Ensiapua!

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Ensiapua!

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 13 Touko 2008 23:33

Matkustin eräänä viikonloppuna paikallisjunalla Helsinkiin. Kyseessä oli juna, joka ärsyttävästi pysähtyy jokaisella asemalla madellen kohti määränpäätään. Jossakin jo Helsingin puolella juna hidasti rajusti, ulvaisi varoitusäänen muutaman kerran ja pysähtyi, kahden aseman välille. Konduktööri marssi ulos ohjaamosta ja pihalle asti, ja palasi pian sisään joku mies mukanaan. Mies oli huolestuttavassa kunnossa; tärisi, hikoili, ei tuntunut tietävän missä ollaan ja mihin ollaan menossa. Vilkaisimme kanssamatkusajien kanssa toisiamme ja vieressäni istuva nainen ehti ensimmäisenä kysyä mieheltä, oliko tämä kunnossa. Puheesta ei saanut oikein selvää. Jep, tiedän mitä joku teistä ajattelee, mutta minun mielessäni alkoi ensimmäisenä vilistä vanhoja, partion aikaisista ensiapukoulutuksista käteen jääneitä juttuja. "Osaisinko elvyttää, pitäisikö minun? Mistä tunnistan epilepsiakohtauksen ja kuinka toimin? Haavan osaan sitoa ja painesiteenkin laittaa, ei, en varmaankaan tarvitse tässä tilanteessa niitä. Miten se kylkiasento menikään.. "

Edellä mainitussa tilanteessa ei tapahtunut mitään, ja ehkä tuo radalta poimittu mies oli vain nappaillut jotain epämääräistä. Osaatko sinä toimia onnettomuuspaikalla tai muuten hyödyntää ensiaputaitojasi? Onko sinulla edes ensiaputaitoja? Mistä olet taitosi hankkinut ja oletko joutunut niitä käyttämään? Oletko ajatellut, ettei sillä hypoteettisella hetkellä, joutuessasi onnettomuuten, ole välttämättä lääkäriä tai muuta oikeasti lääketieteellisesti koulutettua henkilöstöä vahingossa paikalla?

Minä en ole joutunut tilanteeseen, jossa olisin ensiaputaitojani tai -taidottomuuttani joutunut käyttämään. Partiossahan EA oli aina kaikista jännintä, mukamas vaikeata. Asiat, joita siellä käytiin läpi, ovat uskoakseni hyvin muistissa. Elvyttämistä minulle ei ole koskaan opetettu, eli se on ehdottomasti muiden heiniä. Hätäkeskukseen en ole koskaan soittanut, mutta uskon tietäväni kuinka puhelimessa toimitaan - joskin paniikki tai shokki voivat varmasti tuhota rationaalisen ajattelun oikeassa tilanteessa.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 14 Touko 2008 02:27

Meillä on ollut ensiapukoulutus kahteen kertaan ihan koulussa. Ensin muistaakseni yläasteella, ja toisen kerran lukiossa. Elvytys ehkä onnistuisi (kerrataanhan se telkkarissa joka viikko, ja muistan suurimman osan hienosäädöistäkin), mutta kylkiasentoon kääntely (vaikka se aika helppoa silloin olikin) voisi tuottaa hankaluuksia.

Olen monesti pohtinut, että olisi kiva käydä ne kurssit uudelleen. Ei vain ole ollut varaa tähän mennessä. Olisihan se hyvä osata, jos vaikka sattuu jotain.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Walker » Ke 14 Touko 2008 06:52

Elvyttämistä minulle ei ole koskaan opetettu, eli se on ehdottomasti muiden heiniä.

Entä jos olet ainoa paikalla olija ja apu on sinusta kiini ?
Jonkinlainen käsitys elvyttämisen perusperiaatteista varmaan on ?

Mielestäni ensiaputaidot kuuluvat perussivistykseen. Ensiapukurssi on käyty ja
aion aina uusia kurssin voimassaoloajan puitteissa. Ikinä en ole joutunut
onnettomuuspaikalle tai tarvinnut ensiaputaitoja. Mutta kursseilla
auttamiskynnys madaltuu. Pääasia ei ole että täysin 100 % osaa asiat,
vaan tekee ja auttaa.

lavastettu onnettomuus
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker
 
Viestit: 2259
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 10:42

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja ahkera » Ke 14 Touko 2008 08:22

Ensiapukurssi on käyty ja monessa paikassa muutenkin ollaan kertailtu perustaitoja. Käytännössä en kuitenkaan koskaan ole ketään joutunut hoitamaan. Tai kyllä mä oon kylmää hakennu muutamille nyrjähtäneille nilkoille yms, mutta eipä kai tuota lasketa.
Aikasemmin olin ihan varma, että onnettomuuspaikalle törmättyäni en kykenisi mitään tekemään, mutta yllättävän järkevästi osasin toimia, kun moottoripyöräonnettomuutta olin todistamassa. Komensin ihmisen pysäyttään autot, ettei kukaan aja päälle ja osasin soittaa hätäkeskukseen. Hermot meinasi tosin mennä, kun jankattiin jostain liittymän numerosta. Kun ei fillaroidessa tullut ihan tarkkaa sellasia katsottua. Tiesin kuitenkin, minkä kahden tien risteyksessä olin. Mutta piipaa-auto löysi lopulta perille ja vei tyttösen mennessään. Näkyviä vammoja ei silloin kyllä uhrissa ollut. Enemmänkin sekavuutta.

Enemmän pitäisi kuitenkin osata. Varsinkin sairaskohtaukset pelottavat. Tai siis se, että osaako sitten tunnistaa oireet ja auttaa oikein. Elvyttämisenkin jättäisin mielummin jollekkin muulle, vaikka teoriassa kai pitäisikin osata. Onneksi käsiittääkseni ei ole rikos soittaa sinne hätäkeskukseen ja kysyä apua, vaikka ei olisikaan varma sairaalaan viennin tarpeesta.
ahkera
 
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 19:57

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 14 Touko 2008 08:57

Walker kirjoitti:Entä jos olet ainoa paikalla olija ja apu on sinusta kiini ?
Jonkinlainen käsitys elvyttämisen perusperiaatteista varmaan on ?


Käsitys on kyllä. Ja jos olisin ainoa paikalla niin sitten, tottakai. Ja hälytyskeskuksesta varmasti antaisivat neuvoja jos epäröisin. Jos paikalla kuitenkin olisi joku, joka on joskus nukkea painellut, niin jättäisin elvytyksen mielummin hänelle.

Se on myöskin kumma juttu, että mitä enemmän väkeä sattuu paikalle, sitä suuremmaksi
nousee kynnys auttaa. Jos kaupungilla joku saa kohtauksen tms. päiväsaikaan, kävelee ihmiset ohi, varmaankin ajatellen että no kyllä se seuraava auttaa, tai sitä seuraava. Esimerkiksi yöllä tilanne on jo toinen, kun toisia ihmisiä ei välttämättä näy mailla halmeilla, silloin pieni ääni pään sisällä käskee auttamaan, kun ei sitä kukaan muukaan voi tehdä.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 14 Touko 2008 10:57

Olen käynnyt ensiapukurssin viimeeksi alaasteella ja siitä onkin jo aikaa. Yksi suurimmista peloistani onkin, että jos läheiselleni sattuisi jotain sellaista minkä ehkä saisi pelastettua ensiavulla ja en osaisikaan auttaa. Miten sen asian kanssa pystyisi elämään?
Kuitenkin, jostain syystä se kynnys, että menisin ensiapukurssille on yllättävän korkea. Ja se on typerää. Niin typerää että hävettää. Kaikilla ihmisillä pitäisi olla hyvässä muistissa miten ensiapua annetaan. En sitten tiedä, jos tositilanne tulisi eteen, ehkä jostain muistin sopukoista osaisin elvyttää, mutta en voi luottaa siihen. Uskon kyllä, että hätäkeskuksesta saan hyviä ohjeita.

No niin. Nyt masentaa. Milloin ensiapukursseja yleensä järjestetään? Tai saan sen kyllä varmaan itsekkin selville kun rupean tutkimaan. :)
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Rulla » Ke 14 Touko 2008 11:06

An attitude is a terrible thing to waste.
Avatar
Rulla
 
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:33
Paikkakunta: Åbo

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 14 Touko 2008 11:37

Työn puolesta olen ensiapukoulutuksen aina kolmen vuoden välein käynyt. Muutaman kerran sille on ollut tarvettakin, kun edellinen työskentely-yksikköni sijaitsi lähellä alkoholistien asuntolaa. Niitä löytyi aina joskus makailemasta keskeltä katua. Lähinnä nyt siinä käännettiin kylkiasentoon ja soitettiin ambulanssi. Missään sen dramaattisemmassa ei (onneksi) ole tarvinnut ensiaputaitoja käyttää.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 14 Touko 2008 11:42

Jollain lukion kurssilla olen aikoinani Anne-nukkea päässyt painelemaan ja puhaltelemaan, mutta varsinaista ensiapukurssia en ole käynyt. Edellisessä duunipaikassa olisi ollut mahdollista käydä ea-kurssi ihan ilmaiseksi ja nyt harmittaa etten käynyt. Rullan linkittämältä spr:n nettisivulta vilkaisin kurssien hintoja, ja ovat mulle ainakin tällä hetkellä vähän turhan suolaisia. Täytyy siis harkita sitä myöhemmin. Ehdottomasti kyllä kiinnostaisi ea-kurssi käydä. Eihän sitä koskaan tiedä, koska niitä taitoja tarvitaan.
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 14 Touko 2008 15:20

ahkera kirjoitti:Enemmän pitäisi kuitenkin osata. Varsinkin sairaskohtaukset pelottavat. Tai siis se, että osaako sitten tunnistaa oireet ja auttaa oikein.

Ei sun kannata tuosta huolehtia, kun ei lääkäritkään osaa, ja niitä sentään koulutetaan vuositolkulla.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 14 Touko 2008 18:57

Yläasteella meillä oli (muistaakseni kolmen päivän pituinen) ensiapukurssi ja viime vuonna mulla oli parin luennon verran opetusta aiheesta, mutta siellä ei päästy itse kokeilemaan. Asiat käytiin läpi vain teoriassa.

Tuntuu pelottavalta nuo mahdolliset tilanteet, joissa oikeasti tarvitsisi ensiaputaitoja. Yläasteella olleella kurssilla harjoiteltiin muun muassa elvyttämistä. Olin tosin aika huono puhaltamaan oikealla tavalla. Eli tarvetta uusintakurssille olisi. Viimesyksyisistä luennoista jäi mieleen suuronnettomuustilanteeseen liittyvä lause: "Se, joka huutaa koviten, on todennäköisesti vähiten ensiavun tarpeessa." Eli jos on esimerkiksi mennyt tajuttomaksi, apua tarvitsee nopeammin kuin se, joka pystyy valittamaan kipua.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 14 Touko 2008 20:50

Mä oon puhallellut ja painellut Anne-nukkea niin yläasteella, lukiossa kuin amk:ssakin eli periaatteessa pitäisi kai tietää, mitä tekee, kun tilanne on päällä. Joka kerta ne puhallusten ja painelujen määrät on olleet eri. Mitähän lie ovat suositukset tällä hetkellä. Olisin kyllä hyvin epävarma myös tuosta paineluelvytyksestä. Onko pahempi painella liian hiljaa vai katkoa kylkiluu..? Entä jos painelee väärästä kohtaa, kuoleeko se siihen..? jne... Mä nyt oon muutenkin aika epävarma kaikesta...

Verenvuotojutut ja sokkioireiset varmaan onnistuisin hoitamaan. Olettaen etten itse mene paniikkiin. Täytyykin kytätä, millon duunissa on seuraavan kerran ea-koulutusta ja mennä mukaan.

En muuten tajua sitä, miten ihmiset voi vaan kävellä ohi, jos jossain kadulla vaikka tulee toiselle sairauskohtaus. Eikö se oo jo laitontakin? Muistelen Suomessa olevan joku auttamisvelvollisuus tms. Meille se opetettiin jo ala-asteiässä ainakin.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 14 Touko 2008 21:51

Emilia kirjoitti:Onko pahempi painella liian hiljaa vai katkoa kylkiluu..? Entä jos painelee väärästä kohtaa, kuoleeko se siihen..? jne... Mä nyt oon muutenkin aika epävarma kaikesta...

Meidän kurssilla joku oli huolissaan liian kovasta painelusta. Hänelle sanottiin, että parempi se kuitenkin on selvitä katkenneella kylkiluulla kuin kuolla kylkiluu ehjänä. Ilmeisesti parempi painella liian kovaa kuin liian hiljaa. En usko, että väärästä kohtaa painelulla voisi kuolla kovinkaan paljoa helpommin kuin ilman painelua. En tosiaan ole kovin hyvin perillä ensiapujutuista, joten vastaan aikalailla Musta tuntuu -periaattella.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 14 Touko 2008 21:58

Mun on aivan pakko tunnustaa, etten ole koskaan käynyt ensiapukurssia, enkä ole koskaan edes vakavasti harkinnut käyväni. Tämä johtuu kai ainakin osaksi siitä, etten ole koskaan (onneksi) joutunut tilanteeseen, jossa olisin ensiaputaitoja tarvinnut. Toisaalta olen muutenkin sellainen luonne, etten mielelläni tee mitään, jos en ole aivan sataprosenttisen varma siitä, miten se pitäisi tehdä... Eli mua ainakin pelottaisi ruveta antamaan tekohengitystä tai jotain. Pelkäisin tekeväni enemmän vahinkoa uhrille. Lisäksi pelkään veren näkemistä, ja suurempia haavoja tai muita vammoja nähdessäni luultavasti pyörtyisin.

Että ei kannata varmaan liikkua yksin mun seurassani. Jos saat sairaskohtauksen, en osaa luultavasti tehdä mitään (paitsi ehkä kääntää kylkiasentoon, mutta pelkäisin tekeväni senkin väärin). Kuva

Jos jotain kautta pääsisin kurssille ilmaiseksi, voisin mennäkin. Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että lukiossani oli ensiapukurssi tarjolla jotain kautta, mutta en ole varma. Silloin asia ei luultavasti tuntunut kovinkaan tärkeältä.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 14 Touko 2008 22:01

marenkienkeli kirjoitti:
Emilia kirjoitti:Onko pahempi painella liian hiljaa vai katkoa kylkiluu..? Entä jos painelee väärästä kohtaa, kuoleeko se siihen..? jne... Mä nyt oon muutenkin aika epävarma kaikesta...

Meidän kurssilla joku oli huolissaan liian kovasta painelusta. Hänelle sanottiin, että parempi se kuitenkin on selvitä katkenneella kylkiluulla kuin kuolla kylkiluu ehjänä. Ilmeisesti parempi painella liian kovaa kuin liian hiljaa. En usko, että väärästä kohtaa painelulla voisi kuolla kovinkaan paljoa helpommin kuin ilman painelua. En tosiaan ole kovin hyvin perillä ensiapujutuista, joten vastaan aikalailla Musta tuntuu -periaattella.

Rintalastaa ei kuitenkaan kannata murskata... Painella pitäs keskelle rintakehää.

Painelu ja puhallus on opetettu koulussa ja partiossa. Kylkiasentoa en muista.
Luultavasti hätätilanteessa kauhistuisin niin, etten ainakaan ensimmäisenä
olisi huutamassa, että 'minäminäminä ossaan ensiapua', mutta jos olisin ainoana
paikalla, kai sitä olis pakko jotain yrittää... Ei sitä ossaa sanoa, miten toimis
ennen kuin tilanne etteen tullee.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 14 Touko 2008 22:30

Ala- ja yläasteella jonkin verran harjoiteltiin ensiapua, mutta en minä siitä paljoa enää muista. Olisi ihan hyvä kerrata taitoja, kun ei sitä koskaan tiedä milloin joutuu ensiapua antamaan. Ensiapukurssi kiinnostaisi, mutta joudun lumikukan tavoin toteamaan hinnan olevan turhan kallis, että voisin sellaiselle osallistua.

En ole koskaan joutunut tilanteeseen, jossa olisi tarvittu ensiapua, enkä yhtään tiedä kuinka hädän hetkellä toimisin. Uskon (toivon) etten kuitenkaan menisi ihan lukkoon, vaan auttaisin parhaan kykyni mukaan.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja kaneli » Ke 14 Touko 2008 22:46

Mä olen kylkiasentoon kääntämistä kyllä joskus harjoitellut, mutta en mä siitä oikein hullua hurskaammaksi tullut. Ensiaputaidot olisi tosi hyvä hankkia; multa ei elvyttäminen kyllä onnistuisi.

En ole onneksi tositilanteeseen vielä joutunut, toivottavasti en joudukaan. Luulen, että hätäkeskukseen soitto kyllä onnistuisi, mutta siihen se sitten taitaisi jäädäkin. Toki yrittäisin auttaa parhaani mukaan, mutta pelottaisi kyllä se, että teloisin onnettomuuden uhria vain entistä pahempaan kuntoon. :hullu:

Jos ois rahaa, kävisin tommosen kurssin.
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Dnd » To 15 Touko 2008 00:17

Aikaisemmin olleeseen, jossa puhuttiin auttamatta jättämisestä, jos joku on saanut esim. sairaskohtauksen. Se tosiaan on heitteillejättö ja näin ollen rangaistava teko. Olen kuullut, että onnettomuuden uhrin voi kääntää kerran kylkiasentoon, mutta sitten potilaan ei enää saa liikkua mahdollisten niska- ja nikamavammojen takia, ettei potilas halvaannu. Sydäritapauksen tekohengityksestä sanottiin, ettei sillä määrällä niin kauhean tarkkaa väliä, kunhan kuitenkin painaa ja puhaltaa ja varoo ettei potilaan kieli/oksennus tuki kurkkua.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Pvi » To 15 Touko 2008 07:51

Sen ainoan kerran kun ihan vakavan oloiseen paikkaan jouduin olin liikkeellä lääkäriksi opiskelevan ystäväni kanssa. Setä oli ottanut viinasta (varmaan joskus aikaisemminkin) ja kaatunut metrotunnelin eteen. Moni ei varmaan ollut kiinittänyt huomiota maassa makaavaan pultsariin Hakaniemiessä, mutta minä panin merkille, että hänen päästään vuosi verta. Työnjako oli, että kaveri soitti hätäkeskukseen ja tarkistaa että setä hengittää ja minä kipitin hakemaan metrohallista vartijan paikalle hoitamaan virkatehtäviään.

Muuten olen vain yrittänyt estää tilaneita, jossa tarvittaisi ambulanssikyytiä. Esimerkiksi auttamalla setiä ylös lumihangesta. Se on muuten hassua kuinka he ensin örisevät agressiivisesti, mutta kun tajuavat, että auttavaa kättä tarjoaa nuori nainen, niin kellon ääni vaihtuu vallan toiseksi.
Viimeksi muokannut Pvi päivämäärä To 15 Touko 2008 08:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 15 Touko 2008 08:15

Mielekiintoistahan muuten on se, että kesäisten känniläisten suuresta määrästä johtuen aidosti sairaskohtauksen saaneet saattavat jäädä ilman apua. Jos jollakin on vaikka aivoverenkierron häiriö (joka nyt ei mitenkään erityisen harvinainen ole), niin hän saattaa vaikuttaa hyvin sekavalta l. kännissä olevalta ja tulee näin helposti luokiteltua humalaiseksi öykkäriksi.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Annis » Pe 16 Touko 2008 02:23

Ensiapukurssia en oo ikinä käynyt ja opetusta siihen oon muistaakseni saanut viimeksi ala-asteella. Periaatteessa tiedän kuitenkin miten elvyttäminen ja haavan sitomiset ja nämä menee, että jotain osaisin kuitenkin tehdä. Kurssin oon kyllä suunnitellut käyväni, mutta jotenkin ei ole vielä ainakaan saanut aikaiseksi.

Ja olen joutunut soittamaan ambulanssin yhdelle parhaista ystävistäni. Tilanne oli äärimmäisen järkyttävä, mutta osasin jotenkin toimia kylmän rauhallisesti. Hätäkeskukseen soittaminen ja ystävästä huolehtiminen. Jotenkin ne kaikki jutut palasivat kirkkaita mieleen. Yhä on kyllä jaksanut mietityttää se, miten hyvin oikeasti osasi toimia.

En tiedä mitä se on, mutta harvemmin tulee kyllä mentyä katsomaan kadulla makaavaa. Tai yleensä joo pysähtyy hetkeksi ja arvioi tilannetta, että onko makaava uskottavasti vain sammunut vai vaikuttaa asia muulta. Tietysti kai ne joita ajattelee sammuneeksikin pitäisi mennä herättämään tai soittaa edes jonnekin, mutta eräänä päivänä näki kolmekin kadulla makaamis- tapausta. Jotenkin sitä ei vaan tee niin. En mä kuitenkaan uskaltais mennä herättämään, jos ihminen vaikuttaa vaan sammuneelta juopolta. Itsessuojeluvaistoa se kai vaan on, mutta silti on vähän huono omatunto kuitenkin.
Annis
 
Viestit: 436
Liittynyt: Ke 14 Touko 2008 12:29

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 16 Touko 2008 10:33

Ainoat saamani ensiapuopit ovat koulusta ja siitäkin on kulunut hyvä tovi. Tuntuu siltä, että hätätilanteessa osaisin kyllä ne perushommat, mutta tähän mennessä en ole päässyt vielä kokeilemaan. Ensiapupakkaus kulkee kuitenkin aina auton mukana, ja olen perehtynyt sen sisältöönkin ;) Oikeasti töiden laadun vuoksi olisi hyvä käydä oikea ensiapukurssi. Ajattelin, että ensi syksynä/keväänä tämän voisi hoitaa.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja Rackham » La 31 Touko 2008 07:49

SPR:n standarttien mukainen ensiapukurssi EA1 onpi käytynä. Kouluttajaa lainaten: "jokamiehen tärkein ensiaputaito on hälyttää ammattiauttaja paikalle suorittamalla hätäpuhelu." Eli pidetään hätänumero 112 mielessä, sieltä tulee ohjeita joka tilanteeseen. Ja jos ei ole varma onko tilanne soiton arvoinen, soita silti. Päivystäjä on koulutettu arvioimaan tilanne asianmukaisesti. Varmuuden vuoksi soitto tarpeettomasti on parempi kuin ei soittoa tarpeen tullen. Työtehtävissä olen soittanut noin puoli tusinaa erilaista hätäpuhelua, ei siinä ole mitään vaikeata, kaikessa tulee ohjeet ja tarkentavat kysymykset. Elvytystilanteita ei ole osunut vastaan, mutta muutaman kerran olen selvittänyt henkilön tajunnan ja hengityksen tilan, onneksi aina parhain päin.

Ketään amatööriä ei syytetä "väärin elvyttämisestä". Yritys on aina positiivinen asia. Ja vaikka puhallusten ja paineluiden suhde ei olisikan uusimpien suositusten mukainen, ei se silti haittaa ketään , jos siis elvytykseen on oikeasti tarvetta...

Halvalla Ensiapukurssille päsee mm. MPK:n kautta, itsekin kävin tällaisen kurssin. EA2 on tavoitteena vielä tänä vuonna.

- r
Avatar
Rackham
 
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 07 Touko 2008 16:34

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja dubb » La 31 Touko 2008 14:43

Armeijassa oli ea-koulutuspäivä. En tiedä, onko tuo minkään standardien mukainen paketti, mutta varsin kattavasti siellä tuli infoa ja käytännön harjoitteita vastaan. Myös työturvallisuuskurssilla sivuttiin aihetta ja päivitettiin vähän alan teoriaa.

Kerran olen ollut junamatkalla, kun samassa vaunussa ollut mieshenkilö sai todella voimaakkaan epilepsiakohtauksen. Junapoliisi sattui paikalle ja otti tilanteen haltuun erinomaisesti, joten siinä ei omia ea-taitoja tarvittu. Armeijassa yksi oman ryhmän alokkaista kaatui rynnäkössä ja paiskautui naama edellä isoon kiveen. Itse juoksin välittömästi hänen perässään ja kyllähän siinä tuli jo pikaisesti kuviot kerrattua läpi, että mitä tehdä, jos kaverin vammat ovat pahaa sorttia. Silmälasit olivat menneet rikki ja hampaat huulesta läpi, mutta muutoin jamppa selvisi hyvin. Ensiapuna ei tarvinnut muuta, kuin tarjota paperia verenvuotoon ja saattaa alokas lääkintäaliupseeri hellään huomaan.
Avatar
dubb
 
Viestit: 48
Liittynyt: La 24 Touko 2008 12:48

Re: Ensiapua!

ViestiKirjoittaja skray » La 31 Touko 2008 23:45

Mä kävin lukioaikoina, noin 5v sitten, ea 1 ja 2. Ja silloin kävin ne vaan siksi, että siitä sai kurssin lukiossa. :jaaha:
Mun käymäni kurssit oli työväenopiston järkkäämät, enkä muista enää mitä ne maksoi. Kallis se ei kuitenkaan ollut, kun mulla oli varaa kursseille mennä.

En oo ensiaputaitojani koskaan tarvinnut ja pitäis kai käydä ainakin se ykköskurssi uudelleen, että olis jonkunlaiset paremmat perustaidot ja -tiedot.
Jotenkin vaan pelottaa sellanen ajatus, että kurssit käyneenä pitäis oikeesti kai sitten osatakin jotakin, eli jos tulis jokin auttamista vaativa tilanne vastaan, niin pitää osata. Ja mielessä pyörii ajatus, ettei osaa ja muut odottaa mun osaavan, kun kerta oon kurssitkin käyny. Ja sitten jos en osaakaan, niin muut pettyvät muhun. :hullu:
Typerät ja tyhmät ajatukset, mutta ahdistavat kuitenkin.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron