PERJANTAIAamu alkaa väsyneesti. Herään kelloon, nousen ylös, hiippailen vessaan ja istun pimeässä. Hoen että kyllä se tästä, nyt on vaan herättävä. On vaan. Herätys, herätys.
Mulle toimii pimeässä herääminen että silmät tottuu siihen että ne on auki. Valon voi lisätä myöhemmin. Seuraavaksi asennan kahvit tulemaan. Meillähän ei ole kahvimittaa, joten se on vähän koomista. Menee ihan arvalla. Vettä ja puruja vaan. Sinne niin, koneeseen.
On aivan helvetisti tunteita. Kiva. Mitähän sitä säätiedotus on luvannut. No sitä viileää. Kiva.
Odotan autossa juoden kahvia. Jonottajat jonottaa yhdessä, siellä kylmässä. Meillä on tänään ohjelmassa aamukeskustelu, legendaariset poropitsat ja sitten neljä leffaa.
Aamukeskustelussa on
Ildikó Edyeni. Hyvin vaatimaton ihminen, vaikka on palkittu ohjaaja. Enyedi on ohjannut niin elokuvia, kuin tv-sarjaakin. Tehnyt mm. unkarilaisen version Terapiassa-sarjasta.
Huomaan silti keskustelun aikana että on vaikea keskittyä tähän. Keskustelulle on varattu aikaa tunti. Hänen jälkeen tulee Karim Aïnouz. Harmittaa etten ehdi nähdä heiltä yhtäkään elokuvaa. Aïnouzilta kiinnostaisi Mada Satâ aivan erityisesti, mutta aika on rajallista muovailuvahaa ja joskus on pakko nukkua.
Keskusteluiden jälkeen suuntaamme legendaarisille poropitsoille. Täydellinen ajoitus, jono ei ole ihan mahdoton. Yleensä on voinut olla tunninkin jono. Onhan se nyt hyvää. Erityisen hyvää näin festariaikana.
Pitsan jälkeen leffaan. Paitsi että muistan siinä miten edellisenä yönä on paleltu ja kirpparilla näin villashaalin. Ison villashaalin. Haluan sen. Jos se on vielä kirpparilla, se olkoot minun. Toivon että se on. Pysähdymme kirpparin kohdalle ja haen shaalin. Siellä se roikkuu seinällä. Se on selkeästi vanha, mutta ei vielä niin virttynyt. Hintalappu on kirjoitettu vanhalla kaunokirjoituksella. Viltti on lämmin, muttei hiostava.
Ensimmäisenä elokuvana meillä on siinä edellisaamun aamukeskustelussa olleen
Lenny Abrahamsonin Garage.
Suosittelen.
Garagen jälkeen kohti seuraavaa, vessan kautta ja se onkin jälleen
Jonas Selberg Augustsénia. Garbage Helicopter. Garbage Helicopterista ollaan luettu vain sen kuvaus festarikatalogista ja päädytty siten valintaan.
Esitys on ensimmäinen Kitisen Kinon salissa. Valuessani alas mäkeä pyörätuolin kanssa näen miten siellä on talkoolainen kauhuissaan ja huikkaa kaverille ”sieltä tulee nyt sit pyörätuoli”. Astun sisään saliin ja minulle osoitetaan eturivin kulmapaikkaa, missä olen täysin muiden jaloissa, en näe mitään ja lisäksi se on mun sähkölaitteelle turvaton. Sanoessani ettei se nyt ole mulle sopiva, alkaa änkytys. Miten sali tulee täyteen ja tämä on nyt ahdasta ja mitä vielä. Kyllä, tuoli vie enemmän tilaa kuin yksi ihminen penkillä, mutta vähän sellainen että mitä sitten. En voi sille mitään, enkä voi irrottaa tuolista osiakaan. Harmittaa.
Leffa onneksi on korjaava kokemus.
Garbage Helicopterin jälkeen on vuorossa mykkäelokuva. Tulee vähän kiire, mutta ehdimme jonoon ennen kuin esteetön sisäänpääsy avataan.
Teltassa on ihmisiä. Muistan että niin joo, siellä on varmaan ollut joku kutsuvierasjuttu. No ei se mitään, joudutaan vaan säätämään vähän enemmän. HMK on apuna, avustajan ollessa omassa leffassaan.
Seuraa insidenssi. Talkoolainen tulee kertomaan että mun pitää nyt mennä eturiviin ja sivuun, koska siinä on ne ihmiset. Olen ällikällä lyöty. Totean ettei se ole mulle turvallista. ”Miten niin muka?” saan vastaukseksi ja olen vielä enemmän kauhuissani. Ei saaatana! Meinaan että lähden sitten menemään. Sitten katson että siinä on käytävä mistä tuolin saa vietyä, kunhan ne ihmiset vain vähän varoo ja tarvittaessa väistää. Kysyn talkoolaiselta, että meinaako hän oikeasti että ne heidän vieraat on niin vitun hienoja ihmisiä, etteivät pysty sen vertaa persettään nostamaan penkistä, että sen saatanan tuolin saa sinne taakse. Talkoolainen lähtee pois. Nieleskelen itkua ja autan HMK:a saamaan tuolin. Muutaman ihmisen joudumme pyytämän nousemaan. Sitten tuoli osuu tyhjään tuoliin ja kaataa jonkun pukupellen viinin. Pukupelle saa aivan järjettömät kilarit. Siis huutaa ja haukkuu meitä aivan pää raivosta täristen ja miten on nyt pilattu hänen leffakokemus ja festarit.
Ensin meinaan että huudan myös, mutta en jaksa. Kysyn rauhallisesti miten voin korvata hänelle pyörätuolini aiheuttaman mielipahan ja tarkoitan sitä. Olen lempeä ja rauhallinen. Hän haluaa uuden viinin ”tuolta”. Lopulta hän kykenee raivon läpi huutamaan, että kaipa se henkilökunta tietää, kun sieltä ne alun perinkin saatiin. Käpöttelen kaikessa rauhassa, aika varovasti ja yritän samalla laskea kymmeneen, etten ala itkeä. Talkoolaisena on mulle tuttu naama ja hän ensin tervehtii ja sitten kerron että tartten yhden valkoviinin sille pukupellelle, joka huus mulle kaikki maailman pahat olonsa. Talkoolainen tarjoutuu viemään viinin, mutta sanon että se on vaikuttavampaa jos vien sen itse. Paljon vaikuttavampaa. Ja se on totta. Viedessäni viinin pukupelle pyytelee anteeksi ja hyvittelee. Itse alan täristä. Toivotan hänelle aivan ihanaa elokuvakokemusta ja menen tuolille. HMK on saanut tuolin tosi hyvin ja saadaan varattua meidän seurueelle paikatkin. On oikeasti myös viileää, joten onneksi on se saali!
Pukupelle tulee vielä pahoittelemaan ja se laukaisee mun kehossa aivan järjettömän stressireaktion. Sitä ei taida kukaan huomata, koska olen siellä jo aika hyvin aseteltuna ja tärisen menemään. Jalat nykii ja on vaikea hengittää. Ei tässä nyt mitään paniikkikohtauksia tarttis, mutta ei se ole kauhean kaukana. Onneksi omien ihmisten läheisyys siinä vieressä rauhottaa. Että mä selviän. Mulla on turvallisia ihmisiä. Mulla on.
Kun teltta on saatu aivan täpötäyteen Timo Malmi pitää n. puolentunnin mittaisen puheen. Se on koominen, mutta yleisö on myös etukenoinen. Ehkä se on se ilmainen viini mikä sen myös tekee.
Konsertti on upea. Rintalastassa kutittaa, perkussiot kuuluu ihanasti läpi ja tunnelma on korkealla. Uskomattoman korkealla. Onhan sitä toki myös odotettu.
Mykkäleffakonsertin jälkeen meillä on vielä yksi elokuva. Se on siellä Kitisen kinossa. Siellä on toinen henkilö vaihtunut ja jälleen kuulen miten se tuoli vie tilaa ja mahtuukohan se siihen mihin sen haluan ja eikö nyt vaan kannattaisi olla siinä eturivissä.
Elokuvana
Musta monokkeli, eli Monocle Noir. Edelleen olen niin onnellinen saalista, sillä sen lämpö pitää kosteuden ja koleuden poissa. Aivan täydellinen hankinta.
Musta monokkeli saa nukahtelemaan, mutta en ainakaan tiedä kuorsanneeni.
Elokuvan jälkeen nukkumaan. Taas kello on kaksi. Miten tämä on mahdollista?
LAUANTAITaas herätys seitsemältä, kahvit tulemaan ja aamujonoon. Jokaisella meillä on erilaiset aamurutiinit. Mun on möllöttäminen. En vaan lähde käyntiin siinä. Yritän tunnustella missä mun selkä menee, miten saan vaatteet päälle ja mitä näitä nyt on.
Aamulla taas jonoon. Hylkään ihmiset jonottamaan lippuja ja painun vessaan. Saan odottaa omaa vuoroani aika kauan, koska joku talkoolainen on siellä vaihtamassa vaatteita. Invavessassa. No, okei.
Hetken myös heräilen sisätiloissa, koska siellä pääsen paremmin istumaan. Tuoli on kai vielä autossa pakattuna? Sattuu päähän, mahaan ja sieluun. On tosi alavireinen olotila. Olen aiempana päivänä sanonut avustajalle, ”tiedätkö kun on sellainen olo, missä tiedät että jossain kohtaa se tyhjyys täyttyy ja akut on täynnä ja sydän on täynnä. Että sitä tavallaan on pieni etukeno koko ajan ja sitä odottaa että se hulmahdus tulee ja vie kaiken sellaisen paskan hetkeksi pois mitä on muualla. Että sitä tavallaan hulvahtaa täyteen rakkautta, mutta kun sen saapumista ei voi ennustaa, mutta sieltä se jostain kuitenkin kohta tulee.” Siinä istuessa mietin että miten mulla on ollut niin vahva olo tämän tapahtuman käymisestä. Se on nyt täysin poissa. En odota, vaan olen pää painuksissa että paskaa se on kusikin. Mietin mitkä tästä on masennuksen oireilua ja mikä mahdollista ylireagointia ja liioittelua. Mutta lopulta totean että olkoot paskat ja menen jonoon muiden kanssa. Jonossa kohtaan edempänä HMK:n, sen lyhyemmän, ja jään siihen juttelemaan. Periaatteessa voisin veivata koko jonon, mutten todellakaan kehtaa. Odotan että avustaja, Suvi ja Elina on mun kohdalla.
Saadaan osa lipuista, ei ihan kaikkia mitä haluaisimme. Suvi saa onneksi Beatlesin lipun jonossa olleelta HMK:lta. Itseäni ei tämän näytöksen missaaminen niin haittaa, olen väsynyt ja voin kuunnella sen autosta käsin myös. Elinan puolesta harmittaa.
Aamukeskustelussa on tänään vuorossa legendaarinen
Mathieu Amalric. Amalric on eläväinen, joten on ihana kuunnella hänen haastattelua. Hän puhuu käsillään, liikuttuu ja on hauska. Samalla vaihdan viestejä Tyynen veljen hoomantsin kanssa, joka on talkoolaisena festareilla. Tyynen pentujengi on jäänyt tiiviiksi porukaksi, mikä on aika hauska ja ihana asia ja on turvallista vähän avautua edellisen päivän kohtelusta. Hän kysyy myös keitä nämä huonosti kohdelleet ovat olleet ja päädyn kirjoittamaan semiavautumisen siitä, että vaikka niille ihmisille tulisi minkälaisia seuraamuksia, niin mun kokemus on tosi uuvuttava. Että olen pitänyt tätä festaria ”omana” ja sellaisena missä mun on turvallista ja hyvä olla, eikä mun tartte jännittää samalla tavalla kuin aivan kaikkialla muualla ja sen romuttuminen edellisenä päivänä saa mut haluamaan jättää leikin kesken. Mikä on ihan totta. Osa aamukeskustelusta menee siksi vähän ohi, koska asia on myös tunteikas. Nieleskelen itkua ja yritän vain keskittyä siihen ettei se näy ulospäin. Istunhan ihan eturivissä melkein ja mun naama on varmasti nähtävillä joillekin haastatteluporukasta. Pyyhin silti ajoittain kyyneleitä.
Aamukeskustelun aikana myös toinen HMK on lähtenyt kohti kotia ja sekin herkistää omalla tavallaan. Festarit päättyy!
Aamukeskustelun jälkeen ruokaa. Päädymme tänään torigrillille. Haluan varjoon, sillä kylmyys on kaikonnut ja aurinko paistaa. No, on se kai joillekin ihan kiva. Sallin sen heille. Lisäähän se festaritunnelmaa kun on vähän edes lämmin ja aurinkoista.
Grillillä ollessamme saan viestiä että mun viestit on välitetty eteenpäin vastaaville ja kohta festarin tuottaja soittaa mulle.
”En mä tiennyt että se olet sinä, Kibs” hän aloittaa. ”Mutta oishan mun pitänyt arvata se, ettet sä pelkää sanoa asioista näin suoraan ja avoimesti.” Vaikken sinänsä sanonut, koska olihan mulla kokoajan hänen sähköposti ja puhelinnumeronsa olemassa.
Itkemme puhelimessa molemmat. Hän haluaa antaa mulle VIP-oikeudet sisäänpääsyihin leffoihin vähimmäisenä korvauksena kohtaamasti epäasiallisuudesta ja että ne talkoolaiset on jo ohjeistettu miten toimia. Hävettää.

.
Sitten tulee äkkilähtö. Tule kahville kuuluu käsky. No ei siinä, meillä on auto vieressä ja ruokakin on jo syöty. Elina ja Suvi tosin olivat vasta aloittelemassa, mutta sillä mennään nyt. Ajetaan alueelle, kohtaan tuottajan ja tilaisuus on aika tunteikas. Saan VIP:n ja taulun. Taulu on Helena Junttilan maalaama kuva Modesty Blaisesta.
Sen jälkeen juodaan kahvia. Ja syödään lettuja. Istumme tuottajan ja festivaalin johtajan kanssa samassa pöydässä. Hetken paikalla on myös Timo Torikka ja sitten siihen saapuu myös edellisillan mykkäelokuvakonsertin kapellimestari Mauri Sumén. Höpöttelemme, juomme Maurin kunniaksi skumppaa ja olo kevenee. Koen tulleeni myös kohdatuksi siinä pöydässä.
Saatana tuottajaa vielä kohti heidän makuupaikkoja, koska hänen on päästävä alueen läpi niin ettei jää suustaan kiinni. Siinä matkalla käymme vielä läpi vähän tapahtunutta ja keskusteluun tupsahtaa asia, jota en voi valaista vielä muille. Sanotaan, että se vetää multa kirjaimellisesti jalat alta ja joudun ottamaan tukea pyörätuolista. Tuottaja vähän hämmentyy aluksi, mutta sitten kun avaan hänelle mistä on kyse, niin itkemme yhdessä. Shokkireaktio saa minut taas tärisemään. En osaa jäsennellä ajatuksia. Meillä on seuraavaksi elokuva. En jotenkin osaa kuin valua sinne paikalle ja asettua avustajan fiksaamaan tuoliin. Suvi ja Elina ovat menossa katsomaan sokeaa miestä. Itkettää sekin. Mihin olen heidät heittänytkään.
Elokuva mitä olemme menneet katsomaan on kytköksissä Sodikseen. Alice Rochwacherin elokuva The Pupils, mikä on Disney-elokuva ja siihen on suomalainen Cleaning Women säveltänyt musiikin!
Näytöksessä mukana myös Pekka Haavisto. Näytös on loppuunmyyty.
Osan aikaa ajatus meinaa karata tapahtumiin ja huomaan hiplaavani vip-korttia. Siis eihän tämä nyt taas ole todellista.
Leffan jälkeen käymme avustajan kanssa alkossa. Ostamme alkoholittomia tuotteita ja näytämme paperit. Ehkä mun hysteerinen tila saa sen aikaan. Kassa ei pysty pitämään pokkaa. Avustajanihan on 20-vuotias ja mun papereiden kohdalla häntä virnistyttää ja avustajan kohdalla ”jaa, sä oot näin nuori”. No, aivan.
Kutsun Suvin ja Elinan skumpalle rantaan ja kerron tapahtuneista.
Tiedän, ettei tästä hirveästi kannata huudella, mutta nyt tämä on pakko saada joillekin kerrottua. Enkä usko että tässä nyt näiden ihmisten kautta sana leviää mihinkään mihin ei pidä. Juomme skumpan iloisissa tunnelmissa ja tämän jälkeen suuntaamme seuraavaan elokuvaan.
Seuraava elokuva on Lapinsuun elokuvateatterissa. Vessajono on törkeä. Tullessani sisältä katsomasta jonoa näen kuitenkin jotain niin sodista, ettei ole tottakaan. Ildiko Enyedi istuu kanttikivellä, kädet polvien ympärillä ja odottaa sisäänpääsyä q&a-tilaisuutta varten. Hänellä ei ole seuralaisia, eikä mitään suurta saattuetta. Siinä vaan, kadun varrella täysin rauhassa. Itse pääsen käymään ennen leffaa vessassa elokuvateatterin perustajan kotona, mikä on vähän kyllä koomista. Hänen vävynsä päästää minut sisään ja tämä perustaja on sisällä katsomassa urheilua. Ikää 90+. En näe häntä, mutta kuulen television.
Huutelen leffateatterissa Suvin ja Elinan perään ja varmaan jonkun mielestä se on noloa. No, ihan sama.
Ei haittaa!
Elokuva on Kaija Saariahon kuratoimaa Carte Blanche-sarjaa oleva
Poikien Pesula. Elokuvan jälkeen olisin halunnut nähdä koululla menneen seuraavan elokuvan, mutten kehtaa mennä sisään kun yleisö on jo melkein kokonaan päästetty sisään. Edellinen elokuva oli meillä sen verran myöhässä, ettemme ehdi mitenkään.
No, ehkä se on ihan tarpeellista. Ehdimme syömään tässä välissä. Pubiteltan meteli on aika voimia vievää, mutta onneksi on tilaa ulkona. Eikä sada vettä.
Syöminkien jälkeen jonotetaan. Tämä on se Beatles-leffa. Jonotamme ensimmäisinä avustajan kanssa ja siihen alkaa hiljaksiin valua porukkaa. Talkoolaiset käy useaan otteeseen kysymässä olenko tulossa leffaan, kun istun tuolissa. Toinen pyörätuolin käyttäjä on menossa, mutta ei kehtaa mennä esteettömän sisäänkäynnin luo. Mikä vähän harmittaa. Sinne vaan, se on meidän oikeus.
Lopulta siirrymme sivuun jonosta ja valumme autoon odottamaan. Minä, Elina ja avustaja hengaillaan autossa ja kuunnellaan karaokea. Välistä kuuluu vain outoja pätkiä ja se on aika keijoa.
Siirrämme ennen näytöksen päättymistä auton sivuun, että pääsemme lähtemään suoraan siitä. Olemme autossa suunnitelleet sodis-bingoa. Sekin on tavallaan aika keijoa.
Suvin saapuessa suuntaamme koirapolun kautta kämpille. Kello on taas miljoona. Ei ehkä ihan kahta, mutten pääse nukkumaan ennen kahta.
Huomenna vielä viimeinen aamu. Ei tartte jonottaa! Eli ei tarvitse lähteä ihan niin aikaisin.
SUNNUNTAISuvi ja Elina on lähdössä tänään. Heippaamme pihassa ja suuntaan aamukeskusteluun.
Nicholas Meyer. Avustaja käy vuorostaan pakkaamassa meidän kamat ja ottaa ne autoon. Suunnitelmana on illasta ajaa Kittilään ja yöpyä Shaanan kämpillä. Fordepower!
Meyerin keskustelu on myös kiinnostava. Hän kertoo vivahteikasta historiaansa. Edelleen on niitä keskittymisvaikeuksia, mutta nautin keskustelusta. Keskustelun jälkeen on leffaraati. Hiippailen vessaan ja takaisin ja vitsailen salia järjestelevien talkoolaisten kanssa. Kerron mihin Ville Virtasen pöytä tulee ja miten päin. Istun aivan edessä, aivan Virtasen vieressä. En ole koskaan ollut siinä niin lähellä. Tuolit on jotenkin siten aseteltu, että olen ollut taaempana.
Leffaraati on taas tuttua huttua. Iida Simeksestä tulee raadin vakiojäsen. Tuomas Rantanen edustaa Marxilais-Leniniläistä näkökulmaa ja Olavi Uusivirta nuoria. Johanna Vuoksenmaa on taas huijattu paikalle omien sanojensa mukaan. Rantanen myös haluaa että kaikki paljastavat salaisen agendansa ja tästä seuraa miten Virtanen haluaa pitää isänsä muistolle kolmen sekunnin yninä-hetken. Ynisemme kaikki yksinä Jukka Virtasina ja aplodit päälle. Virtanen korostaa että hänen isänsä rakasti niitä, mutta hän inhoaa. Näillä tunnelmilla käyntiin.
Leffaraadin jälkeen on yleensä lähdetty pois, mutta nyt voin tehdä mitä vaan. Syödään avustajan kanssa vielä pitsat, joita odotetaan tunti. Ei se haittaa, meillä on aikaa. Ollaan päätetty mennä vielä katsomaan
Utama ja
Inu-Oh animaatio.
Utama on masentava. Avustaja torkkuu siellä. Itsellä meinaa ajatus karkailla, mutta karuus palauttaa sen aina paikoilleen.
Utaman jälkeen treffaamme Shaanan ja hänen hellun baariteltassa. Käy ilmi, että heidän majoituksessa on tilaa ja pääsemmekin sinne yöksi heidän kanssaan. Ei tartte ajaa Sodankylästä mihinkään. Se on aika hyvä. Sovimme menevämme sitten vielä toiveuusintana näytettävään elokuvaan ja sieltä sitten nukkumaan.
Inu-oh kuitenkin ensin. Inu-Oh:ssa huomaan että se aiemmin pohtimani tunteiden täyttymys on tullut. Olen niin pakahduttavan onnellinen. Lisäksi j-rock anime-elokuva vielä vahvistaa sitä. Itkettää. Elokuva on uskomaton!
Sen jälkeen nokka Lapinsuulle. Siellä vielä
Tytöt tytöt tytöt.
Leffan jälkeen purkaudumme ulos ja aurinko osuu silmään. On tämäkin. En meinaa uskoa asioita todeksi ja pelkään että kaikki viedään pois ja menee pieleen.
Mutta se on itsesabotaasia. Että ei jatkoon.
Majapaikassa saan viestejä tuottajalta. Kerron viimeisen päivän kokemukset esteettömyydestä ja toivottelen hyvät juhannukset. Olen tullut kohdatuksi ja se on hyvä tunne.
Majapaikassa on käynyt joku viba ja toisen huoneen ovi mennyt vahingossa lukkoon ja tilanne päättyy siihen, että avustaja ja minä nukumme sängyissä kun hellu, shaana ja koira nukkuvat olohuoneen sohvalla.
Huomenna kotiin.
Ei tartte herätä seitsemältä.
MAANANTAI. Herään silti seitsemältä.
Hidas aamu, pakkaamme kamat. Kaikki kestää ja on vaikeaa. Haemme aamiaisia kaupasta ja lähdemme ajamaan kohti Rovaniemeä. On aika hiljaista. Matka sujahtaa. Syödään kaupungilla, haetaan eväkset ja parkkeerataan auto. Ollaan putsattu itikat pois ikkunasta ja etupuolelta. Niitä oli.
Junamatka on aivan hirveä asia. Ollaan lähdössä vartti myöhässä ja viereisessä penkissä istuu joku kiukuttelija. Tungen kuulokkeet korviin ja etäytän itseni. Kirjoitan sanoja paperille, mutten oikein saa otetta mitä kirjoitan. Kaikkia kummallisia asioita, tunteita.
Vaihto Oulussa on aivan hirveän kamala. Meinaan ajaa ihmisten päälle, koska he eivät varo yhtään. En väistä ja jengi paheksuu. Mulla on kuitenkin pyörätuolissa kaks ikeakassillista kamaa ja on haastavaa päästä eteenpäin. Avustajalla on loput mun kamat ja omat kamat. Lopulta pääsemme junaan ja viimeinen pätkä alkaa. En ole ikinä kotona.
Viimeinen tunti on aivan hirveä ja joka paikkaa särkee.
Selviämme lopulta asemalta jotenkin, heitän avustajan himaansa ensin ja sitten kotiin. Saan naapurilta apua että saan viimeiset kamat kotiin.
Kissat huutaa ja liimautuu iholle.
Menen nukkumaan kahdelta.
--
Siinä. Olen varmasti jättänyt jotain laittamatta tai muistan väärin ja muistiinpanot pettää.
Leffa-arviot tulee toiseen ketjuun. Tässä nyt kuitenkin kivasti juhannukseksi lukemista.