Suklaa <3

Suklaa <3

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 06 Heinä 2009 15:41

:tipahdus:

Kuten monet ovat varmasti huomaneet olen suuri suklaan ystävä. :tilt: Muuta karkkia en syökkään, eikä mutenkaan mitkään keksit tai kakut tai sellaiset oikein iske. Jäätelö on taas eri juttu, mutta usein ostamani jätski on aika suklainen. :O:

Fazerin suklaat ovat aina olleet herkkuani ja Maraboun silloin, kuin oikein tekee makeampaa suklaata mieli. Olen kuitenkin yrittänyt pikkuhiljaa hiipiä hivenen terveellisimpiin elämäntapoihin ja pitkän aikaa olenkin mussuttanut Green & Blacksin tummaa luomusuklaata ja se onkin kivunnut suklaalistaukseni kärkeen. Nyt maistaessani Fazerin suklaita huomaan vain maidon sokerin maut. :O: Kun sitä syö pidempään niin sitä taas tottuu kyseiseen makuun enkä sitä kiellä etteikö se hyvää olisi. Kuitenkin voisin vetää vaikka kaksi levyä samalta istumalta, myös tummaa suklaata ja siitä seuraa vain sokerihumala. Luomusuklaassa saa himon tyydytettyä hyvinkin pian eikä pää ja maha mene sekaisin. Näin olen omalta kohdaltani huomannut. :D Vaikka luomusuklaa on kalliimpaa, niin hinta tasoittuu juuri siinä vaiheessa, kun huomaa makean nälän olevan tyydytetty jo muutamasta palasta!

Voitte arvata kuinka innostuin löydettyäni hehkutuksia raakasulaasta. Lainaan netistä: Kyseessä on siis suklaa, joka tehdään raaoista kaakaopavuista jotka on ainoastaan kuivattu, mutta ei paahdettu (tavallinen kaakao, sokeritonkin, on aina tehty paahdetuista pavuista). Paahtamattomissa kaakaopavuissa on jäljellä kaikki entsyymit ja niiden molekyylirakenne on säilynyt muuttumattomana. Toisin sanoen ihmiselimistö voi tehokkaammin käyttää hyödyksi kaikki kaakaossa olevat ravintoaineet, joita on muuten aivan käsittämätön määrä. Kaakao on yksi maapallon monimutkaisimmista ja ravinnetiheimmistä ruoka-aineista. Ja kaikille muistin virkistykseksi, mitä puhtaampaa ja käsittelemättömämpää ruokaa, sen paremmin voimme! :D Raakasuklaa on aivan eri maailmasta kuin kaupan suklaat ja aito cacao onkin yksi superfoodeista!
Tietoa löytyy mm. täältä ja ohjeita täältä.

Tilasin Puhdistamosta kaakavoita, kaakaorouhetta, kaakaojauhetta ja agave-siirappia. Mietin pitkään tuon kookosöljyn kanssa, kun minulla on hämärä muistikuva siitä, että lähikaupassamme on luomu-öljyä. Katsotaan! Nyt vain odotellaan että postiluukku kolahtaa. Kerron sitten kuinka kävi. :kuola: Raakasuklaa-aineksia näyttää saavan myös Keho.netistä ja CocoVi:sta.

Aikaisemmin ostin kaakaorouhetta ja sitä olenkin tunkenut milloin mihinkin. Jopa aamupuuroon. Rouskuu kivasti ja känni on lähellä. :kuola:

Yleistä keskustelua suklaasta siispä!
Ei ole pakko hifistellä kuten meikä, suklaahan on missä muodossa vain nautinto!
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Re: Suklaa <3

ViestiKirjoittaja skray » Ti 07 Heinä 2009 16:26

Suklaa. :tipahdus:
Mä rakastan suklaata, mä voisin elää pelkällä suklaalla.

Mä tykkään suklaasta vähä joka muodossa, mutta ihan vaan levystä nappastu pala on kaikkein paras vaihtoehto.
Fazerin parasta suklaata on ehdottomasti se punanen, eli vaalea maitosuklaa. Jotkut väittää, että sen ja perussinisen välillä ei ole makueroa, mutta mun mielestä ero on valtava.

Suklaakakku on myös ihanaa, mulla on makoisa reseptivinkki, jos jotakuta kiinnostaa. Niin suklainen kakku, että jo pienestä palasta riittää iloa pitkäksi aikaa. :tilt:

Suklaa auttaa suruihin, niin isoihin kuin pieniinkin. Ilon hetkelläkin suklaata on kiva natustaa. Leffoja/telkkaria katellessa ja kirjaa lukiessa se on oiva kaveri. Suklaata tarttuu mukaan kaupasta melkein aina siellä käydessä. Pitäisi ehkä jo koittaa vähän vähentääkin suklaan syömistä, mutta ei taida toimia, kun se vaan on niin hyvää. :hullu:

Suklaa on mielestäni parhaillaan silloin, kun se on vähän sellasta sulanutta ja oikeen tarttuu suussa kitalakeen ja kieleen.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 07 Heinä 2009 21:14

Minäkin rakastan suklaata :sydän:

Tykkään eniten maitosuklaasta, ihan perus Fasun sininen tai juuri skrayn mainitsema
vaaleamaitosuklaa. Ja kaikki erikoisversiot maitosuklaasta uppoaa kanssa hyvin: chi-
lillä maustettu, pähkinärouheinen, jugurttitäytteinen jne - tänne vaan :kuola:

Ehdoton nou-nou suklaassa on kuitenkin salmiakki, se ei sovi mun mielestä suklaan
kanssa ollenkaan yksiin.

Mä syön suklaani mieluiten jääkaappikylmänä, vaikka maku siinä taitaa vähän kärsiä.
Ja kaikkein paras kyytipoika suklaalle on ehdottomasti lager-olut, siinä on sellainen ma-
kuyhdistelmä että oksat pois :kuola: Kaverit kattoo mua vähän kieroon tuon mieliteon suh-
teen, mutta ne ei vaan tajua hyvän päälle :tilt: Maito sopii kanssa hyvin suklaan kanssa
nautittavaksi.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 08 Heinä 2009 08:49

Sippura kirjoitti:Mä syön suklaani mieluiten jääkaappikylmänä, vaikka maku siinä taitaa vähän kärsiä.

Minulle tulee aina Will Smith-hetki kun kuulen tällaista puhetta eli "Aww, hell no!" :kauhistunut:

Jos suklaata säilyttää jääkaapissa, sen pinnalle kehittyy kalvo, joka pilaa suklaan maun täysin. Ja ei edes aleta "sulata suklaa mikroaaltouunissa"-jutuista; se sulatetaan vesihauteessa, piste; mikroaaltouuni pilaa suklaan maun täysin.

Anteeksi kiihtymiseni, mutta jotkin asiat minäkin otan vakavasti :hullu:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 08 Heinä 2009 09:19

Mr. Smith kirjoitti:Jos suklaata säilyttää jääkaapissa, sen pinnalle kehittyy kalvo, joka pilaa suklaan maun täysin.

En mä ennätä pitää sitä suklaata jääkaapissa niin kauaa että kalvoa ennättäisi
muodostua :virne:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 08 Heinä 2009 09:49

Sittenhän asia on hoidossa :virne:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Nugat » To 09 Heinä 2009 16:33

Paketti tuli ja raakasuklaa on testattu.

:tipahdus:

:täpinä:

Ainoa vain, että pähkinät olisi pitänyt malttaa murskata pienemmäksi. Goji-marjoista tulee jännä säväys suklaaseen. :O: Muuten maku on kertakaikkisen tumman suklaan. :) Jos ei kovin tummia suklaita ole harrastanut niin tämä voi vaatia totuttelua. Lucuma-jauhetta suositellaan lisättäväksi maitomaisen tunnun saamiseksi ja jos ei ihan tarkkana olla suklaan tarkoituksen kanssa, niin varmasti sekaan voi hivenen lorauttaa maitoakin. :D

Testataanpa toinen pala. :tilt:

Näitä ei montaa tarvitse syödä, itselläni riitti itseasiassa jo yksi, ja näin oli suklaahimo taltutettu ja hymy noussut kasvoille. :virne:

Niin! Kävin myös ostamassa silikoonisia jääpalamuotteja. Muotteihin suklaasörssö ja pakastimeen.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » To 09 Heinä 2009 19:00

Nugat kirjoitti: niin varmasti sekaan voi hivenen lorauttaa maitoakin. :D

Tarkemmin ajatellen, ehkä maitojauhe olisi parempi vaihtoehto, ettei tule liian löysää tavaraa.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Sade » La 11 Heinä 2009 12:42

Nugat kirjoitti: Kuitenkin voisin vetää vaikka kaksi levyä samalta istumalta, myös tummaa suklaata ja siitä seuraa vain sokerihumala. Luomusuklaassa saa himon tyydytettyä hyvinkin pian eikä pää ja maha mene sekaisin. Näin olen omalta kohdaltani huomannut. :D Vaikka luomusuklaa on kalliimpaa, niin hinta tasoittuu juuri siinä vaiheessa, kun huomaa makean nälän olevan tyydytetty jo muutamasta palasta!

Olen kuullut muidenkin sanovan samaa, mutta omalla kohdallani ei kyllä toimi. :virne: Tuntuu, että pystyn syömään luomusuklaita jopa enemmän kuin tavallisia, koska luomut ovat vain niin järjettömän hyviä. :kuola: Green & Black'sin suklaat ovat herkkua - suosikkejani ovat kirsikka ja butterscotch. Myös Vivanin suklaat ovat hyviä, erityisesti vanilja-valkosuklaa.

Olen myös kokeillut raakasuklaan tekoa. En tosin ole ainakaan vielä hifistellyt kaakaovoilla ja -pavuilla, vaan ole tehnyt tämän ohjeen mukaan. Helppoa: ei tarvita kuin kookosöljyä, kaakaojauhetta ja hunajaa. Sekaan olen heitellyt esimerkiksi rusinoita, cashewpähkinöitä ja cacao nibsejä. Varsinkin nuo cacao nibsit ovat ihan nerokkaita: niillä saa suklaaseen ihanaa rouskuvuutta ja pienen kitkerän vivahduksen. :kuola:

Tuota raakasuklaata edes minä en kyllä pysty syömään ihan hirveästi kerralla, mutta se on kyllä niin järkyttävän hyvää, ettei edes haittaa. Ja jos luomusuklaan jälkeen tavalliset suklaat maistuvat sokerisille, niin jopa tuollaista köyhän miehen raakasuklaata syötyäni huomasin, että luomusuklaissakin puski sokerin maku voimakkaasti läpi. :O: Puhumattakaan sitten perusfazereista.

Mutta kyllä minä edelleen perussuklaitakin tykkään syödä. Fazerin pähkinä-rusinaa tai Maraboun minttukrokanttia, noin esmierkiksi. Lindtin suklaat ovat myös ihan tajunnanräjäyttäviä, varsinkin ne paksut täytesuklaalevyt. Ja suuri heikkouteni ovat tryffelit. :kuola: Esimerkiksi Cafe Neuhausin tryffeleillä tykkään hemmotella itseäni. Tryffeleissä syömisen nautintoa lisää se, miten ne sulavat sormissa ja suussa - se ihana pehmeys ja rasvaisuus. :pilvi:

Joo, suklaa. Kyllä minä siitä ihan vähän tykkään. :virne:
Sade

ViestiKirjoittaja Nugat » La 18 Heinä 2009 20:45

Suklaa aiheuttaa päänvaivaa. :riips:

Ensimmäinen raakasuklaa kokeilu onnistui täydellisesti. Toisesta satsista tuli kummallista. En tiedä miksi. Tai ehkä nuo nibsit ovat sittenkin liian vahvoja makuuni ja pähkinärouheesta ei tullut tarpeeksi rouhetta. Nyt kokeilin niin, että tein suklaata kookosöljyyn lisäten kaakakojauhoa, kaardemummaa, neilikkaa, agave-siirappia, vaniliinisokeria ja loraus maitoa. Sen pitäisi varmasti olla maitojauhetta, mutta sitä ei nyt ollut saatavilla. Se on niiiiin lähellä! Mutta joku juttu puuttuu. Jätin goji-marjat ja kaikki muut höpsötykset toistaiseksi pois, nyt vain haluan saada aivan simppelia täydellistä suklaata, johon voi sitten myöhemmin alkaa kehittelemään variaatioita.

:riips:

Maraboulla on muutes aivan ihanaa Pistaasipähkinä suklaata. :tipahdus: Olisiko tummuusaste jotain 60%.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 18 Heinä 2009 22:51

Itseeni toimii suklaa kuten moneen muuhunkin ihmiseen. Suosikki on Fazerin Lontoorae, mutta ei saman firman salmiakkisuklaakaan kaukana ole. Ja nimenomaan jääkaappikylmänä ja Cokisen (Light) kera. :virnu:

Harvoin nyt on pahaa suklaata vastaan tullut. Jouluisin lähinnä on joskus koettu tsekkiläisen tumman suklaan kanssa tökkimistä ja sitten joissain konvehtirasioissa on vain pahoja seassa.

Joskus kun haluaa hienostella, niin voi ostaa niitä ohuita suklaalevyjä, jotka ovat pahvipaketissa. Kun paketin päällä lukee, että "very extra sofisticated exclusive chocolate with the finest hint of whatever", niin onhan sen oltava parempaa kuin kilotavara :virne:

Ja jos mennään patukoihin, niin... No, juttu ei lopu ikinä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 22 Heinä 2009 20:58

Olen semikranttu suklaan suhteen. Esimerkiksi Fazerilla on paljon hyviä suklaita. Maraboun minttukrokantti on kuitenkin ehdoton suosikkini. Valkosuklaasta pidän pienissä erissä. Toisaalta taas osa suklaista ällöttää. Brunbergin tavallinen maitosuklaa saa aikaan lähinnä :umpfh: -efektin. Se maistuu jotenkin niin rasvaiselta. :kieli:

Suklaarasiat eivät oikein ole mieleeni. Normaalisti rasiasta löytyy pari hyvää suklaata ja loput ovat enemmän tai vähemmän ällöttäviä. :(

Suklaatani en missään nimessä tunge jääkaappiin. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa leipoessa pitää raastaa suklaata. Raastaminen on huomattavasti helpompaa, jos suklaa on ollut jääkaapissa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » To 23 Heinä 2009 14:47

Löysin Milkalta ihanan valkosuklaan ja maitosuklaan sekoituksen: lehmäsuklaa. :tilt:
Ihana sekoitus.
skray

ViestiKirjoittaja Crux » To 19 Marras 2009 17:59

Joulusuklaan ja konvehtirasiat ovat taas täällä! Viime vuonna suosikikseni tullutta Fazerin joulusuklaata on onneksi tänäkin vuonna. Jonkun mielestä tässä suklaassa on liikaa sattumia ja röppöjä mutta minusta tämä on herkullista, joulumausteista ja kyllä kausituotteen pitääkin olla erilaista kuin tavallinen suklaa.

Kuva

Tänä vuonna toivoisin, ettei tarvitsisi törmätä yhteenkään Pandan Juhlapöydän konvehtirasiaan koska siinä rasiassa olevat suklaat tulevat kerrassaan jo korvista ulos vaikka viimeksi niitä on tullut syötyä vuosi sitten. Ei vaan kykene. Ehkäpä 26vuotta samaa konvehtirasiaa riittää?
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Marras 2009 18:27

Paitsi, että Juhlapöydän konvehtirasia on uudistunut. Sieltä on poistettu vanhoja ja laitettu uusia tilalle. Ei ne silti hyviä ole.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » To 19 Marras 2009 23:47

Fazerin piparkakkusuklaa oli myös hyvää. :tilt:

Kuva
skray

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 25 Marras 2009 16:02

Lyyra kirjoitti:Paitsi, että Juhlapöydän konvehtirasia on uudistunut. Sieltä on poistettu vanhoja ja laitettu uusia tilalle.

Rasia on kuitenkin sama :virne:

Henkilökohtaisesti en niinkään ymmärrä konvehtinirsoilua. Mun mielestä se menee pääosin sen perussuklaan mukaan, että jos se on kunnossa, niin rasiassa ovat kaikki hvyiä ja jos ei, niin ei juuri yksikään. Lapsena olin kyllä valikovampi.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 23 Joulu 2009 02:56

Ovat sitten menneet muuttamaan myös Fazerin konvehtirasian suklaavalikoimaa. Kaksi makua on vaihtunut. Toinen niistä on GEISHA! :pillitys: Ei ole hyvä tämä uudistus.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 23 Joulu 2009 20:58

Jostain kun löytäisi konvehtirasian, jossa ei ole pahoja suklaita.
Pahikset:

1. Minttu
2. Kaikki "hedelmät"
3. Pähkinät
4. Tumma

Sitten loppuun kaksi ylivoimaisesti pahinta makua mitä suklaasta voi löytyä.
Yök!!! DAIM ja BUDABEST (kaikki maut)

Ai mistä mä sit tykkään?
No toffeet, kinuskit, karamellit yms vastaavat naminamiherkut! Yleensä mä päädyn pelaamaan varman päälle, välttääkseni kaikki paskat, ja ostan Geishalootan.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja elegia » Ke 23 Joulu 2009 23:31

Mulle pahin yllätys konvehtirasiasta on edelleenkin se, kun joskus "nassikkana" nappasin Maraboun rasiasta sellaisen minkä sisällä oli jotain likööriä ja rusina. Sjutton också! :kieli:
Nykyään en pahemmin saa konvehtirasioita lahjaksi, enkä niitä muillekaan ostele. Ennemmin sitten tuollaisia rajoittuneita karkkilaatikoita.
elegia

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 24 Joulu 2009 00:03

Meidän pitäis kai Triplahoon kans ostaa joskus yhteisesti konvehtirasioita. Mää söisin oikeen mielelläni ne Triplan ällötykset, ja Tripla söis oikeen mielellään ne mun ällötykset. Vain "hedelmämaut" ja Budapestit jäis laatikkoon jäljelle. :virne:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja annastindeli » To 24 Joulu 2009 13:45

Miäkin voisin jakaa Triplan kanssa konvehtirasian :keijo: Miulle kun käy melkeen kaikki, tryffelit ja geishat jää vaan syömättä. Mintut ja marmeladitäytteiset on ehkä suosikkejani.
annastindeli

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 28 Joulu 2009 22:58

marenkienkeli kirjoitti:Ovat sitten menneet muuttamaan myös Fazerin konvehtirasian suklaavalikoimaa. Kaksi makua on vaihtunut. Toinen niistä on GEISHA! :pillitys: Ei ole hyvä tämä uudistus.

Fasun laatikko oli kuusen alla ja tosissaan oli surku millaiseksi oli sisältö vaihtunut.
Liikaa huonoja toffeita...

Mutta korvaukseksi paahdoin manteleita ja sekoitin ruotsista tuotuun riisiin ja
sulaan suklaaseen. Siitä tuli niin hyvää, että pitää ottaa uusinta uudenvuoden
juhlistamiseksi.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Triple H » To 07 Tammi 2010 11:29

Fantsua miten kukaan voi tykätä noista suklaista mistä mä en tykkää. Tänne vaan konvehtirasioiden kanssa.

Yllätin "ale"myynneistä ja ostin Dumble 3xmix vai mikä sen nimi on. Oletin että liquorice-maku jää syömättä, mutta sehän olikin paras koko lootassa.

OT. Lisäksi ostin Hyvää makumaasta boxeja, ai että on hyvä karkkisekoitus!
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 08 Tammi 2010 20:01

Jonottaessani kassalla Ruohojuuressa nappasin vielä mukaani pupu-patukan. Pupu-patukan nimi on Felix. Felixin kääreessä ei ole suomen sanaa, mutta käteeni sattui Bio Vollmilch Schokolade mit Nuss-Nougat-Creme und Crisp. :virne:

Aika hyvä maitosuklaa. Pehmeä ja kiva suutuntuma. Crisp-juttuja olisi saanut olla enemmän. Mut luomu ja kaikkee. :D

Maitosuklaassa on vain se vika, ettei yksi patukka oikein meinaa riittää. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Seuraava

Paluu Murkina