Olen matkustanut jonkin verran ja täällä Suomenkin kamaralla törmännyt ulkomaaneläviin.
Ranskalaisista kotomaassaan olen saanut samanlaisen käsityksen kuin moni muukin, sisäänpäin lämpiäviä ja muita nenänvartta pitkin katsovia
(joskus olen kuullut samaa muuten turkulaisista
). Muistan tapauksen, kun Äiskä oli tulossa Pariisista joskus vuonna vasara, ja olin tuliaisiksi pyytänyt jotakin CD-levyä. Ei ollut muuta löytynyt kuin Michael Jacksonin kokoelma kentältä. Eh.
Japanilaisista (turisteista) olen saanut hyvän kuvan. Olen viettänyt paljon aikaani Suomenlinnassa eloni aikana, ja siellähän törmää vaikka keneen - siellä tapaamani japanilaiset ovat olleet kiinnostuneita Suomesta ja aidosti ystävällisiä ihmisiä.
Eräs sukulaiseni taasen oli Espanjassa opiskelemassa kieltä ja kertoi hollantilaisten olevan aivan mahdottomia tätä teoriaa on myös vahvistanut eräs toinen ystäväni, joka asuu ja opiskelee Hollannissa, kämppiksinä kolme vallatonta hollantilaista. Ilmeisesti ovat eläväisempää sorttia, saattaisin toki itse tulla juttuun

Ulkomailla matkaillessa saksalaisista on jäänyt vähän huono kuva, vähän tuppaavat maailman valtiaita ainakin omasta mielestään olemaan. Tapaamani britit puolestaan ovat olleet kohteliaita ja hyväkäytöksisiä. Kielikurssilla Englannissa ollessani asustin muutamia viikkoja ruotsalaisten kanssa, eikä heissä ollut mitään vikaa, puheliaampia olivat kuin suomalaiset, tätä sain paikallisiltakin tuolloin kuulla.
Juniorina kävin useana kesänä kansainvälisillä leireillä, joille osallistui mm. Venäläisiä, puolalaisia, saksalaisia, unkarilaisia, norjalaisia, israelilaisia, grönlantilaisia ja muitakin kansalaisuuksia. Muistan tuolloin suomalaisten pentujen nivoutuneen erityisen hyvin yhteen norjalaisen ja israelilaisten kanssa, mistä lie johtui.
Millainen kuva on muulla maailmalla suomalaisista? Varmaan aika vaihteleva. Jossain turistirysissä varmasti meidät tunnetaan ryyppäävinä sikoina, mutta esim. Yritysmaailmassa varmaankin ahkerina työnpuurtajina. Kait suomalaiset on loppukahinoissa aika eksoottista sakkia?