Presidentinvaalit 2024

Presidentinvaalit 2024

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Tammi 2024 00:22

Hei, resintinvaalit!

Olen ennakkoäänestänyt heti ensimmäisenä päivänä. Sen jälkeen olen seurannut aika paljon eri kanavien tenttejä. Tähän mennessä mun lemppari on ollut ruotsinkielinen tentti missä kukaan ei huudellut toisten päälle. Kieltämättä huvittavaa että tätä muutoin joka tentissä ollutta toisten päälle raivokkaastikin huutamista ei ollut ja pysähdyin kyllä miettimään johtuiko se heikosta luotosta omaan kielitaitoon ja siten siitä että ei ehtineet siihen huutamiseen kun piti miettiä miten esittää oma asiansa på svenska. Myönnän kyllä puolueellisuuteni siinä, etten näe mitenkään hyvänä asiana jos ei meidän presidentti osaisi ruotsinkieltä "tarpeeksi" eli pärjätäkseen poliittisissa keskusteluissa sujuvasti molemmilla kielillä. Äidinkielen ei tarvitse olla ruotsi, mutta pitää kyetä haastatteluihin, kohtaamisiin yms ilman takeltelua tai sellaista "vastaan suomeksi"-ämpyilyä.

Välillä tenttejä seuratessa on myös mietityttänyt miksi ihmeessä katson niitä, kun kuitenkin oma kanta ja äänestyskäyttäytyminen on hyvin selkeää. Ei mulla itsellä ole epäilystä ketä mä äänestän ja miksi tai ketä en äänestä ja miksi.
Miksi mä ajan itseäni niihin tilanteisiin mistä tiedän että mulla verenpaine nousee ja rupee vituttamaan urakalla. Varsinkin, kun osa puhuu joka tentissä vaan samoja asioita samoilla sanoilla, koska kysytään samankaltaisia asioita. Lisäksi mua ärsyttää joka tentissä tehtävä "nyt nopea vastaus" ja sitten vastaaja alkaa perustelemaan jollain omien isoisien kokemuksilla jatkosodassa olleista kalsareiden kankaista alkaen sitä miksi hänen lempipullansa on kevyt maito.

Tänään katsoin maikkarin tentistä vain osan just tästä kuormitussyystä. Edelliseen näkemääni tenttiin verrattuna muutama ehdokas oli selkeästi tunteikkaampi ja antoi sen näkyä, sitten taas muutamalla oli Suuri Poliitikon Rooli päällä ja mm. Stubb puhui korostetun rauhallisesti, hitaasti ja hiljaisemmalla äänellä kuin aiemmin. Hän selkeästi painotti eri sanoja hidastaakseen puhettaan. Samoin Rehn puhui hiljaisemmalla äänellä ja oli hitaampi. Harkimo ja Essayah mielestäni yrittivät aivan helvetisti, mutta ihan joka hetki eivät olleet varmoja edes itse siitä mitä sanoa seuraavaksi.

Tietysti myös mediapeli kiiihtyy mitä lähemmäs sunnuntaita mennään.

Tavallaan haluaisin johonkin vaalivalvojaisiin, tavallaan en. Haluaisin ehkä siksi, että turvallisessa ympäristössä pääsisi puhumaan tuloksen herättämistä tunteista heti. Veikkaan että tunteita kuitenkin illan aikana on - hyvässä ja pahassa.

Oletko jo äänestänyt?
Oliko helppo valita ehdokas?
Mitä mielipiteitä?
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Presidentinvaalit 2024

ViestiKirjoittaja L-S » La 27 Tammi 2024 16:57

Äänestin ennakkoon viime viikonloppuna. Ehdokkaan valinta ei ollut ihan helppoa, koska mietin että pitäisikö äänestää taktisesti, vai sittenkin arvojen mukaan, ja lopulta päädyin jälkimmäiseen, mihin olen tyytyväinen. Joka tapauksessa näissä vaaleissa lienee toinen kierros, jossa voin äänestää tarvittaessa vaikkapa jotakuta vastaan.

Mielenkiintoista kyllä nähdä miten käy. Näyttää siltä, että Stubb on voittaja, mutta eihän sitä koskaan tiedä, ja mielenkiintoista myös nähdä kuka menee toiselle kierrokselle Stubbin seuraksi.

Itse en ole seurannut ihan kaikkia vaalitenttejä, koska ne ovat usein rasittavaakin katsottavaa, mutta sinänsä ihan mielenkiintoista tarkkailla juuri esimerkiksi miten kukin asettelee sanansa ja pärjää erilaisissa tilanteissa. Mielenkiintoista seurata esimerkiksi miten Li Andersson ja Jutta Urpilainen jaksavat puolustaa omalle puolueelleen ja itselleen tärkeitä asioita, vaikka varmasti tietävät, etteivät voita. Sitä mietin myös, että mikähän Mika Aaltolan motivaatio enää tässä vaiheessa on, kun alkaa varmasti näyttää siltä, että ei ole edes saumaa toiselle kierrokselle, eikä hän edusta mitään puoluetta, jonka ehdokkaana olisi tärkeää olla mukana, toisin kuin Andersson ja Urpilainen, ja varmaan Harkimolla ja Essayahillakin on sama ajatus. Tai Harkimosta en ole ihan varma, ehkä hän haluaa vain olla esillä. :keijo:

Tämän päivän Hesarissa Rehn vetosi ihmisiin, että jos äänestäisit minua toisella kierroksella, äänestä nytkin. Vielä viime tipan yritystä kehiin, onhan se hyvä että ei luovuteta. :keijo: Stubbilla taas oli ihan perusmainos ja vähän pienempikin. Toki hän oli ostanut Hesarin etusivun jo jokin aika sitten.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona


Paluu Uutiset ja Sä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron