Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 22 Touko 2009 20:20

:kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola:

En ollut uskoa silmiäni tänään Stockmannilla. Löysin liha-altaasta kaikkien aikojen suurinta herkkuani, lämminsavustettua poronmaksaa, alle 8 euron kilohintaan. :friikki:

En ole saanut herkkuani varmaan yli 10 vuoteen mistään, ja luulin suurinpiirtein, että Lapin liha on lopettanut sen valmistuksen. Lienee sanomattakin selvää, että reaktioni oli jotakuinkin seuraavanlainen:

:tipahdus: :superhymy: :friikkipomppu: :virne: :woohoo: :jami: :sydän: :pomppu: :löööv: :sekopää: :seko :pomppuhymy: :peukut: :kuola: :täpinä: :pilvi: :inkkari:

PS. Pahoittelen hynistulvaa ja ymmärrän, että kaikki eivät välttämättä ihan tajua maksan herkullisuutta, mutta tämä on suuri hetki elämässäni. Joskus käsittämättömän pienet asiat saavat aikaan käsittämättömän suuren riemun. :hullu:

PPS. Ja kyllä, se oli juuri niin hyvää kuin muistelinkin. :sydän:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » La 23 Touko 2009 13:38

Minä ymmärrän maksan riemun. :tilt: Poronmaksaan en tosin ole koskaan törmännyt.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » La 23 Touko 2009 16:25

Miten savustettua maksaa voi tehdä, vai syödäänkö sellaisenaan?
Voisi joskus koittaa... vielä kun olin lukevinani että poronlihan
myrkkypitoisuus olisi kutakuinkin kelvollisissa rajoissa.

Kaupasta löytyi tarjouksessa kanan rintafileitä. Otin mukaan ja
paistoin, viipaloin ja pakastin minigrip puseihin työevääksi salaatin
päällisiksi. Lähikaupasta kun saa salaattisekoitusta rasiassa niin
tulee nopeasti työeväs kurkunpätkällä ja kirsikkatomaateilla
höystettynä. Voisi ehkä ostaa vielä pienen pullon salaatinkastiketta
töihin niin jo kelpaisi!

Kun kaerran keittössa ryhdyin hääräämään niin tein lauantairuoaksi
täytettyjä lettuja. Laitoin vähän tattarijauhoa taikinaan mauksi.
Kohta pääsee maistamaan, että tuliko hyviä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 24 Touko 2009 01:03

Pvi kirjoitti:Miten savustettua maksaa voi tehdä, vai syödäänkö sellaisenaan?
Voisi joskus koittaa... vielä kun olin lukevinani että poronlihan
myrkkypitoisuus olisi kutakuinkin kelvollisissa rajoissa.

Minä ainakin herkuttelen sillä ihan sellaisenaan, tai leivän päällä. Lisäksi tuli mieleeni, että tuosta saisi varmaan jonkinlaisen herkullisen täytteen voileipäkakkuun.

Reseptejä löytyypi täältä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 13 Kesä 2009 21:28

Ajattelin laittaa pakasteessa ollutta broileria Uncle Ben's -ateriakastikkeen kanssa. Sitten katsahdin: "Viimeinen käyttöpäivä 18. joulukuuta". Kyseinen (poliittinen?) broileri oli siis viettämässä jo kolmatta vuodenaikaansa pakastimessamme. Voiko sellaista enää syödä?

Googletin tietysti melkein sellaisenaan asian ja löytyikin sivusto, jossa ihmiset kyselevät vastaavia. Pakastus on se jännin, mitä ruokaan liittyy. :p Netissä luvattiin broilerille 3-6 kuukautta. Kun se kuuden kuukaudenkin raja oli nyt jo ohitettu, niin ajattelin, että olkoon ja käytinkin porsaanlihaa.

Hyvää muuten tuli. :D
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 13 Kesä 2009 21:39

Marttaliiton sivuilla on mun mielestä ihan hyvin tommosia perustietoja tommosista asioista.

Meikä värkkäs toissailtana kauheen kasan soijarouhe-linssi-pinaattipihvejä. Tuli hyviä. Eilen värkkäsin niille tzatzikin kyytipojaksi. Tuli tujua, mutta hyvää. Yhteen bulgarianjugu-purkkiin hurahti kolme valkosipulinkynttä. :virne:
Eri hyvää ohran kanssa. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Kesä 2009 19:19

Miten soijarouhetta käytetään?
Oon kuullut joskus, että sitä voi käyttää vähän kuin jauhelihan sijasta/lisäksi, mutta miten se valmistetaan? Vai valmistetaanko sitä edes mitenkään, kelpaako se sellaisenaan?

Soijarouhe on mielenkiintoinen ruoka-aine, mutta en ole uskaltanut ostaa sitä, kun en oikein ole tiennyt miten sitä käyttäisin. :tilt:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 15 Kesä 2009 19:38

Ainakin soyappetitin soijarouhepaketeissa on käyttöohjeet. :tilt:
Sitä vaan keitetään (esim kasvisliemikuution kanssa) jotain 5 min ja sitten käytetään ruskistetun jauhelihan tapaan esim. makaronilaatikkoon, kaalipataan, pihveihin, pyöryköihin, jne.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Kesä 2009 20:17

Ooh, mielenkiintoista. Voishan sitä rouhetta joskus kokeilla, jos sille päälle satun. :tilt:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Annis » Ma 15 Kesä 2009 21:19

silloin kasvissyöjä aikoihin, kun tuli enemmän käytettyä soijarouhetta, mä yleensä vaan kaadoin rouheen päälle kuumaa vettä ja annoin turvota, helpompi vaihtoehto kuin keittäminen.
Silloin tuli laitettua sitä mm pizzataikinan sekaan ja koulussa porukka laittoi sitä ihan kuivanakin kaiken ruuan sekaan. :tilt:
Annis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 15 Kesä 2009 21:32

Juu oon määki pistäny kuivana jugurtin sekaan muuten, nyt kun mainitsit. :lanppu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Ke 24 Kesä 2009 13:41

Tein falafeleja :kuola: . Tai no, ostin valmiin taikinan johon lisäsin veden ja sit vaan paistoin ne. Mutta oli tosi hyviä! Ensi kerran teen taikinankin itse, kun tuo valmistaikina oli aika hintavaa.
Soijarouheesta olen viime aikoina myös tehnyt paljon kaikkea. En ole siirtymässä kasvissyöjäksi, vaikka ruokailutottumukseni siltä viime aikoina ovatkin kovasti näyttäneet, mutta minusta on kivaa tehdä vaihteeksi kasvisruokia ja opetella uusia reseptejä. Kyllästyin siihen, että söin lähes aina samoja ruokia.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja L-S » To 25 Kesä 2009 12:53

Falafel. :kuola: Ajattelin syödä niitä tänään.

Toisekseen mun tekisi jostain syystä mieli ostaa esim. silakoita tai muikkuja tai jotain muuta hassua kalaa, jonka voisi paistaa. En ole syönyt sellaisia aikoihin. Jäin kuitenkin miettimään, onko esim. silakan syöminen kovinkin epäekologinen teko. Tietäiskö joku? Sitä dioksiinia tms. niissä kai on, mutta en nyt olisi siitä kovin huolissani, jos syön muutenkin kalaa melko harvoin.

Mitä tulee soijarouheeseen, se kannattaa maustaa hyvin. Itse käytän sitä usein myös paistinpannulla, en nyt sitten tiedä onko sillä suurta vaikutusta lopputulokseen.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 25 Kesä 2009 13:04

L-S kirjoitti:Toisekseen mun tekisi jostain syystä mieli ostaa esim. silakoita tai muikkuja tai jotain muuta hassua kalaa, jonka voisi paistaa. En ole syönyt sellaisia aikoihin. Jäin kuitenkin miettimään, onko esim. silakan syöminen kovinkin epäekologinen teko. Tietäiskö joku? Sitä dioksiinia tms. niissä kai on, mutta en nyt olisi siitä kovin huolissani, jos syön muutenkin kalaa melko harvoin.

WWF:n sivuilta löytyy pdf-tiedosto, jonne on listattu mitä kaloja ja muita vedessä olevia öttiäisiä kannattaa syödä ja mitä välttää.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja L-S » To 25 Kesä 2009 13:13

Kiitoksia, tämäpä hyödyllinen opas. Silakkaa kehotettiin ostamaan enemmän, joten kenties tsekkaankin viikonloppuna löytyisikö sitä jostain. :tilt:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Galileo » To 25 Kesä 2009 14:00

Kalan ravinteista on enemmän hyötyä kuin sen epäpuhtauksista haittaa. Siis terveysasiallisesti kaikkea kalaa kannattaa syödä minkä ehtii. Ylikalastus ja eettiset seikat ei ole tuttuja.

Nyt on pottuaika. Eilen ensimmäisen kattilallisen keitin. Herkkua on. Kesä-elokuu on mulla perunan mutustelun aikaa. Muuten vaan pastaa ja riisiä lisukkeena.

Jos olisin reipas, hakisin töiden jälkeen torilta käristetyn kalan ja pussin pottuja. Mutta en ole.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 06 Heinä 2009 22:32

Kokkaus- ja leipomisinnostus on iskenyt muhun. :sekopää: Eilen tein kasvissosekeittoa ja sämpylöitä; tänään taas kasviskastiketta (sipulia, paprikaa, ananasta ja herkkusieniä) + makaronia sekä mutakakkua jäätelön kera. Mutakakku ei oikein onnistunut. Laitoin ilmeisesti liikaa jauhoja ja paistoaikakin oli liian pitkä (ei valuvaa tai edes kosteaa sisusta). Kyllä se ihan syötävää silti on. :tilt: Huomenna ei ole onneksi aikaa leipoa tai kokata. Eihän mulla kohta ole paikkaa kaikille valmistamilleni ruuille, jos toteuttaisin kaikki ruokaideat. :keijo:

Nyt kyllä on sellainen olo, ettei ihan heti tee mieli mitään makeaa. Täytynee pakastaa yli puolet mutakakusta.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 23 Heinä 2009 23:40

Onko täällä ketään oliivien ystäviä? Missä tuotesarjassa mahtaa olla parhaimmat vihreät oliivit? Vai onko oliiveissa juurikaan eroa?

Olen aloittanut oliiveihin tutustumisen halvimmasta päästä ja tähän mennessä olen todennut Rainbow-oliivit huonoiksi. Lidlin oliivit (iso purkki, paprikalla täytetyt) ovat ok.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 24 Heinä 2009 03:04

Tr*ina kirjoitti:Olen aloittanut oliiveihin tutustumisen halvimmasta päästä ja tähän mennessä olen todennut Rainbow-oliivit huonoiksi. Lidlin oliivit (iso purkki, paprikalla täytetyt) ovat ok.

Aiemmin olen havainnut oliivit ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, kunnes sain mutustella tuoreita oliiveja. Suolaliemessä säilötyt, täytetyt oliivit ovat kammoja omaan suuhuni, mutta sellaiset perkeleet, joissa on kivi vielä sisällä, ovat olleet järjestäin maukkaita. Tuoreiden saatavuudesta ei tosin ole mitään hajua. Ravintolasta niitä saa!
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 28 Heinä 2009 15:24

Juu no suolaliemessähän nekin säilytetään, mutta kivelliset oliivit ovat kyllä paljon maukkaampia kuin kivettömät.
Niissä kai se maku säilyy paremmin, koska pintaa ei siitä ole rikottu. (luulisin)
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja theia » Ti 28 Heinä 2009 18:47

Mitäköhän kivaa vuohenjuustosta keksisi? :raps:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 28 Heinä 2009 21:55

theia kirjoitti:Mitäköhän kivaa vuohenjuustosta keksisi?

Pastaa, uunivoileipiä, pizzaa, salaattia.
Vuohenjuustotomaattikeitto on ihan ihanaa!

Sopii ihan kaikkeen ja on namia.

Reseptejä löytyy helposti, en linkittele tai ohjeista, koska meillä kaikki tehdään mutulla ja soveltaen. Ruuassa yksi hauskimpia juttuja on, että täsmälleen samoista aineista saamme kanssanisäkkään kanssa tehtyä aivan erimakuiset ja -näköiset samannimiset sapuskat.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 08 Elo 2009 18:10

Pirtelö!

maustamatonta Alpro Soya -soijajugua
mango-banaani-jätskiä
ananasmurskaa
lusikallinen pellavansiemenrouhetta
lusikallinen auringonkukansiemeniä
loraus limemehua
loraus verigreippi-appelsiini-mehua

Sauvasekoittimella sekaisin.

:p :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 09 Elo 2009 23:19

Pakastemarjosta tehty jugurttpirtelö on ehdon talviaamupala. Pimeällä
pitää saada aloittaa päivä ihanasti. Heti aamusta pääsee kiinni päivän
vitamiineihin ja jos muuten tulisi jätettyä aamupala väliin, niin pienellä
herkulla saa huijattua masuun vähän energiaa päivän alkuun.
--
Tällä hetkellä parasta on Tallinnasta tuotu tattari. Suomesta en ole
löytänyt hyviä tattariryynejä. Eteen on osunut vaan vihertävää lajiketta,
joka on keitettäessä osoittautunut "limaisemmaksi".
Tämä ruskea on hyvää! Vähän voita seuraksi, niin en muuta kaipaa.
Nami.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 05 Syys 2009 19:12

Tein eilen sämpylöitä. :kuola:

Hiivaa, vettä, ruis-, hiivaleipä- ja sämpyläjauhoja, valkosipulia sekä auringonkukansiemeniä. Suolan unohdin, mutta eipä se juurikaan haitannut. Hyviä ovat. :D Ens kerralla olis tarkoitus laittaa mukaan kaurahiutaleita, kun niitä kerran kaapista löytyy. :p

Nyt tekisi mieli leipoa jotain muutakin (vaikka Sydänsurujen kakkua), mutta toisaalta pitää kyllä tiskatakin ja lukea taas tenttiin. Kun on yhdestä päässyt eroon niin toinen jo höömöttää ens viikolla. :huoh:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina