Muistanko ihan väärin, vai ovatko nämä eurovaalit näkyneet katukuvassa paljon enemmän kuin aikaisemmat? Ainakin nyt tuntuu, että joka bussipysäkillä ja joka mainostaulussa on jonkun ehdokkaan naamataulu.
Mielestäni EU-vaalit ovat tärkeät jo siksi, että liki puolet lainsäädännöstä tulee Euroopan Unionin kautta. Minä myös olen aina ollut hyvin optimistinen Euroopan yhdentymisen ja EU:n vakautta tuovan vaikutuksen suhteen. Toki yksittäinen ääni ei hirveästi hetkauta asioita suuntaan eikä toiseen, mutta toisaalta äänestämättä jättäminen aiheuttaisi minulle tunnontuskia ja harmittaisi pitkään.
Olen poliittisilta mielipiteiltäni niin tuuliviiri, että päätöksentekoprosessini vaaleissa voi joskus olla hyvin pienistä muuttujista kiinni ja hyvin epäolennaisenkin oloiset yksityiskohdat saattavat ratkaista. Joka tapauksessa ehdokaskandidaattini ovat sellaisia, joilla uskon olevan riittävästi taitoa, kokemusta ja valmiutta toimia. Ns. julkkisehdokkaat saavat jäädä omaan arvoonsa.
L-S kirjoitti:EU on myös mutkikas, koska puolueet verkostoituvat siellä eri tavoin, kaikenlaisiksi ylikansallisiksi puolueiksi, joista ihmiset harvemmin ovat selkeästi perillä, mutta jotka kuitenkin vaikuttavat asioihin.
Tämä on juuri se ongelma, kun EU:n parlamentissa Keskusta kuuluu liberaaleihin ja Kokoomus konservatiiveihin, vaikka Suomessa ei tällaista manner-Euroopassa normaalia oikeiston jakoa konservatiiveihin ja liberaaleihin ole. Kepulaiset sitten ovat tämän myötä EU-parlamentissa jäseniä ryhmässä, joka vastustaa maataloustukia.