Kuntavaalit 2012

Re: Kuntavaalit 2012

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 23 Loka 2012 23:33

Olen myös tullut lopputulokseen, joka on ehkä ihan okei.
Ehdokas ei ole ollut aiemmin ehdolla, mutta luottamustehtäviä löytyy.
Tietyllä tapaa homman ratkaisin Terveydenhuollon Vaalikone :töktök:
Vertailin ylen, hesarin, tuon ja paikallislehden tuloksia ja loppujen lopuksi terveydenhuollon vaalikone ja yleiset sosiaalisiin vastauksiin liittyvät jutut veivät pottia lähemmäs tätä ehdokasta.
Persut ja kokoomuksen rajasin pois. Ei vaan pysty. Kokoomuksen ehdokkaat on syönet itte oman mattonsa mun jalkojen alta - siis paikalliset. Ja vähän sama pätee näihin perussuomalaisiinkin. Mun maahanmuutto- ja aatteellisen politiikan linjaukset ei ihan mennyt yksiin näiden kanssa. Yhden persun mielestä voitaisiin lisätä kouluihin kuria ottamalla takaisin karttakeppi-systeemi. Toisen mielestä vanha raamatunpelko on kasvattanut hänestä kunnollisen kansalaisen. Että vaikka oliskin samankaltaisia näkemyksiä jossain, niin sitten toi aatemaailma ei natsaa. Sorit, mutta ei. Sen lisäksi pari muuta paikallisesti olennaista kysymystä meni molempien puolueiden ehdokkaiden kanssa niin metsään, että en mä kyllä semmoista protestiääntäkään anna. Siis sellaiselle, että äänestäis jotain, jonka kanssa ei ole yhtään samaa mieltä :virne:

Mutta näin se sitten ratkesi ja ehdokas on noin suurinpiirtein valittu.
Ehkä vähän seuraan vielä tämän viikon tuota hänen blogiaan ja katson mihin se rakentuu.
Mietin jopa että kirjoittaisin hänelle sähköpostia ja listaisin siihen kysymyksiä. Tiedä sitten vastaako niihin tämmöisellä aikavälillä enää yksikään ehdokas :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 24 Loka 2012 16:09

Kävin maanantaina ennakkoäänestämässä, kun tämän masukin arvioitu saapumisaika osuu turhan lähelle varsinaista äänestyspäivää, ettei viitsinyt jättää sinne tämän velvollisuuden/oikeuden käyttämistä :tilt:

Oli kuulkaa poijat ja flikat vaikea löytää ehdokasta. Etsin vaalikoneilla sitä "parasta", mutta loppuviimein piti mennä sillä tyylillä, että poistin listasta ne, joita en _ainakaan_ äänestä :p Ensin puolueet, sitten jäljelle jääneistä ehdokas kerrallaan. Silti jäi sellainen 5-6 ehdokasta, joissa oli paljon hyvää, mutta vähintään yksi perustavanlaatuinen mielipidevika :p Äänestyskopissa arvoin vielä kahden kesken.

Vaikeinta ehdokkaan etsimisessä oli se, että en oikein itsekään tiedä, kuinka suhtautuisin mahdolliseen kuntaliitokseen naapurikunnan kanssa. Toisaalta olen ehdottomasti sitä mieltä, että pitäisi yhdistää voimat ja saada vetovoimaa tänne selkeästi hiipumassa olevalle alueelle. Toisaalta taas, oma asuinkunta on hoitanut asiansa tuhottomasti paremmin kuin vieruskaverinsa. Kun noiden naapurien säätöjä seuraa tästä lähietäisyydeltä, niin kummasti karisee kaikki into osallistua moiseen millään tavalla. No, naapuri yhdistyy vuodenvaihteessa toisen naapurin kanssa, katsotaan, mitä siitä tulee. Appiukko on tiiviisti mukana kunnallispolitikassa, on myös ehdokkaana yhdistyneessä kunnassa, joten sieltä saa varmasti hyvää sisäpiiritietoa. Toivottavasti kuntaliitospäätöstä ei tehdä ennen seuraavia vaaleja :p

Toinen mua hämännyt asia oli se, että meidän kunnallispoliitikot eivät selkeästi tunne omien puolueidensa agendoja :keijo: Monet ehdokkaat olisin sijoittanut ihan eri puolueisiin mielipiteiden perusteella. Pahin on täällä valtaa pitävä RKP. Ilmeisesti heille riittää se, että praattaa oikeaa kieltä, muista poliittisista näkemyksistä viis. En jaksanut edes tutkia heidän vastapuolueensa ehdokkaita, kun molemmat kielipuolueet lähtivät ensimmäisten joukossa listoilta, nips naps. Nyt voisikin ihan huvin vuoksi vähän tutkia sitä toistakin kielipuoluetta.

Joka tapauksessa nyt on äänestetty, sitten vain tuloksia odottelemaan. En odota oman ehdokkaan pääsevän valtuustoon. Sinänsä ei ole hirveää hinkuakaan, koska en ole täysin tyytyväinen ehdokkaaseen, ja toisekseen olen onnellinen kuntalainen nykyiselläänkin, joten suurempaa tarvetta muutoksiin ei edes ole :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ke 24 Loka 2012 17:19

Minä kävin äänestämässä viime viikon keskiviikkona eli jo ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä. Hiljaista oli ainakin puolen päivän aikaan, jolloin kävin: ei ollut juuri muita äänestäjiä ja vaalivirkailijat keskittyivät lähinnä kertomaan toisilleen hauskoja juttuja. Päädyin sitten äänestämään aikaisemmin valtuustoon kuulumatonta Vihreiden ehdokasta, jolla saattaisi kuitenkin olla nyt mahdollisuuksia päästä läpi. Aika yhdentekevät kuitenkin nämä vaalit, väsyttää jo jatkuva kunta- ja soteuudistuksista vääntäminen, kun onhan se selvää, että ne kumminkin kuntavaalien jälkeen pantaneen täytäntöön, ja toki hyvä niin.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Triple H » La 27 Loka 2012 00:21

Löysin ehdokaani, mutta sitten tein vaalikoneen ja huomasin olevani ns. kynnyskysymyksessä eri mieltä. Nyt pitää parissa päivässä kääntää takkinsa.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 27 Loka 2012 18:43

Löysin vihdoin ehdokkaan, aion äänestää opettajaa, jolla tuskin on mitään mahdollisuuksia päästä läpi. Mutta kuitenkin. Hän kannattaa parempaa peruskoulua ja päiväkoteja.

Puhe- ja lupaustasollahan kaikilla puolueilla ja kaikilla ehdokkailla on tasan samat lätinät:

"Yhdessä parempi ___________ (lisää kaupungin nimi)! Me kannatamme ihmisläheisempää vanhustenhuoltoa, parempia kouluja, parempaa liikennettä, järkevämpää kaavoitusta. Tehdään _____________ stA yhdessä parempi paikka asua."

Jos vaikka periaatetasolla tuen Turun Keskustaa, Espoon Kokoomusta ja Helsingin SDP:tä, niin kaikki voittavat ja kaikista paikoista tulee parempia ja ihmisläheisempiä. :pomppu:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 28 Loka 2012 02:06

Mä äänestän ehdokasta, jonka mielestä Hakaniemestä pitää päästä pyörällä Kurviin kuolematta.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Triple H » Su 28 Loka 2012 02:26

Löysin ehdokkaani! Vaalikone auttoi ensimmäistä kertaa ikinä mua valinnassa. 7h päästä alkaa lätisemään kun skriivaan lappuun numeroa.
Vastuu painaa.

Triple H

ViestiKirjoittaja skray » Su 28 Loka 2012 10:18

Mä en aio äänestää ollenkaan tällä kertaa.
Meidän osote vaihtu virallisesti just muutama päivä sen jälkeen, kun olisi pitänyt olla jo kirjoilla uudessa kunnassa, jotta sais äänestää täällä. Eli mun pitäis äänestää vanhassa kaupungissa, eikä se just nyt kiinnosta niin paljon, että viitsisin käydä ääneni antamassa. Ens kerralla sitten.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Su 28 Loka 2012 15:32

Kävin antamassa ääneni ja sen jälkeen kävelin nelikaistaisen tien viertä Lidliin ostamaan jäätelöä. :keijo:

Olisin mä muuallekin päässyt kauppaan, mutta vähän niin kuin muistutukseksi siitä mille osittain annoin ääneni: elävälle kaupunkikeskustalle, hyville kävely- ym. reiteille ja niin edelleen. Kyllä tonnekin kävely- ja pyörätiet toki on. Mutta jotenkin se maisema on silti kuin jossain muualla.

Arvoin ehdokasta vielä viime yönä. Olin aiemmin katsonut vaalikoneen perusteella kohtuullisen ehdokkaan, mutta päädyin sittenkin vaihtamaan samaan ehdokkaaseen, jota olen äänestänyt aiemminkin. Hän on ollut kuluvalla kaudellakin valtuustossa, on suurin piirtein itseni ikäinen ja ammattikin on vähän samansuuntainen, vaikka ala ei olekaan. Puolueen suunnitelmat juurikin kaupunkiympäristön suhteen tekivät vaikutuksen ja muissakin teemoissa on sopivaa. Vaikka ehdokas ei ollut vaalikoneessa edes kahdenkymmenen parhaan joukossa, vastaukset olivat kuitenkin perusteltuja ja eriävät vastaukset sellaisissa kysymyksissä, joihin itselläni ei edes ollut selvää kantaa tai joissa olisin voinut valita toisinkin.

Jotenkin sitä valitsee mielellään ehdokkaan, jonka kuvittelee itsensä kaltaiseksi. Joku oman alan ihminenkin oli ehdolla, mutta en sitten osannut häntä lähteä äänestämään, kun ei juuri löytynyt tietoa hänen kannoistaan. Ainakaan nuorten ihmisten ei mielestäni kannattaisi lähteä ehdolle nykypäivänä ilman kunnollista nettiläsnäoloa. Jos ei blogia, niin vähintään joku muu edustava sivu.

Valinta oli joka tapauksessa vaikeaa. Totta, että aika lailla kaikki lupaavat samankaltaisia asioita. Yksi sukulainen esimerkiksi on toisessa kaupungissa ehdolla sellaisen puolueen riveistä, jota en itse äänestäisi, mutta niin vain hänkin oli blogissaan kirjoitellut sellaisia asioita, joista olen pitkälti samaa mieltä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 28 Loka 2012 21:10

Kävin heti aamusta äänestämässä. Olin neljäs oven takana, mutta kun ovet avattiin, ei kukaan ottanut askeltakaan mennäkseen sisään. Minä rohkeana tyttönä menin ensimmäisenä toiseen kahdesta äänestyshuoneesta.

Alussa oli vähän sählinkiä tyyliin: "Ai, nytkö te jo tulitte." Ei vissiin ollut ihan täysin selvillä, kuka hoitaa mitäkin hommaa. Postissa tullut äänestyslappunen ja ajokortti oli valmiiksi kaivettu esiin, joten niiden kanssa ei tarvinnut sählätä. Sain äänestyslipukkeen ja menin koppiin. Kirjoitin ehdokkaan nimen lipukkeeseen. "Ai, sen ammatti oli toi, en muistanutkaan. :keijo: " Ja suuntasin kohti uurnaa. Koska olin ensimmäinen äänestäjä, minun tuli tarkistaa, että uurna on tyhjä. :superhymy: Oli se. Sen jälkeen lipukkeeni leimattiin. Uurnan toisen lukon kanssa oli ongelmia. Se ei meinannut mennä kiinni ja avainkin jumittui hetkeksi lukkoon. Toinen lukoista oli yhteistyöhaluisempi. Kun vaalitoimihenkilö oli viimein saanut uurnan lukittua, sain tiputtaa lipukkeeni uurnaan. Äänestys hoidettu. :tilt:

Oli himpun verran mielenkiintoisempi äänestystapahtuma kuin aiemmin. :keijo:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 28 Loka 2012 21:28

marenkienkeli kirjoitti: Kirjoitin ehdokkaan nimen lipukkeeseen.

Nyt sun ääni hylätään. :P
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 29 Loka 2012 09:36

No, miltäs valtuustot näyttävät?

Täällä suurin puolue on odotetusti Kokoomus. Kakkoseksi tuli demarit reilun prosenttiyksikön verran jäljessä. Kolmantena ovat Vihreät ja neljänneksi nousi Perussuomalaiset. Viidentenä oli Vasemmistoliitto ja Keskusta jäi kuudenneksi alle viiden prosentin äänisaaliillaan. Perussuomalaiset ja Sosialidemokraatit olivat ainoat puolueet, jotka onnistuivat kasvattamaan valtuustoryhmiään. Perussuomalaiset tuplasi ryhmänsä koon, ja demarit saivat yhden paikan lisää. Kaikki edellisen valtuuston suuremmat ryhmät menettivät yhden paikan ja pienemmät pitivät viimevuotisen paikkansa.

Oma ehdokkaani meni odotetusti läpi. Paikallinen natsi, itsenäisenä ehdokkaana kisannut Seppo Lehto ei päässyt valtuustoon.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 29 Loka 2012 10:24

Meillä täällä kävi vähän samalla tavalla. Kokoomus, demarit ja vihreät oli kolmen kärki, mutta persut on ihan siinä kannassa kiinni. Vihreillä on vain 41 ääntä enemmän.
Valtuustoon pölähti ne molemmat persut, joita pidin pelottavina kun tutkailin ehdokkaita. Siellä oli muutama ihan sellainen, joiden käsissä hommat ei ehkä ihan levähdä, mutta yksi tuommoinen pelottavahko pariskunta sinne nyt meni - rytinällä :epäilevä: Kiva.

Toisaalta, kunnallispolitiikka on sitä, että ei riitä se eu:n huutelu. Ei meillä ainakaan. Ei riitä se jatkuva kapinointi, kun jotain pitää oikeasti tehdäkin. On osallistuttava päätöksentekemiseen ja jos ei osallistu, ne muut tekee päätökset niidenkin puolesta, jotka ei osallistu. Noiden uusien valtuutettujen pitää oppia lukemaan se kaikki kapulakieli ja tönkkösössö, josta ei ihan aina ite tajua yhtään mitään. Se, mistä mä olen ihan hyvilläni tässä muutoksessa on, että jos ne ihan oikeasti pistää täällä(kin) ne kukkoilevat virkamiehet aisoihin. Mutta sillä tavalla kunnolla, eikä sillä mielikuvalla, mikä nousee julkisuudesta :virne:

Toinen kiinnostava lähikunta, Sipoo, meni myös uusiksi. Siellä valtuustosta putosi teatterin kannalta tärkeä tukija, mutta onneksi sinne vielä jäi muutama. Ruotsinkielinen puoluehan siellä jyrää - edelleen. Sitten on se kokoomus, demarit ja persut :keijo:
Kristillisdemokraatit eivät saaneet yhtään ehdokastaan siellä läpi :keijo:
(niitä on yleensä aina ollut vähintään se yksi...)

Mun ehdokas ei mennyt läpi, mutta ne kaksi joita myös mietin menivät heittämällä sisään. Että sillä tavalla ei harmita yhtään.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 29 Loka 2012 10:43

Lyyra kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti: Kirjoitin ehdokkaan nimen lipukkeeseen.

Nyt sun ääni hylätään. :P

:läps: Joo, ihan ehdokkaan numeron kirjoitin. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 29 Loka 2012 13:47

Pascal Lemoix kirjoitti:Puhe- ja lupaustasollahan kaikilla puolueilla ja kaikilla ehdokkailla on tasan samat lätinät:

"Yhdessä parempi ___________ (lisää kaupungin nimi)! Me kannatamme ihmisläheisempää vanhustenhuoltoa, parempia kouluja, parempaa liikennettä, järkevämpää kaavoitusta. Tehdään _____________ stA yhdessä parempi paikka asua."

Mun mielestä tässä kiteytyy se, mikä suomalaisessa politiikassa on tällä hetkellä vialla. Kaikki tuntuvat ajavan sitä samaa asiaa ja jostain syystä se tuntuu johtavan siihen, että mitään ei tapahdu.

- - -

Yrittäjänä äänestin (vaalikoneen ja nettisivujen perusteella) sellaista ihmistä, joka on yrittäjä ja ilmoittaa yhdeksi tärkeimmäksi vaaliteesikseen yritysten toimintaedellytysten varmistamisen. Lisäksi vaadin, että kyseinen henkilö vastustaa tänne Lahteen suunnitteilla olevaa toriparkkia, koska pidän sitä täysin älyttömänä ideana. Torkiparkki on ehkä toiminut jossain muualla, mutta meillä on kahden korttelin päässä torista iso parkkitalo, joka on jatkuvasti puolityhjillään ja lisäksi keskustasta löytyy vapaita parkkipaikkoja melkein koska tahansa. Keksisin varmasti yhdeltä istumalta satoja parempia tapoja käyttää nekin miljoonat. Tiedostan toki sen, että asiasta on itse asiassa jo päätös tehty, joten kukaan ei varmaankaan pysty vaikuttamaan siihen mitenkään. Periaatteesta halusin kuitenkin äänestää sellaista ihmistä, joka on ilmoittanut olevansa myöskin sitä mieltä, että tuo on mahdollisesti typerin koskaan tässä kaupungissa tehty päätös.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 29 Loka 2012 23:45

Valtakunnallisesti oli hassu vaalitulos, kun neljästä suurimmasta puolueesta kolme hävisi ja yksi voitti, mutta kolme hävinnyttä puoluejohtajaa myhäili tyytyväisyyttään ja se ainut voittanut mökötti.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ke 31 Loka 2012 21:36

Oma vihreä ehdokkaani pääsi uutena valtuustoon! :woohoo:

Valtakunnallisesti oli sentään hyvä, ettei kevään 2011 painajainen toistunut. Alhainen äänestysprosentti saa miettimään, että juuri PS:n potentiaaliset äänestäjät jättivät äänestämättä. Ehkä on huomattu, ettei PS:n menestys muuttanut oikeasti asioita mitenkään. Olisin toivonut Keskustalle vielä huonompaa tulosta, mutta toisaalta nämähän ovat kuntavaalit, keskustalaisten aina vahvimmat vaalit. Pääasia, että arvoliberaalit menivät ehkä taas Suomessa hitusen eteenpäin konservatiivien kustannuksella. Itselleni se asia on paljon tärkeämpää kuin se, mitä talouspoliittisia ratkaisuja kunnissa tehdään.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 06 Marras 2012 10:38

Ei nyt suoranaisesti kuntavaaleihin, mutta onnettomaan äänestysprosenttiin liittyen. Suomessa on jo pitkään keskusteltu puolelta ja toiselta liittyen sähköiseen äänestykseen ja siihen kuinka se voisi nostaa tuota vaaleista toiseen putoavaa lehmänhäntää muistuttavaa äänestysprosenttia. Tämä olisi sinäällään helppo toteuttaa ehdottomasti toimivien ja turvallisten verkkotunnistusmenetelmien avulla, mutta tämä on kuulemma liian epävarmaa ja turvatonta... No, jenkkilässä Sandyn myrskyevakot kuulemma voivat äänestää faxilla ja sähköpostilla, joten eiköhän se olisi jo aika kokeilla suomessakin?
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 06 Marras 2012 10:45

Mun on jotenkin vaikea kuvitella, että nettiäänestys nostaisi äänestysprosenttia sen ihmeemmin. Jos vaalit ei kiinnosta, niin ne ei kiinnosta. Ennakkoon voi äänestää melko lailla missä tahansa. Itsekin törmäsin sinä aikana varmaan 4 eri ennakkoäänestyspisteeseen ilman, että niitä sen kummemmin etsiskelin. Jos oikeasti on niin laiska, ettei jaksa kauppareissulla käydä kopissa numeroita piirtämässä, niin tuskin niitä jaksaa naputtaa tietokoneellakaan. Saatika printata ja postittaa vaalilautakuntaan, kuten New Jerseyssä näytetään tehtävän.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 06 Marras 2012 12:18

Lyyra kirjoitti:Mun on jotenkin vaikea kuvitella, että nettiäänestys nostaisi äänestysprosenttia sen ihmeemmin. Jos vaalit ei kiinnosta, niin ne ei kiinnosta.

:femmat:

Toki äänestysprosentti saattaisi pikkuisen nousta. Esimerkiksi ne ihmiset, joilla on jokin akuutti vaiva, jonka takia ei pääsekään äänestämään, voisivat helpommin äänestää. Mutta tosiaan jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Aina löytyy joku tekosyy, jonka varjolla välttää äänestäminen, jos sen tekosyyn haluaa etsiä.

Mua mietityttää se, voiko nettiäänestäminen aiheuttaa sen, että joissain tapauksissa joku on selän takana painostamassa äänestämään jotain tiettyä henkilöä. Ahdistava ajatus sinäänsä.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 06 Marras 2012 12:24

Jos sähköinen äänestys olisi kunnolla tehty, ei se varmaan noin toimisi kuin tuo New Jerseyn tilapäisjärjestely, vaan siinä olisi varmaan joku pankkitunnuksilla tunnistautumiseen liittyvä juttu. Toki siinä olisi sitten riskinsä ja jos teknisiä ongelmia voi tulla, niitä varmaan tulee. :keijo: Mutta periaatteessa kuvittelisin, että sähköinen äänestys voisi houkuttaa joitakin, jos sen voi hoitaa muiden hommien lomassa. Mutta varmasti on paljon niitä, joita ei edelleenkään kiinnostaisi. Kun ei se äänestämisen vaikeus nyt useimmille ole pääsyy jättää äänestämättä.

Ainakin nyt ulkomailla asuville tai muuten oleileville pitäisi saada joku systeemi, että voisi äänestää menemättä paikan päälle johonkin konsulaattiin, kun ei niitä kuitenkaan kovin tiheässä ole.

Varjopuolena lienee, että sähköiseen äänestykseen voisi olla helppo suhtautua yhtä vakavasti kuin Iltasanomien päivittäiseen Ota kantaa -kyselyyn (jotka on tasoa "Tienaako naapurisi liikaa? Kyllä vai ei"). :keijo: Mutta kuitenkin - kyllähän ihmiset ahkerasti ottavat kantaa kaikenlaisiin tällaisiin, kun sen voi tehdä helposti netissä tai omalta kotisohvalta.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 07 Marras 2012 07:23

marenkienkeli kirjoitti:Mua mietityttää se, voiko nettiäänestäminen aiheuttaa sen, että joissain tapauksissa joku on selän takana painostamassa äänestämään jotain tiettyä henkilöä. Ahdistava ajatus sinäänsä.

Ja ihan salettiin aiheuttais. Suuri osa Aku Ankoista tulee just tän ilmiön takia. Puoliso määrää, että mennään äänestämään sitä ja sitä, vaikka toista ei kiinnosta pätkääkään. Tää kun tehtäs kotona, niin ei vois akua äänestää.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Triple H » Su 11 Marras 2012 02:50

Mä oon kyl sitä mieltä, että jos äänestyspaikalle valuminen on ylivoimainen ongelma (nuorelle), niin kukaan ei jää kaipaamaan sitä ääntä.
Vastuu painaa.

Triple H

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 12 Marras 2012 11:38

Triple H kirjoitti:Mä oon kyl sitä mieltä, että jos äänestyspaikalle valuminen on ylivoimainen ongelma (nuorelle), niin kukaan ei jää kaipaamaan sitä ääntä.
Yllättävä kommentti kun monien arvailujen perusteella suurin osa nukkujista olisi juuri persuj... peruäässien äänestäjiä :virne:

Mitä tulee tuohon, että joku selän takana pakottaisi äänestämään jotain tiettyä henkilöä, niin totta kai sitä jonkin verran tapahtuisi, mutta sitä ei ole hankala korjata, yksinkertaisimmillaan siten, että eäänestys on yhdistettynä ennakkoäänestykseen ja oman äänen voi käydä mitätöimässä (tyhjä ääni) /vaihtamassa niin kauan kun ennakkoäänestysaikaa on jäljellä. (Ja tässä on turha itkeä siitä, että sittenhän omaa mielipidettään voi muuttaa, miksi se olisi muka paha asia, kun se jopa voi olla yksi eäänestyksen koukuista?) Kuten tääläkin sanottu, tuota tapahtuu myös vaaliuurnilla puolison/vanhempien osalta, joten miksei siis eäänestyksessäkin, tyhjäkin ääni kuiten lasketaan äänestysprosenttiin (ja suuri tyhjien äänimäärä herättää puolueet varmasti paremmin kuin nukkuvien määrä, se kun näkyy luvullisesti heidän äänestysprosentissaan).

Henkilökohtaisen vaalisalaisuuden rikkoutumisen taas voi yksinkertaisesti estää muutamalla lainilla koodia, nimittäin jos sen pankkitunnuksin todennetun äänestyslomakkeen jälkeen tulee olio (aliohjelma) joka poistaa äänestäjän tiedot ja vielä vaikka sekottaa paikkakuntakohtaisesti annetut eäänet ennen kuin ne syötetään ääntenlaskenta-algoritmille/tallennetaan järjestelmään äänestyslipukkeina mahdollista tarkistusta varten.

Tuplaäänestykset (eli äänestetään sekä sähköisesti että vaaliuurnalla) eivät onnistu mitenkään, koska äänioikeutetuthan nykyäänkin tarkistetaan jo keskitetystä tietokannasta, johon jo äänestäneet merkitään => etunnistus vetäsee nimen sähkösesti yli, joten se ei enää vaaliuurnilla näy, aivan samoin kuin ennakkoäänestyspaikoillakin tietokantaan merkityt äänestäjätiedot suorittavat ylivedon. Lopuksi, kuvitellaan tilanne, että äänestäjä on jotenkin onnistunut antamaan sekä eäänen että uurnaäänen, tästä seuraa että tietokannassa on kaksi merkintää kyseiselle henkilölle, tällöin yksinkertaisesti mitätöidään tuo eääni as simple as it can be.

Ja keitä tämä hyödyntäisi: kotiäänestykseen kuuluvia, nuoria, niitä joilla ei ole varaa päästä äänestyspaikalle (näistä oli jälleen juttua näidenkin vaalien alla, esim täällä matkaa saattoi tulla helposti 50km suuntaansa), ulkomaalla olevia (lähetystöitä on harvassa, matkaa voi tulla helposti sen 500km suuntaansa), liikuntarajoitteisia ja tietysti niitä laiskoja jotka eivät vain jaksa raahautua äänestyspaikalle (fyi fittan ilmeisesti fordelaisten mielestä :P ). Ja tietysti löytyy paljon, paljon muitakin.

Ne keitä tämä ei hyödynnä on valtapuolueet; kokkareiden, kepun ja demareiden äänestäjät taitavat aikalailla käydä äänestämässä ja tuo 20-25% kannatus on aikalailla se, mitä heillä on, ja nuo on juuri ne luvut joita nuo nukkujat voivat horjuttaa; isompi äänestysprosentti varmasti kutistaa puolueprosenttia. Täytyy nimittäin muistaa että nyt neljännes noin puolikkaasta kaikista äänioikeutetuista kannattaa kokkareita, mutta se ei varmastikkaan kerro puolueen todellista kannatusta. Ne vajaat 2,5 miljoonaa äänioikeutettua nukkujaa voivat oikeasti heiluttaa ja kovasti nykyistä valtarakennetta ja näkyviiin vaikutuksiin riittäisi jo alle puolikkaan nukkuvista aktivointi äänestämään ja tähän oikeasti voi riittää se, että äänestys on yhtä helppoa kuin muukin easiointi nykyään.

Lisäksi, jos vaalikoneen lopussa olisi linkki äänestyspalveluun (ja johonkin muuhun kuin maikkarin varjovaaleihin), voi sekin auttaa, koska tiedän tapauksia joissa koneet on tehty ja löydetty mielekäs ehdokas, mutta itse äänestys vain unohtui, kun sitä ei vain muistettu.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 14 Marras 2012 04:51

Noh noh! Mulle on aivan sama, mitä puoluetta kukakin äänestää, kunhan äänestää johonkin perustuen, johonkin todellisuuteen.

Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän varallisuuden perustella: Kokoomus
Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän asuinpaikan perusteella: Keskusta.
Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän köyhyyden perusteella: Vasemmisto.
Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän protestin perusteella: Perussuomalaiset.
Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän perinteen perusteella: SDP.
Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän uskonnon perusteella: KD.
Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän nenäpäivän perusteella: vihreät.
Mä en haluaisi, että kukaan äänestää pelkän kielen perusteella. RKP.

Nyt kun vaaleihin on iäisyys, niin mä voin taas hyvillä mielin heittäytyä tulevaisuudessa näihin asioihin.
Vastuu painaa.

Triple H

Edellinen

Paluu Uutiset ja Sä