Puhutaan säästä!

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 14 Elo 2017 18:42

Meiltä meni sähköt yli kahdeksi tunniksi. Huomasi taas, kuinka riippuvaisia olemme sähköstä. Aluksi söimme ÄssäMixejä keittiössä ja katselimme, kun enemmän tapahtui siinä ukkosessa. Sitten jäi roikkumaan sellainen epänormaali pimeys eikä osannut hirveästi mitään aloittaa.

Padiltä katselimme uutisia ja Carunan ohjeita sähkökatkon varalle.

Istuin sohvalla, kun ison humauksen lailla sähköt palasivat. Pyykkikone jatkoi ohjelmaansa, digiboksin kovalevy alkoi tallentaa yleisurheilua ja elämä palasi uomaansa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 13 Joulu 2017 22:52

Kaksi päivää oli nätisti lunta, vaikka se olikin aika märkää. Nyt sataa vettä. :läps:
Nykytalvet :huoh:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 29 Joulu 2017 18:19

Täytyy kyllä sanoa, että tänä talvi on ollut täällä hieman pohjoisemmassa kuitenkin aika paljon talvisempi kuin aikaisempina vuosina. Meillä on vielä lehdet osin haravoimatta, kun ensilumi tuli eikä sulanut pois! Tänään tuli taas lisää lunta, vaikka plussan puolelle on lämpötila uhkaavasti nousemassa. Saamme hyvin harjoitella ensimmäisenä talvena omassa, uudessa kodissa pihan kolausjärjestystä ja lumen ihanteellisten kasapaikkojen määrittämistä.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 19 Tammi 2018 11:36

Soitin eilen kaksi kertaa huoltoyhtiöön kun meillä oli aurattu vain reitti pihaantulolta parkkihallille :jaaha:

Mä en pidä yhtään lumesta. Hyi.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 09 Helmi 2018 12:03

Kyllä käy hermoille tää talvisää. :epäilevä: Pari viikkoa sitten ei ollut yhtään lunta ja sitten viime viikolla kun olin nauttimassa Rovaniemen lumista ja jäätävästä pakkasesta, tänne eteläänkin oli tullut kaikkea epämääräistä maahan, niin että nyt on kaikki kulkureitit jäistä muhkuraa, ihan kuin kynnetty pelto, jonka päälle on vielä satanut lunta. Alkuviikosta oli pakkasta ja kevyt lumi oli liukasta, ja nyt se päällimmäinen kerros alkaa jo lämpötilan kohottua lähennellä sohjoa, jolloin on edelleen liukasta.

Olen kaatunut tänä talvena jo kaksi kertaa ulkona, ja kaatumiset tuntuvat kipuina edelleen, joten pitää koko ajan kulkea erityisen varovasti ja hitaasti. En tiedä kestäisikö kroppa kolmatta kertaa. :epäilevä:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 10 Helmi 2018 01:28

Voi jestas että minä rakastan tätä keski/länsi-eurooppalaista talvea, kun sitä lunta ei tule kuin satunnaisesti ja ei tartte kahlata hangessa tai sohjossa. Tennareilla pärjää koko talven ihan mainiosti.

Toisaalta taas vituttaa tuo kuukausia kestävä harmaa ja ankea sää. Missä olet, aurinko?
Aranwe

ViestiKirjoittaja Shay » Su 11 Helmi 2018 12:31

Tällä viikolla on paistanut aurinkokin ihan kiitettävästi. Kerran oli jo melkein valoisaa, kun heräsin. :O:
Mukavan luminen talvi tänä vuonna, kun viime talvet ovat olleet vähän kämäisiä. Harmittaa vaan, ettei ole joutanut
luistelemaan tai hiihtämään vauvakuplasta.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 12 Helmi 2018 18:22

Mun mielestä on ollut aika paljon huonoja kelejä. Kai se riippuu näkökulmasta, mutta useita päiviä, jolloin on tullut ongelmaksi asti lunta tai vettä.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 27 Maalis 2018 12:12

Ihanaa kun paistaa aurinko. Voi koko aurinkoisen ajan pitää parvekkeen ovea auki :keijo:
Jos siellä olisi sohva, niin saattaisin juoda kahvit siellä :vihellys:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 27 Maalis 2018 21:10

Parina viime päivänä olisi kovasti kaivannut aurinkolaseja ulkona, kun kevätaurinko häikäisee lähes sokeuttavan kirkkaasti.
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 15 Touko 2018 11:03

No nyt ei ole valittamista säästä. :viileä:
Ainakaan mulla, joillain muilla varmaan on. Ihanaa kun on lämmintä, talvi oli niin pitkä ja ankea ja aivan liian kylmä silloin parin viikon ajan. Tuntuu että vielä muutama viikko sitten oli kylmää, täytyi pitää hanskoja ja kaikkea. Nyt tuntuu ihan kuin olisi vihdoin heräämässä eloon, kun voi mennä ulos ilman takkia ja istua koko illan parvekkeella. :D

Kunpa koko kesän voisi olla 22-26 astetta. :keijo: Toki välillä voisi sataa, mutta mieluiten vain öisin.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 15 Touko 2018 11:33

:hiki:
Sain ekan migreenin auringosta :epäilevä:
On liian kuuma. Jos olis jotain 22 ois ihan hyvä. Tai 20:kin ois ihan riittävästi. Sataa vois vaikka joka kolmas päivä niin siitepölyt pysyis jossain muualla ku mun nenässä :keijo:

Vissiin jotain ukkosia tulossa :epäilevä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ti 15 Touko 2018 12:30

Mä kannatan sateita. Ja vähän viileämpää. On nimittäin vähän (paljon) raskas olo kun on näin kuuma. Siitepöly :raivo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 15 Touko 2018 12:59

Älkää pelätkö, mun toive vähäsateisesta ja lämpimästä kesästä tuskin toteutuu. :keijo: :virne:
Kieltämättä nyt on niin paljon siitepölyä, että tällainen lievästi allerginenkin saa oireita, mutta koska mun allergia on lievä, eivät ne oireet ole kuitenkaan kovin pahoja ja pysyvät kurissa lääkkeillä, joten en valita siitäkään. :P
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 16 Heinä 2018 09:14

:epäilevä:
:gaah:

Sanokaa mitä sanotte, mutta tää helleperkele on paskempaa kuin pakkaset. Pakkasella voi laittaa vaatetta päälle ja kietoutua viltteihin tai vaikka istuskella saunassa, mutta omaa nahkaa ei saa irti vaikka ois miten kuuma. Siihen päälle elimistö, mikä ei voi sietää kosteaa ja kuumaa, niin vittusaatat aikalailla lenteli eilenkin. Oltiin onneksi Seurasaaressa ja meri-ilma vähän viilensi, mutta yöllä heräsin ekan kerran 2.36, sitten 3.15 ja 4.20 totesin että nyt on hyvä ja nukuin viiteen :töktök: Viideltä heräsin taas siihen että on kuuma. Nukuin parvekkeella kaikki lasitukset auki, ilman peittoja, joten periaatteessa siinä sitä makoiltiin ihan vaan taivaan alla. Meidän korkeudella ei ole edes itikoita, joten aika rauhassa sai makata. Sisällä sitten olikin yks pätsihelvetti kun kävin vessassa.

Tykkään kesästä, mutten helteistä.

Oman lisänsä antaa se, että mulla alkoi eilen päivällä migreeni, mikä helpotti noin tunti uimisen jälkeen ja tuli takaisin häikäisevästä auringonsäteestä sälekaihtimen välistä. Yhdestä pienestä pisteestä. :epäilevä:

Onneksi ei satu silmiin niin ei tartte jäädä töistä pois, koska en kestäis tässä vielä sitä stressiä siitä että miten ehdin tehdä kaiken, kun ei meillä oo muita ko minä sihteereistä töissä.

:raivo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ma 16 Heinä 2018 14:45

L-S kirjoitti:Älkää pelätkö, mun toive vähäsateisesta ja lämpimästä kesästä tuskin toteutuu. :keijo: :virne:
Kieltämättä nyt on niin paljon siitepölyä, että tällainen lievästi allerginenkin saa oireita, mutta koska mun allergia on lievä, eivät ne oireet ole kuitenkaan kovin pahoja ja pysyvät kurissa lääkkeillä, joten en valita siitäkään. :P

Hmm, pitäiskö alkaa tota L-S:ää naulata seinään :raps:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 16 Heinä 2018 21:04

Apua! :keijo:

Ok, myönnän, että tämä tämänpäiväinen 30 astetta alkaa olla jopa mun makuun jo liian kuuma, ulkona kävellessä alkoi tulla tukalaa jo hetken jälkeen ja kerrostalokämpässäkin on jo tosi kuuma, vaikka mulle ei paista edes suoraan aurinko sisään.

Viikonloppuna olin tosin mökkiolosuhteissa, mikä oli ihan täydellistä, sisällä hirsitalossa ei ollut liian kuuma ja välillä pääsi uimaan ihanan lämpimään veteen.

Kuitenkin jos vaihtoehtona on se, että on sateista ja 15 astetta, kuten viime vuonna lähes koko kesän, otan mieluummin lämmön, vaikka mieluusti saisikin nyt vaikka johonkin 24 asteeseen laskea. Pidän kuitenkin siitä, että kerrankin ei tarvitse pitkiä lahkeita ja takkia, koska itse en tarkene ilman noita jos on 21 tai alle (huom. edes sisällä). :keijo:

Kaikki sympatiani niille, joista kuumuus tuntuu kropassa pahalta. :paijaus:

(Vaikka kyllä myös liika kylmyys tuntuu inhottavalta, kun välillä on sellaista, ettei vaatetuskaan tunnu riittävän, kun ei sisällä viitsi hanskojakaan pitää, ja ulkona jäätyy sormet ja varpaat ja naama vaikka olisi mitä päällä. :keijo: Ja kylminä päivinä ei nukkumaan mennessä meinaa saada millään jalkoja lämmitetyksi niin, että saisi unta.)
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 16 Heinä 2018 21:29

Mä avasin nyt kaikki parvekkeen ikkunat ja laitoin sängylle pakkasesta jäädytettyjä vesipulloja viilentämään sitä sänkyä ja nukkumaan otan kostutetun pyyhkeen päälle.
En pysty olemaan toista yötä niin että heräilen lähes tunnin välein ja olen hereillä välissä just jonku 40 minuttia koska kuumuus :epäilevä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 17 Heinä 2018 15:33

Eilinen oli kyllä tukalin päivä tätä kesää. Esimerkiksi Oslossa ollessa mittari ilmeisesti näytti noin 30 astetta, mutta ei se tuntunut mitenkään kostealta, kaiken tukahduttavalta peitolta, niin kuin eilinen. Tämä päivä on mielestäni ollut toki tosi lämmin, mutta edes sen verran on tuulta, että ei tunnu kovin hankalalta.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ti 17 Heinä 2018 23:56

Lontoossa on ollut noin parin kuukauden ajan lämpötilat 20 asteen paremmalla puolella, aina välillä 30:een kivuten. Viime perjantaina satoi noin vartin verran, ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. On todella kuivaa! Puistojen nurmikotkin on ihan kellertäviä ja joillain alueilla on mm. pihojen kastelu ja auton pesu kielletty.

Mulla on onneksi mahdollisuus laittaa kämppään läpiveto, niin sen saa illalla viilenemään nukkumiskuntoon, mutta ei lämpötila sisällä ole alle 25:n ollut pitkään aikaan. Mua se ei niin haittaa, kestän lämpöä ihan ok niin kauan kun ei tarvitse tehdä mitään fyysistä ja saan nukuttua kuumassakin.
Aranwe

ViestiKirjoittaja theia » Ke 18 Heinä 2018 08:50

Ah, viime yönä viileni tarpeeks joskus yhden aikaan. Kaikki ovet ja ikkunat auki. Neljän aikaan piti laittaa verhot ikkunan eteen, ettei valoisuus herätä tuota mini-ihmistä liian aikaisin.
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 18 Heinä 2018 11:53

Sympatiat lämmöstä kärsijöille. :paijaus:

Mä olen itse onnellinen kun on lämmintä. Okei, meidänkin kämppä on kuin sauna eikä läpivetoa saa kunnolla aikaiseksi koska kaikki ikkunat on samaan ilmansuuntaan. Ja öisin ei oikein voi pitää ikkunoita auki koska sääsket tulee sisälle. :epäilevä: Mutta tänään taas tuulee ja kämppä on ihanan "viileä". :D
Ajattelin hakea tänään jostakin sisälämpömittarin että tietää meneekö 30 rikki vai ei. (Luultavasti menee ja kirkkaasti. :pahis: )

Kesä. :kesä:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 23 Heinä 2018 23:08

Tarviin kylmempää säätä.
TARVIIN!
:pillitys:
Mun kroppaa särkee 24h ja mikään ei tunnu auttavan enää.
Märät pyyhkeet, kylmäpakkaukset ja nämä tämmöiset on käytössä.
Koko vuorokautta ei voi olla lillumassa vesissä, eikä mikään vesi ole tarpeeksi kylmää.
Huomenna aamulla ajattelin tehdä itselleni jalkakylvyn jääpaloilla. Jos se auttaisi edes hetken.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ti 24 Heinä 2018 14:59

Ai jessus sentään et mä kiehun (vielä enemmän :virne: ) kun vielä kerrankin kuulen "nautitaan nyt kun on lämmintä" -fraasin (jokin toinen muoto yhtä raivostuttava) :gaah:

EN NAUTI KUN EN FYYSISESTI VOI NAUTTIA SAATANA!
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 24 Heinä 2018 19:32

Yhden kaverin seinällä oli aika hyvä keskustelu siitä, miten kuumasta kärsiminen on yleisempää ja haitallisempaa kuin kylmästä. Kylmästä kärsii tietysti kodittomat ja muut ei niin etuoikeutetut.
Lisäksi on erittäin etuoikeutettua ajatella että lämpimällä voi hakeutua johonkin tuulettimien tai ilmastointien pariin, kun ei se niinkään mene. Tyyliin että "mene autoon ja ajele ympäriinsä niin ilmastointi viilentää" :töktök: Nojoo, kiitti, hiton hyvä neuvo :friikkipeukku:

Onhan äärikylmäkin vahingolllinen, mutta todennäköisempää on, että siltä voi suojautua. Mm. villasukkia voi lämmittää mikrossa/uunissa, ja mitä näitä on. Nahkaansa ei kuitenkaan saa irti. Eikä sisäelimiään saa viilennettyä ulkoisesti mitenkään ilman jotain järveä/vesistöä/ihmettä.

Vituttaa se pakkasen kaipaaminen tai muu semmoinen "kyllä sitten talvella", no vittu eikä!!
Ehkä jengi ei nauti räntäsateesta, muttei tätä siihen voi verrata. Tappohelle, eikä mikään normikesä!
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä