Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja annastindeli » La 05 Marras 2011 22:01

Miä oon muutaman kerran nyt tehny sushia ite. En mitään ihmeellistä oo tehny, mutta täytteeksi oon laittanu kylmäsavulohta, katkarapuja tai ravunpyrstöjä ja joko kurkkua tai avokadoa. Itse tykkään myöskin dipata ne sit makeaan soijakastikkeeseen (ketjap manis), johon sotkettuna hieman wasabia. Oon siis tehny vaan niitä tavallisia rullia, mutta tekis mieli kokeilla niitä "nurinperin" olevia, missä merilevä on sisällä ja riisi ulkopuolella. En oo ihan raakaa kalaa uskaltanu ostaa, kun ei ihan satavarma voi olla tuosta kaupan kalasta. Ja tykkään kylmäsavulohesta ihan pöhkönä. :P Pitäiskin taas tehdä. :kuola: Samaten olen todennut että tavallinen puuroriisi toimii aivan yhtä hyvin kuin sushiriisi, oon tainnu huuhdella sen vaan useammin. Säilytin vaan käsittelyohjeen sushiriisipussista. Ja käytännöstä sen verran, että on todellakin oltava vesikippo vieressä kun riisiä levittää, sticky rice on nimensä veroista. :virne:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 06 Joulu 2011 14:19

Tein munavoin kirnuvoihin enkä perinteiseen margariiniin. Ja hyvää tuli :superhymy: Voita oli runsaahkosti, mutta eipä se nyt paljon haitannut. Suunnilleen puolet sellaisesta pienestä paketista ja se yhdistettynä kolmeen munaan. Ehkä neljälle munalle tuo on hyvä määrä. Kolmelle voi kokeilla sellaista kolmasosaa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 23 Joulu 2011 22:47

Jouluruoka ei ole mun juttu.
Niin monena jouluna olen ollut nälissäni. Viime jouluna sen takia että se porkkanalaatikko jäi velliksi :epäilevä:
Tein itselleni tämmöistä:

Punajuuri Loves Aurajuusto
punajuuria
1 palaa auraa
kuohukermaa
suolaa, mustapippuria
1 iso tai kaksi pientä (puna)sipulia

Leikkasin punajuuret siivuiksi, peitin vuokan pohjan siivuilla ja sipulisiivut päälle. Tämän jälkeen reilusti auraa, niin että punajuuria ei näkynyt ollenkaan.
Toiseen kerrokseen tuli ensin pari punajuurisiivua, sitten sipulia ja vielä loput punajuuret päälle. En valitettavasti tajunnut laskea montako niitä oli :keijo:
Päälle heitin sitruunapippuria mustapippurin puutteessa, vähän suolaa ja rosmariinia (kun ei muuta ollut).
Kiertoilmauuniin monen muun ruuan kanssa 170 astetta, 1.5h :keijo: Ohjeessa oli alunperin että tunti, mutta mä unohdin! :virne:

Maistoin lientä :tipahdus:
Kyllä huomenna napa paukkuu!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 25 Joulu 2011 21:32

Yhden ruokalajin eksperttien jouluruoka:

Joululimppua munavoilla yhdelle hengelle.

Tarvikkeet:

3 munaa
neljäsosa pakettia Lurpak-voita
4 viipaletta Joululimppua (Vaasan)

Keitä munat ja muusaa ne sekaisin voin kanssa. Levitä seosta leipäviipaleelle (valmiiksi viipaloitu). Nauti.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 26 Joulu 2011 14:52

Pascal Lemoix kirjoitti:Yhden ruokalajin eksperttien jouluruoka:

Joululimppua munavoilla yhdelle hengelle.

Tarvikkeet:

3 munaa
neljäsosa pakettia Lurpak-voita
4 viipaletta Joululimppua (Vaasan)

Keitä munat ja muusaa ne sekaisin voin kanssa. Levitä seosta leipäviipaleelle (valmiiksi viipaloitu). Nauti.

Munavoihin voi myös lisätä raejuustoa. :kuola: Hyvää ja mukamas kevyemmän tuntuista. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja skray » Ti 03 Tammi 2012 20:56

En tiedä onko tää nyt niin ruokaisaa ruokaa, mutta herkkua kuitenkin. Nimittäin nachovuoka. :kuola:
Laitoin juustodippiä vuoan pohjalle, paistoin 400g jauhelihaa ja laitoin siihen tacomausteseosta (original) ja sen kaadoin juustodipin päälle. Siihen päälle meni melkein puoli purkkia sellasta punasta tacokastiketta. Ja siihen päälle tortillasipsejä ja juustoraastetta. Koko kasaa paistoin uunissa reilun 10 minuuttia. Hyvää tuli ja voisin todellakin kuvitella tän maistuvan krapulapäivänä. :tipahdus:

Ensi kerralla laitan jotain muuta mausteseosta, kuin tuota originaalia tacomausteseosta, ehkä sitä tortillaversiota. Ja sitä punasta kastiketta vois laittaa koko purkin niin kuin ohjeessa sanottiin. Se oli mulla mediumtulista, en viitsinyt sitä hottia ostaa, jos se olis ollu liian tulista. Ja enemmän juustoraastetta vois myös laittaa.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Nugat » La 21 Tammi 2012 22:20

Törmäsin netissä jännittävään huomioon. :lanppu:

Rypsiporsas ennen:

Kuva

Rypsiporsas nyt:

Kuva

Eiks se ookkaa enää sydänystävällinen? :riips: Vai vain tuurilla? :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 21 Tammi 2012 22:32

Mulla on joku mielikuva, että joku markkinointiviranomainen ois puuttunut tuohon jotenkin harhaanjohtavana. :riips:

*pikaguuglaus*

Jep. Näinhän se meni. Ja näin.
Viimeksi muokannut Lyyra päivämäärä La 21 Tammi 2012 22:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » La 21 Tammi 2012 22:38

Lyyra kirjoitti:Mulla on joku mielikuva, että joku markkinointiviranomainen ois puuttunut tuohon jotenkin harhaanjohtavana. :riips:

:pikaguuglaus:

Jep. Näinhän se meni. Ja näin.

Näinhän se oli. :tilt: Silti jotenkin... hupaisaa. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 21 Tammi 2012 22:43

Ääää, ehdit lainaamaan ennen kuin ehdin korjaamaan typerän hynisvirheen. :pillitys:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » La 21 Tammi 2012 22:51

Lyyra kirjoitti:Ääää, ehdit lainaamaan ennen kuin ehdin korjaamaan typerän hynisvirheen. :pillitys:

:juoni:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja skray » Ti 07 Helmi 2012 12:19

Mä oon niin kyllästynyt kaikkiin ruokiin mitä arkena teen meille ruuaksi. :gaah:
Makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, spagettia jauhelikastikkeen kera, lohkoperunoita lihapullien/nakkien/jonkun kanssa, kinkkukiusausta, pizzaa.. makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, spagettia.... ja taas alkaa alusta. Onhan noita ruokalaja muutama enemmän, mutta kuukaudesta ja vuodesta toiseen ne ei siitä vaihtelevammaksi muutu, vaikka niitä oliskin kolme enemmän kuin listasin. Lisäksi teen salaattia. Otan sitä töihinkin evääksi. Ja sitten syön hedelmiä töissä ja kotona.

Aina samaa! :gaah:
skray

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 08 Helmi 2012 02:38

Laitappas väliin vaikka kalakeittoa, uunikalaa, uuunikasviksia hunajalla ja chililä, lasagnea/kasvis, kanakeittoa, pastaa kalakastikeella ym...

Esim. lohipala astiaan ja makeaachilikastketta päälle ja sen pääle pakaste uunijuuureksia tsm. 25-35 min. Ja annos on valmis.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja theia » Ke 08 Helmi 2012 11:21

@gen.fi kirjoitti:Esim. lohipala astiaan ja makeaachilikastketta päälle ja sen pääle pakaste uunijuuureksia tsm. 25-35 min. Ja annos on valmis.

Meillä on bannattuna makea chilikastike (siis sellainen sweet&sour -henkinen, siinä on kuulemma liikaa e-aineita jnejne), ja pakasteuunijuureksetkin. Tai en mä usko, että jos mä niitä kaappiin ottaisin ja niistä ruokaa tekisin, etteikö sitä ruokaa syötäisi, mutta mä en kyllä oikeastaan uskalla kokeilla.
Niinpä mulla on edelleenkin hirveitä ongelmia ruoanlaiton kanssa, kun jotenkin mun päässä nyt pitäisi kaikki tehdä ihan alusta alkaen itse. Ei puolivalmisteita tai makukermoja tms. Niitä karsastetaan meillä aika paljon.
Pitäisi vaan nyt oikeasti ottaa viikkoproggikseksi tehdä joka viikko jotain ruokaa. Meillä kun tuo kokki tekee ruoan. Kun se on niin paljon helpompaa - ja maukkaampaa.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja skray » Ke 08 Helmi 2012 12:40

@gen.fi kirjoitti:Laitappas väliin vaikka kalakeittoa, uunikalaa, uuunikasviksia hunajalla ja chililä, lasagnea/kasvis, kanakeittoa, pastaa kalakastikeella ym...

Esim. lohipala astiaan ja makeaachilikastketta päälle ja sen pääle pakaste uunijuuureksia tsm. 25-35 min. Ja annos on valmis.

Täällä talossa on sellanen mieseläjä, joka syö kuin hevonen ja on nälkäinen jo kahden tunnin päästä jos on liian kasvispainotteista ruokaa. :keijo:
Jos taas kalaa ostaa niin paljon kuin sitä tarvitsisi ja haluaisi, on se todella kallista. :huoh:
Teen mä välillä kalaakin toki ruuaksi, uunissa juurikin. Ja lisäks keitän perunoita jne. mutta aika harvoin silti.

Uunikasviksia hunajalla ja chilillä voisin tehdä lisäkkeeksi muuten johonkin. Mitä kasviksia siihen voisi laittaa? Porkkanaa varmasti, mutta mitä muuta? Perunoitako? Ja sipulia? Entä muuta? Mitä mausteita laitan hunajan lisäksi? Chiliä jauheenako? Mulla ei ole muunlaista chiliä.
Suolaako? Vai häh? Hunajaa olis kiva käyttää mausteena enemmän, mutta en tiedä mitä laittaisin sen kanssa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 08 Helmi 2012 17:59

Me olemme laittaneet uunijuureksiin perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia ja valkosipulia. Mausteena siirappia (pari ruokalusikallista), suolaa (ihan vähän), mustapippuria ja basilikaa. Toimii erityisen hyvin valkosipulilla ja rosmariinilla maustettujen kanankoipien kanssa. :kuola:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 08 Helmi 2012 18:48

Me ollaan muutaman kerran tehty lihapataa pidemmän kaavan mukaan. Haudutettu pitkään uunissa (monta tuntia) ja sitten laitettu sekaan perunaa, porkkanaa, bataattia, sipulia ja sieniä. Sen jälkeen vielä ainakin tunniksi uuniin. Tulee namia! Lihaksi käy oikeastaan mikä vain, ns. huonommatkin lihat käy oikein hyvin, sillä pitkään hautumalla ne kypsyvät erittäin muheviksi ja mureiksi. Nam. Suosittelen!
lumikukka

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 09 Helmi 2012 18:14

Mulla(kin) on ikävä einesvamma (hyiensyö), ja nyt tuon jälkikasvun takia pitää tehdä viikollakin pari ateriaa päivässä ja viikonloppuisin naaman edestä pitäisi löytyä se 5 ateriaa (2 isoa ja 3 pienempää). Alkaa itselläkin olla pää jumissa, kun miettii, mitä söisi ja syöttäisi.

Mä käytän paljon eri lähteitä etsiessäni uusia ja vanhoja reseptejä. Muokkailen niitä ja ulkomuistista tulee jo jos jonkun näköistä, eikä niin haittaa, vaikka jotain unohtuisikin. Sitten sovelletaan ja sävelletään.

Yleensä kuitenkin teen viikonloppuostoslistan kotona niin, että kaivelen reseptejä ja mietin koko viikonlopun sapuskat valmiiksi. Reseptejä löytyy keittokirjarivistöstä, itse lehdistä leikatuista resepteistä tehdystä kansiosta, FB:n kautta Foodie.fm:stä, Hellapoliisilta, muista ruokablogeista ja jos on valmiiksi mielessä jotain, niin googlaamallakin etsin.

Ihmettelin skrayn listasta puuttuvaa kanaa, koska se on meillä pääraaka-aine noin 80 % lämpimistä ruuista :o: Paistettuja kanan filepihvejä tai suikaleita kermakastikkeessa, kanapastaa eri variaatioissa, uunissa mehukkaaksi hautuvat koipireidet, kanatortilloja, kanawokkivariaatiot, lämmin kanasalaatti, jiiänee :kuola: Pääosin helppoja, halpoja ja nopeita tehdä. Ja tietenkin hyvää.
Jauhelihasta voi tehdä itse herkullisia lihapullia, jauhelihapihvejä, jauhelihakastiketta ruskealla soosilla tai tomaattimurskalla, halpisversion Texas Chilistä :kuola:, chili con carnea, lasagnettea tai lasagnea, pizzan päälle, täytettyihin paprikoihin, tortilloihin, ääh, mihin vain.
Lohi on välillä todella halpaa ja siitä voi tehdä pannulla paistaen lohimedaljonkeja, uunissa sellaisenaan, kalakeittoa... Kalakeittoa voi tehdä myös pakasteseistä, jos budjetti ei muuten anna myöten. Tonnikalaa voi heitellä kans pizzan päälle, noihin paprikoihin, salaatteihin. Meidän lähikaupasta saa kalatiskiltä halpiskalaa pangasiusta, sitä syö meillä jopa kalaa inhoava soffiskin, kun sen pilkkoo palasiksi, leivittää á la Jamie Oliver ja paistaa pannulla rapsakaksi kalapuikoksi.
Possusta saa herkullista hapanimeläwokkia, valurautapannulla ihania kyljyksiä tai noisetteja, leivitettyä porsaanleikettä, suikalelihasta kastiketta, uunissa voi paistaa isompaa lihanpalaa. Possusta ja naudasta saa valmiina palapaistilihaa. Nautaa me käytetään hyvin vähän, pääosin fileestä paista pihvejä, mutta myös siitä onnistuu kastikkeet ja paistit ja ties mitkä vallan mainiosti.

Voisin luetella vielä lisääkin, mutta pitää lähteä kotiin :keijo: Pääpointti on se, että kun mielikuvitus ei riitä, niin otetaan apuja ja kaivellaan reseptejä ja sen mukaan mietitään, mitä tänään syötäisiin. Tai huomenna.

Tuli kauhea nälkä :o:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 09 Helmi 2012 18:39

Nyt kun liikkuminen vaikuttaa myös ruuanlaittoon on pikkaisen ollut hankaluuksia sen suhteen, että mitä mää syön.
Tein tänään sipulikeittoa. Aloitin aamulla 11 maissa pilkkomalla sipuleita. Kun seisominen ja istuminen ei oikein onnistu, niin sain siihen kulumaan melkein tunnin.
Sipulikeitto on siitä helppo, että sen voi jättää levylle hautumaan ihan omaan rauhaansa, kun on pakko mennä oikaisemaan rankaansa.
Veden lisääminen keittoon pari desiä kerrallaan on pidemmän päälle hermoja rassaavaa :epäilevä:

Mutta nyt tarttis pari ideaa, että mitä voi valmistaa samalla menetelmällä. Ilman, että siinä tarvitsee nostaa mitään painavaa ja sitä ei tartte laittaa uuniin.

Mun ideapankki ei toimi.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Pe 10 Helmi 2012 11:25

Aurora B. kirjoitti:Ihmettelin skrayn listasta puuttuvaa kanaa, koska se on meillä pääraaka-aine noin 80 % lämpimistä ruuista :o: Paistettuja kanan filepihvejä tai suikaleita kermakastikkeessa, kanapastaa eri variaatioissa, uunissa mehukkaaksi hautuvat koipireidet, kanatortilloja, kanawokkivariaatiot, lämmin kanasalaatti, jiiänee :kuola: Pääosin helppoja, halpoja ja nopeita tehdä. Ja tietenkin hyvää.

Se puuttuu siitä, koska ollaan syöty niin paljon kanaa ettei sitä enää voi syödä. Filepihvit menee ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja sillonkin jo kyllästyttää.

Aurora B. kirjoitti:Jauhelihasta voi tehdä itse herkullisia lihapullia, jauhelihapihvejä, jauhelihakastiketta ruskealla soosilla tai tomaattimurskalla, halpisversion Texas Chilistä :kuola:, chili con carnea, lasagnettea tai lasagnea, pizzan päälle, täytettyihin paprikoihin, tortilloihin, ääh, mihin vain.

Jauhelihaa meillä käytetäänkin todella paljon. Teen juurikin lihapullia, mutta aika harvoin niitä jaksaa vääntää. Jauhelihakastiketta teen usein, mutta siihenkin alkaa jo kyllästyä. Pitäis keksiä jotain uutta siihenkin... pizzaa ei ole ilman jauhelihaa nykyään. :keijo: chili con carne voisin kokeilla, kun en edes tarkalleen tiedä mitä se on. :raps: Tai siis oonhan mä nimen kuullu, mutten tiedä miten tai minkä kanssa sitä syödään.

Aurora B. kirjoitti:Possusta saa herkullista hapanimeläwokkia, valurautapannulla ihania kyljyksiä tai noisetteja, leivitettyä porsaanleikettä, suikalelihasta kastiketta, uunissa voi paistaa isompaa lihanpalaa. Possusta ja naudasta saa valmiina palapaistilihaa. Nautaa me käytetään hyvin vähän, pääosin fileestä paista pihvejä, mutta myös siitä onnistuu kastikkeet ja paistit ja ties mitkä vallan mainiosti.

Entä jos on lihan suhteen yhtä neuroottinen kuin mä? :keijo:
Mä en halua koskea raakaan lihaan tai kalaan. En edes lihapullia saa jauhelihasta pyöriteltyä käsin, vaan niistä tulee "kasoja" tai minipihvejä haarukalla muotoiltuna.
Ja valmiina lihan pitää olla ylikypsää, eikä yhtään vaaleanpunaista häivettä saa näkyä missään. Kengänpohja kuvastaa mun ruokavaliota lihan suhteen ehkä parhaiten. Miten voin olla varma, että se liha on varmasti valmista sitten kun oon sen paistanu? T: epäilevä erkki :huoh:
Viime aikoina oon katellu monesti kaupassa ollessani erilaisia lihavaihtoehtoja, esim. valmiita suikaleita possusta ja naudasta. Mutta en mä tiedä osaanko tosiaan paistaa niitä. Saatika sitten maustaa! Tai jos niissä on sitten jotain muuta epäilyttävää, kuten jotain läskinpaloja tms. mihin voi törmätä syödessä. :keijo:
Hapanimeläwokki kuulostaa ihanalta.

Kiitos aukulle ihanista ruokamielikuvista! :hymyhali:
Heti tuli nälkä ja tekee mieli kokkailla jotain.
skray

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 10 Helmi 2012 13:01

Neuroottisen ei kannata tehdä possusta pannulla mitään, koska se menee ihan pahvin makuiseksi, kun se on liian kypsää ja kuivaa. Mutta esimerkiksi palapaistilihoja on valmiiksi kuutioituna pakkauksissa, sen kun ruskistaa lihan, heittää sekaan jauhoja, vettä, porkkanaa, sipulia ja mausteita ja pistää uuniin tunniksi tai vaikka 1,5 h, varmasti on kypsää ja hyvää. Tai karjalanpaisti samalla tyylillä. Oikeastaan lihan kuin lihan voi pistää uuniin vaikka useammaksi tunniksi, jos se on jossain nesteessä, ettei se kuivu.

Meillä on toisella perheenjäsenellä myös ongelma lihan koskemisessa, se on ratkaistu ostamalla kertakäyttöhanskoja, sellaisia muovisia. Niillä lihaan koskeminen ei ole niin paha, kuulemma. Lihapullien tekemiseen oli jotkut lihapullasakset, tuolla edellisillä sivuilla jossain mainostettiin :D

Epäilyttävien lihanosien vuoksi mä itse ostan lihat aina mahdollisimman kokonaisina, joista sitten pilkon ja/tai poistan tarvittavat kohdat ennen kuin valmistan niistä ruokaa. Jos joudun ostamaan valmista suikaletta tms. niin menee ihan tuhottoman kauan niiden "perkaamiseen" :epäilevä: Yst.terv. "toisenmoinen neurootikko"

Paistamiseen löytyy usein ohjeita esim. lihan pakkauksesta tai sitten reseptistä, jos sellaista seuraa. Samoin maustamisen kanssa. Kannattaa aluksi seurailla reseptejä tarkemmin, sitten kun oppii, mikä määrä maustetta tuntuu sopivalta, niin sitten ottaa sen ohjenuorakseen. Mä vetelen aina mutulla, ripaus tuota ja vähän tätä, ja tuota enemmän, ja sitten maistelen välillä. Laatikkoruuat ei multa onnistu koskaan maustamisen suhteen nappiin, koska niitä ei voi maistella välillä :p Mä kuitenkin suosittelen rohkeasti vaan kokeilemaan, takuulla yllätyt, kuinka hyvää ruokaa saat aikaiseksi :D

Kibsuliini, anna vähän speksejä, millaista ruokaa sais olla. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin liha ei sulle maistu. Mites kananmuna? Munakkaat on aika nopea ja helppo ruoka. Käykö puolivalmisteet tai vielä vähän valmiimmat? Esim. GoGreenillä on kaikkea hyvää, mistä saa nopeasti ja helposti hyvää. Skraylle annoin juuri ilmarissa vinkin tuohon Chili con Carneen: paistaa jauhelihaa, heittää sekaan GoGreenin Chili sin Carne -purkki ja riisiä lisukkeeksi. Jauhelihan voi jättää pois ja tarvittaessa ostaa pikariisiä, joka keittyy muutamassa minuutissa. Samalla valmistajalla on mm. hyväksi toteamani Couscous Mix kuivatuote. Couscous on muutenkin nopea ja helppo, siitä voi tehdä vaikka lämpimän salaatin. Paistaa kevyesti kasviksia, vaikka sipulia, paprikaa ja kesäkurpitsaa, heittää kypsän couscousin sekaan, kaveriksi fetaa ja aurinkokuivattuja kirsikkatomaatteja. Vaikka jääsalaattiakin. Ja artisokan sydämiä :kuola:
Mitäs muuta...? :raps: Onko sulla esim. sauvasekoitinta? Luomuporkkanaa kun pesee, heittää keittymään kasvisliemivalmisteella maustettuun veteen kuorineen, pilkottuna, kaveriksi sipulia pilkottuna (ei tarvi hienostella koon kanssa). Kun ovat kypsiä, niin surruruurur soseeksi, heitetään joukkoon kermaa, kaurakermaa, sulatejuustoa, jotain vastaavaa, ja maustetaan tarvittaessa mieleisillä mausteilla (chiliä tai muskottipähkinää tai... :kuola: ).
Lohkoperunoita on helppo tehdä itsekin. Potut poikki ja pinoon, kulhoon, öljyä ja mausteita (saa valmiita sekoituksiakin) ja uuniin. Nomnom :kuola: Ai niin, tämä vaati uunin :läps:

Keittoja yleisesti on helppo ja nopea tehdä. Kaupan pakastealtaista löytyy vaikka mitä, ei tarvitse kuin vettä, pussi pakastekasviksia ja mausteita. Hienostelun tuntua saa kermalla tai sulatejuustolla. Armas parempi puolisko tekee aina silloin tällöin myös opiskelijamössöjä hengissäpysymistyyliin, keitettyä makaronia ja paistettua jauhelihaa ja herne-maissi-paprikaa pussi, maustetaan ja syödään. Saman voi tehdä myös riisillä. Ei ne makuhermoja räjäyttele, mutta aina ei vain jaksa vääntää.

Mulla on höyrytyskattila, usein ruuan kasvislisuke on vain pilkottuja kasviksia (kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, sipulia, mitä milloinkin). Kun ovat al dente :gay: , maustetaan suolalla ja valkosipulijauheella ( :sydän: ). Jos söisin pelkästään noita kasviksia, tekisin juustokastikkeen päälle.

En tiedä, onko noista mitään helpotusta, mutta lisävinkkejä saa pyynnöstä :hymyhali:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja @gen.fi » La 11 Helmi 2012 20:19

Itse teen chili con carnen suunnilleen reseptillä.
Eli papuja sellainen purkillinen. Ei väliä millaisia, mutta tölkissä/paketissa on helpompi ottaa valmiiksi liotetut.
400-600gr naudanlihaa ruskeaksi käristettynä.
Tölkillinen makeaa maissia.
Purkillinen tomaattia paseerattuna tai musrkana.
Pari teelusikallista sambalia tai chiliä jossain muussa muodossa.
Sitten vain kuumennetaan kaikki samassa kattilassa.

Mukaan voi laittaa myös sipulia ja valkospulia.
Myös lihalientä tai vettä voi lisätä jos tuntuu liian jäykältä omaan makuun.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja tgr » Ma 13 Helmi 2012 12:51

Ruoan merkitys kasvoi raskaus- ja imetysaikana ja vielä enemmän kun pikkuneitikin
alkoi nauttia kiinteää ruokaa. Ostan mahdollisimman vähän käsiteltyjä aineksia kaupasta.
Marinoimattomia lihoja, hevi-osastolta kaikenlaista mahdollista, ihan perusjuttuja.
Punajuuri on ehdottomasti tämän talven löytö! Halpaa ja herkullista. Jauhelihapunajuurilaatikko,
porkkanapunajuurikastike, punajuuriporkkanapihvit! NAM NAM!! Aurajuusto rakastaa
punajuurta! :sydän:

Tieto lisää tuskaa tässä ruoka-asiassa. Sen takia syönkin vain monipuolisesti kaikenlaista.
Loistavaa on, kun saadaan (ostettua) hirveä ja poroa! NAM NAM

Papuja en osaa syödä, ne on minusta semmosia jauhoisia :hullu:

Olen yrittänyt vähentää hiilihydraatteja korvaamalla hötöt heviosastolla ja jollain
lailla se on onnistunutkin. En ole olossa huomannut mitään eroa. Mieleni tekisi tehdä
lounaaksi jokin raakaruokapirtelö, mutta ei ole sitä tehosekoitinta. Kuitenkin olen
välipalaksi monesti nauttinut pähkinöitä ja taatelia ja jotain hedelmää. Nehän on
raakaruokaa! :D :viileä:
tgr

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 14 Helmi 2012 09:32

Mäkin olen alkanut tutustua lähemmin kaikkiin "outoihin" juttuihin hevi-osastolla. Jossain vaiheessa alkoi tuntua, että kaikki ruoka maistui samalta, kun samat raaka-aineet pyöri menussa viikosta toiseen :p

Mulla oli jäänyt jotain hampaankoloon yläasteen kotitalouden tunneilta tuollaisia erikoisempia kasviksia kohtaan. Muistan vieläkin yhden keiton, missä oli palsternakkaa ja se maistui aivan kammottavalle. Tokko se sen palsternakan vikaa oli, koska nyt kun on uskaltautunut maistelemaan uudelleen noita vähemmän arkisia raaka-aineita, niin hitto. Palsternakka onkin ihan ok ja fenkoli jopa hyvää :o: Muita tämän talven löytöjä on myös tuo punajuuri ja öö... oli mulla joku neljäskin äsken mielessä.

Vielä pitäisi vaan rohkeammin tutkia, mitä herkkuja hevi-osastolta löytyy. Bataatista olisi kiva kokeilla itse tehdä jotain. Ja latva-artisokasta.

Pavut kuuluvat tex-mex -ruokaan ( :kuola: ), sitä kautta olen oppinut niitä syömään. Mausta tykkään, mutta tekstuuri tekee vieläkin välillä tiukkaa.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 14 Helmi 2012 10:03

Aurora B. kirjoitti:Kibsuliini, anna vähän speksejä, millaista ruokaa sais olla. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin liha ei sulle maistu. Mites kananmuna? Munakkaat on aika nopea ja helppo ruoka. Käykö puolivalmisteet tai vielä vähän valmiimmat? Esim. GoGreenillä on kaikkea hyvää, mistä saa nopeasti ja helposti hyvää. Skraylle annoin juuri ilmarissa vinkin tuohon Chili con Carneen: paistaa jauhelihaa, heittää sekaan GoGreenin Chili sin Carne -purkki ja riisiä lisukkeeksi. Jauhelihan voi jättää pois ja tarvittaessa ostaa pikariisiä, joka keittyy muutamassa minuutissa. Samalla valmistajalla on mm. hyväksi toteamani Couscous Mix kuivatuote. Couscous on muutenkin nopea ja helppo, siitä voi tehdä vaikka lämpimän salaatin. Paistaa kevyesti kasviksia, vaikka sipulia, paprikaa ja kesäkurpitsaa, heittää kypsän couscousin sekaan, kaveriksi fetaa ja aurinkokuivattuja kirsikkatomaatteja. Vaikka jääsalaattiakin. Ja artisokan sydämiä :kuola:
Mitäs muuta...? :raps: Onko sulla esim. sauvasekoitinta? Luomuporkkanaa kun pesee, heittää keittymään kasvisliemivalmisteella maustettuun veteen kuorineen, pilkottuna, kaveriksi sipulia pilkottuna (ei tarvi hienostella koon kanssa). Kun ovat kypsiä, niin surruruurur soseeksi, heitetään joukkoon kermaa, kaurakermaa, sulatejuustoa, jotain vastaavaa, ja maustetaan tarvittaessa mieleisillä mausteilla (chiliä tai muskottipähkinää tai... :kuola: ).
Lohkoperunoita on helppo tehdä itsekin. Potut poikki ja pinoon, kulhoon, öljyä ja mausteita (saa valmiita sekoituksiakin) ja uuniin. Nomnom :kuola: Ai niin, tämä vaati uunin :läps:

Keittoja yleisesti on helppo ja nopea tehdä. Kaupan pakastealtaista löytyy vaikka mitä, ei tarvitse kuin vettä, pussi pakastekasviksia ja mausteita. Hienostelun tuntua saa kermalla tai sulatejuustolla. Armas parempi puolisko tekee aina silloin tällöin myös opiskelijamössöjä hengissäpysymistyyliin, keitettyä makaronia ja paistettua jauhelihaa ja herne-maissi-paprikaa pussi, maustetaan ja syödään. Saman voi tehdä myös riisillä. Ei ne makuhermoja räjäyttele, mutta aina ei vain jaksa vääntää.

Mulla on höyrytyskattila, usein ruuan kasvislisuke on vain pilkottuja kasviksia (kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, sipulia, mitä milloinkin). Kun ovat al dente :gay: , maustetaan suolalla ja valkosipulijauheella ( :sydän: ). Jos söisin pelkästään noita kasviksia, tekisin juustokastikkeen päälle.

En tiedä, onko noista mitään helpotusta, mutta lisävinkkejä saa pyynnöstä :hymyhali:

Joo, ei lihaa mun lautaselle. Punaista ei ollenkaan ja tota broileri-osastoakin nykyisellään harvemmin. Kalaa söisin enemmän jos se olisi yhtään halvempaa. Sen lisäksi olen ihan umpikyllästynyt lohi/kirjolohi-tuotteisiin. Hyväähän se on, mutta ah niin tylsän makuista. Jos lohta haluan, niin mieluiten sushissani - kiitos :keijo:

Vähän on ahdistus helpottanut ruuanlaiton suhteen. Olen pakottanut itseni syömään pahaa ruokaa :virne: Kun uuni on mun suurin ruuanlaittoväline. Tykkään muhittaa kasviksia uunissa ja nyt en saa laitettua uuniin mitään :virne: Kasviskeitto täytyy tehdä ilman sosetta, kun ei ole sitä sauvaria. Blenderi on, mutta en saa nostettua niin paljoa, että saisin sen paikoilleen täynnä tavaraa :virne: Ei oo heleppoo.

Meidän äiti tekee paljon keittoja pussivihanneksista. Niistä tulee lapsuus mieleen Ehkä siksi olen sen uunin käyttäjä ja keitot pitää tehdä aidoista vihanneksista. Hemapa :kieli: :norsu:

Kieltämättä mua on huvittanut koko ruoka-asiat viime päivinä. Tein sen virheen, että kaupasta tilasin helppoja valmisruokia ja sitten oli taas migreeni kun oli liikaa kiellettyjä aineita kerralla. Seuraavalla tilauskerralla aion tilata vihannesta sen verran että saan tehtyä jonkun isomman sopan. Sipulikeitot kun menee selkeästi kerralla :keijo:

Tämän tilanteen kanssa elämisen hankaluus on myös se pilkkominen. Tulee eksoottisen näköistä sapuskaa, kun kokki ei pysty pilkkomaan tavaraa tarpeeksi pieneksi :virne: Mausteita holahtaa miten sattuu, kun kädet vapisee ja valmistamiseen menee tunteja, kun en uskalla pitää levyä kovalla.

Mitä teet päivisin? Valmistan lämpimän aterian, muuta en ehdi
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina