Siiderit, lonkerot ynnä muut miedot alkoholijuomakset

Siiderit, lonkerot ynnä muut miedot alkoholijuomakset

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 29 Loka 2011 18:58

Näille ei oo vielä ketjua, korjaan vääryyden Laitilan Brändyn siivittämänä. Hyvää on hän, kuin Pommacia jois. :)

Juotko siideriä tai lonkkua? Maistuuko breezerit?

Mie tykkään kovasti kuivasta omenasiideristä ja hienoa, kun Crowmooria löytyy monesta paikasta hanasta. Toinen suosikki on Henry Westons Vintage cider, jota kesällä miulle terassilla tarjoiltiin. Ihanan omenaisia molemmat, mutta ei liian tammitynnyrisen makuisia, että jäis turhan maanläheinen jälkimaku. Esimerkiksi se ranskalainen leppäkerttuetikettinen Cidraie on liki puistattavan 'runsas', kuten Alko sitä kuvailee. Golden capit ja Fizzit ei oo kunnon siideriä nähnetkään, vaikka kerettiläisessä nuoruudessani niitä joinkin. Liian esanssista pjaskaa. Päärynäsiideriin en oo koskenut teinivuosien överin jälkeen.

Greippilonkeroista en tykkää yhtään, mutta se mikä siidereissä tökkii, sopiikin ihmeen hyvin longeroon. Karpalo- ja kultalonkero, njam! Näiden tapausten jotenkin kuuluukin olla imeliä ja esanssisia, tosin halpoihin kopioihin ei kantsi sortua. Erehdyin kokeilemaan viikonloppuna eräänä S-ryhmän halpiskarpaloa ja hyhheijaa, ei mennyt kuin jääkylmänä alas. Loput kaadoin tylysti mökkisaunan kuistilta maahan.

Breezer-sorttisia juomia tuli osteltua silloin täysi-ikäistyttyäni. Smirnoff Ice Black oli erityisen kova sana abiristeilyllä. Pienehköä haikeutta tunnen, sitä samaa nuoruuden intoa ja bilefiilistä ei nykyään vaan enää saa. Nykyisin ei tule vastaavia juomia enää osteltua, kun maistuvat liian makeilta. Vaikka voisin mie VK Cherryn ostaa, jos kauppaan semmoista ilmestyis.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

Re: Siiderit, lonkerot ynnä muut miedot alkoholijuomakset

ViestiKirjoittaja damn » Ma 31 Loka 2011 19:36

En pysty juomaan melkein mitään siidereitä tai lonkeroita. Silloin kun aloitin alkoholin juomisen, join lähinnä siidereitä tai lonkkua, mutta sain niistä tarpeekseni ollessani 18-vuotias ja silloin sirryin juomaan olutta. En voinut enää sietää muita juomia kuin olutta(puhun nyt siis miedoista alkoholijuomista, viinat ja viinit kyllä menee), se oli todella outoa, koska en ollut vetänyt edes mitään överikännejä, joiden takia pelkkä ajatuskin niiden juomisesta olisi voinutkin kuvottaa.

Pelkkä greippilonkeron hajukin saa minut voimaan pahoin :umpfh: . Ainut lonkero mitä pystyn juomaan, on Olvin kultalonkero, kun se ei maistu lonkerolta :epäilevä: . Se karpalolonkero menee joten kuten kanssa, mutta en ikinä ostaisi vapaaehtoisesti sitä.

Siidereitä en ikinä osta itse, mutta maistan mielelläni miltä ne maistuu, sillä olen kyllä huomannut, että muutama on jopa ihan siedettävää. En siedä yhtään liian makeita ja ensanssisen makuisia. Tavoitteena on löytää vielä joku päivä siideri, jota voisin juoda yhden kokonaisen pullollisen/tölkillisen ilman kuvotus-refleksiä. Vaikka oluesta pidänkin paljon, niin olisi kiva välillä vaihtelun vuoksi juoda muutakin.

Breezereistä pidän, etenkin limen makuisesta, mutta hyvin harvassa on ne kerrat kun ostan sitä. Lähinnä sitä tulee juotua silloin, kun joku tarjoaa baarissa ja haluaa tarjota jotain muuta kuin pelkkää olutta. Jossain baarissa on myös ihan edullinen tarjous Breezeristä, niin joskus raaskii ostaa, jos siellä tulee käytyä.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja heartless » Ma 31 Loka 2011 21:29

Brändylonkero, tuo jumalten juoma. :sydän: Mieheke toi sitä neljä lavaa tuossa taannoin Tallinnasta. Alkossa se on sen verran suolaisen hintaista, etten viitsi sitä yleensä ostaa sieltä kovin montaa pulloa.

Mullekaan ei nuoruusvuosien siideri-lonkerokännien jälkeen maistunut vuosiin mikään muu kuin olut. Nyt olen taas löytänyt siiderit ja lonkerot, ehdoton lemppari on brändylonkero. Myöskin giniin tehdyt karpalolonkerot maistuu, ne käymisteitse valmistetut eivät maistu ja aiheuttavat mulle vaan päänsäryn.

Löysin viime kesänä uuden lempparisiiderin, Somersbyn omenasiiderin. Se käy tiukkaa taistoa brändylonkeron kanssa mun lempijuomastani. Tykkään maistella uutuuksia ja eri makuisia siidereitä, joku karpalosiideri on hyvä, samoin Colden Capin Rubya ja Foxya voi juoda pullollisen silloin tällöin. Breezereitä en oo hetkeen maistanut, niitäkin tuli silloin villeinä nuoruusvuosina juotua niin paljon ettei oikein maistu. Toivottavasti kaktuslonkero ei tee ikinä paluuta..
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 31 Loka 2011 21:37

Siideri kuuluu melkeinpä vakiona mun etkoilujuomiin. Joskus ostan lonkeroakin, sitä tavallista. Karpalolonkeroa saatan joskus baarissa maistella mutta se on vähän turhan makiaa mun makuuni.

En kauheasti hienostele näissä (kuten en muissakaan juomisasioissa :keijo: ). Useimmiten kai juon Crowmoorin kuivinta tai Magnersia. Siivouspulloksi kelpaa Upciderin Omena (naturel). Tykkään myös niistä suodattamattomista siidereistä, Crowmoorin unfilteredistä ja Westonsin Old Rosiesta (Westonsin siiderit menee kyllä kaikki muutenkin, hyviä ovat).

Teerenpelistä saa niiden oman panimon mustikka- ja puolukkasiidereitä, jotka on nameja. :D Limuviinoista ja makusiidereistä en kuitenkaan sen enempiä välitä, tuppaavat tuomaan pahan olon makeudellaan. Ainut kaupasta saatava, mikä menee (ja vain kesäisin sekin), on Rekorderligin mansikka-limesiideri.

Päärynäsiideri puolestaan on saatanan keksintö ja
heartless kirjoitti:Toivottavasti kaktuslonkero ei tee ikinä paluuta..
:femmat:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » Ma 31 Loka 2011 23:07

Mä join teininä aina päärynäsiideriä. Nyt ei enää tulis mieleenkään juoda sitä. Hyh.
Oluesta en oo koskana piitannu. Jos pakko on olutta juoda, niin sitten Fostersia. Se ei oo niin pahaa kuin muut oluet. Join myös Saksassa käydessäni jotain vaaleaa olutta ja se oli vähän kuin simaa, se oli ihan ok. :p

Ennen en pitänyt lonkerosta, mutta nykyään tulee melkein ostettua vain lonkeroa aloittelujuomaksi. Yksi kerta piti juoda kaks päivää putkeen festareilla ja ekan kännisen illan jälkeen en voinu juoda mitään muuta kuin lonkeroa yökkimättä, joten sitä sitte. Kuinka kamala juoppo sitä tulikaan sillon oltua, kun väkisin piti jotaki alkaa juomaan, vaikka oli ihan järkyttävä krapula alla. :virne: Sen jälkeen on lonkerot maistuneetkin ihan eri tavalla ja nykyään useimmiten haen alkosta sitä 7,5% lonkkua, niin ei tartte juoda niin hemmetin montaa.. Myös GC:n Ruby on todella hyvää. Sitä kannoinkin Tallinnan risteilyltä salkullisen kotiin, vaikka tarkotus ei ollu ostaa mitään niin painavaa..

Mä kaipaan Recordeligin sommarsideriä, jota oli muutama vuosi sitten kaupoissa. Se oli aivan ihanaa! Juodessa se ei maistunu millekään, mutta jälkimaku oli niin ihanan persikkainen ja kesäinen että. :tipahdus:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 11 Marras 2011 21:38

Mie olen siiderin suuri ystävä. Toki olut ja lonkerokin maistuu, mutta siideri on silti parasta.
Ensimmäinen siideri-maistelu oli joskus teini-ikäisenä Upciderin vadelma-omena, joka oli vallan
hyvää mutta valitettavasti kausituote. Sen jälkeen maistui erilaiset makusiiderit, kunnes törmäsin
Kalliossa asuessa paikallisen hanassa olleeseen Crowmooriin ja se on ollut lempparini siitä asti eli
monen monta vuotta. Silloin sitä ei saanut kaupasta tai alkosta, ja vain harvoista baareistakin,
joten paikallisessa tuli istuttua lähes joka viikonloppu vain Crowmoorin takia. :hullu: Strongbow
tulee hyvänä kakkosena, siihen tuli tutustuttua Englannin pikavisiitillä. Pubit. :sydän:

Maistelen kyllä erilaisia kausituotteita siidereissä ja uutuudet pitää tottakai testata, mutta jos
ostoskorissa (kaupassa tai baarissa) ei ole Crowmooria ja/tai Strongbowta, jotain on pahasti vialla. :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 11 Marras 2011 22:16

Wildchild kirjoitti:Maistelen kyllä erilaisia kausituotteita siidereissä ja uutuudet pitää tottakai testata, mutta jos
ostoskorissa (kaupassa tai baarissa) ei ole Crowmooria ja/tai Strongbowta, jotain on pahasti vialla. :keijo:

Mää unohdin ostaa siideriä Alkosta. :läps: Viikolla oli hirveä oluthimo, joten ostin olutta kaupasta. Nyt ois limsa/siideri/lonkerohimo. :epäilevä:

Mää oon aika kaikkijuomainen. :juoppo: Tykkään tilanteesta, vuodenajasta, mielentilasta ja ilman kosteudesta riippuen
juoda mitä milloinkin. Olut, lonkero ja siideri menee melko monipuolisesti. (Light-siiderit jätän väliin ihan periaatten
syistä ja ne maistuu makeutusaineille. :umpfh: ) Miedot makeat viinitkin menevät mukavasti. Jokin 6,5-prossainen
makea roséviini. :kuola:

Lempparit nyt yhtäkkiä aateltuna:
olut: Karhu :jaaha:
siideri: Savanna
lonkero: Otto Karpalo :kuola:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 12 Marras 2011 16:55

Maistelen tässä Magnersia, ei hullumpaa siideriä. Tuoksahtaa maanläheiseltä, mutta ei ole maultaan tunkkaista. Tuo mieleen Strongbow'n, joka on ihan hyvää siideriä myöskin, joskaan en oo sitä ainakaan pariin vuoteen juonut, kun tarjolla on ollut parempia vaihtoehtoja (Crowmoor).
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja annastindeli » La 12 Marras 2011 20:57

Miun siiderisuosikki on varmaankin juuri tuo Strongbow. Magners/Bulmers tulee hyvänä kakkosena ja Crowmoor käy jos ei ole muuta :keijo: Toisaalta Fizzillä on kans hyvä kuiva omenasiideri. Olutta en juo ja lonkeroakin aika harvoin. Kesällä huomasin että 2,6%lonkero on itseasiassa parempaa kuin tavallinen. Vahvemmassa kun maistuu välillä niin jotenkin läpi se alkoholi. Ja se piraija-lonkero oli tosi hyvää :kuola: Mutta ylipäänsä siidereissä valitsen kuivimman vaihtoehdon, lonkerot on asia erikseen.

Teininä tuli tietysti juotua päärynäsiideriä ja breezereitä. Muistan kans että abiristeilyltä oli niin hienoa tuoda Smirnoff Icea :virne: Enää ei oikein mene alas, liika imelää... Huomasin muuten tuossa joku aika sitten että Lidlin lime-lonkero maistuu ihan Kaktukselta. Se oli kova juttu teininä. Ei se vieläkään pahaa ole, ehkä en vaan juonu sitä sillon tarpeeks :virne:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 12 Marras 2011 21:05

Puoliksen mainitsemat siiderimerkit ovat yleisimmät, mihin tulee tartuttua. Varsinkin toissa kesänä oli helteillä mukava juoda sellainen kahden tölkin känni, mikä pysäytti aivotoiminnan ja saattoi vain istua helteessä ilman tunnetiloja. :virnu: :hullu: :p
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Shay » La 24 Joulu 2011 01:04

Olen syvästi pettynyt, kun Kurkon piparilonkero ei maistu yhtään piparille vaan pelkästään greippilonkerolla. Onko mulla jotenkin viallinen kappale nautittavana vai onko nuo kaikki yhtä piparinmauttomia? :norsu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja skray » Ti 03 Tammi 2012 20:49

Maistelin uutena vuonna Pirkan lonkeroa. Oli kyllä ihan edukseen ja edullistakin. Ensi kerralla aion maistaa myös karpaloversiota. :)
skray

ViestiKirjoittaja skray » La 12 Touko 2012 22:08

Olvilta on tullut paljon uutuuksia. Aino-siideri ja Leguanalonkero ainakin, muita en vielä oo oikeen sisäistäny.

Vappuna ostin tölkin Ainoa itselleni ja Reinoa (olutta) miehekkeelle. Aino olikin mansikkasiideriä, enkä siitä oikeen piitannu. Kerkesin juomaanki melkeen koko tölkin ennen kuin huomasin, että se on mansikkasiideriä. Ei paljon mansikka maistunu. :keijo:

Nyt maistelen Leguanalonkeroa ja täytyy sanoa, että on edukseen, vaikka aikamoista sokerilitkua onkin. Luulenpa, että tämä on ensi kesänä se juoma, jota ostetaan kun ei ole jääkaappia mihin laittaa juomia. Tätä voi luultavasti litkiä myös festarilämpimänä. :D
skray

ViestiKirjoittaja heartless » Pe 08 Kesä 2012 19:09

Leguana tuntuis tosiaan toimivan festarilämpimänäkin.
Toinen kiva (ainakin mulle) uus tuttavuus on Upciderin mansikka-sitruuna siideri. Toimiva makuyhdistelmä, makeahkojen siiderien ystävänä aion ehdottomasti ostaa toistekin.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 09 Kesä 2012 19:41

Oon viime aikoina alkanut maistelemaan tällaisia siiderityyppisiä juttuja. Myös yhden valkkarispritzerin maistoin taannoin. Se, mikä sai mut avaamaan tän ketjun, on Old Rosie. :kuola:

Olen pitänyt siidereitä lähinnä teinipissisten limujuomina, mutta tämä on kuulkaa oikeaa juomaa. Voi tavaton, miten hyvää. Omenaista, hapanta, raikasta, herkullista. :kuola:
Jos kaikki siiderit olisivat tämän tyylisiä, joisin niitä kyllä huomattavasti enemmän.

Sitten se yksi valkkarispritzer, johon törmäsin sattumalta paikallisessa hyvässä ruokakaupassa: ilmeisesti Suomen ensimmäinen Reilun kaupan spritzer, Fairhills Fairtrade White Spritzer (kuva ei ole mun ostoskoristani). Sekin oli hyvää. Kovin kesäistä ja kevyttä ja raikasta. Tarkempia speksejä en nyt rypälelajista tai muusta tähän hätään löytänyt, kun pullokin on jo palautettu kauppaan. Suosittelen silti.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 09 Kesä 2012 20:08

Lyyra kirjoitti:Oon viime aikoina alkanut maistelemaan tällaisia siiderityyppisiä juttuja. Myös yhden valkkarispritzerin maistoin taannoin. Se, mikä sai mut avaamaan tän ketjun, on Old Rosie. :kuola:

Olen pitänyt siidereitä lähinnä teinipissisten limujuomina, mutta tämä on kuulkaa oikeaa juomaa. Voi tavaton, miten hyvää. Omenaista, hapanta, raikasta, herkullista. :kuola:
Jos kaikki siiderit olisivat tämän tyylisiä, joisin niitä kyllä huomattavasti enemmän.

Meillä on niiiiin eri maku :virne:

Maistoin eilen vähän Kvatin lasista ja meinasin voida pahoin.
Mun mielestä se maistui jälkimakuna pekonilta :*:
:kieli:
Tuoksu oli ihan okei, mutta maku sai mun nystyröillä ihan kamalia vivahteita. Ei ollut omenaa, vaan tynnyriä ja tunkkaisuutta ja muuta ankeutta. Ja tosiaan se pekoni :virne:
Makuhäriö.

Mä juon mielummin sitä teinipissis-siideriä ja Leguanaa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 09 Kesä 2012 20:15

Pekoni? :riips:
Mitähän siellä kvatin lasissa oikein on ollut? :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 09 Kesä 2012 21:31

Lyyra kirjoitti:Pekoni? :riips:
Mitähän siellä kvatin lasissa oikein on ollut? :friikki:

Kuva
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja lumikukka » Su 10 Kesä 2012 10:02

Lyyra kirjoitti:Oon viime aikoina alkanut maistelemaan tällaisia siiderityyppisiä juttuja. Myös yhden valkkarispritzerin maistoin taannoin. Se, mikä sai mut avaamaan tän ketjun, on Old Rosie. :kuola:

Oi Old Rosie :kuola: Se on ehdottomasti mun all time favourite. Just sellaista kunnon perinteistä siideriä. Upcidereitä ynnä muita limuviinoja ei ole valmistettu siiderin tavoin, joten on aika kummallista että niitä Suomessa edes siidereiksi kutsutaan. (No, se siiderinatseilusta. ;)) Old Rosien lisäksi myös muut Westonsin valmistamat siiderit ovat herkkua. Aika pitkään ostin lähinnä Westonsin siidereitä, mutta viime aikoina olen kokeillut muitakin valmistajia. Uusin siiderikokeiluni oli eteläafrikkalainen Savanna. Tosi erilainen kuin esim. Old Rosie, mutta todella hyvää. Seuraavaksi ajattelin kokeilla tätä.

Markettisiidereissä luotan yleensä Westonsiin, Black Ratiin, Thatchersin Old Rascaliin ja Cidraieen. Crowmoor menee hätätapauksessa.
lumikukka

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 10 Kesä 2012 10:58

lumikukka :hymyhali:
Kiitos suositteluista! Ihanaa, että on joku muukin siiderihifistelijä. :superhymy:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » Su 10 Kesä 2012 11:12

Ole hyvä, Lyyra! :D
Raportoi tänne, kun olet maistellut uusia. :)
lumikukka

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 10 Kesä 2012 11:13

Pitää koittaa rapsailla. Jos vaikka löydän jotain sullekin. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » To 26 Heinä 2012 18:31

Olen löytänyt siiderin jota voin jopa juoda(kuten aiemmin totesin niin siiderit ja varsinkaan lonkerot eivät maistu mulle ollenkaan).

Kiitos Henry Westons, palautit uskoni siihen, että voin juoda muutakin kuin olutta.

Kuva
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 27 Heinä 2012 12:03

Hyvä siideri (en ois uskonu sanovani tuota) on Bulmers.

Kuva
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 27 Heinä 2012 12:07

Jorssi kirjoitti:Hyvä siideri (en ois uskonu sanovani tuota) on Bulmers.

Kuva

On muuten ihan järkyttvän hyvää. :kuola:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

Seuraava

Paluu Murkina