Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » To 09 Loka 2008 15:52

Nojaa... Ei se nyt mua ainakaan ihan hirveästi kummastuta, jos joku ei tykkää kekseistä. Suurin osa keksiestä on omastanikin mielestä joko vähän tylsiä tai muuten vain mauttomia tai jotai. Tai okie, on muutamia keksejä joista kylä tykkään todella paljon.

Mutta pikuleivät ovat sitten iohan eri asia. Ne ovat hyviä! :kuola:
Ainakin suurin osa
Crazy_Clown

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 09 Loka 2008 23:31

Aurora B. kirjoitti:En tykkää kekseistä, en sitten yhtään :o

Et yhdestäkään vai vain tietynlaisista?

Itsekkään en kauheasti välitä sellaisista kuivista ja jauhoisista kekseistä, mutta esim kaurakakkuset maistuu (taimitänenytoli):kuola:
Sellasia lättänöitä karamellin makuisia kuitenkin.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Pvi » To 09 Loka 2008 23:43

Anna-lehdessä oli suklaakakun resepti, jota oli pakko kokeilla,
nyt kun on kerrankin tulossa vieraita. Pohja tuoksuu ainakin
hyvältä... Ohjeen mukaan väliin tulisi maitosuklaakreemiä,
mutta mulla ois pussillinen wiener nugat -rouhetta, jonka voisi
käyttää jonkinlaiseen täytteeseen. Vinkkejä otetaan vastaan!

Huomenna siis on vasta kakun täyttö edessä. Iltapäivällä iskä
tulee remppaamaan keittiön lattiaa ja siinä työn valmistuttua
voitais aloitella. Illalla tulee kavereita yökylään niin on jatkajia,
vaikka kyllä me iskän kanssa varmaan saatais yksi suklaakakku
kahdelleenkin tuhottua...

...siksi leivoinkin myös vadelmakakun/tortun, että on sitten
riittävästi herkkuja tarjolla.
Niin pitkään olen joutunut leipomista panttaamaan, että kun
kerrankin tilaisuus tulee, ei voi jättää vaan yhteen.
Ahne.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 10 Loka 2008 07:46

Paljonko on paljon sokeria?

Olen tehnyt erinäisiä muffinssikokeiluja pätkiskakun ohjeella (koska siinä sanotaan että muffareitakin voi tehdä), ja pikkuhiljaa olen alkanut kiinnittämään huomiota sokerin määrään reseptissä. Sokeria laitetaan 3 dl, mikä minusta vaikuttaa aika hulppealta määrältä, olkoonkin että vehnäjauhoja tulee 5 dl.

Vai olenko vain yliherkkä hampaiteni puolesta pelkääjä? :pepsodent:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 10 Loka 2008 11:33

Minä en laittais noin paljoa sokeria oikeastaan mihinkään, heh. Pätkiksissähän on itessäänkin jo varmaan puolet sokeria!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 10 Loka 2008 13:04

Mr. Smith kirjoitti:Paljonko on paljon sokeria?

Olen tehnyt erinäisiä muffinssikokeiluja pätkiskakun ohjeella (koska siinä sanotaan että muffareitakin voi tehdä), ja pikkuhiljaa olen alkanut kiinnittämään huomiota sokerin määrään reseptissä. Sokeria laitetaan 3 dl, mikä minusta vaikuttaa aika hulppealta määrältä, olkoonkin että vehnäjauhoja tulee 5 dl.

Vai olenko vain yliherkkä hampaiteni puolesta pelkääjä? :pepsodent:

Jos otetaan ohjenuoraksi voimassa olevat ravitsemussuositukset, jossa sanotaan, että korkeintaan 10% kokonaisenergiasta saisi tulla sakkaroosista, niin voidaan suorittaa joitakin laskelmia.

Keskivertoistumatyötä tekevällä keskikokoisella ihmisellä on 2000 kcal... isommilla ja liikkuvilla toki enempi.
Tästä 10% on 200 kcal, joka hiilihydraateiksi muutettuna (jaetaan 4:llä) on 50g
1 dl sokeria on n.85g

Joten pätkiskakku päivässä ei tee hyvää. Minkä ehkä olisi voinut päätellä ihan ilman laskemistakin. Tästä syystä teinkin itselleni ennemin noita pätkismuffinsseja (joku muukin varmaan on tehnyt niitä ennen minua) jossa teki pienemmän taikinan. Kolmasosaan taisin jakaa jos tarkkoja ollaan. Näin sokeria tuli vähempi ihan lähtökohtaisesti ja siitä saattoi vähän katella, että ei syönyt kaikkia saman päivän aikana. Niin ja paistoaika on lyhyempi... ei tarvitse herkkujen kanssa odotella niin pitkään.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 10 Loka 2008 13:45

Ravitsemussuositukset? :riips:

Kuka niitä ajattelee herkkuja möyssätessä? :o: En minä ainakaan... :keijo:

Kekseistä vielä, koska kiviäkin kuitenkin kiinnostaa, että en tosiaan tiedä yhtään keksiä, jota ilokseni söisin. Tosin en tiedä, lasketaanko Nipponin riisisuklaa-hökötykset kekseiksi vai miksi. Niitä tulee joskus (harvoin) ostettua. Ja äidin ohjeella tehdyt lusikkaleivät on namsmums, mutta ne ei ainakaan keksikategoriaan istu. Vai istuuko?

En mä kaikkien keksien päälle syljekään, mutta ne vaan ei ole mun herkkulistalla. Mikä on hämmentävä poikkeama, koska yleensä tykkään kaikesta makeasta (paitsi marsipaanista).
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 10 Loka 2008 14:05

Miten keksit ja pikkuleivät eroavat toisistaan?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 10 Loka 2008 14:53

Keksi on kuivaa :o:

Wiktionaryn mukaan:

pikkuleipä
(leipomotuote) pieni, usein makea leivonnainen, joka yleensä valmistetaan käyttämättä kohotusainetta.

keksi
(leipomotuote) tavallisesti tehdasmaisesti viljasta valmistettu ohut kuivaksi paistettu makea tai suolainen leivonnainen.

piparkakku
(leipomotuote) pipari, erityisesti joulun aikaan nautittava, kaulitusta taikinasta muotilla leikattu ja pellillä uunissa paistettu, ruskea, mausteinen pikkuleipä

En mä edelleenkään tiedä, onko lusikkaleipä keksi vai ei :keijo: Itse en sitä keksiksi sanoisi.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 20 Loka 2008 12:43

Yritin tehdä viikonloppuna suklaa-appelsiinikakkua.

Ikävä kyllä alkuperäisen repeptin lämmöt ja ritilä-sijainnit oli tehty kartonkivuoka mielessä.
Pitkä tarina lyhyesti: silikonivuoalla ilmeisesti pitäisi olla eri ajat; tuli aika lätsähtynyt tuotos :huoh:

Koska ylpeys ei anna periksi, mietin onkohan olemassa mitään yleismaailmallista kakunpaisto-lämpötilaa/aikaa tai kaaviota siihen :raps:

Vai pitäisikö ottaa riskillä 175 astetta, paistoaika n. tunti, ja kakkuvuoka uunin puolivälissä...hmmm...:raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 20 Loka 2008 15:38

En ole mikään kakkuexpertti, mutta väittäisin, ettei kakkuvuoan materiaali esitä kovinkaan suurta osaa kakun lässähtämistapahtumassa. Itse nostaisin hieman lämpötilaa (150 astetta tuntuu kovin alhaiselta) ja varmistaisin, että on tuoreet raaka-aineet ja oikeat määrät. Myös huonosti vatkattu kananmuna voi aiheuttaa lässähtämisen. Ja myös, jos taikinaa vatkaa vielä jauhojen lisäämisessäkin.

Ritilää en nostaisi ainakaan normiuunissa, polttaa vain kakun pinnan ja saattaa jättää keskeltä raa'aksi.

Leipominen noin muuten on oikeasti melkoista salatiedettä, ja ainakin meikäläinen seilaa pelkästään tuurilla :keijo: Varsinkin nyt, kun testailen uutta kiertoilmauuniani :tilt:

Lisäys: sattumalta löysin Ellien sivuilta ohjeelliset paistolämpötilat:

pikkuleivät uunin ylätasolla 200 ºC
sämpylät 225 ºC
pikkupullat 225 ºC
muffinssit 225 ºC
kääretorttu uunin keskitasolla 225 ºC
leivät 200 ºC
pitkot 200 ºC
kakut 175 ºC
kakkupohjat uunin alatasolla 175 ºC
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 21 Loka 2008 10:17

Syytän paistolämpötilaa, sillä leipurissahan vikaa ei voi olla :nirppa:

Kiitos muuten Aurora B:lle lämpötilavinkeistä :D

Koska tärkeintä hevosen selästä putoamisen jälkeen on nousta mahdollisimman pian hevosen selkään takaisin, kokeilin eilen "syntisen hyvän suklaanautinnon" (alkuperäinen nimi) eli "snickers-piirakan" (minun versioni) tekemistä.
-------------
3 Munaa
2 dl Sokeria
200 g Taloussuklaata
150 g Voita tai margariinia
2 dl Vehnäjauhoja
2 tl Leivinjauhetta
2 dl (n. 160g) Suolapähkinöitä.

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.
Sulata suklaa mikrossa tai vesihauteessa.
Sekoita vehnäjauho ja leivinjauhe keskenään.
Sulata voi.
Lisää vaahtoon vuorotellen jauho-leivinjauhoseosta, sulatettua suklaata ja voisulaa. Sekoita taikinaan suolapähkinät.
Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan.
Paista uunissa 175 asteessa noin 40 minuuttia. Tarjoile kermavaahdon kera.
--------
Itse silppusin suolapähkinät pieniksi tehosekoittimessa, mutta hyvää tuli silti. Paitsi (ainahan jutuissani on paitsi) että käytin kertakäyttö-piirakkavuokaa hyvin vuoksi. Tällöin tuli ilmi että k.o. piirakkavuoka ei kykene pitämään tällaista taikinamäärää alueellaan :hullu:

Mutta tämähän vain tarkoittaa, että ensi kerralla saan yhdestä piirakkataikinasta KAKSI piirakkaa samalla vaivalla :wile e. coyote, supergenius:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja urakka » Ti 21 Loka 2008 16:31

Mua harmittaa, että ko asun yksin, niin ei pysty oikein leipomaankaan. Tai siis pystyy tietysti, mutta jos tekee normiannoksen (tai edes puolikkaan) niin siitä jää kuitenkin iso osa mätänemään, enkä nyt kehtaa lähteä naapureillekaan tarjoamaan, että otapa tästä vähän kakkua. Pitävät mua muutenkin riittävän outona. :nolo: Ja ko en omista mikroa, niin joku sulattelumeininki ei innosta.

Mutta jos jotain juhlantynkää on tiedossa, niin tykkään leipoa. Musta on tullut meän perheen juhlaleipuri, ko jaksan aina kaivaa uusia juttuja, kokeilla ne ensin, ja sitten vielä tehdä itse juhlaankin. Voileipäkakkua tykkään tehdä, ihanaa vääntää erilaisia täytteitä ja nyhertää niiden leipien ja mössöjen kanssa. Tomaatti-mozzarella-kakku on kyllä aivan maailman parasta. :D Pullia ja pikkuleipiä en välttämättä jaksa tehdä, mutta kakut on kivoja. Koristelussa olen aika huono, mutta sinnillä siitäkin selviää, ja yleensä koristeet ei ainakaan mitenkään oleellisesti rumenna lopputulosta. :virne:

Suosikki on kyllä Särkyneen sydämen kakku, sellanen suklaakakku mikä on maailman helpoin tehdä. En voi sietää kookoksen hajua tai makua, mutta tähän se sopii ko nenä pyllyyn. Kuivakakuksi kai tää lasketaan, vaikka ei kyllä todellakaan ole mikään ankea sitruunakakku.

Ja Vanillan mainitsema Tuuloman/Tuulaman torttu on aivan mielettömän hyvää.. :kuola: Ei mokkapaloissakaan mitään vikaa ole, mutta Tuuloman torttu on vielä parempaa. Siinähän on vaalea pohja ja sellanen suklaakuorrutus päällä.

Osaako kukaan muuten tehdä voipullia?
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 21 Loka 2008 16:49

urakka kirjoitti:Suosikki on kyllä Särkyneen sydämen kakku, sellanen suklaakakku mikä on maailman helpoin tehdä.

:femmat: Onko kyseessä kenties sama kakku, josta puhuin aiemmin tässä ketjussa? Mutta toisaalta tässä ei ole suklaata. :riips:
marenkienkeli kirjoitti:Sydänsurujen kakku (Saa sitä ehkä tehdä vaikkei sydänsuruja olisikaan. :tilt:)

250g maitorahkaa
150g voita
2 munaa
½dl maitoa
4dl sokeria
2tl vanilliinisokeria
1½tl soodaa
1tl suolaa
3/4dl (eli 3rl) kaakaojauhetta
5dl vehnäjauhoja
Vuokaan kookoshiutaleita (tai korppujauhoja)

Olen haaveillut jo jonkin aikaa kakkuvuoan ostossa, jotta voisin tuota kakkua tehdä. :kuola:

Muutenkin olisi leipomisinnostus, mutta leivontavärkkejä ei oikein ole. Enkä edes välitä monestakaan leivonnaisesta, joten pitää odotella tilannetta, jossa täällä on muitakin kuin vain minä. Nytkin tuolla olisi pala kääretorttua vieraiden käynnin jäljiltä, mutta ei tee sitä mieli.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 21 Loka 2008 17:39

urakka pystyisitkö jakamaan sen tomaatti-mozzarella-kakun ohjeen?
Yleensä en voileipäkakuista tykkää, mutta tuo kuulostaa sellaiselta, että saattas mullekin maistua.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja urakka » Ti 21 Loka 2008 18:31

Sama kakkuhan se on, marenkienkeli. :femmat: Rakkaalla lapsella on monta nimeä, ite nimitän tätä yleensä Idioottivarmaksi, mutta se nyt ei kuulosta tässä yhteydessä kovinkaan myyvältä nimeltä. :virne:

Tomaatti-mozzarellakakku

Täyte 1
200 g ruohosipulituorejuustoa
1 dl rucolaa silputtuna
1/2 dl ruohosipulia silputtuna
Täyte 2
200 g levittyvää sulatejuustoa (esim. Olympia)
2 tomaattia hienonnettuna
1/2 dl tuoretta kirveliä silputtuna
2 tl sitruunamehua
Täyte 3
200 g aurinkokuivattutomaattituorejuustoa
1/2 dl basilikaa silputtuna
2 rkl tomaattipyreetä
1/2 tl mustapippurirouhetta
Vuokaan
10 viipaletta moniviljaleipää (tummaa paahtista)
10 viipaletta ruisleipää tai täysjyväleipää (esim. Real)
Kostutus
noin 1 1/2 dl vettä
1 rkl kasvisfondia

Pinnalle
200 g maustamatonta tuorejuustoa
1 1/2 dl persiljaa silputtuna
1 rs 250 g kirsikkatomaatteja
2 rs (à 240/140 g) minimozzarellajuustopalloja
15 basilikanlehteä
2 rkl oliiviöljyä
1/2 tl rouhittua mustapippuria
hiukan merisuolaa myllystä

Sekoita täytteet, eli tee aineksista mahdollisimman tasaista mössöä.

Kelmuta tasapohjainen (Ø 2528 cm) vuoka. Tee paahtiksesta pohjakerros. Kostuta leipäkerros puolella desillä vesi-fondia. Levitä 1 täyte leipäviipaleiden päälle.
Tee 2 ja 3 kerros samalla tavalla vuorotellen ruisleivästä ja paahtiksesta. Peitä koko komeus kelmulla ja anna maustua yön yli jääkaapissa.

Kumoa tarjoiluvadille, vatkaa tuorejuusto notkeaksi ja päällystä kakku sillä. Ripottele reunoihin persiljasilppua.
Koristele kakku mozzarellapalloilla ja kirsikkatomaateilla, muista valuttaa juustosta liemi huolella pois! Asettele basilikanlehdet, ripottele mustapippuri, merisuola ja oliiviöljy kakun päälle juuri ennen tarjoilua.

Tää taitaa olla Maku-lehdestä, löysin jonku epämääräisen lehdestä repäistyn sivun arkistosta ( :jaaha: ), vähän oioin mutkia tuossa reseptissä. Itse oon jättänyt persiljat reunoista pois, tulee jotenkin selkeämpi maku. Yritit ja tomaatti kannattaa silputa aivan huolella, että siitä täytteestä saa tasaista, eikä sinne jää sellasia lehtilötkäreitä väliin. Kakun voipii tehdä irtopohjavuokaan, ite tykkään ainakin ettei sitte tarvi panikoida että jos se aivan leviää. Ohje kuulostaa monen täytteen kanssa kauhean monimutkaiselta, mutta tunnissa tuon tekee, ja lopputulos on hyvä! On ollu monissa juhlissa varsinainen vetonaula, ettei aina ole sitä iänikuista kala- tai kinkkukakkua vaan jotain vähän "eksoottisempaa".
urakka

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 22 Loka 2008 08:00

urakka kirjoitti:Mua harmittaa, että ko asun yksin, niin ei pysty oikein leipomaankaan. Tai siis pystyy tietysti, mutta jos tekee normiannoksen (tai edes puolikkaan) niin siitä jää kuitenkin iso osa mätänemään, enkä nyt kehtaa lähteä naapureillekaan tarjoamaan, että otapa tästä vähän kakkua. Pitävät mua muutenkin riittävän outona. :nolo:

:femmat:

Tuokin mainitsemani snickers-piirakka meni kavereiden syötäväksi, eihän sitä nyt itse tuollaista hirmua sisäistä ajoissa :virne:
Tästä syystä kun leivon itselleni, leivon jotain nuivakuivakakkua joka Keith Richardsin ja torakoiden lisäksi on ainoa asia joka selviää ydinpommista.

Toisinaan ottaa oikeasti hiukan päähän, kun törmää tosi hyvältä vaikuttavaan reseptiin, mutta tietää samalla että itse sitä ei ajoissa saisi syötyä ja se ei koskaan selviäisi matkasta työpaikalle, eli tekemättä jää :huoh:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 22 Loka 2008 14:21

Mr. Smith kirjoitti:Toisinaan ottaa oikeasti hiukan päähän, kun törmää tosi hyvältä vaikuttavaan reseptiin, mutta tietää samalla että itse sitä ei ajoissa saisi syötyä ja se ei koskaan selviäisi matkasta työpaikalle, eli tekemättä jää :huoh:

Voihan niitä reseptejä puolittaa tai vaikka tehdä vaan kolmanneksen. :lanppu:
Vaatii tietysti vähän harjottelua ja ehkä pienemmän vuoan, mutta ihan mahdollista se silti on.

Kyllä mä leivon isompiakin kakkuja vaikka tiedän ettei me siipan kanssa niitä jakseta syödä ennen kuin menevät vanhaksi. En vaan voi vastustaa. :hullu:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja urakka » Ke 22 Loka 2008 16:13

Lumikki75 kirjoitti:Voihan niitä reseptejä puolittaa tai vaikka tehdä vaan kolmanneksen. :lanppu:
Vaatii tietysti vähän harjottelua ja ehkä pienemmän vuoan, mutta ihan mahdollista se silti on.

Onhan se aivan mahdollista, sitä ei kiellä kukaan, mutta tulee henkinen blokki. Pitää kaivaa esiin kipot ja kupit, parhaassa tapauksessa vuoka ja vatkainkin.. tämä osuus siis vielä menee. Sitten ottaa sen puolen kilon voiköntsän, josta ottaa 20 g, loput jää jääkaappiin. Ottaa vähintään kilon jauhopussin, loput jää kaappiin.. Ja näkee kauhean vaivan, että tekee sen kakun, ja sitte se on sellanen että näyttää leikkimökin teekutsuille kuuluvalta. Tulee turhautus ja ärsytys, sitte ei tee mieli leipoa enää ikinä ja lopulta siitä voista kasvaa sieniä. :sekopää:

Jos leipomaan aletaan, niin aletaan kunnolla. Lämmitetään mielellään leivinuuni ja värkätään koko päivä.
urakka

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 22 Loka 2008 17:00

Lumikki75 kirjoitti:Voihan niitä reseptejä puolittaa tai vaikka tehdä vaan kolmanneksen. :lanppu:

Sehän olisi kamalaa, jos siitä herkkukakusta tulee liian pieni. :p Todennäköisesti jaksaa syödä sen koko kakun ja sen jälkeen tulee vain vihaiseksi kun tuntee, että olisi mennyt toinenkin vastaava. :tilt:

Muoks lisäys: Tietenkin se olisi mukavampi linjoille, että tekee vain pienen kakun. Tuskin sitä sen yhden kakun jälkeen heti jaksaa ottaa leivontavehkeitä esille.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 22 Loka 2008 18:42

Mr. Smith kirjoitti:kokeilin eilen "syntisen hyvän suklaanautinnon" (alkuperäinen nimi) eli "snickers-piirakan" (minun versioni) tekemistä.

Koska olen helppo - suorastaan varma - niin snickerskakku on juuri tällä
nimenomaisella hetkellä uunissa muhimassa :juoni: 34 minuutin + kohtuulli-
sen viilentymisajan pääsen maistamaan tuotosta. Nam :kuola:

Edit. klo 19.51: Hyvää on :p
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 22 Loka 2008 21:27

urakka kirjoitti:Ja Vanillan mainitsema Tuuloman/Tuulaman torttu on aivan mielettömän hyvää.. :kuola: Ei mokkapaloissakaan mitään vikaa ole, mutta Tuuloman torttu on vielä parempaa. Siinähän on vaalea pohja ja sellanen suklaakuorrutus päällä.

:superhymy: Vähänkö siistiä, että joku osaa oikeasti puhua tuulomantortusta (onko se oikeasti o:lla vai a:lla? hmm) sen oikealla nimellä! Mun kaverit puhuvat aina vain tummista tai vaaleista mokkapaloista. Mullekin mokkapalat on juuri niitä tummapohjaisia.

Särkyneen sydämen kakku, nams. En ole pitkään aikaan syönyt sitä.

(Ehkä jo ensi kerralla kerron teille jonkun reseptinkin enkä vaan käy huutelemassa :o )
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Maija » To 23 Loka 2008 00:17

Vanilla kirjoitti:
urakka kirjoitti:Ja Vanillan mainitsema Tuuloman/Tuulaman torttu on aivan mielettömän hyvää.. :kuola: Ei mokkapaloissakaan mitään vikaa ole, mutta Tuuloman torttu on vielä parempaa. Siinähän on vaalea pohja ja sellanen suklaakuorrutus päällä.

:superhymy: Vähänkö siistiä, että joku osaa oikeasti puhua tuulomantortusta (onko se oikeasti o:lla vai a:lla? hmm) sen oikealla nimellä! Mun kaverit puhuvat aina vain tummista tai vaaleista mokkapaloista. Mullekin mokkapalat on juuri niitä tummapohjaisia.

Mielestäni oikea nimi on Tuuloman torttu. Näin muistelisin.

Kaikkihan sen nyt tietävät, että Tuuloman torttu ja mokkapalat tarkoittavat aivan eri leivonnaisia. Tai ainakin pitäisi tietää. :tilt:

Voi että, nythän mieleeni muistui eräs suolainen herkku, jota en ole tehnyt pitkiin, pitkiin aikoihin:

Kreikkalainen leipä

1½ dl vettä
½ tl suolaa
1/3 pkt hiivaa
3½ - 4 dl vehnäjauhoja
1 rkl öljyä

Pinnalle:

sipulia
paprikaa
feta-juustoa (tai salaattijuustoa, mitä nyt se nykyään onkaan)
oliiveja
tomaattia
juustoraastetta

Periaatteessa siis valmistetaan aivan tavallinen hiivataikina. Voidellaan vuoka öljyllä ja ripotellaan merisuolaa öljyttyyn vuokaan. Kaulitaan taikina vuoan kokoiseksi ja nostetaan se vuokaan. Ripotellaan pinnalle kuullotetut sipulirenkaat ja muut ainekset. Paistetaan uunissa n. 15 min 225 asteessa.

Leivän pinnalle voi laittaa periaatteessa mitä vain, mutta yllä oleva ohje on hyväksi havaittu äärettömän helposti saatavilla olevista aineksista. Ohje on jostakin yläasteen kotitalouden tunnilta napattu, joten annoskoko on sen mukainen. Sopii hyvin 2-4 ruokailijalle. Nälästä riippuen, tietenkin. :tilt:
Maija

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 23 Loka 2008 13:13

urakka kirjoitti:

Onhan se aivan mahdollista, sitä ei kiellä kukaan, mutta tulee henkinen blokki. Pitää kaivaa esiin kipot ja kupit, parhaassa tapauksessa vuoka ja vatkainkin.. tämä osuus siis vielä menee. Sitten ottaa sen puolen kilon voiköntsän, josta ottaa 20 g, loput jää jääkaappiin. Ottaa vähintään kilon jauhopussin, loput jää kaappiin.. Ja näkee kauhean vaivan, että tekee sen kakun, ja sitte se on sellanen että näyttää leikkimökin teekutsuille kuuluvalta. Tulee turhautus ja ärsytys, sitte ei tee mieli leipoa enää ikinä ja lopulta siitä voista kasvaa sieniä. :sekopää:

What he said eli :femmat:

Monta monituista kertaa tuli ostettua jotain eksoottisempaa maustetta ja/tai jauhoa ihan vain yhtä kakkua varten. Sitten lopputulos muistutti leikkimökin teekutsujen hiekkakakkua, niin ulkonäöltään kuin maultaan. Huipennukseksi olo oli aina kuin gastronomisella Indiana Jonesilla, kun ruokakaappiin lisätavaraa tunkiessaan käsi osui johonkin, joka oli ollut käyttökelpoista vielä kaksi vuotta sitten :huoh:

Nykyisin saa olla aika hitsin hyvät perusteet, että ostan pikkaisenkaan kelpaa-vain-yhteen-tarkoitukseen-kategoriaan kuuluvia ruoka-aineita.

Illalla on muuten (mahdollisesti) tulossa vieras, joten kotona on valmistumassa (varmuuden vuoksi) vierasvaroiksi luumuvaahtoa (tekemiseen nimittäin kuuluu viipaloitujen, kivettömien luumujen muhinoituminen 3 rkl:ssa konjakkia mielellään yön yli). Kyseessä ei ole siis varsinaisesti leipomus, mutta menköön nyt off-topiccina ;)
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 23 Loka 2008 14:12

Yleensä ruoka-ainekset saa kyllä johonkin muuhun aina sopimaan.
Pitää vain muistaa käyttää ennen päiväyksen umpeamista. :virne:

Jos ei millään muulla keinolla saa niitä käytettyä niin KVG vaan ja ohjeita pitäisi löytyä. :pepsodent:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina