättä ole edes mitään vikaa. En edes tiedä, kuka sen mun omistusasuntoni perisi, jos potkaisisin yhtäkkiä tyhjää.

Suhdanteet toki muuttuu, mutta nyt tuntuu tältä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » La 17 Touko 2014 00:24

Kibaya kirjoitti:Sitähän se aika usein on, ei ehkä aina, mutta usein. Joo, mä en halua asua siellä, muttei se ole multa pois että aika monikin haluaa. En mä sitäkään ymmärrä että kaikkien pitäisi asua maalla tai idyllisissä maisemissa. Ei niitäkään riitä kaikille. Toki mua vähän harmittaa että pienet kylät kuolee kun ei ole töitä ja palveluja, mutta se ei ole mikään syy siihen etteikö Helsinkiinkin voi muuttaa.

Kyllä tästä maasta onneksi löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin Helsinki tai ihan pönde. :virne:
Mutta joo, totta kai jokaisen pitäisi saada asua siellä, missä itse haluaa ilman että kukaan tulee mitään valinnasta kommentoimaan.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 17 Touko 2014 00:40

Lumikki75 kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Sitähän se aika usein on, ei ehkä aina, mutta usein. Joo, mä en halua asua siellä, muttei se ole multa pois että aika monikin haluaa. En mä sitäkään ymmärrä että kaikkien pitäisi asua maalla tai idyllisissä maisemissa. Ei niitäkään riitä kaikille. Toki mua vähän harmittaa että pienet kylät kuolee kun ei ole töitä ja palveluja, mutta se ei ole mikään syy siihen etteikö Helsinkiinkin voi muuttaa.

Kyllä tästä maasta onneksi löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin Helsinki tai ihan pönde. :virne:
Mutta joo, totta kai jokaisen pitäisi saada asua siellä, missä itse haluaa ilman että kukaan tulee mitään valinnasta kommentoimaan.

Aijjaa :virne:
Mulle kun sanotaan tästä Hyvinkäästäkin jo että tää on maalla, eikä tää edes ole :keijo:
Hyvinkää - missä kaupassa Kuusamolainen juusto on lähiruokaa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 05 Kesä 2014 17:50

Omistusasunnoissa ja omakotitaloissa varsinkin on se vika, että jos ei se valmis sitten miellytäkään pidemmän päälle. Ensin rakennetaan talo, kun se ei ole mies eikä mikään, joka ei niin toimi ja sitten kun kaikki on valmista, niin vaimo ja lapset lähtevät sinne siskon luokse, kun ei naiset aina ymmärrä. Tai mitä yksityiskohtia sitä nyt kenelläkin on.

Juuri nyt olen sitä mieltä, että maksan mieluummin vuokraa, koska ei ole niin vakiintuneet työolot ja ei muutenkaan ole valmiutta sitoa suuria summia, jotka kytkevät vuosiksi, melkeinpä loppuelämäksi, tiettyyn paikkaan. En siis halua tästä pois, mutta en ole varma, että juuri tähän kannattaa jäädä.

Sijoittamista en osaa edes ajatella, kun mun mielestä ei voi ostaa sellaista, mihin ei ole varaa. Ymmärrän, ettei taloja ihan käteisellä myydän, mutta silti. :) Ostaapa hurautan tosta 800 tuhannella jonkun firman osakkeita kokeeksi... Joo, ei taivu ajatus. :hämillään:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

Edellinen

Paluu Känpillä