Puhutaan säästä!

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 25 Huhti 2017 08:39

Syksyinen/talvinen ilma, syksyinen olo, tarviin mun kesän!
:epäilevä:
:gaah:
:pillitys:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 25 Huhti 2017 10:48

Huhtikuun 25. päivä: herätessä kuulin radiosta, että ulkona tulee märkiä lumirättejä ja vilkaisu ikkunasta ulos todisti näin todella olevan. :epäilevä: :gaah:

Joo, tarviin myös kesän. Tätä talvea on katseltu jo ihan riittävästi.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3971
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja theia » Ti 25 Huhti 2017 16:54

Siis :läps: tätä säätä! Kolme vuotta (okei siis huomenna kolme) sitten paistoi aurinko ja oli kesän tuntua, mustassa hääpuvussa oli tuskaisen kuuma olla hääkuvia otettaessa :keijo:

Kevät tule jo! Ja KESÄ!
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 26 Huhti 2017 09:29

Täällä sataa lunta ihan kunnolla... :epäilevä:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja skray » Su 30 Huhti 2017 05:40

Hauskaa ja lumista vappua vaan kaikille. Vilkaisin ulos yön aikana, kun poitsua rauhoittelin, ja siellä oli alkanut maa jo muuttua valkoiseksi. Äsken vilkaisin uudestaan ja nyt on varmaan 10cm lunta pian.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » Su 30 Huhti 2017 11:17

Forden perinteiden mukaisesti toivotan myöskin HV eli hauskaa vappua kaikille! :keijotäpinä:

Täällä ei onneksi ole lunta nyt maassa, katoilla kylläkin. Eilinen sää oli kyllä hirveä, räntää vaakatasossa ja loskaa maassa. :läps:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3971
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 30 Huhti 2017 11:28

Hyvää vappua täältäkin! Meillä on vielä jonkin verran lunta vielä maassa, mutta eiköhän tuo pian sula. Eilinen sää oli kyllä ihan hirveä. Oli pakko lähteä kauppaan enkä olisi todellakaan halunnut. Meilläkin satoi räntää lähes vaakatasossa. :epäilevä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 30 Huhti 2017 19:43

Glada vappen - bara vatten!
Itsekin eilisen vaakatasoräntäsateen kokeneena, niin hyvä ettei sada mitään enää!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 20 Touko 2017 19:56

Ei nyt olisi tarvinnut kuitenkaan tulla yhtäkkiä tällaista painostavaa ja kosteaa lämpöaaltoa. Jos sillä lailla pikkuhiljaa olisi tapahtunut siirtymä koleasta takatalvesta kevään kautta kesään, niin olisi ollut parempi.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1035
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 20 Touko 2017 21:06

:femmat:
Mietin tänään ihan samaa. Vaikka kesästä pidänkin, niin tuskaisen kuumasta (yli +20) en.
Parvekkeella oli aamulla varjossa 24 astetta. Eli liian kuuma.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 21 Touko 2017 11:28

Lensin torstai-iltana takaisin Berliiniin ja suomalaiset koneessa voivottelivat että kun siellä odottaa niin kamala helle. Myhäilin tyytyväisenä ja survoin hupparin reppuun, koska tarkenin viimeinkin t-paidalla. Perjantaina mittari huiteli +30 korvilla, mutta ei sekään tuntunut pahalta. Tuntui siltä, että viimeinkin on kesä.

Keski-Euroopassa muuten ns. hellevaroitus annetaan vasta kun lämpötila ylittää 30 astetta.

Multa kysytään usein, että miksi en halua asua Suomessa ja kyllä se ilmasto ja pitkä pimeä talvi ovat ne suurimmat syyt. Keski-Euroopan talvi ei ole kovin häävi, lokakuulta maaliskuulle sataa paljon vettä ja on harmaata. Päivä on kuitenkin sen pari tuntia pidempi kuin Helsingin korkeudella. Niinkin pieni määrä tekee ihmeitä jaksamiselle ja mielialalle. Kevät tulee aikaisin, ensimmäinen 25 asteen päivä oli ihan huhtikuun alussa ja lehdet alkoivat ilmestyä puihin.

Koulussa opetetaan vuodenajat 3 kuukauden sykleissä. Talvi on joulukuusta helmikuuhun, kesä kesäkuusta elokuuhun jne. Mun mielestä tuo ei pidä Suomessa paikkaansa. Keski-Euroopassa tuo määritelmä ehkä osuu paremmin kohdalle. Suomen talvi kestää lokakuun puolivälistä huhtikuun lopulle. Kevät huhtikuulta kesäkuun puolelle, kesää riittää sen pari kuukautta elokuun puoliväliin ja syksy saapuu sen jälkeen.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 21 Touko 2017 12:23

Mä en tarvitse mitään 25 asteen helteitä, mutta yli 20 astetta on ihana, ja se, että iltaisin on vielä lämmin. Perjantai-iltana nautin siitä, kun tein puolentoista tunnin kävelylenkin lyhyissä housuissa ja pystyi laittamaan kevyet kengät jalkaan ilman sukkia. :pilvi:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » Su 21 Touko 2017 12:52

Ihmisillä on kyllä hirveän eri kokemukset siitä mikä on liian kuuma. Mä viihdyn ihan hyvin vaikka vielä jossain +30 asteenkin lämmössä, vaikka tietty jos sisälläkin on sen verran, niin se jo ahdistaa. Mutta kesällä saisi ulkona olla vähintään sen 24 astetta, että tarkenee muissa kuin pitkissä housuissa ja lyhyillä hihoilla. :keijo: Mä palelen tosi herkästi.

Valitettavasti Suomen kesässä saattaa olla vaan kourallinen niitä kunnon hellepäiviä, siksi haluaisin kyllä itsekin asua jossain muualla, mutta en tiedä missä. Tasainen viileys on ankeaa ja joku 15-20 astetta on ihan tylsää.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3971
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 21 Touko 2017 13:58

Joo, kokemukset on kyllä todella erilaisia. Mä olisin todellakin tota Aranwen kuvailemaa voivottelijaporukkaa. Mun on paljon helpompi kestää esim. -30 astetta kuin 30 astetta. Yli 25 astetta on aina liikaa. Kesälämpötiloista 22 astetta alkaa olla aika optimi, mutta silloinkin vaaditaan tuulenvire, jos on aurinkoista. Eikä mua yhtään haittaa kerrospukeutua. Kesäsäänä joku 16-18 astettakin on mulle ihan ok. :tilt: Kesäsateetkin on ihania. :pilvi: Niin kauan, kun ei ole liian kuuma tai kylmä+kostea (n. 1-5 astetta), kaikki on ok.

Ainut asia, joka kesän konferenssireissussa ahdistaa, on se, että Itävallassa lienee ihan liian kuuma. :hiki:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 21 Touko 2017 18:26

Mä olen kyllä kanssa sitä joka kärsii Suomessa. Kärsin talvella kun on kosteaa ja kylmä, lämpötilanvaihtelut sisä- ja ulkotilaliikehdinnässä on mulle epämiellyttävää. Kostea tuuli on pahinta ikinä ja se muutama aste lämmintä "talvella" on toinen. Vain siinä kunnon pakkasessa on ihan hyvä, koska ilmankosteus ei pureudu niin syvälle. Kesällä kuumuus on mulle kanssa lamaannuttavaa ja sellaista että voimat menee. Nykyisin vielä jokseenkin tosi nopeasti. Muistelin lukeneeni siitä että kun oma ruumiinlämpö on alhaisempi mitä keskiverto, niin hellelukemat on elimistölle kuluttavia. Se +30 on mulle lamaannuttava lämpötila, ainakin meidän kosteudessa. En tiedä miten jossain maassa mistä puuttuu ilmankosteudesta osa ja esim. meri-ilmaston vaikutus. En tiedä miten just joku Itävallan helle vaikuttaisi.

Kesäisin parasta on kun vähän käy tuulenvire ja vie pahimman helteen iholta. Ja varjot. Nautin valosta eniten ja väreistä.
Nytkin istun olohuoneessa missä vasemmalla on tuuletusikkunat auki ja oikealla parvekkeen ovi (ja siellä tuuletusaukko lasituksessa auki). Pieni vire käy sisällä myös koko ajan ja vaikka varpailla on viileä, niin on tämä silti ihanaa!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 26 Touko 2017 08:01

Ensimmäinen kerta varmaan, ku vituttaa, että ulkona on lämmin ja aurinko paistaa. Kerrostalossa lämpötila on hellelukemissa, kun aurinko paistaa kämppään. Oksettaa jo ajatus siitä, mitä kesä tuo tullessaan. Tykkäisin olla ulkona ja ottaa aurinkoa, mutta nyt kun ei ole omaa pihaa niin pitää kärsiä vaan sisällä, jos ei jaksa lähteä kauemmas nauttimaan ilmasta.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 26 Touko 2017 12:54

Mä tykkään hengailla mun parvekkeella :sydän: Aamuisin se on uskomaton pätsi, mutta siitä saa viilentämällä ihan kelvollisen, jos ulkona on viileetä. Iltaisin tykkään tosi paljon kun käy suihkussa ja sitten verhoutuu viltein istumaan parvekkeella ja vaan olemaan. Haluaisin kokeilla joku sadehetki nukkua ulkona yön :hullu: Tai arkena, kun herää niin aikaisin ettei se helle ehdi paahduttamaan itseä.

Oisko Shay teillä apua jostain mikä pyörittää ilmaa? Ropelikoneista, tuulettimista, mitä ne nyt on. Viilentimistä? Entä verhot jotka pitää pahimman lämmön ulkona?
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 26 Touko 2017 13:49

Jos on kämppä on yhtä ylhäällä kuin meidän, voi olla vaikea saada viileäksi. Toiseksi ylin kämppä on lämmön kannalta pahin. Ympäröivät asunnot lämmittävät niin paljon ja kuuma ilma nousee ylöspäin. Tällä hetkellä sisälämpötila on päivällä 27 astetta, vaikka pihalämpötila ei ole lähellekään niin paljon. Pakko tuulettaa, että saa illaksi viileämmän kämpän, vaikka tuulettaminen sotkeekin ilmastoinnin toimivuutta. :( Eikä meidän kämppään edes paista aurinko lähellekään jatkuvasti.

Seuravassa kämpässä olisi suotavaa olla ikkunat siten, että niihin ei paista aurinko suoraan käytännössä koskaan. Kaukojäähdytysjärjestelmä olisi myös kiva. :kyllä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 26 Touko 2017 14:23

Mä taasen en ajattele minkään ilmastointien tms. kannalta ollenkaan :keijo:
Koska meillä ainakin ilmastointi on vaan vessassa sellaista että se tuntuu, eikä todellakaan ole niin tehokas että vaikuttaisi mitenkään esim. makuuhuoneeseen vaikka miten ois ovi auki. Oven ollessa kiinni se vaikutus on vain tossa vessassa. Keittiössä ei ole liesituuletinta mitä voisi pitää päällä tehostamassa asioita, joten ainoa vaihtoehto on pitää ikkunoita ja parvekkeen ovea+parvekelasia vähän auki. Olen tosin aina tykännyt pitää ikkunoita auki kesäisin, mikäli se on ollut mahdollista. Edellisessä kämpässä ei saanut läpivetoa mitenkään aikaiseksi, eikä parvekkeen ovea voinut pitää mitenkään auki, eikä sitä edellisessäkään saanut mitenkään fiksusti ilmaa kiertämään. Nyt on siitä hyvä että saa läpivedon ja voi pitää parvekkeen ovea auki.

Mulla kuitenkin paistaa aurinko periaatteessa johonkin seinään suurimman osan päivästä. Plus katto, kun ei yläpuolella ole enää mitään.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 26 Touko 2017 15:20

Nyt on ollut muutaman päivän jotenkin tosi täydelliset säät. :sydän: Sen verran olen säästä viime aikoina valittanut, että todettakoon nyt tämäkin.

Vaikka ei olekaan superlämmintä ulkona, niin aurinko on paistanut, joten ulkona on mukava kulkea, ja lasitetulla parvekkeella istumiseen on ihan täydellinen sää. Munkin parvekkeelle paistaa aamuisin suoraan aurinko, mutta kun aamulla on muuten viileähköä, olen pystynyt juomaan aamukahvia partsilla, vaikka kuuma onkin. Ja aamun aurinko lämmittää partsin loppupäiväksi juuri sopivaksi, mukavan lämpimäksi, että jopa minä tarkenen shortseissa. Ja sitten illalla viilenee sen verran, että kun avaa hetkeksi ikkunoita ja tuulettaa, niin tulee ihanan raikasta yöksi.

:paijaus: kuitenkin kaikille, jotka kärsivät. Mun asunnossa ei onneksi ole vielä ollut mitenkään liian kuuma.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3971
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Shay » Su 28 Touko 2017 09:04

Kibaya kirjoitti:. Oisko Shay teillä apua jostain mikä pyörittää ilmaa? Ropelikoneista, tuulettimista, mitä ne nyt on. Viilentimistä? Entä verhot jotka pitää pahimman lämmön ulkona?

Verhot on kyllä joka ikkunassa. Tuulettimen vois käydä ostamassa ja hakea miehenkin tuulettimen vanhasta kämpästä. :raps:

Meillä paistaa ilta-aurinko olohuoneen puolelle. Päivän on ikkunat auki ja kämppä viilentyy ihan siedettäväksi, mutta ilta-auringon iskiessä ikkunoihin, lämpötila nousee samantien takaisin hellelukemiin. :läps:

Jospa sitä tämä kesä kestetään eikä ensi vuonna tarvitsisi enää tämmöisissä olosuhteissa asua.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 28 Touko 2017 13:14

Tavalliset verhot päästää lämmön läpi, mutta sälekaihtimet ja pimentävät verhot torjuu lämpöä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Shay » Su 28 Touko 2017 18:23

Kibaya kirjoitti:Tavalliset verhot päästää lämmön läpi, mutta sälekaihtimet ja pimentävät verhot torjuu lämpöä.

No, täälä ois varmaan 40 astetta ilman sälekaihtimia ja pimennysverhoja. :eijo: Yhessä ikkunassa ei oo kyllä pimennysverhoja sälekaihtimien lisäksi. Saa nähdä vihtitäänkö investoida.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 12 Elo 2017 21:05

Mahtava ukkosmyrsky! :löööv: Olin pihalla matkalla bussipysäkille, kun kaatosade alkoi. Ei mennyt montaa sekuntia, kun vaatteet olivat läpimärät. Ukkosen ajaksi ehdittiin bussikatokseen "suojaan". Olin hyvin paljon fiiliksissä tuosta säästä. :sydän: Ainut harmi oli se, että ukkosmyräkkä meni niin nopeasti ohi.

Paavalin kirkon vieressä oli iso puu ihan säpäleinä. :täpinä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 14 Elo 2017 07:31

Ihan kamala ukkosmyrsky :kauhistunut:
Olin ihan paniikissa tosi pitkään sen hiljennyttyä ja jännäsin pystynkö nukkumaan. Patja oli edelleen parvekkeella ja ainoa vaihtoehto ois ollut sohva :keijoei:

Onneksi se kuitenkin hiljeni yöksi ja pääsin nukkumaan :tilt:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron