Mie en tiie kannattaisko miun vasta tähän ollenkaan, kun voisin hyvin vaan yhtyä velvollisuuksia vastustavien tai niihin jotain tasa-arvoisempaa suuntaa haluavien mielipiteisiin. Vanilla oli esimerkiksi kovin hyviä pointteja omassa tekstissään, mutta siis:
Shay kirjoitti: Minusta ei kuitenkaan ole paljon vaadittu, jos puolesta vuodesta vuoteen tai herran jestas
jopa vuoden ja kuukauden

uhraa elämästään oman maansa palvelemiseen.
Niin niin, helppohan se on sanoa kun ei itseään koske

Ja minua kyllä henkilökohtaisesti vähän ärsyittää tuollainen sarkastinen tipahtelu että voi herranjestas, voi joutua elämästään vuoden ja kuukauden uhraamaan. Varsinkin kun ei sitä uhrausta itse joudu tekemään.
Kuten jo mainittua, puoli vuotta armeijassa tarkoittaa yleensä niiden opintojen viivästymistä vähintään vuodella. Saako opiskelija lomailla -ketjussa kauhisteltiinkin akateemisten opintojen pituutta, miuta kyllä inhottaa, että sitä työelämään pääsyä viivästetään vielä vuodella parilla.
Jorssi mainitsi, että sivaristahan voi olla hyötyä sitten työelämästä. Näin on asian laita myös armeijan kanssa, mutta kummassakin tapauksessa riippuu pitkälti alasta se hyöty. Mie haluaisin opiskella ekonomiksi tai sitten jonkin sortin lakimieheksi, ja luulen että metsässä rymyäminen tai mummojen käänteleminen ei ihan hirveesti siinä asiassa auta - ainakaan siinä määrin, että vuosi opiskelua kannattaisi vaihtaa vuoteen edellä mainittuja aktivitteetteja.
Eli pidän armeijaa aika vastenmielisenä asiana, toisaalta sen takia että olen pasifisti hippi, toisaalta sen takia että olen itsekeskeinen paska. Miuta ei hirveästi houkuttele kuolla isänmaani puolesta, eikä myöskään lähteä sitä harjoittelemaan - en siis pidä itseäni kovinkaan isänmaallisena ihmisenä. En mene sanomaan, etteikö suomi olisi puolustamisen arvoinen. Suomi kotimaana tietenkin antaa paljon, mutta en mie mitään hirveetä kiintymystä tunne

niinkuin joku viiisas (?) joskus sanoi, että we should see people, not peoples - miun ajatusmaailmassa muut asiat ajaa valtioiden välille vedettyjen rajojen edelle.
Kerran hissan tunnilla keskusteltiin jostain sotaa littyvästä, ja kaveri sanoi, että eikö miuta ärsyttäisi jos Norja (

) hyökkäisi Suomeen. Sanoin että kyllähän se varmasti, mutta ei yhtään enempää kuin Norjan hyökkääminen vaikka Tanskaan. Pidän sotaa idioottimaisen typeränä ja turhana asiana, sattuipa se kenen kohdalle tahansa.
Harmillista vaan, että maailma on tullut sellaiseen pisteeseen, että ilman aseita ei täällä varmaan minkäänlaista rauhantapaista pystytä säilyttämään.
joo, aika nonsenseksi meni mutta tulipahan taas kirjoitettua.