Smoothiet ja pirtelöt

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 18 Heinä 2017 17:07

Noniin.
Tartteisin vähän smoothie-inspistä. Olen aloittanut aamuissa nyt sillä, että hörpin menemään jotain matkalla töihin.
Nyt on ollut käytössä niitä valmispusseja (ananas+pinaatti), mikä on ihan kiva. Lisäsin siihen vähän omenamehua ja mysliä.
Sitten oli kurkku+minttu+avokado+mysli. Kurkkua ei voi blendata etukäteen :epäilevä:
Mansikka+jugurtti+mysli+minttu oli "ihan ok". Mansikka ilman jugurttia oli taasen vähän tylsä.
Mitä kustannustehokkaampi idea, sen parempi.

Eikä voi olla liian paksua, tai en saa nieltyä sitä. Banaani on edelleen suljettu pois vaihtoehdoista. :keijo: Mutta en mä innostu mistään salaattismootiesta, tai tomaattismoothiesta :keijo: Ei tartte olla makea, ei ollenkaan, mutta lihapullasmoothiekaan ei kuulosta kivalta aamusta.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 18 Heinä 2017 19:34

Miten olisi joku jogurtti + mustikka + taatelit (tuoreet tai kuivatut) + hunaja + leseet/siemenet/liotetut "pähkinät"? En nyt tosin tiedä, onko tämä maailman kustannustehokkain, mutta kuitenkin.

Yritin veljeltä kysellä, koska se on hurahtanut smoothieihin, mutta käyttää kuulemma kaikissa smoothieissa banaania. Kyseli, olisiko joku appelsiinipohjainen hyvä? Vai ällöttääkö appelsiinipalat? Kehui pinaattia smoothiessa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 18 Heinä 2017 20:59

Appelsiini! :lanppu: Se on kyllä hyvää.
Palat ei ällötä, mutta pitää saada sen verran kuorittua pahimpia pois, että pystyy nielemään. Aamuisin pureskelu on tuskaa.
Taatelit :kieli: En oo ikinä lämmennyt niille. Sama pähkinöissä joita pitää liottaa. Kun en jaksa niitäkään.
:keijo:

Mitä veljesi laittaa banaanin kanssa? Sehän lähinnä tuo rakennetta ja sitä että on täyttävämpää, mutta joidenkin mielestä se ei maistu sieltä. Itellähän tulee siitä paha olo ja maha menee tilttiin, sen lisäksi että banaani ällöttää mua :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 18 Heinä 2017 21:35

Kibaya kirjoitti:Mitä veljesi laittaa banaanin kanssa?

Pinaattia/salaattia, chian-siemeniä, siemeniä/leseitä, mehua/jogurttia+vettä, taateleita ( :keijo: ), mahdollisia muita hedelmiä (esim. nektariinia), pieni määrä kookosöljyä. Tekee kuulemma sellaisia julmettuja 8 dl annoksia, joissa 4 dl hedelmää ym. ja 4 dl nestettä. Pikkuinen aamupalasmoothie. :isosilmä:

Tänään mä jo luulin, että oli tekemässä salaattismoothieta, mutta "salaatista" vain tomaatti meni salaatinkastikkeeseen ja kurkku+salaatti ihan pilkottuina lautaselle. :virne:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 18 Heinä 2017 21:52

Mä en voi tehdä noin isoa, kun ei se mahdu mukaan :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 18 Heinä 2017 21:54

Mä oon alkanut tekemään sitä, että laitan vähän nuupahtaneet salaatit smoothiehen. Siemeniä olen myös usein laittanut sekä pellavansiemenrouhetta tai leseitä.

Mä laitoin joskus ananasmurskaa banaanin sijasta. Oon vaihdellut "jugurttia" siten, että laittanut tavallista maustamatonta jugurttia, kreikkalaista tai turkkilaista jugurttia tai rahkaa (silloin siitä tosin tulee liian paksua) ja joskus jotain raejuuston jämiä.

Tämä ei varmaankaan vastannut Kiban kysymykseen, mutta halusin jakaa tämän silti kanssanne. :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 19 Heinä 2017 06:35

Mää oon vältellyt vähän maitotuotteita, joten en ole laittanut pirtelöön mitään jugurttia tms. Laitan mehukeittoa tuomaan makua ja sitten kaurapuuteria, marjoja, pinaattia ja banaanin. Tulee aika paksua, joten ilman banaania löysempää.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 20 Heinä 2017 10:57

Mä en hirveesti tykkää mehukeitoista.
Mustikkakeitto menee pienissä määrissä, mutten innostu sille. Ennemmin mä haluaisin ehkä marjat marjoina kuin maissitärkkelykseen sotkettuna :sori:

Tän aamun smoothie onnistui ihan törrrrrkeen hyvin. Vähän sitä tehdessä harmitti että mulla on käytössä "vaan" sauvasekoitin, kun blenderillä se hurahti varmaan minuutissa kun sai kaikki tavarat siihen :epäilevä: :kieli: Tymää, mutta minkäs teet kun en mä pysty nostamaan blenderin kannua, niin en pysty. Tyhjänäkin vähän niin ja näin :epäilevä:
Mutta! Blenderiin hurahti ananasmurskaa, tuoreita vadelmia ja bulgarian jugurttia. Vähän ehkä oisin kaivannut siihen just jotain minttua tai sitruunamelissaa ylläriksi, mutta ihan tollasenaan jo se oli :tipahdus: ja :kuola: Sain aivojään kun vedin ykkösellä kurkusta alas. Paksuuskin oli just oikea niillä määrillä mitä mulla oli. Jos ois ollut mysliä mukana, niin se ois vaatinut enemmän nestettä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Shay » La 22 Heinä 2017 09:15

Kibaya kirjoitti:Mä en hirveesti tykkää mehukeitoista.
Mustikkakeitto menee pienissä määrissä, mutten innostu sille. Ennemmin mä haluaisin ehkä marjat marjoina kuin maissitärkkelykseen sotkettuna :sori:

Ite tykkään makeammasta mausta pirtelössä. Luomu Punaiset marjat -keitto on hyvää. Pelkkiä marjoja pitäisi olla niin hemmetisti, että saa kunnolla makua eikä suomalaisista pakastemarjoista maksa erkkikään. Tänä vuonna pitää itse pakastaa ainakin mansikoita, vaikka saahan niitä äitiltäkin. :keijo:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 23 Touko 2018 23:02

Mä joskus huhtikuussa olin vähän järkyttynyt alhaisesta hemoglobiinistani ja aloin googlettamaan pinaattireseptejä. Jossain vaiheessa tuli vastaan tämä. En mä tiedä, oonko mä sen avulla mitään rasvaa polttanut, mutta sen tekeminen on helppoa kuin heinänteko, ja se on hyvää.

Tässä vielä resepti kopipeistattuna:

Pinaattismoothie

4,5 dl pinaattia
1 kypsä päärynä, kuorittuna ja pilkottuna
15 vihreää tai punaista viinirypälettä
2 dl rasvatonta, kreikkalaista jogurttia
2 rkl pilkottua avokadoa
1 tai 2 rkl tuoretta limemehua

Sekoita ainesosat tehosekoittimessa, kunnes juoma on koostumukseltaan halutun tasaista. Nauti!


Pari huomioita: tykkään että smoothie on juotavaa eikä mikään lusikoitava juttu, niin reseptin nestemäärällä smoothiesta tulee liian paksua, etenkin kun teen sen illalla ja otan aamulla töihin mukaan. Toki myöskään en ole laskenut avokadomäärää mitenkään tarkkaan, vaan olen useimmiten laittanut puolikkaan avokadon, joissain tapauksissa kokonaisen. Lisäänkin vähän enemmän nestettä kuin mitä resepti sanoo, mehua tai vettä, tai kun mulla oli jogurtit lopussa, laitoin kauramaitoa.

Näköjään nyt kun muistan reseptin "ulkoa", olen laittanut yhden päärynän sijasta kaksi. :virne:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6541
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 24 Touko 2018 08:23

Mä oon taas kyllästynyt smoothieihin. Tuntuu että siihen menee hitokseen tavaraa, eikä mulla oo jääkaapissa tilaa säilytellä niitä kaikkia. Pöytätilasta puhumattakaan. Nyt just on appelsiineja pöydällä ja pitäisi avokadot saada johonkin niin meinasi mennä hermot siihen että ei vaan mahdu mihinkään.

Mä tykkään myös heittää smoothieen mysliä, mikä imee nestettä itseensä. Yön yli seisottaminen tekee siitä ihan hirveetä puuroa ja tuntuu että ainestenkin maku "huononee". Mun lempparihan on edelleen avokado-kurkku-minttu(-lime), jonka seisottaminen ei toimi yhtään.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja L-S » To 24 Touko 2018 09:37

Pinaattismoothie kuulostaa hauskalta, tekisi mieli testata. :D Mun vakiosmoothiet on yleensä marjapohjaisia, koska mulla on paljon marjoja (äiti poimii niitä aina kesäisin liikaa ja tuo sitten mulle :keijo: ).

Muakin tosin ärsyttää miten paljon erilaisia juttuja smoothieen tarvitsee, aina pitäisi etukäteen varustautua, jos haluaa jotain tehdä. Viime aikoina olen ollut laiska, ei ole tullut kauheasti tehtyä smoothieita, vaikka ne ovat kyllä hyviä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3971
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Smoothiet ja pirtelöt

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 01 Kesä 2020 09:21

Smooths are back.
Mun smoothieilu päättyi aika äkkiä smoothiekoneen moottori tilttas.
En tiedä tarkalleen mitä tapahtui, mutta uuden hankkiminen siinä hetkessä vitutti niin paljon että se jäi tekemättä.
Nyt havahduin siihen, että mun täytyy tehdä syömiselle jotain. Kun ruuanlaitto on ylivoimaisen vaikeaa ja vastenmielistä, mietin että smoothieilla saisin verensokereita pidettyä tasaisempina ja jäisi mm. nälkämigreenit pois. Samoin vihanälkä ja nälkäviha.
Hommasin electroluxin smoothiemasiinan, koska en pysty käsittelemään blendereitä.
Tossa on että kamat purkkiin, teräosa päälle, purkki masiinaan ja surrur. Ei nyt mikään tehokone ja jäiset asiat jää möykyiksi helposti, mutta tyhjää parempi.

Nyt mietin että mitäs mä haluankaan heitellä mun smoodiksiin.
Mietin myös miten näppärä smoothie on ottaa mukaan ja viedä töihin.
Kun ei kuulu se ruokatauko, niin jollain täyttävämmällä smoothiella saa pidettyä nälän paremmin kuin pelkällä kahvilla :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Edellinen

Paluu Murkina



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron