Saako opiskelija lomailla?

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja pampula » Pe 23 Touko 2008 23:34

Itsellä alkaa tätä koulutaivalta olla nyt takana sellaiset 18 vuotta. Viimeisimpinä kesinä on aina ollut mielessä tämä ajatus: eikö opiskelija saa koskaan pitää lomaa?

Opiskeluajat ovat olleet venymään päin jo kauan aikaan. Enää ei ehkä kannusteta siinä määrin tällaiseen "opiskeluun elämäntapana", mutta joka tapauksessa yhteiskunta on muuttunut tässä suhteessa. Opiskeluajat ovat venyneet niin, että on aika tavallista valmistua lähemmäs kolmekymppisenä. Eri asia on kuinka suositeltavaa tämä on; tämä nyt vain yksinkertaisesti on ainakin tällä hetkellä tilanne.

Moni opiskelija on jossain vaiheessa ennen valmistumista todella väsynyt. Ei niille YTHS:n ja muiden opiskelulaitosten psykologeille ole ruuhkaa syyttä. Toki tähän vaikuttaa myös yleinen opiskelutahdin kiristyminen ja muu, mutta epäilen kyllä, että yksi syy on se, ettei opiskelija saa lomailla koskaan. Opiskelijalla ei koskaan ole aikaa palautua talven rasituksesta. Mutta siitä ei kuulu valittaa.

Siis mikä muu kansanryhmä on tällaisessa epäoikeudenmukaisessa asemassa? Teet työtäsi eli opiskelet noin yhdeksän kuukautta vuodesta, mutta loppuaika ei suinkaan ole lomaa, vaan silloin alkaa rahan hankinta sitä yhdeksää kuukautta varten. Monet opiskelijat ovat töissä myös viikonloppuisin ja iltaisin. Usein törmää jopa tilanteeseen, jossa ei-työskenteleviä opiskelijoita pidetään laiskoina. Jos valittaa rahapulaa, käsketään mennä töihin.

En ole hankkinut tälle kesälle työpaikkaa. Olen tullut siihen tulokseen, etten vain jaksa. Kaikki työt, joita on tarjolla, edellyttävät sitoutumista koko kesäksi. Itse tunnen jo sen verran itseäni, että haluan yrittää säilyttää henkisen terveyteni, enkä suostu moiseen. Jos en saa mahdollisuutta lomailla, en mene töihin. Piste.

Mitä mieltä ootte? Saako opiskelija pitää lomaa? Jos, niin kuka sen maksaa? Sossu? Vai pitäisikö valtion?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Fantsu » La 24 Touko 2008 00:14

Mikäs siinä - lomalle lompsis! Mutta tietenkin, jos talous kestää. Onneksi Kela tarjoaa toimeentulotukea opiskelijoille, jotka sitä hoksaavat pyytää, joten ihan tyhjälle ei voi koskaan jäädä. Itsekään en tästä mahdollisuudesta nuorena tiennyt, mutta kaverin vinkin kannustamana hain ja sainkin ihan helposti. Kannattaa muistaa, että toimeentulotukea saa myös, jos esim. ensimmäisen kesän palkkapäivään on pitkä matka. Tapaaminen virkailijan kanssa kannattaa tietenkin sopia ajoissa. Ensimmäinen tapaaminen voi pelottaa ja vähän hävettääkin, mutta kun maksusopimus on taskussa kyllä se nopeasti unohtuu. Itse käytin osan Morrisseyn keikkaan 1997 - hyvä tarkoitus, eikö vain? :tilt:

Opintotukijärjestelmään lomien rahoittaminen ei kuitenkaan kuulu, joten mielestäni on ihan ok, ettei tukea saa, jollei ole esittää kesälle suunniteltuja opintoja. Jos tukimuotoa muutettaisiin, mikäs siinä sitten.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 24 Touko 2008 00:36

Enemmin miuta askarruttaa se, että miks ollaan ajauduttu tähän tilanteeseen, että valmistutaan vasta kolmikymppisinä. Onko opinnot liian laajat vai missä vika piilee? Ei kuitenkaan vaikuta työmarkkinoiden kannalta mitenkään edulliselta se, että saadaan 30-kymppisiä vastavalmistuneita, jotka on sit ehkä nelikymppisinä saavuttanu parhaan osaamisensa ja sit kohta jäädäänkin jo eläkkeelle.

En tiiä. Onhan tää foorumi tietty aika opiskelijakeskeinen, mutta jotenkin tuntuu oudolta että kaikki opiskelee ja opiskelee ja opiskelee. Johan nykytahdilla on puolet opitusta jo vanhentunutta tietoa valmistuttaessa. Toinen puolet on sit unohdettu vuosien varrella.

Mihin on jäänyt kaikki työssä oppiminen? Eikö työnantaja vois kouluttaa työntekijää, vaikka sit valtion tuella?
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja friikkis » La 24 Touko 2008 00:38

Mun mielestä melkein tuohon opintotukijärjestelmään voisi jonkinlainen lomatsydeemi kuulua. Opiskelu on kuitenkin täysipäiväistä hommaa, puuhaa ja ajateltavaa riittää ihan tarpeeksi vapaa-ajallakin. Ainakin omasta näkökulmasta jokaisella kuuluisi olla edes vähän aikaa ihan omaa aikaa, kun voi ottaa rennosti ja antaa pään rentoutua. Tiedä sitten, että miten tuollaisenkin lomatukijutun saisi toimimaan, taitaapi jäädä utopiaksi vain.

Jos itse päädyn vielä opiskelemaan, niin aion todellakin pitää lomia häpeilemättä. Pää ei kestä jatkuvaa täysillä menoa, täytyy välillä antaa itsensä rentoutua. Ei tässä kuitenkaan mitään koneita olla.
Avatar
friikkis
 
Viestit: 178
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 14:45

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » La 24 Touko 2008 01:21

pampula kirjoitti:Siis mikä muu kansanryhmä on tällaisessa epäoikeudenmukaisessa asemassa?

Yrittäjät on, mutta se on toki vähän eri asia, kun tämä on itse valittu ura eikä samalla tavalla pakollista kuin opiskelu (tai pakollista ja pakollista, eihän se opiskelu mitään pakollista sinänsä ole, mutta järkevää kumminkin).

Itse asiaan:
Kyllä mun mielestä opiskelijat saa pitää lomaa. Eihän sitä kukaan jaksa, jos ei välillä vähän rentoudu (edes yrittäjät pidemmän päälle). Se on sitten eri asia, onko siihen mahdollisuutta. Itse hoidin asian opiskeluaikoina niin, että tein talven aikana niska limassa töitä, jotta voin varmistua siitä, että opintotukikuukaudet riittävät ja sitten tein kesällä pari tenttiä, joten sain kesäksikin opintotuen. Tentteihin lukemiseen ei kuitenkaan koko kesää mennyt, vaan sitä sai sitten lomaillakin. Eihän sitä rahaa tuolla lailla ollut yhtään ylimääräistä, mutta sentään toimeen tuli (kun silloinen avokki maksoi asunnon).

Niin, ja tuolla tyylillä opintotukikuukauden hupenivat aika vauhtia: sain graduni valmiiksi n. 4,5 vuodessa, jossa vaiheessa jäljellä taisi olla ruhtinaalliset yksi opintotukikuukausi. :pepsodent:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » La 24 Touko 2008 03:23

Kyllä opiskelijakin voi pitää lomaa, ja parhaimmillaan vielä huomattavasti pidempään kuin normityöntekijä.

Mutta tukijärjestelmän puitteissahan tämä toimii. Oman opiskelukokemukseni perusteella järjestelmä toimii ihan kohtullisesti silloin, joo opiskeluja on tarjolla myös kesällä. Jos ei ole, niin silloin joutuu selittämään.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja irvikissa » La 24 Touko 2008 09:02

Silloin kun vielä opiskelin - valmistuin eilen :pepsodent: - pidin joka kesä lomaa. Lopetin kesätöissä aina pari-kolme viikkoa ennen kuin opinnot jatkuivat. En myöskään tehnyt juurikaan töitä lukukausien aikana, mistä tunsin usein syyllisyyttä. En kuitenkaan olisi millään jaksanut opintoputken läpi, jos olisin painanut älyttömän pitkää päivää jatkuvasti. Pidin menoni alhaisina joten tulin toimeen vähemmällä.

En oikeastaan osaa edes sanoa miksi tunsin lomistani huonoa omaatuntoa. Ei minulle kukaan niistä päätään aukonut. Tuntui vain oudolta ja väärältä rikkoa normia.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 24 Touko 2008 11:33

Aion pitää tänä kesänä muutaman viikon lomaa. Kesä-heinäkuun olen töissä ja opiskelujen alkamisajankohdasta riippuen lopetan työt joko siihen tai jatkaan viikon pari töissä vielä elokuussa. Elokuussa käyn tekemässä yhden tentin, jota en keväällä päässyt läpi (lähinnä sen takia, että oli niin hirveän paljon opiskelujuttuja yhtä aikaa). Ainakin kaksi viikkoa aion lomaa pitää. Ei sitä muuten jaksa.

Opiskelujen aikana en ole tehnyt tänä vuonna töitä, mutta pitää katsoa mitä teen syksyllä. Tänä lukuvuonna on ainakin ollut niin paljon tekemistä opiskelujen kanssa, että en olisi jaksanut. (Tajusin juuri, että mullehan tulee tänä lukuvuonna yli 70 opintopistettä, jos tuleva tentti ja arvostelemattomat tentit menee läpi. :tipahdus: Ja tuossa ei ole tietenkään kurssia, josta en päässyt läpi. Ei siis ihme, ettei työlle olisi ollut oikein aikaa.)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Shay » La 24 Touko 2008 11:38

Kuolo kirjoitti:Mihin on jäänyt kaikki työssä oppiminen? Eikö työnantaja vois kouluttaa työntekijää, vaikka sit valtion tuella?

...kun joka tapauksessa työnantaja joutuu kouluttamaan työntekijän, sillä mikään
tutkinto ei anna valmiuksia hypätä suin päin suoraan työhön.


Opiskellessani pidin lähes kaikki kesät lomaa. Ei ollu töitä eikä rahhaa, mutta
rusketus oli nätti. :pepsodent: Olisin ehkä paremmassa työssä tällä hetkellä, jos olisin
käyttänyt kesäni työntekoon (ja talveni opiskelemiseen nimim. valmistumaton),
mutta opiskelijankin on saatava pitää lomaa, jos siltä tuntuu. Nitistää kesätöistä
vaikka kuukausi alusta ja lopusta, jos ei pysty aivan rahatta olemaan.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 24 Touko 2008 12:31

Shay kirjoitti:
Kuolo kirjoitti:Mihin on jäänyt kaikki työssä oppiminen? Eikö työnantaja vois kouluttaa työntekijää, vaikka sit valtion tuella?

...kun joka tapauksessa työnantaja joutuu kouluttamaan työntekijän, sillä mikään
tutkinto ei anna valmiuksia hypätä suin päin suoraan työhön.

Nimenomaan kato! Sen suhteen tää koko systeemi vaikuttaakin ihan kaikkien kannalta ihan älyvapaalta. Kuka hyötyy?
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Tierra » La 24 Touko 2008 12:40

Itse olen koko kolmivuotisen opiskelu-urani aikana tehnyt kaikki kesät melkolailla kokonaan töitä (muutamia viikkoja lukuunottamatta) ja lisäksi vielä koulun ohessa. No voin sanoa, että opintopisteitä ei todellakaan mitään 70 ole kertynyt vaan keskimäärin varmaan noin 50. Tulot lukuvuoden aikana tehdyistä töistä ei tosin yleensä ole kovin suuret, varmaan noin 200 euroa kuukaudessa, mutta helpottaa sekin kummasti. Olen tosin siinä "onnellisessa" asemassa, että työnantajani on ollut koko ajan sama, joten myös lomapäiviä on kertynyt. Tänä vuonna niitä on noin pari viikkoa. Ilman töitä en voisi olla, koska pelkästään vuokriin ja sähkö/puhelin/netti/vakuutuslaskuihin menee joinain kuukausina se 400 euroa. Kaikkein pahin on tämä loppukevät kun ei ole vielä kerennyt aloittaa kokopäivä duunia ja opinto/asumistukea ei enää kesäkuussa tulekaan. Ei ole tullut mielekään, että voisin käydä tuota kelan toimeentulotukea hakemassa :friikkipeukku: Onkohan jo liian myöhäistä? Niin ja ne mun kesälomarahat ei yleensä säily kovinkaan kauan, koska jollen muuten elele "herroiksi" niin rahat menee matkustamiseen :hullu:
Matkoja teen sitten opiskelun kustannuksella :noidankehä:. Ja mitä lomailuun vielä nyt tulee niin meillä on ainakin yleensä vuodenvaihteessa helposti 1 kk lomaa. Mutta kyllä kieltämättä sellainen kunnon suomalainen kesäloma kelpaisi... Valintoja valintoja.
Avatar
Tierra
 
Viestit: 16
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 11:29
Paikkakunta: Åbo

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Vanilla » La 24 Touko 2008 12:45

Jonkinlainen lomatuki olisi kyllä tarpeen, imho. Ei ole kivaa, kun pitäisi koko ajan olla aktiivinen ja aikaansaava.

Näin ensimmäisen yliopistovuoteni jälkeen en koe vielä hirvittävän suurta tarvetta lomailulle - mutta takana onkin lukion jälkeinen välivuosi. Vaikka tein töitä hurjasti silloin, ehdin lomaillakin ihan reippaasti. Niinpä olen sopinut työnantajani kanssa, että olen käytettävissä koko kesän. (Saa nähdä, miltä tuntuu vuoden päästä, kun kunnon lomasta on jo aikaa.)

Toisaalta vähän kyllä hirvittää. Hukkaanko ainoan nuoruuteni vain opiskeluun ja työntekoon? Sitten seitsenkymppisenä kiikkutuolissa istuen valitan, kun ei aikoinaan tullut tehtyä mitään hienoa. Nythän esimerkiksi matkusteluun ja festarointiin olisi aikaa, kun ei mulla ole vielä lapsiakaan... :hullu: Tässä on kyllä aikamoinen ajan ja rahan paradoksi. Jos on aikaa lomailla, ei ole rahaa tehdä mitään, mutta jos on töissä ja saa rahaa, ei taas ole aikaa löhöillä.

Olen ollut töissä talvilomasta asti, ja minulle on siitä asti kertynyt peräti neljä lomapäivää, jotka pidän elokuun lopussa. Näin saan lomailla edes pienen hetken.

Tällä hetkellä toivon kovasti pääseväni aineenopettajakoulutukseen. Olisi ainakin hyvät kesälomat valmistumisen jälkeen. :juoni:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Fantsu » La 24 Touko 2008 13:03

Shay kirjoitti:...kun joka tapauksessa työnantaja joutuu kouluttamaan työntekijän, sillä mikään
tutkinto ei anna valmiuksia hypätä suin päin suoraan työhön.

Noh, opettajaa ei työpaikalla kouluta kukaan uudestaan. Ainoastaan työpaikkakohtaiset paperityöt, säännöt ja opsit pitää opetella, mutta varsinaisessa tehtävässä luokassa opettaja toimii puhtaasti oman tutkintonsa ja kertyneen kokemuksen pohjalta.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 24 Touko 2008 16:47

Poikkeus vahvistaa säännön vai miten se meni?
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja pampula » La 24 Touko 2008 19:43

Niinhän se on, että tavallaan tämä lomattomuus on monen kohdalla itse aiheutettua. Ei minuakaan kukaan ole pakottanut laukkaamaan koulusta toiseen. Eikä myöskään ole kenenkään vikaa se, ettei omaa ainoaa oikeaa alaa ole heti löytynyt, vaan on pitänyt kokeilla, etsiä. Mutta tämä nyt on tilanne, ja sillä selvä. Kahden vuoden päästä olen 29 ja toivottavasti valmistunut, enkä enää koulunpenkille haikaile.

Mutta jotenkin mua vaan ihmetyttää se miten piippuun nuoret ihmiset itsensä vetää. Itsellä ainakin alkaa jo ikä painaa, ja katselen kauhulla sitä kuinka nuoremmat opiskelutoverit aloittavat kesätyöt seuraavana päivän koulun loppumisen jälkeen ja paahtavat siinä läpi kesän. Sitten saa kuulla miten ahdistavaa on, ja kun ei vaan jaksa. No ei varmasti.

Olen kohdannut todella tympeää suhtautumista kun olen sanonut, että tilanne on nyt sellainen, että aion mennä sossuun ja yritän saada sieltä lomarahat ainakin kesäkuuksi. Että talvi oli niin rankka, etten vain nyt jaksa yhtään tämän enempää. Monen mielestä sossuun meneminen on luuseriutta. No, jos se sitä on, niin en häpeä tunnustaa olevani luuseri. Ei aina tarvitse jaksaa kaikkea sitä mitä muut.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Tierra » La 24 Touko 2008 21:08

Olen pampulan kanssa samoilla linjoilla. Sen lisäksi, että kaikkien resurssit ei veny yhtä pitkälle, myös tahti on kovin eri eri koulutuslinjoilla, laitoksilla ja kouluissa. Olen kauhulla katsellut vierestä kaverin ensimmäistä vuotta kauppakorkeassa, aivan järjetön tahti niillä siellä! Ainakin jos meinaa suorittaa kaiken "suositellussa" aikataulussa. Mulla on itselläni sellainen koulutuslinja ja muutenkin pieni laitos, jossa on ehkä enemmän varaa säätää omia aikatauluja. Sama koskee sivuainetta... jos opiskelisin samalla tahdilla kun jotkut tutut ja kaverit niin tuskin jaksaisinkaan tehdä töitä ympäri vuotta. Toisaalta töitä tehdessä joillain venyy opinnot ylimittaisiksi, mikä on yhteiskunnankin kannalta huono juttu. Voisikin olla paikallaan miettiä nopeutuisiko ihmisten opinnot, jos saisi kunnolla levätä kesän aikana - vaikka 1- 2 kk.
Avatar
Tierra
 
Viestit: 16
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 11:29
Paikkakunta: Åbo

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Fantsu » La 24 Touko 2008 21:17

(Korjaan itseäni, että toimeentulotuen myöntää sossu eikä Kela, kuten edellä väitin. Puljut menivät vahingossa sekaisin ja jostain syystä viestiä ei voi enää muokata)
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Gluu » La 24 Touko 2008 21:47

Lumikki75 kirjoitti:
pampula kirjoitti:Siis mikä muu kansanryhmä on tällaisessa epäoikeudenmukaisessa asemassa?

Yrittäjät on, mutta se on toki vähän eri asia, kun tämä on itse valittu ura eikä samalla tavalla pakollista kuin opiskelu (tai pakollista ja pakollista, eihän se opiskelu mitään pakollista sinänsä ole, mutta järkevää kumminkin).

Mun on nyt pakko kysyä, että millä tavalla yrittäjät on epäoikeudenmukaisessa asemassa?
Avatar
Gluu
 
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 13:20
Paikkakunta: 33500

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 24 Touko 2008 23:21

Pienyrittäjän on usein käytännössä mahdotonta pitää kunnon lomaa. Joutuu taloudellisesti kuseen ihan niinkun joutuu opiskelijakin.

Ja sit jos tulee väite, että ei se oo pakko olla yrittäjä, niin ei se oo pakko kyl olla opiskelijakaan.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja L-S » Su 25 Touko 2008 12:23

Pakko ei tosiaan ole opiskella eikä yrittää.

Mutta jotain on kuitenkin tehtävä ja esimerkiksi sitähän ei voi valita, että haluaako elää yhteiskunnassa jossa tuottavuus, suorituskeskeisyys, taloudellinen menestys ja työmarkkinoiden tarpeet menevät kaiken edelle.


Hankala juttu tietenkin. Ei kenenkään pitäisi joutua kuluttamaan itseään loppuun, mutta kukapa opiskelijan (tai sen pienyrittäjän) loman maksaisi. Paitsi se sossu, mikä kuten todettua ei ole välttämättä yleisesti hyväksytty vaihtoehto. Tuskin itsekään menisin, vaikken paheksukaan niitä jotka menevät.

Mitä pitkiin opiskeluaikoihin tulee, en osaa nähdä niitä yksinomaan huonona asiana, paitsi siinä mielessä jos hommat venyy siksi että on pakko tehdä puoliteholla kun liika kiire alkoi jo väsyttää, ja tietysti opiskeluajan kestäessä pitkään myös lomaton tilanne kestää pitkään, jolloin taas väsytään enemmän, jne. kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Silti tää työmarkkinanäkökulma on vähän hankala. Kyllä siellä uraputkessa ehtii olla vaikka sinne ei heti parikymppisenä olisikaan säntäämässä. (Kun tarpeeksi nätin putken tekee, niin pahimmillaan tuleekin sitten ennen pitkää mieleen että mitä ihmettä mä oikein olinkaan tekemässä ja varhaiseläke masennusdiagnoosilla.)

Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja muuta. Parhaassa tapauksessa pidempi opiskeluaika opettaa jotain muutakin kuin mekaanista suorittamista. Syventää sitä ekoina vuosina opittua hajatietoa ymmärrykseksi niin, että sitä osaa kunnolla käyttääkin ja ymmärtää vähän laaja-alaisemmin. Muutenhan voi vahingossa erehtyä esittelemään pyörän innovaationa.

(Sori negatiivinen ja typerästi kärjistävä sävy, en silti tarkoita kiistellä kenenkään kanssa.)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 25 Touko 2008 12:42

Vois olla ihan tervellinen juttu jos valtion kassasta maksettaisiin ihan suoraan opiskelijoille yks ilmanen tukikuukaus lomailuun. Tietysti sillä edelletyksellä, että sillon myls lomaillaan, eikä olla töissä.

Yrittäjillä tilanne on toinen kun kyse ei ookkaan pelkästään siitä kuukauden toimeentulosta (sehän ois järjestettävissä vuoden mittaan kohtuu helposti), vaan pitäs saada loman ajaks itelleen tuuraaja, joka on vähintään yhtä pätevä kun itse on. Asiakkaat pitäs pystyä pitämään.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 25 Touko 2008 14:43

Masentaa jo, kun ajattelen kuinka monta vuotta tässä saa vielä opiskella. Nytkin oli muutenkin muutama rankka vuosi. Kesät ja viikonloput töissä ja se näkyikin viime talvena romahduksena, johon kuitenkin heräsin ajoissa. Sovin töissä, että kesällä tavataan sitten seuraavan kerran ja se oli heille ok. Lomaakin aion pitää väkisinkin muutaman viikon.
Töistäni olen kuitenkin saanut kehitettyä suhteita, joista on luultavasti paljon iloa tulevaisuudessa, eikä minua sinänsä harmita hukkaan heitetyt rantailmat.

Mutta oikeasti ajattelin vielä 5 vuotta sitten, että kun olen 20-v olen aikuinen ja kunnolla töissä. Mutta eihän se niin mene. Mulla on oma henkilökohtainen pelko, ettei elämäni tule etenemään tästä moneen vuoteen vielä mihinkään. Koulua ja vielä vähän lisää koulua. Vuoden päästä eteeni tulee luultavasti välivuosi, jonka jälkeen alkaa vasta haikailemani alan opinnot. Jos en pääse sisään heti, niin se on sitten muutama vuosi ihmettelyä, jos en muuta keksi kertakaikkisesti, ennen kuin seuraava haku alkaa. Välivuodenkin olen jo suunnitellut varsin työntäytteiseksi.

En tiedä miksi, mutta tuntuu väärältä olla lomalla, jos töitä on tarjolla. Jotenkin päähäni on iskeytynyt ajatus, että kun on töitä sitä on tehtävä. Tulevaisuudesta ei tiedä. Jotenkin täytyy elää pahan päivän varalle. Tämän ajatuksen takia lomailu tuntuu vaikealta, sillä usein olen aivan itse saanut päättää milloin lomani pidän ja kuinka pitkän, ja jostain syystä rahanhimo iskee aina pintaan. Helpompaa olisi, jos joku määräisi minulle sen neljän viikon pakkoloman. :pepsodent: Mä en vain osaa. Kun niitä vapaapäiviä on, niin sitä löntystelee pihalla ja ajattelee, kuinka töissä olisi jo saanut vaikka mitä aikaiseksi. Ja rahaa hengenpitimiksi.
Mulle jokin lomatuki kuukausi olisi varmasti tervetullut.

Ensi lukukausi pelottaakin jo, että jos olen väsyneempi kuin nyt olen ollut, miten voin jaksaa? Lopputyöt edessä ja kaikki.

Kuulostanpa sekavalta. Mutta näitä ajatuksia olen päässäni pyöritellyt jo niin paljon, että olen kadottanut sen punaisen nauhan aikoja sitten.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja kantris » Su 25 Touko 2008 18:22

Minulla on nyt takana useampi kesä kesätöitä. Menneenä keväänäkin useimmat viikonloput menivät opiskelujuttuja tehden, joten vapaata ei hirveästi ole ollut.
Täksikin kesäksi kirjoittelin useammankin työhakemuksen, myös ihan omalle alalle. Toivon todella pääseväni tuohon oman alan työpaikkaan, jossa töitä olisi pari viikkoa. Lopun aikaa voisin lomailla, tai siis opiskella avoimessa yliopistossa.
Tänä keväänä olen myös ensimmäistä kertaa sanonut parille työtarjoukselle "ei", koska ne olisivat tienneet viittä päivää viikossa ja kahdeksaa tuntia päivässä, mikä tuntuu tällä hetkellä aivan liian raskaalta.
Nyt olen siinä tilanteessa, että tuosta oman alan työpaikasta eivät ole siellä päässä tehneet mitään päätöksiä (töiden pitäisi alkaa kolmen viikon päästä..) ja ensi viikolla aionkin täyttää toimeentulotukihakemuksen. Tukea varten joudun ilmoittautumaan työnhakijaksi, ja salaa(ja ihan ääneenkin sanottuna) toivon, että töitä ei ilmaantuisi. Tuntuu etten vain jaksa. Nyt olisi se loma tosiaan tarpeen.
Mietin myös sellaista vaihtoehtoa, että hakisin kesäkuuksi opintotukea, jotta saisin vuokran maksettua ja ainakin pari viikkoa lomaa. En sitten tiedä miten nyt teen. Sekä opintotuessa että toimeentulotuessa on omat puolensa puolesta ja vastaan. Että ekaa kertaa elämässä sossun luukulle..
kantris
 
Viestit: 17
Liittynyt: To 01 Touko 2008 16:29

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Migreeni » Su 25 Touko 2008 22:10

Itse olen aina kesäisin pitänyt muutaman viikon lomaa ennen koulun alkua. Mielestäni sen pystyy tekemään, jos vain haluaa, ilman rahahuoliakin. Eri asia on sitten se, mitä työnantaja sanoo, mutta itse olen aina saanut sovittua ne pari lomaviikkoa sinne elokuun lopulle.

Toisaalta, kun kaikki muutkin kaverit ovat töissä, niin en edes keksisi mitään tekemistä koko kesäksi, jos en olisi töissä. Minulle riittää kesässä se, ettei tarvitse puuhastella koulutöiden kanssa enää iltasella ja muutenkin illat ovat kaikista treeneistä vapaampia kuin muulloin. (Yleensä päiväni ovat aamu 9:stä ilta 10:een täynnä erilaisia menoja.) Jos en olisi töissä, nukkuisin puoleen päivään asti ja sen jälkeen olisin vain laiskalla tuulella ja harmittelisin, kun ei saa taaskaan mitään aikaiseksi. (Näin minulle käy aina sunnuntaisinkin.) Mutta olenkin sen verran hyperaktiivinen, että tarvin koko ajan jotain tekemistä, etten tylsisty. Siksi kesätyöt eivät minua haittaa.
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Avatar
Migreeni
 
Viestit: 289
Liittynyt: To 15 Touko 2008 20:29

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 26 Touko 2008 13:32

Jep. Aina on joku huonosti.
Itse olen lomaillut joka kesä yliopisto-opintojeni aikana, enkä todellakaan omasta tahdostani. Joka kevät olen lähetellyt useita hakemuksia eri paikkoihin, tänä vuonna käynyt vuokratyöfirmoissakin. Vaan ei, enpä tunnu kelpaavan minnekään ja siksi olen ns. pakkolomalla aina kesät. Kyllähän minä tässä sivussa teen parit kirjatentit ihan vain siksi, että saan opintotuen kesällä juoksemaan enkä näänny nälkään. Ja sitten olen ollut erään tuttavan mansikkatilalla auttelemassa heinäkuussa muutaman viikon ajan. Mutta tosiaan, omalla kohdallani yliopisto-opiskelu on ollut sen verran löysää hommaa, että ihan mielellään sitä edes kesällä jotain kunnon hommaa tekisi. Ja kun sitä rahaa ei kuitenkaan ihan kamalasti ole, niin eipä tässä mihinkään Hawaijille lomailemaan lähdetä. Toisekseen, kaikki kaverit ovat kuitenkin töissä ja yksin on vähän ankeaa lähteä reissaamaan tai pitämään hauskaa. Eli loppujen lopuksi lomat ovat menneet sitten laiskotellessa ja neljän seinän sisällä nököttäessä. Ei siinä minusta mitään hienoa ole. Enemmin sitten vaikka pesisin lattioita kahdeksan tuntia päivässä ja viettäisin mahdolliset vapaa-ajat kavereiden kanssa puuhastellen. :sori:
Nytkin tosiaan ollut vasta puolitoista viikkoa lomaa ja meinaan kuolla turhautumiseen. :huoh:
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron