Smoothiet ja pirtelöt

Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 18 Touko 2011 23:06

Laitelkaapas omia smoothie-reseptejänne tänne. Ängen nuo pirtelöt samaan, kun en ole vieläkään ihan varma, mitä eroa on smoothiella ja pirtelöllä. Smoothie on kai jonkinlainen pirtelö, mutta ilman jotain ainesosaa, ilmeisesti jugurttia tai jäätelöä. :riips:

Omiin suosikkeihini laitan kuitenkin maustamatonta jugurttia ja sanon niitä smoothieiksi. :tilt:

Pari päivää sitten tein mango-vadelma-smoothieta, kun olin innostunut ostamaan lomallani mangoa. Tämän ohjeen mukaan tein, tosin vaihdoin siis mansikat vadelmiksi, enkä laittanut hunajaa ollenkaan (vaikka yleensä laitan). Oli yksi parhaimmista smoothieista ikinä. :kuola:

Ohje:

1 banaani
n. 100 g pakastevadelmia
1 mango
noin 3 dl appelsiinimehua (itse käytin jotain luomumehua, jossa oli kai pääosin appelsiinia)
noin 2 dl maustamatonta jogurttia

Toinen lempparini on puolukka-pellavansiemensmoothie:

2 dl puolukoita
1 banaani
2 dl omenamehua
2 dl maustamatonta jogurttia
0,5 dl pellavansiemeniä (kokonaisina tai rouhittuina)
2 rkl hunajaa

Tästä oma smoothie-innostukseni alkoi.
(Tähänkin tosin käytän aina maustamatonta jugurttia. Laitankin tähän oman versioni.

2 dl mustikoita
1/2 banaani
150 g-200 g maustamatonta jugurttia
hunajaa

Sauvasekoitin on ainakin itselleni ollut korvaamaton. Nämä ovat niin helppoja ja tosi kätevää juotavaa esim. jumpan jälkeen. :hymyhali: Mulla on näköjään aina vakkari tuo jugurtti ja banaani ja usein hunaja, kun en halua laittaa sokeria. :p Ja tuota puolukka-reseptiä olen soveltanut tosi paljon eri marjoilla, mutta yllätyin tosi paljon siitä, että puolukkaversio oli kuitenkin paras! :O: Olisi kiva löytää joku uusi tapa tehdä smoothieta, tai siis uusia aineksia. Nettihän tosin on reseptejä pullollaan, mutta haluaisin kuulla fordelaisten mielipiteitä siitä, että mitkä ovat omia suosikkejanne. :tilt: Eli kertokaa, pliis. :tilt:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Pvi » To 19 Touko 2011 18:14

Kunhan taas saan pakkaseen mustikoita niin pirtelö-smoothieravitsemus on taas ajankohtaista.
Nyt ei ole enää viimekesän satoa jäljellä, paitsi ehkä vähän punaisia viinimarjoja, enkä osaa
niitä käyttää kun puuron päälle.

Pääsiäisenä sain maistaa yhden raakaravintoa harrastavan naisen tekemää smoothieta, jossa oli
ainakin mustaviinimarjaa, banaania ja avokadoa. Päälle oli tarjolla vaaleaa kastiketta, jossa oli
jotain ainakin superhedelmäjauhetta, kauramaitoa ja cashew-pähkinää. Aivan huippuhyvää!
Pitää ehkä mennä tämän henkilön oppiin kesällä. Sillä oli mukanaan semmonen supertehokas blenderi,
jossa on kuulema mopon moottoria vastaavat tehot. Että ihan sauvasekottimella ei samanlaiseen
koostumukseen pääse.

Mulla perusmustikkaherkku sisältää maustamatonta jugurttia, mustikoita ja riippuen jugurtin rasva-
pitoisuudesta, joko pienen nokareen jätskiä, tai aavistus sokeria.
Eli vähän olisi opin tarve.
Viimeksi muokannut Pvi päivämäärä To 19 Touko 2011 18:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Suvi » To 19 Touko 2011 18:16

Mä en oo ikinä kokeillut avokadoa mihinkään. Sitä voisi kyllä seuraavaksi testata. :tilt:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 19 Touko 2011 23:34

Mä haluaisin tehdä smoothieita.
Kuitenkin mun sauvasekoitin meni juuri rikki. Itseasiassa tehdessäni smoothista.
Siinä oli mangoa, ananasta ja mehua. :huoh:
Ja se oli pirun hyvää, vaikka olikin möykkyistä.

Epäreilua :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 20 Touko 2011 09:16

Wiki:"Pirtelöstä smoothie eroaa siten, että jäätelön sijaan siihen käytetään maustamatonta jogurttia,
soijamaitoa tai tofua sekä täystuoremehuja, joissa on mukana myös hedelmälihaa."

Mun pitäis ostaa tehari, niin vois tehä smoothieita. Mielessä olisi ajatuksia ihanan raikkaista
aamun piristäjistä, mutta niistä tulee kuitenkin ihan hirveitä litkuja... :epäilevä: Maustamattomasta
jogurtista mulla on hirveitä kokemuksia, joten en sitä uskalla käyttää, mutta jotain maitoa voisi
sinne laittaa mukaan. :raps:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 22 Touko 2011 21:10

Tein tänään smoothieta ensimmäistä kertaa käyttäen piimää. :O: En kyllä huomannut merkittävää eroa jugurttipohjaiseen. :riips: Muuten näköjään tuosta tuli melkein turhan makeaa, kun laitoin näköjään liikaa hunajaa.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja heartless » Ma 23 Touko 2011 12:37

Me ostettiin viime kesänä blenderi ja sen jälkeen ollaan se on ollut ahkerassa käytössä. Smoothiet :sydän: Useimmiten laitan siihen jotain hedelmäjogurttia, banaania, vadelmia ja/tai mustikoita ja lorauksen jotain marja- tai hedelmätuoremehua, on muuten hyvää!
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 26 Touko 2011 22:01

Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 26 Touko 2011 22:05

Jälkimmäisestä linkistä: "Pakkauksessa on 4 kpl 150 gramman marja-hedelmäpusseja."
Mä en oo ikinä tajunnut tota pussi pussissa -pakkaamisen logiikkaa. Kai sieltä osaa ihminen itekin mitata sen 150 grammaa, jos haluaa. Niinku ei ois maailma muutenkin jo roskaa täynnä. :epäilevä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja heartless » Pe 27 Touko 2011 10:10

Rainbow ottaa rahat pois uusavuttomilta. Naureskeltiin noille joskus miehekkeen kanssa kaupassa, jos muistan oikein niin nuo ei edes olleet kauhean halpoja.

Toissapäivänä tein muuten sattumalta tosi hyvän smoothien, siihen tuli maustamatonta jogurttia, God Morgon Tropisk-mehua, banaani, vadelmia ja mustikoita. :kuola:
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja @gen.fi » La 28 Touko 2011 23:51

Jos oikein muistan niin kilohinta oli jotain 5.80.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 29 Touko 2011 17:58

Suvi kirjoitti:Mä en oo ikinä kokeillut avokadoa mihinkään. Sitä voisi kyllä seuraavaksi testata. :tilt:

Parasta ikinä:

avokado
mansikoita
hunajaa

surrrurrrrurrrurr..... ja :kuola: Aivan ihana mansikkainen herkku. :sydän:

Mansikoita tulee suurinpiirtein saman verran kuin on avokadoa. Makeutus maun mukaan. :tilt: Kokeilemalla löytää oikean suhteen.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Su 29 Touko 2011 20:56

Tuli hyvä smuudi:

ananasmurskaa
banaani
avokado
kookosmaitoa
appelsiinimehua

Paitsi että tulikin sellainen lusikoitava asia, kun nestettä ei ollut tarpeeksi. Mutta ei se mitään, multa on pillitkin loppu. :keijo:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 30 Touko 2011 13:42

Mun viime aikojen vakiosmoothie on ollut tämä:

1 banaani
vadelmia
mustikoita
maustamatonta jogurttia
appelsiinimehua
hunajaa
vehnänalkioita

Kaikki tehosekoittimeen ja surrur. Tätä sitten varioin sen mukaan mitä sattuu kaapista tai pakastimesta löytymään. En tiedä mistä syystä mulla on kaapissa vehnänalkioita, joten olen sen takia tunkenut niitä näihin smoothieihin, jotta saan ne käytettyä pois. Banaani on hyvä pohja ja appelsiinimehu myös. Jogurttia ei välttämättä tarvita, jos sitä ei ole. Pirtelöitä en harrasta, jäätelö on parempaa ei-nestemäisenä. :tilt:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 30 Touko 2011 20:41

Tässä tulee nyt sellainen vesi kielelle, että mun pitää kai ostaa blenderi tai sauvasekotin heti kun tulee palkka. Kumpi olis järkevämpi?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 30 Touko 2011 21:46

Itse olen ainakin pärjännyt pelkällä sauvasekoittimella. Blenderiä en ole tajunnut edes kaivata. :tilt:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja damn » Ma 30 Touko 2011 21:48

Minä tykkään enemmän käyttää sauvasekoitinta. Ostin alunperin blenderin, kun innostuin tekemään pirtelöitä ja drinkkejä, mutta luovuin pian sen käytöstä ja nykyään käytän vain sauvasekoitinta, se on jotenkin helmpompi puhdistaa ja tulee tasaisempaa mössöä. Mutta tämä taitaa olla ihan makuasia, minulla on monia kavereita,jotka ovat enemmän blenderin kannalla.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 31 Touko 2011 13:14

Tytöt tykkää yleensä sauvasta enemmän. Tiedä sitten mistä johtuu... :pahasetä: :keijo:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja skray » Ti 31 Touko 2011 16:23

Ehkä päädyn sauvasekottimeen, kun siitä on sitten ehkä muihinkin juttuihin enemmän iloa kuin blenderistä. :tilt:

Rikkooko muuten sauvasekotin jäänpalatkin? Vois tehdä mansikkamargaritoja.. :kuola:
tai sitten tekee ilman jäitä ja laittaa enemmän mansikkaa...
skray

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 31 Touko 2011 18:02

Ei riko. Jääpaäat rikkoo sauvasekoittimen, siis ainakin muovisen.
Jäisiä mansikoita voi survoa sauvalla, mutta mulla on aina ollut mukana jotain mihin ne mansikat sitten "liukenee".
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 31 Touko 2011 22:19

Suosittelen:

maustamatonta jugurttia (en vain osaa olla ilman tuota jugurttia :p )
hedelmäsekoitus (ananasta, persikkaa, päärynää) päärynämehussa
mustaherukoita
mangososetta

Ai että tuli hyvää! :kuola: Tämä on huominen aamusmoothieni. En malta nukkua kun odotan että pääsen juomaan tämän. :sekopää:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 02 Kesä 2011 16:45

skray kirjoitti:Rikkooko muuten sauvasekotin jäänpalatkin? Vois tehdä mansikkamargaritoja.. :kuola:

Rikkoo, jos ostat Bamixin. :virnu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » To 02 Kesä 2011 16:54

Lyyra kirjoitti:
skray kirjoitti:Rikkooko muuten sauvasekotin jäänpalatkin? Vois tehdä mansikkamargaritoja.. :kuola:

Hyvänen aika kuinka kalliita bamixit on! :kauhistunut:
Oonkin miettinyt, miksi bamixeja ei ole perusmarketeissa. Hinta selittäneekin asian.
Taidan ostaa blenderin sitten kun sille päälle satun.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 02 Kesä 2011 17:02

Kalliita kyllä, mutta myös kestäviä. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » To 02 Kesä 2011 20:46

skray kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:

Hyvänen aika kuinka kalliita bamixit on! :kauhistunut:
Oonkin miettinyt, miksi bamixeja ei ole perusmarketeissa. Hinta selittäneekin asian.
Taidan ostaa blenderin sitten kun sille päälle satun.

Kalliita? :riips: ...toteaa KitchenAid-tehosekoittimen omistaja. :keijo: En ole ostoani katunut, joka päiväisessä käytössä tuo on oikein mainio. Verrattuna edelliseen OBH:n lirularuloruun, joka alkoi turhaan kuumeta ennen kuin sai edes mössöä sekaisin. K-Aidilla voi surruttaa surutta kaaaaaaaaauaaaaan, niin että saa kaikki varmasti sörssöksi. :keijo:

Harmittaa tuossa vain, kun tuota terää ei taida saada irti. Haluaisin teroittaa välillä niitä. :epäilevä: Ja löydän mä muutakin valittamista. Kaatonokkaakaan ei ole ihan loppuun asti suunniteltu, yleensä paksumpi sörssö tuppaa valumaan sivuistakin. :p Pirun kova äänikin. Ei tän kanssa asuta kerrostalossa ja aamu viideltä aleta aamupalaa tekemään... :p Pieniä annoksiakin on vähän hankala tehdä.

Haaveilen edelleen Vitamixista. :keijo: Onkohan siinä vielä kovempi ääni? :raps:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Seuraava

Paluu Murkina