Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 07 Syys 2016 07:41

Mä aion tilata jatkossa safkat kotiin. Nyt pitää enää päättää, otanko ruokakassipalvelun, jossa tulee tavarat ja reseptit vain tiettyihin aterioihin vai tilaisinko kaikki muutkin kauppajutut.

Uusi koti on paikassa, jossa ei ole mitään, joten kauppareissut pitää ajoittaa työpäivän jälkeen ja se on se hetki päivästä, kun ei todellakaan tee mieli mennä kauppaan....
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 13 Syys 2016 18:43

Muistin taas miksi en tee kasvissosekeittoja. :keijo: Tein sunnuntaina sinänsä ihan hyvää keittoa, jossa on erilaisia kasviksia ja kermaakin mukana, tosin siitä tuli vähän litkumaista, koska liikaa nesteitä suhteessa kasvisten määrään. Nyt olen syönyt sitä parina päivänä lounaaksi ja hirveä nälkä aina parin tunnin päästä. :friikki: Pitäisi aina olla hirveästi kaikkea muuta siinä mukana, että nälkä pysyisi poissa, ei näköjään riitä mikään pari palaa leipääkään. Eikä mulla ole jaksamista miettiä ja hankkia hirveitä määriä erilaisia lisukkeita. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja theia » Ti 13 Syys 2016 18:46

L-S kirjoitti:Muistin taas miksi en tee kasvissosekeittoja. :keijo: Tein sunnuntaina sinänsä ihan hyvää keittoa, jossa on erilaisia kasviksia ja kermaakin mukana, tosin siitä tuli vähän litkumaista, koska liikaa nesteitä suhteessa kasvisten määrään. Nyt olen syönyt sitä parina päivänä lounaaksi ja hirveä nälkä aina parin tunnin päästä. :friikki: Pitäisi aina olla hirveästi kaikkea muuta siinä mukana, että nälkä pysyisi poissa, ei näköjään riitä mikään pari palaa leipääkään. Eikä mulla ole jaksamista miettiä ja hankkia hirveitä määriä erilaisia lisukkeita. :keijo:

Proteiinia mukaan, niin pysyy nälkä ainakin vähän paremmin poissa :tilt: kasvissosekeittoon ite heitän aina runsaasti raejuustoa, mut varmasti joku fetakin toimis.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 13 Syys 2016 18:55

L-S kirjoitti:Muistin taas miksi en tee kasvissosekeittoja. :keijo: Tein sunnuntaina sinänsä ihan hyvää keittoa, jossa on erilaisia kasviksia ja kermaakin mukana, tosin siitä tuli vähän litkumaista, koska liikaa nesteitä suhteessa kasvisten määrään. Nyt olen syönyt sitä parina päivänä lounaaksi ja hirveä nälkä aina parin tunnin päästä. :friikki:

Lisäätkö siihen mitään proteiinin lähdettä? Eihän se muuten nälkää pidä. Mitä, jos lisäisit punaisia linssejä? Eivät maistu juuri miltään, mutta niissä on 32 % proteiinia ja 1 dl painoi 75 grammaa eli jo 1 dl:ssä on enemmän protskua kuin 100 g:ssa jauhelihaa (24 g vs 19 g). Mutta siis ihan kunnolla saa linssejä lisätä. Sakeuttavatkin tosi kivasti sosekeittoa. :peukut:

(Jahas, theia ehti ensin...)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 13 Syys 2016 20:44

Meidän lähiksestä sais Härkistä, mutten oikein tiedä uskallanko kokeilla sitä. Entä jos se onkin pahaa :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 13 Syys 2016 22:02

No joo. Ainakin linssien suhteen olen vähän epäileväinen, kun kerran tein tosi pahaa linssikeittoa juurikin punaisista linsseistä. :keijo: Voi tietysti olla, että vika oli reseptissä/kokissa eikä linsseissä, mutta kuitenkin. Raejuustoa olisi tietysti voinut hankkia... ja nyt tää kuulostaa siltä, että tyhmänä valitan, kun en ole ajatellut asiaa loppuun asti. :keijo: Mutta valitinkin lähinnä sitä, että kasvissosekeitto tuntuu turhan työläältä, kun ensin on hommaa siinä valmistuksessa ja sitten pitäisi vielä keksiä millä sen saa pitämään nälkää. :keijo: Useimmissa resepteissä ei kuitenkaan sitä proteiininlähdettä ole, toki jos useammin tekisi, niin patenttiratkaisu tulisi varmaan selkäytimestä.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 14 Syys 2016 00:08

Punaisessa linsseissä on se ongelna, että niistä tulee epäilyttävää muhjua. Ikinä en punaisia linssejä laita muualle kuin soseutettaviin keittoihin. Suosittelen antamaan linsseille uuden mahdollisuuden. :sydän:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Shay » To 15 Syys 2016 13:18

Kibaya kirjoitti:Meidän lähiksestä sais Härkistä, mutten oikein tiedä uskallanko kokeilla sitä. Entä jos se onkin pahaa :keijo:

Mää ostin Härkistä. En oikein keksiny, mitä sillä tekisin, joten aattelin tunkea Uncle Ben's -kastiketta sen kaveriksi. Peittää ainakin maun, jos se ei ole hyvä. :pepsodent: Viikonloppuna tulee varmaan kokeiltua.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja skray » Pe 16 Syys 2016 09:16

Kibaya kirjoitti:Voiko niitä reseptejä muokata niin että se puutos ei haittaa?

No se just on niin hankalaa useimmissa resepteissä, että meiltä puuttuu just jotain oleellista, mitä ei oikein voi korvata millään tai sitten meidän kaapista ei nyt löydy mitään, millä korvata niitä puutteita. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja skray » To 13 Loka 2016 13:30

Skrayn koekeittiö testasi Pähkinä-broileriwokkia ja on tyytyväinen. Koekeittiö korvasi teriakikastikkeen soijakastikkeella, myllychilin chilitahnalla ja wokkivihanneksetkin oli sitä mitä pakastimesta/jääkaapista löytyi. Tää oli niin hyvää, että tätä on tehty jo kahdesti. Hyvä lisä arkiruokavalikoimaan helpon ja nopean toteutuksensa vuoksi.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 22 Loka 2016 22:49

Mulla on välillä paha taipumus koukuttua ruokiin. Viimeisen parin vuoden aikana olen syönyt itseni ulos maissi-bataattisosekeitosta ja mustapapupihveistä. Ärsyttää, sillä molemmat ovat oikein hyviä kasvisruokia. :norsu: Nyt on meneillään maapähkinävoi-innostus. Sitä laittaisi melkein kaikkiin ruokiin. :virne: Pitää ehkä tämän purkin loputtua hieman hillitä itseä, ettei kokonainen raaka-aine joudu ulos-syötyjen listalle. :keijo:

Onko muilla samanlaista taipumusta?
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 29 Loka 2016 15:38

Kyssäkaalikausi on parhaillaan käynnissä ja pitkästä aikaa kaupassa oli possun etuselkä. :jami: :kuola:

Tänään oli pitkästä aikaa possun etuselkää kyssäkaaliraasteella. :kuola: Possu oli melkein liiankin rasvaista, mutta onneksi oli mehukkain ikinä syömäni kyssäkaali tasapainottamassa. :kuola: Mun syksyjen lemppariruokaa. :sydän:

Käärin 1,2 kg palan possua pariin foliopalaan ja laitoin sen uunivuokaan. Paistoin 150 asteessa 3,5 tuntia ja lopuksi 30 min jälkilämmöillä. Jos olisi meidän uunilla mahdollista, olisin paistanut matalammalla lämmöllä ja pikkuisen pidempään. Esim. 120 astetta ja 5 tuntia.

Ihanaa nyhdettävää lihaa. Nam!
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 15 Marras 2016 10:20

Haluaisin kokeilla härkistä pitsassa, mutten löytänyt vielä mitään mieleistä reseptiä :keijo:

Söin eilen Kampin food courtissa olevasta OATZ-ravintolasta nyhtistä rieskalla. Siinä oli ihanasti rasvaa juuston muodossa ja sopivasti mausteita.
Vaikka se oli tosi hyvää, niin jotenkin se maku välistä tökki. Mietin että ainakaan sen kokemuksen perusteella en ostaisi nyhtistä himaan, enkä halua maistaa tarjolla olevaa nyhtistä salaatin kanssa.

Olen taas oman ruokadilemmani edessä, että mitä hittoa mä teen kun ei ole voimia.
Sopiskohan härkis/nyhtis (jos sitä mistään ikinä löydän) lasagneen?
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 15 Marras 2016 11:47

Kibaya kirjoitti:Sopiskohan härkis/nyhtis (jos sitä mistään ikinä löydän) lasagneen?

Ihan varmasti sopis. Makuasiahan se toki on, onko omaan suuhun hyvänmakuinen. Mulle iskee Nyhtis, mutta ei oikein Härkis.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 16 Marras 2016 20:27

marenkienkeli kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Sopiskohan härkis/nyhtis (jos sitä mistään ikinä löydän) lasagneen?

Ihan varmasti sopis. Makuasiahan se toki on, onko omaan suuhun hyvänmakuinen. Mulle iskee Nyhtis, mutta ei oikein Härkis.

Nyhtis as in pelkkänä nyhtiksenä ja isoina möykkyinä ei iske, koska silloin se maistuu pelkästään itseltään. Mun mielestä se on silloin jotenkin "limaista". Siksi mietin härkistä ja just jotain lasagnea tms. missä on kunnolla mausteita mukana.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Suvi » To 17 Marras 2016 19:03

Kun oltiin äidillä kylässä viimeksi, äiti teki ihan mielettömän hyvää härkis-lasagnea! Yritän kysyä mistä hän oli saanut reseptin, jos muistan.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 10 Joulu 2016 18:28

Lähi-Prismassa oli vielä klo 15.30 runsaasti Nyhtistä jäljellä. Kaikkia neljää (myös joulu-edition) makua. Tuotantomääriä on siis ilmeisesti ihan kivasti saatu ylöspäin. Ostin sitten tuota jouluversiota. Paistin sijaan tein siitä kylläkin pitsaa. :kuola:

Muoks. Tuon jouluversion mausteseos ei ole kovinkaan hyvä. :norsu: Harmittaa, kun ostin sitä enkä nudea. :huoh:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Su 11 Joulu 2016 09:57

Kaikkea voi kokeilla kerran. Harmittaishan sua marenki, jos olisit ostanut sitä toista ja sitten miettisit kotona pitkän aikaa, että millasta se toinen olisi ollut. :tilt:

----

Ihanaa, kun sai jo eilen ruveta vähän suunnittelemaan joulun ruokia. Jouluruoka. :kuola:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ke 21 Joulu 2016 13:42

Meillä on paketillinen taateleita kaapissa, enkä tiedä mitä tekisin niille. En ole koskaan käyttänyt taateleita missään, enkä ole montaa kertaa niitä syönytkään missään... Tai ehkä en koskaan? Ymmärtääkseni ne on aika makeita? Paketti on semmonen pieni kuutiomallinen ja sis. kivettömiä taateleita 250g. Tietääkseni niistä voisi ainakin kakun tehdä, mutta onko sellainen hyvää? Entä olisko jollain joku hyvä idea mihin muuhun niitä voisi käyttää? Ajattelin leipoa sämpylöitä tänään ja mietin voikohan taateleita pilkkoa sekaan vähän niinku rusinoiden sijaan?
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 21 Joulu 2016 14:20

Jos olisivat olleet kokonaisia, olisin neuvonut täyttämään maapähkinävoilla ja kuorruttamaan tummalla suklaalla. Sellaisesta paketista neuvoisin tekemään kuivakakun! Taatelikakku on parasta kuivakakkua ikinä (koska se ei oikeastaan ole kuivaa vaan ihanan mehevää)! :kuola: Jos sellaista haluat jouluksi, kannattaa leipoa jo esim. tänään tai huomenna. Vie muutaman päivän ennen kuin se on parhaimmillaan. Tän tyyppisellä ohjeella olen kakun joskus tehnyt.

Ovat tosiaan makeita. En ehkä leipään itse laittaisi, vaikka se hyvää saattaisikin olla.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 22 Joulu 2016 02:00

Joo, ilman muuta kannattaa tehdä jouluksi taatelikakku. :) Meillä tehdään sellainen joka jouluksi, on hyvää. Joskus olen tehnyt myös suklaa-taatelikakkua tämäntyyppisellä reseptillä (tosin ilman tuota kuorrutusta, epäilen että se olisi liikaa :P mutta ruohittu suklaa toimii sekaan hyvin).
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » To 22 Joulu 2016 11:53

Kiitti vinkeistä, ehkä mä sitten kuitenkin teen sen taatelikakun. :hymyhali:
Voisin tänään leipasta. :)
skray

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 09 Tammi 2017 20:00

Kokeilin vihdoin Nyhtökauraa. Härkiksen kanssa ei mennyt kovin hyvin. Pari annosta upposi Uncle Ben's -kastikkeeseen upotettuna, mutta viimeinen annos ei mennyt alas ja loput piti heittää menemään, kun rupesi jostain syystä oksettamaan papujen jälkimaku ja koostumus. Siihen taisi loppua silloin mun parin viikon kala/kasvis/liharuokien vuorottelu.

Tein nyhtökaura-kookoscurrya. Nyhtiksen maku, jos se maistuu jollekin, ei puske läpi ollenkaan. Koostumus on hieman sitkeä, mutta suutuntuma on mukava. Katsotaan meneekö tätä koko tehty satsi vai rupeaako oksettamaan jossain vaiheessa. :keijo: Ehkä pitää huomenna syödä kebabia väliin, ettei tule kasvismyrkytystä.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 13 Helmi 2017 11:37

Ruoka-ahdistus tai tylsistyminen päällä. Muuton yhteydessä on tullut syötyä vaan mitä sattuu ja milloin sattuu ja nyt inhottaa ja ärsyttää.
Haluaisin tehdä ruokia niin että niistä vois ottaa eväät, koska nyt vois ottaakin. Ainoastaan että mun molemmat uunivuoat hajos muutossa :töktök: etten voi tehdä uuniruokia, mitä nyt ois tosi helppo a) tehdä b) ottaa mukaan.
Mutta kun ne hajos :keijo: :sori:

Muutoinkin tarttis löytää jostain se ruuanlaiton inspiraatio. Tykkään kokata, mutta tuntuu etten taas vaan osaa mitään, koska en keksi mitään.
Reseptien tutkailukaan ei oikein auttanut. Mieleen tulee vaan salaatteja ja kasvissosekeitto :keijo: Olen lamaantunut ilman uunivuokia :keijo:
Auttakkee :tilt:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 13 Helmi 2017 17:22

Kibaya kirjoitti:Ruoka-ahdistus tai tylsistyminen päällä. --
Auttakkee :tilt:

Yritän. :tilt: Erityisesti suosittelen tuota bataattimuhennosta.

Bataatti-linssimuhennos (4 annosta) (Muokattu Kauhaa ja rakkautta -blogin ohjeesta)

loraus öljyä
1 pala purjoa (tai 1 sipuli)
2-3 valkosipulinkynttä
1 keskikokoinen bataatti (n. 400-500 g)
2 tomaattia
2 dl vihreitä linssejä
2 dl kermaa
4 dl vettä
loraus sitruunamehua
1 tl jauhettua inkivääriä
1-2 tl juustokuminaa
1/2 tl kurkumaa
ripaus chilijauhetta
suolaa
mustapippuria

Kuori ja pilko sipuli, valkosipuli ja bataatti. Viipaloi tomaatit. Huuhtele linssit huolellisesti.

Kuumenna kattilassa rasva ja kuullota sipulia, valkosipulia. Lisää joukkoon kuutioitu bataatti ja tomaatti ja paista vielä hetki. Lisää sen jälkeen muut ainesosat.

Anna porista keskilämmöllä kunnes bataatti ja linssit ovat sopivan kypsiä. Jos linssit eivät meinaa pehmetä, voit tarvittaessa laittaa kattilaan kannen tai lisätä hieman vettä.

Haihduta liika vesi pois.

joku broilerikastike riisin kera
broileria
kasviksia (vaikka pussista)
kermapurkki
mausteita
lisukkeeksi riisiä

Mustapapupihvit (n. 3 hengen annos) (Muokattu Vegaanin keittiössä -kirjan ohjeesta)
2 purkkia mustapapuja
2-3 rkl perunajauhoja
65 g pieniä kapriksia
2 valkosipulin kynttä pieneksi silputtuna
0,75 dl puurohiutaleita
suolaa
öljyä paistamiseen

Laita astiaan mustapavut ja perunajauhot. Muhenna muusisurvimella. Ei haittaa, vaikka osa pavuista jäisi kokonaisiksi.
Lisää muut aineet ja sekoita, kunnes ainekset ovat sekaisin.
Anna taikinan tekeentyä jääkaapissa n. 30 min ja paista pihveiksi öljyssä.

Syö vaikka parsakaalin tai kukkakaali kanssa, hampurilaispihveinä tai riisin ja kermaviilikastikkeen kanssa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina