Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 19 Loka 2015 11:23

Toi jatkaminen on hyvä vinkki, pitää kokeilla. Tosin pakastettujen liharuokien kohdalla ongelma on usein siinä, että ne tuntuvat viimeistään sulatettaessa muuttuvan kuiviksi ja sitkeiksi. (Osa ongelmaa on toki siinä, että usein unohdan pakastimeen laitetut ruoat liian pitkäksi aikaa.) Mutta laitoin nyt kuitenkin annoksen karjalanpaistia pakastimeen, täytyy toivoa, että saan siitä syömäkelpoisen annoksen joskus lähiaikoina.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 19 Loka 2015 17:58

Pakastimesta ja pakastamisesta tuli mieleen, että mun päässä on joku semmonen ajatus, että eihän nyt esim. kahden viikon takia kannata mitään pakastaa. Että jos pakastimeen jotain laittaa, niin onhan sitä pidettävä siellä vähintään kuukausi, että siinä oli mitään järkeä. :virne:
Esimerkki elävästä elämästä: Eihän noita mansikoita nyt vielä voi ottaa pakastimesta ja syödä, vastahan ne sinne heinäkuussa laitettiin!

Näin ne ruuat sitten unohtuu sinne pakastimeen kuukausiksi. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 19 Loka 2015 19:00

Mulla on vähän sama juttu. :virne: Että jos eilen laitoin karjalanpaistia pakastimeen, niin ei kai sitä nyt vielä ensi viikolla kannata syödä, pitää säästää johonkin muuhun hetkeen. Ja tosiaan kesän marjojen pakastimesta tuntuu olevan niin vähän aikaa, ettei vielä raaski syödä (tosin tähän vaikuttaa sekin, että ensi kesään ja uusiin marjoihin on aikaa). Hassu ajatus toki sinänsä. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 22 Loka 2015 16:22

Tein elämäni ekaa kertaa pitaleipiä.
Ihanan helppoa ja just sopivaa mulle.
Ei liian raskasta ja kohottamisten välissä tulee ne sopivat tauot.
Noita vaan on liikaa. Kaipa niitä voi valmiina pakastaa kun en taikinavaiheessa tajunnu :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Suvi » To 22 Loka 2015 21:07

Miten pitaleipiä tehdään?

T: nimimerkki: "En osaa googlettaa." :P
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 22 Loka 2015 21:11

Sillai leipomalla :keijo:
Niinkö että sekotetaan aineet ja paistetaan ne :keijo:

No joo.
Tein tän mukaan. H&H taas on ottanut omansa maku.fi:stä. Mun leivistä ei tullut noin jauhoisia mitä blogin kuvissa on. En käyttänyt niin paljon jauhoja siinä kohtaa kun "kaulin" niitä. Mullahan ei oo kaulinta, mutta laitoin lämmintä vettä puolen litran pulloon ja se ajoi tehtävänsä ihan loistavasti.

Tuli muuten tosi hyviä. Mietin että johonkin juhliin noista vois tehdä vielä pienempiä, ns. suupalakokoisia. Täytteiksi tomaatti-sipulisalaattia ja just jotain fetakastiketta. Mutta kyllä se nyt semmoisen kasvismössönkin kanssa toimi.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Suvi » To 22 Loka 2015 21:15

Pulleat pitaleivät kuulostaa jotenkin söpöltä. :hullu: :virne:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 23 Loka 2015 11:16

Musta näytti, että noihin tuli ihan hirmuisen paljon jauhoja. Meidän ohjeella taikina on niin löysää, että sitä ei oikein pysty edes kaulita vaan se vaan levitetään pellille. Mutta eipä niistä sitten pulleita tule. :tilt:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Pe 23 Loka 2015 13:04

Kibaya kirjoitti:Tuli muuten tosi hyviä. Mietin että johonkin juhliin noista vois tehdä vielä pienempiä, ns. suupalakokoisia. Täytteiksi tomaatti-sipulisalaattia ja just jotain fetakastiketta. Mutta kyllä se nyt semmoisen kasvismössönkin kanssa toimi.

Saanks mä tulla niihin juhliin sit kans? :keijo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 23 Loka 2015 13:05

Mutta onko se sitten teeleipä enemmän kuin pita?
Noista tuli osasta pulleita (=onttoja täytettä varten) ja osasta litteämpiä. Jostain syystä maku on mun suussa kovin hiivainen :keijo: mutta ihan hyviä noin muutoin.

Jauhoja oli mun mielestä just riittävästi. Ei liian paksu taikina, eikä mikään löysä mikä tarttuu joka paikkaan.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Maija » Ti 22 Maalis 2016 11:41

Ostin mielenkiinnosta (tai -häiriöstä) sokeroituja inkiväärejä, sillä olin jostakin kuullut niiden olevan suurta herkkua. No, ei ollut. :virne:

Tykkään inkivääristä, mutta tuossa muodossa ne ovat ihan liian voimakkaita naposteltavaksi. Nyt niitä on kaapissa pussillinen, mutta en tiedä mihin niitä käyttäisin. Leivontaan? Ruoanlaittoon? Löytyisikö keneltäkään reseptiä, johon ne voisi upottaa?

Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen inkiväärikakku, mutta en tykkää kuivakakuista. Porkkanakakkuun ehkä? En tiedä. Apua!
Maija

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 22 Maalis 2016 16:33

Ooh! Porkkanakakkuun, joo! :tipahdus:

Voiko niitä käyttää johonkin smoothieen? Onko ne liian sokeroituja siihen? Häviääkö idea? Voiko ne kuoruttaa jollain :aukku: Suklaalla? :keijo:

En ole maistanut, mutta mun makuaisti tekisi niistä just johonkin kakkuun jotain tai kastikkeeseen. Marinadiin osaksi? Voiko niitä liottaa joksikin liemeksi?

:keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 22 Maalis 2016 17:48

Olen käyttänyt tuoreita inkiväärin paloja (n. 1 cm x 1 cm ) ja hunajaa + kuumaa vettä flunssajuomana. (Vaikka olisi tuo älyttömän hyvää muutenkin.) Mitä jos kokeilet liottaa kuumassa vedessä ja lisäät hunajaa perään? :kuola:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 23 Maalis 2016 13:40

Jos ne ovat sokeroituja, hunaja saattaisi tehdä juomasta jo liiankin makeaa... vaikka hunaja varmaan flunssajuomassa olisikin hyvä.
Tuli myös mieleen, että sopisivatko ne joihinkin kekseihin sattumiksi? En ole kyllä kokeillut.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Maija » To 24 Maalis 2016 20:37

En tykkää makeasta teestä, joten sokerointi tekee siitä vähän turhan imelää. Mutta keksit ja porkkanakakku voisivat olla kokeilemisen arvoisia. :raps:
Maija

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 05 Huhti 2016 22:02

Jos haluatte syödä suht terveellisesti, älkää tulko Skotlantiin. Reilu kaksi vuorokautta työmatkaa on saanut aikaan sen, että lihakiintiö on täynnä ja vegaanipaikan ruokakuvatkin oksettivat, kun olivat burgereita ym. hiilari-rasvamättöä. :umpfh: Kävin ruokakaupassa ostamassa pari valmissalaattia ja papusekoitepurkin.

Vielä lähes 2 vuorokautta matkaa jäljellä.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ke 20 Huhti 2016 16:23

Ostin viime viikolla rasiallisen tuoreita pinaatinlehtiä uudistaakseni ruokavalikoimaamme. Olen viikon pohtinut, mihin ne käyttäisi ja tänään lähti sitten kokeiluun Pinaatti-ricottacannellonit, melkein tuon ohjeen mukaan.

Aluksi katsoin tätä ohjetta, mutta se oli aivan liian monimutkainen. :keijo:

Pinaatti oli tuoretta, ei pakastetta kuten käyttämässäni ohjeessa. Pinjansiemenet on niin kalliitta, että en raaskinut ostaa, joten ne jäi pois. Lisäksi laitoin mausteita oman maun mukaan, en ohjeen mukaan. Ohjeen alla on yksi kommentti, jossa todetaan, että resepti oli kamala ja suolaa olisi pitänyt olla enemmän, joten laitoin sitten maistelemalla, enkä katsonut määriä mausteissa muutenkaan. Enkä tiedä mitä reseptissä tarkoitetaan "yrttimausteseoksella", joten laitoin Herbamarea. Pinaattia mulla oli vaan se yksi rasia, eli 100g ja Ricottaakin ostin vain sen yhden rasian, olisko se ollut 200g. Lisäksi Tabascoa ei meidän kaapista löytynyt, enkä viitsinyt tätä varten ostaa, joten laitoin vaan tavallista chilijauhetta tohon kastikkeeseen, mutta se ei taida kyllä mitenkään tuoda makua...

Yhteensä cannelloniputkiloita tuli mun sovelluksella vissiin 14 kpl, mutta en saanut niitä kunnolla täytettyä. Putkiloiden täyttäminen lusikalla oli todella vaikeaa, mutta en jaksanut alkaa kaivaa mitään pursotusvehkeitä esille, kun täyte oli kuumaa. Ei siihen voinut oikein edes koskea, saatika sitten, että olisi voinut laittaa sen pussiin ja puristella sieltä putkiloihin. Olisi kädet palaneet, joten nyt on sitten semmosia semitäytettyjä putkiloita tulossa, kaippa niissä ihan tarpeeksi sitä täytettä on. :keijo:

Nyt tuo tekeleeni on uunissa ja noin vartin päästä saamme tietää, onko resepti kamala vai onko tuo hyvää. :tilt:
Ekaa kertaa teen tämmöstä kasvisruokaa, joten saas nähdä myös mitä mieheke sanoo ja lähteekö se illalla grillille, kun ei mun ruoka ole tarpeeksi täyttävää.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ke 20 Huhti 2016 20:13

Oli se ihan syötävää, mutta kaipasi miehekkeen mielestä lihaa seurakseen. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja skray » La 23 Huhti 2016 14:51

Skrayn koekeittiö jatkaa toimintaansa ja tänään on työn alla Intialainen kanakorma. Kaverini on tätä tehnyt ja kehui, joten päätin testata.
Tällä hetkellä kanat ovat marinadissa odottamassa.

Luin taas kommenttiosiota ennen kuin aloitin ja siinä uusimmassa kommentissa kehotetaan heittämään kaikki vaan suoraan uunivuokaan, niin pääsee helpommalla. Edellinen kommentoija valitteli tiskimäärää. Joten tein nyt niin, että laitoin kanat suoraan uunivuokaan, päälle marinadi. Olkoon siellä nyt sen tunnin ja sitten teen vaan tuon kormakastikkeen ja heitän sen siihen marinoitujen kanojen päälle ja uuniin. Ei tarvi paistaa kardemummaa ja siellähän se kastike tekeytyy uunissa kanojen kanssa. Eiköhän se ihan hyvä tule. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja skray » La 23 Huhti 2016 16:53

Todettakoon, että intialainen kanakorma on erittäin hyvää. Vähän kirpeää ehkä, joten ensi kerralla vähän vähemmän sitruunamehua. Ja hyvin toimi tuo, että heittää vaan kaikki uuniin, mitä sitä turhia erikseen kastiketta keittämään.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 22 Touko 2016 18:26

Jännä fiilis. Tein pitkästä aikaa ruokaa ns. oman ruokamallin mukaan. Tuli ihan älyttömän hyvä fiilis siitä ruuasta. Ei liikaa, eikä liian vähän, vaan just sopivasti eri raaka-aineita ja syömisen jälkeen myös hyvä mieli. Mietin että koskahan viimeksi on ollut samanlainen fiilis ruuasta ja päädyin pohtimaan että kesällä taidan syödä paremmin kuin talvella. Talvella en jaksa tehdä tai raaka-aineet on jotenkin huonommin saatavilla tai jotain muuta tekosyytä.

Tai sitten se oli vaan fiilis siitä että oli hyvää ja monipuolista ruokaa :pilvi:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ma 29 Elo 2016 21:36

Ostin jo aikaa sitten kaupasta lisää vain vesi -tyylisen valmiin siemennäkkärisekoituksen. Tänään sain vihdoin aikaiseksi tehdä näkkärin ja sain jopa maistettuakin sitä.
Selkeästi kaulimistaidoissani on puutteita, kun osa näkkäristä paloi ja osa jäi vaaleaksi. Näkkäri maistuu ihan poppareilta. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ma 05 Syys 2016 14:36

Mitä tänään syötäisiin? Arkiruoka-ahdistus alkaa taas iskeä, kun aina on vaan sitä samaa. :huoh:
Kaivelin jo netistä kaikenlaisia ohjeita, mutta kaikissa katsomissani ohjeissa oli joku sellainen oleellinen ainesosa, jota meidän kaapista ei tällä hetkellä löydy. Ärsyttävää.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 05 Syys 2016 16:28

Voiko niitä reseptejä muokata niin että se puutos ei haittaa?

Nakkikastiketta?
Joku keitto mihin on kamat kaapissa?

Mä haluaisin tehdä tomaattipohjaista keittoa, mutten keksi mitä muuta siihen vois laittaa kun sen tomaatin :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 06 Syys 2016 09:15

Kibaya kirjoitti:Mä haluaisin tehdä tomaattipohjaista keittoa, mutten keksi mitä muuta siihen vois laittaa kun sen tomaatin :virne:

Sipulia, valkosipulia, porkkanaa?, linssejä (punaisia, jos tekee sosekeiton ja vihreitä, jos ei soseuta)...melkein mitä vaan! :virne:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina