Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 15 Helmi 2012 16:51

Mun lepää välissä -ruoka ois just keitto.
Sipulia paloiksi, voi laittaa muitakin kasveja, vaikka porkkanaa, bataattia tai muita juuria.
Kattilaan öljyä ja intialaisia mausteita melko ronskisti. Jos haluaa, niin tuoretta inkivääriä. Raakakin käy.
Kun mausteet tuoksuvat kuumassa öljyssä, laitetaan kasvikset mukaan ja niiden perään purkki tai kaksi tomaattimurskaa.
Sekaan huuhdottuja punaisia linssejä.

Jos tähän mennessä ei vielä ole pitänyt lepotaukoa, niin olisi kymmenen minuuttin pakkolepo edessä.

Lisätään joukkoon vettä ja tölkkipapuja tai kikherneitä maun mukaan. Voi laittaa kasvisliemikuution palan tai suolaa.
Voidaan laittaa joukkoo myös etukäteen paistetua broileria, mutta ei tarvitse.

Taas lepoa väliin.
Jos lopussa joukkoon puristetaan limen mehu. Kuulema kun käyttää hedelmän mikrossa, mehu irtoaa helpommin.

Keiton päälle voi laittaa korianteria ja raejuustoa tai tuorejuustoa. Viimeksi mainitulla saa kivasti vaihdettua keiton makua, jos sitä syö itsekseen monta kertaa peräkkäin.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 20 Helmi 2012 17:17

Pitkästä aikaa kokeilen jotain aivan uutta. Jääkaapissa oli avattu kermapurkki ja piti keksiä jotain siitä. Syntyi marengin kermainen linssi-ohrapata. :keijo: Miltäköhän tuo maistuu? :riips:

Muoks. Yllättävän hyvää oli. Mukavan tulista ja ihanan kermaista. Linssien jauhoinen maku tuli kyllä vähän liikaa läpi, mutta eiköhän siitä selvitä, kun lisätään kasvisten määrään (Nyt oli vain sipulia ja paprikaa. Ensi kerralla ainakin porkkanaa voisi laittaa.) ja mausteita. :) Tuo oli vieläpä tehty sellaisista aineksista, joita meiltä löytyy lähes aina kotoa. Tuosta voi kehittää oikein hyvän hätävararuoan. :peukku:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Ti 21 Helmi 2012 11:36

Olen kunnostautunut tekemään laatikkoruokia ja muita uunivuuassa valmistettavia juttuja. Syynä tähän ihan se, että on pitänyt tehdä kerralla paljon ruokaa, että saan otettua sitä evääksi töihin ja syötyä kotona illalla, eikä tarvitse joka päivä kokata, koska en jaksa/kerkeä. Ensimmäistä kertaa onnistuin tekemään täydellisen lasagnen, olin siitä aika liekeissä. Edellisillä kerroilla kun tein lasagnen, niin olin hyvin pettynyt, kun ei se maistunut kauheasti millekkään :( . Olen tottunut siihen, että isäni tekee maailman parasta lasagnea ja oma tekemäni tuntui sen rinnalta ihan kauhealta mössöltä. Sitten kysyin vinkkejä isältä ja heti onnistui. Isä :hymyhali:.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Maija » Su 04 Maalis 2012 00:42

Kibaya kirjoitti:
Vähän on ahdistus helpottanut ruuanlaiton suhteen. Olen pakottanut itseni syömään pahaa ruokaa :virne: Kun uuni on mun suurin ruuanlaittoväline. Tykkään muhittaa kasviksia uunissa ja nyt en saa laitettua uuniin mitään :virne: Kasviskeitto täytyy tehdä ilman sosetta, kun ei ole sitä sauvaria. Blenderi on, mutta en saa nostettua niin paljoa, että saisin sen paikoilleen täynnä tavaraa :virne: Ei oo heleppoo.

Meidän äiti tekee paljon keittoja pussivihanneksista. Niistä tulee lapsuus mieleen Ehkä siksi olen sen uunin käyttäjä ja keitot pitää tehdä aidoista vihanneksista. Hemapa :kieli: :norsu:

---

Tämän tilanteen kanssa elämisen hankaluus on myös se pilkkominen. Tulee eksoottisen näköistä sapuskaa, kun kokki ei pysty pilkkomaan tavaraa tarpeeksi pieneksi :virne: Mausteita holahtaa miten sattuu, kun kädet vapisee ja valmistamiseen menee tunteja, kun en uskalla pitää levyä kovalla.

Mitä teet päivisin? Valmistan lämpimän aterian, muuta en ehdi

Voitko käyttää vihannesosastoilta löytyviä soseita, jotka on pakattu sellaisiin pötköihin? Itse olen kipeänä ollessani heittänyt kattilaan porkkanasosetta pötköstä, tomaattimurskaa purkista, ruokakermaa ja juustoa aina sen mukaan, mitä on jääkaapista löytynytkään: vuohenjuustoa, auraa, sulatejuustoa tms. Tulee herkkua ja saa huilata välillä. :tilt:

---

Lihakyllästyminen. Olin kotikotona noin viikon ja sinä aikana ruokalista pysyi muuttumattomana: perunaa ja lihaa. Joka päivä. Vatsa ei tykännyt yhtään ja lopulta ei edes tehnyt mieli syödä mitään. Kasvikset :sydän:
Maija

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 14 Maalis 2012 19:13

Kibaya kirjoitti:Punajuuri Loves Aurajuusto
punajuuria
1 palaa auraa
kuohukermaa
suolaa, mustapippuria
1 iso tai kaksi pientä (puna)sipulia

Leikkasin punajuuret siivuiksi, peitin vuokan pohjan siivuilla ja sipulisiivut päälle. Tämän jälkeen reilusti auraa, niin että punajuuria ei näkynyt ollenkaan.
Toiseen kerrokseen tuli ensin pari punajuurisiivua, sitten sipulia ja vielä loput punajuuret päälle. En valitettavasti tajunnut laskea montako niitä oli :keijo:
Päälle heitin sitruunapippuria mustapippurin puutteessa, vähän suolaa ja rosmariinia (kun ei muuta ollut).
Kiertoilmauuniin monen muun ruuan kanssa 170 astetta, 1.5h :keijo: Ohjeessa oli alunperin että tunti, mutta mä unohdin! :virne:

Mieheke teki tätä mun synttäreillä. :kuola: Oli aikaste hyvä lisuke. Pientä kritiikkiä tuli ohjeen epämääräisyydestä. :virne: (Mulle olisi käynyt kyseinen ohje hyvin. Mä en oo kovin tarkka ohjeiden suhteen. Mieheke on toista maata.)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 14 Maalis 2012 20:00

Kai sä kerroit, että reseptin foorumille kirjoittanut on hyvin epämääräinen kokatessaan, eikä siis osaa noudattaa mitään reseptejä.
Pari kertaa tätä tehneenä se on ollut aina erilaista.
Tätähän voisin yrittää tehdä muhittamalla niin, että joku tulee kylään ja nostaa sen ruuan mulle uunista :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 16 Maalis 2012 10:05

Vihjasin kyllä jotain siihen suuntaan, että kaikki eivät ole yhtä tarkkoja kokkaajia. Vastakommentti oli tyyliin: "Naiset. :ei: Mittayksikötkin ovat resepteissä tyyliin 'loraus'." :virne:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 18 Maalis 2012 18:08

Aamu alkoi leivonnalla. Laitin sämpylätaikinan aluilleen heti noustuani ylös. Ihana saada aamupalaksi tuoreita valkosipulisämpylöitä. :pilvi: (Tosin valkosipulin kynnet olivat säälittävän pieniä, joten niitä piti laittaa taikinaan vajaa kymmenen. :epäilevä: Kiva kuoriminen.)

Päivän pääaterialla on tänään jauhelihamureketta (tuli melkoinen jytky ( :keijo: ), kun tein sen 700 g:sta jauhelihaa), porkkana-perunasosetta ja kukkakaaligratiinia. :kuola: Salaattiakin toki on tarkoitus tehdä tuohon kaveriksi.

Ihanaa, kun on kerrankin aikaa ja jaksamista tehdä kunnon ateria. Hmmm...saiskohan meidän kaapeissa olevista ruoista jonkun kivan jälkkärin? :raps:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 18 Maalis 2012 18:10

marenkienkeli kirjoitti:Laitin

OT, mutta onko tuo kirjoitusvirhe vai joku murrejuttu? Oon törmännyt tuohon yhden ihmisen kohdalla ennen, ja se oli kovin hämmentävää. Ja on nytkin. Jos se on murrejuttu, niin missä päin Suomea sanotaan "laitin" sen sijaan, että sanottaisin "laitoin"? :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 18 Maalis 2012 18:20

Lyyra kirjoitti:

OT, mutta onko tuo kirjoitusvirhe vai joku murrejuttu? Oon törmännyt tuohon yhden ihmisen kohdalla ennen, ja se oli kovin hämmentävää. Ja on nytkin. Jos se on murrejuttu, niin missä päin Suomea sanotaan "laitin" sen sijaan, että sanottaisin "laitoin"? :riips:

Nyt tuo oli ihan kirjoitusvirhe. Mutta saattaisin noin sanoakin. :riips: (Kirjoitettuna se tosin näyttää melkoisen tyhmältä. :keijo: ) Sitä en tosin tiedä, onko se sitten pohjanmaanmurretta vai onko se tarttunut mulle jostain muualta. :riips:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 19 Maalis 2012 01:22

Halusin lettuja, mutta maitoa ei ollut (kun en sitä ikinä osta nykyään). Ratkaisu: mantelimaito (jonka olen hankkinut murojen kanssa syötäväksi).

Resepti:
yksi suurehko muna
vähän vajaa kaksi desilitraa mantelimaitoa (omani oli vaniljanmkakuista, tosin se ei lopputuloksessa juuri maistunut, kuten ei mantelikaan erityisesti)
noin 1,2 dl jauhoja
ripaus merisuolaa
ripaus sokeria

Ainekset sekoitetaan ja letut paistetaan pannulla voin kanssa. Tästä ei tule kovin montaa lettua, mutta yhdelle ihmiselle riittävästi niin että jää pari toiseksi kerraksikin. Mitat ovat epämääräisiä, koska sovelsin jenkkireseptiä.

Tarjoillaan tuubikermavaahdon ja kahden mansikan (=kulhollinen) kera. :keijo:
(Kalifornialaiset mansikat tuppaavat olemaan noin kolme-neljä kertaa suomalaisten perusmansikoiden kokoisia...)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 19 Maalis 2012 10:53

L-S kirjoitti:(Kalifornialaiset mansikat tuppaavat olemaan noin kolme-neljä kertaa suomalaisten perusmansikoiden kokoisia...)

Mä olen aina miettinyt, että kun ne on niin valtavia ainakin telkun välityksellä, että voiko ne maistua yhtä hyville kuin suomalaiset mansikat? :o: Ainakin hollantilaiset isot mansikat maistuu ihan vetisille.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 19 Maalis 2012 13:04

marenkienkeli kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:

Nyt tuo oli ihan kirjoitusvirhe. Mutta saattaisin noin sanoakin. :riips: (Kirjoitettuna se tosin näyttää melkoisen tyhmältä. :keijo: ) Sitä en tosin tiedä, onko se sitten pohjanmaanmurretta vai onko se tarttunut mulle jostain muualta. :riips:

Kyllä se tietysti olis pohjanmaan murteella "laitoon". :läps: (Hassua, että en sitä eilen tajunnut. :tilt: ) Eli jostain muualta tuo "laitin" on.
-----------------

Kukkakaaligratiini onnistui todella hyvin. Muokkasin pikkuisen tätä reseptiä. Nestettä olisi valkokastikkeessa voinut ehkä olla 5 dl sijaan 4 dl.

Kukkakaaligratiini
2 pientä kukkakaalia
3 rkl voita tai margariinia
6 rkl vehnäjauhoja
yht. 4-5 dl keitinlientä ja maitoa (Laitoin 4 dl keitinlientä ja 1 dl maitoa, koska maitoa ei ollut enempää.)
2 dl juustoraastetta
½ tl valkopippuria
(Laitoin siis enemmän juustoa ja suolan jätin pois. Tosin juustosta saa ihan kiitettävästi suolaa.)

-Paloittele kukkakaalit ja keitä puolikypsäksi. (Mulla oli kiehumassa vajaa 10 min. En oikein tiennyt, missä vaiheessa tuo kukkakaali on puolikypsää. :keijo: ) Laita kukkakaalit uunivuokaan.

valkokastike:
-Sulata rasva kattilassa, lisää vehnäjauhot, sekoita. Älä ruskista.
-Lisää keitinlientä ja maitoa. Keitä kokoajan sekoittaen kunnes sakeahkoa.
-Mausta valkopippurilla ja lisää 1 dl juustoraastetta. Sekoita.

-Kaada valkokastike kukkakaalipalojen päälle.
-Ripottele loput juustoraasteesta gratiinin pinnalle.
-Kypsennä uunissa n. 200 asteessa n. 20-25 min (Alkuperäisessä ohjeessa 225 astetta ja n. 15 min. Paistoin yhtä aikaa mureketta, joten valitsin lämpötilan sen mukaan.), kunnes juustoraaste on kullanruskeaa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 19 Maalis 2012 21:37

Aurora B. kirjoitti:
L-S kirjoitti:(Kalifornialaiset mansikat tuppaavat olemaan noin kolme-neljä kertaa suomalaisten perusmansikoiden kokoisia...)

Mä olen aina miettinyt, että kun ne on niin valtavia ainakin telkun välityksellä, että voiko ne maistua yhtä hyville kuin suomalaiset mansikat? :o: Ainakin hollantilaiset isot mansikat maistuu ihan vetisille.

Kyllähän nämä maistuvat erilaiselta, tosin on kai suomalaisiakin mansikoita lajikkeesta riippuen eri makuisia. Ei läheskään yhtä makeita kuin useimmat suomalaiset mansikat. En sanoisi vetisiksi, mutta ehkä vähemmän makua kuitenkin. Lisäksi sisällä on joskus ontto kohta. :keijo: Mutta kelpaa näin arjessa syötäväksi ihan hyvin mulle. (Kalifornialaiset mansikat ovat myös halpoja, joten olen ottanut tavaksi ostaa niitä usein... Suomessa mansikat ovat kesäherkkua.)
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 19 Maalis 2012 23:16

L-S kirjoitti: Lisäksi sisällä on joskus ontto kohta. :keijo:

Onko ne kasvanu niin isoiks, että ne on haljennu sisältäpäin? :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 19 Maalis 2012 23:38

Eikö suomalaisissakin mansikoissa ole joskus ontto kohta? Niissä isoimmissa? :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 19 Maalis 2012 23:44

Saattaa kai isommissa olla joo. Ehkä se on mansikalle tyypillinen kasvamistapa, että mitä isompi ulkoapäin, sen enemmän ilmaa. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ti 20 Maalis 2012 09:20

On niissä ontto kohta joskus ja oon sillonki miettiny, että onkohan se kasvanu niin isoks, että pitää haljeta sisältä, että ei kutistuis. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 28 Maalis 2012 20:24

Mulla tuli yhtäkkiä hirmuinen hinku saada mämmiä ja ajattelin ostaa sitä. Sitten keksin vieläkin paremman idean. Mähän voin tehdä mämmiä itse! :lanppu: Äidillä ei mumman mämmiohjetta ole, mutta pidän peukkuja, että tädiltä ohje löytyy. Jos kaikki menee hyvin, syön vajaan viikon kuluttua mumman ohjeella tehtyä omatekoista mämmiä. :hullu: Muussa tapauksessa täytynee tyytyä netistä löytyneeseen ohjeeseen.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 29 Maalis 2012 12:22

Tädiltä ei löytynyt ohjetta, mutta paapalla on kuulemma vielä mumman reseptikirja/-kansio, joten sieltä se löytynee. Toivottavasti ensi vuonna saan tehtyä mämmiä ihan mumman ohjeella. :hullu:

Mutta! Olen laittanut mämmin aluilleen! Mämmi on nyt miedolla lämmöllä (60 astetta) uunissa imeltymässä. Parin tunnin päästä pitäisi sekoittaa ja lisätä ruisjauhoja. Käytän Kodin kuvalehden mämmiohjetta. Olisin halunnut käyttää tätä ohjetta, sillä se oli asiantuntevamman oloinen, mutta meillä ei ollut tarpeeksi siirappia siihen. (Unohdin ostaa sitä tänään kaupasta. :läps: ) Mutta eiköhän tuolla ekallakin ohjeella hyvää tule.

Mämmiä! :täpinä: Itse tehtyä! :täpinä: En malttaisi odottaa ensi viikkoon, kun se on valmista.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 02 Huhti 2012 22:55

Omatekoinen mämmi onnistui aika hyvin. :superhymy: Eihän se ihan samanlaista ole kuin kaupan mämmi, mutta ei se siitä huonoa tee. Toisessa vuoassa mämmi oli päässyt pikkuisen liikaa kuivumaan sivuilta, mutta oli se vaan hyvää. :kuola:

Ja jos joku haluaa joskus tehdä itse mämmiä, kaljamaltaatkin sopivat tarkoitukseen todistetusti. ;)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 24 Huhti 2012 10:32

Mun viimeaikainen aamiais-/välipalasuosikkini on koostunut seuraavista aineksista:

Alpron vaniljainen soijajugu (tulee nykyään kaatopurkissa!)
Kaurahiutaleet
Venhänalkio
Vehnäleseet
Pellavansiemenrouhe
Banaani
Pakastemustikoita
Vaahterasiirappia

Ihan hyvää ja toivottavasti jopa vähän terveellistäkin. Pitää jopa nälänkin loitolla aika hyvin. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ti 24 Huhti 2012 10:34

Mitä te muut teette, että saatte kaatopurkeista viimesetki jogurtit käytettyä? Mä en jaksais joka kerta leikellä purkkeja auki ja kaivella lusikalla. Menee paljon hukkaan, kun ei joka kerta jaksa vaivautua. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 24 Huhti 2012 10:38

Tuo on kyllä tyhmä ongelma. Tai siis minullakin on se ongelma. Yleensä en jaksa vaivautua lainkaan. SIlloin kun ostin vielä maitojugua sellaisissa purkeissa jotka muistuttavat maitopurkkia, puristelin sen vain littanaksi ja tyhjensin lopun ulos ikään kuin tuubista.

Tällä Alpron purkilla se ei onnistu, kun tässä on se korkki. Silti minusta tää kaatopurkki on parempi kuin ne jättikokoiset pikarit, joissa niiden maustamaton jugu tulee. Voi ainakin ravistaa sisällön sujuvasti joka kerta.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ti 24 Huhti 2012 10:46

No joo, siinä mielessä. Mutta voihan sen ison pikarinkin sisällön sekottaa kuitenki, vaikka samalla lusikalla, jolla sitte syö.
Noin niinku muovimielessä inhoan ostaa pikkujogurtteja, kun kuitenki syön aika usein jogurttia. Ne vaan on sopivan kokosia ja käteviä pakkauksia. Muovimäärä vaan ahdistaa verrattuna siihen, että sen litran purkin vois sitte vaikka polttaa (kun meillä kohta lämmitetään puilla) ja se on muutenkin pahvia sen muovin tilalta.
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina