Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 19 Loka 2009 15:32

Pvi kirjoitti:K
Haluaisin löytää sellaisen kahviloissa myytävän takikinaisen ja
paistetun juustokakun reseptin, mutta en ole törmännyt moiseen.
Jos jollain on pöytälaatikossa, niin ottaisin mielelläni vastaan.

Mulla on semmoinen resepti jossain, kaivan esille kunhan ehdin. :)
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 19 Loka 2009 18:35

Taikinainen ja paistettu? En tiedä vastaako vaatimuksiin, mutta tässä on mun juustokakkuresepti.

Pohja:
14 Digestive-keksiä
0,5 dl sokeria
1,5 tl kanelia
60 g sulaa voita (tai margariinia) + jonkun verran vuoan voiteluun

Täyte:
250 g Philadelphia-juustoa
1 dl sokeria
2 munaa
1 rkl vehnäjauhoja
1 tl vanilliinisokeria
puolikkaan sitruunan mehu

Kuorrutus:
1 dl creme fraichea

Voitele vuoka. Murenna keksit ja sekoita joukkoon sokeri, kaneli ja sula rasva. Painele keksiseos vuoan pohjalle.
Sekoita juusto ja sokeri. Erota munien keltuaiset ja valkuaiset toisistaan. Lisää keltuaiset juustoseokseen.
Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää jauhot, vaniliinisokeri, sitruunamehu ja, viimeiseksi, vatkatut valkuaiset täyteseokseen.
Kaada täyte vuokaan pohjan päälle ja paista 175°C:ssa noin 50 minuuttia. Anna kakun jäähtyä.
Levitä lopuksi creme fraiche kakulle kuorrutteeksi.

Kakku on parhaimmillaan kylmänä. Kakun voi myös pakastaa ilman kuorrutusta. Jäinen kakku kannattaa ottaa sulamaan n. 30 minuuttia ennen tarjoilua.

Jotkut tykkää kuorruttaa juustokakkunsa vauvanruualla. :frikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 19 Loka 2009 22:12

Uusia testattavia reseptejä sen oikean juustokakun metsästykseen.
Kunhan tietää että tulee kylästelijöitä, niin voi testata taas uutta.
Yksikseen ei viitsi joka viikko syödä kokonaista juustokakkua...
Lyyran reseptissä on lusikallinen jauhoja ja vähäisempi juustonmäärä
edelliseeen kokeiluuni verrattuna. Saako vielä kysyä käyttämäsi vuoan
kokoa, kun sekin varmaan vaikuttaa vähän lopputulokseen.

Sitten vaan kutsumaan kavereita kylään...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » Ti 20 Loka 2009 10:40

Hyvä juustokakun ohje löytyy täältä ainakin. En tiedä tarkoitatko koostumuksella juuri tuollaista, mutta ainakin mansikka ja lime tuovat kakkuun lisää ihanuutta.
Jännää tossa kakussa on se, että siihen ei varsinaisesti tule juustoa ollenkaan, vaan muut ainekset muodostavat sen juustokakkumaisuuden siihen.

Pitäisi kai leipasta tuollainen taas joku päivä, sen verran herkkumuistoja tuli kielen päälle. :kuola:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 20 Loka 2009 11:17

Öh, en nyt muista vuoan kokoa. Aika ohut tuosta kaakusta tuli sellaiseen matalaan foliovuokaan, johon viimeksi tein. Jos tekisi normaaliin irtopohjavuokaan, täytteen määrän saisi varmaan ainakin tuplata.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 20 Loka 2009 15:51

Mulla on pienen uunin ja yksin elelemisen takia myös pieni
kakkuvuoka, irtopohjalla. Testaan sillä. Jos kaakusta tulee
liian matala, niin sitten pitää kipasta kaupasta lisää aineksia.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » Ke 21 Loka 2009 17:25

Hei tuohon mun linkittämään ohjeeseen voisin lisätä, että kannattaa laittaa niitä keksejä siihen pohjaan vähän enemmän kuin 10-12, ne ei oikein meinaa riittää sellaiseen noin 24-26cm halkaisijan irtopohjavuokaan. Jos on tuota pienempi vuoka, niin sitten riittää kyllä 10-12 keksiä. Kakusta tulee noin 3-5cm (oon huono arvioimaan tosin) paksu tuollaisessa vuoassa, joten voi olla paikallaan vähän vähentää täytteen määrää, jos pienempään vuokaan tekee. Samoin tuota mansikkapäällistä tulee aika paljon, joten senkin määrää voi vähän vähentää.. tosin jos tykkää tuollaisesta mansikkahötöstä, niin siittä vaan paksumpi kerros päälle koko määrällä. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Fairy » La 24 Loka 2009 18:52

Minä tykkään leipoa, mutta jostain syystä laiskistumisen tuloksena tulee ryhdyttyä leipomishommiin entistä harvemmin. Jotenkin ajattelen, että siihen kuluu kamalasti aikaa ja vaivaa, mutta muuta ikävää siinä ei ole kuin siivoaminen ja leipomisen jälkeen päätän aina leipoa pian uudestaan, kun se oli niin mukavaa.

Kesän jälkeen olen leiponut pariin otteeseen pinaattisämpylöitä, kun löysin pakastinta sulattaessa paljon pinaattia. Lisäksi tein marjapiirakkaa mustikoista (en muista oliko mustikoiden seurana vielä vattuja tai punaisia viinimarjoja). Harmikseni entinen lempiohjeeni oli hävinnyt, joten en ollut piirakkaan niin tyytyväinen. Teen siis yleensä kerrallaan pellillisen piirakkaa ja tykkään laittaa muruseoksen marjojen päälle. Aiemmassa ohjeessa muruseos otettiin mielestäni suoraan taikinasta, mutta nyt en löytänyt sellaisia ohjeita. Jos jollain on sellainen ohje, ottaisin mielelläni vastaan :kuola:

Kokeilin myös uutena aluevaltauksena porkkanapiirakkaa, kun sain mummulta paljon porkkanoita. Tykkäsin piirakasta kyllä paljon, mutta paljoa sitä ei pysty syömään melko makean kuorrutuksen vuoksi. Tällä hetkellä pakastin on niin täynnä, että leipomiset täytyy jättää hetkeksi. Tarkoituksena on kokeilla joskus tulevaisuudessa äitini tekemää "terveysleipää", johon tulee paljon erilaisia siemeniä, mutta pitänee tyhjentää ensin pakastinta.
Fairy

ViestiKirjoittaja skray » La 24 Loka 2009 20:21

Vanhasta köksänkirjasta löytyi tällainen omenapiirakan ohje, jossa taikinasta otetaan talteen murut. Tämä piirakka menee peruspyöreeseen piirakkavuokaan. Laitan tähän koko ohjeen, jos vaikka joku haluaisi omenapiirakan vääntää tämän perusteella. :)

3 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
150g margariinia tai voita

1 tl vanilliinisokeria
1 tl leivinjauhetta
3/4 dl maitoa
1 kananmuna

+omenoita pieninä lohkoina

Uuni 225 astetta.
Nypi kulhossa jauhot, voi ja margariini muruseokseksi. Kaikkein helpointa on käyttää juoksevaa margariinia pullosta, sen saa helposti murustumaan pelkästään vähän möyhimällä aineksia käsin. Eikät arvitse pehmitellä tavismargariinia.
Ota talteen noin 1,5 dl muruja.
Loppuihin muruihin sekoitetaan loput pohjan ainekset ja levitetään se piirakkavuokaan reunoja myöten.
Sitten vaan omenenlohkot sekaan, voi laittaa vähä kaneliakin jos mieli tekee.
Murut päälle ja uuniin.
Uunissa noin 25 min.

Ei saa unohtaa vaniljakastiketta!
Mikään ei voita lämmintä omenapiirakkaa ja kylmää vaniljakastiketta. :kuola:
skray

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 25 Loka 2009 22:49

Ei ole vielä juustokakun aika. Jääkaappia pitäsi nyt saada tyhjemmäksi,
niinpä jää juustokokeilut vähän myöhemmälle ja laitoin pannarin uuniin.
Ja niin ei tarvitse enää pelätä maidon vaihtavan olomuotoaan nesteestä
kiinteäksi ihan itsekseen.l Samoin mansikkasurvos tulee laitettua suun
kautta pönttöön... Se on parempi reitti.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » Ma 26 Loka 2009 13:45

Tänään on mokkaruutujen paikka. :tilt:
On tässä jo muutama viikko niistä haaveiltukin, aikoja sitten piti leipastakin, mutta se sitte jäi. Nyt on aika.
skray

ViestiKirjoittaja skray » La 31 Loka 2009 14:08

Hyvä että kirjotin tänne tuon omenapiirakan ohjeen, kun nyt tarvitsin sitä iteki. :virne:
Oon mummulla kylässä porukoiden kanssa ja ajateltiin äitin kanssa leipasta omenapiirakka. Mietittiin, että mistä saataisiin ohje, kunnes muistin, että täältähän se löytyy minun itseni kirjoittamana. :peukku:
Onneksi iskällä on tietokone mukana.
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Su 01 Marras 2009 15:06

Leipomusten valmistaminen on mun mielestä nykyään selkeästi kivempaa kuin niiden syöminen. :friikki: Vaikka kyllähän niitä tulee sitten syötyäkin. Kaikkein kivointa on, kun pääsee tekemään kunnon täytekakkua. Sitä ei vain itsekseen viitsi, mutta nyt oli onneksi tilaisuus. Tällainen syyskakku tuli. Täytteenä on appelsiinituorejuustoa, johon on sekoitettu kermaa ja sulatettua tummaa suklaata, sekä vielä banaania ja pari purkkia vauvansoseita. Melko makeaa, mutta mielenkiintoista. :kuola:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 02 Marras 2009 14:59

Vaudevau :isosilmä: L-S:n kaakku on upean näköinen :kuola:

Mä pyöräytin eilen RuokaPirkasta löytämäni ohjeen mukaisen Banaani-mokkakakun (ensimmäisellä aukealla). Voijuku, aijettä :superhymy: Tuli kyllä todella herkullinen. Mehukas, muheva, mausteinen, suklainen, oijoi :kuola: Mausteiden takia sopisi erinomaisesti joulukakuksikin, ja jouluna meinaan moisen pyöräyttääkin. Oli kyllä niin ihana tuoksu kämpässä, kun tuota paistelin. Suosittelen!
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ti 03 Marras 2009 13:42

L-S:n syyskakku on todella upea. :isosilmä:

Aukun banaani-mokkakakku vaikuttaa lupaavalta, voisinpa itsekin tuollaisen jouluksi leipasta. Pitää vaan ensin hommata noita mausteita. Ja tuollainen vuoka. :raps:

Mä olen huomannut itsessäni saman piirteen kuin L-S. Mielelläni leivon, mutta lopputuloksen syöminen ei enää kiinnostakaan. Tuleehan sitä sitten kuitenkin maisteltua, mutta siihen se jää. Viime viikollakin leipastiin kavereiden kanssa mokkaruutuja, söin yhden palan ja loput meni kavereiden ja miehekkeen suihin. Onneksi ei sentään yhtenä päivänä syöneet kaikkea, mutta viikon aikana katosivat palat kuitenkin.
Nytkin tekisi mieli leipasta joku amrjapiirakka tai jotaki. Jos vaikka leipasis mustikkapiirakan. Ja voishan siihen vähä punasiakin marjoja laittaa.. ja vadelmia. :lanppu:
Herkkupiiirakka tulossa siis.
skray

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 16 Marras 2009 18:49

Vitsit, vieläkään ei ole ollut juustokakkuhetkeä, mutta eilen katselin reppueväänä olleita
banaaneita sillä silmällä. Olivat mustuneet niin pahoin, että tuumasin heistä tulevan kakun.
Simppelisti mentiin: rasvaa ja sokeria vaahdoksi, siihen banskua, muna, jauhoja ja pähkinöitä.
Hyvää tuli. Enää on yksi pala jäljellä iltaherkuttelua varten.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 16 Marras 2009 21:02

Ah. Kädentaitomessuilta ostetut piparimuotit pitäisi pistää testiin. :raps:

Nuottiavainmuotilla jotain peruskeksejä, hammasmuotilla sokerikeksejä ja luumuotilla koirankeksejä. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 17 Marras 2009 11:33

Hammasmuotilla? :o:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 17 Marras 2009 13:35

Niin! Hampaan muotoinen piparimuotti. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 27 Marras 2009 16:14

Hypistelin kaupassa silikonikakkuvuokia, mulla kun ei ole
rengasvuokaa. Vaan en vielä raaskinut ostaa, kun en ole
ihan varma minkälainen olisi paras. Kokeillakko silikonia
vai koittaa metsästää esim kirppareilta ihan tavallisia
vuokia.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Ella » La 28 Marras 2009 00:28

Olen tutkiskellut erästä äipän reseptikirjaa noin viimeiset 12 vuotta. En siis lainkaan käsitä miten tämmöinen resepti on jäänyt huomaamatta. :pahis:

Kuva

Ihan mielettömän hyviä. Ensimmäisen kerran kun tein niin erehdyin käyttämään rypsiöljyä. Ihan onnetonta häsläystä siitä pallojenmuotoilusta tietenkin tuli kun eivät mokomat meinanneet pysyä koossa. Sitten älysin käyttää ihkaoikeaa voita seuraavalla kerralla, ja ai että on nannaa. :tipahdus: Kookoshiutaleissa vielä kun pyöräyttää niin oih ja voi! Itse (koitan) pitää jääkaapissa noin tunnin ennen kuin alan hotkimaan. Yleensä siinä pyörittelyvaiheessa on hirveä kamppailu itsensä kanssa että söisikö sitä taikinaa vai ei. :D

Ja juu, tulihan sitä naurahdettua kun huomasin ton nimen. :virnu:

Lisään huomenna yhden ihanan amerikkalaisen pannukakku-reseptin, en nyt jaksa mennä koluamaan kaappeja sen reseptin perässä. :hullu:
Ella

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 30 Marras 2009 00:19

Pvi kirjoitti:Hypistelin kaupassa silikonikakkuvuokia, mulla kun ei ole
rengasvuokaa. Vaan en vielä raaskinut ostaa, kun en ole
ihan varma minkälainen olisi paras. Kokeillakko silikonia
vai koittaa metsästää esim kirppareilta ihan tavallisia
vuokia.

Mun kaappiin löysi vastikään silikoninen muffinssivuoka. Noita silikonivuokiahan aina mainostetaan jotenkin siten, että kun tällaista kerran käyttää niin ei halua käyttää muuta. Olen suhtautunut siihen vähän skeptisesti... mutta kyllähän tuo ainakin muffinssien tekoon oli oikein hyvä, parempi kuin aiemmin käyttämäni pienet paperivuoat, joissa tulee sellaisia littania kuivia muffinsseja. Niitä vuokia kun ei voi täyttää kovin täyteen, koska muuten ne vaan leviävät. Mutta tuollaisessa kuuden muffinssin vuoassa tuli nättejä ja meheviä isoja (suklaa!)muffinsseja, hyvin paistuneita (ainakin kun pidin niitä uunissa reippaasti yli reseptin paistoajan, joka oli suunniteltu pienille paperivuokamuffinsseille) ja irtosivat kyllä hienosti vuoasta. En sitten tiedä millainen tuo silikoni olisi isommassa vuoassa, muffinssienkin uuniin asetteleminen oli vähän hankalaa, kun vuoka on tietenkin melkoisen taipuisa. Silikonivuokien tavarataloesittelijä kyllä ohjeisti, että jos on iso vuoka ja löysä taikina, niin sitten vaan ritilä alle ennen kuin kaataa taikinan vuokaan.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 30 Marras 2009 00:33

Mulla on silikoninen piirakkavuoka, mikä on vähän.. öö.. oudohko. Siinä on sellainen reunaa kiertävä kolo, joka on ainakin piirakoiden kanssa vähän hankala, kun tulee reunaan se kolo myös ja muutenkin tulee liikaa taikinaa siihen reunaan mun maun mukaan. Sen pakkauksessa luki, että sopii myös pitsan tekoon, jolloin vuoka onkin ihan mainio malli pyöreälle pohjalle ja olen paistanut valmistaikinasta tekemäni pitsan tuon päällä. Hieman kivempi kuin lykätä se pellille. Muffinsivuokaa olen testannut äidin luona ja siellä laitettiin suosiolla pelti alle, kun oli kaksi vuokaa ja reippaasti taikinaa. Peltiä oli helpompi käsitellä, kuin ritilää ja pellin reunat pitivät vuuat paikallaan ilman, että taikinat olisivat olleet pitkin poikin uunia ja lattioita. Itse ainakin tykkäsin, että pelti pohjalla homma toimi näpsäkästi.

Lupasin leipasta teatterille joulukuun kokoukseen kaneliässiä. Ajattelin kokeilla jotain pursotinpussin näköistä ratkaisua toteutuksessa. Muutenhan ne on aika helppo pyöräytellä ja paistella. Ja tuolla on muutama, joiden suihin ässät katoavat nopeaan. Eikä myöskään ole leivonnainen, joka sotkisi keittiössä kauheasti. Pienessä keittiössä sotku oikein korostuu (varsinkin, jos on tapana heitellä jauhoja miten sattuu kissoja hätistellessä) ja esim. pulla sotkee yllättävän paljon. KaneliSsissa ei tarvitse niitä jauhoja niin paljoa pyöritellä ees taas :virne:.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Nugat » To 29 Huhti 2010 20:31

En pidä kekseistä tai korpuista. Pahvin ja jauhojen makuista hampaita vihlovaa hölynpölyä.
Mutta nää on hyviä ja taikina oli taivaallista. :tilt:

Kaurakorput

5 dl kaurahiutaleita
4 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 dl sokeria
75 g kevyesti suolattuja cashewpähkinöitä
2 tl karkeaksi jauhettua kardemummaa
100 g voita
2 munaa
100 g maustamatonta jogurttia

Kuumenna uuni 225 °C:een. Sekoita keskenään kaurahiutaleet, vehnäjauhot, leivinjauhe, sokeri, rouhitut pähkinät ja kardemumma. Sulata voi. Sekoita kananmuna, ruokajogurtti ja sulatettu voi. Lisää joukkoon jauhoseos ja vaivaa taikinaksi. Jaa taikina neljään osaan ja muotoile uunipellin pituisiksi tangoiksi. Asettele tangot leivinpaperin päälle uunipellille. Paista uunin keskiosassa 13-15 minuuttia ja viipaloi tangot vinoiksi, pitkiksi viipaleiksi. Lado viipaleet pellille leikkuupinta ylöspäin ja paista vielä 6-8 minuuttia. Sammuta uuni, avaa uunin luukku ja anna korppujen kuivahtaa noin 30 minuuttia.

Ohje on Arlan jostain ilmaislärpäkkeestä, mutta otin vapauden muuttaa ainekset normaaleiksi, eihän kukaan nyt höpöhöpö kevyttuotteita syö tosissaan?
Korput ovat mainioita mm. raikkaan hedelmäsalaatin ja passionhedelmä-kastikkeen kera:

Passionkastike

3 passionhedelmää
1 dl kuohukermaa
100 g maustamatonta jogurttia
0.5 dl tomusokeria

Vaahdota kerma ja lisää muut aineet.
Viimeksi muokannut Nugat päivämäärä To 29 Huhti 2010 21:04, muokattu yhteensä 2 kertaa
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » To 29 Huhti 2010 21:01

Korppuja kokeillaan vappupiknikille!
Mulla on vähän köyhäilybudjetti. Nuita aineksia löytyy jo valmiina kaapista.
Lisäksi ostin pari päivää sitten kaakaopussin. Kuumaa vettä termariin ja
joku viltti, jonkä päällä värjötellä.
Onko muita ehdotuksia?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina