Lämpimät juomat

Mitäs laitetaan?

a) kahvia
23
27%
b) teetä
19
22%
c) olen tyttö :tyttö:
16
19%
d) molempia
15
18%
e) ei kumpaakaan
3
4%
f) jotain muuta, mitä?
9
11%

Ääniä yhteensä : 85

Lämpimät juomat

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 18 Maalis 2010 13:08

Täältähän puuttuu vielä ihan kokonaan ketju, jossa voi jutella suosikkikahveista, teelaaduista, kuumasta kaakaosta tai vaikka lämpimistä juomahaudukkeista. Ilmarissa tuntuu ainakin kahvinpuute vaivaavan, joten siirretäänpäs keskustelua vähän tännekin.
Suomalaisten väitetään olevan kahvikansaa. Kuinkas on, maistuuko ennemmin kahvi vai tee?
Millaisena kahvisi ja/tai teesi haluat?

---

Mie olen selkeästi teenjuoja. Kahvia saatan juoda kerran vuosikymmenessä reilulla lorauksella maitoa ja aina se on yhtä pahaa. Ainoa asia, jossa pidän kahvinmausta on kahvipapu-suklaakarkit. Niitäkään tosin ei voi syödä paljoa.

Teetä taas juon kausittain hyvinkin paljon. Parhaan tuloksen saa hauduttamalla irtoteelehtiä. Pussiteetä juon lähinnä, jos on kiire tai irtoteen käsittely on jotenkin hankalaa olosuhteista riippuen. Juon nykyään pääsääntöisesti vihreää teetä, mutta joskus kuluu myös mustaa tai valkoista teetä. Aika moni tuttu on tykästynyt rooibosteehen, mutta mie en siitä niin välitä. Usein juomani teet ovat maustettuja esim. hedelmänpaloilla, vaikka hyvälaatuinen tee ei lisämakuja kaipaakaan. Viimeisin teepannulliseni oli ihanan paahteisen makuista Mokkamestareiden Japan banchaa. :kuola:
Japaniaan hurahtaneet lähisukulaiset on tuoneet miulle myös jauhettua vihreää teetä, joka on tosi jännän makuista verrattuna muuhun teehen. Jotenkin sellaista ruohon makuista. Ja onhan siinä oma jännyytensä vispata kuuma vesi ja teejauhe sekaisin ennen juomista. :tilt:

Kuumaa kaakaota tulee harvemmin juotua, vaikka se hyvää onkin. Kai sitä tulisi juotua enemmän, jos jääkaapista löytyisi useammin maitoa. Kuuma kaakao on minusta selkeästi talvijuoma toisin kuin tee tai kahvi, joita voi juoda vuodenajasta riippumatta. Sitä tulee nautittua lähinnä lämmikkeeksi lirauksella minttua silloin, kun pakkanen on punannut posket ja kylmyys pistelee sormenpäitä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

Re: Lämpimät juomat

ViestiKirjoittaja skray » To 18 Maalis 2010 13:22

Mä rrrrrakastan kahvia! Tosin vain tavan kahvia. En pidä ollenkaan erikoiskahveista, kahvidrinkeistä, kahvikarkeista/suklaasta tai kahvijogurtista (ainakin ennen oli saatavilla). Varsinkin kaikki kylmät kahvijuomat on hyikkyjä.
Kahvina vain tavallisena kahvina kiitos! :tilt:
Yleensä olen juonut kahvini mustana, tosin kummallisesti viime viikkoina olen alkanut lisäämään mukaan vähän maitoa. En tiedä miksi. Musta kahvi on parasta!
Sokeria kahviin ei voi lisätä, sehän maistuu ihan öllölle. Kokeilin joskus teinarina, kun kahvia aloin juomaan ja heti hylkäsin ajatuksen sokerin käytöstä.

Kuuma kaakao on munkin mielestä enemmän talvijuoma, varsinkin ulkoilun jälkeen kuuma kaakao on parasta ikinä! Minttukaakao maistuu myös, tosin vain harvakseltaan.
Kaakao myös mieluummin vain kaakaona kiitos. :tilt:

Teetä tulee juotua aina välillä iltaisin, kun ei enää viitsi kahvia keittää, mutta silti haluaa jotakin kuumaa juomaa. Viime vuonna löysin ihanan teen, nimittäin Nordqvistin Sole Rooibos -teen. Se on just ihanaa maiskuteltavaksi kylminä iltoina.
Teehen ei tule lisättyä yleensä mitään, joskus pikku tilkkanen sokeria, mutta sekin vain jos tekee mieli vähän makeampaa juomaa. Maitoa ei tule teehen laitettua, mutta joskus jos en jaksa oottaa teen jäähtymistä sopivaksi, lisään pienen tilkan kylmää vettä ajamaan maidon asiaa. Kylmä vesi ei kuitenkaan pilaa mitään. :tilt:
Lisäksi tulee aina välillä keiteltyä hunajavettä. Ihan vaan siis vettä keitän ja heitän joukkoon hunajaa yhden taikka pari teelusikallista, riippuen siitä tekeekö mieli oikein makeaa juomaa, vai vähän vähemmän maistuvaa.
Varsinkin sairaana ollessa, kun keittelee enemmän teetä ja finrexiniä, niin niihin kyllästyttyä on ihana juoda hunajavettä.

Muokkasin ja lisäsin juttuja.
Viimeksi muokannut skray päivämäärä To 18 Maalis 2010 13:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Maalis 2010 13:25

Mähän olen vähän vamainen nipottaja tässä kahvit ja teet-pisteessä.
Muthan on opetettu juomaan kahvia jossain 8 ikävuoden hujakoilla, kun aloin salaa varastelemaan pannusta kahvia. Se vaan oli hyvää. En mä koskaan mikään hirmu ollut kahvia juomaan. Iltaisin oli tapana keitellä teetä, koska se oli meidän aikana myös vähän muotia :friikkipeukku:
Sitten sain myös 14-vuotiaana ensimmäiset migreenit kahvin juonnin jälkeen. Ja siihen se sitten jäi. Eli kun tietoisuus hienoista kahvijutuista alkoi levitä meidän kulmille, kuuluin jo teeskentelijöihin.

Teeni kanssa olen tarkka. Pussiteestä en suostu edes koskemaan Liptonin tai "halpis"teelaatujen suuntaan. Suurin osa niistä on kamalaa kuraa, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy. Liptonhan on sama kuin viikonvanhaa kissanpissaa joisi - ja siitä en maksa! Mutta kuitenkin. Irtoteetä opettelin käyttämään ja kaikenmaailman pussukoita löytyy nurkista :keijo: Teellä voi hifistellä vaikka miten. Kunnolla kannussa haudutettu tee tekee ihan oman tunnelman, kuin joku lirutettu pussi. Pussiteestä juon vain vihreää sitruunateetä ja ReiluLuomunen teetä.

Ja teehenhän ei sotketa sokereita (paitsi siihen kissan.....aan) eikä maitoja. :nirppa:

Viime kesänä kuitenkin niissä pahimmissa opiaattimömmöissä sain mieliteon juoda kahvia.
Puolisen vuotta on nyt mennyt kahvien ja Kahvien maassa. Tässä on vähän sama asia, että kahvinkeitin vaikuttaa kahvilaadun lisäksi. Luomukahvi maistuu mun nystyröissä paremmalta kuin vaikka Kulta Katriina.
Ja mokkamasterissa tulee parempi kahvi mun suuhun kuin tossa omassa krupsissa. Sori mainostajille.

Mutta nyt on ruvennut ilmenemään, että kahvia pitää vähentää. Migreenin osa-alueet ovat vielä niin pieniä ettei niistä haittaa ole, mutta pakko vähentää. Mutta eipä haittaa :keijo: Voin herkutella ja lelliä itseäni silloin tällöin jollain oikeen erikoiskahvilla. Kuten latella :hymyhali: Kunnon latte on ilo.
Kahviinhan on pakko sotkea maitoa, mutta ei sokereita.

Ah, kahvista sen verran. Mielestäni normikahvit pitä siis laimentaa maidolla. Viilentämisen ja pehmeyden vuoksi. Maistoin viime viikolla murukahvia, joka oli vahvaa, mutta ei ollenkaan niin kitkreää kuin vahva keitinkahvi. Aromikas, mutta silti samalla kevyt kahvi. Olin yllättynyt, sillä minun maistamani murukahvit ovat kaikki olleet kamalia.

Iltaisin on ihana nautiskella hyvää kirjaa ja kamomilla-teetä :hymyhali:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » To 18 Maalis 2010 13:38

Valitsin vaihtoehdot "kahvia" ja "c) olen tyttö". :tilt:

Kahvi on mulle peruselintarvike. :keijo:

Aamukahvi tarvitaan, että selviän aamusta hengissä. Työpäivästä hengissä selviämiseen tarvitaan sitten iltapäiväkahvit. Oikein väsyneinä tai tylsinä päivinä saatetaan tarvita keskipäivän kahvitkin. :tilt: Aamukahvin juon maidon kanssa, iltapäiväkahvin mustana. En kai mä oikeasti juo ihan saavikaupalla kahvia, vaikka mun jutuista voisi joskus toisin kuvitella, mutta kahvi on joka tapauksessa välttämättömyys.

En ole kahvihifistelijä ja erikoiskahveja juon vain tosi harvoin, jos joskus eksyn johonkin kahvilaan. Koska kahvi on peruselintarvike, kahvivalinnat on sen mukaisia. Mitään gevalioita ja saludoita en kuitenkaan suostu juomaan jos ei ole pakko, juhla mokka ja presidentti sitten yleensä ja Arvid Nordqvistin reilun kaupan kahvi on myös mainiota.

Yhtenä kesänä ulkomailla ollessa jouduin keittelemään aamukahvia varten kattilassa vettä ja laittamaan pikakahvijauhetta, kun ei ollut kahvinkeitintä. Se oli pahaa. Kotona on perintönä saatu moccamasteri, sillä tulee hyvää kahvia.

Teetä juon melko harvoin, enkä oikein tykkää kaakaostakaan. Syön mieluiten suklaani suklaana. :tilt:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 18 Maalis 2010 14:58

Kuten usein olen maininnut, yritykseni vähentää veren määrää kahvinkierrossa on normaalipäivän ainoa hupini.

Koska olen saanut kainuulaisen kotikasvatuksen kahvin pitää olla tummapaahtoista ja/tai pannujauhatusta. Toisinaan ahdistaa kun etelämmästä olevat työkaverini yrittävät olla koviksia ja keittävät veden neljättä olomuotoa eli lirua olevaa kahvia. Sitten yritetään elvistellä tyyliin "tuli taas meinaan keitettyä oikein kunnon rappauksen poistajat", vaikka minä näen kahvikuppini pohjan :epäilevä:

Erikoiskahveista en niin välitä, ja mietin mitä ihmettä tilaisin esim. Starbuckissa ( "öh...kahvikahvi? :hämillään: "), mutta jos jossain paikassa on keskivertoa parempaa sumppia tarjolla, maistan sen eli market-laatu ei ole makuaistia vienyt :virne:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja L-S » To 18 Maalis 2010 15:23

Starbucksista tulikin mieleeni, että siellä on kamalan vaikea tilata kahvia :keijo: Kerran kun yritin ihan vain normikahvikupillista saada, niin kysyivät, että minkä kokoisen haluat. Sanoin, että normal tai regular vai mitäköhän nyt olisinkaan sanonut, niin sitten myyjä alkoi toisen myyjän kanssa pohtia, että mitä toi asiakas tarkoittaa normaalilla, onko se niinku "tall".

Otin sitten lopulta sellaisen pitkän kahvin :keijo: Mutta kyllä mä olen siellä joskus juonut jotain tosi hyvää kahvia, missä oli mausteena... no jotain. Kaveri osasi hienosti tilata siellä, luetteli vaan ripeästi kaikki attribuutit non-fatista alkaen. :tilt:

Tästä pääsemmekin siihen, että erikoiskahvit on siitäkin hankalia, että niissä pitäisi aina niin monimutkaisesti tietää mitä haluaa. Normikahvia vaan kaataa kuppiin. Nyt on juuri iltapäiväkahvit menossa. :virnu:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Galileo » To 18 Maalis 2010 16:23

L-S kirjoitti:Starbucksista tulikin mieleeni, että siellä on kamalan vaikea tilata kahvia :keijo: Kerran kun yritin ihan vain normikahvikupillista saada, niin kysyivät, että minkä kokoisen haluat. Sanoin, että normal tai regular vai mitäköhän nyt olisinkaan sanonut, niin sitten myyjä alkoi toisen myyjän kanssa pohtia, että mitä toi asiakas tarkoittaa normaalilla, onko se niinku "tall".

Siellähän ne lukee seinällä mitä sieltä saa: tall-grande-venti. Pitää sanoa myytävän tuotteen nimi niin tulee ymmärretyksi. :soosoo:

Mä juon kahvia. Töissä menee sitä kuraa, mitä nyt keittiöstä löytyy, mutta pidän tummasta paahdosta. Ainoa merkki mitä itselleni ostan, on Pauligin Parisienne. Tuplapaahdettua ja maku on kuin pehmyellä kaninkarvahanskalla korvan takaa hellästi hivelisi. Suomessa yleinen paahto on ihan liian vaalea. Sitten jotkut yrittää saada lisää makua laittamalla sekopäänä puruja ja lopputuloksena on todella kitkerää jankkia. Soppa viimeistellään pitämällä litkua keittolevyllä niin kauan, että se vielä keittyy kasaan. Ei pysty juomaan moista.

Himassa mulla on Moccamasteri jolla kiehauttelen herkkuni. Maku on olevinaan hieman parempi kuin muoviprutkuttimella. Logiikka tässä on se, että Masteri lämmittää veden lähemmäs kiehumispistettä kuin muovikone, jolloin kuuma vesi uuttaa puruista paremmat mehut. Muut metallikeittimet tekevät varmaan saman, mutta masteri on sisustuksellisesti aistikkaampi :gay:

Joskus rupean oikein hurjaksi ja täräytän espressomutterilla pienet kupposet. Aika harvoin kumminkaan, koska sitä ei voi kuppia tai kahta enempää kietaista ja olen kasvanut siten, että tykkään lipitellä hiukan suurempia määriä. Siksi myös pressopurut säilyy pakastimessa. Normipurutkin olisi toki hyvä pitää siellä, ettei kahvirasvat pääse härskiintymään, mutta Pauligin peltinen rasia on niin kiva sisustusesine.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja L-S » To 18 Maalis 2010 16:45

Galileo kirjoitti:Siellähän ne lukee seinällä mitä sieltä saa: tall-grande-venti. Pitää sanoa myytävän tuotteen nimi niin tulee ymmärretyksi. :soosoo:

Niinhän se tietysti pitäisi. :tilt: Mutta en mä kerennyt niitä tavaamaan ennen kuin halusivat välttämättä kuulla jo tilaukseni. :seliseli:

Lisäyksenä todettakoon, että mun mielestä hassua oli se, että sieltä ei saa normaalikahvia tai keskikokoista tai vaikka pientä kahvia, vaan pitkän mukillisen, suuren mukillisen tai vielä suurtakin suuremman. Mutta kai Ameriikassa sitten kaikki on suurta :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Suvi » To 18 Maalis 2010 19:37

Olenkin ollut aikeissa perustaa teeketjun, mutta meneehän se näinkin. :tilt:

Juon vain ja ainoastaan teetä. No, kaakaota välillä, mutta todella harvoin. Olen kyllä vähän aikaa sitten ostanut maitoa, että voisin juoda kaakaota, mutta en ole vielä ainakaan jaksanut alkaa keittelemään maitoa. :p En ole koskaan pitänyt kahvin mausta, enkä varmaan tule pitämäänkään. Kerran jouduin "vahingossa" juomaan pienenä jonkun kaverin juhlissa kupin kahvia, kun en kehdannut sanoa, etten käytä. Kun laittoi vaan runsaasti maitoa ja sokeria, niin kyllä se meni alas. Olen mietiskellyt joskus, että nykyisin makuhermojeni kehityttyä ( :p) "oppisin" luultavasti juomaan kahvia jos haluaisin, tosin en halua. Olen tosin huomannut tykkääväni kahvisuklaasta, Hot Shotista (niitä juotiin "pienenä paljon) ja Irish Coffeesta. Näissä kaikissa tosin taitaa olla "juttuna" se makeus, joka "peittää" juuri sopivasti sen kahvin maun.

Teetä juon aika paljon, etenkin sitä kissanpissapussiteetä, yleensä sen pitää olla ihan perus earl greyta tai vastavaa. Pidän sitä pussia mahdollisimman kauan vedessä, että teestä tulee mahdollsimaan "mustaa". En sekoita teehen mitään aineita, paitsi hunajaa joskus. Etenkin jos juon kotona pussiteetä, niin käytän ne pussit mahdollsimman loppuun, että lopulta juon oikeasti vain sitä pelkkää "pissaa". Viime aikoina päivän teekuvio on mennyt näin: Töissä aamukahvilla 1-2 kuppia teetä, lounaan jälkeen yksi kuppi ja iltapäivällä vielä yksi. Kotona juon jokusen kupin irtorooibosta ja/tai kamomillateetä, sleep easy -teetä tai vastaavaa.

Suosikkiteeni on vieläkin Keisarin morsian, mutta aina tekee mieli kokeilla kaikenlaista uutta. Teelaaduissakin on nykyisin niin paljon valinnanvaraa, että ihan päätä huimaa. :friikki: Ihan perus vihreästä teestä en vieläkään ole oikein oppinut tykkäämään (se maistuu liikaa nurmikolta aina vain), enkä monista Liptonin maustetuista pussiteejutuista tykkää. Haaveilen sellaisesta söpöstä teepannusta, että pääsisi kunnolla hauduttamaan. :D

Muistan kun joskus pienenä (teininä) aloitin teenjuonnin, join joka ilta mansikkateetä, johon oli lisätty muutama lusikallinen sokeria. Nykyisin se varmaan maistusi ihan liian makealta. Onneksi jossain vaiheessa kun teenjuontini lisääntyi, jätin vähitellen sokerin pois. Montakohan "turhaa" ylimääräistä sokeripalaa siinäkin vaiheessa tuli nautittua?

Taidan olla vähän teeaddikti. Ilman teetä ei lähde päivä käyntiin.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Emilia » To 18 Maalis 2010 20:19

Mä juon hyvin harvoin teetä. Vielä harvemmin kaakaota. Kahvi-ihminen siis.

Pitäisi hankkia uusi kahvinkeitin, kun alkaa tuo vanha olla toooosi vanha ja rupunen. Ehkä joku Moccamaster sitten tai muu hienous. Tai ei sen mikään erikoishieno tarvitse olla, kunhan saa perussumpit keitettyä. Toisaalta olisi myös kiva omistaa espressokone, voisi kikkailla omia erikoiskahveja.
Erikoiskahveja tulee juotua muuten aika vähän, kun en sillein vietä aikaa kahviloissa tai vastaavissa. Jos johonkin joskus menee, yleensä tilaan Latten. Ostan aina kotiin tummapaahtosta kahvia, yleensä Tummaa Presidenttiä tai sitä Galin mainitsemaa Parisiennea. Tulee paljon paremman makuista kahvia. En ole vuosiin pystynyt juomaan Juhla Mokkaa, se on aivan karmeeta. :isosilmä:

Teetä jos juon niin maitoa pitää laittaa ja hunajaa sekaan. Njamnjam. Mulle kyllä kelpaa ihan pussiteet, jotain tiikerin morsianta taitaa olla nyt käytössä ja mikähän indian chai -tee. Jotain Liptonia nuokin taitaa olla, mutta ei mulla ole sen hienompaan tarvetta. Sitten kun tarvii taas teetä ostaa (jotenkin sitä täytyy kuitenkin aina olla kaapissa, jos tulee vaikka vieraita), voisin etsiä jotain luomua tai reilunkaupan teetä. Reilua luomukaakaota jo löytyykin.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » To 18 Maalis 2010 22:14

Lämpimät juomat :hymyhali:
Juon paljon enemmän lämpimiä juomia kuin kylmiä. Teetä ehdottomasti eniten, mutta muutkin maistuu. Tee ja kahvi ilman mitään lisukkeita, kiitos.

Teen suhteen en ole kauhean nirso, kaipaan vaihtelua ja kaapista löytyy yleensä vähintään viittä eri sorttia eri tarkoituksiin. Arkiaamuina ennen töihinlähtöä juon yleensä kupillisen jotain miedompaa, vihreää tai valkoista teetä tai jotain yrttijuttua. Ruuan kanssa juon yleensä teetä, mustaa tai vihreää. Savunmakuinen Lapsang Souchong sopii tiettyjen ruokien kanssa hyvin. Kotona keitän aina termariin litran vettä ja juon lähestulkoon ketjussa, kupissa on teepussi tai teepallo ja täytän aina uutta vettä tilalle kun kuppi on puolillaan. Sitten jossain vaiheessa huomaan, että veteen ei enää liukene edes väriä. :keijo: Päivässä kuluu kannu tai kaksi. "Oikeasta" teestä mun suosikki on japanilainen vihreä, mutta eniten juon ehkä maustettua mustaa pussiteetä (sitä pissiä). Uusin lemppari on Clipperin vadelmalla maustettu valkoinen tee. :kuola: Täytyy maistaa muitakin Clipperin makuja, ainakin se appelsiini on hyvää myös. Ja muistaakseni luomua. :D

Iltaisin yritän välttää kofeiinia, joten olen testaillut kaikenlaisia teenkaltaisia yrttijuomia sun muita haudukkeita. Mitään hirmu hyvää en ole toistaiseksi löytänyt, tai ainakaan sellaista mitä tekisi mieli ostaa heti lisää. Rooibos kyllästyttää, minttu nyt on yleensä hyvää mutta ei sitäkään aina jaksa. Kamomillalle taidan olla vähän allerginen. Liptonin Lemon Honey -juttu on ihan hyvää.

Kahvista en ymmärrä mitään, enkä juo sitä kotona. Mulla ei ole edes keitintä, tosin pari viikkoa sitten ostin semmoisen muovisen suodatintötsän, joten nyt voin tarvittaessa keittää kahvit. :tilt: Kahvia tulee juotua kuitenkin töissä joka päivä, kun sitä kerran siellä on tarjolla, eikä kunnollista teenkeittomahdollisuutta ole. Eniten mun tekee mieli kahvia aterian päälle, sellaisenaan tai jonkun makean herkun kanssa.

Kaakaoon innostun aina silloin tällöin. Mieluummin vanhanaikaisesti kattilassa kaakaojauheesta (paljon) ja sokerista kuin valmiista juomajauheesta. Toisinaan rommilla tai mintulla tai kahvilla höystettynä, ja ehkä jopa kermavaahdolla.

Helsingissä kuulemma on joku mielenkiintoinen teekauppa jossain tuolla, mutta en ole koskaan muistanut etsiä sitä. Pitäisi. :raps:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 19 Maalis 2010 00:43

Oonko mä ainoa mehulinjalainen?
Kahvia tuli juotua pikkutyttönä tarpeeksi. Tee maistuu kitkerältä eikä
vessassa juoksemisella ole rajaa jos vieraskoreana eksyn kofeiinipitoisen
juoman ääreen. Rooiboskin on vähän siinä ja siinä makunsa puolesta,
mutta on kiva, että sen kanssa pysyy pissi sisällä (kusipää mikä kusipää)
ja ei ole sosiaalisesti niin rampautunut suomalaisessa kahvittelukulttuurissa.

Omaan kotiin olen ostanut lakritsijuurta. Lakutee on herkkujuomaa.
Liptonin hunaja yrttijuoma oli minun suussani pahaa, mutta mansikka on
kohtuullista tavaraa. Sitä ostan todennäköisesti toistekin.

Minulla on tapana matkoilta tuoda itselleni tuliaiseksi joku yrttitee.
Saa tuotua kotiin palan matkatunnelmaa ja uutta makua arkeen. Tallin-
nasta mukaani tarttui Hot Love -teetä, joka ei hurmaa maullaan, mutta
on mukava silloin tällöin saada vähän kuumaa rakkautta. Greenfieldin Summer
Boquet on erinomaista vadelmaista juomaa, jota voin lämpimästi suositella
kaikille. Avaamista odottaa matkoilta mukaan tarttunut Rimi-kauppaketjun
oman merkin vadelmayrttitee.

Yksi talvinen herkkujuoma on kuuma mustaherukkamehu!
Valitettavasti tänän talvena en ole saanut ostetuksi pullollista jääkaappiin,
vaikka pakkasten puolesta olisi ollut täydellisiä kuumamehupäiviä. Jaksaisikohan
sitä laittaa vähän pakastettuja mustaviinimarjoja valumaan? Mummo teki
joskus muinoin sillätavalla... tarviikohan siinä tehdä muuta kuin laittaa marjat
harsoon ja kannu alle?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 19 Maalis 2010 11:25

Moi, olen tyttö ja juon kaffia ja teetä :tyttö:

Vuoden takaiset kahvin suurkulutuspäivät (8 mukillista päivässä...) on toivottavasti taakse jäänyttä elämää. Se nyt oli sellaista stressin aiheuttamaa korviketoimintaa, että kun oli niin paljon duunia, ettei tiennyt, mistä aloittaisi, niin aloitti hakemalla kahvikupposen. Saikulla päätinkin luopua kokonaan kofeiinista ( :pönde: ), kun se tuntui aiheuttavan outoja oireita jopa pienissä määrin. Yritin juoda jotain yrttiteelaatuja, mutta en löytänyt mitään mieleistä. Jokusen kuukauden olin ilman kofeiinipitoisia juomia, sitten päätin, että voin mä vähän teetä juoda... :keijo: Yrttiteehen yritin kuitenkin vielä totutella, mutta sitten tuo masukki ilmoitti tulostaan ja ilmeisesti yritteet on nounou tässä tilassa (mikäpä ei olisi :jaaha: ), ja ne jäi sitten kokonaan. Ja sitten luovuin siitä kahvikiellostakin syksyllä, kun kahvihammasta alkoi kolottaa niin vimmatusti heti, kun joutui takaisin töihin.

Kahvia olen juonut jonkun verran, tosin alkuraskaudesta ei voinut edes ajatella kahvin juontia, kun jo teki pahaa. Nyt yritän pitäytyä säädetyssä 3 kupillisen määrissä per päivä. Työpäivää ei vain saa kunnialla läpi ilman paria aamukahvia. Lounaan jälkeen on myös pakko saada sumpit. Jos olen onnistunut pidättäytymään 2. aamukahvista, niin sitten iltapäivälläkin saan juoda kupillisen. Teetä menee ehkä kupillinen, pari päivässä. Lähinnä aamu- ja iltapalaleivät tulee syötyä teen kera, koska kahvin kanssa ei voi syödä mitään suolaista :o:

Kotona juon mielummin tummempipaahtoista kahvia, suosikiksi on valkkautunut Arvid Nordquistin luomu ja reilu Classic Reko. Juhla Mokka on välttämätön paha, koska töihin ei muuta tuoda. Teessäkin pidän enemmän vahvemmista mauista, ja suosikki on Nordqvistin luomu ja reilu Reilu Luomunen :keijo: Liptoneita sun muita ja valkoisia teelaatuja en voi juoda ollenkaan, ei vain maistu mun suussa hyvälle.

Parasta kahvia saa kuitenkin anoppilassa. En tiedä, johtuuko vedestä vai keittimestä vai mistä, mutta anoppikokelas saa Juhla Mokastakin huikean hyvää, kun keittää kahvit perkolaattorilla. Perkolaattorikahvia tosin saa vain erityistapauksissa.

Kahviloissa juomatottumukset on tällä hetkellä sellaiset, että yhdessä juon suklaakahvia ja toisessa maitokaakaota kermavaahdolla :kuola: Kaakaota en juuri muuten juo. Taviskahvia en osaa kahviloissa ottaa. Sitähän saa töissä ja kotona ihan tarpeeksi :tilt:

Kylmille juomillekin pitää perustaa ketju, niin pääsen kertomaan, kuinka kuumalla säällä maailman ihanin juoma on frappuccino...
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja damn » Pe 19 Maalis 2010 13:28

Kahvi :hymyhali: . Aamu ei lähde käyntiin ilman isoa kupillista kahvia ja päivän aikana pitää saada kahvia pari kertaa. Illalla en uskalla kahvia juoda, kun menee yöunet.

Erikoiskahveja juon tosi harvoin, peruskahvia sen olla pitää. Joko paljon maitoa sekaan tai sitten mustana. Kotona juon aina maidon kanssa, mutta esimerkiksi koulussa juon päivittäin kahvin mustana, kun me keitellään taukotilassa kahvia, eikä siellä mitään maitoa koskaan ole. Siellä keitetyt kahvit on kyllä aika järkyttäviä, kunnon myrkkyä. Ehken vaan osaa käyttää sitä keitintä, sillä on ihan oma tahto ja se osaa aina yllättää vaikka kuinka yrittäisi laittaa oikean määrän vettä ja kahvinpuruja. Kotona tulee ihan hyvää kahvia minun halppis keittimellä. Mieluiten juon Juhlamokkaa.

Teetä tuli juotua nuorempana ihan liikaa, se oli kai jotenkin hieno juttu, olin sellanen pikkuhippi ja istuin kynttilänvalossa kuunnellen musiikkia, kirjoittamalla runoja ja juomalla litratolkulla teetä :virne: . Jonkunlainen yliannostus tuli varmaan silloin, nykyään juon teetä lähinnä jos joku tarjoaa jossain tai jos minulla on kauhea flunssa.

Kaakaota juon aika harvoin, mutta on se vaan niin ihanaa silloin tällöin talvella juoda minttukaakaota. Ajattelin tänäänkin muutaman kupposen keitellä. Vähän kipeähkö olo, niin lämmin juoma kuullostaa paljon paremmalta kuin kylmä kalja. Ja nyt kun alkoholillisista juomista pääsin puhumaan, niin tykkään ihan mielettömästi Hot shoteista ja Irish coffeesta :kuola: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 19 Maalis 2010 14:06

damn kirjoitti: Siellä keitetyt kahvit on kyllä aika järkyttäviä, kunnon myrkkyä. Ehken vaan osaa käyttää sitä keitintä, sillä on ihan oma tahto ja se osaa aina yllättää vaikka kuinka yrittäisi laittaa oikean määrän vettä ja kahvinpuruja. Kotona tulee ihan hyvää kahvia minun halppis keittimellä.

Voi olla, että keitin on kerännyt itseensä likaa. Pitää puhdistaa: keittää läpi pari kertaa vedellä laimennetulla etikalla ja pari kertaa pelkkää kirkasta vettä. Lähtee röhnät irti. Keittimen täytössä kannattaa olla myös oma astiansa, ettei kaada säiliöön vettä samasta kannusta johon valmis plörö valuu. Pysyy puhtaampana.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 28 Maalis 2010 19:50

c) Olen tyttö. :tyttö: Juon sekä kahvia että teetä. Tee. :sydän:

Olen selkeästi teeihmisiä. Päivässä menee monta mukillista erityisesti viikonloppuisin. Kotona käytän lähes pelkästään irtoteetä. Pojan luona taas juomme pussiteetä.

Aamutee tulee olla paljon kofeiinia sisältävää. Kuuma tanssi on suosikkiteeni aamulla juotavista teelaaduista. Päivällä/alkuillasta variaatiota on huomattavasti enemmän. Välillä juon inkivääriteetä, välillä hedelmäistä teetä. Myös yhtä hedelmähauduksetta löytyy kaapistani. Rooibos on ehdoton iltatee. :sydän: Tällä hetkellä kaapista löytyvä Rooibos taitaa olla Aavikkokermaa.

Usein laitan teeheni sokeria, mutta nykyään sen käyttö on vähentynyt. Esimerkiksi Kuuma tanssi ei kaipaa sokeria kaverikseen. Kuitenkin esimerkiksi Rooibokseen laitan mielelläni sokeria. Hunajasta pidän teessä kovasti. :kuola: Maitoa en ole koskaan teehen laittanut.

Kahvia juon ainoastaan töissä ja silloinkin vain pari kertaa viikossa. Mukilliseen kahvia laitan 2 sokerinpalaa ja lorauksen maitoa.

Kaakaosta pidän kovasti, mutta haluan tehdä sen maitoon, joten tee menee usein sen edelle helppoutensa takia.

Kuumista alkoholijuomista rommitoti on ehdoton suosikkini. Kuumaa vettä, tummaa rommia ja paljon hunajaa. :kuola:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 11 Syys 2010 09:57

Huomaa, että syksy on tullut. Teetä menee taas muki tolkulla. :sydän: Kesä oli niin kuuma, ettei teetä tullut juurikaan juotua. Tällä hetkellä menee noin 1 mukillinen aamupalateenä, 2-4 mukillista päiväteenä ja 1 mukillinen iltateenä.

Tällä hetkellä menee paljon jouluteetä. Pitää saada juotua se pois, kun parastaenneni meni jo aikaa sitten. Ei siinä, hyväähän tuo on. Hämmentää kuitenkin haistaa jouluisia tuoksuja alkusyksystä. :virne:

Tällä hetkellä juon toista mukillista teetä tänään. YleX:n termarimukista. :hymyhali: Lemppariteemuki juuri siksi, että tee pysyy pitkään kuumana. Sopii hyvin teen siemailuun. :D

Olen muuten lopettanut käytännössä kokonaan sokerin käytön teessä. :superhymy: Hunajaa tulee käytettyä joskus. Nyt se tosin on lopussa. (Täytyykin muistaa ostaa kaupasta.)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ti 16 Marras 2010 22:52

Glögikausi on alkanut! :superhymy:

Glögiä kuluu mulla joulua odotellessa ainakin muutama litra. Tykkään yleensä juoda arkiglögini ilman mitään alkoholeja ja rusinoita ja muita roskia. :keijo: Tosin keksin viimeksi lorauttaa sekaan vähän semmoista portugalilaista kanelilla maustettua hapankirsikkajuomaa, ja hyvää oli. :kuola: Mun lempiglögi on Valion punainen, se on mukavan tukevaa ja makeaa ja mausteista. Viiniglögit on sitten erikseen, ei niissäkään mitään vikaa ole. :tilt:

Muista lämminjuomakuulumisista sen verran, että opin taannoin Lissabonissa juomaan espressoa (sokerin kera). Harmi että se on Suomessa kahviloissa aika kallista.

Kävin myöskin jokin aika sitten oikeassa teekaupassa ja ostin paria sorttia hyvää teetä. Täytyisi tutustua tuon putiikin valikoimaan vähän tarkemminkin ja käydä vaikka maistelemassa muutama kupponen. :D
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 16 Marras 2010 23:18

Glögiä siellä ja glögiä täällä :sydän:

Ystävättäreni otti ja tutustutti mut espressoon. Sen jälkeen on kahvi maistunut pahalta :virne:
Löysin kuitenkin likviditeettikapeikossani Pirkan Reilun Kaupan Kahvin sellaisessa pussissa, joka on ihan siedettävää.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ke 17 Marras 2010 13:15

Glögikausi on todellakin alkanut. :superhymy:
Viimeksi aamulla lämmitin aamuglögit itselleni kahvin tilalle.
Männä viikolla tehtiin kavereiden kanssa joulutorttuja ja keitettiin vuoden ensimmäiset glögit. Nam.

Tänä joulu- ja joulunodotteluaikana lupaan juoda enemmän glögiä kuin viime vuonna.
skray

ViestiKirjoittaja elegia » Ke 17 Marras 2010 19:06

Minä en kyllä niinkään ole glögin perään. Toki se on hyvää ja mielelläni juon, kun tarjotaan, mutta itse ei tule ostettua tai tehtyä glögiä juurikaan. Taitaa yleensä jäädä yhteen litraan per vuosi.

Aloin oikein pohtia, että juonko ylipäätään mitään kamalasti. Teetä tulee juotua ja eri makuja on kiva maistella. Erityisesti tykkään kyllä keitellä teetä tämän rassaavan kirjoitustyön lomassa. Kuvittelen saavani siitä suurtakin piristystä ja puhtia. Teeheni laitan lähes poikkeuksetta maitoa, vaikka se onkin (kuulemma) epäterveellistä ja pilaa kaiken teen hyvän. Olen kuitenkin opetellut myös juomaan tiettyjä teelaatuja (valkoista, vihreää, rooibosta, mate-teetä) ilman maitoa, koska se ei niihin lainkaan sovi ja sen sijaan tujautan sekaan hunajaa.

Kahviahan minä en juo laisinkaan. Ja kaakaotakin hyvin harvoin. Nyt ostin leivontatarpeiksi ihan oikeaa kaakaota, sitä minkä joukkoon pitää itse lisätä sokeria jos sitä mielii juoda. Se on kyllä paaaaljon parempaa kuin O'boyt ja muut vastaavat. Parastahan on kuitenkin kunnon minttukaakao kermavaahdolla. :kuola: :virne:
elegia

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 17 Marras 2010 19:23

Mikä teille muuten on oikeaa glögiä?

Mulla on jääkaapissa Valion perusglögiä, joka on ihan hyvää. Jouluisin tulee lipitettyä
erään paikallisen tuottajan yrttiglögiä. Joskus olen ostanut Alkostakin jotain alkomahooli-
pitosta, mutta niitä pitää yleensä laimentaa jollain, mutta en oikein tiedä millä, jotta
maku ei häiriintyisi... :raps:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 17 Marras 2010 21:22

No jos koitat vaikka alkoholittomalla laimentaa?
Tai lämmittää niin alkomahooli haihtuu.

Itse olen joskus tehnyt tuollaiseen glögimaustepussin kanssa viinistä.
Ensin puolipulloa viiniä kuumaksi, fariinisokeria tai siirappia ainakin muutama ruokalusikallinen.
Sitten hetken antaa maustua liemen, lisätä loput viinistä ja lopuksi hieman konjakkia tai brandyä :aukku:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 17 Marras 2010 22:33

Eiku se siinä justiinsa, että jos pistää alkoholitonta glögiä alkoholillisen kanssa, niin molemmillahan
on eri aromit ja ne sitten sekoittuu semmoseksi makumössöksi, notta pistä olla jotain neutraalimpaa,
jota käyttää lantrinkina. Puolukkamehua vedellä hieman laimennettuna voisi kokeilla. :raps:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja skray » To 18 Marras 2010 15:37

Mulle ei ole niin väliä glögin merkillä tms. Juon vain sitä mitä sattuu kaupasta mukaan lähtemään. Yleensä talven aikana löydän jonkun hyvänmakuisen glögin, mutta ensi vuoteen mennessä olen jo unohtanut taas, mikä se oli ja ostan taas sekaisin kaikkea mitä sattuu kaupasta mukaan tarttumaan. :virne:

Tänään ostin Marlin premium glögiä ja viimeksi join marlin perinteistä punaista glögijuomaa. Saas nähdä kumpi olis muka parempaa. Glögi kuin glögi. :tilt:
skray

Seuraava

Paluu Murkina