Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja skray » Ma 16 Kesä 2008 16:45

Mä olen kanssa sellanen aamupalaton ihminen yleensä. Joskus tosin poikkeuksiakin on, kun aamulla oikeasti on nälkä ja haluan syödä. Normaalia on kuitenkin se, että musta ei aamulla tunnu nälkäiseltä ja ällöttää ajatus syömisestä. Pari tuntia heräämisen jälkeen vatsa kurnii ja mieluusti syön aamupalaa. Illallakaan en kovin usein kauheasti syö. Pari leipää siinä yhdeksän aikaan jonkun kivan telkkariohjelman äärellä, eli en usko, että aamupalahaluttomuus johtuisi siitä, että illalla on syönyt paljon.
Joskushan on kuitenkin pakko syödä aamupalaa, jos pitää vaikkapa töihin aikaisin. Olen huomannut, että voin helposti aamulla syödä, jos en ajattele sitä ja on muuta tekemistä. Esim. mä avaan yleensä koneen ja pelaan vaikkapa pasianssia ja syön samalla leipäni. Hyvin sujuu, eikä tunnu kamalalta.
Lapset monesti syövät huomaamattaan, jos on jotakin tekemistä. Pienenä mulle sopiva tekeminen oli iskän työkalupakin kaiveleminen, nykyään se on tietokonepasianssi. Olen vieläkin pieni lapsi aamupalan kohdatessani. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 19 Kesä 2008 20:07

Aamupalaton houhottaja ilmiottautuu myös.
Silloin teininä, kun vielä pystyi juomaan kahvia, kittasin kupillisen kahvia kitusiini ja painoin baanalle. Nykyisin ei voi juoda edes vettä aamulla tai puhun norjaa sujuvasti. Ei vain pystykykene. Jugurttia voin syödä tunnin päästä ja leipää kahden tunnin päästä heräämisestä/ylös nousemisesta.

En välttämättä syö iltasella mitään, jollei ole nälkä. En muutenkaan syö säännöllisesti, syön kun on nälkä :töktök:. Ravitsemusihmisen luona kävin tässä keväällä ja hän sanoi, että on ihan normaalia ettei voi syödä heti aamusta. Joillain ihmisillä kuulema elimistön herääminen kestää kauemmin ja näin ollen vatsa ei ole valmis vastaanottamaan mitään sulatettavakseen heti. Sen mielestä oli riittävää, että syö sen aamiaisensa edes siellä töissä parin tunnin jälkeen. Mielummin kevyt aamiainen parin tunnin jälkeen, kuin liian kova nälkä ja lounas heti sihen päälle. Se tekee kuulema enemmän hallaa vatsan limakalvoille ja ruuansulatussysteemille :gay:.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 20 Kesä 2008 01:02

Kibaya kirjoitti:Joillain ihmisillä kuulema elimistön herääminen kestää kauemmin

:lanppu:

No tämähän selittää kaiken, sillä muutenkin olen aina myöhässä.

Eipä turhaan minua kutsuta Maija Myöhäiseksi. En tosin olisi uskonut sen koskevan myös vatsaani. :virne:
Maija

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 30 Kesä 2008 15:11

En oikein tiennyt, missä minun tätä pitäisi ihmetellä, mutta menkööt nyt ruokahöpinöihin.

Jos mieleni halajaa Hesburgerissa minimega-ateriaa, miten ihmeessä kehtaan tilata sen nykyisellä nimellään yön ritari -ateria? :pepsodent:

"Yksi yön ritari, kiitos."

:viileä:
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 30 Kesä 2008 15:19

Maija kirjoitti:"Yksi yön ritari, kiitos."

:rotflmao: Voi totaalirepeäminen!
Minimega (anteeksi, "yön ritari") oli vielä kaiken lisäksi mun hesesuosikki, kunnes se lopetettiin :virne:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ma 30 Kesä 2008 17:18

Maija kirjoitti:"Yksi yön ritari, kiitos."

:viileä:

Noin tilaamalla saat vain hampurilaisen.
Muista lisätä "ateriana, kiitos" sinne loppuun. :pepsodent:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 30 Kesä 2008 21:10

No joo, tuntuu vain vähän kummalliselta syödä ateriana yön ritari.

Tilaushan saa vallan kannibaalisia piirteitä. :pepsodent:
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 01 Heinä 2008 04:01

Maija kirjoitti:No joo, tuntuu vain vähän kummalliselta syödä ateriana yön ritari.

Tilaushan saa vallan kannibaalisia piirteitä. :pepsodent:

No onhan niitä ranskalaisiakin popsittu jo vuosikaudet ;)

Omaa ruoka-asiaa (nyt kun tikusta keksitään) sen verran että oon aika kyllästyny aamupuuroon. Silti vetelen sitä sisulla puoliväkisin. Seuraavat 5 päivää ompun kera, yleensä on banskua. Kohta katkeaa kanelin selkä ja paahdan itelle kilon myrsliä. Sitten popsin sitä auvoisin mielin aamupuuron sijaan.

Ruoka on kallistallista. Muutan kohta halvemmille ruokalaareille, jos tämä tämmöisenä jatkuu.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 01 Heinä 2008 11:58

Valmistin eilen seitania. Aikamoinen homma oli vaivata taikinamötikästä kaikki tärkkelys pois ja lopulta koko könttikin kutistui nyrkin kokoiseksi sitkeäksi palloksi. Sen jälkeen vielä keittelyt maustelimessä ja yöksi marinaadiin. Tänään sitten jännätään mitä herkkuja tuosta syntyy. :virne:
elegia

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 01 Heinä 2008 14:07

Ai että mitä seitania :täh:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 01 Heinä 2008 14:56

@gen.fi kirjoitti:Ai että mitä seitania :täh:

Se on sellaista kasvistenpurijoiden "lihaa", jota valmistetaan vesi+vehnäjauhomassasta liottamalla siitä tärkkelys irti. Eli jäljelle jää pelkästään kiinteä möykky venhäproteiinia.

Kokeilin tänään leivitettyjä seitanpiffejä. Olivat kyllä aika makoisia ja menisivät varmaan valelihana helposti lihansyöjillekin. :virne: Kasvissyöjämiehenikin ihmetteli, että yritänkö tyrkyttää hänelle lihapiffejä salaa. :virne:
Toisesta puolikkaasta aion tehdä myöhemmin palakastiketta. Nom nom!
elegia

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ti 01 Heinä 2008 23:40

Miksi teenlehtiä ei saa keittää Suomessa? Afrikassa tee laitetaan nimenomaan niin, että lehdet (vihreä tee) ja sokeri heitetään kattilaan kiehumaan ja tämä keittoliemi juodaan vahvana nesteenä.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 02 Heinä 2008 02:48

Miten niin ei saa keittää? Siitähän keität, kuka estää?

Seitan :umpfh:
Luulin, että "vettä ja vehnäjauhoja" oli vain serkkuni keksimä vitsi, kun jollain opiskelijalla ei enää raha riittänyt ketsuppimakarooniin ja sinappiriisiin.

Toisaalta tekee melkein mieli kokeilla itekki :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja elegia » Ke 02 Heinä 2008 14:21

Lyyra kirjoitti:Seitan :umpfh:
Luulin, että "vettä ja vehnäjauhoja" oli vain serkkuni keksimä vitsi, kun jollain opiskelijalla ei enää raha riittänyt ketsuppimakarooniin ja sinappiriisiin.

Toisaalta tekee melkein mieli kokeilla itekki :friikki:

Jeh. :pepsodent: Onhan tuo varsin opiskelijaystävälliseen hintaan valmistettavissa, mutta oman käsitykseni mukaan se on terveellisempää kuin ketsuppimakarooni ja sinappiriisi. :virne:
Ja jos rahaa on siunaantunut opiskelijalompakkoa enemmän tai ei viitsi tuhlata aikaansa moisen gluteenipalluran puristeluun, niin saahan tuota ostettua ihan valmiina joistain luontaistuote- ja ekokaupoista.

Ja näemmä taikinan voi valmistaa muustakin, kuin pelkästä vehnäjauhoista ja vedestä.

Härskiltähän tuo voi näyttää ja aika lihamaiselta, mutta ihan hyvää se minusta on. Vielä kun pistää kunnon marinaadit. Äiti teki itse omalle seitanilleen marinaadin pelkästä soijakastikkeesta ja mausteista, se oli minusta kovin suolaista. Itse tein marinaadin kaupan pullosta. Ihan toista kuin pelkkä makarooni ketsupilla. Nams. :virne:
elegia

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 02 Heinä 2008 14:22

Tosin samankokoinen naudanlihapihvi on puolet kevyempää kuin tuo seitani :lanppu:
(Voissa paistettu pihvi 178kcal<Puolikarkea vehnäjauho 336kcal)
Mutta on myönnettävä, että menisin kyllä halpaan noiden kuvien perusteella. Näyttää ihan lihapaloilta noissa sapuskoissa.

Pitänee korjailla... Näyttäisi siltä, että valmiissa seitanissa on 113kcal energiaa jäljellä.
Eli olisi kevyempää kuin liha.
Mutta nyt vain alkaa arveluttamaan tuon poisheitetyn/viemäristä vedetyn energiamäärän tuhlauksesta :epäilevä:
Viimeksi muokannut @gen.fi päivämäärä Ke 02 Heinä 2008 14:39, muokattu yhteensä 1 kerran
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 02 Heinä 2008 14:37

@gen.fi kirjoitti:Tosin samankokoinen naudanlihapihvi on puolet kevyempää kuin tuo seitani :lanppu:
(Voissa paistettu pihvi 178kcal<Puolikarkea vehnäjauho 336kcal)

Hep-pep. Tuossa ohjeessahan käskettiin puristella jauhoista tärkkelys ensin hiiteen, joten siihen jää vain se kasviproteiini, joka tarkoittaa että kaloreista katoaa ~7/8 osaa. Vertailun vuoksi seitania pitää verrata pihviin, josta on puristeltu rasvat pois. :pepsodent:

Kasvisproteiini on käsittääkseni aminohappoprofiililtaan vajaa, joten jos tuolla meinaa eläinperäiset korvata, pitää silti napsia pilleriä.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 02 Heinä 2008 14:44

No pitänee syödä kalkkunaa.
Ilman rasvaa tehtynä on siinä 10kcal enemmän kuin seitanissa.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Kyösti Kyntöaura » Ke 02 Heinä 2008 20:57

elegia kirjoitti:Valmistin eilen seitania. Aikamoinen homma oli vaivata taikinamötikästä kaikki tärkkelys pois ja lopulta koko könttikin kutistui nyrkin kokoiseksi sitkeäksi palloksi. Sen jälkeen vielä keittelyt maustelimessä ja yöksi marinaadiin. Tänään sitten jännätään mitä herkkuja tuosta syntyy. :virne:

Itse oon ihastunu Quorniin (mykoproteiiniruokia - http://www.quorn.co.uk/CMSPage.aspx?ssbid=6) vahan liiankin kanssa, meinas oma kokkaaminen jaada todella vahiin lahinna tuon takia. Todella makoisaa tavaraa ja brandia myydaan vahan joka kaupassa taallapain. Eivat kyllakaan sovi vegaaneille koska niissa kaytetaan munanvalkuaista.

Edit: Paatin tanaan kokeilla ekaa kertaa intialaisia ruokabanaani(plantain)sipseja, vahan omituisen makeahkon suolaisia. Eivatka kuitenkaan maistu kuivatulta banaanilta yhtaan. En oo oikein varma onko naa hyvia vai ei mutta naamaan menee silti.
"I watched the footage of Saddam Hussein's execution on Youtube and you know, it really made me think...
It made me think if there's ANYTHING on the Internet I wouldn't masturbate to?"

-Frankie Boyle
Kyösti Kyntöaura

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ma 07 Heinä 2008 01:06

Lyyra kirjoitti:Miten niin ei saa keittää? Siitähän keität, kuka estää?

Ohjeet estävät. Ohje :friikki: Sääntö :friikki:

Nordqvist Nippon Green, valmistusohjeet: "Muista, että teelehtiä ei saa koskaan keittää."

Yritin mauritanialaisille beduiineille ja senegalilaisille taiteilijoille selittää, että keittäminen vapauttaa myrkkyjä. Tosin lievensin puheitani lisäämällä peut-être . Keskustelu päättyi päätöslauselmaan, että jokaisessa maassa on omat tapansa, joita kunnioitettakoon.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 07 Heinä 2008 03:56

^Kaikenlaista sitä.

Kävin ilmoittelemassa aamupalastani väärään ketjuun :virne:
Ei oo mun vika, ne puhui ruokakorin hinnasta, josta vois ihan hyvin olla juttua täälläkin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 20 Heinä 2008 22:36

Ärsyttävä juomajuttu: Join tänään vahingossa luomumaitoa, kun piti juoda laktoositonta maitojuomaa. :( Purkit ovat todella samanlaiset kaadoin lasillisen maitoa ja join sen. Kun meinasin kaataa toisen lasillisen, huomasin, että se olikin luomumaitoa. Ja uhmasin kohtaloa syömällä vielä jäätelöä. Eipä ollut yllättävää, että vatsa tuli kipeäksi.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Plei » Ti 22 Heinä 2008 17:39

elegia kirjoitti:Valmistin eilen seitania. Aikamoinen homma oli vaivata taikinamötikästä kaikki tärkkelys pois ja lopulta koko könttikin kutistui nyrkin kokoiseksi sitkeäksi palloksi. Sen jälkeen vielä keittelyt maustelimessä ja yöksi marinaadiin. Tänään sitten jännätään mitä herkkuja tuosta syntyy. :virne:

Tuliko hyvää? :D

Mä olen nyt viime aikoina kans tuota vääntänyt. Oikein mainio soijatuotteiden
korvaaja, ja taitaapa tulla halvemmaksikin, vaikka mausteiden kanssa saa
läträtä ihan urakalla. (Pitäisi jostain saada käsiin gluteenijauhoja, että ei
menisi mausteita niin paljoa.)

Teetkö, ele, puolikarkeista vai mistä jauhoista?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Plei

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 23 Heinä 2008 04:12

Aamupalaksi pyttipannua! Oli ihan kivaa vaihtelua jopa, heh. Nakki, muna, tomaatti ja puolikas sipuli. Vielä kun ois nälkäkin lähteny :epäilevä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja elegia » Pe 25 Heinä 2008 09:04

Plei kirjoitti:

Tuliko hyvää? :D

Mä olen nyt viime aikoina kans tuota vääntänyt. Oikein mainio soijatuotteiden
korvaaja, ja taitaapa tulla halvemmaksikin, vaikka mausteiden kanssa saa
läträtä ihan urakalla. (Pitäisi jostain saada käsiin gluteenijauhoja, että ei
menisi mausteita niin paljoa.)

Teetkö, ele, puolikarkeista vai mistä jauhoista?

Tein ihan tavallisista vehnäjauhoista, puolikarkeista siis. Äiti taas teki hiivaleipäjauhoista ja niistäkin tuli ihan ok.

Mutta tosiaan. Tein puolikkaasta köntistä leivitettyjä piffejä, jotka paistoin pannulla. Tuli makoisia. :kuola:
Toisesta puolikkaasta tein ihan palakastiketta, josta tuli myös varsin mainiota. Täytyy kyllä sanoa, että itse pidän seitanin mausta ja koostumuksesta enemmän kuin soijasta. Tai ehkä en vain ole osannut valmistaa soijaa kunnolla. :virne: En ole nyt ihan viime aikoina ehtinyt ja viitsinyt tehdä seitania uudelleen, kun onhan siinä valmistuksessa aina melkoinen homma.
elegia

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 25 Heinä 2008 09:32

Oon tämän viikon syönyt töissä pannulla paistettua kalkkunafilettä. Hitsit että on
mureeta! :O: Tässä jää kanat ihan kakkoseksi. Siihen kylkeen kurkkua, tomaattia
ja raejuustoa niin se on siinä :kuola:

Tuntuu vaan ettei kalkkunabiffejä löydy kaupasta niin usein mitä tavallista kanaa :raps:
Harvinaista herkkua.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina