Puhetta blogeista

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Plei » Ma 12 Touko 2008 21:25

Olen ollut koko elämäni enemmän tai vähemmän aktiivinen päiväkirjailija.
Viime vuosina, ehkä osittain fordenkin takia, on kirjoittelu kirjaan jäänyt
vähäiseksi. Ajattelinkin nyt, että voisi kokeilla kirjoittaa blogia - jospa
tietokoneella kirjoittelu sujuisi paremmin kuin käsin rustaaminen.

Blogeista en vain oikein tiedä mitään. Livejournal, Blogspot ja Vuodatus
ovat tuttuja niminä, mutta eivät sen enempää. Kävin jo tutkailemassa
vaihtoehtoja, mutta haluaisin myös bloggaajien käyttökokemuksia eri
paikoista ennen kuin teen päätöksen siitä, minne roskani tungen. :)

Tätä ja kaikkea muutakin aiheesta. Kirjoitteletko itse tai luetko muiden
blogeja? Kenen blogeja tulee luettua, kavereiden vaiko peräti ventovieraiden?
Jne.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Plei
 
Viestit: 309
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 20:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Muksu » Ma 12 Touko 2008 22:42

Blogspot toimii parhaiten mun käyttötarkoituksiini. Sitä on helppo päivittää, sinne saa kätevästi kuvia, juutuubi-videoita yms. Lisäksi se toimii google-tunnareilla, ja musta on tullut lähiaikoina melkoinen googlen orja. En tiedä mitä tekisin ilman googlea, joka on mulle jo niin arkinen ja päivittäinen moniapuri, että kirjoitan sen pienellä... :D

mantissae.blogspot.com on mun yleisblogini, ja toista pidän vain kavereille. Sama käyttäjä voi siis perustella sinne myös useita blogeja. Ja Google analyticsilla näen myös kävijämäärät. Helppoa tällaiselle tyypille, joka ei jaksa urheilla ohjeistusten, koodien ja kaikenlaisten vetkuttimien kanssa, vaan tuottaa ainoastaan tekstiä omaksi ja kavereiden iloksi.

Luen aika paljonkin erilaisia blogeja, mutta harvaa säännöllisesti. Ruokablogit ovat ilmeisen suosittuja, niitä näkyy olevan huimasti nykyään.
Oh Lord, what fools these mortals be!
Avatar
Muksu
 
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 22:36

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja teuwo » Ma 12 Touko 2008 22:56

Kirjottelen omaa blogia, tosin harvakseeltaan. Blogissa narisen gradun kirjottamisen vaikeudesta, alamäkiurheilun ihanuudesta sekä joskus kutomisesta ts. neulomisesta. Siispä hyvinkin yleistä jorinaa. Itse eksyin joskus vuodatuksen pariin ja ihan oon sen kanssa pärjäillyt omaksi tarpeikseni. Muista en edes tiedä mitään.

Luen säännöllisesti muutaman irl-kaverin blogia ja sitten laskukavereiden raportteja maailmalta sekä silloin tällöin muutaman nettitutun kirjoituksia. Noita neuleblogeja tulee selailtua todella harvoin. Oikeastaan vain silloin kun on jokin ohje hukassa tai jos blogeissa kehutaan jonku ohjetta, niin eksyn tuntemattomien blogeihin.

Ventovieraiden blogeja lueskellessa tulee joskus tirkistelijäolo, kun tuntemattomat ovat kertoneet omasta elämästään sellaista, mitä en olisi halunnut edes tietää. Yleensä kun nuo yksityiset jutut on siellä neuleohjeiden tai offariseikkailujen välissä.
teuwo
 
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:57

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 13 Touko 2008 01:09

Blogspotin käyttöliittymä on minun mielestä kankea ja huono käyttää. Esimerkiksi tuo yllätti, että joku sanoi sinne saavan kuvia helposti. Ei ainakaan minun tapauksessani.
Olen päätynyt vuodatukseen kaikissa plokeissani. Se on yksinkertainen, ei liian raskas, voi päivittää urpona tekstimuodossa tai nörttinä htmllänä.
Ainoa mikä mättää on aika ankeat default-taustat, ja vuodatus sanana. Ei kaikki blogit ole vuodatusta.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Muksu » Ti 13 Touko 2008 07:59

Lyyra kirjoitti:Blogspotin käyttöliittymä on minun mielestä kankea ja huono käyttää. Esimerkiksi tuo yllätti, että joku sanoi sinne saavan kuvia helposti.

Joo, ei ole ollut ongelmia eikä ole kertaakaan mennyt hermo. Ja itse asiassa kolmea blogiahan mä siellä pyöritän, muistin vasta senkin.
Livejournal oli sen sijaan musta kankea. Sen kanssa sain aina säätää. Mutta voihan tää olla jonkinlainen tottumiskysymyskin.

Tärkeintähän blogeissa on tietysti sisältö. Vai onko? Toisinaan moitin itseäni siitä ettei mun bloggailuissani ole päätä eikä häntää lukijan kannalta, mutta pian nousen jo vastustamaan moista ajattelua: blogini on maailman viimeinen täysin vapaa alue, johon voin kirjoitella vaikkapa rivitolkulla pelkkiä vokaaleja ilman tulosvastuuta mihinkään suuntaan! Se onkin siis terapiaa!
Oh Lord, what fools these mortals be!
Avatar
Muksu
 
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 22:36

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 13 Touko 2008 08:55

Itse kirjoitan blogia (kuten varmaan olen jo liiallisessa määrin maininnut :nolo: ) ja olen huomannut siinä hommassa Blogspotin edut.
Kyllä sinne kuvia saa, ainoastaan kerran on blogspot valittanut että kuvan polku ei jostain syystä kelpaa..?

Luotan myös siihen, että koska kyseessä on pikkufirman nimeltä Google ylläpitämä palvelu, se ei ihan yhtäkkiä katoa yön aikana. Vuodatuksen huonona puolena pidän sitä, että siinä on toisinaan ollut hitautta/palvelua ei ole ollut saatavana.

Blogspotin käyttöjärjestelmä on ihan simppeli sen jälkeen kun on tehnyt perussäädöt kuntoon.

Luen mielelläni muiden blogeja, kunhan niissä on sitä paljon puhuttua sisältöä.

Kauniista kuvista en niinkään välitä (rumista kuvista sitäkin enemmän (PhotoshopDisasters), joten mitään muotiblogeja tai kuvaus-blogeja en seuraa.

Tekstitasolla pidän jonkin sortin huumorintajua tai sujuvaa kirjoitustaitoa edellytyksenä (koska itselläni niitä ei ole), ja mielellään vielä siten että toisinaan olisi vaihtelua; lopetin erään todella suositun huumoriblogin lukemisen, koska se alkoi toistamaan itseään ja se taas alkoi v*tuttamaan minua ;)

Lisäksi olen sarjakuvablogien suuri ystävä. Niistä olen mm. bongannut termin "neuleblogihirviö" kuvaamaan tietyntyylisten blogien suunnatonta ja hirviömäistä suosiota.

Uusiin blogeihin törmään joko suositusten kautta tai sitten ihan vaan sattumalta, eli ehdotuksia otetaan vastaan :)
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 13 Touko 2008 13:20

Taitaisin kuitenkin suositella Wordpress.comia (lisää vaihtoehtoja...). Mun mielestä se on Blogspoteja ja Livejournaleita selkeämpi ja helppokäyttöisempi. Palvelu on hyvin harvoin nurin toisin kuin Vuodatus, ja plussaa on myös ylläpitäjien reiluus, siis se että muutoksista tiedotetaan selkeästi ja useimmiten muutokset ovat vielä parempaan suuntaan, mikä ei suinkaan ole selviö nettipalveluissa...

Seuraan pääasiassa omaan "alaan" liittyviä blogeja. Kaikki olisi kovin paljon kapeampaa ja epäajankohtaisempaa, jos pitäisi kuunnella vain sitä mitä perinteiset mediat viitsivät/ehtivät tuoda esiin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 13 Touko 2008 15:57

Minä taasen olen tähän asti suosinut LJ:tä. Ja mielestäni se on ihan hyvin palvellutkin omaa tarvettani, eikä ole ole lainkaan sekava. Kirjoittelen aika harvakseltaan kavereille ja lisäilen joskus tekstin oheen kuviakin. Ainut miinuspuoli taitaakin olla siinä, että kuvia ei saa laitettua LJ:n omalle palvelimelle (ainakaan tietääkseni), joten kuvien laittaminen toimii hyvin pitkälle linkittämällä. Ja hyvinhän tuonne onnistuu linkittämään kaikkea muutakin, niistä mainituista Juutuuppi-videoista lähtien. Olen viihtynyt. Vuodatustakin tuli kokeiltua, mutta sen koin jotenkin hankalaksi ja toimimattomaksi.

Vaikka kirjoittelenkin oikeastaan lähinnä kavereille, tulee silti sensuroitua ja mietittyä tarkkaan mitä kirjoittaa. Se on musta joskus aika huono asia, koska minusta on tärkeää että saa suoltaa terapeuttisesti kaiken roskan itsestään ulos. Siksi pidänkin edelleen myös manuaalista päiväkirjaa. Tokihan tuollakin saa päättää haluaako tekstinsä yleiseen lukuun, kavereille vai yksityiseksi. Toisaalta myös arkistofossiilina mua mietityttää myös se, miten paljon noista teksteistä jää talteen. Itse en ainakaan ole niitä tallentanut koneelle lainkaan. :S Jotenkin muutenkin pidän tärkeänä myös tavallisen päiväkirjan pitämistä, joten tuskin olen sitä ihan heti lopettamassa vaikka blogia pidänkin.

Itse luen lähinnä kaveireiden blogeja. Toki myös ruokaohjeita tulee etsittyä ja ruokablogeja onkin mukavan paljon olemassa. :) Ja mitä nyt milloinkin. Joskus tulee eksyttyä sarjakuvablogeihin tai oman alan blogeja, mutta ei niitä mitenkään aktiivisesti tule seurattua.
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Janet » Ti 13 Touko 2008 18:04

Mä pidän blogia vuodatuksessa. En muihin oikeastaan tutustunutkaan, kun suunnittelin ensimmäistä blogiani. Tyytyväinen olen kyllä ollut vuodatukseen, ehkä en vain tiedä paremmasta. :) Kuvien laittaminen on ehkä kökkömäistä, mutta niitä nyt laittelenkin aniharvoin.

Blogillani ei ole kummosempaa teemaa. Lähinnä pidän sitä kavereitteni iloksi, koska suurin osa asustaa jossain muualla. Sieltä he sitten voivat käydä lukemassa meitsin kuulumisia ja kommentoida niitä sitten. Itse seurailen serkkuni sekä kahden nettituttuni blogeja, jotka ovat hyvin samantyyppisiä kuin minunkin. Sitten käyn välillä katselemassa kummipoikani toisen kummin askartelublogia. Sitten olen vahingossa eksynyt mm. paskamutsin blogiin, joka on aika hulvaton. :)
Avatar
Janet
 
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 07 Touko 2008 13:47

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja tome_ » Ti 13 Touko 2008 22:55

Miuta on häirinnyt pidemmän aikaa kun telkkarissa sanotaan aina, että "mene jatkamaan keskustelua sen ja sen blogiin". Miulle kuitenkin blogi on aina tarkoittanut päiväkirjaa internetissä, niin vähän hämmentää että miten siellä sitten keskustelaan. Samalla lailla kuin uudella X-stagella, vai? :friikki:
--
elegia kirjoitti: Ainut miinuspuoli taitaakin olla siinä, että kuvia ei saa laitettua LJ:n omalle palvelimelle (ainakaan tietääkseni), joten kuvien laittaminen toimii hyvin pitkälle linkittämällä. Ja hyvinhän tuonne onnistuu linkittämään kaikkea muutakin, niistä mainituista Juutuuppi-videoista lähtien. Olen viihtynyt. Vuodatustakin tuli kokeiltua, mutta sen koin jotenkin hankalaksi ja toimimattomaksi.


Mie olen kyllä onnistunut lisäämään kuvia omiin entryihini niin, että ne on menneet LJ:n palvelimelle. Tai siis niin, ettei ole tarvinnut linkittää. Kuvista vaan tuli sitten harmillisen pieniä ja klikkaamalla sai sitten suuremman version. Nykytilanteesta en tosin tiedä, olen jo kauan linkitellyt kuvani photobucketista.

Elikkästä, Livejournaloija olen minäkin, mutta en lähtisi palvelua juuri kehumaan. Toisin kuin elegia, koen esimerkiksi tuon linkittelyn usein ongelmalliseksi. Ainakin mainittujen youtube-videoiden kanssa on ollut ongelmia.
Muutenkin koko LJ:n käyttäminen tuntui aluksi vaikealta, enkä vieläkään ole tutustunut palvelun kaikkiin mystisyyksiin. Vaikeusaste on ehkä luokkaa facebook, eli harjoittelemalla oppii.
elegia kirjoitti:Vaikka kirjoittelenkin oikeastaan lähinnä kavereille, tulee silti sensuroitua ja mietittyä tarkkaan mitä kirjoittaa. Se on musta joskus aika huono asia, koska minusta on tärkeää että saa suoltaa terapeuttisesti kaiken roskan itsestään ulos. Siksi pidänkin edelleen myös manuaalista päiväkirjaa. Tokihan tuollakin saa päättää haluaako tekstinsä yleiseen lukuun, kavereille vai yksityiseksi.

:femmat:
manuaalista päiväkirjaa en tosin pidä, mutta usein tulee aina mietittyä noita omia kirjoituksia. Kielellisesti oma tekstini on aika vapaamielistä anglismien ja muiden epäsuomenkielisyyksien kylvämistä, mutta sisältöpoliittisesti olen kovin kriittinen. Useasti tulee kirjoitettua hyvinkin pitkiä entryjä ja sitten huomaankin painavani koko livejournalin pois päältä - en vaan aina viitsi kirjoitella kyseenalaisia tuntemuksiani ihmisille, joita kohtaan saatan tuntea ristiriitaisia tuntemuksia. Nykyään olen säästänyt avautumiset privaattisessioihin (:pahis:) vähän parempien kavereiden kanssa.

Miuta kiinnostaisi lukea blogeja ehkä enemmänkin, mutta aika riittää hädin tuskin LJ:n kaverisivun kyttäämiseen. Senkin lukeminen on kyllä ihan mukavaa. Vaikka näenkin kyseiset kaverit päivittäin koulussa, on silti mukavaa lukea heidän näkökulmiaan ja mielipiteitään esimerkiksi muita koulukavereita tai viikonloppurientoja koskien.
"Toivottavasti kriitkot ovat hukkuneet!"
Avatar
tome_
 
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:34

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja heartless » Ti 13 Touko 2008 23:02

Olen kokeillut Bloggeria, Vuodatusta, Livejournalia, Xangaa, Voxia ja hmm.. kai mä jotain muutakin olen vielä kokeillut.

Noista suosikkini on ehdottomasti Livejournal, se palvelee parhaiten mun tarkoituksiani. Kirjoitan sinne päivän kuulumisia ja muutenkin jutut pyörivät minun ja tekemisieni ympärillä. Kuvia sinne saa lisättyä Photobucketista napin painalluksella ja muiden päivitykset näkyvät näppärästi kaverisivulla, merkinnät saa laitettua julkisiksi, vain kavereille tai vaan tietylle kaveriryhmälle. Itse kirjoitan vain kavereille ja jonkin verran vain tietyille ihmisille filtteröityjä juttuja, esimerkiksi irl-kavereiden kanssa sovittuja menoja ei tarvitse näyttää ihan kaikille.

Luen LJssä kaverilistalla olevien tyyppien juttuja, musta on kivaa lukea muiden ihmisien arkipäiväisestä elämästä, iloista ja suruista. Osa ihmisistä on ennalta tuttuja harrastusten perusteella, joihinkin olen törmännyt ihan sattumalta ja olen jäänyt lukemaan heidän päiväkirjoja. Lisäksi oon lisännyt muutaman julkimon blogin näkymään kaverisivullani, luen siis mm. Huippumalli-Elysen ja Mobyn kuulumisia. :)
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless
 
Viestit: 490
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 15:59

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ke 14 Touko 2008 00:33

Mr. Smith kirjoitti:lopetin erään todella suositun huumoriblogin lukemisen, koska se alkoi toistamaan itseään ja se taas alkoi v*tuttamaan minua ;)


Yleensä ihmiselämät toistavat itseään. Täysin luonnollinen ja väistämätön ilmiö, muttei ehkä lukijan kannalta jännittävin.

Itse kirjoittelin joskus blogia matkoistani, mutta kyllästyin siihen tästä samaisesta syystä. Vaikka vaihdoin mannerta ja maata tuntui, että mikään muu ei muuttunutkaan. Kirjoitin aina samoista aiheista tosin hieman varioiden.

Mitä taas tulee muiden blogien lueskeluun, myönnän etten juurikaan jaksa niitä seurata (olen muuten vilkaissut Mr. Smithinkin blogia ja viiman ja Herkun :hihii:). Jos jonkun hyvän blogin joskus sattumalta luen, lukaisen sen yleensä alusta loppuun. Mm. Watkinin perhe maailmalla, tai yksi ruotsalainen Afrikassa tai yksi suomalainen Kiinassa. Matkablogeja siis lähinnä tulee lueskeltua.

Yksi syy blogien karttamiseen on sekin, että en halua lisätä yhtään enempää netissä käyttämääni aikaa.

elegia:
tulee silti sensuroitua ja mietittyä tarkkaan mitä kirjoittaa. Se on musta joskus aika huono asia, koska minusta on tärkeää että saa suoltaa terapeuttisesti kaiken roskan itsestään ulos. Siksi pidänkin edelleen myös manuaalista päiväkirjaa.


Tästä syystä minäkään en siirtäisi päiväkirjaa blogiin. Jollen sitten kirjoittelisi aivan yhtä avoimesti. Omassa blogissani pyrin sensuroimattomuuteen mutta eihän se onnistu. Nettiin kirjoittaessa miettii väistämättä vastaanottajaa, kirjoittaa jollekin. Olkoonkin että pitäisi anonyymia blogia ja vastaanottajat olisivat tuikituntemattomia. Lukijaystävällisyys kummittelee kuitenkin aina taka-alalla. (Vai onko se pohjimmiltaan se pirullinen miellyttämisehalu?)

Muksu:
mun bloggailuissani ole päätä eikä häntää lukijan kannalta, mutta pian nousen jo vastustamaan moista ajattelua: blogini on maailman viimeinen täysin vapaa alue, johon voin kirjoitella vaikkapa rivitolkulla pelkkiä vokaaleja ilman tulosvastuuta mihinkään suuntaan! Se onkin siis terapiaa!


No, joku näköjään osaa!
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 14 Touko 2008 17:14

Mää oon aina kirjottanu päiväkirjaa omaksi ilokseni, mutta blogia ei oo teheny
mieli kirjottaa. En näe siinä oikein mitään itua, sillä päiväkirjaakin kirjoitan vain
sen takia, että saan ihte vanahempana lukia niitä juttuja ja ihimetellä kuin tyhymä
sitä on nuorena ollu.

Joihinkin blogeihin on tullu törmättyä ja muutamaa luettua hieman, mutta ei kiinnosta
oikeastaan seurata kenenkään blogia erityisesti. En vaan ymmärrä koko hommaa...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 14 Touko 2008 18:27

Olen käyttänyt LJ:tä, vuodatusta ja jotain muitakin blogin pitämiseen. Eniten olen tykännyt LJ:stä. Blogiin kirjoitan lähinnä sellaista kevyttä diipadaapaa elämästäni ja jaan kiinnostavia linkkejä, kuvia ym. netistä löytyviä juttuja. Siis tekstejä, joiden katoaminen ei haittaa, jos blogi sattuu tuhoutumaan.

Paperinen päiväkirja on varattu henkilökohtaisemmille jutuille ja pidän sitä oikeastaan samasta syystä kuin Shay. Päiväkirjasta voi myöhemmin tarkistaa mitä sitä on nuorempana tullut tehtyä. Se on muuten vanhoja päiväkirjojaan lukiessa jännä huomata, että ihan tuoreimpia muutaman vuoden sisään tapahtuneita juttuja ei tahdo lukea. Nyt vasta olen uskaltautunut lukemaan pahimman teini-iän aikaisia typeryyksiä ja niitä lukiessa on vuoroin nolottanut, vuoroin naurattanut.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 15 Touko 2008 19:14

Shay kirjoitti:En näe siinä oikein mitään itua, sillä päiväkirjaakin kirjoitan vain
sen takia, että saan ihte vanahempana lukia niitä juttuja ja ihimetellä kuin tyhymä
sitä on nuorena ollu.


Tuohon ajatukseen täytyy liittyä oletus, että sä viisastut koko ajan. Ainakaan itse en ole siitä erityisen varma. Vanhoista päiväkirjoista huomaan usein, kuinka olen asioissa seestynyt, mutta aika polttavasti huomaa myös sen, että ihmiselämä toistaa itseään, kuten Tr*ina osuvasti totesi.

Jos alkaisi esimerkiksi penkoa toukokuita läpi, niin olen varmaan aina ollut ahdistunut toukokuussa, koska se on murrosaikaa vuodessa. Nyt olen mielestäni syystä huolissani, mutta on niitä syitä löytynyt ennenkin. Jos ei yhdestä asiasta, niin sitten toisesta.

Bloggaamisessa olen vähän maistanut tuota Muksun mainitsemaa vapautta, mutta aina tympääntynyt siihen, että se on tyhjään huutelua. Muiden elämistä lukemiseen nämä Fordet ovat aina riittäneet. :sydän:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja kantris » To 15 Touko 2008 19:20

Mä seuraan pariakymmentä blogia päivittäin. Kavereiden, ja sitten ihan tuntemattomienkin. Kaikki lähti Pastanjauhajien ruokablogista, josta harhauduin kommenttilaatikon kautta muualle. Nyt luen lähinnä ulkosuomalaisten jo ihan kotomaalaistenkin perheiden blogeja, maustettuna käsitöillä ja kaikenlaisella puuhastelulla.
Mä olen jumittanut tiiviisti lukemiini blogeihin raikkaan ja usein päivittyvien tekstien takia. Lisäksi postauksissa olisi hyvä olla joku ajatuskin takana..
Itsellänikin on blogi, mutta se näkyy vaan kavereille. Sinne päivittelen lähinnä kuulumisiani, sitäkin yhä harvenevassa määrin. Ja blogspot! Se on ainakin lukijaystävällisin mielestäni.
kantris
 
Viestit: 17
Liittynyt: To 01 Touko 2008 16:29

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 15 Touko 2008 19:40

Olen ihastunut muutamaan blogiin syvästi. Kiroilevan siilin sivuilta eksyin Norpatin sarjisblogiin ja sitä kautta moniin muihin sarjisblogeihin ja niistä on löytynyt todella hyviä blogeja (ja tietysti paljon myös sellaisia, jotka eivät niinkään viehätä). Laskin tuossa, että mulla on tällä hetkellä kymmenen sarjisblogia kirjanmerkeissä. Lähes päivittäin tulee käytyä katsomassa kyseisiä blogeja. Jutut on usein tosi pieniä hetkiä piirtäjän elämässä, mutta joku niissä viehättää kovasti.

Normaaleja blogeja en niinkään seuraa. Joskus olen joitain lukaissut, mutta ne eivät ole mun juttu. Omaa blogia mulla ei ole koskaan ollut ja en sellaista todennäköisesti (ainakaan vielä) hanki itselleni.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja kaneli » To 15 Touko 2008 20:17

Mulla on blogi Livejournalissa, mutta aika harvakseltaan kyllä päivittelen sitä. Enkä silloinkaan kirjoita sinne mitään henkilökohtaisuuksia. En usko, että kovinkaan moni lukee mun blogia, mutta eipä tuolla niin väliäkään.
Mä en postaile kuveja tai linkkejä Youtubeen, joten mulle toi Livejournal riittää ihan hyvin. Sain muokattua blogini sen näköiseksi kuin halusinkin, mikä riittää mulle.

Manuaalista päiväkirjaa olen pitänyt 11-vuotiaasta alkaen. Kirjoitan joka päivä jotain ihan vain itseni takia. Saa helpommin unen päästä kiinni, kun on on saanut vuodattaa mieltä vaivaavat asiat paperille.

Minäkään en pysty ihan uusimpia päiväkirjojani selailemaan, saati sitten lukemaan. Vanhempia juttuja on tosin silloin tällöin ihan hauska lueskella.
Nykyään päiväkirjaan kirjoittaminen pitää myös mun suomen kielen taitoa yllä. Arkielämässä tulee esimerkiksi äidille sanottuja joitain asioita toisella kotimaisella, kun en heti muista, mikä mikäkin sana on suomeksi. Päiväkirjan kanssa yritän sen sijaan tsempata vähän enemmän. Ja tietty myös täällä Foorumilla, joka on omalla tavallaan mun päiväkirja. Sen takia harmittaakin tosi paljon, jos vanhaa Fordea ei ilmestykään arkistoituna. :hullu:
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 18 Touko 2008 03:55

Enpä muistanutkaan selostella omista plokitottumuksistani muuta kuin sen verran että missä niitä itse kirjoittelen.

Lueskelen säännöllisesti kolmea blogia, joista kaksi olen löytänyt ihan vastikään uuden terveysintoiluni myötä. Näistä yksi päivittyy melkein päivittäin useamman postin verran, yksi kellontarkasti kerran viikossa, ja kolmas vähän miten sattuu.
Itse kirjoittelen kahta blogia vuodatuksessa, aiemmin olen testaillut blogspotia. Toinen blogi kertoo (kavereilleni) Australian-valloituksestani, toinen (koko suomenkieliselle maailmalle) shampoottomuudestani. Ensimmäistä ei ole ollut viime aikoina aikaa päivitellä, ja jälkimmäinen toistaa itseään aika pahasti :D
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 19 Touko 2008 20:58

Pascal Lemoix kirjoitti:
Shay kirjoitti:En näe siinä oikein mitään itua, sillä päiväkirjaakin kirjoitan vain
sen takia, että saan ihte vanahempana lukia niitä juttuja ja ihimetellä kuin tyhymä
sitä on nuorena ollu.

Tuohon ajatukseen täytyy liittyä oletus, että sä viisastut koko ajan. Ainakaan itse en ole siitä erityisen varma. Vanhoista päiväkirjoista huomaan usein, kuinka olen asioissa seestynyt, mutta aika polttavasti huomaa myös sen, että ihmiselämä toistaa itseään, kuten Tr*ina osuvasti totesi.

Ei välttämättä. Kuva Sitä on vanahempana vaan erilailla tyhymä. Kuva

Harmittaa, että nuorempana osasin kirjoittaa niin paljon lennonkaampaa, älyvapaampaa ja
hauskempaa juttua kuin nykyään. Nykyään ei kyllä ole oikein aikaa edes kirjoittaa tai keskittyä
kirjoittamiseen. Meni vähä OT:ksi,
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja viima » Ti 20 Touko 2008 02:15

Marenkienkelin yllä ollutta puhetta normaaleista blogeista en ymmärrä: sarjisblogithan ovat mitä tavanomaisin, yhteen aiheeseen keskittynyt blogiskenensä siinä missä neuleet tai muotiblogitkin. Pelkästään omaan elämän raportointiin keskittyviä blogeja olen tavannut sanoa päiväkirjoiksi, joskin luokittelu on hankalahkoa.

Itsekin olen blogannut (mm. täällä), tänä vuonna kaksi blogeistani täyttää jo kolme vuotta. Silkkaan tyhjyyteen en katso kirjoittavani, tavanomaisena päivänä sivunlatauksia kertyy yhteensä 200-400 ja kommentteja vaihtelevasti, joten kyllä joku lukemassakin käy, vaikken kovin aktiivisesti jaksakaan kovin aktiivisesti päivitellä enkä ole blogejani erityisesti mainostanut. Livejournalissa jaarittelen omasta elämästä, muualla olen yrittänyt nykyisin keskittyä jollain tavalla kiinnostaviin yleisempiin asioihin.

Muidenkin blogeja seuraan ja suosittelen siihen kaikille Googlen Syötteenlukijaa, joka on varsin kätevä tapa pysyä perillä uusista päivityksistä blogeissa ja muillakin RSS-syötettä tarjoavilla nettisivuilla. Tilauksessani tuota kautta on noin 200 blogia, joista valtaosa ei läheskään joka päivä päivity. Enimmäkseen seuraan mediaa, liikennettä, kuvia ja skeittausta sisältäviä blogeja ja epämääräisesti joitain omaa elämäntilannetta vastaavia ja muita päiväkirjamaisempia tuotoksia.

Blogialustoista vakituisempaa käyttökokemusta on Livejournalista, Vuodatuksesta, Blogsomesta, Blogs.fi:stä ja Bloggerista, joista eniten suosittelisin viimeistä. Se on näistä ehkä kaikkein joustavin ja luotettavin. Pieniä blogipalveluita joita täälläkin alareunassa mainostetaan en suosittele, koska niiden ylläpito on usein yhden ihmisen jaksamisen ja viitseliäisyyden varassa eikä se pitemmän ajan kuluessa ehkä ole kovin luotettava vaihtoehto.

Sitä, millainen on hyvä blogi, en oikein osaa sanoa. Yleensä olen omasta puolestani huomannut, että "en nyt tiedä mistä sitä kirjoittaisi" -henkiset aloitukset eivät yleensä ole kovin hyviä. Mulla tämä ongelma on nykyisin jatkuvasti käänteisenä, kiinnostavia, kirjoitettavia aiheita olisi nytkin mielessä kymmenittäin, mutten ehdi enkä varsinkaan jaksa kaikkia käsitellä.

Yleensä olen enemmän kiinnostunut joko tiettyihin aiheisiin rajatuista, tai uusia asioita pinnalle nostavista blogeista. Pelkkiin mielipiteisiin, varsinkaan jonkin tietyn mielipiteen markkinoimiseen, keskittyviä blogeja en jaksa lukea, kuten en myöskään useimpia neule- sarjakuva- tai muotiblogeja. Muuten useimmiten on kiinnostavaa, jos blogi kertoo jotain, mistä en itse tiedä, mikä voi toteutua omasta elämästäkin jaaritellessa. Sen sijaan tiedän jo, että ihmiset pukeutuvat, neulovat ja piirtävät sarjakuvia, joten ehkä en senkään takia jaksa näitä suuremmin seurata. Tosin vastaavaa epäkiinnostavuuden kaavaa voi soveltaa myös omiin blogeihini suurelta osin. Eniten kiinnostavuuteen vaikuttanee luonnollisesti se, onko kirjoittajalla jokin oma, selkeä näkemys siihen, mitä on tekemässä.
viima
 
Viestit: 88
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:04

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 20 Touko 2008 18:53

viima kirjoitti:Marenkienkelin yllä ollutta puhetta normaaleista blogeista en ymmärrä: sarjisblogithan ovat mitä tavanomaisin, yhteen aiheeseen keskittynyt blogiskenensä siinä missä neuleet tai muotiblogitkin. Pelkästään omaan elämän raportointiin keskittyviä blogeja olen tavannut sanoa päiväkirjoiksi, joskin luokittelu on hankalahkoa.

Normaalilla blogilla tarkoitin päiväkirjatyyppistä blogia. Toisaalta suurin osa lukemistani sarjisblogeista on enemmän tai vähemmän päiväkirjoja. Siis "normaali blogilla" tarkoitin kyseisessä tapauksessa päiväkirjablogia, joka on ainoastaan (tai lähes ainoastaan) tekstimuodossa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja dubb » La 24 Touko 2008 13:12

Itse blogasin viime vuoden Vuodatukseen ja sitä ennen muutamien sivujen päiväkirjaosioihin. Blogeja on tullut kyllä aloitettua enemmänkin, mutta harvemmin ne ovat päässeet edes viiden postauksen laajuisiksi. Nyt aion siirtää blogailuni Vuodatuksesta Blogger.com:iin, joka tuntuisi olevan suosituin vaihtoehto näistä ilmaisista alustoista. Minulla oli kaksi syytä vaihtaa pois Vuodatuksesta: sen nimi muistuttaa lähinnä angstiteinin avautumista ja toisekseen blogit (etenkin paljon kuvia sisältävät) latautuvat välillä julmetun hitaasti.

Weblogmatrixissa voi käydä kätevästi vertailemassa suosituimpia blogialustoja, härveli löytyy osoitteesta: http://www.weblogmatrix.org/

Itse käyn lukemassa muutamia ystävien blogeja sekä lähinnä liiketoimintaan liittyviä blogailuja. Aika satunnaista tuo lueskelu kuitenkin on nykyisellään.
Avatar
dubb
 
Viestit: 48
Liittynyt: La 24 Touko 2008 12:48

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 21 Loka 2008 13:31

Aloitin uuden blogin. Tervetuloa tutkailemaan! (Samalla paljastuu mun oikea nimi. :nolo: ) Joka tapauksessa kokeilen nyt sitten blogit.fi:n tarjoamaa WordPressiä, kun se Vuodatus meni sitten Almalle, ja Almaa kuuluu trendikkään ja tiedostavan ihmisen nykyään boikotoida. :nirppa:

Alkukankeutta ja lievää muutosvastarintaa havaittavissa.
Editorin fontti on ihan eri kuin mikä sitten ilmestyy itse blogiin. :O: Miksi?
Ja jos postia haluaa muokata, niin se menee suoraan johonkin peloIttavaan koodinäkymään :O: Miksi?
Ja tarkemman tarkastelun jälkeen fonttia ei edes voi itse määritellä, vaan se riippuu valitusta sivupohjasta! :O: Miksi?

Ja miten saan rivivaihtoja lisää? Tahdon kappalejaon siten, että kappaleitten väliin tulee aina yksi tyhjä rivi. Ei onnistu!!
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Puhetta blogeista

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 21 Loka 2008 13:48

Lyyra kirjoitti:Editorin fontti on ihan eri kuin mikä sitten ilmestyy itse blogiin. :O: Miksi?
Ja jos postia haluaa muokata, niin se menee suoraan johonkin peloIttavaan koodinäkymään :O: Miksi?
Ja tarkemman tarkastelun jälkeen fonttia ei edes voi itse määritellä, vaan se riippuu valitusta sivupohjasta! :O: Miksi?

Onkos vaihtoehtona ollenkaan ns. Editori näkymää? Edes "hallintapanelissa"? Eli voiko sielä määrittää jossain kohtaa käytetäänkö koodi vai editorinäkymää (jos ei pysty määrittämään sitä kirjoitushetkellä)... En tiedä, en ole käyttänyt kuin vuodatusta, sitäkään en vissiin pariin vuoteen :p

Ja miten saan rivivaihtoja lisää? Tahdon kappalejaon siten, että kappaleitten väliin tulee aina yksi tyhjä rivi. Ei onnistu!!

Koodinäkymässä kirjoitat kappaleen tekstin näiden tagien väliin ja jokaiselle kappaleelle omat aloitus ja lopetus tagit (<p> ja </p>) eli:
Koodi: Valitse kaikki
<p>Tässä kohtaa kappaleen teksti </p>

<p>Tässä kohtaa seuraavan kappaleen teksti</p>

<p>etc...</p>

Eli kyseessä on pätkä html-koodia jolla määritetään kappale... :virne:

Lisäksi ainakin minulla sattui näkyviin hienoista ylivuotoa mahdollisesti jotain häikkää koodissa...
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron