Suhteesi alkoholiin

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja moralhazard » To 29 Touko 2008 11:49

Minkälainen suhde sinulla on alkoholiin? Miten käytät sitä ja minkälaisissa tilanteissa?
Onko kulutus hallinnassa vai koetko huono omatuntoa käyttämästäsi määrästä? Onko kulutuksesi
ollut aina samanlaista vai onko se muuttunut vuosien varrella? Yleistä pulinaa aiheesta.

Omasta puolestani voin todeta, että siitä asti kun alkoholiin tutustuin (varmaan joskus 16-vuotiaana)
on alkoholi ollut todella olennainen osa juhlimista ja kavereiden kanssa aikaa viettäessä.
Siitä muodostui normaali tapa olla kavereiden kanssa yhdessä.

Ajoittaiset ylilyönnit ja kaameat krapulat eivät hillinneet juurikaan kiinnihitsautunutta tapaa.
Ehkä viikon tai kahden tauot saattoi olla taukoa juomisesta parhaimmillaan. Ja juominen oli lähes
aina humalahakuista.

Jossain vaiheessa sitten alkoin ajattelemaan, näiden ryyppyjuhlien tarpeellisuutta. Kuinka paljon
olikin kyseessä alkoholin tarpeesta, eikä pelkästään ystävien seurasta. Tätä kun alkoi aina tapaus-
kohtaisesti miettimään niin heräsi ajatus, että ehkä alkoholilla oli turhan suuri kerroin näissä.
Iloinen ympäriinsä ryypiskely alkoi vähenemään ja keskittymään pelkästään tilanteisiin, jolloin oli
"sallittua" juoda. Silloin kun oli "oikeaa" syytä juhlia. Aloin myös miettimään mikä on "riittävän"
hyvä syy juoda.

Silloin alkoi huomata, että yhä pienempi alkoholimäärä alkoi riittämään tuhtiin humalaan, mutta
myös karseaan krapulaan. Jotenkin kai keho oli tottunut olemaan jo ilman sitä, ja pienetkin annok-
set alkoi pistämään ihan kunnon hubbelit.

Mutta krapulatt näiden iltojen jälkeen tuntuivat täysin ylimitoitetulta ja epäreiluilta. Ei mitään
pointtia, että jos juo sikspäkin illalla, on seuraavana päivänä karsee päänsärky eikä voi tehdä
mitään mitä oli suunitellut! Armoton v*tutus! Juo kohtuudella ja sitten palkitaan näin! Tietenkin
joku voi olla erimieltä onko sikspäkki kohtuudella, mutta ainakin minulle se on, verrattuna aikaisem-
paan käyttöön.

Nooh. Tämähän tietenkin ennenstään vähensi haluja kohtuulliseenkaan tissutteluun ja johti siihen,
että vuoden aikaiset humalatilat pystyi laskemaan jo yhdellä kädellä.

Lähiaikojen muutokset elämän prioriteeteissa ovat vain vahvistaneet ennestään laskusuhdanteessa
olevaa käyttöä. Eilen kun kävelin kaljakauppaan kaljan ostamismielessä (olin mielestäni ansainnut
pari puikkoa tehtyäni erään hikeä vaativan kodin remppauksen) edellisestä humalasta oli kulunut
kolme kuukautta. Ostin kaksi puolen litran tölkkiä, jotka heitin naamaani illan mittaan.

Nyt on krapulapäänsärky ja en tiedä nauraako vai itkeä. Toisaalta olen iloinen että juomiseni
tätä kautta on vähentynyt radikaalisti, mutta toisaalta toivoisin että tämä ei menisi näin
överiksi. Kaksi olutta jumalauta!

:annahymy:
are you there?
Avatar
moralhazard
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 19 Touko 2008 22:07

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 29 Touko 2008 12:51

Aloitusviesti voisi olla mun kirjoittama, sillä ajatukset ovat aika samansuuntaisia.

Alkoholia on tullut juotua, välillä jopa siinä määrin, että on joutunut miettimään kuinka paljon on liikaa. Olen myöskin usein miettinyt sitä, miksi missään ei mukamas voisi juhlia ilman viinaa, kun eihän se periaatteessa mitään muuta - ja mäkään en voi kestää niitä krapuloita.

Tämän ajatuskulun jälkeen olen tullut samaan johtopäätökseen kuin tulin joskus parinkympin tienoilla (jolloin en tainnut maistaa suullistakaan alkoholia ehkä noin neljään vuoteen), ja olen nykyään lähes absolutisti. Ei mua mikään estäisi juomasta nyt, kun tiedän että osaan alkoholinkäytön aisoissa pitää, mutta kun ei vaan tee mieli. Ei varsinkaan sitten, kun muistan miten kamalaa on olla krapulassa. Niin että näillä mennään nyt toistaiseksi enkä olisi surullinen vaikka ei enää koskaan alkaisikaan tehdä mieli. :)
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 29 Touko 2008 12:58

Itsekin on tullut pyörittyä porukoissa, joissa alkoholin käyttö oli (ja on edelleen) varsin yleistä. Ja kylläpä sitä itsekin tulee käytettyä vähän enemmänkin aina joskus. Se on jotenkin ajoittaista. Nyt kun on siirtynyt vuorotyöstä normaaliin päivätyöhön, niin tuntuu, että joka viikonlopulle on joku järjestänyt jotakin pippaloa. Ilmeisesti mä vaan olin ennen aina viikonloppuisin töissä, enkä päässyt mihinkään. Välillä sitten menee pitkiäkin aikoja hyvin vähällä alkoholinkäytöllä. Ja toisaalta tykkään hyvästä oluesta ja voin juoda vain sen yhden.

Krapulat mulla ovat melko laimeita. Välillä oli jopa sellainen aika, ettei tullut krapulaa juuri ollenkaan ja esimerkiksi viime vuoden Ilosaaren jälkeen ei ollut kuin vähän väsy vaikka juhlinta kesti neljä päivää.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 29 Touko 2008 15:53

Kyllähän sitä nuorna poikana opiskellessa tuli juotua ihan humalahakuisesti lähes joka viikonloppu ja usein vielä kaks päivää putkeen. Nykyään juominen on rauhoittunut (rahapoliittisista syistä, mutta muutenkin). Usein viikonloppuisin isän kanssa heitellään dartsia ja siinä tulee muutama olunen nautittua, mutta se ei ole koskaan humalahakuista juomista. Nyt kun olen alkanut käymään viikollakin viikkokisoissa, olen oppinut heittämään sitä tikkaa myös ilman kaljaa, vaikka myönnän kyllä vieläkin, että muutaman nauttineena sitä osuu parhaiten.

Krapulat ovat minulla varsin olemattomia tai sitten niitä ei ole ollenkaan, joten tämä ei jarruttaisi juomistani, mutta olen onneksi osannut ottaa järjen käteen näissä ryypiskelyissäni ja juon itseni ihan humalaan, humalaan n. kerran kuukaudessa tai kahdessa. Olen myös oppinut olemaan juhlissa selvin päin, ilman että se vaikuttaisi hauskanpitoon. Viime viikonlopun häätkin menivät aivan vesiselvänä (no se lakisääteinen shamppanjalasi), vaikka en edes ollut kuskina. Kotona otin kyllä kaks olutta Euroviisuja katsellessani.

Nykyisin suuremmat humalani ajoittuvatkin satunnaisille mökkireissuille, joilla juodaan ja saunotaan ja juodaan ja saunotaan ja grillataan ja juodaan ja saunotaan ja käydään uimassa. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen alkoholin käyttööni (siis sen vähentymiseen).
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 29 Touko 2008 15:56

Suhteessani alkoholiin mennään jonkinlaista suvantovaihetta. Joskus aiemmin oli kaikenlaisiakin kokeiluita, mutta nyt ottokerrat ovat olleet hienoisessa laskusuhdanteessa. Jos on seuraa ja juodaan, niin se seura kiinnostaa enemmän kuin itse juominen.

Joskus on tullut oltua turhan jurrissa julkisella paikalla, mikä aina harmittaa jälkikäteen. Pahoja krapuloita ei ole juurikaan ollut. Useammin on käynyt niin, että juominen on jäänyt vähän miedoksi, ehtii selvitä ja sitten ei saa unta helposti. Siinä parhaassa jurrissa on kyllä hienoa kömpiä juuri ja juuri sänkyyn ja simahtaa siihen.

Kalsarikännejäkin tulee joskus juotua, mutta ei valtavan usein. Ehkä kerran parissa kuussa tämäkin on hyvä hoitaa.

Vähän on niin kuin jännitys kadonnut juomisesta. Olen yrittänyt hakea sitä uusista juomista, mutta ei sekään niin rajattomasti ole kiinnostanut. Oluet ajattelin juoda A:sta Ö:hön. Seuraavaksi pitäisi juoda E. :) Sen takana odottaisivat jo Fosters ja Guinness... :raps:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 29 Touko 2008 16:30

Itse olen käyttänyt vähän alkoholia. Ja syy lienee niinkin yksinkertainen, että ei ole ollut ketään kenen kanssa pämpätä. En ole siis koskaan oppinut yhdistämään dokaamista ja hauskanpitoa toisiinsa.

Tai seksiä ja alkoholia. Seksi humalassa on todellinen turn-off.

Nykyään käytän hyvin vähän. En edes pidä humalassa olosta. Kaikista kummallisin ilmiö on päiväkännit. Itse en voi ottaa edes yhtä lasillista tai tuopillista; vetää heti niin veteläksi. Juuri sellainen löysyys ja vetelyys on epämielyttävintä humalassa.

Mutta joskus on jaksoja, jolloin on kiva ottaa. Nämä jaksot liittyvät yleensä reissuihin. Bangkokissa oli ihanaa istua iltaa katuvarsibaarissa ja katsella ihmisten virtaa. Krakovassa taas oli niin tunnelmallisia baaria! Ja Venäjän pussikaljat ilomielisten venäläisten kanssa...

Yksi syy dokaamiseen vähyyten saattaa olla sekin, että Suomessa baarikulttuuri on niin surkeaa. Tykkään nimenomaan terasseista ja lämpimistä öistä jotain samalla hörppien ja ihmisiä katsellen. Mutta Suomessahan se ei onnistu, kun terassi toisensa jälkeen sulkee jo ennen auringonlaskua. Paitsi joku ankea Rautatientorilla.

Toisaalta talvi on minusta kivempaa aikaa klubbailuun. Pimeimpänä vuodenaikana tekee terää lähteä kolostaan musiikin, valojen ja juhlivien ihmisten maailmaan!
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 29 Touko 2008 17:52

Juon lähinnä viikonloppuisin. Olen tässä viime kuukausina pienentänyt asteittain kulutustani, kun juominen ei tunnu enää yhtä hyvältä kuin joskus. Enää ei oikein saa sellaista kivaa nousuhumalaa parista oluesta, vaan tulee jotenkin tunkkainen ja lamaantunut olo. Puhumattakaan siitä, että haluan vältellä krapulaa ja omien toilailujen aiheuttamaa morkkista.

Eniten ärsyttää se, että jos ei juo ollenkaan tai korkeintaan pari kolme pulloa niin muut alkavat yllyttää, että ota nyt lisää eivätkä usko sitten millään. Ihan kuin minun juomattomuuteni olisi jotenkin toisten känniriemusta pois. Vaikka ei se ole herkkua olla joukon ainoa selväpäinenkään, kun kaikki muut tuntuvat olevan eri planeetalta: puhuvat kovaa, käyttäytyvät riehakkaasti ja hölmöilevät. Yritä siinä sitten olla kuin kuuluisit samaan porukkaan.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja dubb » To 29 Touko 2008 18:01

Lähtökohtaisesti selvinpäin humalaisten keskellä ei ole hauskaa eli jos muutkin juovat, juon minäkin. Ei se silti mitään pakkopullaa ole, juomingit aina tuonne keskimäärin kymmenenteen keskiolutpulloon asti ovat varsin railakkaita. Sen jälkeiset juomat sitten tuovat yleensä kaikenlaista ei niin railakasta mukanaan. Olin tuossa taannoin viettämässä opiskelijatovereiden kera kouluvuoden päättäjäisiä ja siellä tuli nautittua pari lasia viiniä, konjakki kahvin kera sekä kaksi olutta. Tuollainen oli hyvin optimaalinen satsi, olo oli mukavan rento ja älykin pysyi päässä. Harmi vaan, että usein se tietty n:s olut tai snapsi aiheuttaa sellaisen "lisää bisseeeee!"-olon ja toleranssin noustessa ööli uppoaa, kuin vettä vain. Alkoholille sopii hyvin sama sananlasku, kuin tulellekin: hyvä renki, mutta huono isäntä.
Avatar
dubb
 
Viestit: 48
Liittynyt: La 24 Touko 2008 12:48

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 29 Touko 2008 18:03

Pascal Lemoix kirjoitti:Oluet ajattelin juoda A:sta Ö:hön. Seuraavaksi pitäisi juoda E. :)
No vaihtoehtojahan on, saatavuudesta en mene takuuseen.

Saksalaiset Eichbaum ja Erdinger
Brittiläiset Everards ja Elgood's
Australialainen Emu
Islantilainen Egils
Espanjalainen Estrella Damm
Brasilialainen Eisenbahn
Turkkilainen Efes
jne...

Kai noista nyt jotain löytyy. Itse en ole noista kyllä maistanut mitään, joten suosituksia en voi valitettavasti antaa.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja skray » To 29 Touko 2008 19:03

Nyt kun on opiskelija, on tullut juotua vähän enemmän kuin ennen opiskeluaikoja (lukiossa ollessa, täysi-ikäiseksi tullessa, kävin baarissa/juhlimassa/juomassa noin kerran kuussa). Tosin mun "vähän enemmän" on noin kaksi tai kolme kertaa kuukaudessa, joskus useamminkin, jos on joku juhlaputki, esim. vappu tai pikkujoulu.
Tuntuu, että alkoholin käyttöni on aina ollut hallittua, vaikkakin olen joskus juonut mahottomat överikännit. Tosin silloinkin olen kuitenkin ollut sellaisessa kunnossa, että pääsen omin avuin kotiin.

Viimeaikoina, varmaan tän lukuvuoden aikana, on kuitenkin tullut sellanen olo, ettei juominen ja juhliminen enää kiinnosta. Kaverit aina kyselevät baariin ja juhlimaan, mutta mä vaan viihdyn kotona. Mieluummin jopa vedän kavereiden kanssa kalsarikännit kuin lähden baariin juomaan ja juhlimaan.
Enää ei edes tee mieli juodakaan humalahakuisesti, niinkuin joskus aiemmin, vaan mieluummin ostan muutaman siiderin ja nautin niistä kotona ja hyvässä seurassa.

Tietysti aina välillä tulee juhlittuakin, mutta aika harvoin nykyään. Harvoin mulle on ehkä kerran kolmessa kuukaudessa.

Minusta on tullut nautiskelija. :)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 29 Touko 2008 21:11

Lukioaikoina tuli juotua harvoin. Kaksi baarikeikkaa kuukauden aikana oli jo paljon. Joskus meni helposti parikin kuukautta ilman alkoholia (puolta lasillista viiniä tuossa välissä saatoin juoda, mutta sitä en nyt tähän laske).

Näin fuksina on tullut juotua huomattavasti enemmän. Erityisesti syksyllä oli vain niin paljon bileitä, joita en halunnut jättää väliin. Havahduin kuitenkin, kun tajusin kalenteria selaillessani olleeni erään kolmen viikon aikana seitsemänä päivänä enemmän tai vähemmän humalassa. :friikki: Keväällä on tullut juotua noin kaksi kertaa kolmessa viikossa. Ei siis aivan joka viikonloppu.

Juomiskertojen lukumäärän lisäksi myös kännihakuinen juominen on lisääntynyt. Kotona esimerkiksi neljän lonkeron juominen hitaassa tahdissa on ihan ok, mutta bileissä olenkin huonompi kontrolloimaan juomistani. Baarissa asia hoituu (useimmiten) kuin itsestään. On niin kallista, ettei viitsi kovin paljoa juoda. Bileet ovatkin sitten asia erikseen. Erityisesti ilmaisista juomista on vaikea kieltäytyä. Puna- ja valkoviiniä en kuitenkaan juo enää peräkkäin. Kun ensin litkii valkkaria ja sitten muutaman lasin punaviiniä, olo on aamulla järkyttävä. :bubbles: Kotiin olen kuitenkin aina päässyt(, jos olen sinne halunnut mennä :pahis: ).

Tuo krapula-asia tuntuu myös epäreilulta. Ennen parin drinkin ja parin siiderin jälkeen seuraava aamu oli aivan hirveä. Nykyään taas saa juoda yleensä noiden lisäksi vielä vaikka pari lonkeroa ja seuraavana aamuna ei välttämättä ole edes krapulaa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » To 29 Touko 2008 21:17

Mullakin on alkoholin käyttö vähentynyt. En tosin koskaan ole ollut mikään suurkuluttaja, mutta humalahakuinen juominen tuntuu aina vaan vähemmän kiinnostavalta. Toki joskus tulee sellaistakin harrastettua, eikä mulla mitään erityisempiä periaatteita ole asian suhteen, mutta sellainen hallittu pikku hiprakka on vaan hirveän paljon kivempi kuin tukeva humala. Humaltuminen on mulle ehdottomasti sosiaalista toimintaa, yksin juomisessa en näe mitään mieltä. Olen aina (paitsi yhden kerran, se oli kamalaa) osannut hallita juomiseni, tiedän hyvin missä vaiheessa iltaa täytyy ruveta juomaan limpparia ja vettä.

Nykyään nautin alkoholijuomia enimmäkseen siksi, että tykkään niiden mausta. Ruuan kanssa tai jälkiruuaksi on kiva juoda olut tai siideri. Itse asiassa joisin mielelläni alkoholittomia versioita, jos ne maistuisivat yhtä hyvältä, koska monesti se yksi juoma alkaa väsyttää.
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 29 Touko 2008 21:43

puolikarkea kirjoitti:Eniten ärsyttää se, että jos ei juo ollenkaan tai korkeintaan pari kolme pulloa niin muut alkavat yllyttää, että ota nyt lisää eivätkä usko sitten millään. Ihan kuin minun juomattomuuteni olisi jotenkin toisten känniriemusta pois.

Mulla oli myös tämä ongelma nuorempana juomattomuuskautenani, mutta nykyään olen siihen harvemmin törmännyt. Mikähän siinäkin on, että monesta jossakin juhlajoukossa selvin päin oleva on epätoivottava asia? Siksikö, kun se muistaa seuraavana päivänä kaiken?

Noita muiden juttuja lukiessani huomasin unohtaneeni kokonaan yhden syyn, miksi ei enää oikein maistu: sen väsytyksen. Joskus tulee sellainen tunne, että voisin ehkä yhden tai kaksi siideriä juoda (esim. terassilla). Siinä menee kuitenkin usein koko loppupäivä ihan ketuiksi, kun alkaa väsyttää ihan tajuttomasti, joten useimmiten annan sitten olla kokonaan. Tietääkö joku muuten miksi alkoholi väsyttää sillä tavalla?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Migreeni » To 29 Touko 2008 23:24

Kuten muillakin täällä, on minullakin suhde alkoholiin tullut etäisemmäksi viime vuosien aikana.

Ennen join todella paljon ja jossain vaiheessa juomiseni muuttui täysin sammumis-hakuiseksi. Ja mitä pidemmältä ajalta filmi oli poikki sen parempi. Juominen on murheiden hukuttamista ihan väärällä tavalla.

No jossain vaiheessa tajusin, mihin homma on menossa ja aloin juoda kohtuullisemmin.

Nykyään urheileminen vie voiton juomiselta. Ei halua hankkia krapulaa, että pääsee seuraavana päivänä salille. Ja krapulan määrä ja laatu on huomattavasti myös pahentunut, kun juomista on vähentänyt.

Ja yksi juttu, mikä rajoittaa juomistani nykyään myös on yllättäen alkanut reaktio, joka viinaa juodessa tapahtuu. Jos juon kirkkaita, minusta tulee väkivaltainen ja riidanhaluinen. Ennen en ainakaan tietääkseni ollut tällainen... Tai kukaan ei ainakaan sanonut minun olevan.

Se on hyvä silti vain, ettei nykyään ainakaan tule enää samalla tavalla örvellettyä, kuin nuorempana.
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Avatar
Migreeni
 
Viestit: 289
Liittynyt: To 15 Touko 2008 20:29

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 29 Touko 2008 23:31

Juomiseni ei kuitenkaan ole niin humalahakuista, että muisti menisi kovinkaan usein. Jos muisti kuitenkin menee, se harmittaa. Olisi kiva muistaa, mitä on tehnyt. Vaikka se sitten olisi ollut jotain tyhmää.

Sammunut en ole kuin ehkä kerran. Muisti meni jossain vaiheessa ja aamulla heräsin kyseisestä bilepaikasta. Toisaalta suunnitelmissa oli muutenkin sinne yöksi jääminen, joten en ole varma, meninkö nukkumaan vai sammuinko.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja skray » To 29 Touko 2008 23:57

Kuten Lumikki, minäkin haluaisin tietää, miksi yhden/kahden siiderin juominen alkaa väsyttää.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 30 Touko 2008 00:49

Ennen kuin lähdin opiskelemaan olin absolutisti, mutta eräiden sankobileiden aikana päädyin kokeilemaan humalaa ja totesin sen olevan varsin hauskaa. Siitä se ajatus sitten lähti. Kaiken kaikkiaan nuorena opiskelijana tuli humputeltua vaikka missä bileissä ja joskus aamuun asti, mutta kun tuttu kaveripiiri liukeni kuka minnekin, humputtelukin jäi. Nykyään en käy käytännössä koskaan baarissa ja akateemisissa juhlissa ehkä kerran vuodessa. Enimmäkseen tissuttelen saunasiideriä ja punaviiniä kotosalla tai joskus tuttavaperheiden rillutteluilloissa. Harjoittelun puutteen vuoksi harvat krapulat ovat hirveitä, enkä siksipä niitä juuri halaja. Täydessä soosissa minut näkee hyvin harvoin.

Hyvä/huono puoli mun känneissä on se, etten koskaan menetä muistiani. Kaikki hölmöilyt ovat siis aamullakin terävässä muistissa. Toisaalta eipä tule paljon hölmöiltyäkään, koska tiedän muistavani kaiken kuitenkin :friikki: Joskus tosin intoudun lauleskelemaan, vaikka meikäläisen kultakurkulla kannattais olla hiljempaa...
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 30 Touko 2008 00:59

skray kirjoitti:Kuten Lumikki, minäkin haluaisin tietää, miksi yhden/kahden siiderin juominen alkaa väsyttää.


Muistaakseni se menee niin, että kaikki alkoholi juotuna vaikuttaa lamauttavasti. Vaikka tietty relaksoiva vaikutus antaa ymmärtää, että humalassa ihminen ensin virkistyy ja alkaa sitten väsähtää, niin kemialliselta kannalta ihminen vain väsyy.

Kaikkihan tietää sen, että väsyneessä mielentilassa alkaa naureskelu ja "väsyneiden" juttujen kerronta. Poikkeaako tämä humalasta paljonkaan?
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 30 Touko 2008 02:25

Fantsu kirjoitti:Hyvä/huono puoli mun känneissä on se, etten koskaan menetä muistiani. Kaikki hölmöilyt ovat siis aamullakin terävässä muistissa. Toisaalta eipä tule paljon hölmöiltyäkään, koska tiedän muistavani kaiken kuitenkin :friikki:
Sama täällä. Tosin mulla se on 99%:sti hyvä puoli, koskapa nimenomaan hillitsee tuota hölmöilyä.

Mä en ole myöskään kauheen kova puhumaan norjaa humalassa ja varsinkaan krapulassa. Krapulassa en ole purjonnut kertaakaan ja humalassa oksentamisetkin voi laskea yhden käden sormilla. (Huomasitteko, kun käytin kolmea eri sanaa laattaamisesta :kauhistunut: :epäilevä: )

En myöskään juo itseäni sammumispisteeseen (tai ehkä joisin, mutta se ei onnistu). Jossain vaiheessa alkaa vaan väsyttää ja menen nukkumaan.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 30 Touko 2008 03:02

moralhazard kirjoitti:Minkälainen suhde sinulla on alkoholiin? Miten käytät sitä ja minkälaisissa tilanteissa? Onko kulutus hallinnassa vai koetko huono omatuntoa käyttämästäsi määrästä? Onko kulutuksesi ollut aina samanlaista vai onko se muuttunut vuosien varrella? Yleistä pulinaa aiheesta.

Suhteeni alkoholiin on ristiriitainen. En pidä humalatilasta (edes siitä pikkupienestä), mutta pirskatti kun hyvä olut ja hyvä viini ja hyvä viski on HYVÄÄ :kuola:

Monien muiden tapaan olen kyllä kokeillut ne rilluttelureissut, ja on oksennettu ja tiputeltu laseja vessanpönttöön keskellä yötä ja on melkein hajotettu kallo pyörän kanssa kaatuillessa ja on tehty kaikenlaista.

Ekat n. 6-7 vuotta dokailu oli ihan kivaa ja join juomisen takia (join kuin mies, sanoivat) ja nauroin ja itkin ja toilailin. Sitten muutin Mikkeliin, masennuin ihan tosissani ja kehitin pienen alkoholiongelman (hukuttelin surujani viinipulloon). Sitten muutin sieltä takaisin kotiin, ja tinttaamiseen tuli stoppi ja menin vesilinjalla vuoden kunnes naapurin lakkiaisissa en jaksanut kieltäytyä kuohuviinistä.

Sitten meni naapurin lakkiaisista ehkä seuraavan vuoden loppuun asti hyvin vähällä juomisella: lasillinen viiniä tai yksi olut, silloin tällöin. Ehdin muuttaa Tampereelle opiskelemaankin siinä välissä, ja säästyin syksyn pahimmilta fuksijuottajaisilta.

Sitten jossain vaiheessa innostuin taas tuuttaamaan, ja baari-illat venyivät aamukuuteen ja oli hauskaa ja ei niin hauskaa. Kunnes taas lopetin tupareitteni jälkeen (kun oksensin kaverini kotiviiniä vielä aamullakin).

Mutta voi herraisä sitä kritiikin määrää kun en halunnut juoda muuta kuin vettä tai tuoremehua. Varsinkin yksi kaverini jaksoi huomauttaa asiasta kaikissa kemuissa vähintään kahteen tai kolmeen kertaan, ja myös kemujen ulkopuolella.
Yleensä ei vois vähempää kiinnostaa mitä muut mun (kieltämättä kummallisista) tavoista ja harrastuksista sanoo, mutta muutaman kuukauden jälkeen tuo alkoi käydä hermoille niin paljon, että nykyään maistelen sen pari lasia viiniä per kemut ihan vaan ettei tarvi kuunnella sitä *i**uilua. Tässä olis herkullinen paikka hituselle keittiöpsykologiaa juoruavaan sävyyn, mutta annan olla..

Harmi vaan, että se tenuttaminen taas meinaa riistäytyä vähän käsistä. Olen hirveän huono sanomaan ei, jos tarjotaan. Ja viime aikoina on tarjottu. Tosin täällä mun sosiaalinen elämä on niin onnetonta, että systeemit pysyy aisoissa aika helposti.

Lisäksi innostuin viime kesänä kavereiden häälahjaa askarrellessani, että olisi hurjan kivaa alkaa harrastamaan shottibileitä ja cocktaileja ja erilaisia juomasekoituksia. Perusohrapirtelö kun on välillä niin tylsää.

Krapula-asiaa vielä (kun muutkin ovat kehuskelleet): minulla se pari annostakin tuntuu seuraavana päivänä. Väsyttää tavallista enemmän, nenä (ja pää) on tukossa ja aika usein myös maha turvoksissa. Tosin se johtuu enemmän siitä mitä juo, kuin siitä kuinka paljon on juonut. Laatoittamista en ole harrastanut sitten kuuluisien tupareitteni. Sen siitä saa kun sortuu juomaan mitä sattuu. Kotiviini pitäis kieltää lailla.


Että Kuva vaan, kaverit.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja ToyWiz » Pe 30 Touko 2008 04:59

Pascal Lemoix kirjoitti:Sen takana odottaisivat jo Fosters ja Guinness... :raps:

Pohjasakkaoluet kannattaa jättää suosiolla juomatta ja kunnollisen Guinness -tuopinkin saanee vasta lähempänä Irlantia sijaitsevasta anniskeluliikkeestä. E-kirjaimella alkavista oluista voi huoletta suositella Alkonkin valikoimasta löytyvää East India Pale Ale -olutta, joka osaltaan kumoaa myyttiä yhdysvaltalaisen panimoteollisuuden kädettömyydestä.

//

Itse käytän alkoholia silloin kun siltä tuntuu. Joskus enemmän, joskus taas vähemmän. On kausia jolloin kulutus nousee terveysasiantuntijoiden taulukoiden riskirajoille ja vastapainona taas pidempiäkin tipattomia kausia.

Ehkä kiinnostavinta kaikissa alkoholikeskusteluissa on aina esille nouseva trendi alkoholinkäytön vähentämiseen ja ehkä myös jonkinasteinen häpeä humalahakuista juomista kohtaan. Ihmetellään miksi sivistynyttä käyttöä vierastetaan ja samalla epäsuorasti tuomitaan muiden ihmisten tekemä valinta heidän käyttämänsä alkoholin määrän suhteen.

Ehkä olisi todellakin aika siirtää viinit maitokauppaan ja poistaa rajoitukset alkoholikaupalta, eikä yrittää kaikin keinoin ylläpitää tätä suomalaisten ah niin hienoa ja ainutlaatuista juomakulttuuria. Heitetään tabut roskakoriin ja vapautetaan alkoholi kalteriovien takaa. Miksi aikuisen ihmisen suhtautuminen alkoholiin pitäisi ylipäätään edes kiinnostaa ketään? Miksei voida vain tunnustaa alkoholin pysyvää olotilaa osana suomalaista yhteiskuntaa ja siirtää keskustelua iänikuisen viinapirun luota kohti yleistä hyväksymistä. Hyväksymistä oli valinta alkoholinkäytön suhteen sitten absolutismi tai känni useamminkin kuin vain virallisina juhlapäivinä.
Avatar
ToyWiz
 
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:24
Paikkakunta: JKL

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja theia » Pe 30 Touko 2008 09:02

Mä tässä hetken aikaa arvoin, että haluanko kertoa suhteestani alkoholiin. Varsinkin kun suurin osa on 'kohtuukäyttäjiä'.

Koska juu. Tiedän jo nyt, että tulen kuulostamaan alkoholistilta, mutta pakko se kai on uskaltaa sanoa ääneen että kuinkamitämitenhäh.

Minä juon. Juon yleensä paljon kerralla. Juon viikoittain, välillä kaksi-kolme päivää putkeen (yleiset juhlapäivät, vappu, pääsiäinen, juhannus - tai sitten viikonloppu, loma, festarit, maanantai). Ei mulla ole mitään pakollista tarvetta, oon useestikin (nykyään) hengaillut selvinpäin ravintelissa, kun kaikki muut juo. Usein vaan ne illat päättyy aika nopeaan - ei ole selvinpäin halua lähteä baaribaariin. Ja hermo menee humalaisiin. Kaikki yleensä riippuu seurasta, miten ilta kulkee. Joko istutaan kantiksessa ja hiljalleen tissutellaan, siitä hiljalleen tullaan humalaan ja ilta jatkuu baariin (ja totaaliseen humalaan). Sitten toisten kavereiden kanssa etkoillaan jonkun kämpillä tai pussikaljotellaan, jonka jälkeen siirrytään baariin (ja totaaliseen humalaan). Tai sitten vaan juodaan muutama, ja mennään kotiin hihitellen.

Kalsarikännejä en ole vetänyt kuin kerran, ja silloinkin ns. vahingossa. Oli kyllä kokemus.

Krapulaa mulla ei ole, ikinä. Tai no, viitisen kertaa ollut elämäni aikana.

Kavereiden mielestä mennään jo huolestuttavan puolella, mun mielestä ei. Ihan koska voin olla juomatta, eikä mun tarvitse himassa juoda. Ja jos on vapaapäivä, ei mun tarvitse juhlistaa sitä siiderillä. Lähipiirissä on kyllä ihan älyttömän huolestuttavaa ja pelottavaa käytöstä, mutta en voi oikein sillekään mitään. ei se saarnaus auta. En tiedä mikä auttaa.

Öh. Tulipa vuodatus. Tän takia en ehkä halunnutkaan aloittaa kirjoittamaan.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 30 Touko 2008 09:33

theia kirjoitti:Kavereiden mielestä mennään jo huolestuttavan puolella, mun mielestä ei. Ihan koska voin olla juomatta, eikä mun tarvitse himassa juoda.

Riippuvuuspuolella mitään hätää ookkaan, mutta kyllähän alkoholilla on haittavaikutuksia. Mut kerrankos sitä ollaan nuoria ja sitä rataa. Ja sitäpaitti kyllä siullekin jossain vaiheessa tulee ne tapporamelit :virne:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja theia » Pe 30 Touko 2008 09:37

Kuolo kirjoitti:Riippuvuuspuolella mitään hätää ookkaan, mutta kyllähän alkoholilla on haittavaikutuksia. Mut kerrankos sitä ollaan nuoria ja sitä rataa. Ja sitäpaitti kyllä siullekin jossain vaiheessa tulee ne tapporamelit :virne:
Kerrankos sitä ollaan nuoria - onhan tässä se itsetuho-aspektikin, mutta kun ei vaan kiinnosta :sori: ollenkaan. pätkääkään. liittynee korvien väliseen tilaan.

ja mulle on viimeiset 7 vee uhkailtu, että kyllä sulle kohta krapula tulee, mut ei oo näkynyt... yleensä nukun krapulani/huonon oloni pois.

Ja nykyään en melkein ikinä oo viikolla viihteellä (eli seuraavana päivänä pitäis mennä töihin), jota ennen tuli harjoitettua lähes viikottain.

Oon vähentänyt kulutustani edellisestä, ... onneksi.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Suhteesi alkoholiin

ViestiKirjoittaja DarkSide » Pe 30 Touko 2008 12:45

theia kirjoitti:Minä juon.

:femmat:
Perustetaanko kerho? FA - forden alkoholistit.

Kaikki käy ja kaksin käsin vedetään. :pahis:

Kuva
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
- Papparaisen piinapenkki 16.10.2003 -
Avatar
DarkSide
Tilastopappa
 
Viestit: 726
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:22

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron