Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 29 Heinä 2015 00:22

Voisko sulla olla proppuja?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 29 Heinä 2015 09:10

En tiedä, en ole tuijottanut nieluun. Vois ehkä vilkasta. Tosin mun kurkku ei ole kipeä, eikä siellä tunnu olevan roskiakaan. Mulla on yliherkkä yökkäysrefleksi, että ainakaan en käy kaivelemaan niitä jos on :keijo:
Tosin toi mädänmaku on niin tuttu sen kanssa mitä oli tuon sen yhden poistetun hampaan ja tuon juurihoidetun hampaan kanssa. Aika ällöttävää.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 27 Elo 2015 14:31

Hammaslääkärissä aamusta. Paikkasi pari näkyvää reikää.
Koi ehkä kamalimman puudutuksen ikinä! Etuhampaan ja ikenen väliin, ihan hampaan juureen. Ensin laitettiin paikallispuudutetta ja sitten se kunnollinen puudute. Kunnollinen puudute valui osittain nenänieluun ja luulin tukehtuvani. Se maku oli kamalinta ikinä. Meinasin oksentaa, mutten voinut siinä selälläni, neula ikenessä. Kun neula lähti pystyin vain hengittämään. Pyysin saada nousta ylös ja kurluttaa ja juoda vettä.
Se helpotti, onneksi. Edelleen se maku tuoksuu nenässä.

Muutoin paikkaus oli jees. Muutamassa kohtaa vihloi ihan hitosti, mutta sen kesti. Lääkäri oli todella asiallinen ja jutteli koko ajan siitä mitä tapahtuu.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » To 03 Syys 2015 18:33

Mä kävin tänään hammaslääkärissä. Viimeinen paikkaus tälle vuodelle, jos ei mitään yllättävää hammaskipua tule. Hygienisti olisi vielä ensi kuussa, mutta se nyt on pikkujuttu. Pitäiskö nyt alkaa oikeesti huolehtia hampaista, kun ne olis edes vähän reiättömät? :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 18 Loka 2015 11:21

Trolloloo. Kibs, 33-vee löysi eilen juuri puhjenneen viisaudenhampaan :pepsodent:
Sehän on siis se viisaudenhammas, mistä poistettiin paria viikkoa vaille vuosi sitten se läpimätäjuurinen hammas :keijo:
Osittainhan se poistettiin just siksi että toi viisaudenhammas painoi sen juuria ja oli ton tiellä.
Melkein vuoden vei tulla läpi :keijoei:

Mut onhan tää aika koomista. Ihan huvikseni googlasin ja useimmiten viisaudenhampaat tulee ennen 26:tta ikävuotta :keijo: Oonko mä jotenkin hidas? :virne:

Mutta ehkä tällä selittää sen että on tän viikon ollut aika outo fyysinen olo useampaan otteeseen.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Su 18 Loka 2015 11:59

Kibaya kirjoitti:
Mut onhan tää aika koomista. Ihan huvikseni googlasin ja useimmiten viisaudenhampaat tulee ennen 26:tta ikävuotta :keijo: Oonko mä jotenkin hidas? :virne:

:femmat:

Kävin kolme vuotta sitten (27veenä) hammaslääkärissä ja yksi viisuri oli siihen mennessä tullut ulos ja revittykin jo pois. Röntgenissä selvis että vielä yksi olisi tulossa joskus ulos, mutta kahdesta ei näy kuin ne pienen pienet alut (aihiot?) mitkä näkyy esim. pienillä lapsilla kun rautahampaat on vielä piilossa. "99% varmuudella ne eivät lähde sieltä kasvaamaankaan kun olet tähän asti selvinnyt näin."
No mutta se yksi prosentti riitti ja ny nekin kaksi on jo osittain ulkona. :keijoei:
Vuoden-kahden sisällä pitäisi käydä revityttämässä kaikki kolme veks kun eivät mahdu kunnolla tonne rivistöön. :epäilevä:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 23 Marras 2015 13:28

Kibaya kirjoitti: Olin purrut leukoja niin kovaa yhteen että koko päivän on oikeesti ollu hampaat ja leuka kipee. :epäilevä:

^uniketjusta.
Mietin että ihan pari päivää vaan mennyt, mutta tostahan on melkeen viikko.
Alaleuka on särkenyt siitä asti :epäilevä:

Hammaslääkäriin käy tänään tie.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 23 Marras 2015 17:29

No joo :epäilevä:
Lääkepaikka, tulehtunut juuri ja tulevaisuudessa juurihoito :läps:
Reikä on päässyt tulemaan paikan alle, mitä hammaslääkäri ihmetteli.
Mullaha on suussa useampikin hammas joiden paikkoja on ronkittu tuosta syystä.

Hienoa tässä on jälleen se, että puudutukset rupesivat vaikuttamaan vasta poistuessa ovesta. Ensin puutui poski poskipään kohdalta ja siitä se lähti kipuamaan ylös- ja alaspäin. Puutumisraja oli lopulta otsassa ja dekolteella. Aika hyvin! Mukana puutui tietty myös silmä, korva ja kasvojen oikea puoli ihan kokonaan. Ainoastaan nenä ja ylähuuli eivät puutuneet oikealta. Korvan puutumisen huomasin siitä etten saanut kohdistettua puhelinta oikeaan kohtaan :keijoei:

Puolitoista tuntia mennyt hammaslääkäristä poistumisesta ja silmä on edelleen puuduksissa. Ei se muutoin vaikuta, mutta se vuotaa. Ilmeisesti räpsyttäminen ei pelitä ihan kunnolla tai joku kyynelkanavan sulkujärjestelmä falskaa :keijo: Poski ihan märkänä, muttei se mitään kun ei ei sitä tunne.

Mitä jos mä vaan revitytän ton paskan pois? :epäilevä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 07 Tammi 2016 14:17

Mulla on vähän sama kuin Wildiksellä. 25-vuoden ikään mennessä mulla ei ollut yhtään viisauden hammasta. 25-vuotiaana puhkesi ensimmäinen ja nyt, 27-vuotiaana, pilkottaa toinen. Molemmat ovat vasemmalla puolella. Eilen sitten alko melko kova kipu, joka onneksi vaivaa pahasti lähinnä syödessä ja hampaita pestessä. Nyt on kuitenkin myös pikkuisen mädäntynyttä makua suussa. :umpfh: Hammaslääkärin ajan sain vasta ensi viikon perjantaille, joten sopii toivoa, että oireet eivät muutu kestämättömiksi ennen sitä. Molemmat ovat viisurit ovat onneksi samalla puolella, joten elän toivossa, että ne poistettaisiin samalla kerralla.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 14 Tammi 2016 15:13

Trolloloo :keijo:
Se hammas mitä vähän tuossa syksyn aikaan paikattiin särkypäivystyksessä teki tänään kivoja juttuja. Siitä lähti iso biitti irti ja nyt tuolla ammottaa iso kraateri leuassa :keijo:
Siitä lähti n. 1/4 omaa jäljellä olevaa hammasta pois, jätten jälkeensä aukon väliaikaisen paikan alle. Tartteeko sanoa että se särkee? Sain ajan huomiselle aamulle, mutta myös luvan hakeutua Helsingin pään päivystykseen (Meikkuun :keijo: ) jos särky ei pysy hallinnassa lääkkeillä. Sain hammaslääkäriltä aika hyvät ohjeet lääkitykseen ja tähän asti on mennyt ihan hyvin. Nyt kävin syömässä vähän ja jumaleisson mikä tuntemus tuolla leuassa on. Täytyy varmaan pysyä jossain nestemäisessä ruokavaliossa huomiseen asti. :keijo:

Olen tietenkin tänään pähkäillyt vaihtoehtoja mitä tuolle voi tehdä, enkä ole löytänyt muuta sopivaa kuin poiston. Omaa hammasta ei tuossa reunassa ole kuin pieni mutka. Jos jollain ihmeen keinolla siihen saa pystytettyä hampaalle väliaikaisen paikan tuon reunan tilalle niin hellurei. Helmikuulle on varattu sen poisto, joten tuntuu vähän turhalta tehdä siihen yhtään mitään väliaikaisia ratkaisuja. Mun puolesta sen todella vois repiä jo pois :tilt:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 26 Tammi 2016 17:41

Sain torstaille ajan parin viisurin poistoon. Molemmat poistettavat ovat vasemmalla puolella. Oikealla puolella molemmat kuulemma ovat sivuttain, joten kuulemma eivät välttämättä pidemmälle kehity, kun tilaa ei ole. Toivossaon hyvä elää, sanoi lapamato.

Nyt alkaa pikkuisen jännittämään. Minähän tunnetusti tarvitsen hirmuiset määrät ravintoa selitäkseni. Mitä jos en pysty kovin pian kunnolla syömään? Mustahan tulee jo ennen seuraavaa päivää ihan hermoraunio, jos en saa kunnolla syötyä. :keijoei: Jännitystä ei myöskään yhtään auta se, että seuraavana päivänä olisi tarkoitus lähettää artikkeli lehteen JA lähettää apurahahakemus. :töktök: Ai että, oikein hyvään saumaan sovin tuon viisureiden poiston. :keijoei:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ti 26 Tammi 2016 21:37

No jos artikkeli on valmiina lähetettäväksi, painat vaan sendiä. Ja eikö sitä apurahahakemusta voi lähettää jo aiemmin? Vai onko se pakko lähettää just tuona päivänä? :virne:

Muutoin niin suosittelen kaikenlaisia nestemäisiä kylmiä ruokia, kuten kiisseleitä, keittoja jne. Ei jää sinne hampaiden jättämiin koloihin ja kuumaa nyt ei vissiin muutenkaan suositella nautittavaksi heti sen poiston jälkeen. Jätski on myös hyvää, koska se on kylmää ja sulaa suuhun. Hyvä syy ostaa niitä vähän parempia ja kalliimpia jäätelöitä, mitä ei muuten raaski hinnan takia ostaa. Nyt on hyvä syy. :gay:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ti 26 Tammi 2016 21:38

Paitsi, että muistin just ettet syö mitään maitotuotteita. Ehkä siis mehujäätä sitten. :tilt:
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 26 Tammi 2016 21:57

Toivottavasti se on valmis lähetettäväksi silloin, mutta ei se homma mene ihan niin, että painetaan vain send-nappia. :virne: Kyllä siinä vähintään tunnin rupeama on, että saa kaikki mahdolliset tiedostot ladattua ja kaikki muut tiedot täytettyä. (Nyt odotetaan kaikilta osallisilta kommentteja artikkeliin. Pidän peukkuja, että kommentit tulevat huomenna, mutta saa nyt nähdä. Enää ei paljon korjattavaa pitäisi olla.)

Ja apurahahakemusta ei viitsi lähettää ennen artikkelia, kun sitten ei voi sanoa cv:ssä, että artikkeli lähetetty julkaistavaksi. :virnei:

Ostin ainekset kylmään avokado-kurkkukeittoon ja paria soijajogurttia. Smoothiet unohdin kauppaan.

Tulee muuten olemaan mun ensimmäinen puudutuskokemuskin. :O:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 26 Tammi 2016 22:28

Tsemppiä! Toivottavasti puutuu kunnolla ja kerralla!

Ihan heti ei saa syödä, joten kannattaa syödä niin paljon kuin mahdollista ennen sitä. Pari tuntia voi mennä kevyesti, kun poistavat useamman kerrallaan.
Verihyytymän muodostuminen on tärkeää, siksi ei saa syödä. Jos ei veripaikkaa eli hyytymää muodostu, jää kolo auki ja paranee huonommin, joten sen kanssa ei kannata riskeerata.

Mites kiisselit ja mehukeitot?
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 26 Tammi 2016 23:02

Mä pidin kyllä ihan suosiolla sairaslomapäivän viisaudenhammasleikkauksen jälkeen. Ehkä olen vaan heikko, mutta kyllä niitä kipuja kuitenkin oli ja sekin häiritsi olemista, ettei pystynyt syömään mitään kunnollista. Mulla meni leuat siitä operaatiosta niin jumiin, etten saanut viikkoon suuta kunnolla auki ja söin lähinnä jotain smoothieita ja keittoa. :keijo: Pari ekaa päivää oli myös poski pahasti turvoksissa. Tietysti jos se poisto on vaan repimällä eikä leikkauksella, niin se on varmaan kevyempi operaatio, ei ole tarkoitus pelotella. :P
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 26 Tammi 2016 23:13

Joo, etukäteissyöntiin kehoitti lääkärikin. Onneksi poistoaika on alkuiltapäivästä, joten lounasbuffetin avulla jaksan kyllä muutamia tunteja hampaanpoiston jälkeenkin. Mehukeitot eivät ole oikein mun juttu. Pitäis olla jotain proteiinipitoista, ettei nälkä pääse liian pahaksi.

Alahammas ei ole juuri ollenkaan näkyvissä, joten leikkaamaan joutunevat. Fiksu ihminen pitäisi lomaa, mutta mulla on kaikki lähiviikkojen isot jutut samalla viikolla. :keijoei: Ja lähinnä tietysti viisureiden poiston jälkeen.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 28 Tammi 2016 11:34

:sekopää: Nyt alkoi jännittämään tuo viisureiden poisto. Mahdotonta keskittyä töihin. :sekopää:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » To 28 Tammi 2016 11:44

Tsemppiä!
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 28 Tammi 2016 17:37

Ihan hyvin meni poisto.

Pääsin hammaslääkärille 15 minuuttia myöhässä. Odottavan aika oli pitkä, sillä olin paikalla 40 minuuttia ennen kuin aikani piti olla. Alkoi jännittämään.

Röntgenkuvia katseltiin ja pian laitettiinkin puudutuspiikut (4 kpl). Helppo prosessi. Ihmettelin ääneen. Hammaslääkäri kertoi, että jos puudutteen laittaa nopeasti, se sattuu. (Kertoi myöhemmin, että hänelle itselleen oli joskus laitettu nopeasti ja sen verran sattui, että hän ei halua vahingossakaan tuottaa muille samanlaista kipua.)

Puudutte alkoi vaikuttaa nopeasti. Pikkuisen ahdisti, kun tuntui, että ei saa nieltyä ja kokoajan on suussa jotain nieltävää (puutuneita osia omasta suusta lähinnä. :läps: ). Höpöttelin tästä hoitajalle ja hammaslääkärille. Steriili suojus laitettiin päälleni siten, että lähinnä suu jäi näkyviin. Sitten tuli se vaihe, kun puudutteen adrenaliini alkoi vaikuttaa. Sydän tykytti ja tärisytti. Hammaslääkäri oli tästä jo aiemmin, joten ei huolestuttanut. Tästäkin kerroin: Pääkoppa ei tunne pelkoa, mutta kroppa on paniikkitilassa. Hammaslääkäri pyysi olemaan silti pakenematta, vaikka elimistö onkin Taistele tai pakene -tilassa. :virne: Toki sitä sitten alkoi päänuppikin pelkäämään. Muutama kyynel valui silmäkulmasta. Ja yksi valui suoraan korvaan. :keijoei: Ei siinä voinut kuin nauraa ja hammashoitaja nosti vähän suojusta, jotta sain korvan kuivattua. Tämä koominen tilanne oli omiaan laukaisemaan jännityksen. Vähän vielä tärisytti, mutta ei tuntunut pahalta.

Pian olikin aika ottaa vasemmat viirurit pois. Ihan pikkuisen piti ientä avata, ja pienen heiluttelun jälkeen pikkuinen hammas lähti irti. Sitten oli ylähampaan vuoro. Ja se lähti vielä helpommin.

Alkuvalmistelut, puudutus ja 2 hampaan poisto: 20 minuuttia. (Josta varsinaista hampaiden poistoa ehkä 3 minuuttia. :virne: )
Loppuohjeistukset, lepäily: 10 minuuttia.

Oikein positiivinen hammaslääkärikokemus. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 29 Tammi 2016 11:59

Marski :D Ny hammaslääkärin nimi ja paikka esiin, koska just tollasta kokemusta mäkin tarvitsisin. :hullu:

Mutta oikeasti, hienoa että meni noinkin vaivattomasti. :halitus:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 29 Tammi 2016 13:57

Mähän olen teoriassa opiskelija, joten menin YTHS:lle. Eli valitettavasti hänelle ei ole pääsyä, ellet tule yliopistoon opiskelemaan tai hän vaihda työpaikkaa. :sori:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Helmi 2016 21:32

Viikko ton paskan hampaan poistoon. Se särkee, mitään kovin kuumaa tai kylmää ei voi syödä koska leuka tuntuu räjähtävän. Viikko. Kyllä mä sen kestän. Huhhelihuu.

Tän hyvän lisäksi toi toisen puolen ( :töktök: ) viisuri on kai tulossa enemmän ulos. Sehän on pitkään ollut ns. pysyvästi siinä missä on, mutta nyt jotain reilun yli viikon ollut kosketusarka. Nyt toissapäivästä asti se on kutissut ja ollut turvoksissa ja siellä on semmoinen kipeämpi "nyppy" mitä koskiessa tuntuu että sieltä purkautuu "mätää" :keijo: Tänään se "nyppy" on myös ruvennut kutisemaan. On ihan hirveetä että se kutisee ja on kosketusarka samaan aikaan.
Että kun ne lapset tekee hampaita, niin en mä ihmettele että itkettää ja kitisyttää. Mua lähinnä kiroiluttaa syödessä ja kaipaan tonne jotain jääpaloja yms, mutta toinen puoli ei kestä niitä :P

Mutta viikko. Toi voi tuolta helpottaa viikossa ja sitten tuo prkleen paskahammas lähtee tuolta myös. :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Helmi 2016 18:43

Sinne meni hammas. Pitihän sitä vähän repiä ja runnoa ja nyt pitää ottaa rennosti pari päivää. En saa syödä mitään ihmeellistä viikonloppuna. Kuulema leffoja ja lepoa huomenna :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Helmi 2016 21:32

Jaaha, oon vielä semipöllypäissäni käyny fordella :virne:

Mutta joo. Olipahan tehokas se esilääke mitä sain. Älkää kysykö että mitä se oli. Diapameista oon ollut vaan väsynyt ja semmoinen sumuinen jonkun aikaa, mutta nyt oli kyllä ihan kuutamo. Kädet ei toimineet ja ihan ko ois ollut kännissä! Siis oikeasti semmoinen että ei hallitse itseään yhtään. Nukahdin kyllä kun pääsin siltä huojunnalta sänkyyn, mutten nukkunut tuntitolkulla. Nukuin ehkä tunnin koira kainalossa ja se riitti. Ihan hyvä, koska en ois tarvinnut mitään semmoista että rytmi sekoaa ihan täysin.

Hauskaahan tässä oli se miten se hammaslääkäri tsemppas. Lopuksi tokas "tästä ois saanut hyvän opetusvideon" mikä sai mut nauramaan tietty pöllypäissäni. Mikä nyt ei kauhean hyvä idea ole :keijo: Mutta joo. Joutuihan sen eteen tekemään aika paljon töitä että se lähti. Voi kuulema olla leuka viikonlopun kipeä, enkä saa nostaa mitään :keijo:

Nyt haudon leuassa kylmäpussia. Heitin just Kaappihomon pakkaseen että saan sen yöksi tyynylle :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä