Matkustaminen

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Shifty » Pe 23 Touko 2008 19:25

Tr*ina kirjoitti:
tgr kirjoitti:

Mulle sitten vois antaa vinkkejä mitä kannattaa muistaa ennen reissuun lähtöä ja mitä kannattaa
ja ei kannata ottaa mukaan. Ihan vain jos en itse ole tajunnut..



Voi, kyllähän sitä viikon pärjää missä vaan miten vaan! Mutta ehkä kannattaa ostaa jo Suomesta aurinkorasvat: ne tuppaavat olemaan kalliita rantakohteissa. Ja minigrip-pussi, johon laittaa käsitavarana lentokoneeseen menevät nesteet, jos sellaisia tarvitsee.

Muista käydä retkellä Hanian kaupungissa. Ihastuttava, historiallinen vanhakaupunki.


Ouh! Ouh! Ouh! Kreeeeeta. Rakastan sitä saarta. Mutta on ihan pakko sanoo tohon aurinkorasvan hintaan että ennen viimeisintä reissuani ostin ihan täältä kotomaasta lotionia, joka oli
9 eikä halvempia hyllystä löytynyt - joten ei se hintaero tunnu niin kovin suuri olevan...

Mä RRRakastan myös matkustelua, mutta olen jumiutunut vanhemmaksi tultuani. Kävin lukion loputtua neljä seuraavaa kesää Kreikassa kesätöissä, Kreetalla kolme ja Kosilla yhden. Kosilta myös reilasin takaisin Italian, Sveitsin, Belgian ja Saksan kautta töitä etsiskellen. Sitten olen käynyt myös Tukholmassa, Tallinnassa ja Pärnussa - ja taidettiin me kiertää maaseutuakin Virossa. Kyproksella olen kanssa käynyt pari kertaa. Marraskuussa kävin Egyptissä, mikä oli valtavan hieno kokemus siinä mielessä, että pääsi tarkastelemaan "vähemmän protestanttista" kulttuuria vähän lähempää.

Juuri nyt poden huonoa omatuntoa kaikista menetetyistä vuosista, kun olen vaan möllöttänyt täällä, enkä ole säästänyt rahaa ja matkustellut. Nekin rahat jotka olen tunkenut kankkulan kaivoon = kurkusta alas, olisin voinut pistää säästöön ja käydä siellä Jamaicalla tai Keniassa tai missä tahansa Telluksen kolkassa. Noh, nyt sitten on säästökuuri ja lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu ainakin matka Amsterdamiin ja varattu matka Kreetalle Agios Nikolaokseen koska 10 vuotta on kulunut siitä kun ensimmäistä kertaa menin sinne töihin.

Mieleenpainuvimmat hetket mulla liittyy lähinnä hajuihin, väreihin ja fiilikseen. Kuten esimerkiksi joskus sillon Agioksessa istuskelin jonkun baarin portailla tupakoimassa odottelemassa työnhaussa olevaa kaveria ja katselin kun laivat tuli mereltä ja auringonlasku alkoi värjäämään taivasta vaaleanpunaiseksi. Jostain sieltä baarin uumenista soi hiljaa The Plattersien "Smoke gets in your eyes" ja varoittamatta mut valtasi hyvin vahva tunne siitä että olen turvassa tässä maailmassa ja melkein yhtä kosmoksen kanssa :pahis: . Semmonen puhdas onnellisuuden tunne. Ihan puhtaasti ihmetyksestä johtuva mieliinpainuva paikka oli Kairo - jonne haluan ehdottomasti vielä joskus uudelleen.
"If I were two-faced, would I be wearing this one?"
- Abraham Lincoln (1809-1865)
Avatar
Shifty
 
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 14:57

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Suvi » La 24 Touko 2008 01:31

(Piti mennä nukkumaan jo aikoja sitten, mutta innostuin lukemaan tätä ketjua
ja nyt tuli hirveä tarve kirjoittaa itsekin.)

Olen matkustellut erittäin vähän. Noin kuusivuotiaana olin ensimmäistä kertaa
lentokoneessa. Menimme silloin äidin, siskon ja veljen (joka oli silloin vielä vauva)
kanssa Sveitsiin. Muistikuvani siitä reissusta ovat melko hatarat: muistan lähinnä
sukulaisten kamalan isolta tuntuvan talon, ja että kävimme lähellä Saksan rajaa
sijaitsevassa vesipuistossa. Samaisella reissulla kävin elämäni ensimmäisen ja tähän
asti ainoan kerran sirkuksessa.

Sitten kuluikin monta vuotta, kunnes viime vuonna matkustin seuraavan kerran lentokoneella.
Otimme siskon kanssa äkkilähdön Kyprokselle. Luulimme joutuvamme rauhalliseen
paikkaan, mutta jouduimmekin ruotsalaisten teinien asuttamaan hotelliin.
Käytännössä ryypiskelimme joka ilta ja otimme aurinkoa joka päivä. Toisaalta näimme
myös nähtävyyksiä ja yritimme shoppailla. Tosin ei muistaakseni tullut ostettua sieltä
mitään, sillä hintataso oli siellä melko sama, ainakin vaatteiden suhteen.

Tänä vuonna olen tehnyt jo kaksi muutaman päivän reissua Berliiniin, ja tykkään kyllä
ihan kamalasti kyseisestä kaupungista!Kesälomalla olisi tosiaan tarkoitus mennä sinne
vielä uudestaan, ehkä noin viikoksi. Tuolla ilmoitteluketjussa taisinkin viimeisimmästä
reissustani jotain raportin tapaista laittaa...

Ruotsissa en ole muuta tehnyt, kuin ajanut läpi bussilla Tanskaan. (Itse olen siis ollut bussin
kyydissä.) Tanskassa olen myös käynyt yhdessä pikkukaupungissa, jonka nimeä en nyt muista
(vai oliko se edes kaupunki?).

Näiden lisäksi olen käynyt muutaman kerran Tallinnassa ja kerran Pärnüssa. Tallinnassa olisi
muuten ihana käydä uudestaan pitkästä aikaa. Enkä nyt tarkoita mitään ryyppyreissua. Tallinnan
Vanhassakaupungissa olisi vain ihanaa kävellä ympäriinsä.

Kerran olen käynyt myös Lapissa (taisin silloin olla noin kymmenen). Samana vuonna kävimme
perheeni kanssa myös Kuusamossa. Kotimaan matkailua en muuten olekaan kovinkaan paljon
harrastanut. Mökkireissuja ei lasketa, kun kesämökki on kuitenkin ihan lähellä. (Oikein hävettää
välillä, kun tuntuu etten tiedä paljon mitään Suomen paikkakunnista. :nolo:)

Olisi kamalasti paikkoja, joissa haluaisin käydä. Pariisiin olemme ystäväni kanssa päättäneet
mennä viimeistään eläkeiässä. (Eli on vielä aikaa. :pepsodent:) Äiti on luvannut kustantaa yhteisen
matkan Madeiralle itselleen siskolle ja minulle. Noihin olen siis ns. varmasti menossa. Haluaisin
käydä myös mm. Pietarissa, Islannissa, Lontoossa, Liverpoolissa (ihan vain Beatlesin takia) ja
oikeastaan kaikkialla. :tilt: Tietenkään aikaa eikä rahaa ole kaikkeen, eikä matkaseuraakaan.
Periaatteessa menisin ihan mielelläni yksinkin, mutta tuntuu että eksyn jo Helsingin keskustassakin
vaikka asun itse siellä. :friikki:

Piti vielä sanomani, että tykkään siis matkustamisesta, mutta en oikeastaan pidä pakkaamisesta.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 24 Touko 2008 02:57

Minäkin oon menossa Alpeille! Mutta ihan eri Alpeille :jami:

Lähiaikoina pitäis varata lennot myös Sydneyhin tai Cairnsiin, ja käydä vihdoin tarkistamassa Gold ja Sunshine Coastit, kun ovat molemmat jopa tunnin matkan päässä. Kerrankin kun Ozissa on joku asia suht lähellä, niin sinne ei sitten saa lähdettyä millään.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Shay » La 24 Touko 2008 11:43

Mua masentaa tämä ketju. :huoh:

Haluaisin matkustaa vaikka minne, mutta matkaseura puuttuu. Eikä rahhaa
tai aikaakaan niin hirviästi ole. Olen matkustellu jonkun verran elämäni aikana
lähinä Skandinaviassa ja Brittein saarilla. Haluaisin lähteä vielä ainakin Islantiin
ja Venäjälle, mutta viimeksimainittu on sitten vaikiampi homma ilman apua.
Yksin ei uskalla itänaapurin maille lähteä Nivalla ajelemaan...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja tome_ » La 31 Touko 2008 00:10

Birk kirjoitti:Oletteko kovia matkustajia? Onko matka mukavampi viettää kaupungissa kuin rannalla? Vai kummatkin?
Mikä matka on ollut mieleenpainuvin ja mitä kohdetta suosittelisit. Miksi?
Matkustatko mielummin yksin vai jonkun muun kanssa? Suositko mielummin pakettimatkoja vai "reppumatkailetko"?
Vai onko matkustaminen yhtä helvettiä, ettekä suostu Suomesta poistumaan syystä taikka toisesta?
Missä haluaisit käydä?

Nyt uskallan vastata tähänkin, ilman että tulee paha mieli kun on oma matka suunnitteilla! Viime yönä nimittäin oltiin kaverin kanssa spontaaneja, ja varattiin hetken mielijohteesta 80:n euron lennot Frankfurtin kautta Madridiin! :superhymy:

Mie olen ollut matkailuintoilija siitä asti kun kävin ensimmäistä kertaa perheen kanssa Kanarialla vuonna 1997. Kokemus oli 7-vuotiaalle pikku-tomelle melkoinen ja tajunnanräjäyttävä - silloin rakastuin Espanjaan ( :jaaha:) ja espanjan kieleen ja päätin että miusta tulee matkaopas + että tulen matkustelemaan elämässäni paljon. Viiden vuoden päästä sain selville, että matkaoppailla on huonot palkat ja kymmenen vuoden päästä menetin hermoni opiskellessani espanjan preteritiä - Matkailuinnostus on kaikesta huolimatta pysynyt :superhymy:
Perheen kanssa on tullut matkusteltua sitten erilaisissa paikoissa, alkuun siellä kanarialla, pari kertaa Marokossa, kerran Intiassa - naapurimaista nähtynä ovat Ruotsi (Uumaja, Tukholma) Eesti (Tallinna) ja Venäjä (Viipuri) :tilt:. Pienenä tietenkin tykkäsin kohteesta, jos sieltä löytyi mukava ranta, hyviä ravintoloita, paljon krääsää suomeen raahattavaksi ja kaikkitietäviä cooleja matkaoppaita, nykyään prioriteetit on vähän toiset. Olen pitänyt sellaista linjaa, että kavereiden kanssa olis kerran vuodessa päästävä johonkin kaupunkilomalle. Se tarkoittaa lähinnä nähtävyyksiä, (levyostoksia) ja yleistä ihmettelyä ja hengailua. Köyhinä opiskelijoina tietysti suositaan halpalentoyhtiöitä ja hostelleja. Kavereiden kanssa olen käynyt Lontoossa, Berliinissä ja Amsterdamissa.

Miulla on matkailun kanssa sama kuin kirjojen - kun ei ihan kaikkea ole mahdollista nähdä, niin suurimpaan osaan koetusta on tyytyväinen. En siis muista yhtään kohdetta, johon olisin pettynyt. Amsterdamista on ehkä vähän ristiriitaiset fiilikset, mutta se saattaa johtua seurasta. Muuten olen tykännyt kaikista näkemistäni paikoista melko suuresti, suurin suosikki on ehkä Lontoo, jonne kaipaan säännöllisesti. Ikimuistoisin matkakin sijoittu sinne, nimittäin viimeisin. Myöhästyttiin lennolta suuren myrskyn takia (Kaikki päätiet oli suljettu, 50km:n matkaan meni 3-4 tuntia kun piti kiertää kaikki pikkukylät Eppingiä myöten) ja jouduttiin viettämään yö lentokentällä. Tai lähinnä päästiin, viettiin yö sitten parin suomalaisen kanssa, jotka nyttemin on parhaimpia ystäviä :hymyhali:. Vähän niinkuin taapamisen hengessä nyt sitten lennettään samaisella lentoyhtiöllä espanjaan tämän toisen kaverin kanssa, ja vietetään aikaa lentokentällä jatkoyhteyttä odottaen :superhymy: Toisen kaverin kanssa valloitin Berliinin viime kesänä, ja rakastuin palavasti - tekisi mieli jopa muuttaa sinne ja olenkin harkinnut opiskelusuunnitelmia sen mukaisesti :juoni:
Eksoottisimmat kokemukset on tietenkin nuo Intia ja Marokko. Intiasta nauttiminen meni vähän ketuiksi salmonellan takia (pystyin syömään vain puolet lomasta, yhden illan makasin hotellihuoneessa katsomassa Frendejä ja soitin huonepalveluun, että tulisko ne siivoamaan kun veli oksensi lattialle :seko ). Kerettiin kuitenkin näkemään paljon siinäkin ajassa, mieleenpainuvana oli päivän retki katsomaan vesiputousta. Tekisi kovasti mieli takaisin, Goassa oltiin viimeksi, mutta en panisi pahakseni jos näkisin Mumbain ja Agrankin.
Marokkoonkin minulla on melko lämmin suhde, jos näin voin sanoa - sielläkin tapasin yhden tosi hyvän ystävän. Atlas-vuoristo on kovin kaunista seutua, ja Marrakech jännä punainen kaupunki palatseineen ja soukeineen.

Suunnitteilla on Madridin matkan lisäksi mahdollinen uuden vuoden juhlistaminen ulkomailla, sekä syksylle 2009 matka äidin ja veljen kanssa mahdollisesti Thaimaahan tai jonnekin muualle lämpimään. On niin paljon kohteita, jotka haluaisin nähdä, näin muutaman mainitakseni Los Angeles, Seattle, Olympia, Buenos Aires, Lissabon, Istanbul ja New York.

Matkalu :sydän:
"Toivottavasti kriitkot ovat hukkuneet!"
Avatar
tome_
 
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:34

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ti 24 Kesä 2008 15:49

irvikissa kirjoitti:Paikkoja joihin vielä haluan on lukemattomia. Japani, Kiina, Etelä-Korea... Afrikkaakin haluan nähdä, kunhan ei tarvitse käyttää paikallisia lentoyhtiöitä. Joitakin mainitakseni. Tällä hetkellä vähinten houkutteleva on Thaimaa.

Lainaan itseäni, jei.

Näyttää siltä, että saan pian viivata listalta Afrikan. Jos kaikki menee hyvin, lähdemme Namibiaan. :superhymy:

Huomenna rokotettavaksi. :bubbles:
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 24 Kesä 2008 16:58

Birk kirjoitti:Vai onko matkustaminen yhtä helvettiä, ettekä suostu Suomesta poistumaan syystä taikka toisesta?

On.

Josta syystä onkin kiva ilmoittaa että luvassa on viikon koulutusmatka Isoon-Britanniaan n. kolmen viikon päästä :huoh:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 25 Kesä 2008 13:54

Mä haluaisin niiiiin paljon matkalle.
Elokuussa on viikon sauma, jolloin voisin lähteä, mutta seura puuttuu.
Mä olen valmis lähtemään melkein mihin vaan. Haluan vain lomalle johonkin ja pois. Yksin ei kuitenkaan viitsi lähteä ihan mihin tahansa, enkä ole kamalan innostunut mistään toimintalomasta.

Valintoja, valintoja.

Kattelin valmispakettituristiroskamatkoja ja siellä olisi ihan sopivan hintatasoinen ja muutenkin semmoinen ok:n tuntuinen mesta, johon voisi lähteä. Seuraavaksi voisin ratsata kaupunkivaihtoehdot.

Ideoita, anyone? Mihin kannattaa mennä yksin ja mihin ei missään nimessä?
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 26 Kesä 2008 23:36

Kibaya kirjoitti: Elokuussa on viikon sauma... Ideoita, anyone? Mihin kannattaa mennä yksin ja mihin ei missään nimessä?


Hui kamala, elokuussa! :kauhistunut: Kannattaa valmistautua siihen, että koko Eurooppa pullistelee turisteja ja helle lähentelee tappolämpötiloja. Ehkä näissä olosuhteissa rantakohde, sittenkin, olisi se vähän rentouttavampi kuin kaupunkikohde. Ainakin pääsee vähän vilvoittelemaan mereen ja onhan nuo etelän tummat, lämpimät yöt ihania meren äärellä.

Itse olen vähän pihalla tämänhetkisestä rantatarjonnasta, mutta Kreetalla Hanian sekä Rethymnonin kaupunki ovat olleet paikkoja, joista olen aikoinaan tykännyt. Korfun kaupunki on kanssa aivan ihana, saaren rannoista en tiedä. (Korfu on siinä mielessä kiva, että pääsee sukkelaan retkelle Albaniaan, Euroopan eksoottisimpaan maahan.) Santorinin saari on ainutlaatuinen maailmassa: tuliperäinen saari (tuliperäisyys vahvistaa seksuaalisuutta :virnu: ), jossa arkkitehtuuri niin ikään on ainutlaatuinen. Ne klassiset Kreikka-postikortit valkokalkittuine taloineen on täällä kuvattu. Santorinilla on myös kunnia olla maailman kaunein paikka katsella auringonlaskua. Sekä Korfu että Santorini ovat kalliimpia kohteita kuin Kreeta.

Samos ja Kos olivat minusta huomattavasti tylsempiä. Rhodoksen kaupunki on itse asiassa kanssa kokeilemisen arvoinen: pitkä, loistelias historia.

Siskoni ja Anna-Leena Härkösen suosikkikohde taas on Palma de Mallorca. Tässäkin tapauksessa Palman kaupunki saaren nukkurantojen sijaan.

Muista rantakohteista...
- Dubrovnik: kamala turistirysä, josta pääsee kuitenkin helposti kauniille saarille kaupungin edustalla.
- Budva, Montenegro: Persoonaton lomakohde, josta pääsee kuitenkin helposti upeille retkille mm. Kotorinlahdelle ja jopa Albanian pohjoisosiin!
- Nizza, Ranska. Ihana, flirttaileva kaupunki, jossa melko vähäpitoiset rannat. Kaupungissa mm. Chagallin museo. Hyvät retkimahdollisuudet niin Ranskan kuin Italiankin Rivieralle.
- Alanya, Turkki. Ei mitään kummoista, mutta turkkilainen ruokakulttuuri ja elämänmeno tuovat kuitenkin oman eksotiikkansa.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 30 Kesä 2008 00:25

Boooooston! Täältä tullaan! :superhymy: Romppeet on kasassa, läppäri pakattuna ja viimeiset siirrot jäljellä. Iltapäivällä mennään :)
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 08 Heinä 2008 16:05

Tuossa vähän ilmarissa pohdiskelinkin Lontoon reissua syksylle.
Huomenna olisi vissiinkin sitten tarkoitus varailla lentoja ja sitten mietitään majoitushommia. Lähden kaverin ja hänen siskonsa kanssa, aivan huippua! :superhymy:

Aikaisemmin ketjussa mainitsin loma-asunnosta, jota olisi siis viikko käytettävissä jossain päin maailmaa. Äiskä halusi yhtäkkiä Nykkiin, mutta nyt hän on varannut niin monta viikkoa eri kohteista Lapista, ettei varmaan pysty lähtemään mihinkään. Jos tuo ilmainen asumus siis käytetään, jää se varmaankin minun ja siskoni kontolle. :superhymy:

Eräs ystävä puolestaan ehdotteli laskettelureissua Alpeille - tämä ja siskon kanssa tehtävä reissu olisi valittavissa, kumpaakin ei kykene toteuttamaan, koska pitää päästä kevätviikoilla Leville lautailemaan ja lomaviikot ovat rajalliset.

London calling :kailotus:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 08 Heinä 2008 16:54

Ollaan lähdössä Avokin kanssa vastanaineina Kreikan Pargaan elokuun loppu-
puolella. Tein tänään sen virheen, että menin katselemaan kuvia ja paikan-
päällä käyneiden kommentteja kohteeseen liittyen - hillitön matkakuumehan
siitä tuli. Tahtoisin matkaan jo nyt, mielellään vaikka heti :hullu:

Ihan turistirysähän se on, mutta en mä halua hanimuunilla tehdä muuta kuin
möllöttää Miehen kanssa, löhötä auringossa ja syödä ja juoda hyvin. Näyttää
siltä, että ko. kohde menee täydellisesti yksiin toiveiden kanssa :viileä:

Toinen vaihtoehto häämatkalle oli Englanti, mutta sinne mennään sitten jos-
kus toiste. Ollaan käyty siellä kahdesti ja molemmat ollaan ihan täysin hurah-
taneita :sydän:

New Yorkissa kävin viitisen vuotta sitten yksikseni kavereita moikkaamassa,
mutta Jenkit ei mua niin sytyttäneet. Jotenkin se kaiken suuruus vaan ahdis-
ti, eikä mulla ole ikinä ollut hinkua Kaukoitäänkään päin. Euroopan kuviot on
enempi mun juttu.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 10 Heinä 2008 19:13

Boston ja Massachusetts :sydän: - oli aivan mahtava reissu ja katseltavaa löytyi vaikka kuinka! Bostonin historialliset kohteet, upea State House, Harvard, Mayflower II, Plimoth Plantation, Cape Cod, Berkshires, Rockport, Salem etc etc. Mielettömän upeita vanhoja kalastajakyliä ja merenranta idylliä. Voi pojat! Ette usko miten upeita maisemia sieltä löytyy... Melkein kuin Rivieralla olis patsastellut. Toisesta laidasta taas löytyivät kukkulat ja vuoret :) Edellä mainittujen lisäksi tuli pörrättyä myös parissa muussa osavaltiossa kuten New Yorkin puolella. West Pointin sotilasakatemiassa kannattaa käydä, jos niille seuduille sattuu. Huikea nähtävyys eikä vain sotahistorian kannalta. Huippureissu ja kelitkin olivat suotuisat. Paikallinen itsenäisyyspäivä oli sekin näkemisen arvoinen. Ilotulitus pätki meidän vastaavat 10-0.

Ja bensa 70 senttiä litralta.... :virnu:
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja irvikissa » Su 13 Heinä 2008 12:08

Pieni osa Afrikkaa on nyt sitten nähty. Reilu viikko sitten lensimme reitin Helsinki-Frankfurt-Kapkaupunki-Windhoek, mikä vei reilun vuorokauden. Mies totesi muutamaa sekuntia ennen kuin nitisevän AirNamibian Boeing 737:n renkaat koskettivat kiitotietä Windhoekissa, että "ei oo näkyny yhtään leijonaa tai semmosta vielä". :virne:

Windhoekissa vierailimme Katuturan kaupunginosassa. Siellä asuu 80 % Windhoekin asukkaista, pääasiassa köyhää ja hyvin köyhää väkeä. Kävimme kävelyllä Babylon-nimisessä osassa, joka oli täynnä aaltopellistä ja ties mistä rakennettuja hökkeleitä. Äärimmäisestä köyhyydestä huolimatta ihmiset ottivat meidät kaikkialla vastaan hymyillen. Kävimme myös erään eurooppalaisen naisen ylläpitämässä iltapäiväkerhossa leikkimässä lasten kanssa.

Vietettyämme muutaman ensimmäisen päivän Windhoekia ihmetellen vuokrasimme auton (me kaksi ja suomalainen ystäväpariskunta jonka vieraina olimme) ja suuntasimme pohjoiseen. Olimme aluksi vähän pahoillamme siitä, ettemme saaneet kunnon maasturia safariretkellemme, mutta onneksi kaikki meni hyvin eikä karjapuskurille tullut tarvetta, vaikka yksi villisika yrittikin itsemurhaa automme edessä. Roadtripin ensimmäisessä etapissa jopa huomasimme automme vahvuuden. Etoshan luonnonpuiston eläimet eivät säikkyneet Toyota Yariksemme lähes äänetöntä käyntiä ja pääsimme ihmettelemään kirahveja, seeproja ja paikallisia porolajikkeita todella läheltä. Vähän kauempaa näimme myös leijonia lekottelemassa laiskana apinanleipäpuiden varjossa. (Sain leijonistakin silti ihan kivat kuvat, mutta myös oikean järkkärikameran ja kunnon teleputken houkutus kasvoi takaraivossa uusiin lukemiin). Muut kissat ja puiston molemmat sarvikuonorodut pysyivät valitettavasti piilossa. Juuri ennen poislähtöä kävimme vielä eräällä elänten juomapaikalla. Olimme jo lähdössä pois, kun kaukana metsän reunassa vilahti harmaata. Ensin pusikosta tallusti esiin yksi norsu, sitten toinen, kunnes lampea kohti marssi 13 elefanttia joukossaan 3 pikkuista yksilöä. Oi! Se oli vaikuttavimpia näkyjä joita olen koskaan nähnyt.

Etoshassa vietetyn päivän jälkeen ajoimme vieläkin pohjoisempaan katsomaan pieniä kaupunkeja ja kyliä. Siellä odotti ystäviemme paikallinen ystävä, joka soi meille kunnian tutustua perheeseensä. En tule koskaan unohtamaan vierailua tytön isovanhempien luokse heidän alkeelliseen asumukseensa, jossa meille tarjottiin perinteinen Oshiwambo (heimo, johon tytön perhe kuuluu) ateria. Pöytään tuotiin jotain maissipuuron tapaista liisteriä, jota ei saanut purra koska siinä oli kiviä, ihanaa öljyistä pinaattikeitosta, meitä varten teurastettu kana sekä tuhatjalkaisia. Kaikki syötiin paikalliseen tapaan yhteisiltä lautasilta käsin. En maistanut kanaa, mutta se oli kuulemma lähes mausteetonta ja sitkeää, eivätkä tuhlaavaiset eurooppalaiset pystyneet syömään sitä luita myöten kuten paikalliset. Tuhatjalkaiset olivat yllättävän hyviä, vaikka eivät ehkä parasta mitä olen koskaan syönyt. Isovanhempien talo oli luultavasti kylän vaurain. Se käsitti suunnilleen keskikokoisen suomalaisen omakotitalon pinta-alaa vastaavan aidatun alueen, joka oli sisältä aidattu pienemmiksi "huoneiksi". Lisäksi aidan reunalla oli pieni tiilistä muurattu "moderni" rakennus josta puuttuivat ikkunalasit ja ovet. Keittiö oli yksi noista aidatuista huoneista, perhe siis kokkaa aina nuotiolla taivasalla. Aitauksen sisällä oli myös muutama perinteinen heinäkattoinen majarakennelma.

Viimeiset pari päivää vietimme taas Windhoekissa paikallisia käsitöitä ostellen. Takaisin lensimme AirNamibialla suoralla lennolla Windhoekista Frankfurtiin. AirNamibiaa en välttämättä suosittele kenellekään, mutta menomatkalla Frankfurt-Kapkaupunki-välillä käyttämäämme South African Airlinesia kyllä, se oli suorastaan luksusta.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja tgr » Ma 14 Heinä 2008 14:00

Hip hei!

Kreetalla on viikko vietetty touko-kesäkuun vaihteessa. Lämmintä oli sopivasti ja tuli nähtyä muutakin kuin vain oma hotelli. Vuokra-auto
oli ja myös moottoripyörä oli yhtenä päivänä vuokralla. :

Nyt ois tädin kanssa suunnitteilla reissu Lontooseen tuossa elokuun loppupuolella. Mitään ei ole vielä varattuna, mutta tutkailtu on jonkun
verran. Varmaankin majoitus tuottaa suurinta päänvaivaa, kun olisi kiva olla joku huoneistohotellin tapainen, jossa olisi ainakin
jääkaappi ja mahdollisesti jonkinlaiset ruoanlaittomahdollisuudet.. Jos jollaki ois vihjeitä siitä, niin saa ehdottaa! :) Ja myös muutenkin
voi ehdottaa mitä kannattaa Lontoossa käydä tekemässä/katsomassa.
tgr
 
Viestit: 86
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:51

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 25 Heinä 2008 14:22

Tämä lentelee pitkäksi viikonlopuksi Sydneyhin elokuun puolivälissä. Vihaan lentojen varailua ja lentämisen monimutkaisuutta. Juna olis kivempi, mutta matka kestää 15 tuntia. Ei kiitos.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 25 Heinä 2008 19:08

Lyyra kirjoitti:Tämä lentelee pitkäksi viikonlopuksi Sydneyhin elokuun puolivälissä. Vihaan lentojen varailua ja lentämisen monimutkaisuutta. Juna olis kivempi, mutta matka kestää 15 tuntia. Ei kiitos.

Ehkä ei kannata ainakaan Qantasilla lentää. :pepsodent:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 26 Heinä 2008 05:50

Älä huoli, Qantas on kallis. Tosin toinen yhtiö, jolla lennän, on Qantasin halpissisar (vai tytär?). Kiitti varoituksesta kuitenkin, heh.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ke 06 Elo 2008 00:30

tgr kirjoitti:Ja myös muutenkin voi ehdottaa mitä kannattaa Lontoossa käydä tekemässä/katsomassa.


Oma lempparipaikkani oli Victoria and Albert Museum, jonka perusnäyttely ainakin silloin muutama vuosi sitten oli ilmainen, ja vaihtuvat näyttelyt maksullisia. Tarjolla on taidetta ja designia, perusnäyttelyssä vuosisatojenkin takaa. Tosin Lontoossa on niin paljon must-see-osaston nähtävää, että jo niitten parissa saa vierähtämään viikon jos toisenkin helposti. Jos satutte nälkäisinä vaikkapa vaihtamaan metroa King's Crossilla, kannattaa nousta maan pinnalle ja pistäytyä kadun vastakkaisella puolella sijaitsevaan Rice and Noodle -ruokapaikkaan. Namia
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 06 Elo 2008 09:29

tgr kirjoitti:Ja myös muutenkin voi ehdottaa mitä kannattaa Lontoossa käydä tekemässä/katsomassa.


Lontoo :sydän:

Oletan, että olet menossa ekaa kertaa Lontooseen? Suosittelen ehdottomasti kierrosta
London Eye -maailmanpyörässä. Hyvällä ilmalla näkymät yli kaupungin ja lähiseutujen
ovat huikaisevat, ja vähän sumuisemmallakin kelillä hienot. Liput saa tilattua käteväs-
ti suoraan nettisivuilta ja lähtöajan voi itse valita. Tällöin jonon ohi saa mennä hyvällä
omallatunnolla ilman turhaa jonottelua.

Menisin Lontoossa ehdottomasti uudelleen myös Madame Tussaudsin vahakabinettiin.
Hinta oli melko suolainen, mutta se oli meidän Lontoon-reissulla ehdoton kohokohta :D

Liikkumiseen suosittelen metroa, se on halpa ja loppujen lopuksi hyvin selkeä liikkumis-
muoto. Toisaalta busseilla kulkiessa näkee sellaisiakin paikkoja, joita ei metrossa kul-
kiessa näkisi.

Oih, nyt tuli taas ikävä Lontooseen :huoh: Se on ihana kaupunki, ainakin turistin silmin.

*****

Eilen tuli postitse matkaliput Kreikan-reissuun :superhymy: Mä en malttaisi odottaa lähtöpäivää,
kolmen viikon päästä ollaan siellä jo, kylmä drinkki kädessä, aurinkorasvattuna päikkä-
röimässä rannalla / uima-altaalla, tekemässä ei-mitään.

:pomppuhymy:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja tome_ » Ti 02 Syys 2008 16:57

Syysflunssan hoitomatka Madridiin alkaa lähestyä, itseasiassa viikonpäästä taidetaankin jo vaellella kaupungin katuja! :superhymy: Nyt pitäis sitten saada tietää, (toivottavasti jollain on tietoa tästä) että onko Espanjassa moisia musiikki-kauppaketjuja kuten Virgin ja HMV, taikka saksan Saturn ja Hollannin Fame? Madridista varmasti löytyisi liike, mikäli maasta tuollainen löytyy. Muutkin Madrid-vinkit tervetulleita!
"Toivottavasti kriitkot ovat hukkuneet!"
Avatar
tome_
 
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:34

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 03 Syys 2008 14:13

Lähden lokakuussa Tukholmaan. Kauhea tappelu omantunnon kanssa, että saako niin tehdä ja onko järkevää. Vaikka ei kai matkustus ikinä voi olla "järkevää", koska rahan paloa ei voi estää.

Ratkaiseva tapaus oli aiemmin nähty sarja "Kamrat på svenska", jossa Anna Laine kävi mm. ruotsalaisessa jalkapallo-ottelussa. Tuli vaan sellainen elämys, että toi on NIIN siistii! Itse menen katsomaan kiekko-ottelun, mutta sama asia. Muutenkin huvittaa testata kielitaitoa tositilanteessa, vaikka Tukholmassa suomalaisturistin asiat tiedetään varmaan jo kävelytyylistä. :virne:

Kerran jo soitinkin Ruotsiin. Kommunikaatio sinänsä onnistui vallan mainiosti, mutta ihan joka sanaa ei kyllä ymmärrä.

Onpahan jotakin, mitä odottaa :täpinä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 03 Syys 2008 20:56

Minäkin ilmeisesti lähden Tukholmaan lokakuussa. :juoni:

Mulla on kummallinen matkailuongelma. :o:

Saan kuulemma yo-lahjaksi matkan Italiaan. :täpinä:
Ainoa varsinainen ongelma tässä on se, etten tiedä, kenet pyytäisin mukaan kaveriksi. Enkä voi oikein tästä puhua kenenkään kanssa avoimesti, sillä siitä syntyisi vaikka mikä supinaa ja spekulointia. Luonnollisin valinta olisi tietenkin paras ystäväni, mutta olemme niin erilaisia matkailijoita, etten tiedä, mitä siitäkin tulisi. Hän on himoshoppailija, joka syö mieluiten sitä samaa ruokaa, mitä muuallakin on aina tarjolla: hampurilaisia tai pizzaa. Minä taas tykkään enemmänkin katsella ja ihailla maisemia, tutustua paikalliseen kulttuuriin, ruokaan ja niin pois päin. Monia muita kavereita en taas varmaan jaksaisi koko lomaa katsella, ja niillä lopuilla, jotka samoilla lomataajuuksilla kanssani liikkuvat, ei vain ole varaa lähteä reissuun. Äitikin olisi potentiaalinen matkatoveri, mutta myös meitä tuntuvat vähän eri asiat kiinnostavan.

Toisekseen todella toivon, että pääsen ylioppilaaksi. Olisi noloa vastaanottaa lahjamatka tyhjän takia. :virne:
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 03 Syys 2008 21:15

Haluaisin matkalle.

Berliini oli ihana. Nyt iski Irlanti-innostus. Kavereiden kanssa puhuttiin,
että sinne olisi joskus keväämmällä kiva mennä. No, yleensä kaikki asiat
mistä vain puhutaan, eikä päätöksiä tehdä, eivät toteudu. :p

Haluaisin jonnekin lämpimään ja aurinkoon. Madeira vaikuttaisi edelleen sellaiselta
paikalta jonne voisin lähteä.

Saa nähdä, tuleeko mistään mitään. :p
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Matkustaminen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 04 Syys 2008 01:21

Maija kirjoitti: Ainoa varsinainen ongelma tässä on se, etten tiedä, kenet pyytäisin mukaan kaveriksi.


No pitääkö sitä olla joku matkassa? Ajattale, kuinka hienoa on olla yksin suuressa, tuntemattomassa kaupungissa. Harhailla päivät pitkät ilman päämääriä ja suunnitelmia, heittäytyä urbaanin elämän sykkeeseen. Olla tarkkailija ja samalla kuitenkin osa kaupungin humua. Yksin matkustamisessa on aina pieni ylellisyyden ja toisaalta seikkailun elementti. Yksinäinen citymatkaaja on kuuminta hottia tänä päivänä.

Mihin Italiaan matka vie? Suosittelen Venetsiaa. Ei kannata kuunnella niitä, jotka väittävät Venetsian olevan ikävä turistiloukku. Nuo ihmiset eivät romantiikan ja kauneuden päälle ymmärrä mitään. Rooma, ikuinen kaupunki, on tietenkin toinen vaihtoehto. Se on sitä todellista urbaania, eurooppalaista sielunmaisemaa!


Itsellänikin on taas se aika vuodesta käsillä kun pitää lähteä. Itse asiassa minun piti lähteä jo maanantaina. Ja sitten tiistaina. Ja keskiviikkona. No, nyt se rinkka on pakattu, matkapuvusto terästetty ihanilla syysuutuuksilla ja kaikki mahdolliset pikkuasiat saatu järjestettyä. En ole koskaan ennen ollut näin valmis ja valmistautunut lähtemään.

Matkan nimi on näin alkajaisiksi Pietarista Pakistaniin. Tosin olen antanut itselleni luvan ja mahdollisuuden jatkaa maailman ääriin asti, jos siltä tuntuu. Ihan siksikin, että tämä matka on viimeinen suuri matkani. Maailman äärellä sijaitseva maa oli lapsuuteni unelmamaa, joten ehkä se on vielä nähtävä ennen matkustamisesta eläkkeelle jäämistä.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron