Ensiapua!

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Kaari » Ma 02 Kesä 2008 12:35

Mulla on ensiaputaidot ajan tasalla. Pari vuotta sitten tuli käytyä toistamiseen EA1 ja muutama viikko sitten EA2. Mun täytyy kyllä sanoa, että tuon EA2:n myötä nousi enemmän se pelko siitä, miten osaisi auttaa, jos joutuisi paikalle sairaskohtauksen tai auto-onnettumuuden sattuessa.

Tuossa kakkoskurssilla kun oli todella paljon noita käytännön tilanteita, joissa piti reagoida oikein. Ja aikamoiseksi säätämiseksihän se meni. Toki oikeassa tilanteessa kun soitetaan sinne 112:een, niin he sieltä ohjaavat ja neuvovat vähän enemmän kuin lavastetussa tilanteessa.

Sitähän ei voi koskaan tietää, miten sitä toimisi siinä oikeassa hätätilanteessa, ennen kuin sellainen osuu kohdalle. EA-kurssit kuitenkin saavat ihmiset ajattelemaan näitä asioita ja sieltä saa ne ensiavun perustiedot, jotka sitten tosi paikan tullen on sieltä kaivettavissa. Vaikka kukaan ei varmasti toivo, että itse osuu paikalle hätätilanteessa, niin kyllä mä ennemmin toivon, että jos itselle joskus jotain sattuu, että joku ensiavun perustaidot jollain tasolla omaava, sattuu paikalle. Etenkin sen vuoksi, että kurssit käyneet uskaltavat varmasti helpommin käydä katsomaan, mikä tilanne on, toisin kuin tuossa aiemmassa videolinkissä.
Kaari
 
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 11:11

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja ssj » To 05 Kesä 2008 19:02

Ensiapua osaan mielestäni aika hyvin. Partiota seitsemän vuotta harrastaneena olen oppinut mm. elvyttämään, tekemään painesiteen, hoitamaan tajutonta jne. Koulussa ensiapua ei ole opetettu kuin joskus alakoulussa parin tunnin ajan ympän tunneilla ja yläkoulussa joskus terveystiedon tunneilla. Mutta luulen, että en ilman partiota osaisi/uskaltaisi tehdä mitään ensiapua vaativissa tilanteissa.
ssj
 
Viestit: 6
Liittynyt: To 05 Kesä 2008 18:45

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Mooch » To 29 Tammi 2009 02:51

EA1 ja EA2 pitäisi uusia. Sen lisäksi defibrillaattorikoulutus jäi viime vuonna käymättä.
En varsinaisesti ole käyttänyt ensiaputaitojani, mutta sairastapauksissa olen ollut
mukana kerran jos toisenkin. Lähinnä tulkkina, meillä kun näitä turismoja on paljon,
eikä paikalliset anpulanssihenkilöt puhu kovinkaan sujuvaa englantia.

Kerran olen joutunut kovaakin kovempaan paikkaan, kun ei ollut enää mitään tehtävissä,
toisen kerran defibrillaattori pelasti ja kolmannen kerran defi oli tukena.

Asiasta kukkaruukkuun. Meidän yritys on ainoa, joka on investoinut tuollaiseen
defibrillaattoriin meidän hiihtokeskuksessa. Alueen muut yritykset eivät ole kokeneet
asiakseen edes osallistua koulutukseen, joka järjestetään joka vuosi. Me kun ollaan
tarjouduttu "lainaamaan" defiä, mikäli jonkun muun asiakas tai muu tilsu moista
laitetta vaatii. Vaan kun ei. Defissä kun on se, ettei sitä ihan joka tahansa jannu
saa käyttää. Eikä ne koulutetut tyypitkään ihan 24/7 siellä keskuksessa ole.
<Miki> Mooch: Ei se oo se koko vaan se karäktääri.
Avatar
Mooch
 
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 13:17
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 29 Tammi 2009 12:55

Muutsi! :)
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Edellinen

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron