Neuroottisen ei kannata tehdä possusta pannulla mitään, koska se menee ihan pahvin makuiseksi, kun se on liian kypsää ja kuivaa. Mutta esimerkiksi palapaistilihoja on valmiiksi kuutioituna pakkauksissa, sen kun ruskistaa lihan, heittää sekaan jauhoja, vettä, porkkanaa, sipulia ja mausteita ja pistää uuniin tunniksi tai vaikka 1,5 h, varmasti on kypsää ja hyvää. Tai karjalanpaisti samalla tyylillä. Oikeastaan lihan kuin lihan voi pistää uuniin vaikka useammaksi tunniksi, jos se on jossain nesteessä, ettei se kuivu.
Meillä on toisella perheenjäsenellä myös ongelma lihan koskemisessa, se on ratkaistu ostamalla kertakäyttöhanskoja, sellaisia muovisia. Niillä lihaan koskeminen ei ole niin paha, kuulemma. Lihapullien tekemiseen oli jotkut lihapullasakset, tuolla edellisillä sivuilla jossain mainostettiin

Epäilyttävien lihanosien vuoksi mä itse ostan lihat aina mahdollisimman kokonaisina, joista sitten pilkon ja/tai poistan tarvittavat kohdat ennen kuin valmistan niistä ruokaa. Jos joudun ostamaan valmista suikaletta tms. niin menee ihan tuhottoman kauan niiden "perkaamiseen"

Yst.terv. "toisenmoinen neurootikko"
Paistamiseen löytyy usein ohjeita esim. lihan pakkauksesta tai sitten reseptistä, jos sellaista seuraa. Samoin maustamisen kanssa. Kannattaa aluksi seurailla reseptejä tarkemmin, sitten kun oppii, mikä määrä maustetta tuntuu sopivalta, niin sitten ottaa sen ohjenuorakseen. Mä vetelen aina mutulla, ripaus tuota ja vähän tätä, ja tuota enemmän, ja sitten maistelen välillä. Laatikkoruuat ei multa onnistu koskaan maustamisen suhteen nappiin, koska niitä ei voi maistella välillä

Mä kuitenkin suosittelen rohkeasti vaan kokeilemaan, takuulla yllätyt, kuinka hyvää ruokaa saat aikaiseksi
Kibsuliini, anna vähän speksejä, millaista ruokaa sais olla. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin liha ei sulle maistu. Mites kananmuna? Munakkaat on aika nopea ja helppo ruoka. Käykö puolivalmisteet tai vielä vähän valmiimmat? Esim. GoGreenillä on kaikkea hyvää, mistä saa nopeasti ja helposti hyvää. Skraylle annoin juuri ilmarissa vinkin tuohon Chili con Carneen: paistaa jauhelihaa, heittää sekaan GoGreenin Chili sin Carne -purkki ja riisiä lisukkeeksi. Jauhelihan voi jättää pois ja tarvittaessa ostaa pikariisiä, joka keittyy muutamassa minuutissa. Samalla valmistajalla on mm. hyväksi toteamani Couscous Mix kuivatuote. Couscous on muutenkin nopea ja helppo, siitä voi tehdä vaikka lämpimän salaatin. Paistaa kevyesti kasviksia, vaikka sipulia, paprikaa ja kesäkurpitsaa, heittää kypsän couscousin sekaan, kaveriksi fetaa ja aurinkokuivattuja kirsikkatomaatteja. Vaikka jääsalaattiakin. Ja artisokan sydämiä

Mitäs muuta...?

Onko sulla esim. sauvasekoitinta? Luomuporkkanaa kun pesee, heittää keittymään kasvisliemivalmisteella maustettuun veteen kuorineen, pilkottuna, kaveriksi sipulia pilkottuna (ei tarvi hienostella koon kanssa). Kun ovat kypsiä, niin surruruurur soseeksi, heitetään joukkoon kermaa, kaurakermaa, sulatejuustoa, jotain vastaavaa, ja maustetaan tarvittaessa mieleisillä mausteilla (chiliä tai muskottipähkinää tai...

).
Lohkoperunoita on helppo tehdä itsekin. Potut poikki ja pinoon, kulhoon, öljyä ja mausteita (saa valmiita sekoituksiakin) ja uuniin. Nomnom

Ai niin, tämä vaati uunin

Keittoja yleisesti on helppo ja nopea tehdä. Kaupan pakastealtaista löytyy vaikka mitä, ei tarvitse kuin vettä, pussi pakastekasviksia ja mausteita. Hienostelun tuntua saa kermalla tai sulatejuustolla. Armas parempi puolisko tekee aina silloin tällöin myös opiskelijamössöjä hengissäpysymistyyliin, keitettyä makaronia ja paistettua jauhelihaa ja herne-maissi-paprikaa pussi, maustetaan ja syödään. Saman voi tehdä myös riisillä. Ei ne makuhermoja räjäyttele, mutta aina ei vain jaksa vääntää.
Mulla on höyrytyskattila, usein ruuan kasvislisuke on vain pilkottuja kasviksia (kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, sipulia, mitä milloinkin). Kun ovat al dente

, maustetaan suolalla ja valkosipulijauheella (

). Jos söisin pelkästään noita kasviksia, tekisin juustokastikkeen päälle.
En tiedä, onko noista mitään helpotusta, mutta lisävinkkejä saa pyynnöstä