Marjaketju

Re: Marjaketju

ViestiKirjoittaja skray » Ke 23 Elo 2017 13:31

Shay kirjoitti:Pitää oikeasti keksiä uusia marjojen käyttötapoja tai ruveta juomaan tosiaan pirtelöitä joka päivä.

Keitä kiisseliä. :tilt:
Tässä varalta vielä ohje, jos et jostain syystä kiisseliä ole aiemmin tehnyt:
Marjat (suoraan vaan pakastimesta jäisenä) kattilaan, vettä päälle niin paljon kuin haluat. Keitä niin kauan, että marjoista irtoaa makua ja väriä, voi myös survoa marjoja vähän kattilan laitoja hyödyntämällä.
Siivilöi pois marjat ja kattila uudelleen liedelle. Nyt pitäisi tietää paljonko sitä "mehua" on kattilassa ja sen mukaan sitten suurustetaan perunajauhoilla (kätevää, jos kattilan kyljessä on mittataulukko). Perunajauholaatikossa on ohje sen määrään per litra nestettä. Kiisselin suurustuttua, ota kattila liedeltä. Valmis!

Mä tapaan keittää kiisselin viinimarjoista ja karviaisista. Valmiiseen kiisseliin lisään mansikoita, vadelmia tai mustikoita.
Näin saa pakkasesta kulutettua marjoja pois, jos keväällä alkaa painaa päälle uusi satokausi ja edellisen vuoden marjoista olis kiva päästä eroon. :virne:
Jos pelkkää kiisseliä ei halua syödä, niin sen sekaan sopii mielestäni tosi hyvin rahkajogurtti.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Shay » To 24 Elo 2017 14:27

^ Karviaisista vois tosiaan tehä kiisseliä! :lanppu: Olisihan se luonnonmukaisempaa tehdä itse kiisselit kuin käyttää kaupan mehukeittoa välipaloihin.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja skray » Su 27 Elo 2017 21:38

Mä oon tehnyt karviaisista ihan vaan sosettakin pakkaseen. Suoraan vaan marjat tuoreeltaan sauvasekoittimella muusiksi ja pieniin rasioihin. Jos pikkuiselle tarvitsee sosetta esim. puuron sekaan, niin sithän vois laittaa soseen jääpalamuotteihin. :lanppu:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Shay » To 07 Syys 2017 20:12

Keitin pienen annoksen kiisseliä karviaisista ja viinimarjoista, jotka eivät mahtuneet pakasterasioihin. Melko ärhäkkää settiä. :virne: Siihenhän saisi laittaa kilotolkulla sokeria, ettei suu mene suppuralle. Söin kuitenkin koko satsin tattarihiutaleiden kanssa aamupalaksi. Hyvää oli!
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

Edellinen

Paluu Murkina