Tein (tai suunnittelin, L-S toteutti) viisuiltaa varten marinoituja herkkusieniä.
Olen aina aika-ajoin törmännyt tarjoiluissa kylmänä tarjottuihin sieniin, mutten jotenkin ollut tarpeen yksin kokata itselleen antipasto-henkisiä sieniä.
Nyt kuitenkin halusin toteuttaa tämän.
Reseptissä on ruskeita herkkusieniä, mutta niitä ei nyt ollut tarjolla ja resepti toteutettiin tavallisista herkkusienistä.
Reseptin alkuperä
Ainekset
200 g ruskeita herkkusieniä
3 rkl oliiviöljyä
1 1/2 rkl balsamicoa
1 rkl hunajaa
1 rkl persiljaa
1 rkl ruohosipulia
1 valkosipulin kynsi
Suolaa
Mustapippuria
Puhdista ja paloittele sienet tarvittaessa, ihan pienet menevät kokonaisinakin.
Paahda sienet kuivalla pannulla ja mausta suolalla.
Silppua persilja, ruohosipuli ja valkosipulin kynsi.
Sekoita oliiviöljy, balsamico, hunaja, yrtit ja valkosipuli, sekä ripaus mustapippuria.
Lisää sienet (ei haittaa vaikka ovat lämpöisiä) ja anna maustua viileässä ainakin tunti
Yrttejä oli reseptissä olleiden lisäksi vähän basilikaa. Sieniäkin saattoi olla enemmän.
Omaan makuun olisi voinut olla vähemmän hunajaa, mutta se ei todellakaan haitannut. Vegaanisen saa helposti kun jättää hunajan pois ja korvaa pienellä määrällä jotain makeaa, esim. siirappia. Oma balsamico oli myöskin viikunaista, mikä ei haitannut yhtään.
Tämä menee kyllä jatkoon. Helppoa kesällä ja nopeaa. Aivan ihanaa ja sopii usean ruuan kanssa.

Tässä ruoassa itse toteutus oli aika nopea. En muuten yhtään muista laitoinko siihen suolaa, jotenkin sellainen mielikuva etten olisi laittanut.
. Pelkääkö ne sekaanit, jotka vastustaa aktiivisesti kaikkea muuta paitsi lihansyöntiä niitä nimiä siksi, ettei vahingossakaan itse tartu vegeen
.