Saako opiskelija lomailla?

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja skray » Ma 26 Touko 2008 13:48

Mun opiskelijakavereistani suurin osa viettää jonkin sortin lomaa opiskelun aikana, joka vuosi oikastaan. Osa käy jopa ulkomaillakin, mutta ne on sellasia, jotka ei sitten paljon muuten mitään teekään kuin opiskele ja menevät sitten hyvin ansaitulle lomalle viikoksi tai kahdeksi. Ne, jotka lomailee kotimaassa, käyvät yleensä kotikotonaan loikoilemassa viikon taikka kahden. Jos ei muuten ole vapaata opiskelusta, niin sitten sitä vaan otetaan omaa lomaa, ja jätetään hommat makaamaan loman ajaksi. Niin mäkin teen, jos en muuten kerkeä pitämään pitempää vapaata (pitempää = enemmän kuin viikonloppu tai kaks päivää).

Mulla on onneks niin onnellinen tilanne tällä hetkellä, että työpaikka on koko opiskelun ajalle ja koko ajan kertyy kesälomapäiviä. Tänäkin kesänä on ihan oikea loma, josta saa lomarahaakin. :tilt:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 26 Touko 2008 15:58

Gluu kirjoitti:Mun on nyt pakko kysyä, että millä tavalla yrittäjät on epäoikeudenmukaisessa asemassa?

Kuolo jo vastasikin, mutta toistan vielä, että siksi kun ei ole palkallisia kesälomia niin kuin muiden palveluksessa oleville.
On oikeastaan täysin mahdotonta pitää neljän viikon kesälomaa vaikka siihen rahallisesti varaa olisikin, kun sitten jättäisi asiakkat kuukaudeksi kuin nallit kalliolle. Ei kovinkaan hyvää asiakaspalvelua olisi semmoinen, ja veikkaisin että alkaisi näkyä sitten talvenkin tuloissa, kun asiakkaat menisivät jonnekin muualle, jossa joku on niitä koko ajan palvelemassa.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 26 Touko 2008 19:54

Nythän tästä asiasta on virallista tietoa eli ilmeisesti ei :virne:

Omasta mielestäni opiskelijoillakin tulisi olla oikeus lomaan; opiskelu on oikeasti vaativaa työtä (tai niin ainakin muistan).

Ehkä tässä pätee sama totuus kuin moneen muuhunkin asiaan, eli sukupolvien välinen kuilu ammottaa edelleenkin. Minä ainakin sain omalta lähipiiriltäni hyvinkin murhaavia saarnoja( :rulla: & :pitsläp: ) , jos edes tohdinkin vihjaista että lomailisin kesällä.

Kaipa se on niin, että kun itse on tottunut tekemään työtä ja/tai opiskelemaan 25/8 ympäri vuoden, niin ajatus siitä että opiskelija EI tekisi työtä tai siihen verrannollista asiaa on jotain ennenkuulumatonta.

Mielenkiintoista onkin miten tulevaisuudessa mahtaa käydä, kun rennompaan meininkiin tottunut sukupolvi alkaa dominoimaan... :raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 26 Touko 2008 20:46

Lumikki75 kirjoitti:On oikeastaan täysin mahdotonta pitää neljän viikon kesälomaa vaikka siihen rahallisesti varaa olisikin, kun sitten jättäisi asiakkat kuukaudeksi kuin nallit kalliolle. Ei kovinkaan hyvää asiakaspalvelua olisi semmoinen, ja veikkaisin että alkaisi näkyä sitten talvenkin tuloissa, kun asiakkaat menisivät jonnekin muualle, jossa joku on niitä koko ajan palvelemassa.

Ookko kokeillut?

Riippuu varmaan paljon asiakkaasta, mutta en mä kehtaisi alkaa vaatimaan, että joku tyyppi olisi mun takia hommissa 24/7. Uskon, että aika moni kyllä ymmärtää kesäloman konseptin ja saattavat jopa osata varautua siihen, jos etukäteen informoi. Ja jos yhteistyö muuten toimii, niin ei ne asiakkaat saman tien pois lähde jos joutuvat välillä muuta tyyppiä käyttämään. Nykyäänhän on myös muotia verkostoituminen horisontaalisesti ja vertikaalisesti. Hyvää bisnestä, jos voi tehdä yhteistyötä saman alan arbuusin kanssa ja sopia vaikka loma-asioita. Kaikki voittaa.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 26 Touko 2008 23:19

Galileo kirjoitti:Ookko kokeillut?

En neljää viikkoa, mutta asiakkaat kyllä suhtautuvat pienempiin lomiin (max yleensä n. kaksi viikkoa) ihan mukavasti - kunhan siis vaan ilmoitan lomasta ajoissa, jotta pystyvät järjestelemään asiat sen mukaan. Tarinoita siitä, että asiakkaat ovat muualle siirtyneet lomien vuoksi olen muualta kuullut, mutta onneksi siis ei ole omalle kohdalle osunut.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ti 27 Touko 2008 08:21

Mr. Smith kirjoitti:Nythän tästä asiasta on virallista tietoa eli ilmeisesti ei :virne:

Mielenkiintoinen tutkimus muuten! Ehkä olen tynnyrissä kasvanut, mutta mielestäni nuorisorikollisuutta on Suomessa aika paljon vähemmän kuin Britanniassa. Myös erot eri yhteiskuntaluokkien välillä ovat aika lailla olemattomat meillä. Ehkä tällaisissa tutkimuksissa pitäisi ottaa yhteiskuntien erilaiset rakenteetkin huomioon? Noin yhtäkkiseltään tuntuisi, että monta lyhyempää lomaa tekisivät ainakin peruskoulun oppilaat, mutta myös vanhemmat opiskelijat aika lailla levottomimmiksi. Itse olen ainakin aivan lomatunnelmissa usein jo ennen virallisen loman alkua.

Skray muistutti mua siitä, että taidan yrittää olla ahkera ja tehdä töitä opiskelujen ohessa vielä ensi talvenakin. Mullahan saattaa sitten olla jo täyspitkä kesäloma! :superhymy:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Plei » Ti 27 Touko 2008 09:24

Minä saan taas kuulla toimettomuudestani. Tällä kertaa työttömyys on kuitenkin itseaiheutettua, en ole jaksanut hakea kesätöitä, joten ehkä valitus pitää kestää. Takki on tyhjä eikä energiaa ole mihinkään, joten tulin siihen lopputulokseen, että kesätyön hankkiminen olisi itsemurha. Koska halajan pysyä hengissä vielä tovin, on ensi kesästä siis tulossa työtön kesä.

Nyt sitten pitää kestää seuraukset. Olen miettinyt, josko lähisuvulle voisi kertoa tästä masennusongelmasta, jotta hiljenisivät sen nillityksensä kanssa. Ongelmana mulla kuitenkin ovat enemmänkin samanikäiset ihmiset kuin vanhempi sukupolvi. Kun kertoo tutuille, että kesä mennään toimettomissa tunnelmissa, saa liian usein nähdä sen hämmästyneen, hieman halveksivan ilmeen, joka sitten nopeasti peitetään hymyyn ja toteamukseen, että "no sehän on kiva, että saa lomailla", "niin joo, nyt voi sit kerätä energiaa syksyä varten", tai suosikkini, pelkkä "ahaa" ja perään vaivaantunut hiljaisuus.

Tässä maailmassa ei sovi olla tuottamaton eikä myöntää heikkouttaan. Ei se vanhempi, raadantaan tottunut sukupolvi ole yhtään sen pahempi kuin markkinatalouden rattaiden tuijottelusta pyörälle mennyt pullasukupolvemme.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Plei
 
Viestit: 309
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 20:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 27 Touko 2008 11:32

En lue itseäni markkinatalouden orjaksi, vaikka olen sitä mieltä, että ei opintotukeen tarvitse lisätä lomarahoja. (Tuleva tuen korotus on kyllä paikallaan, että täyspäiväinen opiskelu olisi mahdollista.) Opintotuki on opintoja varten ja sitten jos on halua ja tarvetta lomalle, niin sen voi järjestää itselleen erilaisin tavoin. Yksi konsti on opiskella ahkerammin (ehkä jopa helppoja kursseja) opintopisteitä varastoon ja sitten pitää pari viikkoa lomaa ansaituilla tuilla. Niillä rahoilla ei ehkä voi rällästää ja lähteä kaukomaille, mutta voi sitä lomastella ihan vähällä rahallakin.

Enemmän minua häiritsee opiskelijuudessa jatkuva tekemisen tarve. Aina olisi jotain, mitä voisi lukea. Voisi kirjoittaa esseensä/työselostuksensa/muut vastaavat paremmin. Voisi osallistua opintoviikkopalkalla tutkimukseen... Tästä on vaikea päästä eroon lomallakaan. Aina olisi jotain pientä, mihin voisi tarttua. Haluaisin irrottaa pääni ja päästä lomalle vartalostani. Voisiko joku auttaa?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ti 27 Touko 2008 12:05

Plei kirjoitti:Tässä maailmassa ei sovi olla tuottamaton eikä myöntää heikkouttaan. Ei se vanhempi, raadantaan tottunut sukupolvi ole yhtään sen pahempi kuin markkinatalouden rattaiden tuijottelusta pyörälle mennyt pullasukupolvemme.

Hyvin sanottu. Paitsi etten ole varma onko se vanhempi sukupolvi edes tottunut erityiseen raadantaan. Työelämä oli erilaista silloin kun he olivat meidän asemassamme. Nykyään on tiukempaa, kiireisempää. Omalla alallani esimerkiksi työllistymiseen vaaditaan nykyään hirveästi sekä koulutusta että työkokemusta. Se on aikamoisessa ristiriidassa sen kanssa, että vanhempi sukupolvi (joka nyt ottaa ihmisiä töihin) jätti koulunsa kesken ja oppi työnsä töissä. Nyt he vaativat valmiita ammattilaisia. Toisaalta tiedotusoppi-drop-outeille on vaikea käsittää, että nykyään on kouluja, joissa työkokemusta tulee osana opintoja.. Meni offtopiciksi.

Oikeastaan oli tarkoitus avautua omasta tilanteestani tänä kesänä. Kuten olen saattanut mainita, en ole enää opiskelija koska valmistuin perjantaina ( :pomppuhymy: ). Työpaikka on, mutta vaikka se ei oikeastaan vastaa koulutustani eikä unelmatyötäni ja on vain osa-aikainen, en haluaisi muuta kesäksi. Saisi kerrankin nauttia kesästä, kun joka päivä ei ole töitä. Paine muun työn etsimiseen on kuitenkin kova. Pelkään, että tipahdan kelkasta, jos en saa "kunnon" töitä heti. Tuntuu, että pitäisi näyttää kaikille. Mitä työnantajatkin ajattelevat, kun näkevät että olen lorvaillut kesällä? Ja tietysti pitäisi tienata enemmän. Mies tienaa ihan mukavasti ja on valmis elättämään palkallaan myös minua, mutta olisihan se mukavaa olla vähän tasavertaisempi pankkitililläkin. Ja onhan tässä kituutettu jo vuositolkulla, sekin kyllästyttää.

En osaa päättää, mikä painaa vaa'assa eniten: kunnianhimo, oma aika vai raha.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 27 Touko 2008 20:28

Plein ja Irvikissan ansiokkaisiin viesteihin ei ole hirveästi lisäämistä tai poisottamista. Komppailen.

Ehkä noin laajemmin nousee esiin kysymys: Mikä riittää? Täydellistä koulutus- ja työuraa on melkein mahdoton luoda. Sallitaanko ihmiselle myös epätäydellisyys vai keskitytäänkö etsimään virheitä? Nämä ovat isoja kysymyksiä, kun luodaan katsetta tulevaisuuteen. Kannattaako syrjäyttää ihminen työhistoriassa olevan mustan pisteen takia?
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 27 Touko 2008 20:42

Voipi olla että jos työvoimapula todellakin kehittyy niin pahaksi kuin aina välillä tuomiopäivän profeetat tykkäävät julistaa, niin joku välivuoden ottaminen aikoinaan on aika mitätön sivuseikka, joka kalpenee sen rinnalla miten nopeasti NYT voi aloittaa hommat.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ti 27 Touko 2008 22:14

Riippuu varmaan toi työhistorian tuijottaminen alastakin. Ja tietty myös siitä, että paljonko sitä työhistoriaa yleensäkään on. Mein firmassa ei kyl taideta kattoa lainkaan kolutusta taikka työhistoriaa. Sillä on merkitystä, että mitä osaa ja että haluaako tehdä oikeesti töitä. Parityöskentelyssä se osaaminenkaan ei oo ihan niin justiinsa.

Joskus tuli mietittyä kyn noitakin juttuja, että miltähän se näyttää kun on vuoden työttömyys omassa historiassa, mut mitä enemmin aikaa siitä kuluu, sitä vähemmin moiset asit on mielessä.

Mut ei kai hei ihmisen kuulu itteään työllä tappaa?
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 29 Touko 2008 09:43

Mikä nyt on se täydellinen koulutus- ja työura? Se, että suoraan peruskoulun/lukion jälkeen päästään suoraan opiskelemaan, valmistutaan tavoiteajassa ja työllistytään heti? Tällaista ei työpaikkaa hakiessa kyllä ole missään vaadittu. Itseasiassa silmääni pisti uusimman Hesarin sunnuntainumerosta se, että aika paljon on haussa erilaisia assistentin paikkoja, joihin ei juurikaan edes vaadita koulutusta. Ehkäpä työvoimapula näin jo pääkaupunkiseudulla näkyy.

Toisaalta itsellänikin on pari tuttua, jotka eivät ole vielä kolmikymppisinäkään valmistuneet tai tehneet juurikaan töitä. Sellaisella pohjalla on hankala töitä hakeakaan. Paitsi ainahan vaikkapa hotellisiivoukseen pääsee, mutta tämä ei tunnu kiinnostavan.

Ja onhan se myös alakohtainen kysymys, kuten Kuolo totesi. Omalla alallani pitää olla riittävä koulutus, jos aikoo vakitöihin päästä.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 14 Kesä 2008 20:35

Nyt on varmistunut, että pidän kolmen viikon loman ennen opiskelujen alkamista syksyllä. Loman ekan viikon lopussa käyn tosin tekemässä yhden tentin, johon pitää aika paljon opiskella. Sen jälkeen mulla on kuitenkin kaksi viikkoa täyttä lomaa.

Äiti sanoi, että hyvä, kun pidän lomaakin. Silti siitä on pikkuisen huono omatunto. Kyllä kai mulla on oikeus lomailla, jos saan rahani silti riittämään. Mitä ihmeen väliä sillä on mitä muut mun lomasta ajattelee? Ei periaatteessa mitään. Ja silti on huono omatunto. :hullu:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 16 Kesä 2008 11:05

marenkienkeli kirjoitti:Mitä ihmeen väliä sillä on mitä muut mun lomasta ajattelee? Ei periaatteessa mitään. Ja silti on huono omatunto. :hullu:


Evankelis-luterilainen kasvuympäristö: jos ei ole työtä, sitä keksitään; loma on pakanoiden juttu.

Kyllä se siitä ajan myötä :paijaus:
Nauti lomasta kun voit :)

TV: nim. "oma loma vasta puolentoista kuukauden päästä :huoh: "
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 16 Kesä 2008 18:11

Mr. Smith kirjoitti:Nauti lomasta kun voit :)

TV: nim. "oma loma vasta puolentoista kuukauden päästä :huoh: "

Aion todellakin nauttia lomastani sitten, kun se alkaa eli noin puolentoista kuukauden päästä. :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 17 Kesä 2008 08:05

marenkienkeli kirjoitti:
Mr. Smith kirjoitti:Nauti lomasta kun voit :)

TV: nim. "oma loma vasta puolentoista kuukauden päästä :huoh: "

Aion todellakin nauttia lomastani sitten, kun se alkaa eli noin puolentoista kuukauden päästä. :)


Siinä tapauksessa: :femmat: ja :paijaus:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja kaneli » Ti 17 Kesä 2008 21:17

Mä en ole edes tajunnut potea huonoa omaatuntoa omista lomailuistani. :kauhistunut:

Mä oon yleensä ihan kylmästi pitänyt parisen viikkoa lomaa kesällä ja sen jälkeen paahtanut töissä täysillä. Ihan vain sen takia, että on seuraavaa vuotta varten joitain säästöjä.
Mut en mä sitä sen takia tee, että niin "kuuluu" tehdä. Mä lomailisin hyvin mielin vaikka koko kesän, jos talous suinkin antaisi periksi.
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Saako opiskelija lomailla?

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 18 Kesä 2008 10:55

Mina lomailen parhaillaan! :jami:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Edellinen

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron