Oijoi, lähes yhtä kivaa kuin oluen juominen on siitä puhuminen. :D Olen meinannut tällaista ketjua perustaa jo vanhan forden puolella, mutta meinaamiseksi on jäänyt.
Olut.

Tykkään sekä perusoluista (suomalaiset lagerit yms.) että erikoisemmista oluista. Tykkään maistella erilaisia oluita, voisin melkein sanoa sen jopa harrastukseksi. Tein äsken inventaariota, kaapista löytyy tällä hetkellä 16 erilaista olutta, suurin osa ulkomaisia. Ruokaostoksilla pysähdyn oluthyllylle, marketeissa on usein jopa parempi valikoima kuin Alkossa, ja jos olen kokeilutuulella, niin nappaan mukaan jotain ennestään tuntematonta, jos en niin jotain tuttua ja hyväksihavaittua.
Hyvin harvoin olen pahaan oluseen törmännyt. Ainoastaan kerran tai kaksi on ollut sen verran ikävän makuista, että on jäänyt kesken tai siirtynyt kaverin juotavaksi, ja aika monta laatua on tullut testattua. Maultaan erikoisimpana mieleen tulee White Dwarf, jota olen maistanut vaan kerran ja jos makua ja olemusta pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, olisi se röyhkeä. Shayn mainitsemasta suklaaoluesta pidän kovasti, mutta en joisi sitä nyt, se kuuluu kylmiin ja pimeisiin iltoihin, mielellään joulun aikaan, kuten muutkin stoutit.
Tykkään miettiä oluita juuri siltä kannalta, että mikä sopii tiettyyn hetkeen. Karkea jako on tummat talveen ja vaaleat kesään, mutta poikkeuksia on toki mielentilan ja tilanteen mukaan. Lagerit sopii milloin vaan.
Suomalaisista "arkioluista" pidän Sandelsista, Aurasta ja Karhusta. Ulkomaisista vaaleista ehdoton suosikkini on Hoegaarden. Se on niin hyvää, että jos yksi ainut olut pitäisi parhaaksi nostaa kaikista mahdollisista lajeista, niin Hoegaarden olisi valintani. Kaverin kanssa kutsumme sitä myös nimellä Juhlaolut, sillä sitä joimme kun olimme juuri nähneet David Bowien ja maailmassa oli kaikki kohdallaan.
Olutkapakoissa arvostan valikoiman lisäksi palvelua. Baarimikon pitää osata suositella oluita ja kertoa niistä. Ei mitään mahdotonta määrää pikkutriviaa, en sellaista kuitenkaan muista enää hetken päästä, mutta on kiva jos sanon että oon sillä ja sillä tuulella, mitä suosittelisit ja baarimikolta löytyy juuri oikea olut siihen hetkeen.
Gluu kirjoitti:Tampereella mainioita olutkuppiloita on mielestäni Praha, Konttori ja Teerenpeli, jonka oman panimon oluet on oikein maistuvia. Oho, Naamat meinasin unohtaa.
Praha.

Muutkin toki mainioita, mutta Praha.

Hyvä valikoima ja miellyttäviä tarjoilijoita (ei ollenkaan pahoja silmillekään). Muutenkin kiva ilmapiiri. Ootko muuten Bricksissä käynyt? Oltiin siellä vappuna ja heti nousi suosikkilistalle. Hanassa ainakin kahta vehnäolutta ja Hoegaardenkin oli tulollaan! Valikoiman lisäksi pisteitä ropisee mukavalle ja asiantuntevalle henkilökunnalle, kivoille tuoleille ja hyvälle musiikille.