Kissamaisia juttuja

Re: Kissamaisia juttuja

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 17 Joulu 2014 17:41

Voisko kisuliini olla kipeä? Paljon kuulee tarinoita kuinka kissa on alkanut tekemään tarpeensa muualle kuin laatikkoon, ja taustalta onkin paljastunut tulehdus tai jokin sairaus.
Tämän asian mä nyt ainakin lähtisin sulkemaan pois.

Ikävää toki kissalle, en millään usko että tahallaan noin tekisi. :paijaus:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 17 Joulu 2014 20:12

Hiekassa vika?

Mulla Myyyy tekee välillä paskat laidan väärälle puolelle. Tuolloin kaikki tassut on hiekkalaatikon reunalla. Pissii myös samassa asennossa, samassa paikassa, mutta ne sentään laatikon sisäpuolelle. Ihan sama se on millä lattiaa pesee, siihen reunan viereen ne tulee.
Nyt on menossa kokeilu, kumpi vetoaa paremmin, paperi vai hiekka. Tällä hetkellä paperi johtaa 3-1.

:keijo:

Pissamerkkaaminen on enemmän sitä mielenosoitusta, kakkaaminen ei. Se voi myös olla uuden laatikon haju mikä tökkii.
Sairastamista en myöskään sulkisi pois.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ke 17 Joulu 2014 22:08

Se on kyllä ihan tarkoituksella siinä keskellä kylppärin lattiaa kakkimassa, ollaan joskus saatu se kiinni itse teossa.
Ja alotti kaks viikkoa ennen uutta laatikkoa.
Sehän tässä onkin niin hämmentävää, kun ei se muuten käyttäydy mitenkään poikkeavasti, että vaikuttais sairaalta.
Ehkä pitää kysästä asiaa eläinlääkäriltä kuitenkin.
annastindeli

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 21 Joulu 2014 00:08

Meillä on ollut Moukarin kanssa samanlaisia ongelmia. Viimeisin epäily on, että sen nykyinen kuomullinen laatikko on vain liian pieni. Vanhemmillani on isompi laatikko ja siellä ei kuulemma koskaan kakkaa laatikon ulkopuolelle.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 23 Joulu 2014 13:04

Meille tuli kissa joulun ajaksi hoitoon. On ollut aiemminkin ja mukava tapaus, mutta kasvoi aikoinaan vain naisten ympäröimänä.
Tiedätte varmaan, mutta varmistuksena: olen mies. Samoin varmaan tiedätte mihin tämä johtaa, mutta kerron kuitenkin.

Hunajapupuseni läsnäollessa: :virne:
Ihan kenen tahansa naispuolisen läsnäollessa: :kauriinsilmät:
Minun läsnäollessa: :o: & :isosilmä:

Enää kissa ei välittömästi juokse piiloon minut nähdessään eli olen hyväksytty, tai no merkattu otsikon "enimmäkseen harmiton" alle. Vessan puhdistus ja ruuan antaminen aamulla (koska herään ensimmäisenä) eivät kuitenkaan tarkoita ettäkö minuun voitaisiin täysin luottaa :epäilevä:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja skray » La 27 Joulu 2014 02:27

Smittiksen viestit on aina niin kivoja. :hullu:

Meidän kissa on taas ollut niin söpis viime aikoina. :sydän:
Kissulla on tonttulelu, jota se viime jouluna retuutti ympäriinsä. Koko vuonna se ei juurikaan ole siihen koskenut, mutta nyt taas aatonaatosta alkaen se on retuuttanut tonttua ympäri kämppää. Ihan kuin se tietäisi, että jouluna pitää leikkiä tontulla ja muuten sitä voi pitää sivussa. :hullu: niin varmaan :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 20 Helmi 2015 00:04

Myyyyyyyy :sydän:
Mun sydän sulaa aina kun toi katti tekee jotain mitä se ei olisi muutama vuosi sitten tehnyt. Niinkuin tänään tuli hyllystä pois kun ovi kävi ja aika pian siitä hinkkaamaan veljenpojan varpaita. Poika istui penkillä jalat ojossa, varpaat paljaana ja pyöritteli autoa käsissään. Myyyyyy käveli määrätietoisesti suoraan kohti jalkoja ja hinkkasi itseään niihin hyvän aikaa. Kehräystäkin kuului ja poika kattoi mua silmät suurena sen näköisenä ettei tiennyt mitä tehdä. Yritti ojentaa kättäkin, mutta sitä Myyy vähän pelästyi ja meni puolen metrin päähän. Ei pinkaissut karkuun kuten normaalisti, vaan jäi siihen katsomaan mitä tapahtuu.
Muutoinkin illan aikana Myyyyyy oli tosi rohkea. Poika sai kävellä vierestä vaikka Mykeliö oli syömässä. Kissa vain katsoi mitä tapahtuu. Samoin poika leikki leikkejään ihan kädenulottuvilla kissasta, joka ei ollut moksiskaan.
Iltasatujen aikaan Myyyyyy oli se kun oli ekana paikalla ja tulossa pojan päälle makaamaan. Shinya heräsi vasta kun Myyyyy oli jo hetken aikaa huudellut mun ympärillä huomionhaluisena. Tokihan Shinyakin tuli kokeilemaan onneaan päästä makaamaan päälle ja jäi viereen makoilemaan, mutta se on niin arkipäivää ettei siihen niin kiinnitä huomiota. Myyyyyy on tehnyt sitä vasta pari kertaa Tuusin kohdalla, joten sinänsä hauska että se tuli nyt tuon pojan luo samalla lailla. Poika tosin leikki itsekin tosi nätisti ja antoi Myyyyyn olla. Shinyaa hän rapsutteli menemään aina kun kissa tuli kosketusetäisyydelle. Ja sehän tuli. Oli sekin kyllä aika liikuttavaa kun kissa istuu silmät kiinni ja lapsi ajaa autolla tassujen vierestä ja rapsuttaa toisella kädellä kissaa. Käly epäili että poika saattaa parin vuoden sisällä haluta oman kissan, enkä yhtään ihmettelisi. Paremmin tuo poika osaa kissojen kanssa olla kuin Tuusi tuon ikäisenä. Vaikkei Tuusi mitenkään liian kovakouraisesti tai huonosti käyttäytynyt pienempänä :hullu:

Myyyyyyy :sydän:
Shinya :sydän:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Pe 14 Elo 2015 08:48

Kuinka usein kissan voi madottaa? Jos madottaa liian usein, niin menettääkö matolääke tehonsa vai mitä tapahtuu?
reilu kuukausi sitten kissa vaikutti sairaalta ja matoisalta. Annettiin kolmen päivän kuuri Axiluria, mutta se ei tuntunut tällä kertaa auttavan, joten n. viikko sen jälkeen hain Drontalia ja kissa parani. Nyt se vaikuttaa taas samanlaiselta, joten epäiltiin taas matoja ja annoin eilen Drontalia, kun sitä jäi viime kerrasta. Näin se on nyt siis kesän aikana madotettu jo kolmesti lyhyen ajan sisällä. Onkohan tää ihan ok? Mitä mieltä olette forden kissuihmiset?

Onneksi tuo Drontal on kerta-annos ja tabletit pieniä! Sain silti kolme haavaa raapaisuista, vaikka kuinka mieheke piti kissasta kiinni ja mä tungin tabletin sen naamariin.

Meillä on tähän mennessä käytetty vain Axiluria (hirveä kolmen päivän kuuri) ja tuota Drontalia. Mitähän muita matolääkkeitä suosittelette? Mirrix (tahna) ainakin oli huono, eikä toiminut lainkaan.

Tuntuu taas, että jatkuvasti saa madottaa, kun kissa ei näköjään tajua, että kaikkia metsästämiään eläimiä ei kannata ulkona syödä. Ja huomaa, että se syö ulkona aika usein, kun ei normaali ruoka tunnu maittavan kuin satuinnaisesti.
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 14 Elo 2015 09:19

Soittaisin tossa tapauksessa jo eläinlääkärille, ihan vaan varmuudeksi.
Tälleen maalaisjärjellä ajateltuna voipi olla huono juttu madottaa vähän väliä vaikka puhutaankin ns. ulkokissasta. Kyl se eläinlääkäri sanoo jos pitää tulla näytille tjs.
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 14 Elo 2015 10:56

Kyllä ulkokissan voi kesällä madottaa kerran kuussa ja tehostella vielä jos tuntuu että matoja voisi olla.

Oletteko kysyneet eläinlääkäriltä tehokkaampia matolääkkeitä? Tai että onko niillä jotain vaihtoehtoja jos tuo apteekin valikoima ei riitä. Tokihan se voi olla kalliimpaakin.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Pe 14 Elo 2015 18:10

Eläinlääkärille en vielä ole soittanut, mutta voisi kyllä kysellä parempia lääkkeitä. Tosin en tiedä viitsiikö täksi kesäksi enää, mutta ensi vuonna sitten. Talvella ei onneks ulkona oo niin paljoa roskaruokaa, että kelpaa noi kaupan ruuat paremmin. :)
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 10 Syys 2015 11:03

Myyyyyy osoittaa mieltä.
En tiedä miksi. Joko se on se, että olen ollut poissa ja nyt hengailen kotona.
Tai sitten se, että suutuin Shinyalle eilen. Tai mistä siitä oikein tietää. Kusi kuitenkin sohvaan aamulla.
Tiedän tarkan hetken ja tarkan kissan siitä, että me oltiin Shinyan kanssa sillä aikaa vessassa :töktök: :epäilevä:
Sain aika pian heitettyä vettä päälle ja pesuainetta. Heitin myös ensimmäisen satsin jälkeen soodaa+sitruunaa kehiin.
Pullossa mulla oli vettä+kloriittia ja toisessa vettä+etikkaa. Käytin molempia. Reilusti.
Nyt on kädet ihan karheat ja kuivat kun olen hinkannut tuota sohvaa ja sen jälkeen vähän vielä hinkannut ja kuivannut ja pessyt.

Saatana :norsu:

Ajattelin vielä suihkuttaa vesi+etikka - liuosta tuohon. Kuhan ensin kuivuu.

Päälinen taas... no se oli normipesun jälkeen kuivumassa ja suojana ollut lakana oli koneessa odottamassa aamua. Pesin sen illalla, kun se oli ihan kissankarvassa.
Helvetti.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 29 Syys 2015 13:04

^ tuohon liittyen, sain sohvan pestyä ja kuivattua ja pestyä ja kuivattua. Pesin vielä perään klooriseoksella pariin kertaan ja ainakaan omaan nenään sohva ei haise, eikä kissakaan ole merkannut sohvaa sen jälkeen. Molemmat kissat myös nukkuu sohvassa siinä kohtaa mihin merkkaus tehtiin, joten luulen hajun poistuneen.

Tähän liittyen teki mieli kiljahdella tänään aamulla. Myyyy, mun vessavammainen kissa teki tarpeensa astiaan, sisäpuolelle, vaikka olin itsekin vessassa. Se, että Myyyyyyy suostuu tulemaan vessaan mun kanssa samaan aikaan asioilleen ei ole mitenkään automaatio, koska pelko voi iskeä. En katsonut kissaan ollenkaan sen ollessa tarpeillaan, eikä kissa katsonut muhun. Tultuaan laatikolta se tuli istumaan mun viereen ja maukaisi. Oli pakko kehua ihan mielettömästi sitä.
Voihan se olla että seuraavaksi se kusee tai paskoo keskelle eteistä, mutta tässä hetkessä toi on positiivinen asia.
Rauhaan varmaan vaikutti sekin, että Shinya istui vessan ulkopuolella rauhallisena. Myyyyy oli turvassa ja vessa-asiointi oli rauhallinen.

Myyyyyy tarvitsee erityispaljon rauhallisuutta ja rakkautta. Se on kissa, joka ei siedä vihaisuutta, meteliä tai äkkinäisiä liikkeitä. Kissa on siis hyvin zen-henkinen ja jos ilmapiiri ei ole, se hätääntyy.
On se tarkkaa, kuulkaa, on se.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » To 14 Huhti 2016 07:32

Voi kissa. :huoh:

Meidän kissa on ilmeisesti kipeä, kun on niin allapäin. Ei ole syönyt mitään toissapäivän jälkeen, enkä kyllä muista, että olisin nähnyt juomakupillakaan. Se on oksentanut sellaista valkoista/kirkasta limaa ja vaahtoa tässä eilisestä asti pitkin päivää. Kerran meidän sängyn viereen, kerran meidän sänkyyn, olkkariin ja yön aikana kylppäriin (laitettiin se yöksi sinne, ettei oksenna mihinkään vaikeasti siivottavaan paikkaan yöllä). Pikaisen googlettelun päätteeksi voisin arvuutella, että sillä on karvapallo jumissa jossain, eikä saa sitä oksennettua ulos, vaikka haluaisi. Vuodenaikaan ja karvanlähtöön tämä sopisi niin hyvin. Eilen jo mietin, että pitää soittaa eläinlääkärille, jos vielä yön aikana oksentaa, eikä tule muuta kuin sitä vaahtoa. Tilanne ei ole parantunut, joten soitan tänään. Kunnan eläinlääkärille voi soittaa yhdeksältä, joten sitä odotellessa...
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 14 Huhti 2016 09:50

Voi kissa. :paijaus:

Toivottavasti syy selviää eikä ole mitään vakavaa. :( :halitus:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja skray » To 14 Huhti 2016 18:08

No en tidä onko vakavaa vai ei. :(
Eläinlääkäri mietti oireiden perusteella, voisiko kisulla olla kissarutto. Annettiin nestettä suoraan suoneen, sekä antibiootti rokotteena ja oksennusta hillitsevää lääkettä rokotteena. Lisäksi antoi vielä jonkun kolmannenkin piikin, mutta en enää muista mitä se oli... Kisulla on myös kuumetta. Olisiko se muuten voinut olla jotain kuumetta alentavaa se kolmas lääke... hmm.
Muistan joskus lukeneeni kissarutosta, mutta en tiennyt sen tarkemmin millainen tauti on kyseessä. Eläinlääkäri vertasi sitä ihmisten flunssaan, eli ettei tee mieli syödä, eikä juoda, on kuumetta ja vetämätön olo. Kuten nyt meidän kissulla juuri on ollutkin. Lisäksihän se on tosiaan oksentanut sellaista valkoista vaahtoa ja limaa.

Kotiin palattuamme googletin vielä tuon kissaruton ja sain tietää, että siihen melko varmasti kuolee ja että kyseessä on sitkeä tauti. Muuten oireet täsmäävät meidän kissaan, mutta ripulia sillä ei ole ollut. Kaikissa asiallisissa selityksissä taudista (eviran sivut, kissaliiton sivut jne) aina mainitaan ripuli oireena. Entä jos ripulia ei tulekaan meidän kissulle? Voiko se silti olla kissarutto? :(

Pidetään kissa nyt sisällä toistaiseksi ja pitkälti kylppärissä, ettei se oksenna taas johonkin hankalaan paikkaan... Saatiin myös reseptit antibioottiin ja oksennusta hillitsevään lääkkeeseen huomisesta alkaen. Toivottavasti tää menis ohi ja kissa paranis pian. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 14 Huhti 2016 18:34

Voi Kissa :paijaus:
Käykää vähän paijailemassa mun puolesta. :(

Mulla ei ole kissarutosta kokemusta, mutta muistan kun lapsena mun kissalla oli kissaflunssa ja lääkäri oli aika varma ettei se selviydy. Sen sisarukset oli kaikki menehtyneet siihen ja se mun pentukin oli aika huonona. Paijailin sitä ja juotin vettä sormenpäästä tipan kerrallaan. Tekisin varmaan saman edelleen, vaikka olenkin aikuinen. Mutta kissaflunsa on eri juttu mitä kissarutto. Toivottavasti ei ole se! Toivotaan että kissa selviää!
:halitus:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » To 14 Huhti 2016 21:52

Ihan selkeetä parannusta huomattavissa jo nyt. :sydän:
Muutama tunti vasta kuitenkin siitä, kun tultiin kotiin ja nyt tuo on vaan nukkunut ja välillä heräilee katselemaan maailmaa. Ei olla pidetty kisua kylppärissäkään, kun ei nyt osoita oksentamisen merkkejä. Kehräsikin jopa jo tänään meille molemmille, kun käytiin silittelemässä ja on ihan selkeesti pirteempi. Kehräystä on viimeksi kuulunut pari päivää sitten, kun tuo normaalisti kehrää jo meidät nähdessään ja jatkaa yksikseen kauan sen jälkeen, kun silittelyt on loppuneet. Toivottavasti tämä nyt jatkuis ja menis kaikki lääkityksellä ohi.
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 15 Huhti 2016 09:09

Eikös kissaruttoon ja -flunssaan ole rokotusta? Tai ainakin muistelisin että meidän vanha rouva on rokotettu niitä vastaan.
Eihän se toki tarkoita etteikö ne silti voisi tulla, mutta vähentäisi ainakin riskiä.

Miten skray meni yö?
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja skray » Pe 15 Huhti 2016 13:45

On niihin rokotus ja on toi kissa rokotettukin joskus, mutta kolmen vuoden välein pitäisi rokottaa uudestaan ja meillä se on unohtunut. :(
Aion kyllä kaikki rokotukset hoitaa kuntoon heti, jos tästä selvitään. Yö meni ihan hyvin, kissu on ollut hiljaa kylppärissä. Laitettiin sille vähän tonnikalaa lautaselle ruuaksi ja ihan kuin siihen olisi jopa vähän koskettu. Laitoin siis kolme erillistä pientä kasaa, vajaan ruokalusikallisen per kasa, niin että näkis jos se on syönyt.

Mieheke antoi ruiskulla vähän vettä kissulle aamulla ja mä yritin äsken antaa lisää, kun yritin antaa oksennusta estävän lääkkeen. Lääke jäi kyllä pyörimään johonki, vaikka liutoin sen veteen ja annoin ruiskulla, koska kissun suu alko heti vaahdota ja kuola valua. Puolet lääkkeestä tuli varmaan siinä samalla jo ulos, eikä kissu huolinut enää mitään multa sen jälkeen, ei edes pelkkää vettä ruiskulla. Pitää oottaa, että mieheke tulee kotiin, niin se saa sit avittaa kuumelääkkeen annossa ja juottaa kissua. Onneks on viikonloppu, niin ollaan molemmat pari päivää kotona seurailemassa tilannetta.

Ostin kaupasta tänään myös laktoositonta kuohukermaa ja kotona on kananmunia. Eläinlääkäri neuvoi sekoittamaan kermaa ja kananmunankeltuaista ja antamaan sitä kissulle. Vaikka ruiskulla, jos ei muuten syö. Siitä saisi vähän ravintoakin.
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 15 Huhti 2016 16:14

Voi toista. :paijaus:

Äläkä vain soimaa itseäsi unohtuneesta rokotuksesta. Vahinkoja tapahtuu ja ny oli vain huono mäihä. :(

Paljon parantavia ajatuksia sinnepäin! :sydän:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja skray » La 16 Huhti 2016 16:03

Kiitti Wildis tsempistä. :hullu:

Nyt kissulla näyttäis menevän jo huomattavasti paremmin. Se oli ulkonakin hetken aamupäivällä ja nyt se kävi jo syömässä omatoimisesti ruokakupiltaan.
Annetaan sille nyt kuitenkin tänään vielä kaikki lääkkeet ihan varalta, ehkä huomennakin vielä. Myös kananmunakermaa aiotaan antaa, koska ei kuitenkaan ole varmaa syökö tarpeeksi, kun itse käy kupillaan kääntymässä.

Kissu. :sydän:
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 20 Huhti 2016 21:46

Voi, skrayn kissa ilmeisesti toipui, kun ei jatkopäivityksiä ole kuulunut? :hullu: Hyvä jos ja kun tarinalla oli onnellinen loppu.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » To 21 Huhti 2016 18:25

Ai niin! Toipui se onneksi. :)
Alkoi syömään itse, kun annettiin sille ensin sitä kermakeltuaissekoitusta ruiskulla ja lääkittiin pari päivää. Annettiin myös vettä ruiskulla. Muutaman päivän se siinä oli kotosalla, mutta halusi sitten itse ulos (niin kuin yleensä) ja alkoi taas kehräämään meille ja muutenkin normalisoitui. Hyvä kissu. :sydän:
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 21 Huhti 2016 19:04

Ihana kuulla että kaikki kääntyi parhain päin! :hullu:

:sydän:
Wildchild
Räppimummo

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä