Kasvisruokaa kaikelle kansalle

Re: Kasvisruokaa kaikelle kansalle

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 15 Touko 2022 23:59

Tein (tai suunnittelin, L-S toteutti) viisuiltaa varten marinoituja herkkusieniä.
Olen aina aika-ajoin törmännyt tarjoiluissa kylmänä tarjottuihin sieniin, mutten jotenkin ollut tarpeen yksin kokata itselleen antipasto-henkisiä sieniä.
Nyt kuitenkin halusin toteuttaa tämän.

Reseptissä on ruskeita herkkusieniä, mutta niitä ei nyt ollut tarjolla ja resepti toteutettiin tavallisista herkkusienistä.

Reseptin alkuperä

Ainekset

200 g ruskeita herkkusieniä
3 rkl oliiviöljyä
1 1/2 rkl balsamicoa
1 rkl hunajaa
1 rkl persiljaa
1 rkl ruohosipulia
1 valkosipulin kynsi
Suolaa
Mustapippuria

Puhdista ja paloittele sienet tarvittaessa, ihan pienet menevät kokonaisinakin.
Paahda sienet kuivalla pannulla ja mausta suolalla.
Silppua persilja, ruohosipuli ja valkosipulin kynsi.
Sekoita oliiviöljy, balsamico, hunaja, yrtit ja valkosipuli, sekä ripaus mustapippuria.
Lisää sienet (ei haittaa vaikka ovat lämpöisiä) ja anna maustua viileässä ainakin tunti

Yrttejä oli reseptissä olleiden lisäksi vähän basilikaa. Sieniäkin saattoi olla enemmän.

Omaan makuun olisi voinut olla vähemmän hunajaa, mutta se ei todellakaan haitannut. Vegaanisen saa helposti kun jättää hunajan pois ja korvaa pienellä määrällä jotain makeaa, esim. siirappia. Oma balsamico oli myöskin viikunaista, mikä ei haitannut yhtään.

Tämä menee kyllä jatkoon. Helppoa kesällä ja nopeaa. Aivan ihanaa ja sopii usean ruuan kanssa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 17 Touko 2022 19:55

Kibaya kirjoitti:Tein (tai suunnittelin, L-S toteutti) viisuiltaa varten marinoituja herkkusieniä.

Tästä tuli mieleen, että kyllä ruoanlaitossa hyvin suunniteltu on usein melkein enemmän kuin puoliksi tehty, koska se että miettii mitä aikoo tehdä ja hommaa siihen ainekset on usein hyvinkin aikaavievää. :keijo: Tässä ruoassa itse toteutus oli aika nopea. En muuten yhtään muista laitoinko siihen suolaa, jotenkin sellainen mielikuva etten olisi laittanut. :keijo:

Muutakin kasvisruoka-asiaa on, nimittäin kokeilin äsken Vivera pekoni kasvis -tuotetta (näin siis luki paketissa :keijo: ). Kyseessä on soijapohjainen savunmakuinen tuote, joka on tehty muistuttamaan pekonia. Paketissa oli ohje johonkin pastaruokaan, ja tein siitä oman versioni, josta tykkäsin tosi paljon. Kasvispekoni maistui ihan joltain lihalta, ei tuntunut yhtään siltä että syö jotain ankeaa soijaa (jollaista esim. soijarouhe pahimmillaan on). Varmaan joillekin kasvissyöjille lihan maku olisi iso miinus, mutta itse kun en yritä vähentää lihansyöntiä maun takia vaan ilmaston, niin käy oikein hyvin. Tuotteen valmistaja on hollantilainen, liekö se syynä siihen, että saavat kutsua tuotettansa pekoniksi? Suomessahan näistä on nillitetty ja kielletty käyttämästä mm. kasviliha-nimitystä. Juuri äsken luin taas uutista, jossa kerrottiin, että joku firma ei saanut kutsua tuotettaan kreikkalaiseksi, koska siitä voi tulla väärinkäsitys että ko. kasvipohjainen tuote olisi kotoisin Kreikasta. Sen sijaan Greek oli ok! ... Tuossa jutussa mainittiin myös kasvilihakeissistä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 18 Touko 2022 10:54

Saattoi olla suolaton puolivahingossa :keijo:.

Mua kinostelee aina aika-ajoin noi vekonit tai kasvispekoniasiat. Usein ne on soijapohjaisia, joka sitten vähän hidastaa kun se ei kauhean hyvin sovi mun elimistölle. Ei se oikea sikakaan sovi, joten same same but different.
Ite en kaipaa lihan makua tai tuntumaa, mutta aika moni nykypäivän vegaani kaipaa. Osa kun on kasvinsyöjä ilmastosyistä ja juuri ne juustot ja lihanmaut on jäänyt kokonaan pois. Mikä on ihan tosi hyvä, että sitten näitä lihattomia asioita on olemassa jos haluaa. Joistain ravintoloiden vegeburgereistahan on lähetetty keittiöön kyselyä olihan se tuote nyt varmasti vegaaninen, kun on ollut niin lihaisan oloinen. Onhan se edistystä niihin ankeisiin kasvisruokiin missä maistuu jokin kummallinen metallinen jälkimaku ja "kaikki maistuu samalta".
Itellä on ainakin kokemus ollut enemmän huono kaikessa muussa kuin itse tehdyssä. Toki missään fine dining-mestoissa ei ole tullut käytyä, mutta vaikkapa kasvispihvit ovat olleet sellaisia jauhokasoja ettei niissä ole ollut mitään makua, vain koostumus.

Niminillitykset on kyllä taas just niin järjetöntä :läps:. Pelkääkö ne sekaanit, jotka vastustaa aktiivisesti kaikkea muuta paitsi lihansyöntiä niitä nimiä siksi, ettei vahingossakaan itse tartu vegeen :ei:.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

Edellinen

Paluu Murkina