Sikatehtaat

Sikatehtaat

ViestiKirjoittaja tiipetti » To 10 Joulu 2009 16:40

Nostan tänne tällaisen uutisen, vaikka näin joulukinkkusesongin aikana suurin osa ihmisistä
haluaakin sulkea silmänsä:

Suomen sikatehtaat

Itse olen kasvissyöjä ihan puhtaasti siitä syystä, että en halua syödä eläimiä, mutta en toisaalta
halua syyllistää lihaa mussuttaviakaan. Sitä olen toisaalta tänään miettinyt, että missä vaiheessa
ihmiset oikeasti heräävät siihen, miten tuotantoeläimiä kohdellaan. Tehomaatalouden myötä kun
eläinten elämän arvo on kadonnut ihan kokonaan.

Jos joku pystyy katsomaan, tuolla on kuvallista materiaalia aiheesta tarjolla: http://www.sikatehtaat.fi/

Eläinaktivistit kuvasivat vastaavia videoita muutama vuosi sitten, mutta ilmeisesti mikään ei
ole muuttunut. Tai, no kai sekin on muutos, että asiat ovat menneet vain huonompaan suuntaan.
"Kuuntele Kentiä, niin, anna Jocke Bergin vikinän johdattaa sinut sopusointuun ja harmoniaan."
John Ajvide Lindqvist - Kuinka kuolleita käsitellään
tiipetti

Re: Sikatehtaat

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 12 Joulu 2009 03:20

Niin, taustalla tässä on ilmeisesti ainakin osin lihantuottajien työuupumus. Toki tehokkuuspyrkimyksen välillinen seuraus sekin. Minusta ongelmaa pitäisi lähestyä siten, että järjestettäisiin maatalousyrittäjille paremmat mahdollisuudet saada tarvittaessa emotionaalista ja konkreettista tukea ammattinsa harjoittamiseen. Se on ihan sama homma kaikilla aloilla, että väsymyksestä on seurauksena välinpitämättömyyttä, mutta tässä tapauksessa siitä sattuu aiheutumaan myös kärsimystä eläville olennoille. Ei pitäisi lähteä mihinkään vastakkainasetteluihin, vaan kaikkien osapuolten lihantuottajista eläinsuojelujärjestöihin ja -viranomaisiin pitäisi yhdessä miettiä keinoja, joilla tuotantoeläimen asemaa voitaisiin parantaa.

Sinällään tuntuu tekopyhältä, että ihmiset muka tiedostavat tuotantoeläinten todelliset olosuhteet vasta kun jokin järjestö julkaisee asiasta kuvamateriaalia. Itse en muuten ole syönyt joulukinkkua moneen vuoteen, enkä luultavasti syö tänäkään vuonna.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 12 Joulu 2009 13:23

Niin tohon päivänpolttajan tekopyhyyskommenttiin vaan jatkona tai jonain aivopieruna tuli mieleen, että onko näistä videoista ja kuvista oikeesti mitään konkreettista hyötyä? Tai vaikka edes siitä kasvissyönnistä tai lihasta kieltäytymisestä?

Tuo on hyvä pointti, että tuottajien, eläintenystävien ja poliitikkojen pitäis yhdessä miettiä ongelmille realistisia ratkaisuja sen sijaan, että heitettäis lokaa toisten niskaan ja yritettäisiin shokeerata. Tietäähän kaikki kahvin, tupakan ja suklaan viljelyyn, tai vaikka koltaanikaivoksiin liittyvän riistopolitiikan ja shokeeraavat kuvat ja dokumentit on nähty, mutta silti kummasti kahvi, tupakka, suklaa ja kännykät tekevät kauppansa.

Et silleen.

Terv. Captain Obvious
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 12 Joulu 2009 14:43

Ois tosiaan hyvä jos joku onnistuis kehittämään possuille samantasoiset olot kun rupee lypsylehmillä olemaan parhaimmillaan. Sikahan on kohtuu siisti eläin kuitenkin luonnostaan. Mitä nyt kärsällään tonkii maata, mut ei se paskassaan tahtois kieriä.

Yhdessä pitäs kuitenkin koittaa jotain keksiä. Mie oon nimittäin ihan varma, ettei noita kuvanneetkaan tyypit tiiä sikojen pidon arjesta käytännössä yhtään mitään. Videoita osataan tehdä kyllä. Käyttäisivät osaamisensa vaikka sit hyvien tilojen promotoimiseen.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 12 Joulu 2009 18:42

Kuolo kirjoitti:Mie oon nimittäin ihan varma, ettei noita kuvanneetkaan tyypit tiiä sikojen pidon arjesta käytännössä yhtään mitään. Videoita osataan tehdä kyllä. Käyttäisivät osaamisensa vaikka sit hyvien tilojen promotoimiseen.

:femmat:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja tiipetti » Ma 14 Joulu 2009 21:37

En tiiä, onko kasvissyönnistä tai lihasta kieltäytymisestä mitään hyötyä, mutta viisaiden
mukaan lihantuotanto lisää kasvihuonepäästöjä. Itse en tosin maapallosta niin välitä, että
perustelisin omaa vegetarismiani sillä. Eikä silloin 18 vuotta sitten, kun luovuin lihasta,
tuollaisia asioita edes tiedetty. Vegetarismikin oli merkki asennevammasta, maalla kun
asuttiin ja kulmilla oli pari sikalaakin.

Sitä mieltä uskallan kuitenkin olla, että lihaa tuotetaan ihan liikaa. Siinä se suurin ongelmakin on.
Nykyihminen kun pärjäisi ja jaksaisi huomattavasti kasvispainotteisemmallakin ruokavaliolla.

Ja tekopyhyydenkin uhalla kiittelen aktivisteja, että nostivat uutisen julkisuuteen. Jo toisen kerran,
edellinen vastaava tapaushan on vuodelta 2007. Toivottavasti ei tarvitse enää kolmatta kertaa älähtää.

Ja toivottavasti myös tästä on jotain konkreettista hyötyä.
"Kuuntele Kentiä, niin, anna Jocke Bergin vikinän johdattaa sinut sopusointuun ja harmoniaan."
tiipetti

ViestiKirjoittaja L-S » To 17 Joulu 2009 13:36

Lyyra kirjoitti:Tuo on hyvä pointti, että tuottajien, eläintenystävien ja poliitikkojen pitäis yhdessä miettiä ongelmille realistisia ratkaisuja sen sijaan, että heitettäis lokaa toisten niskaan ja yritettäisiin shokeerata.

Niinpä kyllä.

Nythän sitten vain sikayrittäjät ryhtyvät imagonparannuskampanjaan valtion tuella. Toisin sanottuna aktivistien kampanja johtaa vain vääränlaisiin vastareaktioihin. Olkoonkin, että olen itsekin sitä mieltä, että on hyvä että sikojen kohtelua nostetaan julkisuuteen, kyllä se saattaa herättää jotkut ajattelemaan, oli se sitten tekopyhyyttä tai ei.

Hieman hankalaa mielestäni on myös se, että tuollakin sikatehtaat-sivustolla "mitä voit tehdä" -osiossa kehotetaan ryhtymään kasvissyöjäksi ja kun sieltä vielä seuraa linkkiä, niin päätyy sivustolle, jossa puhutaan vegaaniudesta. Varmasti ihan hyvä, mutta kuinka moni ihminen nyt ihan oikeasti on ryhtymässä tällaisen takia yhtäkkiä vegaaniksi, jos on aiemmin ollut onnellinen sekasyöjä? Mieluummin voisi kampanjoida sen puolesta, että lihansyöntiä vähennettäisiin reilusti, siihen kun olisi ilmasto- ja terveyssyitäkin.

Ei vegaanius kuitenkaan ihan helppoa ole, itse en ainakaan toistaiseksi ole siihen kyennyt, vaikka pyrinkin syömään pääasiassa kasvisruokaa. Kai se sitten tarkoittaa, että olen laiska ja itsekäs, mutta hyvän vegaaniruoan laittaminen tuntuisi vaativan kuitenkin runsaasti ajallisia ja taloudellisia panostuksia, kun valmistuotteita on vähemmän saatavana ja ne mitä on, ovat kalliita. Tai sitten että saisi yksinkertaista ja halpaa vegaaniruokaa aikaan, pitäisi muuttaa makutottumuksiaan hyvin radikaalisti, eikä kovin moni ole siihen valmis. Toisaalta tietysti tällaisiin liittyy turhia ennakkoluuloja, esim. itse olen havainnut kauraruokakerman ajavan ihan hyvin saman asian kuin normiruokakerma, eikä se ole sen kalliimpaakaan, mutta tiedän ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että eihän sellaista nyt voi käyttää.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 18 Joulu 2009 00:34

Tuli muuten mieleen, että miten sitä voi sanoa kermaksi jo se on kaurasta? Pitäskö näille olla mieluummin omat nimensä?
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 18 Joulu 2009 10:14

Niin, no kyllähän ainakin tuossa "kaurakermassa", jota olen käyttänyt, taitaa itse tuotteen pakkauksessa lukea jotain "kasvipohjainen rasvasekoitus ruoanlaittoon" eikä mitään mainintaa kermasta. Näin yleisesti puhuttaessa olen kuitenkin itse käyttänyt ja samoin ruokaresepteissä usein käytetään sanaa kaurakerma, koska muutenhan asiaa joutuisi pitkälti selittelemään. Kerman tavoin sitä joka tapauksessa käytetään, joten sikäli se on selkeä termi.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja tiipetti » Pe 18 Joulu 2009 18:24

Tänään tuli sitten Eviraltakin vahvistusta, että eivät aktivistit turhia höpöttäneet.

Joka toisella tutkitulla sikatilalla laiminlyöntejä

Toivon oikeasti, että tästä eteenpäin panostetaan eläinten hyvinvointiin, ei valheellisiin imagokampanjoihin. Miusta
suomalaisten ei tarvitsisi leikkiä amerikkalaisia ihan kaikessa.

L-S:n tavoin olen itsekin yrittänyt leikkiä vegaania, huonoin tuloksin. En muutenkaan ole kovin tarkka syömisteni
ja saamieni vitamiinien suhteen ja veganismi vaatisi ihan liikaa miettimistä. Olen sitten ratkaissut ongelman
suosimalla luomua niin kananmunissa kuin maitotuotteissakin, luomukanat ja -lehmät kun käsittääkseni saavat
elää hyvän elämän. Sellaisen ihan tavallinen sikakin ansaitsisi. Ehkä joskus on näin?
tiipetti

ViestiKirjoittaja Pvi » La 19 Joulu 2009 02:56

tiipetti kirjoitti:En tiiä, onko kasvissyönnistä tai lihasta kieltäytymisestä mitään hyötyä, mutta viisaiden
mukaan lihantuotanto lisää kasvihuonepäästöjä. Itse en tosin maapallosta niin välitä, että
perustelisin omaa vegetarismiani sillä. Eikä silloin 18 vuotta sitten, kun luovuin lihasta,
tuollaisia asioita edes tiedetty.

Sori nipotus, muitta kasvihuoneilmiön voimistuminen on ollut tapetilla jo 70-luvulla, ellei aiemminkin. Ei näin suurella voimalla kuin nyt, mutta ei se mikään salaisuuskaan ole ollut.

Elukoiden pidosta ei ole lapsuuden lemmikkejä lukuunottamatta kokemusta. Voisi luulla, että tuntuisi pahalta pitää sikalaa liian täynnä ja huonossa jamassa, mutta siihenkin varmaan turtuu. Kuvittelisin homman olevan melkolailla itsekseen tekemistä. Sikalaan ei päästetä ihan tuosta vaan vieraita jo tautiriskien takia. Jos isäntäväki väsyy ja turtuu työhönsä, saattaa kulua jokunen tovi ennenkuin eläinlääkäri tai joku muu tarttuu tilanteeseen.
En tiedä kuinka laajan otoksen eläinaktivistit esittivät Suomen sikaloista. Puolessa Eviran tarkastamista kohteissa oli ongelmia, mutta kuinka suuri otos tämä on koko Suomen possun kasvatuksesta. Onko tässä kyseessä alan yleinen repsahdus, jolloin minusta mainosrahat pitäisi suunnata muihin toimenpiteisiin? Vai ollaanko tässä noukittu ns. rusinat pullasta (rusinat on yök) jolloin toimenpiteinä olisi miettiä miten tuotantoeläinten pidon valvontaa voitaisi tehostaa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja tiipetti » La 19 Joulu 2009 10:40

Pvi kirjoitti:
tiipetti kirjoitti:En tiiä, onko kasvissyönnistä tai lihasta kieltäytymisestä mitään hyötyä, mutta viisaiden
tuollaisia asioita edes tiedetty.

Sori nipotus, muitta kasvihuoneilmiön voimistuminen on ollut tapetilla jo 70-luvulla, ellei aiemminkin. Ei näin suurella voimalla kuin nyt, mutta ei se mikään salaisuuskaan ole ollut.

Kyllä minun puolestani saa nipottaa. Tarkoitin tuolla omalla veistelylläni lähinnä sitä, että en itse ollut
tietoinen lihantuotannon vaikutuksesta kasvihuoneilmiöön. Niistä lähteistä, joista perusteita omalle
vegetarismilleni etsin, korostettiin lähinnä eläinten hyvinvointia. Jos siellä puhuttiin ilmastosta, ne olen
onnekkaasti onnistunut unohtamaan. Sori, tavaramerkkinäni on nykyään näköjään puhua epäselvästi.

Tuo Oikeutta Eläimille -järjestön tekemä kuvausisku oli ainakin järjestön tiedotteiden mukaan tehty
satunnaisotannolla, kolmekymmentä tilaako he olivat yhteensä käyneet kuvaamassa ympäri Suomea. Asian
voi tarkistaa vaikka sikatehtaita käsittelevistä uutisista. Eivät nuo pahimmat kuvat ihan koko totuutta
suomalaisista sikaloista kerro, mutta eivät ne valitettavasti kovin kaukanakaan siitä ole. Tehoajattelu
on polkenut eettisyyden melkoiseen ahdinkoon, ja miusta myös tavallisella kuluttajalla on mahdollisuus
ja vastuu vaikuttaa tilanteeseen omilla valinnoillaan. Asiaa ei tarvitse jättää pelkästään lihantuottajien
ja aktivistien kädenväännön sm-kisaksi.

Ja jos asia on niin, että lihantuottajat itse ovat niin turtuneita siihen, että on ok pitää sikala täpötäynnä
ja paskaisena, sitten on oikeasti ryhdyttävä hommiin. Mikään ei oikeuta eläinrääkkäykseen. Ei edes turtuminen.
tiipetti

ViestiKirjoittaja Pvi » La 19 Joulu 2009 12:06

Samaa mieltä, olen, ettei tuotantoeläimiä saa pitää miten vaan. Laissa lienee määritelety jotakin yhteistä suuntaviivaa ja kunnaneläinlääkärisysteemin pitäisi toimia jonkinlaisena valvontaelimenä. Sen verran elämässä on oppinut, että kaikki ei ole täydellistä.On monenmoista syytä, miksi asia eivät mene niinkuin pitäisi. Eikä se ole syy luopua tavoittelemasta sitä hyvää, mihin halutaan pyrkiä. Tässä tapauksessa se olisi vapaasti maata kuopsutteleva possu.

Oikeutta eläimille on tehnyt hyvän työn näyttämällä, että mielikuva maalaistalon pihalla kellivästä leikkisästä porsaasta on kaukana kylmäkaapin muovipakkaukseen päätyvän tuotantosian todellisuudesta. Homma hoidettu ja asia nostettu valtakunnan medioiden puheenaiheeksi. Mutta mitä tämän jälkeen. Kampanja sai varmaan muutaman nuoren ajattelemaan kasvissyöntiä vaihtoehtona. Pelkästään syyttämällä tuotantopuolta ei päästä kovin pitkälle. Possufarmarin ja eläinaktivistin tuominen telkkariin riitelemään keskenään ja maaatalouden mielikuvan kohentaminen mainosilla ei voi olla ainoita toimenpiteitä. Minusta seuraavaksi tulisi selvittää ongelmien laajuus ja niiden syitä, jotta niihin voitaisi koittaa löytää ratkaisu. Syyttely ei vie kovin pitkälle, vaan saa ihmiset kääriytymään tiukemmin omiin poteroihinsa.

Jos todella kuvatut sikalat oli valittu satunnaisesti ja eviran tarkastuksissa niistä puolessa oli ongelmia, niin eviralla on hieman enemmänkin tarkastettavaa ja maatalousministeriöllä pohdittavaa. Ei pitäisi riittää että vaan eläinoikeusjärjestön valitsemat tilat tarkastetaan ja siivotaan ongelmat siltä osin. Vähän niinkuin pikasiivous ennen vieraiden tuloa, jolloin kaikki ylmenmääräinen tavara survotaan kaappeihin ja näkyvä pöly sipaistaan lattioilta. Siellä ne sotkut ovat edelleen kaapeissa järjestämättä.

Ja toki jokainen kaupassakävijä voi miettiä omaa osuttaan asiaan. Kansanterveyden puolesta huolehtijat kiittävät, jos tämän seurauksen kasviproteiinin käyttö suomalaisten ruokavaliossa lisääntyisi. Jopa siipikarjan lihaan vaihtaminen saattaa näkyä terveystilastoissa, mutta onko kalkkunaleikkeen valitseminen possun tilalle minkäänlainen parannus eläinten hyvinvointiin...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja tiipetti » La 19 Joulu 2009 17:43

Tuonne ylemmäksi pistinkin linkin, jossa kerrottiin, että tuotantoeläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta on perustettu.
Ja samaan syssyyn toivoin, että siitä olisi jotain konkreettista hyötyä. Muutakin kuin muutama nätti sana paperilla.
Minulle riittää hidaskin muutos parempaan, kunhan asiat vain kohenisivat.
Neuvottelukunta aloitti toimintansa joulukuun alussa.

Itse en kasvisruokailua katso terveyskantilta, joten sian vaihtaminen siipikarjaan on sama kuin hyppäisi ojasta allikkoon.
Samat eettiset ongelmat vaivaavat myös siipikarjatehtaita, joten maailmanparantajilta eivät tehtävät lopu kesken.

Miten muuten, tietääkö kukaan, vieläkö koulussa täytyy käydä terveydenhoitajan juttusilla, jos on päättänyt
ryhtyä kasvissyöjäksi? Kun itse sain tämän oikun 90-luvun alkupuolella ollessani yläasteella, ensimmäisenä piti
marssia terkkarin pakeille ja perustella kantansa jollain terveydellisellä syyllä. Pelkän aatteen takia lihasta
kieltäytyminen ei siis syyksi riittänyt. Ja jos terkkari hyväksyi selityksen, ilmoitti hän siitä keittolaan ja oppilas
sai kasvisruokaa. Muulla tavalla kasvisruokaa ei koulussamme saanut.

Kai nyt on jo helpompaa?
tiipetti

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 22 Tammi 2010 09:15

Anttila myöntää eläinsuojelulain puutteet :isosilmä:

Eikö Suomeen vois perustaa semmosen RSPCA/ASPCA-tyyppisen eläinsuojelujärjestön, joka tekis oikeesti jotain konkreettisesti hyödyllistä salakuvausten ja turkistarhaiskujen sijaan?
Lyyra
Digipahuus

Paluu Uutiset ja Sä