Puhutaan säästä!

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 24 Heinä 2018 23:37

Eihän kukaan meistä säälle voi mitään, oltaisiin mitä mieltä siitä tahansa.

Totta kai on typerää sanoa kuumuudesta kärsiville, että nautitaan nyt lämmöstä tai inttää, että odotahan kun talvi tulee, mutta ei kai se, että joku ilmaisee pitävänsä helteestä mitenkään sitä hellettä lisää. Tai jos mä sanon, kuten sanoin yllä, että inhoan kylmää, ei sekään sitä hellettä mitenkään lisää. Se on vaan mun kokemukseni, joten toivottavasti kukaan ei nyt siitä ärsyynny tai pidä sitä etuoikeutettuna.

Edelleen, kaikki sympatiani niille, joista kuumuus tuntuu fyysisesti pahalta.

Kuten sanoin jo aiemmin, vaikka pidänkin lämpimistä kesistä, nykyinen sää on mullekin vähän turhan kuuma, varsinkin kerrostalokämppä kuumenee koko lailla näillä säillä, joten jokusen asteen viileämpää saisi kyllä olla. Tänään oli 28 sekä sisällä että ulkona.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja theia » Ke 25 Heinä 2018 17:08

Ei mua ainakaan haittaa laisinkaan, jos joku hehkuttaa miten tykkää tästä kuumasta ja helteestä. Mua haittaa kun aletaan kertoa ettei sais valittaa, "kun kerrankin on lämmin" tai alkaa valittaa valittajista :jaaha:

Tässä kovin kuumalla kun Eurooppa kärsii mittavista metsäpaloista, eläimet kärsii ihmisten lisäksi, Suomessakin sadot kärsii. Ja ilmastonmuutos. Vaikka tykkäisin lämmöstä, mun olis kovin vaikeaa olla onnellinen tästä :sori:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 25 Heinä 2018 17:36

L-S kirjoitti:Totta kai on typerää sanoa kuumuudesta kärsiville, että nautitaan nyt lämmöstä tai inttää, että odotahan kun talvi tulee, mutta ei kai se, että joku ilmaisee pitävänsä helteestä mitenkään sitä hellettä lisää. Tai jos mä sanon, kuten sanoin yllä, että inhoan kylmää, ei sekään sitä hellettä mitenkään lisää. Se on vaan mun kokemukseni, joten toivottavasti kukaan ei nyt siitä ärsyynny tai pidä sitä etuoikeutettuna.


Kyllä, typerää ja etuoikeutettua on se älyttömyys missä kehotetaan nauttimaan ennen pakkasia, tai edes puhutaan tässä kelissä talvesta.
Mun kärsimys loppuu kun yöt viilenee, mikä on mun etuoikeus. Mun etuoikeus oli nauttia viime kesästä. Meillä jokaisella on etuoikeuksia toisiin nähden, ihan jokaisella, mitä tietoisempi niistä on, sitä paremmin pystyy ottamaan muut huomioon. Lisäksi omien etuoikeuksien havainnointi ja niistä tietoisiksi tuleminen vähentää pitkässä juoksussa sitä, että nähdään asiat vain oman kokemusmaailman kautta ja jaottelu normaalin ja epänormaalin välillä häviää.

Eikä kuumuudesta valittaminen poista sitä, että tästä saisi ja voisi nauttia. Ja sama se on pakkasella, että se on osalle ihmisistä hengenvaarallista ja siitä pitää saada valittaa. Varsinkin kun mennään ääriolosuhteisiin, missä vaikuitukset on lyhyissä ajoissa pahempia.

Kaveri totes eilen tosi hyvin tuulettimesta että ei se sitä ilmaa viilennä tai siihen kuumuuteen vaikuta, mutta poistaa vitutusta tätä keliä kohtaan. :keijo:
Olen tänään kastellut kissan vain kaksi kertaa.

Kuva
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 25 Heinä 2018 19:31

Kibaya kirjoitti:Kyllä, typerää ja etuoikeutettua on se älyttömyys missä kehotetaan nauttimaan ennen pakkasia, tai edes puhutaan tässä kelissä talvesta.
Mun kärsimys loppuu kun yöt viilenee, mikä on mun etuoikeus. Mun etuoikeus oli nauttia viime kesästä. Meillä jokaisella on etuoikeuksia toisiin nähden, ihan jokaisella, mitä tietoisempi niistä on, sitä paremmin pystyy ottamaan muut huomioon. Lisäksi omien etuoikeuksien havainnointi ja niistä tietoisiksi tuleminen vähentää pitkässä juoksussa sitä, että nähdään asiat vain oman kokemusmaailman kautta ja jaottelu normaalin ja epänormaalin välillä häviää.

Eikä kuumuudesta valittaminen poista sitä, että tästä saisi ja voisi nauttia. Ja sama se on pakkasella, että se on osalle ihmisistä hengenvaarallista ja siitä pitää saada valittaa. Varsinkin kun mennään ääriolosuhteisiin, missä vaikuitukset on lyhyissä ajoissa pahempia.


Toki on totta, kuten theia sanoi, että helteestä on paljon haittaakin monille, ja onhan se kamalaa. Mietin vain sitä, että kukaan meistä ei kuitenkaan tätä säätä ole valinnut tai säätänyt, joten ei me olla suoranaisesti syyllisiä siihen, että tämä sää on joillekin ihmisille ja eläimille ja ympäristölle kurja. Ei kai siitä silloin ole väärin ainakaan nauttia ja kertoa nauttivansa. Jatkuva syyllisyydentunne ei ainakaan muuta säätä, tuottaa vain yksilöille ahdistusta. [Paitsi tietenkin ollaan syyllisiä siinä määrin, että ilmastonmuutoskin tähän vaikuttaa, mutta sehän on sitten koko ihmiskunnan vastuulla (tietysti joidenkin enemmän kuin toisten, mutta monimutkainen asia joka tapauksessa)] Siksi mun mielestä tuntuu vähän hankalalta pohtia sitä kuka on oikeammassa, helteestä valittajat vai siitä nauttivat (näin tulkitsin tuon Kibsin referoiman jonkun seinällä käydyn keskustelun, jota en siis ole itse nähnyt, joten ehkä tulkitsen sen väärin). Tai että pelkkä säämielipiteistä ja sään kokemisesta puhuminenkin olisi väärin. Tai talvesta puhuminen. Jos joku inhoaa talvea, niin sehän voi olla siksikin, että tulee paha kaamosmasennus, onhan sekin ongelma. Ei ole aina mitenkään helppoa tietää mitkä toisten ihmisten lähtökohdat ovat.

Tiedostan kyllä, että olen itse hirvittävän etuoikeutettu monessa suhteessa, ja että etuoikeuksia on eri ihmisillä erilaisia ja jokaisella jotakin. Etuoikeudet ja niiden lähtökohdat eivät ole mitenkään suoraviivaisia. En ole ajatellut, että sään kokeminen itsessään olisi täysin selkeästi etuoikeuskysymys, vaikka voi sen toki niinkin nähdä (ja etuoikeuden määritelmästä on toki paljon keskusteltu muutenkin vaikka sosiologiassa). Se on sitten tietysti etuoikeutettua, että on se ilmastoitu auto, jolla voi lähteä ajelemaan, tai kotona ilmastointi, tai jos voi mennä koko päiväksi purjehtimaan merelle viilentävään tuuleen. Ja sitten päästäänkin jo luokkakysymyksiin ym. muihin tuttuihin etuoikeuskategorioihin. Mutta jos on käynyt purjehtimassa, eihän pelkkä siitä kertominen ("olipas mukavaa purjehtia, kun on näin kuuma") ole tarkoitettu syrjimään niitä, joilla ei siihen ole mahdollisuutta. Se tietysti on tyhmää, jos sanoo kuumuudesta kärsivälle venettä omistamattomalle, että mitä siinä valitat, miksi et lähde purjehtimaan, sehän on melkein kuin sanoisi, että syökää kakkua, jos ei leipää kerran ole, kuten eräskin joskus sanoi.

Kuitenkin sää on perinteisesti ollut jonninjoutavana pidetty puheenaihe, jota moni varmaankin kommentoi "se on ilmoja pidelly" -henkisenä small talkina ajattelematta asiaa sen kummemmin - näin ainakin haluaisin uskoa, että sen ei ajatella sisältävän mitään sen syvempää, tai vaikka tiedostettaisiinkin syvempiä ulottuvuuksia ja ongelmia, ne jätetään huomiotta, jotta voitaisiin sanoa yleisellä tasolla jostain jotain keskustelun ylläpitämiseksi.

Kiinnostava pohdinnan aihe sinänsä, tarkoitus ei ole nyt mitenkään vääntää tästä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja theia » To 26 Heinä 2018 08:58

Siis keskustelu aamulla duunikaverin kanssa:

Duunikaveri: "Siis ei sais valittaa, mut alkais tää kuumuus riittää"
Minä: "Siis tottakai saa valittaa! Miks ei sais?"
Duunikaveri: "No kun valitan sitten marraskuussa pimeästä ja kylmästä"
Minä: "No entä sitten? Saa silloinkin valittaa. Liika on kuitenkin liikaa. Tiedän monia, jotka kuitenkin ihan fyysisesti kärsii tästä helteestä."
Duunikaveri: "No ne saa ehkä valittaa, mut mulla ei oo mitään sellaista"
Minä: "Mutta siis eihän se keltään oo pois jos valittaa? Säähän kun ei itse voi vaikuttaa."
Duunikaveri: "Mut siis voihan sitä sitten muuttaa vaikka toiseen maahan, jossa on parempi sää. Niinkuin mä kerran tein!"
Minä: "No aika harvalla on sellainen mahdollisuus oikeasti."
Duunikaveri: "Nää on ihan valintakysymyksiä."

No minäpä ilmoitan miehelle, et me nyt muutetaan Suomesta, koska en kestä säätä kylmimmillä pakkasilla (iho kuolee) ja kuumimmilla helteillä (iho kuolee). Kuitenkin ~80% ajasta mulla on "ihan hyvä olla". Mut kun valitan kuumasta kesästä, niin "voisin vaan muuttaa muualle". :raps: :gaah:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 26 Heinä 2018 17:11

Tämähän on säissä, että voisi vaikka sanoa, että ihminen pärjää parhaiten haitarilla -5*C-23*C. Näiden päiden yli menevät säät ovat hankalia, vaikka eri syistä.

Ne eivät silleen liity toisiinsa, että ihminen voisi kesällä imeä hellettä itseensä ja kestäisi pakkasilla paremmin. Tai jäähtyä talven pakkasilla niin, että se vielä kesälläkin viilentäisi.

Silti iso osa arjen sääkeskustelusta on joko-tai-vääntöä.

Ja eihän se kesä sanomalla mene yhtään minnekään. Niin kauan kuin suihkuvirtaus ei sieltä käänny, täällä on kuuma :hiki: Minullekin liian kuuma, vaikka kyllä tässä nyt jotenkin elää. Enemmän keli on tällä hetkellä rajoite kuin mahdollistaja.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 27 Huhti 2019 16:36

Se on vissiin kesä sitten aikaisessa tänä vuonna.

Viime vuonna oli toukokuusta alkaen hyvinkin lämmintä, nyt alkoi jo huhtikuun puolelta. :viileä:

Toivottavasti ei viime kesän kaltaista hikimaratonia nähdä. Nyt meillä on sentään pesukone, joka pesee hyvin, viime kesänä ei ollut.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » La 27 Huhti 2019 22:21

Rakastan kesää, mutta voi olla että ei ole hyvä asia, että lämmintä tulee näin aikaisin. :huoh:

Toki silti tuntuu siltä, että pitkästä pimeästä talvesta on vihdoinkin selvitty ja olo on vihdoinkin kevyt. Sää vaikuttaa mulla tosi paljon mielialoihin. :P
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 03 Touko 2019 21:00

Mikä kesä? Pihalla lähemmäs 10 senttiä lunta. :keijo: Kevään ensimmäiset kukat jo kukki pihalla ja sitten sataa suuntäydeltä räntäpaskaa. Jee.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 07 Heinä 2020 17:30

Tämän vuoden säästä sen verran, että sillä joka säät säätää on tainnut mennä jotain pahemman kerran pieleen tänä vuonna. :keijo: Ainakin täällä Etelä-Suomessa, jossa ei ensin ollut kunnon talvea ja loputtoman tuntuinen marraskuu (pohjoisessa oli kai liikaa lunta ja sitten tulvat). Kevät meni jotenkin huomaamatta ohi koronan aikaan ja sitten kun alkoikin uskaltautua enemmän poistumaan kotoa olikin jo kesä. Kesäkuussa oli kunnon helteet, ja nyt sitten heinäkuussa on perinteiset kesäkuusäät, eli sataa ja on 16 astetta. :epäilevä:

Liika helle ei ollut hyvästä, edes minä en jaksanut sitä, varsinkaan nyt kun piti vielä yrittää etätöitäkin tehdä täällä kerrostalokämpässä, joka kuumenee saunaksi. Mutta jokapäiväinen sade ja koleuskin on kyllä masentavaa. Samaa luvataan ainakin tämänhetkisen ennusteen mukaan ensi viikoksikin. Silloin minä aloitan loman, joten silloin olisi parasta olla hyvä sää! :keijo: Ihanteellinen kesäsää on mielestäni 23-26 astetta ja aurinkoista. :keijo: Välillä voi sataa, jotta luonto ei vallan kuivu, mutta mieluiten öisin eikä joka päivä. :P
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 09 Heinä 2020 09:43

Mulle tämä tän hetken sää on lähes täydellistä.
Ei ole hitollinen helle, ei palella, mutta samalla aurinko paistaa ja on valoisaa. Välillä vähän satelee vettä, mutta ei joka hetki. Eilen illalla oli ihanaa makoilla sängyllä ja katsella taivasta. Sateenkaari siellä seassa ja pieni tuulenvire ilmassa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 17 Touko 2021 18:20

Euroviisu-viikko lähti käyntiin rytinällä.

"Ukkonen ryskää
Tästä tulee hauskaa" :keijotäpinä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 03 Heinä 2023 14:41

Ihanaa kun tuli viileämpää.
En yhtään olisi kestänyt hellejakson jatkumista. Viimeinen viikko oli todella tuskallista.
Mun kämppähän on edelleen toiselta puolen todella lämmin ja sisällä on kuuma. Tämä ei siis ole viilentynyt tässä useamman sadepäivänkään aikana niin etteikö makkarissa ja keittiössä olisi edelleen tukalaa.
Olkkari viilenee kun on saanut parvekkeen oven auki. Ilma ei kuitenkaan mitenkään päin liiku niin, että se viilentäisi muita huoneita.

En todellakaan odota lisää helteitä. Tämä ois mulle oikein sopiva kesäsää loppukesäksi :sydän:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja theia » Ke 05 Heinä 2023 08:12

Joo tää about 20 on jotenkin ihanaa :sydän:
Toki meidän kesälomalaisten puolesta toivoisin ettei nyt ihan satais ja tuulis koko aikaa, mut otan nää sateet kyl henkkoht paljon mieluummin kun sen tappohelteen.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Edellinen

Paluu Uutiset ja Sä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron