Kasvisruokaa kaikelle kansalle

Re: Kasvisruokaa kaikelle kansalle

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 06 Elo 2011 22:34

Kiba: Kiusauksessani oli muutakin kuin pakastevihanneksia (ja nekään ei olleet niitä suikaleita), ne olivat siinä sivuroolissa. Eikö kaiken järjen mukaan pavuilla ja perunalla pitäisi lähteä nälkä? Ei lähtenyt. Kasvisruoka. :norsu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 06 Elo 2011 22:51

Lyyra kirjoitti:Eikö kaiken järjen mukaan pavuilla ja perunalla pitäisi lähteä nälkä? Ei lähtenyt.

Pitäisi :sori:

Ehkä sun elimistö käsittelee ravintoa niin, että kasvisruoka yksinään ei riitä sulle.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 07 Elo 2011 00:02

Papujen ja perunan seuraan vielä jotain jossa on rasvaa ja muistaa syödä reilun
annoksen sitä kasvista, niin kyllä sen kolme tuntia pitäisi kestää. Neljännellä
tunnilla saakin jo vähän olla nälkä.

Mulle kasvisruoka sopii kyllä tosi hyvin, jos se vaan on monipuolista. Paras olo
ikinä ja karkki himottomuus on ollut festareilla, joilla tarjotaan vegaanista ruokaa.
Tarjolla on ollut muutamaa sorttia maistuvaa ammattilaisen tekemää ruokaa ja
sitä on saanut säännöllisesti.
Ruoan lisäksi kun syö vähän leipää levitteellä, hedelmiä ja pähkinöitä sekä tujauttaa
tahinia pari ruokalusikallista kastikkeeksi ruoan tai leivän päälle (tai avocadoa, tai
jotain muuta rasvaista) niin masu ja mieli voi hyvin.
Kotioloissa en ole niin loistelias kokki, että viitsisin saati osaisin tehdä monen sort-
tista ruokaa. Kasvisruokaa tulee tehtyä, vegaanistakin ja jokusen kerran kuussa
laitan lihaa tai kalaa. (etenkin jos sattuu löytymään kylmiä paketteja dyykkausreis-
sulla)
Mun periaate on, että mitä enemmän rajoittaa ruokavaliotaan, sitä tarkempi sen
kanssa pitää olla. Helpointa on, kun syö kaikkea, mutta silloin pitää myös muistaa
syödä kaikkea.

---
Kaali on minusta parasta tuoreena salaattina sinappikastikkeen kanssa.
Lämpimänä se menee oikein hyvin vokeissa, kunhan ei paista läpikypsäksi.
Pitkään haudutettu kaali on minulle yökötys.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 07 Elo 2011 15:33

Shay kirjoitti:
Itsehän en kasvisruoasta perusta, sillä liha tekee ruuasta maukasta (mielestäni). :moro:

Suomalaiset syövät liikaa lihaa

:moro:

Mut oikeasti. 300 g viikossa kuulostaa kyllä todella vähältä, vaikka itsekään en pahemmin lihaa nykyään syö. Ainakaan punaista lihaa.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 09 Elo 2011 16:31

Mä oon syönyt viime viikkoina tosi paljon kesäkurpitsaa. Täytettyinä: halkaistaan ja koverretaan sisus ulos, pistetään tilalle fetajuustoa, herkkusieniä, paprikaa ja juustoraastetta. Uuniin ja namskis! :kuola:

Ja eilen viipaloin kurpitsasta suikaleita, paistelin pannulla ja heitin sekaan kanttarelleja, homejuustoa ja kermaa. Herrrrkullinen ja täyttävä pastakastike. :D
elegia

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 17 Syys 2011 21:21

Tulipa hyvää! :kuola:

Kaupassa oli vähän dilemma, että mitä tänään syötäisiin (ja kun Akikaan ei oo viikonloppuisin kertomassa :huoh: ). Sit keksin, että kotona on perunoita, ja perunat on viime aikoina maistuneet jopa ihan hyvältä. Ja sit ei tehny mieli mitään jauhelihakastikesysteemejä eikä mitään sellasii tavallisii perunaruokia, niin sit muistin, että outokämppis ( :epäilevä: ) ruukasi tehdä peruna-linssi-currya, jota minäkin pääsin maistelemaan pari kertaa. Se oli silloin ehkä vähän tylsää ruokaa, mutta nyt sit teki vähän mieli. Ja kotona oli intialaisia mausteitakin kertynyt jo ihan kivasti. Siispä muistelin vähän, mitä outokämppis siihen curryynsa laittoi, ja ostin lisää perunoita sekä punaisia linssejä, sipulia, tomaatteja (kotimaisia, ihanan kypsiä ja punaisia :kuola: ) ja inkivääriä.

Kotona guuglailin sitten vähän netistä ohjeita, että mitenkäs tää nyt kannattaa toteuttaa. Löysin tämän, ja aloin säätämään sen pohjalta. Kaikkea ei ollut, eikä se juuri menoa haitannut.

Ensin silppusin sipulin ja lorautin öljyä pannuun. Laitoin sipulin öljyyn kuultumaan (levy oli 4:lla ja 3:lla), ja sen aikana silppusin valkosipulit ja raastoin inkiväärin (sitä oli melkein mun peukalon kokoinen palanen, raastettuna siitä tuli vähän enemmän kuin tuo ohjeen 2 tl). Sitten heitin sipulien joukkoon valkosipulin ja inkiväärin, sekä liudan mausteita: 2 tl jauhettua korianteria, 1 tl jauhettua kuminaa, 1 tl kurkumaa, reiluhko 0,5 tl kanelia ja 0,5 tl chilirouhetta.
Sitten kuutioin 3 perunaa (keskikokoisia) ja heitin ne linssien (n. 2dl) kanssa pannuun muiden sekaan. Sekoittelin, että kaikki maustuu keskenään. Sitten kiehautin vettä ja tein jauheesta kasvisliemen. Kaiken tämän lomassa kuutioin 4 keskikokoista tomaattia (ostamani pussin paino oli reilu 500 g, joten jätin isoimman tomskun laittamatta, jotta määrä vastaisi suurin piirtein tuota ohjeen määrää). Lorautin kasvisliemen ja tomaatit pannuun joukon jatkoksi, ja laitoin riisiveden kiehumaan. Maustoin vielä currya teelusikallisella suolaa, reilulla teelusikallisella mascobado-sokeria ja parilla ruokalusikallisella tomaattipyrettä. Annoin hautua kunnes riisi oli kypsää (riisin värjäsin kurkumalla iloisen keltaiseksi) ja tiskit tiskattu. Juuri ennen lautaselle kauhomista lisäsin curryyn ruokalusikallisen sitruunamehua.

Ja tuli muuten paljon parempaa kuin outokämppiksen outo curry. :virnu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 28 Loka 2011 13:12

Haastan tänään itseni uuden ruuan pariin ja teen falafeleja. En oo niitä koskaan syönyt ja kikherne on vieras hernes, joten maku on vielä mysteeri. Reseptejä on moneen lähtöön, mutta siellä täällä oli mainintaa, että parhaat syntyis liotetuista ei-keitetyistä herneistä. Siskot kokkaa -blogissa oli kikhernemöykkyjen ohje, joka kuulosti yksinkertaisuudessaan hyvältä. Mie tosin ajattelin vaihtaa piparmintun klassisempaan falafel-mausteeseen korianteriin ja lisätä jeeraa ja vähän valkosipulia. Jotakin tähän tapaan siis:

5 dl liotettuja kikherneitä
1,5 dl öljyä
½ tl suolaa
mustapippurirouhetta
chiliä
jeeraa
valkosipulia
1 dl korianteria silputtuna
½ sitruunan mehu

Siskot kokkaa kirjoitti:Laita kuivia kikherneitä likoamaan edellisenä iltana. Määrä ei ole niin tarkka, kikherneet paisuvat n. kaksinkertaisiksi liotesaan ja tähän voi käyttää vähän enemmänkin herneitä jos nitä nyt tuli liotettua.

Lisää herneet monitoimikoneeseen tai astiaan missä saat ne murskattua sauvasekoittimella. Mökillä olen käyttänyt mittakannua ja sauvasekotinta. Lisää öljy, sitruuna ja aja sekoittimella herneitä mössöksi. Jos tuntuu, että kikherneitä oli enemmän ja taikina on liian kuivaa, lisää öljyä. Lisää sitten muut mausteet ja suristele vielä seos tasaiseksi.

Kuumenna pannulla öljyä ja muotoile tahnasta haluamasi kokoisia pötkylöitä pannulle. Varo, kuuma öljy saattaa roiskua kun laitat pihvin pannulle. Arvioisin, että sellainen lihapullan kokoinen möykky kypsyy vielä helposti pannulla parissa kolmessa minuutissa per puoli, mutta jos teet isompia pihvejä, niitä kannattaa paistella öljyssä pidempään, lähemmäs 5 min per puoli. Jos pihvi tummuu liian nopeasti, käännä pihviä pannussa välillä.

Valmiit falafelit voi pitää lämpimänä uunissa jos teet isomman erän ja tarjoile lämpimät kikhernepötkylät mintulla, suolalla ja pippurilla maustetun jogurtin tai vaikka tsatzikin kanssa.

Katotaan mitä miun falafel-palleroista tulee ja maistuuko ne vannoutuneelle lihansyöjäpuolisolle. Iltaa odotellessa. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 02 Marras 2011 18:18

Miun falafelkokkailut meni vähän niin ja näin. Ensin en löytänyt korianteria mistään, joten korvasin sen persiljalla. Taikinaa tehdessä en uskaltanut maustaa riittävästi, joten pallerot jäi aika mauttomiksi, ja taikina oli niin kosteaa, että näin parhaaksi pyöritellä pallot kahdella lusikalla. Ei ollut rakkautta ensisilmäyksellä, mutta aion yrittää joskus uudestaan.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 01 Huhti 2012 18:50

Koska tiedän, että Fordelta löytyy punajuurta rakastavia keijoja, ajattelin jakaa kanssanne aivan tajuttoman hyvän makuisen keiton reseptin. Keitto on todella hyvää ja täyttävää. :kuola: Koostumus on ihanan samettinen. Lisäksi keitto oli helppo valmistaa. Ainoa miinus oli se, että linssejä laitettiin ohjeen mukaan sen verran vähän, että proteiinin saanti jää aika niukaksi. (Ajattelinkin ensi kerralla laittaa n. 1,5 dl linsseja 0,75 dl sijaan.) Korianterin siementen sijaan käytin jauhettua korianteria. Ohje löytyi kivasta Chocochili-kasvisruokablogista.

Punajuuri-kookoskeitto

noin 4 annosta

600-700 g punajuuria
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
2 rkl öljyä
0,5 tl korianterinsiemeniä
0,5 tl juustokuminaa
1 kasvisliemikuutio + vettä
0,75 dl punaisia linssejä
4 dl kookosmaitoa (säästä pieni tilkka tarjoiluun)

1. Kuori punajuuret ja pilko ne lohkoiksi. Silppua sipuli ja valkosipuli.
2. Kuumenna öljy kattilan pohjalla. Murskaa korianterinsiemenet morttelissa ja lisää ne kattilaan yhdessä juustokuminan kanssa. Lisää sitten sipulit ja kuullota hetki.
3. Lisää kattilaan punajuurilohkot, kasvisliemikuutio ja vettä sen verran, että punajuuret juuri ja juuri peittyvät. Anna kiehua ja lisää vettä tarvittaessa.
4. Kun punajuuret ovat melkein pehmeitä, lisää kattilaan linssit ja kookosmaito. Keitä, kunnes sekä linssit että punajuuret ovat aivan kypsiä.
5. Soseuta keitto sauvasekoittimella. Tarkista suolan määrä. Annostele keitto kulhoihin ja koristele kookosmaidolla.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 07 Kesä 2012 11:03

Muokattiin tuota ohjetta pikkuisen. Enemmän punajuurta ja linssejä. Hyvää on. :kuola:

marenkienkeli kirjoitti:Punajuuri-kookoskeitto

noin 4 annosta

1 kg punajuuria
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
2 rkl öljyä
0,5 tl korianterinsiemeniä
0,5 tl juustokuminaa
1 kasvisliemikuutio + vettä
1,5-2 dl punaisia linssejä
4 dl kookosmaitoa (säästä pieni tilkka tarjoiluun)

1. Kuori punajuuret ja pilko ne lohkoiksi. Silppua sipuli ja valkosipuli.
2. Kuumenna öljy kattilan pohjalla. Murskaa korianterinsiemenet morttelissa ja lisää ne kattilaan yhdessä juustokuminan kanssa. Lisää sitten sipulit ja kuullota hetki.
3. Lisää kattilaan punajuurilohkot, kasvisliemikuutio ja vettä sen verran, että punajuuret juuri ja juuri peittyvät. Anna kiehua ja lisää vettä tarvittaessa.
4. Kun punajuuret ovat melkein pehmeitä, lisää kattilaan linssit ja kookosmaito. Keitä, kunnes sekä linssit että punajuuret ovat aivan kypsiä.
5. Soseuta keitto sauvasekoittimella. Tarkista suolan määrä. Annostele keitto kulhoihin ja koristele kookosmaidolla.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 10 Heinä 2012 13:08

Kesä! Uudet, tuoreet, auringon alla kypsyneet vihannekset!

KulmaAlepassakin on pieniä varhaiskaaleja, kesäkurpitsoja, porkkanoita, sipuleita...
Mukaan muutamaa sorttia, viipaleiksi ja hetkeksi öljyyn paistumaan.
Ihan parasta on että kaikki on pientä, niin että ei tarvitse joko syödä pelkkää kaalia viikon tai kaapia homehtunutta kasvin puolikasta biojätteeseen.

Suosikki on vähän mitä vaan kasviksia -vokki. Kikherneitä ja täysjyvänuudelia joukkoon.
Ihan parasta.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 21 Maalis 2013 15:42

Pidätkö pinaattikeitosta? Pidätkö pastasta ja parsakaalista? Entä pavuista? Mikset siis yhdistäisi nämä kaikki? :superhymy:

Lyrtsin pinaatti-parsakaali-papukastike pastalle

Pastaa
Pakasteparsakaalia
Pakastepinaattia
Pakastepapuja (niitä vihreitä)
(Kaura)kermaa
Sipulia
Valkosipulia

Laita pastavesi kiehumaan. Kuullota sipulia ja valkosipulia. Kaada sekaan kerma ja 5-6 nokaretta pakastepinaattia. Kun pinaatit ovat sulaneet, lisää joukkoon pakasteparsis ja pakastepavut. Suurusta tarvittaessa perunajauholla. Mausta suolalla ja pippurilla.

Ihan hyvää. Ehkä tähän ois voinut lisätä vielä kananmunaa. :virne:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 28 Kesä 2013 17:33

Helsingin sanomien sivuilta bongasin taannoin kikherne-porkkanapihvien ohjeen. Ai että on hyvää. :kuola: Pikkuisen olen ohjetta muokkaillut vastaamaan kotoa löytyviä tarvikkeita, joten sinappi on jätetty pois ja tuore korianteri on korvattu tuoreella basilikalla. :tilt: Niin ja säilykekikherneiden sijaan on käytetty kuivattuja kikherneitä, joita on liotettu+keitetty kerralla suuri satsi ja sitten pakastettu.

Laitan ohjeen vielä tähänkin, kun noita ohjeita välillä Hesarin sivuilta poistuu...

Kikherne-porkkanapihvit
(2 annosta)

1tlk (400 g / 265 g) säilykekikherneitä
1 rkl öljyä
1 keskikokoinen porkkana
1 pieni sipuli
1 valkosipulin kynsi
1 tl jauhettua korianteria
3/4 dl vehnäjauhoa
23 rkl tuoretta korianteria
1 tl sinappia
1/2 tl suolaa
ripaus valkopippuria
öljyä paistamiseen

Pane yleis- tai monitoimikoneen kulhoon valutetut kikherneet ja öljy. Aja seos nopeasti karkeaksi soseeksi.

Raasta porkkana karkeaksi raasteeksi ja silppua sipuli ja valkosipuli hienoksi. Kuullota porkkanaraaste ja sipulisilput pannulla öljyssä. Lisää sekaan jauhettu korianteri ja kuullota vielä hetki.

Yhdistä kulhoon murskatut kikherneet, porkkana-sipuliseos, vehnäjauho, silputtu korianteri, sinappi, suola ja pippuri. Muotoile taikinasta pihvejä.

Paista pihvit keskilämmöllä öljyssä pannulla rapean kypsiksi molemmin puolin.
--------

Muoks. :lanppu: Tajusin juuri, että unohdin tänään näitä tehdessäni kypsentää pannulla sipuli-porkkanaseoksen. Toimi kyllä silti hyvin. Pihvi oli tosin vaikeammin muotoiltavissa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Su 30 Kesä 2013 15:30

Minä tein myös noita kikherne-porkkanapihvejä. Jouduin tosin soveltamaan porkkanan kohdalla, kun huomasin, että porkkanat olivat pilaantuneet, enkä enää siinä vaiheessa viitsinyt lähteä kauppaan. Onneksi kaapista löytyi kesäkurpitsa, jonka raastoin porkkanan korvikkeeksi. Pihveistä tuli tosi hyviä :kuola: . Täytyy joku päivä kokeilla ihan sen porkkanankin kanssa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja theia » Ke 02 Loka 2013 18:33

Milläköhän tuon korianterin voisi korvata? Korianteri ei sovi mun suuhun kyllä yhtään.

Täyttävä, protskupitoinen kasvisruoka hakusessa. Lihaton kuukausi kuulostaa terveydellisesti vähän hazardilta. Raejuustoa ja kananmunia ostin, niissä on protskua. Soijarouhettakin on kaapissa, siitä saisi kivoja kastikkeita. Mitä muuta? Kikherneet? Linssit? Pavut? Mä oon ihan ulapalla :sori:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 02 Loka 2013 18:42

theia kirjoitti:Milläköhän tuon korianterin voisi korvata? Korianteri ei sovi mun suuhun kyllä yhtään.

Luulen, että porkkanapihveistä voi jättää korianterin suoraan poiskin. Porkkanan kanssahan sopii myös rakuuna hyvin, jos välttämättä haluat jollain korianterin korvata. Ylipäätään mausteet voi aina jättää pois ihan vaan korvaamattakin, jos jostain mausta ei tykkää. Se korvaamisperiaate lienee tarkempaa jossain ruuan rakenteeseen liittyvissä jutuissa. (Esim. leivonnaisisssa kananmuna on hyvä korvata jollain muulla, joka pitää pakan kasassa.)

theia kirjoitti:Täyttävä, protskupitoinen kasvisruoka hakusessa. Lihaton kuukausi kuulostaa terveydellisesti vähän hazardilta. Raejuustoa ja kananmunia ostin, niissä on protskua. Soijarouhettakin on kaapissa, siitä saisi kivoja kastikkeita. Mitä muuta? Kikherneet? Linssit? Pavut? Mä oon ihan ulapalla :sori:

Minä oon suositellut tätä mustapapu-feta-pinaatti-muhjua jo monille. Maistuu minun suuhuni ihan perushyvälle arkiruualle ja täyttää mukavasti. Tämä onnistuu myös muilla pavuilla kuin mustapavuilla. Muistaakseni tein ekan satsin GoGreenin jollain papumix-jutulla. "Kesäkurpitsapasta" oli ihan ok, mutta vetistä. Jos et ole himokarppaaja, niin suosittelen syömään ihan tavallisen pastan kanssa.

GoGreenin Chili Sin Carne on hyvää pikaruokaa. Sen voi lämmittää sellaisenaan ja syödä vaikka riisin kanssa.

Pavut ja linssit on mun suosikkeja kasvisproteiineista (soijaan en koske kepilläkään, ellei ole pakko). Quornia kannattaa myös kokeilla - löytyy pakastealtaista. Kuulemma quorn-pihveistä saa hyvät vegehampurilaiset. Rouhe ja palaset sopivat erilaisiin patoihin ja sooseihin. Vaatii maustamista, mutta koostumus on mun mielestä mukava.

Suosittelen kokeilemaan mun peruna-linssi-currya, jonka muistelen naputelleeni tännekin. Se on vähän sellainen intialaistyylinen ruoka. Siitäkin ohjeesta voi jättää korianterin pois, jos sitä siinä on (en muista, onko). Edit. Kah, tuossahan se oli muutama viesti takaperin: viewtopic.php?p=59942#p59942
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 02 Loka 2013 19:25

Quorn-pihvit on helkkarin hyviä, mutta valitettavasti myös riistohintaisia.
Aranwe

ViestiKirjoittaja theia » Ma 07 Loka 2013 11:21

Laitanpa tännekin nannan kikhernekeiton ohjeen :tilt:

Määristä ei oo mitään hajua kun seurasin vaan vierestä kun beibe teki, mutta:
- freesaa kattilassa juustokumina, curry ja paprikajauhe
- sitten freesaa sipuli, valkosipuli ja chili
- freesaa porkkanat
- lisää tomaattipyre, kasvislientä, laakerinlehtiä ja kokonaisia mustapippuria
Anna kiehua n 10 min
- lisää kypsät kikherneet ja paprika
- kun alkaa kiehua lisää parsakaali, keitä 2-3 min
- lisää pakasteherneet, kun herneet alkaa olla sulia lisää purjo
- sekoita, lisää suolaa tarvittaessa.

Ja kuulemma jos tahdot aateloida keiton lautaselle vielä tuoretta persiljaa ja korianteria.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 05 Helmi 2014 20:48

Haastoimme Miehekkeen kanssa kokeilemaan uusia raaka-aineita ja nostamaan esiin vähänkäytettyjä. Tammikuun uutena tuttavuutena oli nauris. Siitä emme ehtineet mitään kovin ihmeellistä tehdä, mutta sopi erinomaisesti juuresranskikseksi palsternakan, porkkanan ja lantun kaveriksi.

Vähänkäytettynä aineosana oli bataatti. (Bataatti on ihan äärihyvää, mutta jostain syystä meidän jääkaappiimme se on eksynyt hyvin harvoin.) Ja löytyihän sieltä aivan ihana resepti. Nousi yhdeksi tämän hetken suosikkiruoista! Alkuperäinen resepti on Kauhaa ja rakkautta blogista. Muokkasin sitä tosin monelta osin, sillä kaikkia ainesosia ei löytynyt tai halusin ne muusta syystä korvata jollain toisella. Tässä minun versioni:

bataatti-linssimuhennos (4 annosta)

loraus öljyä
1 pala purjoa (tai 1 sipuli)
2-3 valkosipulinkynttä
1 keskikokoinen bataatti (n. 400-500 g)
2 tomaattia
2 dl vihreitä linssejä
2 dl kermaa
4 dl vettä
loraus sitruunamehua
1 tl jauhettua inkivääriä
1-2 tl juustokuminaa
1/2 tl kurkumaa
ripaus chilijauhetta
suolaa
mustapippuria

Kuori ja pilko sipuli, valkosipuli ja bataatti. Viipaloi tomaatit. Huuhtele linssit huolellisesti.

Kuumenna kattilassa rasva ja kuullota sipulia, valkosipulia. Lisää joukkoon kuutioitu bataatti ja tomaatti ja paista vielä hetki. Lisää sen jälkeen muut ainesosat.

Anna porista keskilämmöllä kunnes bataatti ja linssit ovat sopivan kypsiä. Jos linssit eivät meinaa pehmetä, voit tarvittaessa laittaa kattilaan kannen tai lisätä hieman vettä.

Haihduta liika vesi pois.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 05 Helmi 2014 21:17

Mulle neuvoi portugalilainen kaveri kerran bataatista että sen voi kypsentää uunissa ritilällä matalla lämmöllä (iso n. 45min) kuorineen ja se säilyy jääkaapissa käyttövalmiina n.viikon. Sen voiottaa sieltä käyttöön ja vain lämmitttää tai käyttää just keittoihin, soseisiin, laatikoihin. Tietty johonkin laatikkoon tai keittoihin voi olla helpompi laittaa raakana.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 25 Huhti 2014 18:56

Tein tänään ensimmäistä kertaa elämässäni hummusta! Myös tahini tuli tehtyä itse. (Kuulemma sitä saa kaupastakin valmiina, mutta en ymmärrä, miksi sitä ostaisin, kun sesamin siemeniä löytyy kotoakin. :tilt: )

Resepti on otettu Kaikki äitini reseptit -blogista, mutta muokattu pikkuisen. Esim. tahinia tein suunnilleen täsmä annoksen (tosin taisi sitä olla noin 2-3 kertainen määrä alkuperäiseen ohjeeseen nähden ja salottisipuli oli korvattu normisipulilla. Oliiviöljyn korvasin rypsiöljyllä. Tahinia oli sen verran vähän, että sesaminsiemenet lentelivät, joten laitoin sipulin ja valkosipulin jo tässä vaiheessa.

Ja voi poijat on hyvää. Miehekekin sanoi, että tästä lähtien ei sitten vissiin tarvitse ostaa muita leivänpäällisiä vaan ryhdytään kikherneiden suurkuluttajiksi. :virne: Ens kerralla täytynee tehdä vähintään kaksinkertainen satsi. :tilt:

Hummus marengin tapaan

0,5 dl kuorittuja sesaminsiemeniä
1 rkl rypsiöljyä
1/2 tl suolaa
1 pieni sipuli
1 hienonnettu valkosipulinkynsi

1-1,5 rkl sitruunamehua
1/2 tl oreganoa
1/2 tl jeeraa (eli juustokuminaa)
1/2 tl mustapippuria
265 g kuivatuista keitettyjä kikherneitä (tai 1 tlk)
Sopiva loraus öljyä

Lämmitä uuni 175 asteeseen. Kaada sesaminsiemenet leivinpaperin päälle uuninpellille ja lämmitä uunissa 5-10 minuuttia, sekoita välillä. Älä anna ottaa väriä! Anna jäähtyä 20 minuuttia.

Laita astiaan sesaminsiemenet, öljy, suolaa, sipulit ja valkosipuli. Surruta sauvasekoittimella (tai tehosekoittimella) tasaiseksi. Lisää loput aineet. Surruta tasaiseksi, lisää tarvittaessa öljyä. Lopputulos on paksua tahnaa. :jami: Herkutellaan leivän päälle laitettuna.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 13 Kesä 2014 11:07

Bataattimaissikeittoa voisin syödä melkein joka päivä. :kuola: (Alkuperäinen ohje maku.fi-sivulla.)

Lisäsin mukaan linssejä ruokaisuuden lisäämiseksi.

Bataatti-maissisosekeitto

1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
1 rkl oliiviöljyä (tai rypsiöljyä)
700 g bataattia
3 dl punaisia linssejä
1 l kasvislientä
200 g maissia (pakaste)
1 rkl sitruunamehua
1 tl oreganoa
1/2 tl mustapippuria
1/4 tl suolaa
1/4 tl chilijauhetta

Kuori ja silppua sipulit. Kuullota sipulit kattilassa öljytilkassa.

Kuori ja paloittele bataatti. Lisää kattilaan kasvisliemen kera bataatit ja linssit. Keitä 15 minuuttia ja lisää maissit. Keitä, kunnes bataatit ovat pehmeitä.

Soseuta bataatti-maissikeitto sauvasekoittimella. Mausta ja tarkista maku.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 08 Elo 2014 17:28

Marengin kesäinen kasvispyttäri (2 hengelle)

1 sipuli
4 kynttä valkosipulia
1 pieni kesäkurpitsa
1 pieni kukkakaali
n. 2 dl kikherneitä
rypsiöljyä (tai voita)
soijakastiketta
juoksevaa hunajaa
mustapippuria

Pilko sipuli renkaiksi ja viipaloi valkosipuli. Paloittele kukkakaali.
Paista öljyssä sipulia ja valkosipulia hetki, lisää kukkakaalin palat. Paista jonkin aikaa.
Pilko kesäkurpitsa.
Lisää soijakastike, hunaja ja mustapippuri sekä kesäkurpitsa ja kikherneet.
Paista jonkin aikaa. Kukkakaali ja kesäkurpitsa saavat jäädä napsakoiksi. Sipuli sen sijaan kannattaa (mielestäni) paistaa kypsäksi asti.

Om nom. :kuola: (Paistoaika lyhyehkö, joten kämppäkään ei ihan liikaa kuumene ruoanlaitosta. :) )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 15 Elo 2014 16:22

Mun yhden ystävän mies Sri Lankalainen jonka ruokapöydässä istuessa on aina yllätyksellistä ja jännää.
Aika usein on liikaa mausteita, mutta kyllä mä kestän.
Sitten siellä on kikherneitä Lankalaisittain :kuola:

Sain siihen reseptin:

(tämä on siis suoraan mieheltä itseltään)

kikherneitä n 200g
keittämisen jälkeen kun pehmeitä, lisää suolaa
paista sipulia (1), kun ruskistuu, lisää currynlehdet, sinapinsiemenet ja kuminansiemenet.
lisää sen jälkeen herneet.

:virne:

Okei, myönnän etten tiedä paljonko liotin herneitä yksi ilta, about kaksi kuivaa kourallista laitoin likoamaan.
Tänään päätin että nyt teen tätä.

1 sipuli
1 tl sinapinsiemeniä (no nää ois ehkä kannattanut murskata jotenkin, ens kerralla sitten)
1/2 tl kuminansiemeniä (ois voinut olla enemmän ja ehkä vähän jotenkin kanssa murskattuja)
5 kuivattua currylehteä
1/2 tl fenkolin siemeniä

Tein ylläolevan ohjeen mukaan.
Ehkä vähän enemmän saisi olla siemeniä, mutta miedompikin on ihan ok.
Ja miten hyvää :kuola:

Puhumattakaan huumaavasta tuoksusta joka leijailee kämpässä ja rapussa :tipahdus:

Lupaan tehdä näitä kaikille jotka haluavat ensin maistaa. Siemenet sain lahjaksi, ilmeisesti ne on jostain aasiakaupasta.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 09 Syys 2014 18:53

Hernaripäivä. Nomnom. :kuola:

Itsetehty hernari on kyllä hyvää ja edullista. Erityisesti kasvisversiona, sillä lihahan on sikahinnoissa (ehe ehe).

Marengin kasvishernari

500 g kuivattuja herneitä
2 l vettä
3 sipulia
n. 9 pienehköä valkosipulinkynttä
1 iso porkkana (tai 2-3 pientä)
1 kasvisliemikuutio
1/2 tl mustapippuria
suolaa
3 dl punaisia linssejä
1,5 tl meiramia

Liota herneitä vedessä yön yli (tai kymmenisen tuntia).
Keitä herneitä 1,5 tuntia.
Lisää pilkotut porkkana, sipulit, valkosipulinkynnet, kasvisliemikuutio, mustapippuri ja suolaa.
Keitä 30 min.
Lisää linssit ja keitä vajaa 10 min (etteivät linssit mene täysin muhjuksi). Laita levy kiinni.
Lisää meirami ja anna keiton jäähtyä hieman ennen tarjoilua
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina